.
«یادگاریهای یک روح»
✍طیبه فرید
وقتی شهر ری سیل آمده بود فتحعلی شاه قاجار قوانلو،خدیو صاحبقران*، روی تخت همایونی اش توی تالار آینه لم داده بود و داشت شکوه باران زمستانِ طهران را تماشا می کرد.
درست همان موقع ما توی اردیبهشتِ کلاس فلسفه، داشتیم به تفاوت دیدگاه ملاصدرا و مدرس زنوزی در مسئله معاد فکر می کردیم .ملاصدرا علاقه تدبیری روح نسبت به بدن را در ماجرای مرگ تمام شده می دید،ومعتقد بود روح که از بدن جدا شد به بدن می گوید دیدار به قیامت و می رود پی کمال خودش! اما مدرس کشفیات جدیدی داشت. او می گفت بدن با روح حق آب و گل دارد و وقتی روح از قفس تن پر می کشد یادگاری هایی که روح در طول زندگی روی دیوار بدن نوشته باقی می ماند و قصه به اینجا ختم نمی شود و بدن حتی اگر باخاک هم یکسان بشود هنوز از آن یادگاری ها اثری هست! و در روز حشر و معاد به جای اینکه روح به بدن برگردد، این بدن است که به روح ملحق می شود!
مدرس زنوزی اسم این یادگاری هایی که نفس روی دیوار بدن نوشته را گذاشته بود «ودایع نفس»،خوب که فکرش را بکنی می شود همان قصه دیوار و یادگاری و ازین جور صحبت ها.غرق در آب و هوای مدیترانه ای کلاس فلسفه بودم که همهمه جماعت، وسط باغ مستوفی بالا گرفت، حواسم را از کلاس و استاد برداشتم وبردم شهر ری . توی دل باغ مستوفی خبرهایی شده بود،گویا سیل بهانه بوده که خرابه های حمله مغولی و خروارها خاک و خاکستر جنگ های تیموریان و خوارزمشاهیان را از روی سر سرداب قدیمی زیر باغ مستوفی بشوید و ببرد و کله صبح کارگرها برسند و از شکاف پیدا شده بفهمند که آن زیرها خبری هست و....
خبر به فتحعلی شاه رسیده بود: در باغ مستوفی سردابی پیدا شده با جسدی که انگار همین نیم ساعت پیش تازه از حمام آمده بیرون!پیرمردی از زیر تل خاک بیرون آمده که حداقل هشتصد سال از خوابیدنش میگذرد!
شاه قصد عزیمت به شهر ری می کند با فقها و رجال مذهبی که در میانشان میرزا ابوالحسن جلوه وسید محمود مرعشی نجفی هم به چشم می خورد.
پرده های زمان را می زنم کنار و خودم را می رسانم به گذشته!به ملازمان کاروان شاه قاجار و رجال که حالا رسیده اند بالای سرداب.
خدای من!! مدرس زنوزی هم آمده. کاش بر می گشتم کلاس و همه را با خودم می آوردم اینجا.
مردم خاک ها را کنار می زنند و پیکر پیرمرد را از دل زمین سرداب می آورند بیرون. تار و پود کفن پوسیده ریش سپید و بلندش، ناخن های حنازده و قیافه ملیح آرامش بوی حیات می دهد. کارگرها خاک ها و خروارها را می گردند تا اثری از نام و نشان پیرمرد پیدا کنند. معلوم است روح پیرمرد یادگاری های خوبی روی تنش نوشته که بعد هشتصد سال آب از آب تکان نخورده!
با سلام و صلوات سنگ نوشته را از بین خاکهای تفحص شده بیرون می آورند و خاک های روی سنگ را کنار می زنند، به عربی روی سنگ حکاکی شده:
هذا المرقد العالم الکامل المحدث، ثقة المحدثین، صدوق الطایفه، أبو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی.)*
بالای سر سرداب شلوغ می شود، خبر توی تهران و ری می پیچد، اشک در چشم های مدرس زنوزی حلقه می زند. شاه قاجار عین ورشکسته ها یک گوشه ایستاده و در محاصره درباری ها با حسرت به ریش پیرمرد نگاه میکند!
توی آن شلوغی جای ماندن نیست باید برگردم به کلاس،باسر و رویی که پر از عطر خاکِ سرداب باغ مستوفی است.
عطر صدوق الطائفه...
باید بروم فکری به حال یادگاری هایی کنم که تا امروز روی روحم نوشته ام...
*خدیو صاحبقران: پادشاه نامور(ارواح همشیره ابوی اش).
*این مرقد عالم کامل، ثقه المحدثین شیخ صدوق است.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
سیر ورود انسان به دنیا
فخری مرجانی
گفتیم عالمها با هم ارتباط دارند. پیوستگی شگفتانگیزی بین عالم قبل از دنیا، عالم دنیا و عالم پس از دنیا وجود دارد.
در این قسمت بحث بپردازیم به نحوۀ ورود انسان به دنیا؛ یعنی عالم رحم مادر. «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ»؛ خدا خارج میكند شما را از بطون مادرانتان(سوره نحل، آیه78).
فهم این مطلب سخت نیست. با مختصر دقت، یك زیربنای فكری بسیار محكم برای انسان ایجاد میكند؛ بین آن عالم و این عالم چه ارتباط و پیوستگیای وجود دارد؟ درعینحال كه این دو عالم، مستقلاند و نظام مخصوص به خود دارند، هر آنچه در زندگی این عالم نیاز داریم، همگی در آن عالم قبلی ساخته شده است. اگر در عالم رحم مادر به ما میگفتند چشمت را مراقب باش تا ناقص و کور نشود که در عالم بعد (دنیا) به آن نیاز داری و اگر كور شوی، تمام وجود تو در عذاب است؛ این حرفها برایمان قابل درک نبود. اگر هم به فرض محال قابل درک باشد، او نمیفهمد که چشم و دیدن چیست؛ چون دیدن، در ظرفیت آن عالم نیست؛ دیدن مربوط به نظام بالاتری است. اصلاً درك آن معنی در آن عالم، محال است؛ چون آن عالم با این عالم (دنیا) كاملاً متفاوت است. اما درعینحال، پیوستگی خیلی عجیبی دارد. آنقدر پیوستگی دارد كه چشم باید در آن عالم ساخته شود و در این عالم استفاده شود. و همۀ اینها در خود شخص است و در خود شخص ساخته میشود.
چشم فقط یك مثال است. همه چیز به همین شکل است.
در آن عالم، غذای كودك از طریق خون مادر تغذیه میشود،اما درک خون برای کودک هیچ معنایی ندارد. هر چه هست باید در آن عالم ساخته شود و هر چه شد، دیگر همان خواهد شد. اگر در آنجا چیزی ناقص ساخته شود، اینجا هم در زندگی به همان اندازه كه ناقص است، از آن محروم است. اعضای دیگر هم اینچنین است.
در این ساختهشدن، دو چیز بسیار مهم دخالت دارد:
1-خون مادر (خون آن عالم) همواره حركت میكند.
2- مأمورینی از عالم ملكوت، آن مواد را میگیرند و از آن مواد كه در داخل خون است، اعضای مختلف بدن را میسازند.
این امام سجاد (علیهالسلام) است كه با توصیف خود، ملائكه را به ما میفهماند و نقش و كاركرد هر یك از آنها را در عالم برای ما شرح میدهد. اگر علوم ذهنی بخواهد به این وادی پا بگذارد، میسوزد. محال است منابع علوم دیگر بتوانند آن را درك كنند.
با قبول همه قوانین این عالم كه مثلاً استخوان از كلسیم ساخته میشود، یا مغز از فسفر موجود در خون ساخته میشود و...، این مأمورین ملكوتی هستند كه مهندسی آن را انجام میدهند و تمام دستگاههای ریزریز این بدن را از گردش این مواد به شكل خون میگیرند و میسازند؛ وگرنه خون در حرکت خودش است. آنكه اینها را میگیرد و میسازد برای عالم بعد، آن مهندسین ملكوتی هستند.
با فهم این مطالب، تازه میفهمیم كه این عالم، چقدر دقیق و حسابشده است؛ آنهم مرتبه به مرتبه. حتی بعد از اینکه در دوره نوزادی به این عالم آمدیم، نه چشممان میبیند و نه گوشمان میشنود؛ به عبارتی هنوز در زندگی این عالم نیستیم. در برزخی هستیم كه آمادۀ این عالم میشویم.
آن جنینی كه در آن عالم نمیفهمید، الآن در این عالم میفهمد كه من كور مادرزادم یعنی چه. کوری چیزی بیرون از من نیست، خودم هستم. مغزم قوی است یا ضعیف و... همه اینها در خود من است.
كیست كه این معنا را متوجه نشود؟ اصلاً فطرت با صراحت بیان میكند كه وجودی كه الآن داری، همه در عالم دیگر ساخته شده است و زندگی بدون این بدن امکان ندارد.
«وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیئاً». آنجا كه این نظام خلقت را آفرید، به تو خودآگاهی نداد. حتی لحظه تولد هم به تو آگاهی نداد.
«وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ». برای تو یكسری ابزار شناخت مثل شنوایی و بینایی و افئده دادیم. «فؤاد» آن قسمت از انسان است كه روح بهوسیله آن میتواند حقایق این عالم را بفهمد. با همۀ اینها تازه به عالمی وارد شدیم که کارگاه است.
دوباره باید حرکت کنیم تا به عالم بعد برویم.
در آن عالم (رحم مادر)؛ خون مادر و مأمورین الهی من را ساختند؛ در این عالم چه چیزی من را میسازد؟ خونی که باعث ساختهشدن ما به عالم بعد است، چیست؟
#فطرت
#چیستی_انسان
#حقیقت_خود
#حقیقت_خواب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
حرم مامن گاه همیشگی من!
✍فاطمه امراللهی با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست
وقتی که دلت گرفته
از همه جا و همه کس بریدی
غربت خوابگاه تورا به ناامیدی رسانده
از حرف و رفتار اطرافیانت احساس خفگی میکنی
همینکه قدمهایت به حرمش میرسد ازهمان دور نگاهت به گنبدش گره میخورد
انگار همه غمهای عالم غبارروبی میشوند از دلت!
وقتی وارد صحن کریمه اهل بیت علیهمالسلام که میشوم خیلی آرامش قلب میگیرم، دیگر چیزهایی که قبل از ورودم به حرم اذیتم میکرد از من دور شدند.
اینجاست که میشود گفت:
♡شده روزی که نگاهت به دلــی گیــر کند
ازهمــان روز به بعد حال توتغییــرکنــد♡
دقیقا حال دلـم فقط زمانی خوب و آرام است که نزد بی بی جان باشم انگار که حرمش خنکای وجودم شده، مثل دختر بچههایی که وقتی خطری حس میکنند در دامن مادر پناه میبرند و آرام می شوند؛ همین حال برای من توصیف شدنیاست، همه هم و غم ها را بیرون از حرم با ورودم به حرم و در آغوش کشیدن ضریح جا می گذارم؛ خصوصا وقتی از مادرت دور باشی و نتواند به آغوشت بکشد، باید وصل شوی به پدر و مادر معنوی خود تا آرام شوی.
♡کنج حرم جا بده مرا بانو! ♡
#حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
شاعر فیلسوف
✍طیبه فرید
بعضی شاعرها فیلسوفند! عین حافظ.
بجای اینکه بگوید فاقد شی نمیتواند مُعطی شی باشد میگوید:
کی شعر تر انگیزد
خاطر که حزین باشد!
یک حرف فیلسوفانه را یک جوری با احساس گفته که وجدان آدم ها همراهی اش می کند!
مشکل ما در انتقال خیلی از پیام ها همین است که مطلب را با دلمان پردازش نمی کنیم!
آدم ها حرف خام دوست ندارند!
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
نام نیکو
✍چمن خواه
اسامی پسر را روی برگه کاغذی نوشته بود و در دورهمی نشانِ پدر و مادر و خواهرانش داد. بخاطر احترام به بزرگترها، از آنها میخواست نامی را از بین اسامی انتخاب کنند. هر کدام اسمی را انتخاب یا اسمی را خط میزدند. نوبت به مادربزرگ رسید. به کاغذی که اسامی روی آن نوشته شده بود به دقت نگاه کرد. بعضی از اسامی معنای خوبی داشتند مثل پارسا. ولی بعضی از اسامی، معنای جالبی نداشتند مثل البرز و ارشیا و ...
هرچی نگاه کرد اسم ائمه را در برگه ندید. دلخور شد؛ ولی به روی خودش نیاورد. نمیخواست عروس و پسرش را ناراحت کند. با گشادهرویی گفت مبارک باشد. هر چی دوست دارید بگذارید. پارسا هم زیباست. یکهفتهای از این دورهمی گذشته بود که تلفن خونه زنگ خورد و مادر گوشی را برداشت. انگار منتظر خبر بود. پسرش بود. گفت همسرم را بیمارستان نزدیک خانه بردم؛ ولی هزینهاش زیاد است. آدرس بیمارستان دولتی را بدهید. مادر با نگرانی گفت توی این وضعیت دنبال بیمارستان دولتی هستی؟ سریع همان بیمارستان خصوصی بستری کن. برای مادر و نوزاد ثانیهها مهم هستند. پسرش گفت دیگه دیر شده از اون بیمارستان دور شدم، الان وسط شهرم. مادر آدرس را داد و گفت ماه رجب است. نذر کن انشاءالله بچهات سالم به دنیا بیاد و خانمت بسلامتی وضع حمل کند، اسم او را علی بگذاری.
مادر دست به دعا برداشت و برای سلامتی مادر و نوزاد دعا کرد. به لطف الهی و توجه خاص ائمه اطهار(علیهالسّلام) خداوند به این خانواده پسری سالم عطا کرد و نام مبارک حضرت علی(علیهالسّلام) برای او برگزیدند.
انشاءالله از یاران امام زمان باشد.
#سبک_زندگی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
او هم حق صحبت دارد...
✍آلاله
«قال رسول الله - صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : اَكْرِمُوا اَوْلادَكُمْ وَ اَحْسِنُوا آدابَكُمْ.
رسول اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: به فرزندان خود احترام كنيد و با آداب و روش پسنديده با آنها معاشرت نماييد.» «بحار الانوار، ج 23، ص 114»
به فرزندان احترامی شایسته و مناسب سن او بگذارید، با روش پسندیده برخورد و صحبت نمایید و به آنان اجازه ابراز وجود دهید .
بهترین مکانی که فرزندان به رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف می رسند؛ محیط خانه و خانواده است؛ چرا که والدین با روحیات و استعدادهای هر کدام از فرزندان بیشتر آگاهی دارند، نقاط ضعف و قوت آنان را بهتر از افراد دیگر می شناسند؛ در این مکان باید به فرزندان بها داد تا بدون هیچ دغدغه ابراز وجود نمایند، استعداهای خود را بروز دهند، یا در مورد مسائل و سؤالاتی که روح و ذهنشان را درگیر مینماید سؤال نمایند و پاسخی مناسب بشنوند، در برخی از اوقات نیز به آنان اجازه حضور در بحث و بیان نظرات خودشان در مورد مسائلی که ایجاد می شود البته در حد کشش و توانایی ذهنی و ... آنان داده شود به طوری که اگر مورد پذیرش نبود با پاسخ صحیح و منطقی آنان را قانع سازید.
به گونهای نباشد که به آنان اجازه صحبت داده نشود یا گفته نشود کمتر صحبت کن و .. چرا که این برخوردها سبب می شود که فرزند اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و حتی دچار ضعف در برقراری ارتباط و مسائلی از این قبیل شود و در سنین بالاتر نیز با مشکلاتی درگیر خواهد شد که از زمانهای گذشته و سنین پایین تر او را درگیر نموده است...
#خانواده
#فرزند
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
ضرورت تقویت معلمین انقلابی
✍زینب نجیب
فلسفه خلقت انسان، عبودیت است و تا تمدن اسلامی شکل نگیرد؛ عبودیت حقیقی رخ نمیدهد. چراکه بندگی در سایهی حکوت اسلامی تحقق مییابد و اگر حکومت، اسلامی نباشد بسیاری از جوانب بندگی صورت نمیپذیرد مانند بحثهای مربوط به قضاوت و حقوق یا بحث بانکها و...که در زمان حکومت طاغوت، قضاوت باطل است و مسائل مربوط به اقتصاد و بانکها شبهناکاند. برای ایجاد یک تمدن اسلامی مانند هر تمدن دیگر دو عنصر لازم است؛ یکی تولید فکر و دیگری پرورش انسان. درواقع سرمایهی انسانی، قدرت، قوت، اعتبار و آبروی یک کشور است. برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ما نیاز به انسان مطلوب طراز تمدن اسلامی داریم یعنی انسانی که در جامعهی اسلامی تنفس کند تا بعد از آن تمدن بیافریند. این انسان مطلوب چه خصوصیاتی دارد؟«انسان مطلوب جامعه اسلامی باید عقل را به کار گیرد، ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجیای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی... آن انسان طراز اسلامیای را که توقّع هست آموزشوپرورش او را تربیت کند... اولاً مؤمن باشد؛ ایمان اولین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد... ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راههای عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهمتر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد.. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آنوقت این جهاد در اینجا جهاد فی سبیل الله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید».(۱۱ شهریور ۱۳۹۹، سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش)
چنین نیروی انسانی را چه کسی درست میکند؟ نیروی انسانی را چه کسی نقد میکند؟ چه کسی فعلیت میبخشد؟ معلم. (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، دیدار با معلمان)
آری، معلمان میتوانند به معنای حقیقی کلمه، انسان طراز اسلام را به وجود بیاورند. این نقش معلم است. درواقع همان نقش و شغل انبیا. نبی مکرم اسلام نیز ابتدا انسانها را ساخت تا توانست این بنا (تمدن اسلامی) را بر روی دوش آنها قرار دهد. یک کشور، اگر بخواهد به معنای واقعی بازسازی شود باید بیشترین تکیه و بیشترین نگاه و توجهش به انسان و نیروی انسانی خود باشد. انسانی که هویت دارد. از اینرو رهبر معظم انقلاب میفرمایند: "یکی از چیزهایی که از معلّمین عزیز و محترم انتظار میرود این است که احساس هویّت ایرانی و اسلامی و شخصیّت ملّی را در کودکان این کشور باید زنده کنید. مسئلهی زبان مهم است، مسئلهی ملّیّت مهم است، مسئلهی پرچم مهم است؛ دلبسته باید باشد؛ اینها چیزهای لازمی است، اینها اساسی است. بایستی این شناخت را، این هویّتشناسی ملّی و شخصی را در دانشآموز زنده کنید؛ [دانشآموز] باید به ایرانی بودنِ خودش افتخار کند." ( ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، دیداربا معلمان)
از آنجا که گفته شد؛ برای جامعه اسلامی، ما نیازمند نیروی انسانی با هویت انقلابی_اسلامی هستیم؛ اولین چیزی که لازم است برای دانشآموزان خودمان در نظر بگیریم این است که او را با هویت مستقل ملی و دینی بپرورانیم. ما باید شاخصهای ممتاز و برجسته را در دانشآموزانمان زنده کنیم. باید در او مفاهیم جهانساز و عملساز را تولید کنیم و به ایمان و اندیشهورزی و مشارکت در اجتماع تشویق کنیم. و ازآنجاکه تشکیل چنین هویتی در نسلها به دست معلمان است باید معلمینی با هویت انقلابی_اسلامی پرورش دهیم. درواقع اگر قرار باشد تعلیم همراه باتربیت همراه باشد برای تربیت یک فرد متدین، باغیرت انقلابی و سختکوش، نیازمند معلمان و اساتیدی متصف به این اوصاف هستیم چراکه این فضایل انسانساز و درنهایت تمدنساز بهطور طبیعی از معلم به متعلم منتقل میشود. شغل معلمی فقط تعلیم دانش نیست و باید تفکر و درعینحال اخلاق آموزی را بیاموزد. بافت انسان در قالب و تراشه یک انسان مطلوب اسلام چیزی است که باتربیت حاصل میشود.
بنابراین ما نیازمند حرکتی انقلابی برای تربیت معلمینی انقلابی هستیم تا با آگاهی کامل و روشن از آرمانهای انقلاب و منویات رهبری در این راه برای تربیت نسل جوان انقلابی و تمدنساز قدمها برداریم. اما...
#ادامه_دارد
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#خبر_خوب
📕 کتاب «طلبه تمدنگرا» منتشر شد
با قلم ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
🔹 طلبۀ تمدنگرا در هویت طلبگیاش برخوردار از بینش و نگرش کلان است، از اسلام و قرآن فهم اجتماعی و جهانی دارد، رخدادهای بزرگ جهانی و رخدادهای تمدنی در جهان امروز را رصد کرده و آن را از منظر دین و جهانبینی دینی تفسیر و تبیین میکند، در تبلیغ گفتمان دینی و اخلاقی خود به یک زمان و مکان خاص بسنده نمیکند و آنگاه درمرحله اقدام و کنشگری هم در مقیاس یک تمدن عمل مینماید و در مقیاس یک تمدن نیزموجسازی نموده و دست به تغییرات بزرگ میزند...
📇این کتاب در 168 صفحه به قیمت 75000 تومان در بهار 1402 به چاپ رسیده است.
#کتابخوانی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
«خواص جاه طلب»
✍🏻فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین
زمانی که معاویه حکومت را به دست گرفت و ناسزا گرفتن بر علی علیه السلام را آغاز نمود، برخی خواص اعتراض های خود را بر عمل شنیع معاویه بیان کردند. اما به راستی چه شد که نام علی (ع) که فضیلت های ایشان گوش خواص و عوام را پر کرده بود، محل دشنام واقع شد؟! پاسخ این سوال را از گفتگوی بین معاویه و سعد می توان دریافت نمود؛ چنانچه وقتی معاویه بالای منبر ناسزا گویی بر امام مظلومان (ع) را شروع کرد، سعد به اعتراض برخاست و گفت آرزو می کردم که تنها یک صفت از اوصاف علی را دارا بودم و آن را حتی با تمام ملک جهان عوض نمی کردم، علی (ع) فاتح خیبر بود و کسی که رسول خدا (ص) در شان او فرمود: فردا پرچم را بر کسی می دهم که خدا و پیمبرش او را دوست دارند، در جنگ تبوک نیز او را به منزله هارون برای موسی نامید، در این هنگام که سعد قصد ترک معاویه را داشت، معاویه برآشفت که ای سعد تو اگر علی (ع) را دوست داشتی چرا بیعت از او گسستی؟ چرا او را یاری نکردی؟! اگر من آنچه را که تو می گویی از رسول خدا(ص) شنیده بودم، به خدا سوگند تا آخر عمر خادم او بودم!!! و اینجا سعد پاسخ داد «بخدا حق من به خلافت، از تو بيشتر است»*.
آری درد خواص، درد مقام و دنیا طلبی بود و نه حق گویی و حق طلبی! همان دردی که علی (ع) را در خلافت تنها گذاشت، حکومت مسلمانان را تسلیم ظالم فاسق کرد و اسلام را از جایگاه اصلی خارج و به دست مسلمانان ظاهری سپرد.
*برگرفته از ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ج ۲، ص ۱۹.
#جهادـتبیین
#خواص_بی_بصیرت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
#خبر_خوب
📚کتاب سلامت مادر و کودک در دوران بارداری و شیردهیاز منظر آیات، روایات و علوم پزشکی
✍نویسنده: اشرف پهلوانی قمی، عضو تحریریه مجتهده امین
✅ رتبه اول کشوری
کتاب فوق برگرفته از پایان نامه سطح سه تفسیر جامعةالزهرا سلام الله علیها است که در جشنواره قرآن و عترت دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور (اردیبهشت۱۴۰۲) حائز رتبه نخست شد.
کتاب دیگر خانم پهلوانی به نام سپیددار
خاطرات یک مدافع سلامت است؛ اولین و تنها کتابی که به فداکاری مدافعان سلامت در ایام کرونا میپردازد.
♡اعضای تحریریه مجتهده امین کسب این رتبه را به سرکار خانم پهلوانی تبریک عرض میکنند.♡
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
.
▫️سومین یکشنبهی مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
✔️ برادران و ✔️ خواهران
🎙یادداشتخوانی، هماندیشی آزاد درباره فرم و محتوا
🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارتهای یادداشتنویسی تحقیقی و اندیشهای
📆 زمان: یکشنبه 24 اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت
با همکاری
🖌 باشگاه فکرت
🖌 تحریریه عصر زنان
🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی
📣 اعلام حضور به نشانی زیر
🆔 @danial_basir
#گعده
#مهارت_رسانه
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
شهید غیرت💔
✍الهه نودهی
خونمیچکید دستش بروی سینهاش بود
آن شب برایش آخرین آدینه اش بود
آمد که با خنجر حسابش پاک باشد
غلطیده در خون زائر افلاک باشد
چیزی به جز حق در میان خوننمیخواست
در عشق لیلاکمترازمجنوننمیخواست
آمد اگر تنها و بیکس بود اما
غیرت و ایثارش شود با عشق معنا
وقتی که آنشب تیغ خنجر در تنش بود
آهنگ غیرت سرخی پیراهنش بود
تا نهیِ مُنکر بر سر بیغیرتان کرد
گل میشکفتدرهرقدماز پای این مرد
نامش شهید غیرتی از سربداران
سبز است و روشن از دیار سبزواران
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
عروسک حال خوب کن!
✍🏻مریم زارعی
عروسکی که حالمان را خوب کرد.
من نزدیک به یک سال است که اغلب روز ها این راه را با اسنپ یا تاکسی یا اتوبوس به همراه بچه ها طی میکنم.
و اولین روزی بود که در راه از گریه و بی تابی بچه ها خسته نشدم.
حواس هر دو به این عروسک کوچک بود.
وقتی گفته می شود که جامعه باید شرایط را برای مادری کردن فراهم کند.
همه دنبال کارهای شاذ و ندر میگردند و آخر سر هم کاری نمیکنند.
باید بگویم درست است که ما نیازمند به قوانین محکم و آینده دار برای مادر و فرزند هستیم ولی گاهی یک کار پیش پا افتاده باعث نشاط فرزند و خسته نشدن مادر می شود. و حضور مادر در اجتماع را آسان تر میکند.
مثل همین عروسک کوچک که در اسنپ امروز بود.
یا نصب پوسترهای بچگانه در اتوبوس ها
یا ایجاد فضاهای کوچک در بین راه برای استراحت کوتاه مدت مادری که چند فرزند دارد
و...
#مادری_را_با_همه_سختیهایش_دوست_دارم
@AFKAREHOWZAVI
.
یار مهربان
✍سیده ناهید موسوی
همه ما با آن یارمهربان کم و بیش آشنا هستیم، یاری که استشمام بوی برگهایش از نابترین حسهای دنیاست و هر چه کتاب تازهتر باشد خوشبو و دلچسب تر میشود. اما اینترنت و رسانههای گوناگون و پیشرفت دنیای دیجیتالی که به سادگی در دسترس همه قرار دارند. لذت غرق شدن در صفحات یک کتاب خوب به راحتی فراموش شده است ، اما چرا کتاب بخوانیم؟ فواید کتابخوانی چیست؟
افزایش آرامش و کاهش استرس؛مطالعه کردن مؤثرترین روش برای مقابله با استرس است. مطالعات نشان داده، کتاب خواندن، حتی از فعالیت های محبوبی مانند گوش دادن به موسیقی، لذت بردن از فنجان چای یا قهوه و قدم زدن، بیشتر و در حفظ آرامش هنگام مواجه با مشکلات و مقابله با استرس بسیار تاثیر گذارتر است. فرقی ندارد که چه کتابی را برای خواندن و مطالعه انتخاب کنید زمانیکه غرق در ماجرا و موضوع کتاب میشوید، از دنیای نگرانیها و استرسهای روزمره فاصله میگیرید و زمانی را برای کشف تخیلات و دنیای نویسنده صرف میکنید.
تقویت حافظه و حفاظت از آن؛ خواندن کتاب در طول عمر باعث پیشگیری از کاهش عملکرد مغز انسان در سنین پیری و احتمال ابتلاء به آلزایمر میشود، با گنجاندن مطالعه در برنامه روزانه زندگی میتوان به تقویت حافظه و مرتب سازی اطلاعات ذهن خود کمک کرد.همچنین داشتن خواب راحت و مقابله با اختلالات خواب، از راه کتاب خواندن میسر است و روشی برای بهتر خوابیدن است.
افزایش همدلی و آگاهی؛ همدلی یا هم احساسی و فهم تجربه حسی دیگران که با قرار دادن خود در جایگاه آنها حاصل میشود. غرق شدن در داستانها و افسانه، با قرار دادن خود به جای شخصیت اصلی و قهرمان داستان باعث تقویت همدلی فرد میشود. در واقع کسانیکه تحت تاثیر یک کتاب قرار گرفتهاند توانایی بیشتری به درک احساسات و موقعیت دیگران پیدا میکنند. اما افزایش آگاهی، بی شک هر چیزی که میخوانیم، اطلاعات جدیدی به اندوخته های قبلی خود اضافه می کنیم. هر اطلاعاتی هر چند کوچک حتما یک روزی به کارمان میآید. هرچه سطح دانش و آگاهی خود را بیشتر کنیم و کتابهای زیادی در زمینه های گوناگون مطالعه کنیم، برای غلبه بر چالشهای زندگی آمادهتر خواهیم بود. دارائی های انسان از قبیل پول، کار و حتی سلامتی ممکن است روزی از بین برود اما دانش و آگاهی و همچنین مهارتهای فردی است که همواره با انسان باقی میماند.
گسترش دایره لغات و تقویت حافظه؛ هر چه کتابهای بیشتری بخوانیم، کلماتی جدید با دامنه وسیعتری مواجه میشویم، و به صورت ناخودآگاه از آنها بیشتر در مکالمات روزمرهی خود استفاده میکنیم. ذهن ما بازتر و معانی واژگان سخت هم آسان میشود. زمانی که کتاب میخوانید، باید مجموعهای از کارکترها، پیش زمینه آنها، آمال و آرزوها، سرگذشت و اختلافات جزئی آنها را به خاطر بسپارید. و برای این که بتوان کتاب و یا داستان را دنبال کرد باید چیزهای زیادی را به خاطر سپرد ومغز به عنوان یک عضو شگفت انگیز به راحتی این اطلاعات را حفظ میکند. نکته جالبی که درمورد عملکرد مغز در ذهن وجود دارد این است که هربار شما مطالب جدیدی را به ذهن می سپارید، مغز مسیرهای جدیدی میسازد و مسیرهای قبلی را تقویت میکند. که این روند باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و ثبات خلق و خو کمک میکند.
فواید کتابخوانی و اثرات شگفت انگیز آن بر روی زندگی فردی و اجتماعی انسان، قابل انکار نیست. مثلا خواندن کتاب خوب، موجب آرامش فرد میشود. حتی موضوعی که در مورد آن مطالعه میکنید هم میتواند آرامش خاطر را برای شما به ارمغان بیاورد. بسیاری از ما دوست داریم خودمان کتاب تهیه کنیم، برای آن حاشیه نویسی کرده و صفحات مورد علاقه خود را مشخص کنیم. یا جملاتی که در آن لحظه به ذهنمان خطور میکند را گوشه آن سنجاق کنیم. اما ایجاد فرهنگ کتابخوانی همیشه دغدغهای مهم و چالش برانگیز در جامعه بوده است. با توجه به گرانی قیمت کتابها و استفاده بیش از حد از فضای مجازی اهداف اصلی مسؤلین برای تحقق این امر حاصل چندانی نداشته است.
#کتاب
#کتابخوانی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
دینم رادوست دارم
✍زهرا نجاتی
حتی به خاطرمحدودیتهایش..
بیشتر به انسان نمیشد، به خاطر دینم است که دلگرفتگیهایم، فرصتی برای افسردگی نمیشود، بلکه نردبانی میشود برای عروج، وقتی در اوج آنها، پناه میبرم به مناجات در مفاتیح یا به نجواهای خداوند در قرآن کریمش!
یا به گریه پای روضههای حسین فاطمه!(علیهماالسلام)
دینم را دوست دارم؛ چون در هیچ چارچوبی مثل دین، همسران را به رعایت اخلاق ومهربانی، امر نکردهاند و این همه باعث شده شوهرم به خودش احازه بدخلقی و دست بزن داشتن، ندهد، عصبانی که بشود، دلش که بشکند، روزگار که روی ترشش را به او نشان دهد، پناه ببرد به کنجی، حرمی، روضهای اشکی ببارد و اگر به اشتباه از سردلتنگی رفتار بدی با من داشته باشد، عذربخواهد.
دینم است که سختی کارهای خانه را تبدیل کرده به شیرینی خدمت به خلق، خدمت به شوهر و بچه را در ردیف باارزشترین کارهای جهان آورده و زن خانه دار را کارگزار خدا نامیده! و چه دلگرمی از این بالاتر!
عاشق دینم هستم که چارچوبهای محرم و نامحرمش، باعث حفظ خانواده و حفظ حیا و غیرت شده و خانواده و جامعه و کشورم را از خیل بلاهایی که روزانه برسر آنها میآيد که باور به دینم ندارند، حفظ کرده!
عاشق دینم هستم، با منارههای مساجدش که نه به ریا، بلکه به عشق بالارفتهاند، با حرمهایی که گویی کاشی به کاشیشان با عشق و اشک، نوشته شده و جاافتاده!
عاشق دینم هستم که به من زن،
به من مادر، ارزش و اعتبار بخشیده، به نیکی به من فرمان داده، مهربانی و دینورزی مرا، نردبامی برای عروج قرارداده و بارداری و شیردهی وکارِخانه، همهاش را عاملی برای بخشش و نگاه پر از رحمت و مغفرتش به من قرارداده!
عاشق دینم هستم که به تمام زندگیم به رابطهی من و همسرم، من و فرزندم، من وعزیزانم، من وجامعه، من و کشورم، من و همه، رنگ و لعاب خدایی بخشیده و چارچوب تعیین کرده تا از گستردگی سلیقهها به تک راه صراط مستقیم امرخدا و سعادت هدایتم کند!
عاشق دینم هستم که به تمام زندگیم نه فقط بخش عبادت و سجاده اش، رنگ خدا میبخشد و زیرلب زمزمه میکنم:«و من احسن من الله صبغه؟»
عاشق دینم هستم و برای این دین از هرچه لازم باشد خواهم گذشت.
حالا که یاری دینم، گره خورده به یاری رهبرم، گره خورده به یاری مملکتم، گره خورده به زندگی و ارادهی شخصیم، در فرزندآوری و خانوادهداریم، راحتی و آسایشم را فدایش میکنم تا شعار دروغ نداده باشم که:«والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی»
من نیت کردهام به راستی دینم را یاری کنم. شما چطور؟
#سبک_زندگی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
لولیتا خوانی خواب پریشان آمریکا و اسرائیل برای زن ایرانی
لولیتاخوانی در طهران نام کتابی از نویسنده ایرانی ساکن آمریکا است که سعی کرده با عینکی سیاه به زن ایرانی بنگرد و حجاب و حقوق زنان در ایران را به چالش بکشد.
این کتاب در سال۲۰۰۳ به چاپ رسیده است و کتابی پرفروش و مورد حمایت بوده است که حتی در نگاه ایرانیان ساکن در آمریکا کتابی سیاه است لولیتا خوانی توانسته جایزه هایی را کسب کند،
اکنون این کتاب توسط چند اسرائیلی که تهیه کننده و کارگردان هستند در حال طی مراحل تولید هستند تا به صورت سینمایی عرضه بشود.
کارگردان اسرائیلی از تحت تأثیر قرارگرفتن خودش طی فرایند ساخت فیلم می گوید و معتقد است دنیای نویسنده کتاب، دنیای او شده است.
زر امیرابراهیمی و گلشیفته فراهانی و چندین بازیگر ایرانی در این فیلم بازی می کنند. زر ابراهیمی سال قبل به خاطر فیلم عنکبوت مقدس جایزه کن را دریافت کرد
و امسال هم قرار است فیلم لولیتا خوانی در بازار جشنواره فیلم کن ارائه بشود
✍ معصومه فاطمی
بیشتر👇
https://eitaa.com/dokhtarehavva
.
"همذات پنداری "
✍نرگس سلیمانی
در لحظه سخت فیلم، همه در حال تخمه خوردن و لذت بردن هستند اما تو از شدت همذات پنداری با شخصیت اصلی، آب از گلویت پایین نمیرود و از این حال گلهمندی.
حس همذات پنداری رهایت نمیکند، او آمریکایی و تو ایرانی. مدتهاست که به این نکته فکر میکنی که چرا جلوی بلدوزر ایستاد تا خانهای ویران نشود، آن خانه نه برای او یا دوستانش بود و نه حتی در قاره محل زندگیاش .
برای همدردی با فلسطینیها یک انگیزه و مشخصه کافی است که روحیه ظلمستیزی و حق طلبی داشته باشی، اینجاست که دیگر برایت مهم نیست تا ظلم را در کدام لوکیشن بیابی و همه جا مکانی است که فرصت زیست عادلانه را میطلبد، درست مانند راشل!
تو ایران را نمیشناسی، نمیدانی که سرنوشتت شبیه حسین فهمیده ایرانیها است، او جلوی تانک ایستاد و آن را منفجر کرد تا جلوی تجاوز به خاک سرزمینم را بگیرد؛ او امامی داشت که میگفت: «راه قدس از کربلا میگذرد.»
تو زندگی را دوست داشتی، کار میکردی، با همکارانت میخندیدی، حتی دوست پسر داشتی و رقصیدن برایت هنر بود، مانند همه آنچه زندگی غربی نام دارد، اما نمیتوانستی مظلومانی را ببینی که خانهشان را ویران میکنند و آواره میشوند.
امام را نمیشناسی که میگفت: «ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه» اما عملت امضای حرف اوست. جلوی بلدوزر صهیونیستها ایستادی تا خانهای ویران نشود اما از روی تو رد شد تا سند مظلومیت یک تمدن و خشونت و بیرحمی یک فرقه ظالم و متجاوز را به تصویر بکشی.
بیست سال از آن روزها گذشته، تو شهید شدی، در حالی که شاید حتی معنای شهادت را نمیدانستی.
#فلسطین
#یوم_النکبت
#شهید_راشل_کوری
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی"
✍چمن خواه
امام صادق(علیهالسّلام) تا سنّ ۱۲ سالگی معاصر با جدّ گرامیش حضرت سجاد(علیهالسّلام) بود و تربیت اولیه تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته است. پس از رحلت امام چهارم مدت ۱۹ سال نیز با والد ماجدش، امام محمد باقر (علیه السلام) زندگی کرده و بدین ترتیب ۳۱ سال دوران عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوار بوده و بدون واسطه از مبداء کسب فیض نمودند. پس از رحلت پدر بزرگوارشان ۳۴ سال نیز دوره امامت ایشان بوده است که در این مدت "مکتب جعفری" را برای ابد پایدار و برقرار و موجب احیا و القاء شریعت احمدی گردیده است. امام صادق(علیهالسّلام) مظهر تقوا و پارسایی و زهد و پرهیزکاری بود. ایشان دریای علم و حکمت و دارای نفوذ کلام و قدرت بیان بود. او همچنین در حلم و حسن خلق و تحمل و بردباری در برابر ناملایمات و مصائب روزگار چون کوهی استوار و پابرجا بود. امام در شهامت و صراحت لهجه و قوت قلب مشهور و در اثر ایمان به خدا و توکّل به او، از هیچ حادثهای بیمناک نبود. با اینکه منصور عباسی بارها او را برای کشتن احضار نمود. معالوصف بدون تزلزلخاطر پیش منصور میرفت و نه تنها از روبرو شدن با منصور اضطرابی بدو روی نمیداد، بلکه او از هیبت و شکوه خود منصور را مضطرب میساخت. علم آن حضرت، میزانش خارج از حد بیان و تقریر است؛ زیرا او موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی" و بنیانگذار علوم عقلی و نقلی و موجب پیشرفت علوم و صنایع دیگر است.
حال این سوال پیش میآید که چرا به مکتب اسلام، "مکتب جعفری" یا "مذهب جعفری" و یا "مکتب شیعه"میگویند؟ علت این نامگذاری این است که امام صادق(علیهالسلام) با توجه به شرایط مناسب اجتماعی و کاسته شدن اختناق و فشارهای سیاسی، توانستند تعالیم اسلامی و احادیث نبوی را بیشتر از سایر امامان گسترش داده و تبلیغ نماید و حتی برای این هدف توفیق پیدا کرد که در شهر جدّش، مدینه منوره مدرسه علمیهای تاسیس نماید و هزاران شاگرد را در آن پرورش دهد و دانشمندان زیادی را در حوزه های مختلف مانند فقه، حدیث، تفسیر، کلام، کیمیا، طبابت، جغرافیا و... تحویل جامعه اسلامی دهد و چون در زمان حیات آن حضرت و بعد از آن مذاهب چهارگانه اسلامی از طرف مسلمانان به رسمیت شناخته شدند، مذهب اهلبیت نیز بر همین اساس در این زمان به نام "مذهب جعفری" در کنار مذاهب اسلامی دیگر معروف گردید. علت این نامگذاری اینست که در فاصله انقراض امویان و قدرت یافتن عباسیان ، امام امکان و فرصت آنرا یافت که به گسترش علم و رونق احکام الهی دست و طالبان علم از جای جای جهان اسلام، به مدینه هجرت کرده و در حوزه درس او گرد آمدند و در روزگار شکوفائی علم، مذهب اهل بیت بدو منسوب شد. چرا که هر شیوه ای را امام می پسندید و هر نظری که او تأیید میکرد لاجرم به او نسبت داده میشد و گفته میشد «مذهب جعفرصادق(علیهالسلام) ».
البته "مذهب شیعه" توسط نبی(صلیاللهعلیهوآله) پایهگذاری شده است. در کتاب «تأسیس الشیعه» آمده است: «لفظ شیعه در روزگار پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) بوده است، چنانکه ابوحاتم در کتاب الزینة خود مینویسد: "نخستین نامی که در اسلام به روزگار رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) آشکار گردید، شیعه بود و آن لقب چهار تن از صحابه بود: "ابوذرغفاری، سلمان فارسی، مقداد بنیاسودکندی و عماربنی یاسر؛ تا اینکه هنگام صفین این اصطلاح در میان هواخواهان علی(علیه السلام) منتشر گردید" و در نهایت اینکه انسبن مالک گوید: رسول خدا(صلیالله علیهوآله) فرمود: «خدای متعال در روز قیامت بندگانی را بر میانگیزد که از چهرههایشان نوری از راست به چپ عرش پرتو افکنی میکند و به منزله پیامبران هستند ولی پیامبر نیستند و به منزله شهیدان هستند ولی شهید نیستند"... پس رسول خدا(ص) دستش را بر سر علی (ع) گذاشته فرمود: این است و شیعهاش"
طبق مطالب مطرح شده واضح و روشن است که تشیع و شکل گیری آن در زمان خود حضرت رسول اکرم(صلیالله علیه و آله) بوده و این واژه را درباره پیروان حضرت علی(علیه السلام) بکار بردهاند.
امام صادق (علیهالسّلام) در بین امامان معصوم (علیهالسلام) به شیخ الائمه معروف هستند؛ چراکه بیشترین عمر و مدت امامت را داشتند. یکی از بهترین دوران امامت ائمه(علیهالسّلام)، دوران امام صادق (علیهالسّلام) بود؛ چرا که ایشان تواستند با بهره بردن از شرایط انتقال خلافت از بنیامیه به بنیعباس شاگردان بسیاری را در "مکتب جعفری" تربیت کنند. البته بعضاً برخی از این انتقال خلافت سوء استفاده کردند و بعضی نیز از این فرصت حُسن استفاده را کردند. امام صادق (علیهالسّلام) هم این فرصت طلایی را مغتنم شمردند و به تأسیس دانشگاه شیعی پرداختند.
#امام_صادق
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍طیبه فرید
وقتی میرزای شیرازی استعمال توتون و تنباکو را «بأی نحو کان» حرام کرد اوباش شرابخوار جلو عمارتِ کمپانی، چپق هایشان را شکستند!
آن ها فهمیده بودند شرابخواری توبه دارد اما محاربه با امام زمان (عج) آدم را بیچاره می کند!
#محاربه
#ایران_حرم_است
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
با بی حجابی و کوتاهی، خون شهدا را هدر ندهیم
✍آلاله
خواهر عزیزم!
شهدا رفتند تا ما امروز سربلند و با استقامت در میان ملت های جهان الگوی آزادگی و انسانیت باشیم و روح و جسممان در زیر چکمه های هوای نفس و استعمار زمانه لگد مال نشود، اما این را نمیبیند و تصورات و فکر و خیالات واهی دارد و عزتی که با خون هزاران جوان به دست آمده به بهای اندک از دست می خواهد بدهد ، انگار نمی داند که در چند دهه های قبل چگونه تحقیرمی شد؛ چگونه به او بی احترامی و بی حرمتی می شد؛ چگونه لگد مال خواسته های غیر انسانی استعمار می شد؛ اکنون به کجا چنین شتابان؟..
آنجا که خداوند متعال در آیه 169 آل عمران چنین می فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند مرده مپندار بلكه زنده اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.» فکر کردید آنان مرده اند و همه چیز تمام شد، نظاره گر اعمالمان نیستند؟ خیر
آنان اجر این زحمات خویش را در نزد خدای خویش یافته اند، آنان روزی می خورند و ما درک نداریم، آنان نظاره گر اعمال مان هستند و می دانند و می بییند که ما چگونه از این هدیه شان نگه دار ی می کنیم و با بی حجابی کوتاهی در مسایل دین و .. آن خون ها را هدر ندهیم.
#شهدا
#حجاب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«کو بینه،کو خزینه»
✍طیبه فرید
روزهای آخر اردی بهشت، گل دادن آبشار طلایی ها که به خط پایان می رسد یاس رازقی تازه شروع می کند به گل کردن. درست همان موقع که بچه نارنج ها دارند قاطی آدم می شوند زیر درخت توت سیاه مورچه ها غوغا می کنند و این یعنی برنامه طبیعت بعد از این همه سال که از خلقت آدم می گذرد روی روال عادی خودش دارد پیش می رود.
قربان مرام و معرفتتان که تا اینجای مطلب را خواندید، امروز داشتم درباره تغییرات طولی و عرضی فرهنگ می خواندم. آن جا که به خودت می آیی و می بینی یک برج یازده طبقه جای خانه ویلایی کمال آقا را پر کرده! و آدم ها خوشحال، خوشحال همه سرمایشان را داده اند دست انبوه سازها وصد مترخانه توی هوا خریده اند.انبوه سازها به خلق الله نگفتند که زندگی بین زمین و آسمان اقتضائات خودش را دارد.
از شما که پنهان نیست! ما خودمان هم تازه ملتفت شده ایم که زندگی توی قوطی،آن هم طبقه سوم کلی اخلاق آدم را عوض می کند! وقتی بلا نسبت شما، درِ توالت و حمامِ بدون بینه و خزینه توی هال خانه آدم باز می شود می خواهی حال آدم عوض نشود؟!
شده ایم پر از سودا! پر از اخلاق های چنین وچنان. خودمان کم بدبختی داشتیم کرونا هم که آمد اخلاقمان مشعشع تر شد! با اینکه تمام شده و شرش کنده شده اما هیچ چیز عین سابقش نشد!یک قلمش بویایی خودم!
قوانین نچسب توسعه و پیشرفت آن قدر یواش و موذیانه تغییرمان داد که خودمان هم نفهمیدیم چه شد! حتی فرصت نکردیم با روزهای خوبمان خداحافظی کنیم. نقل حمام و توالت بود، از شدت کم جایی توی خانه های هوایی گاهی تلفیقشان می کنند! کاش بشر همان اول انقلاب صنعتی اینروزها را دیده بود،آن وقت شاید برای جهان اولی شدن این همه خودزنی نمی کرد. خدا بد ندهد، این انبوه سازی ماهیت را از معماری سلب کرده فکر کن با پدر ملت چه کرده!! زندگی توی قوطی لوازم خودش را دارد.آثار خوش را! سودای خودش را.
یادش بخیر! یکی از مخالفین جدی انقلاب صنعتی پریوش خانم همسایه مان بود.همان همسایه که خانه ویلایی اش در محاصره خانه های چند طبقه بود. با اینکه وارد روزگار پیری شده بود اماهیچ وقت موهایش را رنگ نکرده بود.آن اوایل که بساط تغییر تازه مد شده بود زن های اغنیا با رنگ ومش و فقرا به ضرب دکلره موهایشان را رنگ و لعاب می دادند، پریوش هم نهایتش حنا را دَم می کرد ومی گذاشت روی فرق سرش. آن هم نه بخاطر اینکه سفیدی موهایش پیدا نباشد!نه!بخاطر خواصش. شأن پریوش اجلّ از این حرف ها بود.اصلا به تریج قبایش بر می خورد اگر کسی می پرسید چرا موهای سفیدت را رنگ نمی کنی آن وقت در جواب می گفت:
_چشه به این قشنگی؟ خیلیم بهم میاد !!! تازه کمال آقا هم اینجوری دوس داره!
راست می گفت!اینجوری پیر شدن خیلی به او می آمد.
خیلی ها نمی دانستند این پریوش خانمی که موهایش را رنگ نمی کند دیپلم قدیم دارد،دور از جان شما از بس عقلشان توی چشمشان است. دیپلم قدیمی پریوش خانم به اندازه دکترای الان می ارزد. از نظر پری خانم یک عیب به حساب می آمد که آدم جا افتادنش را پشت رنگ و نقاشی قایم کند خصوصا که استاد کمال شوهر پری خانم هیچوقت از او چنین چیزهایی نخواسته بود.
پریوش خانم و آقا کمال آنقدر با انقلاب صنعتی مخالف بودند که حمام و توالتشان را توی حیاط ساخته بودند. تمام ادوات حمام خانه کمال آقا ختم می شد به یک صابون روشور و یک سفیداب و یک لگن مسی رنگ و رو رفته حنا که سالی یکبار می دادندآقا یدیِ بازار مسگرها با قلع سفیدش کند و انبوهی سفیدآب فرد اعلی و یک سنگ پای قزوین.
اما حالا چی؟!
حمام ها نه بینه دارند و نه خزینه!
حمام در جوامع پیشرفته صنعتی یک اتاقست و یک دوش و یک باکس پر از انواع و اقسام شامپوها و صابون ها!!!
شامپوی سر، شامپوی بدن، شامپوی موی دماغ، صابون دور چشم! بشر صنعتی چکار دارد به خواص سفیداب و سنگ پا!
خدا رحمت کند پریوش خانم و کمال آقا و همه اسیران خاک را.
دور از گوش شما، ما درست همین الان وسط یک انقلاب صنعتی بزرگتریم و حواسمان نیست. بیست سال دیگر من مرده شما زنده!!!به همین سوی لوستر با همین دست فرمانی که انقلاب صنعتی دارد پیش می رود،همانطور که معماری سنتی پاک را به خاک و خون کشید و جایش حمام توالت ها را تلفیق کرد و حجاب از سر مطبخ برداشت، جای آباد توی روح و روانمان نمی گذارد! این خط /این نشان.
سرکشی و مخالفت با خیلی از چیزهای خوبی که امروز می بینیم این ها عوارض
صنعتی شدن اخلاق و رفتار است!
به خدا از وقتی انقلاب صنعتی حاکم شد، برکت اززندگی ها رفت!
کاش یک نفر پیدا بشود بگوید ما عطای این انقلاب صنعتی نچسب را به لقایش بخشیدیم، یک رفراندوم بگذارید تا ما حق داشته باشیم بگوییم نه به انقلاب صنعتی!
#نه_به_انبوهسازی
#نه_به_انقلاب_صنعتی
#رفراندوم_علیه_انقلاب_صنعتی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فواید روانشناسی تجربی
نویسنده: سمیه رستمی
پیچیدگیهای زندگی بشر امروزی باعث شده، بیست چهاری تحت انواع و اقسام فشارها و استرسها قرار بگیرد. جوری که خازن، مدار و سیمپیچهای مخ و مخچهاش یاتاقان بزند و دود سفید رنگی از کلهاش برخیزد.
اینجاست که نیاز به روانشناس در زندگی بشر امروزی قر ریز میریزد و دائم فر میخورد. اما سه نیاز اصلی بشر یعنی خوراک، پوشاک و مسکن طوری او را چهار چنگولی گرفتار کردهاند که از پس هزینه روانشناسی برنمیآید. یعنی اگر قبلاً هشتش گِرو نه بود، الان اعداد ماقبلش گرو اعداد مابعدش قرار گرفتهاند.
پس تنها چارهای که میماند خوددرمانی با استفاده از روانشناسی تجربی و فواید آن است.
ایرانیها که در خود درمانی ید طولایی دارند، میماند روانشناسی تجربی که یک چیزی است در مایههای دندانپزشکی تجربی یعنی نیاز به دنگ و فنگ و قر و اطوار کنکور و دانشگاه و در نهایت صندلی چرمی راحت ندارد.
ته تهش با خرید چهارتا کتاب از گوشه کنار پیادهرو و خیابان با عنوان «زنان فلان، مردان بیسار»، «چه کسی قورباغه ما را خورد؟»، «پنیرت را با ترخون و گشنیز سق بزن!»و «دستهای جادویی، پاهای کانگوریی» جمع میشود. مطالعه این کتابها یک تیر و چندین نشانه است.
اولاً؛ ....
ادامه در لینک زیر
http://dtnz.ir/?p=318041
https://eitaa.com/joinchat/1246494986C0b4ebac263
رمز پیروزی...
✍زينب نجیب
[۱]. یکی از اساسیترین مسائل امروز دنیای اسلام مسئلهی فلسطین است که البته مسئلهای صرفاً اسلامی نیست، یک مسئلهی انسانی است یعنی اگر کسی چه مسلمان و چه غیرمسلمان تاریخ فلسطین و سرگذشت این ملت مظلوم را مرور کند به طورقطع با رژیم غاصب اسرائیل مقابله خواهد کرد.
[۲]. امروز که بسیاری از مردم آزاد اندیش، آزادیخواه، تشنه عدالت و حقیقت در سراسر جهان برای دفاع از فلسطین به خیابانها میآیند شاهدی بر همین ادعا است. تظاهرات ملتها در اروپا و حتی در خاک آمریکا که اغلب دولتمردان آنان در برابر بسیاری از جنایات اسرائیل نهتنها سکوت میکنند بلکه از این همه جنایت و خشونت حمایت نیز میکنند، مهر تأیید دیگری بر انسانی بودن مسئلهی فلسطین است.
[۳]. این همدلی از سوی ملتهای گوناگون، یکی از برکات مقاومت مردم این سرزمین است. این مقاومت درونی آنهاست که رمز حفظ آنها و زنده ماندن یاد آنها در اذهان عمومی جهان است و همین زندگی در مسیر حق است که دلها را به آنها متوجه میکند تا در حمایت از آنان حضور یابند.
[۴]. ایستادگی جوانان فلسطینی در مسیر حق و صبر در برابر شهادت و جانبازی و بیخانمانی، برکات دیگری نیز داشته است، و آن تضعیف دشمن و خدشه بر قدرت بازدارندگی رژیم اشغالگر قدس است. رهبر معظم انقلاب میفرمایند: "امروز قدرتِ بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده؛ همان چیزی که دهها سال پیش، شاید حدود شصت سال قبل از این، بِنگوریون ــ یکی از مؤسّسین اصلی رژیم صهیونیستی و نخستوزیر این رژیم ــ هشدار داد. او گفت که هر وقتی قدرت بازدارندگی ما به پایان برسد، رژیم ما مضمحل خواهد شد. قدرت بازدارندگی الان به پایان رسیده یا نزدیک به پایان است. خودشان هم میدانند، خودشان هم میفهمند که اضمحلال و انحلالشان نزدیک است، اگر اتّفاقی رخ ندهد؛ این به برکت مقاومت است؛ این به برکت این است که جوان فلسطینی توانست قدرت بازدارندگی دشمن خودش را مدام ضعیف کند، کم کند، کم کند، نابود کند."(۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی)
[۵]. از دیگر برکات این مقاومت، تقویت وحدت بین گروههای مبارز در فلسطین است. این جنگ اخیر بر اساس محاسباتی بود تا اتحاد بین گروههای مختلف مبارزه در سرزمین فلسطین تضعیف شود اما ناکام ماند. همانطور که سید حسن نصرالله گفت: "محاسبات نتانیاهو برای اقدام صرف علیه جهاد اسلامی و هدف قرار ندادن دیگر گروهها و ایجاد فتنه در مقاومت ناکام ماند. اشغالگران به دنبال از بین بردن زیرساخت رهبری گردانهای قدس و نابودی توان موشکی از طریق هدف قرار دادن فرماندهان آن هستند. جنبش جهاد اسلامی با ترور فرماندهانش حکیمانه برخورد کرد و با فرماندهان گردانهای قسام برای اتخاذ موضع واحد، رایزنی کرد. دشمن منتظر واکنش جنبش جهاد اسلامی بود و هنگامی که برخورد آرام را دید آشفته شد."(سخنانی به مناسبت هفتمین سالگرد شهادت مصطفی بدر الدین از فرماندهان حزب الله)
[۶]. آری، مقاومت و ایستادگی که ریشه در صبر و بصیرت دارد، یکی از مهمترین عوامل پیروزی است. بهطورقطع همدلی ملتها، تضعیف دشمن و ایجاد اتحاد بین گروهها و جناحهای مبارزاتی، تنها تعدادی از برکات این تاکتیک پر معناست و قطعا برکات دیگری نیز دارد. بنابراین وظیفهی دنیای اسلام کمک به همین راهبرد مقاومت است. چنانچه رهبر انقلاب میفرمایند: "امروز دنیای اسلام دربارهی فلسطین باید کمک به آن نیروی داخلی فلسطین باشد... این تلاشها باید متمرکز بشود در تقویت عناصر مبارزی که در داخل فلسطین دارند مبارزه میکنند و جان خودشان را به خطر میاندازند و خطرپذیری ميکنند." (۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی)
[۷]. اگر امروز رژیم اشغالی، بیش از ۵ روز توان ادامهی جنگ و کنترل بحران در سرزمینهای اشغالی را ندارد و در پی حل بحران خود و البته برای کم کردن اختلافات درون سازمانی، آتشبس اعلام میکند و اگر فرماندهان فلسطینی ادامهی آتشبس را منوط به شروطی میدانند و آن را در گرو تعهد اسرائیل، این نیز حاکی از افزایش قدرت و توان ملت فلسطین و تضعیف دشمن در سایهی مقاومت است.
این پیروزی بزرگ بر ملت مظلوم فلسطین مبارک
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
👨👩👦👦خانواده،هسته اصلی تمدن نوین
✍️زهرا سعادت
خداوند در قرآن کریم خانواده را آیتی از خلقت و مایه آرامش روحی معرفی نموده و نظام ارزشمند خانواده در اسلام به گونه ای است که "هیچ بنایی محبوبتر از خانواده" را نمیشناسد!
خانواده اولین تاثیرات محیطی را بر روی افراد دارد و پایه گذار بخش خطیری از سرنوشت انسان در آینده برمبنای سبک زندگی،اخلاق و عملکردهای فردی است!
افراد خانواده پیوند میان خانواده و اجتماع هستند براین اساس،هر گونه انحرافات،عدم سلامت روانی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی خانواده ،جامعه را بطور مستقیم تحت تاثیر قرارداده و سلامت یک جامعه،به سلامت همه جانبه خانواده های آن وابسته است!
مهمترین رکن نظام خانواده،زن و شوهر است که در ارتباط با یکدیگر و ارتباط با فرزندان،هر یک از حقوق ویژه ای برخوردارند که رعایت حقوق مبتنی بر قانون دینی، در ایجاد محیط سالم و امن خانواده نقش بسزایی ایفا میکنند!
متاسفانه امروزه بر اثر تهاجم فرهنگ منسوخ و منحط ضد اخلاقی غرب،نظام
خانواده دچار تزلزل گردیده و زنگ خطربحران گسستگی تاروپود خانواده به صدا درآمده است!
در این میان،تاکید رهبر بصیرمان بر عصر تمدن سازی همراه تدیّن، نیاز به آگاهی دادن افکار عمومی از مبانی حقوق خانواده بر اساس سبک زندگی اسلامی را روشن میسازد تا تمدّن بر اساس مدنیّت اسلامیِ خانواده شکل واقعی و منسجمی به خود گرفته و با اجرای سیاستهای کلان اجتماعیِ دفاع از هویّت اسلامی، کرامت خانواده تاءمین و حفظ گردد!
#هسته_تمدن_نوین
#روز_جهانی_خانواده
#سبک_زندگی_اسلامی
@AFKAREHOWZAVI
.
آخرین سفارش
✍نجمه صالحی
تصور کنید آخرین روزهای عمرتان است و باید برای رفتن خود برنامهریزی کنید، چه کارهایی انجام میدهید؟ چه حرفهایی میزنید؟ کجا میروید؟ چه کاری برایتان اولویت دارد؟
برای بعضی افراد شاید رسیدگی به کارهای عقب افتاده اولویت باشد یا تقسیم اموال یا به دیدار عزیزان رفتن یا سفر، یا پرداختن به کار مورد علاقه یا اصلا گوشه عزلت گزیدن و ...
فکر میکنید معصومین علیهم السلام چه کردهاند؟ مثلا پیامبر صلی الله علیه و آله چه گفت؟ امیرالمومنین علیهالسلام یا بقیه ائمه علیهمالسلام یا امام صادق علیه السلام چه کردند؟! به نظرتان امام صادق علیهالسلام که فردا روز شهادتشان است در آخرین لحظات عمر شریفشان چه کاری انجام دادهاند؟! یا چه گفتهاند؟
در گزارشی که از بانو حُمَیده، همسر امام صادق علیهالسلام، نقل شده، اینچنین آمده است: "در هنگام رحلت امام، آن حضرت یکی از دو چشمان مبارکش را بست، سپس فرمود: خویشان و اقاربم را و هر کس که به من لطف و محبتی دارد، خبر کنید تا بیایند! وقتی همه در حضور جناب اجتماع نمودند و دور بسترش گرد آمدند، فرمود: هرگز شفاعت ما نمیرسد به کسی که نمازش را خفیف بشمارد و استخفاف به نماز داشته باشد."*
سفارش به نماز، اصلیترین وصیت امام به اطرافیان و دوستداران ایشان بود، به راستی چقدر به این فریضه الهی اهمیت میدهیم؟! اندکی تأمل!
🥀شهادت مشعل هدایت، تجلّـــــیِ ولایـت، مُصحف ناطق، خورشیـــد حقـــایق، حضرت صادق علیهالسلام تسلیت🥀
*بحارالانوار، ج 82، ص 236
#امام_صادق
#بیست_وپنج_شوال
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI