eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ با توجه به این كه رسالت وجود مبارك نبی اكرم جهان‏ شمول است و تمام جوامع بشری قوم او هستند، باید او به زبان همه حرف بزند، هم به زبان صاحبان علوم حسّی و از تجارب، سخن گوید، و هم به زبان صاحبان علوم عقلی صرف، و از برهان حكایت كند، و هم به زبان شاهدان عارف، و از وجدان سخن گوید. نیز وقتی موضوع زن را مطرح می‏ كند از همین سه راه وارد می ‏شود، یعنی هم از راه تجربی سخن می‏ گوید، و هم راه عقلی را طی می ‏كند، و هم راه عرفان و شهود را می ‏پیماید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ از آن جهت كه قرآن از عترت جدا نیست و عترت هم از قرآن منفك نیست، قهراً آن موضوع از نظر قرآن و عترت مطرح خواهد بود، و چون اسلام به صورت قرآن و عترت ظهور می‏ كند، لذا بحثی را كه قرآن و عترت ارائه می ‏دهد، در واقع اسلام ارائه داده است. بنابراین «زن در قرآن» یعنی زن در پیشگاه قرآن و عترت، و به عبارتی . ▫️ قرآن می ‏فرماید: نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ است، و به انسان ها حكمت می ‏آموزد، كتاب آسمانی یاد می ‏دهد، نفوس آنان را تزكیه می ‏كند و... اساساً راهی را كه هر معلّمی می‏ رود، نشان دیگران نیز می‏ دهد تا آنان هم راه را بشناسند و طی كنند. اما راهی را كه رسول اكرم و انبیاء مرسلین علیهم السلام رفته ‏اند راهی نیست كه دیگران توان شناختن و رفتن آن را داشته باشند! بلكه آن اندازه كه مقدور دیگران است، به آنها نشان می‏ دهند، تا همان اندازه مقدور را بشناسند و طی كنند. لذا تعلیم پیامبران غیر از تعلیم دیگران است. ▫️ علم پیامبر، است. در مقام تعلیم نیز، همان را از سه راه یاد دیگران می‏ دهد: هم از راه «تجربه» به دیگران یاد داد، به عنوان «جدال احسن» نه به عنوان «سند تعلیم» به طوری كه خود از راه تجربه حسّی آموخته باشد. هم به عنوان «برهان» یاد حكیمان داد نه به طوری كه خود از مدرسه فرا گرفته باشد، و هم به عنوان «ارائه» در منظر قلب شاگردان شاهد و عارف قرار داد. ▫️ و امّا، آن راهی كه مخصوص نبی اكرم (صلی الله علیه وآله و سلم) است، راهی نیست كه كسی با تهذیب نفس و تزكیه به آن برسد، چه رسد با برهان های عقلی یا با علوم حسّی. او یك هبه خاصّه است كه با كسب، تهذیب، تزكیه و مانند آن فراهم نخواهد شد، یك ربط خاصّی است بین انسان كامل و ذات اقدس اله، كه ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾، آن هم فوق بحث ما است، یعنی یك انسان متعارف در آن زمینه سخنی ندارد، چرا كه هیچ سهمی ندارد. ▫️ پس تعلیم قرآن كریم از سه راه است، چون با ما به زبان ما، سخن می‏گوید، این كه می‏ فرماید: ﴿ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ﴾ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان خویشانش. و با توجه به این كه رسالت وجود مبارك نبی اكرم جهان‏ شمول است، و تمام جوامع بشری قوم او هستند، باید او به زبان همه حرف بزند، هم به زبان صاحبان علوم حسّی و از تجارب، سخن گوید، و هم به زبان صاحبان علوم عقلی صرف، و از برهان حكایت كند، و هم به زبان شاهدان عارف، و از وجدان سخن گوید. نیز وقتی موضوع زن را مطرح می‏ كند از همین سه راه وارد می ‏شود، یعنی هم از راه تجربی سخن می‏ گوید، و هم راه عقلی را طی می ‏كند، و هم راه عرفان و شهود را می ‏پیماید، و عظمت زن را با همه این راه های مختلف به ما می ‏آموزد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص63 و 68 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس امروز خود (16 آذر 1401) با اشاره به ایام فاطمیه، اظهار داشتند: این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصيبت اينها، بازگويي معارف اينها و فضائل علمی اينهاست. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس امروز خود (16 آذر 1401) با اشاره به ایام ، اظهار داشتند: این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصیبت اینها، بازگویی معارف اینها و فضائل علمی اینهاست. ▫️ معظم له سپس به ذکر حدیثی از کتاب شریف کافی پرداختند و ابراز داشتند: مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف کافی در جلد اول «بَابُ جَوَامِعِ التَّوْحِید» یک روایت مفصلی را از وجود مبارک حضرت امیر نقل می کند «وَ هَذِهِ الْخُطْبَةُ مِنْ مَشْهُورَاتِ خُطَبِهِ ع» این خطبه ای که از اول از اینجا شروع می شود که در جنگ با معاویه در دوره دوم وقتی مردم جمع شدند فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ الصَّمَدِ الْمُتَفَرِّدِ الَّذِی لَا مِنْ شَی‏ءٍ كَانَ وَ لَا مِنْ شَی‏ءٍ خَلَقَ مَا كَانَ» این خطبه مفصل است، و اگر کسی بخواهد موحدانه بیندیشد، براهین را از همین می شود گرفت. بعد فرمایش مرحوم کلینی این است: اگر جن و انس جمع بشوند، پیغمبر در بین اینها نباشد، فقط موجودات عادی باشند، بشر باشد و جن، بخواهند مثل حضرت امیر (سلام الله علیه) درباره توحید سخن بگویند که پدر و مادرم فدای او «مَا قَدَرُوا عَلَیهِ» ممکن نیست. و اگر حضرت گره را باز نمی کرد، این شبهه برای خیلی ها می ماند و زمین گیر می کرد. ▫️ ایشان در تبیین مطلب اظهار داشتند: یک شبهه ای است که از دیرباز پیش ملحدان و منکران توحید بود و آن اینکه خدایی که شما می گویید موجود است از چیست؟ خدا یا «من شیء» است یا «من لا شیء». از دو طرف نقیض که بیرون نیست. اگر «من شیء» باشد پس قبل از خدا چیزی بود و خدا از آن خلق شد. اگر «من لا شیء» باشد، از عدم که چیزی خلق نمی شود. این مال خود خدا. درباره خلقت: خدا جهان را «من شیء» خلق کرد؟ یعنی ذراتی بود این ذرات را خدا جمع کرد و به آن صورت داد؟ اگر «من لا شیء» کرد یعنی عدم را جمع کرد و از عدم عالم را ساخت، اینکه ممکن نیست. پس هم وجود خدا مسئله دارد هم خالقیت خدا! این شبهه از دیرزمان در ملحدان بود، مرحوم کلینی می فرماید این و نفسگیر را حضرت امیر با آن خطبه نورانی حل کرد که اگر انبیاء و اولیایی نباشند، کسی نمی تواند این جور حرف بزند. ▫️ ایشان ادامه دادند: وجود مبارک حضرت امیر فرمود اصل تناقض را شما متوجه نشدید! نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، اینها هر دو موجبه هستند. نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است. حالا که فهمیدی سر را بلند کن تا بفهمی. اصلاً اصل تناقض را شما نفهمیدی، حالا جواب سؤال اول: خدا «من شیء» است یا «لا من شیء»؟ می گوییم: «لا من شیء» است، چون هستی او عین ذات اوست. رفع نقیضین نشد. خدا «لا من شیء» است، نه «من لا شیء» تا شما بگویید که «من شیء» باشد اشکال دارد، «من لا شیء» باشد اشکال دارد. نخیر! پس درباره ذات اقدس الهی چون هستی او عین ذات اوست، «لا من شیء» است، از چیزی خلق نشد. اما درباره خلقت عالم؛ سؤال کردید که خدا آیا عالم را «من شیء» خلق کرد یا «من لا شیء»؟ می گوییم: این سؤال غلط است! اصلاً شما نقیضین را متوجه نشدید. درست سؤال بکن. بگو: خدا عالم را «من شیء» خلق کرد یا «لا من شیء»؟ می گوییم: «لا من شیء». این مبدع است. خدا عالم را از چیزی خلق نکرد، نوآوری کرد. چون نوآوری کرد، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! ▫️ ایشان سپس به (سلام الله علیها) اشاره کرده و بیان داشتند: این عظمت خطبه امیرالمومنین روشن شد، ولی آغاز حضرت زهرا همین فرمایش است. 25 سال قبل از اینکه حضرت امیر این خطبه را بخواند. حالا دست مرحوم کلینی نرسیده بود به آن خطبه که بگوید حضرت زهرا چه بود! 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آی
💠 پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله پیرامون مقام علمی حضرت زهرا س از شبکه قرآن ▫️ امشب چهارشنبه 16 آذر 1401 ▫️ ساعت پخش: 18:50 از شبکه قرآن و معارف سیما 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▪️
 آیت الله العظمی جوادی آملی: 
این ایام، ایام فاطمیه است که باید ذکر مصیبتی داشته باشیم، اما اولی در ذکر مصیبت اینها، بازگویی معارف اینها و فضائل علمی اینهاست... . آپارات: https://aparat.com/v/GwCZk 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نور محشر ▫️ ذیل این آیه که فرمود: ﴿وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیتُهُمْ بِإیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، در تفسیر روایی کنز الدقائق دارد که ابن عباس می ‌گوید: ﴿وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیتُهُمْ بِإِیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾، «قال: نزلت فی النّبی (صلّی اللَّه علیه و آله و سلم) و علی و فاطمة و الحسن و الحسین (علیهم السّلام)»؛ یعنی مصداق کاملش اینها هستند. ▫️ آن‌گاه درباره زمانی که وجود مبارک در قیامت دارد عبور می ‌کند می فرماید: «عن الإمام جعفر ابن محمّد الصّادق، عن أبیه (علیهما السّلام) قال: إذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ: یَا مَعْشَرَ الْخَلائِقِ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ»؛ یک ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ﴾ در دنیا داریم، خب این حکم تکلیفی است و مربوط به شریعت است؛ اما آنجا که سخن از شریعت نیست، محرم و نامحرم نیست، آنجا یک نظام تکوینی است لذا این «غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ» یعنی نمی ‌توانید ببینید؛ نه اینکه بر شما واجب است که چشم را ببندید بلکه یعنی این نمی‌ گذارد شما ببینید! این چه مقامی است؟! «غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ»، چرا؟ «حَتَّی تَمُرَّ فَاطِمَةُ علیها السَّلاَمُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آله». 📚 سوره مبارکه طور جلسه 8 تاریخ: 1395/11/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
همتای ولایت

▫️ قال مولینا جعفر بن محمد الصادق: «لولا أن اللّه تبارك و تعالی خلقَ أمیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ما كان لها كفو علی ظهر الأرض مِن آدمَ و مَنْ دونه». ▫️ هرچه هستی چیزی محدودتر باشد، همتاهای فراوانی خواهد داشت و هرچه هستی چیزی وسیع‌ تر باشد، همانندهای كمتری خواهد داشت تا به هستی محض برسد كه نه همانند خواهد داشت: ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‌ءٌ﴾ و نه همتایی برای آن وجود صرف، فرض می ‌شود: ﴿وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾. 📚 سرچشمه اندیشه، ج2، ص65. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می‏ داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث می ‏شد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می‏ داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث می‏شد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث، قهراً بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت برمی‏بندد، یعنی سالبه به انتفاء موضوع، خواهد بود، نه به انتفاء محمول. و چون تساوی و تفاوت، عدم و ملكه هستند، نه سلب و ایجاب، اگر در یك موردی، سخن از تساوی به میان نیامد، سخن از تفاوت هم پیش نخواهد آمد. ▫️ قرآن كریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را، ابزار وی می ‏داند و این منافات ندارد با این كه انسان در نشئه دنیا و برزخ و قیامت، بدنی متناسب با همان نشئه و مرحله داشته باشد، البته همان طوری كه در دنیا بدن دارد، و بدن فرع است ـ نه اصل، و نه جزو اصل ـ در برزخ و قیامت نیز چنین است. چه این كه قرآن كریم بدن را كه فرع است به طبیعت، و خاك و گل، نسبت می ‏دهد و روح را كه اصل است به خداوند اسناد می‏دهد و می ‏فرماید: ﴿قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ قهراً روح انسان منزّه از ذكورت و اُنوثت می ‏باشد. وقتی منكران معاد می‏ گفتند، انسان با مرگ نابود می ‏شود و حیاتی پس از مرگ نیست. ﴿وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ و گفتند آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، آیا باز در خلقت جدیدی خواهیم بود؟ ▫️ ما با مرگ در زمین گم می ‏شویم؟ ذات اقدس اله فرمود: ﴿ققُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾ بگو فرشته مرگی كه بر شما گمارده شده، جانتان را می ‏گیرد. به نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ فرمود: به اینها بگویید شما با مرگ در زمین گم نخواهید شد بلكه تمام حقیقت شما متوفّی می‏شود. فوتی در كار نیست، توفی است، وفات است، نه فوت، شما متوفّی هستید، فرشته مأمور توفّی است و اگر در مرگ چیزی از انسان فروگذار بشود كه استیفاء و توفّی نخواهد بود، پس تمام حقیقت انسان جان اوست كه قبض می ‏شود اگرچه بدن بپوسد. ▫️ اگر انسان بخواهد ببیند این دو صنف زن و مرد مساویند، یا مُتمایز، یا اصلاً دو صنفی در كار نیست، راه تحقیقش این است كه ببیند آنچه كه مایه ارزش و فضیلت است چیست؟ و آن كه ارزشمند و فاضل می ‏شود كیست؟ یك فصل عهده ‏دار بیان مسائل ارزشی، و فصل دیگر عهده ‏دار بیان ارزشمندها و فاضل‏ هاست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص77 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 520 1. تعامل با مؤمنان ▫️ نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی نگهداری راز مؤمن: امیرموٴمنان علی (ع) فرمود: وقتی برادر دینی تو مورد وثوق باشد مال و جانت را به او بذل كن و با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمن باش. اسرار و زشتی ‌هایش را بپوشان و خوبی ‌هایش را آشكار كن.[1] [1] . فَإِذَا كُنْتَ مِنْ أَخِیكَ عَلَی حَدِّ الثِّقَةِ فَابْذُلْ لَهُ مَالَكَ وَ بَدَنَكَ وَ صَافِ مَنْ صَافَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ اكْتُمْ سِرَّهُ وَ عَیبَهُ وَ أَظْهِرْ مِنْهُ الْحَسَن (الكافى، ج2، ص248ـ249). 📚 مفاتیح الحیات ص 316 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی شنبه 19 آذر به علت ایام فاطمیه برگزار نمی گردد. 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ مراسم اقامه عزاداری شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی 📚 مراسم عزاداری پس از درس خارج فقه تاریخ: 1401/09/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند مرحوم کلینی روایتی را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده است که خدایا بین مردم و نان آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود، اقتصاد یعنی نان مملکت، دینداری مردم بدون اقتصاد سخت است. 🔹 ایشان ادامه دادند: در زبان فارسی کسی که جیبش خالی است را گدا می گویند، کلمه گدا بار علمی ندارد، قرآن کریم از چنین شخصی با نام «فقیر» یاد می کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ملتی که جیبش خالی باشد قدرت قیام نخواهد داشت؛ لذا مسئولین باید برای ملت تلاش کنند. 🔹 معظم له اذعان داشتند: در یکی از دعاهای نورانی آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی مدیریت خوب، مسئولیت خوب، یعنی فرد بتواند کسانی که زیرمجموعه و تحت امرش هستند را خوب اداره کند. هر کسی در حوزه کاری خودش به نوعی والی است. ان شاء الله با توجه به سرمایه های عظیم کشور و با مدیریت خوب، مشکلات جامعه هر چه سریعتر رفع شود. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/17 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
شکوه فاطمی

▫️ قرآن در سه حوزه پیام دارد در سه حوزه حکم دارد: در و محلی که مربوط به خود مسلمین است؛ در که برای ما و سایر موحدان یعنی مسیحی ها، کلیمی ‌ها و مانند آنهاست؛ در که مربوط به ما و انسان ‌های دیگر اعم از ملحد و مشرک است که فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ این است. اگر می‌گوییم این چهارده نفر قرآن متحرّک اند یعنی اینها تمام را دارند، بنابراین ، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست، گوشه دیگری دارد که برای ما و مسیحی ‌ها و کلیمی ‌ها و امثال اینهاست، گوشه سومی هم دارد که بین المللی است. ▫️ ما در تعبیرات عرفی خود سه عبارت داریم: مردان؛ زنان؛ مردم. وقتی می ‌گوییم مردان یعنی جامعه مردها، وقتی می‌ گوییم زنان یعنی جامعه زن ‌ها و وقتی می‌ گوییم مردم یعنی اعم از زن و مرد؛ مثلاً می گوییم مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند؛ مردم غیر از مردان هستند. قرآن کریم وقتی می‌ خواهد آسیه (علیها السلام) را معرفی کند یا مریم (سلام الله علیها) را معرفی ‌کند، نمی ‌گوید اینها نمونه زنان خوب ‌اند، می‌گوید اینها هستند؛ خیلی در تعبیر فرق است! در سوره مبارکه «تحریم» آیه یازده این است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن﴾، یک؛ آیه دوازده این است: ﴿وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ﴾، دو؛ خدا نمونه جامعه خوب و مردم خوب را مریم می ‌داند، می فرماید آسیه نمونه جامعه خوب است. ▫️ حالا ما چنین نمونه ‌ای داریم به نام که آن طور بساط «سقیفه» را به هم می‌ زند، آن وقت ما نه از خبر داریم نه از خبر داریم نه از خبر داریم! این آیه «مباهله» چه می‌ خواهد بگوید؟ این پنج نفر حرف دارند، اینها خبر می‌ دهند، انسانی که خبر می ‌دهد یا صادق است یا کاذب. فرمود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبینَ﴾؛ یا ما پنج نفر کاذب هستیم یا شما کاذب هستید! پس معلوم می ‌شود که ما حرف داریم! نه اینکه فقط پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف داشته باشد و اینها تماشاچی باشند، اینها گزارش دارند، اینها ادعا دارند، اینها خبر می ‌دهند! پس حضور اصحاب مباهله، صِرف تماشاچی و زینت مجالس بودن نیست. این ذات مقدس هم در آنجا حضور داشت! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9Ckf0 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/VMlFeIXMCOo 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 421 تاریخ: 1397/11/09 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مهد انسان
▫️ زن ‌ها و دخترها باید واقعاً را بدانند. مكرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ و فرمود: ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾، خب این را كجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلول ‌های بنیادی است كه در شیشه یا در ظرف خاصّی كه ادراك ندارد خدا ﴿أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ می ‌شود, ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ﴾ می ‌گوید, ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ دارد و ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ می فرماید؛ یا در حوزه نفسِ مادر این كارها را می ‌كند؟ ▫️ اینكه از نشئه ‌ای، حقیقتی را در خالقیت خودش به نام مادر، به كودك می‌ دهد، اگر مادری مثل زهرا (سلام الله علیها) باشد می ‌داند که چه خبر است. همه شئونی كه در كودك انجام می ‌گیرد، نفسِ مادر متوجه است؛ منتها علمِ به علم ندارد. اگر کودک در قرارِ مكین است، اگر «‌انّا جعلناه نطفة», بعد «جعلناه علقة», بعد «جعلناه مضغة», بعد «جعلناه جنین», بعد ﴿فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً﴾ همه را مادر می ‌فهمد، از این به بعد كه پَرش ملكوت است که ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ مادر می‌ فهمد, به وسیله نفسِ مادر این فیوضات به كودك افاضه می‌ شود و در همان مقطع است که ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ جلوه می‌ كند. «احسن‌ المخلوقین» را مادر تحویل می ‌دهد؛ منتها اگر مادر مثل باشد، می ‌داند که دارد چه كار می ‌كند، مادرهای دیگر علم دارند ولی علمِ به علم ندارند؛ این مقامِ مادر است، این است! 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 27 تاریخ: 1393/01/30 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ بالاترین مقام انسانی مقام خلافت یعنی بودن است. اگر انسان در خلافت به مقام والا رسید، در كنار آن مسأله ولایت، رسالت، نبوت و... نیز هست و اگر به مراحل وُسطی یا نازله راه یافت، همان وصول به مراتب ایمان است و ممكن است رسالت یا نبوت را به همراه نداشته باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در قرآن ▫️ بالاترین مقام انسانی مقام خلافت یعنی بودن است. اگر انسان در خلافت به مقام والا رسید، در كنار آن مسأله ولایت، رسالت، نبوت و... نیز هست و اگر به مراحل وُسطی یا نازله راه یافت، همان وصول به مراتب ایمان است و ممكن است رسالت یا نبوت را به همراه نداشته باشد. سؤالی كه مطرح است این است كه: آیا خلافت الهی مخصوص مرد است و ذكورت شرط است و انوثت مانع؟ یا این كه خلافت مخصوص مرد نیست ولی مردها توانسته ‏اند موفق به تحصیل خلافت بشوند و زنان موفق نشده‏ اند؟ و یا این كه خلافت نه مشروط به ذكورت است و نه ممنوع به انوثت، آنهایی هم كه موفق شده‏اند خلیفة الله بشوند، انسانیت آنها باعث شده است نه مرد بودن، مرد خلیفه نشده، بلكه آن كه خلیفه خدا شده، بدنی دارد كه بدن مرد است. ▫️ توضیح مطلب آن است كه در قرآن كریم می ‏فرماید: ﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾ من در زمین جانشینی قرار دهنده‏ ام. سپس فرشتگان عرض می ‏كنند: ﴿أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾ آیا كسی را جانشین قرار می ‏دهی كه فساد و خونریزی در زمین می ‏كند در صورتی كه ما تسبیح و تقدیس تو می ‏كنیم؟ ▫️ ذات اقدس اله از راه به آدم، برای ملائكه روشن كرد كه او معلم شما و خلیفه من است. این نكته هم در بحث های خلافت بیان شده كه آدم به عنوان «قضیه شخصی» و شخص معین خلیفة الله نیست، بلكه است كه خلیفة الله است. لذا همه انبیا، مخصوصاً خاتمشان ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ خلیفة الله هستند. این چنین نیست كه آدم خلیفة الله باشد، با این كه از انبیای اولوالعزم نیست و انبیای دیگر مخصوصاً انبیای اولوالعزم و بالاخص خاتمشان علیهم السلام خلیفة الله نباشند، پس غرض شخص آدم نیست، بلكه شخصیت انسانی اوست. در خصوص این مسأله كه خلیفة الله، است نه مرد بودن، شاهد دیگری هست مبنی بر این كه احراز مقام خلافت به خاطر تعلیم اسماء است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص114 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra