فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️ درس خارج فقه نکاح جلسه : 516
#باز_پخش
تاریخ: 1398/11/06
#فاطمیه
#روضه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_ar
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث می شد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ اگر جسم نقشی در انسانیت انسان می داشت ـ به عنوان تمام ذات یا جزو ذات ـ ممكن بود سخن، از مذكر و مؤنت قابل طرح باشد، و باید بحث میشد كه آیا، این دو صنف متساویند یا متفاوت؟ ولی اگر حقیقت هر كسی را روح او تشكیل داد ـ جسم او ابزاری بیش نبود، و این ابزار هم گاهی مذكر است و گاهی مؤنث ـ و روح نه مذكر است و نه مؤنث، قهراً بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت برمیبندد، یعنی سالبه به انتفاء موضوع، خواهد بود، نه به انتفاء محمول. و چون تساوی و تفاوت، عدم و ملكه هستند، نه سلب و ایجاب، اگر در یك موردی، سخن از تساوی به میان نیامد، سخن از تفاوت هم پیش نخواهد آمد. ▫️ قرآن كریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را، ابزار وی می داند و این منافات ندارد با این كه انسان در نشئه دنیا و برزخ و قیامت، بدنی متناسب با همان نشئه و مرحله داشته باشد، البته همان طوری كه در دنیا بدن دارد، و بدن فرع است ـ نه اصل، و نه جزو اصل ـ در برزخ و قیامت نیز چنین است. چه این كه قرآن كریم بدن را كه فرع است به طبیعت، و خاك و گل، نسبت می دهد و روح را كه اصل است به خداوند اسناد میدهد و می فرماید: ﴿قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ قهراً روح انسان منزّه از ذكورت و اُنوثت می باشد. وقتی منكران معاد می گفتند، انسان با مرگ نابود می شود و حیاتی پس از مرگ نیست. ﴿وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ﴾ و گفتند آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، آیا باز در خلقت جدیدی خواهیم بود؟ ▫️ ما با مرگ در زمین گم می شویم؟ ذات اقدس اله فرمود: ﴿ققُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾ بگو فرشته مرگی كه بر شما گمارده شده، جانتان را می گیرد. به نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ فرمود: به اینها بگویید شما با مرگ در زمین گم نخواهید شد بلكه تمام حقیقت شما متوفّی میشود. فوتی در كار نیست، توفی است، وفات است، نه فوت، شما متوفّی هستید، فرشته مأمور توفّی است و اگر در مرگ چیزی از انسان فروگذار بشود كه استیفاء و توفّی نخواهد بود، پس تمام حقیقت انسان جان اوست كه قبض می شود اگرچه بدن بپوسد. ▫️ اگر انسان بخواهد ببیند این دو صنف زن و مرد مساویند، یا مُتمایز، یا اصلاً دو صنفی در كار نیست، راه تحقیقش این است كه ببیند آنچه كه مایه ارزش و فضیلت است چیست؟ و آن كه ارزشمند و فاضل می شود كیست؟ یك فصل عهده دار بیان مسائل ارزشی، و فصل دیگر عهده دار بیان ارزشمندها و فاضل هاست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص77 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 520
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
▫️ نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
نگهداری راز مؤمن: امیرموٴمنان علی (ع) فرمود: وقتی برادر دینی تو مورد وثوق باشد مال و جانت را به او بذل كن و با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمن باش. اسرار و زشتی هایش را بپوشان و خوبی هایش را آشكار كن.[1]
[1] . فَإِذَا كُنْتَ مِنْ أَخِیكَ عَلَی حَدِّ الثِّقَةِ فَابْذُلْ لَهُ مَالَكَ وَ بَدَنَكَ وَ صَافِ مَنْ صَافَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ اكْتُمْ سِرَّهُ وَ عَیبَهُ وَ أَظْهِرْ مِنْهُ الْحَسَن (الكافى، ج2، ص248ـ249).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 316
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی شنبه 19 آذر به علت ایام فاطمیه برگزار نمی گردد.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ مراسم اقامه عزاداری شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#فاطمیه
📚 مراسم عزاداری پس از درس خارج فقه
تاریخ: 1401/09/16
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی کشور
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین محمد اشرفی اصفهانی امروز پنج شنبه هفدهم آذرماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند مرحوم کلینی روایتی را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده است که خدایا بین مردم و نان آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود، اقتصاد یعنی نان مملکت، دینداری مردم بدون اقتصاد سخت است. 🔹 ایشان ادامه دادند: در زبان فارسی کسی که جیبش خالی است را گدا می گویند، کلمه گدا بار علمی ندارد، قرآن کریم از چنین شخصی با نام «فقیر» یاد می کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ملتی که جیبش خالی باشد قدرت قیام نخواهد داشت؛ لذا مسئولین باید برای #حل_مشکلات_اقتصادی ملت تلاش کنند. 🔹 معظم له اذعان داشتند: در یکی از دعاهای نورانی #صحیفه_سجادیه آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی مدیریت خوب، مسئولیت خوب، یعنی فرد بتواند کسانی که زیرمجموعه و تحت امرش هستند را خوب اداره کند. هر کسی در حوزه کاری خودش به نوعی والی است. ان شاء الله با توجه به سرمایه های عظیم کشور و با مدیریت خوب، مشکلات جامعه هر چه سریعتر رفع شود. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/17 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
شکوه فاطمی▫️ #ایام_فاطمیه، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست... . #فاطمیه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
شکوه فاطمی▫️ قرآن در سه حوزه پیام دارد در سه حوزه حکم دارد: در #حوزه_ملی و محلی که مربوط به خود مسلمین است؛ در #حوزه_منطقه_ای که برای ما و سایر موحدان یعنی مسیحی ها، کلیمی ها و مانند آنهاست؛ در #حوزه_بین_المللی که مربوط به ما و انسان های دیگر اعم از ملحد و مشرک است که فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ این #حقوق_بشر است. اگر میگوییم این چهارده نفر قرآن متحرّک اند یعنی اینها تمام #حقیقت_قرآن را دارند، بنابراین #ایام_فاطمیه، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست، گوشه دیگری دارد که برای ما و مسیحی ها و کلیمی ها و امثال اینهاست، گوشه سومی هم دارد که بین المللی است. ▫️ ما در تعبیرات عرفی خود سه عبارت داریم: مردان؛ زنان؛ مردم. وقتی می گوییم مردان یعنی جامعه مردها، وقتی می گوییم زنان یعنی جامعه زن ها و وقتی می گوییم مردم یعنی اعم از زن و مرد؛ مثلاً می گوییم مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند؛ مردم غیر از مردان هستند. قرآن کریم وقتی می خواهد آسیه (علیها السلام) را معرفی کند یا مریم (سلام الله علیها) را معرفی کند، نمی گوید اینها نمونه زنان خوب اند، میگوید اینها #نمونه_مردم_خوب هستند؛ خیلی در تعبیر فرق است! در سوره مبارکه «تحریم» آیه یازده این است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن﴾، یک؛ آیه دوازده این است: ﴿وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی أَحْصَنَتْ﴾، دو؛ خدا نمونه جامعه خوب و مردم خوب را مریم می داند، می فرماید آسیه نمونه جامعه خوب است. ▫️ حالا ما چنین نمونه ای داریم به نام #فاطمه_زهرا که آن طور بساط «سقیفه» را به هم می زند، آن وقت ما نه از #خطبه_او خبر داریم نه از #استدلال_های_او خبر داریم نه از #مباهله_او خبر داریم! این آیه «مباهله» چه می خواهد بگوید؟ این پنج نفر حرف دارند، اینها خبر می دهند، انسانی که خبر می دهد یا صادق است یا کاذب. فرمود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبینَ﴾؛ یا ما پنج نفر کاذب هستیم یا شما کاذب هستید! پس معلوم می شود که ما حرف داریم! نه اینکه فقط پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف داشته باشد و اینها تماشاچی باشند، اینها گزارش دارند، اینها ادعا دارند، اینها خبر می دهند! پس حضور اصحاب مباهله، صِرف تماشاچی و زینت مجالس بودن نیست. این ذات مقدس #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها هم در آنجا حضور داشت! #فاطمیه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/9Ckf0 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/VMlFeIXMCOo 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 421 تاریخ: 1397/11/09 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مهد انسان▫️ زن ها و دخترها باید واقعاً #عظمت_مقام_مادری را بدانند. مكرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ و فرمود: ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾، خب این را كجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلول های بنیادی است كه در شیشه یا در ظرف خاصّی كه ادراك ندارد خدا ﴿أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ می شود, ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ﴾ می گوید, ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ دارد و ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ می فرماید؛ یا در حوزه نفسِ مادر این كارها را می كند؟ ▫️ اینكه از نشئه ای، حقیقتی را در #مجرای_فیض خالقیت خودش به نام مادر، به كودك می دهد، اگر مادری مثل زهرا (سلام الله علیها) باشد می داند که چه خبر است. همه شئونی كه در كودك انجام می گیرد، نفسِ مادر متوجه است؛ منتها علمِ به علم ندارد. اگر کودک در قرارِ مكین است، اگر «انّا جعلناه نطفة», بعد «جعلناه علقة», بعد «جعلناه مضغة», بعد «جعلناه جنین», بعد ﴿فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً﴾ همه را مادر می فهمد، از این به بعد كه پَرش ملكوت است که ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ مادر می فهمد, به وسیله نفسِ مادر این فیوضات به كودك افاضه می شود و در همان مقطع است که ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ جلوه می كند. «احسن المخلوقین» را مادر تحویل می دهد؛ منتها اگر مادر مثل #زهرا_سلام_الله_علیها باشد، می داند که دارد چه كار می كند، مادرهای دیگر علم دارند ولی علمِ به علم ندارند؛ این مقامِ مادر است، این #مقام_زن است! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 27 تاریخ: 1393/01/30 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ بالاترین مقام انسانی مقام خلافت یعنی #خلیفة_الله بودن است. اگر انسان در خلافت به مقام والا رسید، در كنار آن مسأله ولایت، رسالت، نبوت و... نیز هست و اگر به مراحل وُسطی یا نازله راه یافت، همان وصول به مراتب ایمان است و ممكن است رسالت یا نبوت را به همراه نداشته باشد... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ بالاترین مقام انسانی مقام خلافت یعنی #خلیفة_الله بودن است. اگر انسان در خلافت به مقام والا رسید، در كنار آن مسأله ولایت، رسالت، نبوت و... نیز هست و اگر به مراحل وُسطی یا نازله راه یافت، همان وصول به مراتب ایمان است و ممكن است رسالت یا نبوت را به همراه نداشته باشد. سؤالی كه مطرح است این است كه: آیا خلافت الهی مخصوص مرد است و ذكورت شرط است و انوثت مانع؟ یا این كه خلافت مخصوص مرد نیست ولی مردها توانسته اند موفق به تحصیل خلافت بشوند و زنان موفق نشده اند؟ و یا این كه خلافت نه مشروط به ذكورت است و نه ممنوع به انوثت، آنهایی هم كه موفق شدهاند خلیفة الله بشوند، انسانیت آنها باعث شده است نه مرد بودن، مرد خلیفه نشده، بلكه آن كه خلیفه خدا شده، بدنی دارد كه بدن مرد است. ▫️ توضیح مطلب آن است كه در قرآن كریم می فرماید: ﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾ من در زمین جانشینی قرار دهنده ام. سپس فرشتگان عرض می كنند: ﴿أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾ آیا كسی را جانشین قرار می دهی كه فساد و خونریزی در زمین می كند در صورتی كه ما تسبیح و تقدیس تو می كنیم؟ ▫️ ذات اقدس اله از راه #تعلیم_اسماء به آدم، برای ملائكه روشن كرد كه او معلم شما و خلیفه من است. این نكته هم در بحث های خلافت بیان شده كه آدم به عنوان «قضیه شخصی» و شخص معین خلیفة الله نیست، بلكه #مقام_آدمیت است كه خلیفة الله است. لذا همه انبیا، مخصوصاً خاتمشان ـ علیه آلاف التحیة والثناء ـ خلیفة الله هستند. این چنین نیست كه آدم خلیفة الله باشد، با این كه از انبیای اولوالعزم نیست و انبیای دیگر مخصوصاً انبیای اولوالعزم و بالاخص خاتمشان علیهم السلام خلیفة الله نباشند، پس غرض شخص آدم نیست، بلكه شخصیت انسانی اوست. در خصوص این مسأله كه خلیفة الله، #مقام_انسانیت است نه مرد بودن، شاهد دیگری هست مبنی بر این كه احراز مقام خلافت به خاطر تعلیم اسماء است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص114 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 521
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
توجه نكردن به شایعات دربارهٴ مؤمن: خدای سبحان درباره شایعه ای كه در مورد یكی از همسران پیامبر اكرم (ص) رواج دادند، به موٴمنان می فرماید: چرا وقتی آن بهتان را درباره همكیش خود شنیدید، مردان و زنان مؤمن در حق او كه از خودشان به شمار می رفت گمان نیك نبردند و نگفتند این بهتانی آشكار است؟[1]
[1] . ﴿ولَولا اِذ سَمِعتُموهُ ظَنَّ المُؤمِنونَ و المُؤمِنـٰتُ بِاَنفُسِهِم خَیرًا و قالوا هـٰذا اِفكٌ مُبین﴾ (سورهٴ نور، آیهٴ 12).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 317
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
قانون بی بنيان.mp3
2.79M
💠 روز پانزدهم ماه #جمادی_الاول 1444
▫️ قانون بی بنیان
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قانون بی بنیان▫️ در دنیا انسان چه در مسائل #اخلاقی چه در مسائل #حقوقی چه در مسائل #اقتصادی یا در مسائل #سیاسی یا #فرهنگی بالأخره #نیازمند_به_قانون است یعنی باید یك سلسله اصول كلی و مبانی را پذیرفت، از آن اصول كلی و مبانی، مواد را استخراج كرد. همان طوری كه در فقه این كار انجام می شود، در اخلاق، در حقوق، در سیاست، در اقتصاد، در فرهنگ هم باید بشود. ▫️ در همه اینها مخصوصاً در مسائل سیاسی و اجتماعی، آن مواد سیاسی یا اجتماعی را از مبانی میگیرند؛ مثل حریت مثل استقلال مثل امنیت مثل امانت مثل عدالت مثل مواسات مثل مساوات، اینها مبانی است، از این مبانی آن مواد را استنباط می كنند؛ یعنی بر مبنای عدل بر مبنای مساوات بر مبنای مواسات یك سلسله موادّ حقوقی را استنباط می كنند می شود #حقوق_بشر یا حقوق محلّی یا منطقه ای یا بین المللی؛ تا اینجا درست است! ▫️ مهم ترین مبنا در بین این مبانی كه حرف اول را می زند و از همه مهم تر است مسئله #عدل است! عدل هم مفهومش خیلی شفاف و روشن است؛ عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَيءٍ في مَوْضِعِه»، عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن. عدل مفهومش مِن أظهر الأشیاء است اما كُنهش فی غایة الخفاء است؛ عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن. خب جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ #زن جایش كجاست #مرد جایش كجاست؟ سركه و شراب جایشان كجاست؟ گوسفند و خنزیر جایشان كجاست؟ ▫️ آنچه به عنوان #حقوق_بشر مطرح است صبغه علمی ندارد! عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَيءٍ في مَوْضِعِه»، آن وقت جای اشیاء را به جای اینكه خالق معین كند خودشان معین می كنند، این چه علمی است؟! این #عین_ظلم است! جای اشیاء را جای اشخاص را جای امور دیگر را كسی باید معین كند كه آفرید و آن خداست. #روز_جهانى_حقوق_بشر #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 20 تاریخ: 1391/07/29 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار می كند و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام الله علیه ـ می فرماید: ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود. درتبیین وتفسیركلمات آمده است كه منظور #انوار_عترت_طاهره است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار می كند و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام الله علیه ـ می فرماید: ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود. در تبیین و تفسیر كلمات آمده است كه منظور #انوار_عترت_طاهره است، بدین معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمی است كه حضرت آدم ـ سلام الله علیه ـ آن را تلقی كرد و زمینه نجات او پیدا شد. و در این میان همان طور كه حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در آنجا می تابد، حضرت زهرا (علیها السلام) هم در آنجا می تابد و این كه فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ معروف و مشهور شده، نه برای آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا (علیها السلام) خلاصه شد، بلكه به این دلیل است كه او دیگران را تحت الشعاع خود قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ ، معروف نیستند و اگر در عُرف بخواهند مَثَل ذكر بكنند، به حضرت علی (علیه السلام) مَثل می زنند. ▫️ همان طوری كه در بین معصومین، امیرالمؤمنین ـ صلوات الله علیه ـ معروف گشت و الگو شد، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ اشتهار یافت وگرنه زنان فراوانی بودند كه هم از عصمت برخوردارند و هم از كمال متعارف و فوق متعارف، ولیكن علت این كه #حضرت_زهرا (علیها السلام) در بین زنان معروف شد، همان علتی است كه بدان سبب، حضرت علی (علیه السلام) در بین ائمه (علیهم السلام) معروف گشت. پس مراد از لفظ كلمات در آیه شریفه ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ اسماء الهی است و بارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهره اند كه در بین آنان، فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ می درخشد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص144 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 522
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
توجه نكردن به شایعات دربارهٴ مؤمن: ... امیرموٴمنان علی (ع) فرمود: ای مردم! هركس به دینداری و درستكاری برادرش مطمئن است به گفتارهای دیگران درباره او گوش نسپارد...[1]؛ همچنین فرمود: كار برادرت را حمل بر صحّت كن و هر سخنی كه از برادرت می شنوی در حالیكه برایش توجیه خوبی می یابی، بد توجیه مكن.[2]
[1] . أَیهَا النَّاسُ! مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِیهِ وَثِیقَةَ دِینٍ وَ سَدَادَ طَرِیقٍ فَلا یسْمَعَنَّ فِیهِ أَقَاوِیلَ الرِجَال (نهج البلاغة، خطبه141).
[2] . ... ضَعْ أَمْرَ أَخِیكَ عَلَی أَحْسَنِهِ وَ لا تَطْلُبَنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِى الْخَیرِ مَحْمِلاً (تحف العقول، ص368).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 317
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد شصت و ششم تفسیر شریف تسنیم
🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد شصت و ششم از تفسیر گران سنگ #تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل آیه 22 سوره مبارکه احزاب تا انتها و سوره مبارکه سبأ تا آیه 39 می باشد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
#آثار_جدید
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
ابتکار صاحب کفايه.mp3
1.72M
💠 روز شانزدهم ماه #جمادی_الاولی 1444
🔹
ابتکار صاحب کفایه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra