eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
247 عکس
65 ویدیو
26 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
📌یک بار برای همیشه! 🏦 #بانکداری_اسلامی_يا_ربوی؟ 1⃣ 🔻آيا بانکداری جمهوری اسلامی #ربوي است؟‌ 🔻آيا قا
🏦 ؟ 2️⃣ 🔹ربوی بودن‌ بانکها به عنوان علت‌ اصلي مشکلات در بانکداری جمهوری اسلامی يکي از آدرسهای غلط در بحث مشکل بانکداري در جمهوري اسلامي است. ❇️ واقعا در بانکداری جمهوری اسلامی چیست؟ آيا مشکل «نرخ‌ بهره» و دريافت «ديرکرد» است؟ 🔹 يکي از اصلي‌ترين مسائلی که موجب گله مندي‌ شده است، «بالابودن‌ سود تسهيلات» است. 🔻ولذا همواره بانکهاي ايران با بانکهاي کشورهاي ديگر مقايسه ميشوند و «کم‌ بودن درصد سود» در اين بانکها و «زياد‌ بودن‌ سود» در بانکهای ايران را نشانه ی ربوي و غيراسلامي بودن بانکهاي ايران و اسلامی بودن بانکهای کشورهای غیراسلامی میدانند. ◀️ واقعا اگر سود بانکهاي جمهوري اسلامي 1 درصد يا 3 درصد بود، مردم اعتراض ميکردند؟؟ 🔹حقيقت اين است که طبق فتواي همه فقهای شيعه، زياد يا کم بودن سود بانکي دليل بر ربوي يا غيرربوي بودن آن نيست! 🔻طبق فتواي همه فقها اگر تسهيلات بانکي باشد، سود آن است خواه يک درصد باشد خواه 50 درصد و بالاتر. و اگر تسهيلات بانکي براي معاملاتي مثل خريد خودرو،‌ مسکن، وسائل منزل،‌ تأسيس کارخانه و ... باشد و بر اساس «عقود‌ شرعيه» مثل بيع سلف، اجاره به شرط تمليک، مشارکت و ... باشد طبق فتواي همه فقهاي شيعه سود آن اشکال‌ ندارد حتي اگر 50 درصد و يا بيشتر باشد. 🔸 بنابراین آنچه به آن اعتراض می شود، یعنی بالا بودن نرخ بهره، اگرچه مطلوب نیست، اما اشکال شرعی ندارد. لذا بالا بودن نرخ بهره در ایران و پایین بودن آن در سایر کشورها، ناشی از مسائل اقتصادی از قبیل رکود و تولید و تورم است و ربطی به مسائل فقهی ندارد. ✅ به طور خلاصه، اگر قرارداد بین بانک و دریافت کننده تسهیلات، شرعی باشد، نرخ سود هرقدر باشد اشکالی ندارد و اگر قرارداد، غیرشرعی باشد، نرخ سود 1 درصد هم باشد حرام است. 🔻البته مطلب فوق به اين معنا نيست که در بانکهاي ما هيچ نوع مشکل فقهي وجود ندارد. و نکته مهم اينست که مشکلات فقهي کجاست؟ و علت‌ اعتراض برخي از مراجع و بزرگان چيست؟ که در پستهاي بعدي به آن اشاره خواهد شد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 2️⃣ 🔹ربوی بودن‌ بانکها به عنوان علت‌ اصلي مشکلات در بانکداری جمهوری اسل
🏦 ؟ 3⃣ ❇️ فتاوای مراجع تقلید نشان میدهد که اسلامی بودن مورد تایید آنهاست (به جز برخی موارد جزیی اختلاف فتوا) ⁉️حال سؤال اینست که اگر چنین است، چرا برخی از مراجع در سالهای اخیر به وضعیت بانکداری اعتراض دارند؟ 🔹 اشکالات مراجع دو وجه دارد: 1️⃣ اتفاقات‌ اجرایی و عملی به این معنا که قانون بانکداری اسلامی در «عموم‌ موارد» مورد تایید‌ همه‌ فقهاست. 🔻اما اشکال بزرگان به اینست که این قوانین در مواردی در عمل درست‌‌ اجرا‌ نمیشود و تخلفاتی‌ در‌ عمل وجود دارد نه در اصل قانون. در حالی که اگر به همان قانون به طور دقیق عمل شود هیچ خلاف شرعی رخ نمیدهد. 🔸مثلا وقتی بانک در قالب وام، برای خرید خودرو با مشتریان شریک می‌شود، اگر واقعا خریدار، خودرو بخرد هیچ مشکلی در سود دریافتی بانک در این معامله وجود‌ ندارد. چون در واقع، بانک سهم خودش از از ماشین را می‌فروشد و مختار است با هر نرخی این کار را انجام دهد که این اختیار، در سود بازپرداخت، خودش را نشان میدهد. 🔹یا مثلاً در سود سپرده، اگر بانک با سپرده مشتریان کار اقتصادی مشروع انجام دهد و سود را علی الحساب پرداخت کند و در پایان، سود واقعی را حساب کند، هیچ اشکالی ندارد. 2️⃣ اختلاف نظر ها یعنی برخی از مواد قانون مصوب بانکداری اسلامی از نظر برخی مراجع صحیح است و از نظر برخی صحیح نیست. مثلا در وام قرض‌ الحسنه یا دریافت از نظر برخی‌ فقها جایز‌ است و از نظر برخی فقها جایز‌ نیست. 🔻لذا مراجعی که این موارد را صحیح نمیدانند طبق فتوای خود به این ماده اشکال میکنند. در این موارد طبیعتا هر فردی باید به فتواي‌ مرجع خود عمل کند. ✅ با اين شرايط بسياري از معاملات بانکي طبق نظر همه فقها درست است اگر بانک و مردم به شرايط قانوني عمل کنند و برخي معاملات هم بستگي به فتواي هر مرجعي دارد. ❇️ سؤال بعدي اينست که با اين شرايط دقيقا تکليف مردم با معاملات بانکي چيست؟ کدام موارد بي اشکال است؟ کدام موارد اشکال دارد يا محل اختلاف است؟ ان شاء‌الله در پست بعدي به اين موارد اشاره خواهيم کرد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737468T14054510(Web).Mp3
1.32M
📻 ۱۰ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: آیا حیف از اسلامِ پاک و کامل نیست که به سیاست که شرط و معنی آن، تزویر و دروغ و اختلاس و آدم کشی است، آلوده شود؟ 🔷جواب: سه تعریف مرحوم امام(ره) از سیاست 🔹رابطه دین و سیاست 🔹 معنای سیاست اسلامی 🔹 بحث سوء استفاده برخی، از حکومت دینی سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
هدایت شده از رسول توکلی
↙️🔸↙️🔸↙️🔸↙️🔸↙️🔸↙️ 🔸 راه برون رفت از مشکلات کشور چیست؟ مقاومت یا سازش؟ 🔹تجربه تاریخی ما کدام راه را تایید می کند؟ 🔸 پیامدهای مقاومت یا سازش در کشورهای مختلف چه بوده است؟ 🔹هزینه مقاومت بیشتر است یا سازش؟ 🔸 تفاوت دوگانه جنگ و صلح با دوگانه مقاومت و سازش چیست؟ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ 2️⃣ دومین وبینار گفتمان انقلاب 🟢با حضور : حجه الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی (دکترای علوم سیاسی ،مسئول طرح ولایت کشوری) 🗓یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹ 🕖 ساعت ۱۹ ◀️ در : 🌐 http://www.skyroom.online/ch/amin1306/es1 با گزینه میهمان وارد شوید 🌐 @hozeh_esf ↗️ ↗️ ↗️ ↗️ ↗️ ↗️ ↗️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با
✅هم اکنون شروع برنامه پرسمان 🔹سوالات این برنامه: 🔻معنای سیاست 🔻رابطه اسلام و سیاست 🔻بررسی تحقق شعارهای انقلاب
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 3⃣ ❇️ فتاوای مراجع تقلید نشان میدهد که اسلامی بودن #قوانین‌ـ‌بانکداری‌ـ
🏦 ؟ 4⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (1) ✅ دريافت سود‌ سپرده از بانک 🔻ارتباط مردم با بانک در دو قالب کلی است: 1️⃣ مردم پول خود را به عنوان سپرده در اختیار بانک قرار میدهند و بانک عامل کار میشود و به مردم سود پرداخت میکند. 2️⃣ بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 🔻در قالب اول که مردم پول خود را در اختیار بانک در قالب میگذارند و سودی را دریافت میکنند، طبق فتوای همه‌ مراجع این معامله بانکی و دریافت سود اگر در قالب یک فعالیت‌ اقتصادی و بر اساس عقود‌ شرعی مثل مضاربه، مشارکت و ... در اختیار بانک قرارگیرد و بانک طبق موازین‌ شرعی سود را به مردم پرداخت کند، اشکال شرعی ندارد و دریافت‌ سود صحیح است. (البته برخي شرايط و جزييات در فتاواي برخي مراجع هست که هرکس باید به فتوای مرجع خود مراجعه کند.) ⛔️در همین مورد اگر بانک با این پول فعالیت اقتصادی در قالب عقود شرعی نداشته باشد و خدای ناکرده این پول را مثلا با سود 20 درصد به دیگران قرض بدهد و بخشی از این سود را خودش بردارد و بخشی از آن را به مشتری بدهد قطعا ربا محسوب شده و حرام‌ است. 🔹حال این که بانک این پول را در قالب عقود شرعی مصرف میکند یا خیر طبیعتا با تحقیق و سوال از بانک عامل روشن میشود که وظیفه مکلفین است. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیر مطالعات سیاسی.doc
51.2K
سير مطالعات سياسي ويژه دانشجويان و طلاب شامل 15 جلد کتاب در حوزه‌هاي تاريخ معاصر، جريانشناسي، غربشناسي و انقلاب اسلامي سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
سير مطالعاتي تاريخ معاصر و جریان شناسی 2.doc
84K
سیر مطالعاتی تاریخ معاصر و جریان شناسی در دو سطح سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 4⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (1) ✅ دريافت سود‌ سپرده از بان
🏦 ؟ 5⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (2) ✅ بخش دوم: پرداخت سود‌ تسهيلات به بانک 🔹مورد دوم ارتباط مردم با بانک به اين شکل است که بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 🔻دريافت تسهيلات بانکی در دوقالب است: ❇️ 1️⃣ تسهيلات‌ قرض‌ الحسنه 🔹در مواردی بانک این پول را به عنوان قرض الحسنه به مردم میدهد و مردم اختیار دارند این پول را در هر موردی که نیاز دارند خرج کنند. در تسهیلات قرض الحسنه معمولا بانکها مبلغی به عنوان کارمزد (بین 2 تا 4 درصد) دریافت میکنند. دریافت کارمزد در وام قرض الحسنه از مواردی است مورد اختلاف فقهاست. ✅مراجعی مثل آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، فاضل، مکارم و نوری همدانی دریافت در را به شرطی که واقعا‌ صرف‌ هزینه های بانک مثل حقوق کارمندان کرایه مکان و .... شود، «بدون‌ اشکال» میدانند. (البته میزان آن حداکثر تا 4 درصد برآورد شده است نه بیشتر) 🔴مراجعی مثل آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی و وحید خراسانی دریافت در را یا جایز‌ نمیدانند و یا با «شرایط‌ خاصی» جایز میدانند که مقلدین این مراجع باید برای اطلاع از شرایط آن به دفاتر این مراجع یا استفتاءات مراجعه نمایند. ❇️ 2️⃣ تسهيلات‌ خرید مسکن، خودرو، وسائل منزل یا فعالیتهای‌ اقتصادی، صنعتی، کشاوری و .... 🔸این دسته از تسهیلات به شرطی که در قالب یکی از «عقود‌ شرعی» مثل جعاله، مضاربه، مشارکت، مزارعه و ... باشد و بر اساس به بانک سود پرداخت کنند طبق فتوای عموم‌ مراجع بدون اشکال است. (البته جزييات وشرايط خاصي در فتاواي برخي مراجع وجود دارد که بايد به دفتر يا استفتاءات يا رساله آن بزرگواران مراجعه کرد.) 🔴اما اگر افرادی که این نوع تسهیلات را از بانک میگیرند و آن را صرف آن «معامله خاص» نکنند و یا قواعد آن را رعایت‌ نکنند قطعا حرام است و مرتکب میشوند. 🔻مثل این که تسهیلات خودرو یا وسائل منزل بگیرند ولی خودرو یا وسیله منزل نخرند و فاکتور‌ صوری به بانک بدهند. یا مثلا تسهيلات برای تأسیس‌ کارگاه صنعتی یا فعالیت کشاورزی بگیرند ولی بروند و با این پول زمین‌ بخرند و .... سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با
▶️ مشاهده اولین قسمت برنامه «پرسمان» شبکه قرآن با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی از طریق تلوبیون http://www.telewebion.com/episode/2423068 🔹مباحث این برنامه: 🔻معنای سیاست 🔻رابطه اسلام و سیاست 🔻بررسی تحقق شعارهای انقلاب سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737328T13370861(Web).Mp3
856K
📻 ۱۱ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: دلایل عقلی ولایت فقیه و حکومت فقها چیست؟! سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 5⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (2) ✅ بخش دوم: پرداخت سود‌ تسه
🏦 ؟ 6⃣ 💢 غلطهای‌ مشور و تصورات‌ نادرست از و معاملات بانکی (1) 🔹یکی از تصورات نادرست در مورد اين است که هر «سودی» که از طرف دريافت کننده پول به صاحب پول داده شود، بهره يا ربا محسوب ميشود و حرام است. 🔻مثلا اگر بانک از مردم پول گرفت يا مردم از بانک پول گرفتند و بابت اين پول به طرف مقابل سود و مازادي دادند،‌ حرام است! 🔸جواب: ربايی که امروز در جامعه ما احتمال تحقق دارد ربای قرضی است که در شرع آمده است. ◀️و آن در صورتي است که پولي قرض داده شود و قرض‌ گيرنده ی پول، «صرفا در ازاي دريافت پول»، به قرض دهنده، سود يا مازاد بدهد. ✅اما اگر پول قرض نباشد بلکه يک معامله‌ اقتصادی بر اساس توافق طرفين باشد، يعني کسي پولي را به کسي بدهد که بر اساس عقود‌ شرعي مثل مضاربه، مشارکت،‌جعاله و .... اين پول صرف فعاليت‌ اقتصادی صنعتی يا کشاورزی و .... شود يا جنسي مثل خانه، خودرو و ... خريده شود و ضوابط عقود شرعيه در آن رعايت شود، سود اين تجارت يا معامله يا فعاليت اقتصادي حرام‌ نيست. ولو اين که اين سود 50 درصد يا 100 درصد و يا حتي بيشتر باشد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
🔖دسترسی به مطالب گذشته کانال 💠پیشینه تاریخی ولایت فقیه 🔻شماره ۱ (تصریح شاه طهماسب صفوی به ولایت محقق کرکی) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۲ (اعتراف شاه اسماعیل دوم) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۳ (بداهت ولایت فقیه نزد ایرانیان از زبان سفرنامه شاردن) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۴ (بداهت ولایت فقیه نزد ایرانیان در دوران قاجار از زبان نیکی کدی نویسنده آمریکایی) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۵ (جایگاه سیاسی علما در دوران قاجار) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۶ (نکات مرحوم کاشف الغطا به مناسب فتوای جهاد علیه روسها) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۷ (یادداشت یکی از علما درباره حکم تحریم تنباکو) 🔹 مشاهده مطلب سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با
⌛️ تا دقایقی دیگر 📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 👤 با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 🗓️ این برنامه شنبه ها ساعت 10:20 صبح پخش می شود. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
@aboutalebi57 .mp3
3.32M
🗓 بازنشر به مناسبت ۱۲ آذر سالروز تصویب قانون اساسی ⁉️ سوال: چرا گروه هایی مثل حزب توده و مجاهدین خلق که در پیروزی انقلاب سهیم بودند، بعد از انقلاب صاحب منصبی نشدند؟ 🔹جواب: برگزاری انتخابات کاملا آزاد و بدون فیلتر در ابتدای انقلاب در فرایند انتخابات قانون اساسی سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
@aboutalebi57.Mp3
1.09M
🗓 بازنشر به مناسبت ۱۲ آذر سالروز تصویب قانون اساسی ⁉️ سوال: چرا دوباره برای جمهوری اسلامی رفراندوم برگزار نمی‌شود؟ 🔻چرا نسل امروز حق ندارد نظام سیاسی مطلوبش را انتخاب کند و باید نتایج رفراندوم ۴۰ سال پیش را بپذیرد؟ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
⛔️اشتباه آقای در نقد عملکرد علما در جنگ دوم روسها⛔️ ⛔️ آقای جعفریان در توییت خود نوشته اند: در جنگ دوم ایران و روس، عده ای از خوانین و رعایای بلاد از دست رفته در جنگ اول، با ندای وا اسلاما، به تحریک علما و فتحعلی شاه پرداختند. عباس میرزا که می دانست روسها بعد از شکست ناپلئون چه قدرتی بهم زده اند، مخالف جنگ بود. فتحعلی شاه وارد جنگ شد و بخش دیگری از ایران هم از دست رفت. ✍️🔹 در حالي که مي‌نويسد: بر هر که ‌انصاف دهد و یابد ظاهر خواهد بود که ابتدا و عهد شکنی از عساکر روس بود که بنای تجاوز را گذاشتند و خلاف شرط عهدنامه پادشاهان را به عمل آوردند ... دولت ایران به حکم در مقام خود برآمدند. 1️⃣ براساس نامه و و نقل لسان الملک سپهر, رضاقلی هدایت, میرزا صادق وقایع نگار, گرنت واتسون,ژنرال باتوف, جیمس بیلى فریزر و ... نه تنها با جنگ مخالف نبود بلکه اطرافیان او علما را ترغیب کردند و عباس میرزا همواره در تدارک سپاه قوی و جبران شکست جنگ اول بود. البته علما هم قبل از صدور فتوا آمادگی نظامی دربار را استعلام کردند. 2️⃣ طبق نامه و سایر اسناد, تجاوزات متعدد روسها بعد از عهدنامه گلستان به مناطق مرزی ایران و مناطق جدید و تعرض به و بعد از مذاکرات و بدعهدي‌هاي متعدد روسها اقدام به جهاد دفاعی شد. 3️⃣ برخلاف پیش بینی مخالفین جنگ مثل و انگلوفیل و معتمد الدوله و تصور غلط جناب , تشخیص و دربار از امکان موفقیت در جنگ کاملا درست بود زیرا حضور پرشور مردم در همان ماه اول موجب در جنگ اول شد و اتفاقا زمانی که عباس میرزا و شاه بجای تصرف قلعه شوشی, از طریق با روسها خواهان تسلیم قلعه شدند, های‌ـ‌دروغ و تأخیری روسها زمینه شکست ایران در مراحل بعد را فراهم کرد. ◀️ جهت اطلاع تفصيلي از اين بحث ر.ک:‌ استاد علی ابوالحسنی (ره), رفع یک اشتباه یا جعل تاریخی, مجله زمانه , شماره 72 , 1387. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
aboutalebi57.mp3
12.77M
📻 ۱۲ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: آیا جمهوری اسلامی به اهداف خود رسید؟ کدام یک و چگونه؟ 🔹جواب: بررسی اهداف انقلاب و کارنامه نظام در زمینه استقلال، آزادی اجتماعی و سیاسی، اقتصاد و عدالت. 👇📚 دریافت رایگان کتاب معرفی شده در ویس: https://taaghche.com/book/68919 سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
💢 هشدار امام(ره) به طلاب و فضلا 🔹امام خمینی (ره): 🔻روحانيون و علما و طلاب بايد و را براي خود يک امر مقدس و يک ارزش الهي بدانند و براي خود شخصيت و امتيازي قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند، 🔹بلكه براى اجراى حكم خدا راحتى حوزه را رها كرده و مشغول به كارهاى حكومت اسلامى شده‏ اند. 🔹اگر طلبه‏ اى منصب امامت جمعه و ارشاد مردم يا قضاوت در امور مسلمين را خالى ببيند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئوليت نپذيرد و يا دلش را فقط به هواى اجتهاد و درس خوش كند، در پيشگاه خداوند بزرگ يقيناً و هرگز عذر او موجه نيست! 📜 صحیفه امام ج 21 ص 292 ✅ مرحوم آیت الله یزدی از فقهایی بودند که راحتی و آرامش زندگیِ علمی و بدون چالش و جایگاه های علمی حوزوی مثل مرجعیت که به راحتی می‌توانستند به آن برسند و بالاتر از جایگاه های حکومتی هستند را رها کردند و در پرچالش قبول مسئولیت کردند. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 👤 با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 🗓️ این برنامه «شنبه ها» ساعت 10:20 صبح پخش می شود و به سوالات مهمی در زمینه مسائل سیاسی جمهوری اسلامی می‌پردازد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🏦 #بانکداری_اسلامی_یا_ربوی؟ 6⃣ 💢 غلطهای‌ مشور و تصورات‌ نادرست از #ربا و معاملات بانکی (1) 🔹یکی از
🏦 ؟ 7⃣ (پایانی) 💢 غلطهای‌ مشور و تصورات‌ نادرست از و معاملات بانکی (2) 🔹یکی از تصورات نادرست در مورد ربوی و حرام بودن یک معامله اینست که همواره طرفین معامله باید در باشند. 🔻در حالی که این مساله . در بسیاری از معاملات بانکی لزوما طرفین در سود و زیان شریک نیستند و حتی در مواردی میتوانند از ابتدا شرط‌ کنند که بخشی از ضرر یا حتی بر عهده یک نفر باشد. 🔹مثلا در مضاربه، خسارت در اصل سرمایه فقط برعهده‌ مالک است و ربطی به عامل ندارد. و طبق فتوای برخی فقها مثل آیت الله بهجت میتوانند از ابتدا شرط‌ کنند که این خسارت برعهده‌ عامل باشد. (مساله 1700 رساله آیت الله بهجت) 🔻در مشارکت طبق فتواي برخي از فقها مثل امام، آيت الله مکارم، ايت الله اراکي اگر شرط کنند که تمام‌ ضرر بر عهده يکی از‌ طرفين باشد، است. (مساله 2146 و 2147 رساله سيزده مرجع) 🔸بنابراین تقسیم سود و ضرر بستگی به نوع معامله دارد که از کدام عقود شرعی باشد و همچنین بستگی به نوع توافق طرفین دارد. لذا نمیتوان گفت هرجا طرفین معامله در سود و زیان شریک نبودند پس معامله شرعی نیست و سود آن حرام است. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
🔖 دسترسی سریع به مطالب قبلی کانال 💠 پیشینه تاریخی «ولایت مطلقه» فقیه 🔻شماره ۱ (تعریف مرحوم امام از ولایت مطلقه) 🔹 مشاهده مطلب 🔻شماره ۲ (ولایت مطلقه از نظر آیت‌الله حاج آقا رضا همدانی) 🔹مشاهده مطلب 🔻شماره ۳ (ولایت مطلقه از نظر مرحوم مقدس اردبیلی) 🔹 مشاهده مطلب 🔻 شماره ۴ (ولایت مطلقه از نظر آیت‌الله سید عبدالحسین لاری) 🔹 مشاهده مطلب 🔻 شماره ۵ (جمع بندی) 🔹 مشاهده مطلب سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57