eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مردم ایران بزرگ و بزرگ زاده اند / امیدواریم وکلای ما نیز بزرگوارانه کشور را اداره کنند 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح امروز 8 تیر 1403 در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کردند و رأی خود را به صندوق انداختند. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی بیان داشتند: یک بیان نورانی از ائمه علیهم السلام رسیده است که «ولایت، امامت و محبت ما بین امت است». ما نیز یک مَثَل رایج داریم که می گوییم سنگ روی سنگ بند نمی شود، این مثل، یک حرف عمیق علمی است، یعنی در ساختمان سازی تا یک ملات نرمی روی سنگ اولی نیاید، سنگ بعدی روی سنگ بند نمی شود! ائمه به ما فرمودند تربیتی که ما آوردیم، آن ادب، آن امانت، آن انسانیت، آن عدالت، آن صداقت، آن مهربانی و محبت، ملات نرمی است که جامعه را جمع می کند و جامعه بدون آن و و هرگز نه انتخاباتی دارد و نه قیامی و نه انقلابی؛ بلکه آنچه جامعه را جمع می کند است و بس! 🔸 مودت و دوستی عاقلانه، ملات یک مملکت است که این مهم، به و و حل می شود، و لذا نباید همدیگر را مذمت کرد یا در مناظرات که یک علم است به جای نظریه پردازی، به نظر خود دادن و داعیه داشتن بگذرد که این حرکات با مناظره سازگار نیست! 🔸 مردم ایران مردمی عاقل، بزرگ و بزرگ زاده اند، هر جا صحبت از علم بوده چه زمان قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، یا خودش تولید کرده و یا رفته یاد گرفته و منتشر کرده، ما چنین ملتی هستیم، ما نه یعنی حوزویان و دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران، چون هم تاریخ داریم و هم جغرافیا، سرتاسر ایران را بشکافید، یا علم است و یا هنر است و آثار باستانی است، در شأن ما نیست که کمیته امدادی اداره شویم و با فقر و گرانی زندگی کنیم. 🔸 ما بر سر سفره و و و بوده ایم، در کنار این سفره، ولایت و دوستی و یکسانی است و اگر چنین باشد، دشمن اگر هزار بود کاری از او ساخته نیست و این کشور تا ظهور صاحب اصلی اش محفوظ است، امیدواریم وکلای ما نیز . خون های پاک شهداء چه و چه ، پیام اصلی شان همین است و ما امیدواریم این امانت را درست به صاحب اصلی اش حضرت صاحب العصر (عج)، برسانیم . ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2903697 📚 انتخابات تاریخ: 1403/04/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو 🔹 ... همان حضرت در خطبه ‌ای به اصحاب خود فرمود: از مسلمانان غیبت نكنید و در پی كشف عیوب و زشتی‌ های آنان نباشید، چون هر كس در پی كشف عیوب برادرش باشد خدا عیوب او را آشكار می ‌كند. [1] [1]. لا تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِینَ وَ لا تَتَبِّعُوا عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص115). 📚 مفاتیح الحیات ص 492 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فداییان ولایت
🔹 وجود مبارك پیغمبر فرمود یا علی آنچه من می ‌شنوم تو می ‌شنوی و آنچه من می ‌بینم تو می ‌بینی؛ منتها تو پیغمبر نیستی، تو وزیر من هستی و جانشین من هستی. 🔹 وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی طالب هم به شیعیانش فرمود بعد از من بالأخره این امویان و مروانیان و جریان حجاج و آنها پیش می ‌آید _حضرت می ‌دانست _ شما را وادار می ‌كنند كه به من بد بگویید، شما بد بگویید وگرنه شما را می‌ كشند و خونتان هدر است؛ اما به شما اصرار می ‌كنند كه از من بی زاری بجویید، شما این كار را نكنید «فَإِنِّی وُلِدْتُ عَلَى اَلْفِطْرَةِ وَ سَبَقْتُ إِلَى اَلْإِیمَانِ وَ اَلْهِجْرَة»؛ از من بخواهید بیزاری بجویید، از اسلام بیزاری جستید، لذا این كار را نكنید؛ ولی زبانی اگر خواستید بد بگویید كه خونتان هدر نرود، مُجازید. 🔹 افرادی عادی این كار را می ‌كردند؛ اما افرادی مثل مثل و امثال این بزرگواران سرشان به دار رفت به نام علی ‌بن ‌ابی طالب! بالای دار آن طور شعار دادند، نام مبارك علی ‌بن‌ ابی طالب را و فضائل علی ‌بن ‌ابی طالب را در بالای دار گفتند؛ آن قدر گفتند و گفتند كه مردند! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1382 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 فدایی علی

🔸بزرگانی در صدر اسلام بودند كه شهادت را استقبال كردند و ائمه (علیهم السلام) بر شهادت آنها صحّه گذاشتند و نسبت به آنها طلب مغفرت كردند، در حالی که آنها حاضر نشده بودند تقیه كنند؛ جریان از این قبیل بود، جریان از این قبیل بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 فدایی علی

🔸بزرگانی در صدر اسلام بودند كه شهادت را استقبال كردند و ائمه (علیهم السلام) بر شهادت آنها صحّه گذاشتند و نسبت به آنها طلب مغفرت كردند، در حالی که آنها حاضر نشده بودند تقیه كنند؛ جریان از این قبیل بود، جریان از این قبیل بود. به آنها پیشنهاد دادند كه شما بد بگویید اما حاضر نشدند؛ به آنها پیشنهاد دادند كه یا اعلان انزجار كنید یا اعدام، گفتند اعدام! 🔸 امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَذِهِ اَلْآیةَ نَزَلَتْ فِی عَمَّارٍ وَ أَصْحَابِهِ ﴿إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ﴾»؛ می ‌دانست كه این آیه سوره «نحل» درباره یاد شده است؛ اما تقیه نكرد. ادامه راه عمار واجب نیست،
راه دیگری هم هست به نام راه میثم! 

🔸 میثم می‌ گوید كه «دعانی امیرالمؤمنین علی ‌بن ابی‌طالب (علیه السلام)» به من فرمود: «كیف أنت یا میثم إذا دعاك دعی بنی ‌امیه عبیدالله ‌بن زیاد الی البرائه منّی»؛ این ناپاك اموی اگر تو را خواند كه از من تبرّی بجویی، آن وقت در چه حال قرار می‌ گیری؟ «فقلت یا امیرالمؤمنین أنا والله لا أبرأ منك»؛ قسم به خدا از تو تبرّی نمی‌ جویم. حضرت فرمود: «إذاً والله یقتلك و یصلبك»؛ تو به وسیله او مصلوب می‌ شوی تو را به دار می ‌زنند مقتول می شوی، «قلت أصبر فذاك فی الله قلیل»؛ من صبر می ‌كنم،
«فقال یا میثم إذاً تكون معی فی درجتی»
. آپارات: https://aparat.com/v/lkGyw 📚 سوره مبارکه آل عمران، جلسه 87 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی با تأکید بر جایگاه برتر حکمت متعالیه 💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار می‎کند: ❇️ میهمان: حضرت حجت الاسلام و المسلمین رئیس بنیاد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم ❇️ میزبان: حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه سطح چهار آموزش عالی اسراء 🗓 یکشنبه 10/ 04/ 1403 🕰راس ساعت 18 📍 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، اولین فرعی سمت چپ، مجمع عالی حکمت، سالن همایش. ✅ پخش آنلاین در کانال مؤسسه پژوهشی امام علی‎(ع): http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو 🔹 ... امام صادق (ع) به یكی از اصحابش فرمود: اسرار خود را به دوستت هم نگو، مگر اسراری كه اگر دشمنت نیز آن‌ها را بداند برایت زیانبار نباشد، چون دوست آدمی ممكن است روزی به دشمن بدل شود. [1] [1]. لا تُطْلِعْ صَدِیقَكَ مِنْ سِرِّكَ إِلاّ عَلَی مَا لَوِ اطَّلَعَ عَلَیهِ عَدُوُّكَ لَمْ یضُرَّكَ، فَإِنَّ الصَّدِیقَ قَدْ یكُونُ عُدُّواً یوْماً مَا (الامالی، صدوق، ص670). 📚 مفاتیح الحیات ص 492 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حد اخلاص

🔸 انسان اگر خود را به حق مشغول نكند نفس او، او را به باطل سرگرم می‌ كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حداخلاص

🔸 انسان اگر خود را به حق مشغول نكند نفس او، او را به باطل سرگرم می‌ كند. تمام تلاش و كوشش شیطان این است كه انسان را از آن اهم باز بدارد، انسان وقتی به آن اهم رسید از چنگ شیطان فرار می ‌كند. 🔸 [شیطان] تا توانست انسان را به می ‌كشاند، چون ﴿یأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾! نشد به معاصی صغیره. ـ انسان تابع شیطان نشد در معاصی كبیره و تابع شیطان نشد در معاصی صغیره، او را به سرگرم می ‌كند. ـ اگر تابع شیطان نشد در مكروهات، شیطان او را به سرگرم می ‌كند و می‌ گوید اینها چه عیب دارد؟ مگر چیست؟! ـ اگر انسان خود را از چنگ شیطان در سرگرمی به مباحات نجات داد، شیطان او را به سرگرم می‌ كند كه از واجب بماند. نوبت به واجب كه رسید، با یك وضع ساده می ‌گذرد. ـ اگر نشد و انسان تمكین نكرد، شیطان انسان را به واجب های متعارف سرگرم می‌ كند كه از واجب اهم بماند. این ‌طور نیست كه او كسی را رها بگذارد، مگر اینكه انسان به برسد كه دیگر شیطان به او دسترسی ندارد. 📩 📚 اسفار جلسه 7 جلسه 32. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فقرِ فهم
🔹 فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾؛ شما باید به برسید. تمام این بی راهه رفتن ها و كج راهه رفتن های تكفیری ها و امثال آنها، برای این است كه به حیات عقلی نرسیده‌ اند؛ هر چه را كه خودشان باور كردند، و لا غیر! 🔹 مرحوم ابن ادریس (رضوان الله علیه) در اول سرائر سفارشی از برخی افراد نقل می‌ كند كه «لا تقوموا فی الاسواق الا علی زرّاد او ورّاق»؛ شما كه از منزل یا از مدرسه بیرون رفتید، می ‌خواهید در جایی در بازار بنشینید، كنار هر مغازه ‌ای پرسه نزنید که آنجا بنشینید؛ ـ یا كنار بازار ورّاقان بروید كه آنجا نسخه فروشی و نسخه نویسی و وَرق زدن كتاب ها و كتاب نوشتن و مبادله نسخه‌ ها و اینهاست. ـ یا كنار مغازه زرّادها و شمشیرسازها و اسلحه‌ سازها بروید که آنجا سخن از مبارزه و شهامت و شهادت و جهاد است. آنجا سخن از جهاد است كه انسان، مجاهد و شجاع تربیت می ‌شود و اینجا سخن از ورّاقی و كتاب و نسخه شناسی و علم و دانش است. 🔹 آن روز كه چاپ نبود، بازاری بود كه عده ‌ای نسخه نویسی می‌كردند، مقابله می ‌كردند؛ یك وقت کسی كتابی را می‌ خواست بنویسد، به گروهی می‌ داد، آنها ورّاقی می‌ كردند، بعد از مدتی نسخه نویسی ‌اش تمام می‌ شد و به او بر می ‌گرداندند. زرّادها هم اسلحه درست می ‌كردند. فقط رفتند پیش زرّادهای بی ورّاق؛ لذا تا چیزی مخالف با فهم اینهاست، فوراً دست به شمشیر می‌ شوند. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 33 تاریخ: 1393/09/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری آزمون کتبی سطح چهار تفسیر قرآن و فلسفه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آزمون کتبی سطح چهار تفسیر قرآن و فلسفه (الهیات به معنی الاخص) موسسه آموزش عالی اسراء، روز یکشنبه 10 تیر ماه با حضور داوطلبان در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2909753 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
معجزه جاودان

🔸 جریان «مباهله» یک است؛ یعنی امروز هم اگر کسی آن توفیق را بیابد و آن را تحصیل کند، می ‌تواند مباهله کند. 📚 پیام مباهله تاریخ جلسه: 1397/06/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو 🔹 پاداش رازداری رازداری و كتمان اسرار و پوشاندن عیوب برادران دینی، آثار مثبت دنیوی و اخروی دارد كه در كلام گهربار معصومان (ع) به برخی از آن‌ها اشاره شده است. امیرمؤمنان (ع) خطاب به مالك می‌ فرماید: تا می ‌توانی عیوب و زشتی ‌های مردم را بپوشان تا خدا هم عیب تو را بپوشاند؛ عیبی كه دوست داری از مردم مخفی بماند. [1] [1]. فَاسْتُرِ الْعَوْرَةَ مَا اسْتَطَعْتَ، یسْتُرِ اللَّهُ مِنْكَ مَا تُحِبُّ سَتْرَهُ مِنْ رَعِیتِكَ (نهج البلاغة، نامه 53). 📚 مفاتیح الحیات ص 493 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نفس نبی (ص)

👈 در جریان ، عمده تعبیر به ﴿أَنْفُسَنَا﴾ است. 🔸 تعبیر «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» را همه ما شنیده ‌ایم، این تعبیر درباره امام حسن (سلام الله علیه) هم آمده است که «حَسَنٌ‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْه‏» و همین تعبیر سالیان قبل درباره علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) آمده بود که «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏». این «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏» قبل از جریان «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» بود. 🔸 به چه سندی وجود مبارک حضرت می‌ گوید: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏»؟ برای اینکه خدا در قرآن دارد که ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾. البته گاهی قبل از نزول این آیه و گاهی بعد از نزول، این تعبیر را داشتند که به علم غیب وجود مبارک رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر می ‌گردد. 🔸 اگر علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است و تفاوت در نبوت و رسالت است، پس صحیح است که پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بفرماید: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏»، همان طوری که فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین». این علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه) است! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/zji2sa1 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/sfoJmYro_0w 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1397/06/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مباهله
🔹 در روز پربركت هم روزه گرفتن مستحب است و هم خواندن دعای مباهله. دعای مباهله، شبیه دعای سحر ماه مبارك رمضان است؛ منتها از دعای سحر مقداری بیشتر است و یك ترجیع ‌بند بسیار ظریف و لطیف دارد كه در دعای سحر نیست. 🔹 اصل مباهله به معنای تضرّع و زاری و ناله كردن در دستگاه خداست برای انجام كاری. یك وقت است كه آن کار بین حق و باطل, صدق و كذب, خیر و شرّ و حَسن و قبیح است، چون ذات اقدس الهی هم ﴿خَیرُ الْحاكِمینَ﴾ است هم ﴿خَیرُ الْفاصِلینَ﴾ است. اگر تشخیص مطلبی دشوار بود، خدای سبحان با برهان و دلیل آن مطلب را حل می‌ كند و اگر كسی نفهمید، آن را بازگو می‌ كنند, تبیین می ‌كنند, شرح می ‌دهند تا برای او روشن شود؛ ولی اگر كسی فهمید و عالماً و عامداً بی راهه می ‌رود، راه مباهله را باز گذاشتند. راه مباهله این است كه انسان با تضرّع و ناله از خدای سبحان بخواهد كه این امر را با نازل كردن عذاب فیصله بدهد كه دامنگیر آن‌ انسان تبهكار منكر بشود و انسان وارسته را معرفی كند و نجات دهد. 🔹 وقتی وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، دعوتی به مسیحی‌ های نجران داد، آنها آمدند برای محاجّه و احتجاج كردند كه عیسی «إبن ‌الله» است برای اینكه ممكن نیست كسی بدون پدر به دنیا بیاید. ذات اقدس الهی اول به وسیله آیات، برهان و دلیل اقامه كرد و پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن دلیل و برهان را برای آنها روشن كرد. وقتی عالماً عامداً انكار كردند، جریان مباهله پیش آمد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/07/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز مباهله را یک روز علمی تلقّی کنید/ لزوم توجه مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر گرامی داشت روز مباهله اظهار داشتند: جریان مباهله واقعه بسیار مهمی است که 24 ذیحجّه به وقوع پیوسته است و این روز را همه ما چه حوزوی و چه دانشگاهی باید گرامی بداریم چرا که این روز از برجسته ‌ترین روزهای سال است. 👈 از غریب ترین ایام زندگی ما ایام است. خیلی از ما عالمانه حرف می‌ زنیم و عوامانه فکر می ‌کنیم، در نتیجه آن را تقریباً از دست می‌دهیم! مأمون (علیه من الرحمن ما یستحق)، به وجود مبارک عرض می‌ کند به چه دلیل علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) افضل است؟ ایشان دیگر نفرمود غدیر، فرمود با آیه ﴿أَنْفُسَنَا﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/279177 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 16. اهمیت رازداری و حفظ آبرو 🔹 پاداش رازداری ... امام موسی بن جعفر (ع) می‌ فرماید: كسی كه اسرار برادر مسلمان خود را بپوشاند در روز قیامت كه جز سایه خدا هیچ سایه ‌ای نیست، زیر سایه عرش خدا قرار می ‌گیرد. [1] [1]. ثَلاثَةٌ یسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاّ ظِلُّهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ كَتَمَ لَهُ سِرّاً (مسائل علی بن جعفر ع، ص343). 📚 مفاتیح الحیات ص 493 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حیات عمل

🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند؛ هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات عمل

🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند! هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است. 🔸ما همان ‌طوری كه عالمانه می ‌فهمیم این سمّ ضرر دارد، می‌ فهمیم این كاری كه كردیم این حرفی كه زدیم از بین نمی‌ رود، بلکه می ‌افتد در ! مگر چیزی که موجود شد از بین می ‌رود؟! در امور دیگر اثر می ‌كند، از امور دیگر اثر می ‌گیرد. 🔸 حرفی زدیم، قلب كسی را به درد آوردیم، این گذشت؛ اما چه گذشت؟ مگر موجود، معدوم می ‌شود؟! این وقتی كه یافت شد می‌ افتد در خطّ تولید؛ بعد از مثلا دو سال، سه سال، چهار سال، پنج سال، اثر تلخش بر می ‌گردد، دامنگیر ما می‌ شود. ممكن نیست كسی حرفی بزند كاری بكند بگوید گذشت، هیچ نگذشت! اینها با نصیحت حلّ نمی ‌شود، این با تحقیق علمی حلّ می ‌شود؛ یعنی اگر حوزه، شد، این را می ‌فهمد؛ هرگز نمی ‌گوید گذشت! 🔸 چرا آدم دروغگو رسوا می ‌شود؟ برای اینكه اگر كسی بیست سال قبل حرفی زده، این گذشته؛ اما این حرف می ‌افتد در ، این حرف در فلان شیء اثر دارد، آن شیء در فلان شیء اثر دارد، بعد از بیست سال اثرش بر می ‌گردد؛ معلوم می‌ شود این آقا بیست سال قبل این حرف را زده! هیچ ممكن نیست ما كاری بكنیم، حرفی بزنیم، بگوییم گذشت! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/1HJfM 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra