eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
139 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
80 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: «استدراج» سنت خداوند است🌼🌸🌼 وَٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ١٨٢ وَأُمْلِي لَهُمْۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ١٨٣ و کسانی که آیات ما را دروغ شمردند، به تدریج، از جایی که نمی‌دانند گریبانشان را خواهیم گرفت؛ و به آنان مهلت می‌دهم، که تدبیر من استوار است. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 182 و 183 الَّذینَ: کسانی که؛ کَذَّبوا: دروغ انگاشتند، دروغ شمردند، تکذیب کردند؛ ب‍ِ: را؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ نا: ما؛ س‍َ: به زودی؛ نَسْتَدْرِجُ: به تدریج (به بلا و هلاکت) نزدیک می‌کنیم، آرام آرام گرفتار می‌کنیم؛ هُمْ: آنان؛ مِنْ: از؛ حَیْثُ: جا، آنجا؛ لایَعْلَمونَ: نمی‌دانند؛ أُمْلی: مهلت می‌دهم؛ ل‍َ: برای، به سود؛ إِنَّ: همانا؛ کَیْدِ: تدبیر، سیاست، کید؛ ی: من؛ مَتینٌ: نیرومندی که هیچ چیز ناتوانش نمی‌کند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: یک خداحافظی تلخ امروز، خبر پایان کار حجت‌الاسلام عارف‌نیا، امام جمعه‌ی شهر ورزنه، بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد. خبری ناگهانی، بی‌مقدمه و غیر قابل انتظار. صحبت‌ها با ایشان، برای ادامه‌ی کار در ورزنه، بی‌نتیجه بود و عذر ایشان موجه. در این که انسان‌ها با هم یکی نیستند و هر یک شاید ویژگی‌های خوب، بد یا برگزیده‌ای داشته باشند، شکی نیست؛ امامان جمعه‌ی ورزنه هم هر یک، ویژگی‌ها و امتیازاتی داشته‌اند و خدماتی برای شهر و شاید مانند هر انسانی، خطایی یا اشتباهی یا قصوری. ... می‌خواستم از ویژگی‌های شخصیتی آقای عارف‌نیا بنویسم که دانستم ایشان به این کار راضی نیستند؛ از این رو، به سهم خود، از خدمات و فعالیت‌های ایشان در سنگر امام جمعه به طور خاص و سخنرانی‌ها و تلاش‌هایشان در کسوت «طلبه» به طور عام، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. از خداوند متعال می‌خواهم، به ایشان برای خدمت به مردم، در هر جا که هستند، توفیق و سلامتی دهاد. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: شادی و تفریح؛ آری یا نه برخی می‌اندیشند، دین برای گریه و اندوه آمده و شادی و تفریح، در دین جایگاه ندارد. شاید دلیل این اندیشه‌ی نادرست، پررنگ بودن مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) در محرم و صفر در اندیشه‌ی «شیعه» از یک سو و از سوی دیگر، تحریم موسیقی مطرب و مجالس لهو و لعب باشد. 🔵درهر صورت، شکی نیست که تفریح و شادی در اسلام جایگاهی ویژه دارد؛ البته در این باره، علمای دینی بهتر می‌توانند شرح و بسط بنویسند و توضیح دهند؛ اما برای نمونه به یک حدیث از امیرالمؤمنین، علی(علیه السلام) اشاره می‌کنم: «وقت هر انسان مؤمن سه قسمت است: 🔵 بخشی که برای مناجات و دعا و عبادت است؛ 🔵 بخشی که برای کسب معاش و درآمد است؛ 🔵 و بخشی که برای تفریح و استفاده از لذتهای حلال است؛ و انسان عاقل جز در این سه کار، وقت نمی‌گذراند یا کسب معاش یا قدم نهادن برای معاد و آخرت و یا لذت بردن در غیر حرام». شاید وجود فاصله‌ی بسیار زیاد بین زمان‌های تفریح و شادی حلال در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اشتغال یکی از والدین به کار و نداشتن فرصت برای تفریح، یکی از دلایل علاقه‌ی مردم به مجالس لهو و لعب باشد که گاه گاه پیش می‌آید؛ وگرنه اگر کسی هر روز، ساعتی را برای تفریح و شادی با خانواده اختصاص دهد، در برابر یک مجلس عروسی، هیجان‌زده نخواهد شد. اما چرا موسیقی مطرب و مجلس لهو و لعب و خوش‌گذرانی، در اسلام حرام است؟ بخشی از پاسخ را باید در روان آدمی جست؛ انسان یک جسم دارد و یک روح یا به قول غربی‌ها، «روان». خوشحالی جسم انسان با ابزاری مثل رقص و پایکوبی، روح را خوشحال نمی‌کند. برعکس، اندوه و حزن و گریه، همیشه اسباب ناراحتی و اندوه روح نیست؛ از نشانه‌های شادی و فرح روانی و روحی، خوش‌خلقی و گشاده‌رویی و از نشانه‌های حزن و اندوه روح، کج‌خلقی و بدرفتاری و عصبانیت است. شاید در یک مجلس رقص و آواز(مثل یک عروسی یا جشن تولد) در ظاهر فردی خوشحال و حتی از خود بیخود شود؛ و شاید در یک مجلس روضه‌ی امام حسین(علیه السلام) فردی اندوهگین و حتی از خود، بیخود شود؛ اکنون خودتان قضاوت کنید؛ احتمال بداخلاقی و کج‌خلقی و دعوا با همسر یا فرزند یا خواهر و برادر، پس از کدام مراسم بیشتر است؟ یک مجلس عروسی یا یک مجلس روضه؟ (مجالس ترحیم و عزاداری اقوام نزدیک، از این قاعده مستثنی است که هم روح را اندوهگین می‌کند و هم جسم را). البته روان‌شناسان برای شادی و فرح روح یا اندوه و حزن آن، نشانه‌های دیگری هم می‌شمارند؛ ما، اما، همین یک نشانه را واکاوی کردیم و قضاوت را در این باره و بحث بیشتر، به شما وامی‌گذاریم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: در پچ پچ کردن خیری نیست، مگر... 🌼🌸🌼 لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَىٰهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَٰحِۢ بَيْنَ ٱلنَّاسِۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ١١٤ در بسیاری از سخنان درگوشی آنها، خیری نیست؛ مگر کسی که به صدقه یا کار نیک یا صلح و سازش میان مردم امر کند؛ و هر که برای کسب رضای خدا چنین کند، او را پاداشی بزرگ خواهیم داد. سوره‌ی مبارکه‌ی نساء، آیه‌ی 114 لا: نیست؛ خَیْرَ: خوبی، خیر؛ فی: در؛ کَثیرٍ: بسیاری؛ مِنْ: از؛ نَجْویٰ: سخن درگوشی، رازگویی؛ هُمْ: ایشان؛ إِلّا: مگر؛ مَنْ: کسی که؛ أَمَرَ: دستور داد؛ ب‍ِ: به؛ صَدَقَةٍ: صدقه؛ أَوْ: یا؛ مَعْروفٍ: کار شایسته؛ إِصْلاحٍ: اصلاح، آشتی دادن؛ بَیْنَ: میان، بین؛ النّاسِ: مردم؛ یَفْعَلْ: انجام دهد؛ ذٰلِکَ: آن؛ ابْتِغاءَ: پی‌جوی، خواستن، به دست آوردن؛ مَرْضاتِ: خشنودی، رضایت، اسباب رضایت؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ سَوْفَ: بزودی؛ نُؤْتی: می‌دهیم؛ هِ: او؛ أَجْراً: اجر، پاداش؛ عَظیماً: بسیار بزرگ، عظیم. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: یک ناهنجاری بزرگ اجتماعی پریشب، یک ناهنجاری بزرگ اجتماعی را در یکی از خیابان‌های شهر، شاهد بودم که دل هر انسان منصفی را به درد می‌آورد؛ شاید بیندیشید این ناهنجاری: 🔵 مشاهده‌ی گروهی از گردشگردان مرد با پوشش نامتعارف باشد؛ 🔵 یا دیدن گروهی از مهمانان خانم که وضعیت حجاب‌شان زیاد، که نه، اصلا خوب نبوده است؛ 🔵 یا دیدن فروشگاه‌های عمومی(و نه اختصاصی بانوان) که فارغ از هر نوع ضرورت یا نیاز، از فروشنده‌ی خانم استفاده می‌کنند؛ با دو انگیزه: یکی پرداخت حقوق کمتر و دیگری سوء استفاده از یک انسان به عنوان ویترین فروشگاه؛ 🔵 یا دیدن زباله و ماسک و ته سیگار و پلاستیک و هر چه بیندیشید، در جدول‌ها و حاشیه‌ی خیابان‌های شهر؛ 🔵 یا دغدغه‌ی اسراف آب در خانه و آشپزخانه و حمام و کوچه و خیابان؛ 🔵 یا نگرانی از تضییع حقوق کشاورزان شرق اصفهان؛ یا... البته هر یک از این موضوعات، در جای خود، به بحث و بررسی نیاز دارد؛ اما آنچه دیدم، آزار و اذیت یکی عزیزان کم‌توان ذهنی(که ممکن است برخی او را دیوانه بخوانند، ولی به نظرم از بسیاری از ما، داناتر و عاقل‌تر است) بود. گروهی از کودکان، به تحریک گروهی از بزرگسالان، این عزیز را دنبال می‌کردند و به او سنگ می‌زدند. کودکان، گرچه مقصرند و از تربیت نادرست‌شان در خانواده حکایت دارد؛ بزرگترهای عامل تحریک آنها، قطعا بیشتر و پیشتر مقصرند. که بچه‌ها ممکن است نادانی یا بچگی کنند، اما بزرگترها که باید عاقل و هشیار باشند. 🔵 دین و مذهب به کنار؛ آیا این عزیز کم‌توان ذهنی، انسان نیست؟ چرا باید به خودمان اجازه دهیم این عزیزان را برای خنده و تمسخر اسباب استهزا و اذیت و آزار قرار دهیم؟ کجایند طرفداران فرهنگ و تمدن؟ کجایند آنهایی که روی خودرو خود، «کردار نیک، پندار نیک، گفتار نیک» می‌نویسند و با یک کم‌توان ذهنی، چنین می‌کنند؟ آیا این است کردار نیک؟ 🔵 بدا به حال ما، که به یک انسان که نمی‌تواند بدرستی از خود دفاع کند، یا حتی اولین نیازهای خود را برآورده کند، چنین رفتار می‌کنیم. وای بر ما. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: مجازات بدی: عینا پاداش خوبی: به بهترین شکل🌼🌸🌼 وَلِلَّهِ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلْأَرْضِ لِيَجْزِيَ ٱلَّذِينَ أَسَٰـُٔواْ بِمَا عَمِلُواْ وَيَجْزِيَ ٱلَّذِينَ أَحْسَنُواْ بِٱلْحُسْنَى ٣١ ٱلَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَٰئِرَ ٱلْإِثْمِ وَٱلْفَوَٰحِشَ إِلَّا ٱللَّمَمَۚ إِنَّ رَبَّكَ وَٰسِعُ ٱلْمَغْفِرَةِۚ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ ٱلْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمْۖ فَلَا تُزَكُّوٓاْ أَنفُسَكُمْۖ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ ٱتَّقَىٰٓ ٣٢ هر چه در زمین و آسمان است، ازآن خداست تا کسانی را که کار ناشایست کردند، بابت آنچه انجام داده‌اند، مجازات کند و کسانی را که کار نیکو کرده‌اند، به بهترین شکل پاداش دهد؛ همان کسانی که از گناهان بزرگ و زشتی‌های آشکار مگر (احیاناً) لغزش‌های کوچک، اجتناب می‌کنند؛ همانا آمرزش پروردگارت، گسترده و پهناور است؛ او به شما آگاه‌تر است هنگامی که شما را از زمین پدید آورد و هنگامی که جنین‌هایی در شکم مادرانتان بودید؛ پس خویشتن را مبرا و پاک مپندارید؛ او به آن کس که پرهیزکاری پیشه کند، داناتر است. سوره‌ی مبارکه‌ی نجم، آیات 31 و 32 ل‍‌ِ: برای؛ ما: آنچه؛ فی: در؛ السَّمٰواتِ: آسمان‌ها؛ الْأَرْضِ: زمین؛ ل‍ِ: برای این که؛ یَجْزِیَ: مجازات کند، جزا بدهد؛ الَّذینَ: کسانی که؛ أَساءوا: کار ناشایست کردند؛ ب‍ِ: به؛ عَمِلوا: انجام دادند، عمل کردند؛ أَحْسَنوا: کار نیک کردند؛ الْحُسْنیٰ: بهترین، نیکوترین؛ یَجْتَنِبونَ: دوری می‌کنند، اجتناب می‌کنند؛ کَبائِرَ: بزرگ‌ها؛ الْإِثْمِ: گناه؛ الْفَواحِشَ: زشتی‌های آشکار، گناهان فاحش و آشکار؛ إِلّا: مگر؛ اللَّمَمَ: گناهان کوچک، به گناه نزدیک شدن ولی مرتکب نشدن؛ إِنَّ: همانا؛ رَبَّ: پروردگار؛ کَ: تو؛ واسِعَ: گسترنده، پهن کننده؛ الْمَغْفِرَةِ: آمرزش، مغفرت؛ هُوَ: او؛ أَعْلَمُ: داناتر، آگاه‌تر؛ کُمْ: شما؛ إِذْ: هنگامی که؛ أَنْشأَ: پدید آورد، رویانید؛ أَنْتُمْ: شما؛ أَجِنَّةٌ: جنین‌ها؛ فی: در؛ بُطونِ: شکم‌ها؛ أُمَّهاتِ: مادران؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ لاتُزَکّوا: تبرئه نکنید، پاک و مبرا ندانید؛ أَنْفُسِ: خود؛ مَنْ: کسی که؛ اتَّقیٰ: پرهیزکاری کرد، تقوا پیشه کرد. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: از نادان، روی گردان باش🌼🌸🌼 خُذِ ٱلْعَفْوَ وَأْمُرْ بِٱلْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ ٱلْجَٰهِلِينَ ١٩٩ وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٢٠٠ «عفو» پیشه کن و به نیکی فرمان ده و از جاهلان، روی بگردان. و اگر از جانب شیطان وسوسه‌ای تو را برانگیخت، به خداوند پناه ببر که بی‌شک او شنوای داناست. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 199 و 200 خُذْ: بگیر؛ الْعَفْوَ: بخشش و گذشت، آسان‌گیری، اضافه‌ی دارایی؛ أْمُرْ: فرمان بده، امر کن؛ ب‍ِ: با؛ الْعُرْفِ: نیکی، رفتار پسندیده، متعارف؛ أَعْرِضْ: رو بگردان؛ عَنْ: از؛ الْجاهِلینَ: جاهلان، نادانان؛ إِمّا: اگر؛ یَنْزَغَنَّ: وسوسه می‌کند، فساد القا می‌کند، دو به هم‌زنی می‌کند؛ مَنْ: از؛ الشَّیْطانِ: شیطان، ابلیس؛ نَزْغٌ: فساد، وسوسه؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ اسْتَعِذْ: پناه ببر؛ إِنَّ: همانا؛ هُ: او؛ سَمیعٌ: شنوا؛ علیمٌ: دانا. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: وقتی کارت یارانه، در نانوایی گرو است همسایه‌ای گرسنه که نان شب ندارد؛ مردی بدهکار، که کارت یارانه را در نانوایی گرو گذاشته؛ کشاورز صاحب زمین‌های وسیع، که برای تأمین جهیزیه‌ی دخترش، هزار در بسته در مقابلش هست و هزار رسم غلط در پیش رویش؛ کارمندی مجرد که روزگاری همه به او غبطه می‌خوردند و امروز، با حسابی سرانگشتی، فاصله‌ی بین او و خانه‌دار شدنش، 180 سال شده است؛ جوانی اهل کار و تلاش که هر طور حساب می‌کند، بین تأمین یک مراسم ازدواج و خواستگاری با رسوم غلط شهر ما، و درآمد او، چند سال نوری فاصله است و بالاجبار، به چیزی تن می‌دهد که نباید؛ زنی جوان و همسر از دست‌داده که با یک یا چند کودک یتیم، نه کمکی از خانواده‌ی شوهر به او می‌رسد و نه خانواده‌ی شوهر، برخلاف نص صریح قرآن کریم(بقره، 235) اجازه می‌دهند او برای خودش تصمیم بگیرد. همه‌ی این مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، درروهایی هم دارد؛ فحشا، رشوه، ایجاد خانه‌ی فساد، راه‌اندازی کسب و کارهای غیر اخلاقی نوین، قاچاق، دزدی، تهیه و توزیع مشروبات الکی، دیاثت و ... و حل این مشکلات هم، دربایست‌هایی دارد که گویا نه مردم به آن علاقه دارند و نه مسؤولان، در پی ترویج آنند. اما اگر کسی دین را برای زندگی اجتماعی بخواهد، نمی‌تواند به این راهکارهای خلاف شرع و قانون و گاه انسانیت، تن در دهد. و اگر کسی دین را برای زندگی فردی بخواهد، وقتی با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شود، همه چیز را توجیه می‌کند و برای کارهای خود، گرچه می‌داند که اشتباه است، بهانه می‌تراشد: «ان الانسان علی نفسه بصیرة، ولو ألقی معاذیره». از آن بدتر، گروهی از دینداران هستند که نماز می‌گزارند و روزه می‌گیرند و از هر چیزی(حتی عبای یک پیرمرد سید) تبرک می‌جویند و به زیارت امامان(علیهم السلام) می‌روند؛ در کنار آن، به عروسی‌های آنچنانی هم می‌روند و در حضور نامحرم می‌رقصند و شاید جرعه‌ای هم می‌نوشند و در خانه‌ی خود، مهمانان کذایی را هم می‌پذیرند و... دین، برای این گروه، پوسته‌ای است بر زندگی که کافر نباشند؛ اما دین، در زندگی آنها حضور ندارد: «سکولارها»؛ از این گروه بدتر، گروهی از دینداران هستند که علاوه بر آنچه گفته شد، نذر می‌کنند که اگر بار مشروبشان از سد پلیس و بسیج گذشت، به زیارت بروند؛ یا اگر برای یک شب، مهمان کذایی برایشان جور شد و حظ و بهره‌ای آنچنانی هم دور از چشم همسر، به صاحب خانه رسید، در محرم سال بعد، در حسینیه چای بریزند. برخی مانند «من»، چه بد دیندارانی هستیم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: شیطان در موضوع گمراه کردن انسان، کوتاهی نمی‌کند🌼🌸🌼 إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَٰٓئِفٌ مِّنَ ٱلشَّيْطَٰنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ٢٠١ وَإِخْوَٰنُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي ٱلْغَيِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ ٢٠٢ البته هنگامی که پرهیزکاران به وسوسه‌ی شیطانی گرفتار می‌شوند، خداوند را به یاد می‌آورند و ناگاه، بینا و بصیر می‌شوند؛ و برادرانشان(برادران شیطان، یعنی کافران و منافقان) آنان را به گمراهی می‌کشانند و هیچ کوتاهی نمی‌کنند. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 201 و 202 إِنَّ: همانا؛ الَّذینَ: کسانی که؛ اتَّقَوْا: پرهیزکار شدند، تقوا پیشه کردند؛ إِذا: هنگامی که؛ مَسَّ: رسید، فراگرفت، تماس برقرار شد؛ هُمْ: ایشان؛ طائِفٌ: خیال بد، وسوسه‌ی شیطانی؛ مِنْ: از؛ الشَّیْطانِ: ابلیس، شیطان؛ تَذَکَّروا: به خود آمدند، یادآور شدند، ذکر گفتند؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ مُبْصِرونَ: بصیرت‌یافتگان، به خود آمدگان؛ إِخْوانُ: برادران(شیطان)، در اینجا، کافران و منافقان؛ یَمُدّونَ: کمک می‌کنند، یاری می‌رسانند؛ فی: در؛ الْغَیِّ: گمراهی؛ ثُمَّ: سپس؛ لایُقْصِرونَ: کوتاهی نمی‌کنند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: دانشمندان؛ در ایران؛ در جهان. 🔵 با تأسف و اندوه، در بسیاری از کشورهای دنیا، رسانه‌ها، ارزش یک هنرپیشه یا ورزشکار را در دید مردم، بسیار بالا برده‌اند و دیدگاه‌ها و رفتارهای این فرد، برای بسیاری از مردم، بیش از نظر کارشناسان امر اهمیت دارد. گرچه تلخ است، امروز، نمی‌خواهم در این باره بگویم. 🔵 دانشمندان کشورهای مختلف، اگر برای مردم عادی شناخته شده نباشند، برای فرهیختگان و قشر دانشجو و طلبه، مشهور و معروفند؛ ده‌ها برابر آن قدر که مردم عادی به یک چهره(سلبریتی) مثل یک هنرپیشه، ورزشکار، مجری، گوینده و ... ارزش و اهمیت می‌دهند، قشر فرهیخته دانشمند و کارآفرین را ارزشمند و طلایی می‌دانند. در این باره هم نمی‌خواهم صحبت کنم. 🔵 تلخی ماجرا در کشور ما، آنجاست که برخلاف تمام کشورهای دنیا که دانشمندان دانش‌های با فناوری بالا، دست کم در بین نخبگان، مانند یک چهره شناخته شده‌اند، در کشور ما، به خاطر رعایت مسائل امنیتی، حتی نزدیک‌ترین افراد به یک دانشمند هم، از رتبه و ارزش آن دانشمند در حوزه‌ی علم و فناوری بی‌خبر و ناآگاه هستند؛ مباد آن که دست دشمن، این میوه‌ی مدرسه و دانشگاه را از درخت دانش و فناوری، پایین بکشد و زیر پا له کند. ترس از ترور دانشمندان، دانشمندان ایرانی را نه تنها در بین عموم مردم مظلوم و ناشناس گذاشته، که حتی اقشار دانشگاهی و اهل علم هم، این دانشمندان را نمی‌شناسند. نمی‌توان با آنان مصاحبه کرد و عظمت علمی آنان را در جامعه به رخ کشید. 🔵 ای کاش نه مردم عادی، که دست کم، بزرگان حوزه‌ی فیزیک هسته‌ای و نانو، شهید دکتر فخری‌زاده یا شهید شهریاری را که در ایام سالگرد شهادتشان هستیم، می‌شناختند. اما دشمن، به لطف نفوذی‌ها و ساده‌لوح‌های پست و مقام‌دار، بسیار بیشتر و بهتر از نخبگان و فرهیختگان کشور، دانشمندان حوزه‌های فناوری بالاHight Tec. را می‌شناسد. 🔵 به امید آن که طرح احمقانه‌ی منع تردد شبانه که اسباب ترور شهید فخری‌زاده را فراهم کرد، هرگز تکرار نشود و مسؤولان کشور، بیش از پیش از سرمایه‌های انسانی کشور، پاسداری کنند و مردم عادی نیز به جای الگو قرار دادن این هنرپیشه‌ی بی‌اخلاق و آن بازیگر فوتبال میلیاردی بگیر و بی‌عرضه و فاقد درک اجتماعی، دانشمندان و متخصصان هر فناوری را در آن فن، الگو قرار دهند و با مفاخر علمی کشور، بیشتر آشنا شوند. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: اگر فرزند شایسته‌ای بدهی، شکرگزار خواهیم بود🌼🌸🌼 هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَاۖ فَلَمَّا تَغَشَّىٰهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِۦۖ فَلَمَّآ أَثْقَلَت دَّعَوَا ٱللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ ءَاتَيْتَنَا صَٰلِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ ٱلشَّٰكِرِينَ ١٨٩ فَلَمَّآ ءَاتَىٰهُمَا صَٰلِحًا جَعَلَا لَهُۥ شُرَكَآءَ فِيمَآ ءَاتَىٰهُمَاۚ فَتَعَٰلَى ٱللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ١٩٠ اوست که شما از وجودی یکتا(آدم) آفرید و جفت وی را از جنس او پدید آورد تا بدو آرام گیرد؛ پس چون با وی ازدواج کرد، باری سبک گرفت و با آن، مدتی سرکرد؛ پس چون (آن بار) سنگین شد، هر دو از پروردگار خویش خواستند: «اگر فرزند شایسته‌ای به ما بدهی، ما قطعا از سپاسگزاران خواهیم شد»؛ اما هنگامی که به آنها فرزندی شایسته داد، برای او در موهبتی که داده بود، شریکانی قائل شدند؛ ولی خدا از آنچه با او شریک می‌کنند، بالاتر است. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 189 و 190 هُوَ: او؛ الَّذی: کسی که؛ خَلَقَ: آفرید، خلق کرد؛ کُمْ: شما؛ مِنْ: از؛ نَفْسٍ: وجود، جان، خویش؛ واحِدَةٍ: یکتا، یگانه؛ جَعَلَ: قرار داد؛ ها: او؛ زَوْجَ: همسر؛ ل‍ِ: برای این که؛ یَسْکُنَ: ساکن می‌شود، آرامش می‌گیرد؛ إِلیٰ: به سوی؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ لَمّا: هنگامی که؛ تَغَشّیٰ: پوشانید، ازدواج کرد؛ حَمَلَتْ: باردار شد، حامله شد؛ حَمْلاً: حاملگی؛ خَفیفاً: سبک؛ مَرَّتْ: ادامه داد، گذشت؛ ب‍ِ: به؛ هِ: آن؛ أَثْقَلَتْ: سنگین شد؛ دَعَوْا: دعا کرد، خواند؛ رَبَّ: پروردگار؛ هُما: آن دو؛ ل‍َ: البته، حتما؛ إِنْ: اگر؛ ءاتَیْتَ: دادی؛ نا: ما؛ صالِحاً: شایسته، صالح؛ ل‍َ: حتما، قطعا؛ نَکونَنَّ: قطعا می‌شویم؛ الشّاکِرینَ: سپاسگزاران؛ جَعَلا: آن دو قرار می‌دهند؛ ل‍َ: برای؛ شُرَکاءَ: شریکان؛ فی: در؛ ما: آنچه؛ ءاتیٰ: داد؛ تَعالیٰ: بلند مرتبه و والا است، عالی است؛ عَمّا: از آنچه؛ یُشْرِکونَ: شرک می‌ورزند، شریک قرار می‌‎دهند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: پرستاران رسمی؛ پرستاران گمنام؛ پرستاران بی‌نام 🔵 امروز خجسته زادروز حضرت زینب(علیها سلام)، از مسؤولان ارشد رسانه‌ای نهضت امام حسین(علیه السلام) و از عوامل اصلی توفیق این نهضت در رساندن پیام خود به مردم جهان است؛ این روز را به همه‌ی شیفتگان حضرتش، بویژه جامعه‌ی پرستاری کشور و همچنین به مدافعان حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) و به طور خاص، شهید قاسم سلیمانی، تبریک و تهنیت می‌گوییم. همچنین این روز را به چند گروه دیگر تبریک و شادباش می‌گوییم: 🔵 نخست: جامعه‌ی پرستاری کشور که کار پرستاری را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند و باید انصاف داشت بیشتر این عزیزان، خالصانه و شرافتمندانه، به بیماران خدمت می‌کنند؛ بیمارانی که گاه رنج بیماری و درد هزینه‌ها و دردسرهای جفت و جور کردن دارو، آنان را عصبی و خسته کرده و پرستار خسته از فشار کاری با آگاهی از این دردها و رنج‌ها، کج‌خُلقی و بدخلقی بیمار و همراه بیمار را آرام و در سکوت، بر رنج و خستگی کاری خود می‌افزاید و با لبخندی، درد و رنج بیمار را می‌کاهد. 🔵 دوم: پدران و بویژه مادران، که پرستاران بی‌جیره و مواجب فرزندان خود هستند و در برابر کاری که انجام می‌دهند، مزدی نمی‌گیرند؛ بلکه گاه باید نیش و کنایه‌های فرزندان را نیز تحمل کنند. 🔵 سوم: پسران و بویژه دختران پدران و مادران سالخورده، بیمار یا از کار افتاده که به یاد زحمات اولیای خود در دوران کودکی، رنج بیمارداری و پرستاری و بهیاری را یکجا تحمل می‌کنند و پدران و مادران خود را با نیکویی و عزت، پرستاری و مراقبت می‌کنند. 🔵 چهارم: آقایان و بویژه خانم‌های بزرگواری که رنج پرستاری و مراقبت از مادرشوهر، پدرشوهر یا مادرزن و پدرزن خود را به جان می‌خرند، در حالی که در برابر این گروه، در ظاهر وظیفه‌ای ندارند و اولی به این کار، فرزندان آنان هستند. 🔵 پنجم: آقایان و خانم‌های بزرگواری که از افراد بی‌کس و کار و تنها و درمانده و متأسفانه اغلب فراموش‌شده، مراقبت می‌کنند، به آنان سر می‌زنند، آنان را غذا می‌دهند و از ایشان پذیرایی می‌کنند و هوای آنها را دارند، بی‌آن که کسی از کار آنها مطلع باشد یا در برابر این کار، مزد یا هزینه‌ای دریافت کنند؛ طرف اینان، خداست و وجدان باشرافت خودشان. 🔵 امیدواریم که نهادهای حمایتی، اگر نمی‌توانند از این افراد حمایت کنند، دست کم با معرفی و تقدیر از این گونه «پرستار»ان گمنام و بی‌نام، مشوقی باشند برای این کار خیر و شناساندن «قلب‌های مهربان شهر». ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem