eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
256 عکس
75 ویدیو
27 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با
✅هم اکنون شروع برنامه پرسمان 🔹سوالات این برنامه: 🔻معنای سیاست 🔻رابطه اسلام و سیاست 🔻بررسی تحقق شعارهای انقلاب
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 3⃣ ❇️ فتاوای مراجع تقلید نشان میدهد که اسلامی بودن #قوانین‌ـ‌بانکداری‌ـ
🏦 ؟ 4⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (1) ✅ دريافت سود‌ سپرده از بانک 🔻ارتباط مردم با بانک در دو قالب کلی است: 1️⃣ مردم پول خود را به عنوان سپرده در اختیار بانک قرار میدهند و بانک عامل کار میشود و به مردم سود پرداخت میکند. 2️⃣ بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 🔻در قالب اول که مردم پول خود را در اختیار بانک در قالب میگذارند و سودی را دریافت میکنند، طبق فتوای همه‌ مراجع این معامله بانکی و دریافت سود اگر در قالب یک فعالیت‌ اقتصادی و بر اساس عقود‌ شرعی مثل مضاربه، مشارکت و ... در اختیار بانک قرارگیرد و بانک طبق موازین‌ شرعی سود را به مردم پرداخت کند، اشکال شرعی ندارد و دریافت‌ سود صحیح است. (البته برخي شرايط و جزييات در فتاواي برخي مراجع هست که هرکس باید به فتوای مرجع خود مراجعه کند.) ⛔️در همین مورد اگر بانک با این پول فعالیت اقتصادی در قالب عقود شرعی نداشته باشد و خدای ناکرده این پول را مثلا با سود 20 درصد به دیگران قرض بدهد و بخشی از این سود را خودش بردارد و بخشی از آن را به مشتری بدهد قطعا ربا محسوب شده و حرام‌ است. 🔹حال این که بانک این پول را در قالب عقود شرعی مصرف میکند یا خیر طبیعتا با تحقیق و سوال از بانک عامل روشن میشود که وظیفه مکلفین است. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیر مطالعات سیاسی.doc
51.2K
سير مطالعات سياسي ويژه دانشجويان و طلاب شامل 15 جلد کتاب در حوزه‌هاي تاريخ معاصر، جريانشناسي، غربشناسي و انقلاب اسلامي سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
سير مطالعاتي تاريخ معاصر و جریان شناسی 2.doc
84K
سیر مطالعاتی تاریخ معاصر و جریان شناسی در دو سطح سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 4⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (1) ✅ دريافت سود‌ سپرده از بان
🏦 ؟ 5⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (2) ✅ بخش دوم: پرداخت سود‌ تسهيلات به بانک 🔹مورد دوم ارتباط مردم با بانک به اين شکل است که بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 🔻دريافت تسهيلات بانکی در دوقالب است: ❇️ 1️⃣ تسهيلات‌ قرض‌ الحسنه 🔹در مواردی بانک این پول را به عنوان قرض الحسنه به مردم میدهد و مردم اختیار دارند این پول را در هر موردی که نیاز دارند خرج کنند. در تسهیلات قرض الحسنه معمولا بانکها مبلغی به عنوان کارمزد (بین 2 تا 4 درصد) دریافت میکنند. دریافت کارمزد در وام قرض الحسنه از مواردی است مورد اختلاف فقهاست. ✅مراجعی مثل آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، فاضل، مکارم و نوری همدانی دریافت در را به شرطی که واقعا‌ صرف‌ هزینه های بانک مثل حقوق کارمندان کرایه مکان و .... شود، «بدون‌ اشکال» میدانند. (البته میزان آن حداکثر تا 4 درصد برآورد شده است نه بیشتر) 🔴مراجعی مثل آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی و وحید خراسانی دریافت در را یا جایز‌ نمیدانند و یا با «شرایط‌ خاصی» جایز میدانند که مقلدین این مراجع باید برای اطلاع از شرایط آن به دفاتر این مراجع یا استفتاءات مراجعه نمایند. ❇️ 2️⃣ تسهيلات‌ خرید مسکن، خودرو، وسائل منزل یا فعالیتهای‌ اقتصادی، صنعتی، کشاوری و .... 🔸این دسته از تسهیلات به شرطی که در قالب یکی از «عقود‌ شرعی» مثل جعاله، مضاربه، مشارکت، مزارعه و ... باشد و بر اساس به بانک سود پرداخت کنند طبق فتوای عموم‌ مراجع بدون اشکال است. (البته جزييات وشرايط خاصي در فتاواي برخي مراجع وجود دارد که بايد به دفتر يا استفتاءات يا رساله آن بزرگواران مراجعه کرد.) 🔴اما اگر افرادی که این نوع تسهیلات را از بانک میگیرند و آن را صرف آن «معامله خاص» نکنند و یا قواعد آن را رعایت‌ نکنند قطعا حرام است و مرتکب میشوند. 🔻مثل این که تسهیلات خودرو یا وسائل منزل بگیرند ولی خودرو یا وسیله منزل نخرند و فاکتور‌ صوری به بانک بدهند. یا مثلا تسهيلات برای تأسیس‌ کارگاه صنعتی یا فعالیت کشاورزی بگیرند ولی بروند و با این پول زمین‌ بخرند و .... سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با
▶️ مشاهده اولین قسمت برنامه «پرسمان» شبکه قرآن با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی از طریق تلوبیون http://www.telewebion.com/episode/2423068 🔹مباحث این برنامه: 🔻معنای سیاست 🔻رابطه اسلام و سیاست 🔻بررسی تحقق شعارهای انقلاب سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737328T13370861(Web).Mp3
856K
📻 ۱۱ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: دلایل عقلی ولایت فقیه و حکومت فقها چیست؟! سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 5⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (2) ✅ بخش دوم: پرداخت سود‌ تسه
🏦 ؟ 6⃣ 💢 غلطهای‌ مشور و تصورات‌ نادرست از و معاملات بانکی (1) 🔹یکی از تصورات نادرست در مورد اين است که هر «سودی» که از طرف دريافت کننده پول به صاحب پول داده شود، بهره يا ربا محسوب ميشود و حرام است. 🔻مثلا اگر بانک از مردم پول گرفت يا مردم از بانک پول گرفتند و بابت اين پول به طرف مقابل سود و مازادي دادند،‌ حرام است! 🔸جواب: ربايی که امروز در جامعه ما احتمال تحقق دارد ربای قرضی است که در شرع آمده است. ◀️و آن در صورتي است که پولي قرض داده شود و قرض‌ گيرنده ی پول، «صرفا در ازاي دريافت پول»، به قرض دهنده، سود يا مازاد بدهد. ✅اما اگر پول قرض نباشد بلکه يک معامله‌ اقتصادی بر اساس توافق طرفين باشد، يعني کسي پولي را به کسي بدهد که بر اساس عقود‌ شرعي مثل مضاربه، مشارکت،‌جعاله و .... اين پول صرف فعاليت‌ اقتصادی صنعتی يا کشاورزی و .... شود يا جنسي مثل خانه، خودرو و ... خريده شود و ضوابط عقود شرعيه در آن رعايت شود، سود اين تجارت يا معامله يا فعاليت اقتصادي حرام‌ نيست. ولو اين که اين سود 50 درصد يا 100 درصد و يا حتي بيشتر باشد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
🔖دسترسی به مطالب گذشته کانال 💠پیشینه تاریخی ولایت فقیه 🔻شماره ۱ (تصریح شاه طهماسب صفوی به ولایت محقق کرکی) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۲ (اعتراف شاه اسماعیل دوم) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۳ (بداهت ولایت فقیه نزد ایرانیان از زبان سفرنامه شاردن) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۴ (بداهت ولایت فقیه نزد ایرانیان در دوران قاجار از زبان نیکی کدی نویسنده آمریکایی) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۵ (جایگاه سیاسی علما در دوران قاجار) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۶ (نکات مرحوم کاشف الغطا به مناسب فتوای جهاد علیه روسها) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۷ (یادداشت یکی از علما درباره حکم تحریم تنباکو) 🔹 مشاهده مطلب سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57