💠 مفاتیح الحیات
#شماره693
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
2. دانشمندان (اساتید و شاگردان)
ج. دانش طلبان (شاگردان)
كیفر كینه و آزار به طالب علم
رسول خدا (ص) فرمود: هركس جوینده دانش را دشمن بدارد همانا با پیامبران دشمنی ورزیده و كیفرش دوزخ است. [1]
[1]. وَ مَنْ أَبْغَضَ طَالِبَ الْعِلْمِ فَقَدْ أَبْغَضَ الأَنْبِیاءَ فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّم... (ارشاد القلوب، ص164).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 363 و 364
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
سير ملکوت.mp3
2.27M
💠 روز چهاردهم ماه #ذی_القعده 1444
🔸
سیر ملکوت#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سیر ملکوت🔸 ائمه (علیهم السلام) فرمودند «مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَلَنْ یلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَاءِ حَتَّی یتِمَّ قَوْلَهُ بِعَمَلٍ صَالِح»؛ روایات یا آیاتی که وعده بهشت می دهند کم نیستند اما این گونه از روایات میگویند اگر کسی موحد بود یعنی عقیده اش #عقیده_توحید بود، اگر این عقیده را با #عمل_صالح تتمیم کرد، وارد #ملکوت_ عالم می شود. 🔸 ما یک ملکوت داریم که خلیل حق آنجا راه پیدا کرد: ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾. این آیه در سوره «انعام» آمده است. در سوره «اعراف» به ما فرمود: ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾؛ چرا درباره ملکوت نظر نمی کنید؟ این نظر اگر به رؤیت ختم نشود که ما را دعوت به نظر نمی کنند پس راه دارد که انسان اول #اهل_نظر باشد بعد #اهل_رؤیت باشد. 🔸 ملکوت هم به تعبیر سیدنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه)، آن صبغه سبّوحی خدای سبحان است؛ هر چیزی، ملکوتی دارد که خدای سبّوح زمام آن را در اختیار دارد. خب اگر ملکوت، آن صبغه پیوند با خداست که زمامش به دست اوست، آدم که وارد آن صحنه شد خیلی از چیزها برای او روشن می شود که می شود ملکوتی! فرمود اگر کسی واقعاً #موحد باشد و #عمل_صالح داشته باشد وارد ﴿مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾ می شود. #سالروز_اعدام_منصور_حلاج #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 دیدار اعضای همایش عرفان اهل بیتی(ع) با حضرت استاد تاریخ: 1398/08/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️ امام خصوصیاتی داشتند که در دیگر عارفان کمتر بود. البته دیگر عارفان نیز خصوصیاتی داشتند که در امام فرصت ظهور و بروز پیدا نکرد. هر یک از عرفا #مظهر_اسمی_از_اسماء_الله هستند... .
#سالگرد_امام_راحل_ره
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: امام خصوصیاتی داشتند که در دیگر عارفان کمتر بود. البته دیگر عارفان نیز خصوصیاتی داشتند که در امام فرصت ظهور و بروز پیدا نکرد. هر یک از عرفا #مظهر_اسمی_از_اسماء_الله هستند. کاری که دیگران کرده اند، این است که کتاب های مبسوطی در این زمینه نوشته اند، امام فرصت این کار را پیدا نکردند، اما نوشته های دیگران را از علم به عین و از گوش به آغوش آوردند؛ چیزی که نهایت سعی و تلاش دیگران بود. ▫️ خصوصیت ممتاز امام این بود که اولاً ایشان در سیره و سنت شان بین «اخلاق» و «عرفان» کاملاً فرق گذاشتند. فرق اخلاق و عرفان این نیست که یکی پویاست و دیگری غیر پویا. اخلاق در مرحله خیلی نازل است و عرفان در اوج قرار دارد و بین اخلاق و عرفان، «فلسفه» فاصله است. ▫️ «اخلاق» این است که انسان سعی کند آدم خوبی بشود، زاهد بشود، اهل بهشت بشود، عادل بشود، باتقوا بشود و از طریق فهم همه فضائل نفسانی که در کتاب های اخلاق آمده است و عمل به آنها، سرانجام یک انسان وارسته به تمام معنا بشود. اما در «عرفان» چنین کسی تازه در پله اول است، او نمیخواهد آدم خوبی بشود، آدم خوب شده است. او می خواهد بهشت را ببیند. آن کجا و این کجا! آن یک چیز است و این یک چیز دیگر. اگر کسی همه فضائل را جمع کرد و به درجات عالیه تقوا و عدالت رسید و در همه ملکات فاضله ممتاز شد، شاگرد عرفان است. عرفان معنایش این نیست که آدم زحمت بکشد که آدم خوبی بشود، عرفان با «شهود» کار دارد... . ◀️ تفاوت اخلاق و عرفان ◀️ راه رسیدن به مقام عرفان ◀️ تجربه مرگ ارادی ◀️ مصداق یؤمنون بالشهاده مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/288569 #سالگرد_امام_راحل_ره #حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی، در افتتاحیه همایش اندیشه های اخلاقی و عرفانی امام خمینی (س). تاریخ: 1382/03/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره694
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
3. همكاران
ادب تعامل با همكاران
پیامبر اكرم (ص) می فرماید: دیدار با یکدیگر را با سلام و مصافحه آغاز کنید و هر گاه خواستید از یکدیگر جدا شوید با استغفار [برای یکدیگر]، از هم جدا شوید. [1]
[1]. إِذَا تَلاقَیتُمْ فَتَلاقَوْا بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصَافُحِ وَ إِذَا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِالاسْتِغْفَارِ (الأمالی، طوسی، ص215؛ عدة الداعی، ص189).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 364
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
j-3997 1402-03-03 sokhanrani majmaee asatid ali 02.mp3
14.04M
بیانات کامل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بیست و چهارمین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:بیان لطیفی امام (رضوان الله تعالی علیه) دارد که ایشان فرمودند زمان و مکان در اجتهاد، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی می کنند و مانند آن... . آپارات: https://www.aparat.com/v/PwxtK متن کامل بیانات: https://esra.ir/fa/web/news/w/1530308 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #سخنرانی 📚 نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم تاریخ: 1402/03/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
38.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات کامل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بیست و چهارمین نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بیان لطیفی امام (رضوان الله تعالی علیه) دارد که ایشان فرمودند زمان و مکان در اجتهاد، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی می کنند و مانند آن... . فیلم با کیفیت در آپارات: https://www.aparat.com/v/PwxtK متن کامل بیانات: https://esra.ir/fa/web/news/w/1530308 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #سخنرانی 📚 نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم تاریخ: 1402/03/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
راهِ امام▫️ «اخلاق» هدف است و «حکومت» وسیله است که به این بارگاه امین برسیم. امام (رضوان الله تعالی علیه) با ولایت #فقه_اکبر برای میخائیل گورباچف آن طور نامه می نویسد و با داشتن ولایت #فقه_اصغر ایران اسلامی را احیا می کند، از
استبداد، از
استعمار، از
استحمارآزاد می کند... . #سالگرد_امام_راحل_ره #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
راهِ امام▫️ «اخلاق» هدف است و «حکومت» وسیله است که به این بارگاه امین برسیم. امام (رضوان الله تعالی علیه) با ولایت #فقه_اکبر برای میخائیل گورباچف آن طور نامه می نویسد و با داشتن ولایت #فقه_اصغر ایران اسلامی را احیا می کند، از
استبداد، از
استعمار، از
استحمارآزاد می کند و با جهان ارتباط برقرار می کند؛ اما عزیزانه با همه کشورهایی که نه بی راهه می روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می کنند و نه قصد ایذاء دارند، رابطه سلیم و عاقلانه برقرار می کند، طوری که ملت زنده باشد؛ هم جنبه جهانی حفظ بشود و هم رسالت خود امام (رضوان الله تعالی علیه). ▫️ امام را ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْر﴾ به راه انداخت، او را این سه آیه سوره های مبارکه «توبه» و «فتح» و «صف» به راه انداخت که قرآن آن است و اسلام آن است که #جهانی باشد، #همگانی باشد و #همیشگی. این سه آیه را امام کاملاً در نظر داشت؛ انقلاب برای این نیست که ایران را آزاد کند، انقلاب برای آن است که قرآن را جهانی کند؛ فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾. تا کسی مکتب های جهان را نشناسد، نداند حکمای غرب چه می گویند، سیاستمداران غرب چه می گویند، شرق چه می گویند، نمی تواند #قرآن را فخر آنها قرار بدهد! فرمود شما موظف هستید که قرآن را جهانی کنید؛ فرمود شما جهانی #حرف بزنید، جهانی #فکر بکنید! اگر کسی بخواهد ـ إن شاء الله ـ راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد باید جهانی حرف بزند، جهانی فکر بکند و #شاگرد_امام باشد در جمع بین دو فقه اکبر و اصغر! به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین. پیام کامل در آپارات: https://www.aparat.com/v/cxJUX #سالگرد_امام_راحل_ره #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران تاریخ:1399/11/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امامت نيکان.mp3
2.01M
💠 روز پانزدهم ماه #ذی_القعده 1444
▫️
امامت نيکان#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
امامت نيکان▫️ خدایا! آن توفیق را بده كه مردان پاك جامعه به دنبال ما راه بیفتند؛ این #دعای_امام_و_شهدا است. امام، امام مسلمین به پا خاسته است؛ این شهدا، امام مسلمین به پا خاسته اند! این همّت بلند را قرآن به اینها آموخت. انسان همیشه مأموم باشد كه هنر نیست، دنباله رو باشد كه هنر نیست، یا یك عدّه آدم های عوام به دنبال آدم راه بیفتند كه هنر نیست؛ این دعا را خدا به این #عباد_الرحمن آموخت و به اینها اجازه داد كه به خدا این حرف ها را بزنند که خدایا! آن توفیق را بده كه متّقیان به ما اقتدا كنند، مردان پاك و باتقوا به ما اقتدا كنند؛ این كم كمال است؟! این ﴿وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾، #روح_بلند_پروازی را به ما یاد می دهد؛ این دین است! ▫️ چه وقت انسان امام متّقیان می شود؟ در صورتی كه مراحل چهارگانه را پشت سر گذاشته باشد: اول #معرفت صحیح؛ بعد از معرفت، #هجرت است: ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾ که فرمود از رجس هجرت بكن؛ بعد از هجرت، #سرعت است كه فرمود: ﴿وَسَارِعُوا﴾؛ نگفت آرام آرام بروید، فرمود اگر راه را پیدا كردید تندتر بروید؛ مرحله چهارم #سبقت است. اینكه فرمود جلوتر بروند، اینكه بالا و پایین نشستن نیست، اینكه ریاست و مرئوسیت نیست كه مذموم باشد، این دین است و تقواست. خب اگر كسی دارد در هسته #عدل_و_تقوا حركت می كند، این اگر جلوتر برود که نقص نیست؛ خیلی ها عادل اند این می خواهد اعدل باشد، خیلی ها متّقی اند این می خواهد اتقا باشد. #سالگرد_رحلت_حضرت_امام_خمینی_ره #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28 تاریخ: 1390/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
رهبر خوبان▫️ فرمود قرآن آمده شما را زنده بکند. امام راحل خوب گوش داد گفت من مي خواهم زنده بشوم، زنده بودنِ من اين است که من بشوم امام و اين فخر نيست اين در #بندگي_الهي است... . #سالگرد_امام_راحل_ره #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رهبر خوبان▫️ فرمود قرآن آمده شما را زنده بکند. امام راحل خوب گوش داد گفت من می خواهم زنده بشوم، زنده بودنِ من این است که من بشوم امام و این فخر نیست این در #بندگی_الهی است. ▫️ چه در زمانی که تدریس می کردند و مسئولیتی نداشتند، و آنجایی هم که احساس مسئولیت می کردند نوشته آن کتاب شریف کشف الأسرار و همچنین در بحث های دیگر تا رسید به جایی که مسئولیت به عهده خودش شد، گفت من می خواهم #امام_پرهیزکاران بشوم، امام شهداء بشوم، امام جوان هایی بشوم که #حسین_فهمیده_ها از همین قبیل اند، از شهدای بزرگ #قاسم_سلیمانی_ها که انسان وقتی نام اینها را می برد احساس کوچکی می کند، می خواهم امام اینها بشوم! و سردار سلیمانی ها افتخار می کنند که جزء #امت_امام باشند اینکه بد نیست، اینکه دنیا نیست، اینکه مقام پَست مادی نیست، اینکه سیاست ورزی و سیاست بازی دغلی نیست، این «سَاسَةَ الْعِبَاد» است که در زیارت «جامعه کبیر» درباره ائمه (علیهم السلام) آمده است. ▫️ فرمود من می خواهم #امام_بزرگان بشوم و خوبان جامعه به من اقتدا کنند. الآن خوبان وقتی نام امام را می شنوند فخر می کنند. بزرگان حوزه، بزرگان دانشگاه، بزرگان جامعه، بزرگان ارتش و سپاه، بزرگان شهداء، بزرگان جانبازان اینها امام را به امامت قبول دارند، مأموم این امام اند. آپارات: https://aparat.com/v/4UwRy یوتیوب: https://youtu.be/Q4Prm51PbWM #سالگرد_امام_راحل_ره #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 پیام به دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع تاریخ: 1399/12/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره695
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
3. همكاران
ادب تعامل با همكاران
امام صادق (ع) میفرماید: پیامبر (ص) پیش از نبوت شریك و همكاری داشت. پس از بعثت، وی با آن حضرت دیدار كرد و گفت: خدا از جانب همكار و شریكت به تو پاداش خیر دهد كه تو [در شراكت] همراهی می كردی و جدال و خصومت نمی كردی. پیامبر (ص) در پاسخ فرمود: و خدا به تو نیز از سوی همكار و شریك پاداشی نیكو دهد، چرا كه تو سودی را برنمی گرداندی و از آن دریغ نمی كردی و سختگیر و بخیل نبودی. [1] [كنایه از اینكه اكنون كه فایده عظیمی در تجارت ابدی برای تو فراهم آمده آن را بر نگردان و بخل نورز].
[1]. كَانَ لِلنَّبِىِّ ص خَلِیطٌ فِى الْجَاهِلِیةِ، فَلَمَّا بُعِثَ ص لَقِیهُ خَلِیطُهُ فَقَالَ لِلنَّبِىِّ ص: جَزَاكَ اللَّهُ مِنْ خَلِیطٍ خَیراً، فَقَدْ كُنْتَ تُوَاتِى وَ لا تُمَارِى، فَقَالَ لَهُ النَّبِىُّ ص: وَ أَنْتَ فَجَزَاكَ اللَّهُ مِنْ خَلِیطٍ خَیراً، فَإِنَّكَ لَمْ تَكُنْ تَرُدُّ رِبْحاً وَ لا تُمْسِكُ ضِرْساً (الكافى، ج5، ص308).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 364
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جلوه ظهور حق▫️ آری حضرت امام راحل توانست هم جهاد سه گانه را پشت سر بگذارد و هم هجرت سه گانه را؛ هم از هجرت صغرا و وسطا به کبرا برود و هم از جهاد اصغر و اوسط به جهاد اکبر؛ و به جایی برسد که وقتی انسان به کنار مزار مطهرش مشرف می شود، با تمام وجود و با اطمینان خاطر بگوید: «أشهد أنک قد أقمت الحج وآتیت الزّکوة و أمرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و جاهدت فی الله حقّ جهاده حتی أتیک الیقین». ▫️ اگر برای سایر امامزاده ها گفتند که این جملات را بگویی، (برای این امامزاده با چشم خود می بینیم و می گوییم، زیرا او سید و از سلاله انبیا و ائمه معصومین(علیهم السلام) و امامزاده ای است که در عصر او جلوه ظهور حق بر باطل یافت شد، از این رو بی هیچ تردیدی در کنار مرقد مطهّر او این جملات نورانی یاد شده را می خوانیم. #سالگرد_امام_راحل_ره #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 کتاب بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، ص57. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
وامدار پانزدهم خرداد▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد... . #قیام_پانزدهم_خرداد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
وامدار پانزدهم خرداد▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد: 1️⃣ اول آنکه زمانش #عاشورا بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). 2️⃣ زمین و مکان هم که #مهد_فقاهت بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). 3️⃣ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که #شهدای_پانزدهم_خرداد از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها #شیفتگان_عترت_طاهره بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می شود که پانزده خرداد برای همیشه روز #عزای_عمومی است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. #قیام_پانزدهم_خرداد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد #باز_نشر 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
معيار رفعت.mp3
2.25M
💠 روز شانزدهم ماه #ذی_القعده 1444
▫️
معيار رفعت#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
معیار رفعت▫️ تاریخ، جغرافیا، زمان، زمین، کشور، همه این امور، شرافت خود را از #مردان_الهی می گیرند؛ انسان است که به زمان شرف می بخشد، انسان است که به مکان شرافت می دهد. زمان، ظرف است؛ مکان، ظرف است؛ هیچ ظرفی ذاتاً شریف نیست، بلکه حرمت خود را از راه مظروف می گیرد. وقتی سیزدهم خرداد (1342 هجری شمسی) شد چون مصادف با عاشورای سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) بود، امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در مدرسه فیضیه قم آن سخنرانی دینی را ایراد کرد، بعد در #پانزدهم_خرداد، مردان بزرگ این سرزمین به استقبال شهادت رفتند و ایام نیمه خرداد را شرف بخشیدند. ▫️ #شرافت ما در چیست؟ انسان هیچ شرفی ندارد جز #بندگی ذات اقدس الهی! انسان به برکت راهنمایی اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) و عمل به دستورهای آنها، بدون اینکه به مقام عصمت برسد بدون اینکه امام یا پیغمبر باشد بدون اینکه معصوم باشد، به جایی می رسد که فرشتگان، #رحمت را از او استنشاق و استشمام می کنند؛ فرشته ها بوی #فضیلت را از یک انسان منزّه استنشاق می کنند. #سالروز_قیام_پانزدهم_خرداد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 پیام حضرت استاد برای کنگره شهدای استان زنجان تاریخ: 1400/03/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ارکان چهارگانه قیام پانزدهم خرداد / ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله اعلظمی جوادی آملی: مهمترین نکته آن است که این نهضت برای#احیای_کلمه_حق بود. وقتی امام راحل درروز #عاشورا قیام کرد و آن سخنرانی رسمی امام راحل در مدرسه فیضیه در عصر عاشورا سامان پذیرفت رخداد خونبار و تاریخساز پانزده خرداد شکل گرفت که طلیعهای برای انقلاب اسلامی بود. ▫️ وظیفه ما #حفظ_رهاورد_قرآن_و_عترت است که در این کشور ولیّ عصر سامان پذیرفت. مهمترین کاری که نظام اسلامی کرد قرآن و عترت را از محجور بودن به در آورد و فاصله بین جامعه و قرآن و عترت وفاصله بین امّت اسلامی و معارف الهی را کم کرد, فاصله بین حوزه و دانشگاه را کم کرد, فاصله بین خانوادهها و معارف قرآنی را کم کرد و این کشور را سامان بخشید, پایه داد و پایدار کرد. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/307927 #سالروز_قیام_پانزدهم_خرداد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره696
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
3. همكاران
ادب تعامل با همكاران
... بر پایه روایتی دیگر شریك پیامبر (ص) پیش از نبوت شخصی به نام ابوالسائب بود كه پس از اسلام هرگاه از وی یاد می شد آن حضرت می فرمود: ابوالسائب چه شریك خوبی بود؛ نه خشمگین می شد (لجاجت نمی كرد) و نه جدال و خصومت می كرد. [1]
[1]. ... أبى السّائِب كَانَ خَلِیطاً لِرَسوُلِ الله ص إذا ذُكِرَ فِى الإسلامِ قال: نِعم الخَلِیط كَانَ أبُو السّائِب لا یشارى وَلا یمَارى (الاستیعاب، ج2، ص574).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 364
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra