به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: رسانههای زمان ما؛ رسانههای امروز
تغییرات فرهنگی، هرگز ناگهانی رخ نخواهد داد؛ حتی در صورت وقوع یک انقلاب سیاسی و اقتصادی. فرهنگها، آرام-آرام متحول میشوند. در قرآن کریم هم به سنت «استدراج» یا تغییرات تدریجی اشاره شده است(اعراف/182).
اگر بزرگترها یاد داشته باشند، برنامههای سرگرمی رسانهای در دههی 50 تا 70 چند دسته بود:
✅امثال «پسر شجاع»، «سفرهای میتیکومان» و «ماجراهای سندباد» که تقابل یک جبههی خیر(حق) و یک جبههی شر(باطل) را نشان میداد؛
✅امثال «بینوایان» و «مهاجران» که تقابل دو جبههی فقر و غنا را به تصویر میکشید؛
✅امثال «بل و سباستین»، «دختری به نام نل»، «دور دنیا در 80 روز»، و «خانوادهی دکتر ارنست» که همگی به دنبال یک هدف اغلب مقدس(مثل پیدا کردن مادر یا رهایی از جزیره) بودند و برای رسیدن به این هدف، سختیها را تحمل میکردند.
✅بیخاصیتترین برنامههای رسانهای کودکانه در آن زمان، «تام و جری» و «پلنگ صورتی» و «میگمیگ» بود که دو جبههی باطل یا دو جبههی خنثی در مقابل هم قرار داشتند.
کودکان علاوه بر آن برنامهها(به علت ساعات اندک برنامه کودک)، در کنار همبازیهای خود در جامعهی خارج از خانواده، توپبازی، گلبازی، خاکبازی، خالهبازی و خلاصه زندگی در جمع دیگران را نیز میآزمودند.
برنامههای رسانهای امروز فرزندان ما، شبکهی پویا، گوشی و فیلمهای اینترنتی و ... است که اغلب اهدافی دارند که چندان یا اصلاً ارزشمند نیست. برنامههای کودکانهی فرزندان ما، امروزه امثال «باباسفنجی» و «مرد عنکبوتی» است؛ فرزند ما از «باب اسفنجی» چه یاد میگیرد جز خوردن و خوابیدن و پولدوستی؟ حق و باطل را که هیچ، حتی خیر و شر را از بسیاری از برنامههای کودک امروزی نمیتوان آموخت.
موضوع در حوزهی فیلمها و مجموعههای بزرگسال هم، بهتر از حوزهی خردسال نیست؛ امثال «پزشک دهکده»(تصویرگر نژادپرستی آمریکاییها) و «عمرمختار»(تصویرگر استعمارگران)، «اوشین»(تصویرگر فقر در کشور ژاپن)، «آینهی عبرت»(تصویرگر جامعهی اعتیادزده) کجا و مجموعه(سریال)های امروزی کجا. در سینمای ایران هم که گاه، از دیدن یک فیلم سینمایی مجوزدار وزارت ارشاد در حضور فرزندان، شرم و آزرم و خجالت نصیب میشود. شاید اندک فیلمهای سینمایی مثل «قلادههای طلا» و «یتیمخانهی ایران» درسآموز باشد؛ بسیاری از آنها، جز سرگرمی یا اباطیل یا ترویج روابط خارج از چهارچوب خانواده نیست.
از آن بدتر، نخستین برخورد کودک با جامعهی خارج از خانواده، پیشدبستانی است؛ کودکی که اغلب دست به آب و خاک و گل نزده و هیچ چیزی را با دست، تجربه نکرده و از خانه بیرون نرفته است، مگر شاید به تفرجگاهی برای بازی.
این کودک «باباسفنجیبین» خانهنشین گوشی به دست، قطعا نمیتواند تقابل جبههی حق و باطل را نه در حد امام حسین(علیه السلام) و یزید و نه در مقیاسهای کوچکتر آن-حتی در ابعاد خانواده- تحلیل کند. برای حل مسأله ناتوان است و نمیتواند مستقل از اولیا، یک روز هم زندگی را اداره کند. البته ما خوشحالیم که «بچهام بیشتر از من بلده با گوشی(یا رایانه) کار کنه»؛ اما غافلیم از این که-به قول یکی از دوستان-کودکان امروز، «هوششان زیاد است و عقلشان کم!»؛ اگر باور ندارید، علت اختلافات خانوادگی و طلاقهای شهر کوچکی مثل ورزنه را از شورای حل اختلاف و دادگاه، بخواهید. طلاق به خاطر نخریدن پفک یا برگزار نکردن یک جشن تولد یا وزن کیک Valentine از نپختهترین علل طلاق و اختلافات خانوادگی کودکان دیروز است که در خانواده درست تربیت نشدهاند و رسانهها، آنان را «الکیخوش» بار آوردهاند.(البته طلاقهای زیادی هم به علت ظلم یکی از دو زوج به دیگری رخ میدهد و نمیخواهیم تمام طلاقها را از این گروه بدانیم).
در خوراک فکری فرزندانمان، بیشتر دقت کنیم.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: تزریق واکسن و مخالفان و موافقان...
در پی هر اتفاق یا ماجرایی در کشور، گروهی با انتساب مطالبی به رهبری، از ایشان برای اثبات یا نفی درستی آن ماجرا، مایه میگذارند. یکی از آخرین موارد، «واکسن» است؛
گروهی که جانبدار تزریق واکسن هستند، رفتار رهبری را الگو میدانند و بقیه را به تبعیت از ایشان فرامیخوانند؛ گروه دیگری هم رفتار رهبری را ناشی از جبر یا فشار افکار عمومی یا ... میخوانند و واکسن زدن را تخطئه میکنند.
آنچه مسلم است واکسن کرونا هم عوارضی دارد؛ مثل تمام داروها که بر روی «دفترک(بروشور)» دارو نوشته شده: «این دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، ...»؛ مهم این است که فواید و مضرات واکسن را نسبت به هم بسنجیم و سبک و سنگین کنیم که عوارض واکسن چقدر است و فواید آن چه اندازه.
مهم نیست که کدام گروه درست میگویند؛ طرفداران تزریق واکسن برای همه یا مخالفان تزریق واکسن به هر شکل ممکن. مهم است که دو گروه، با بحث دقیق علمی و بیان مستندات و دلایل کافی، حرف بزنند و از مطرح کردن دلایل غیر مستند و غیر علمی و بدون پایه و اساس، خودداری کنند و سعی نکنند با تحریک احساسات و عواطف مردم، حرف خود را به کرسی بنشانند. بدتر از آن، مایه گذاشتن از شخص رهبری برای استدلال علمی در خصوص فواید یا عوارض واکسن است؛ رهبری، وظیفه دارد جامعه را به راه درست و صحیح هدایت کند و نباید در جر و بحثهای کلامی که هرگز پایان ندارد، از ایشان مایه بگذاریم. در بحث فواید و مضرات واکسن، فقط دلیل و منطق و آزمایش ملاک قضاوت باشد؛ آن هم به روش علمی و نه با استناد به صحبت فلان روحانی مشهور یا هنرپیشه یا بازیکن فوتبال یا پزشک جراح(که در کرونا متخصص نیست) یا بهمان طبیبنما.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
انتقاد، نظرات، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
سایر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
اذا مات عالما ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء
هرگاه دانشمندی بمیرد، در اسلام رخنهای به وجود میآید که هیچ چیز آن را برطرف نمیکند.
رحلت عالم ربانی، فیلسوف، عارف، دانشمند، فیزیکدان، منجم، ریاضیدان، شاعر، نویسنده، ادیب، یگانهی دوران، عالم ذوالفنون، علامه آیت الله حسن زاده آملی را به پیشگاه حضرت ولی عصر(اروحنا لتراب مقدمه الفداء)، و به رهبر معظم انقلاب اسلامی و جامعهی دینی و دانشگاهی، تسلیت و تعزیت میگوییم.
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: هر قدمی در راه خدا که دشمن را به خشم آورد، پاداش دارد🌼🌸🌼
مَا كَانَ لِأَهْلِ ٱلْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ ٱلْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ ٱللَّهِ وَلَا يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِۦۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا يَطَُٔونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ ٱلْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِۦ عَمَلٌ صَٰلِحٌۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ ٱلْمُحْسِنِينَ ١٢٠
مردم مدینه و بادیهنشینان اطرافش را نسزد که از رسول خدا سرپیچی کنند و جان او را از جان خود، عزیزتر بدانند؛ این بدان جهت است که در راه خدا هیچ تشنگی و رنج و گرسنگی به آنان نرسد و در هیچ مکانی که کافران را به خشم آورد، قدم نگذارند و از دشمن ضربهای نخورند مگر آن که به سبب آن، عمل صالحی برای آنان نوشته میشود؛ همانا خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمیکند.
سورهی مبارکهی توبة، آیهی 120
ماکانَ: شایسته نیست، نسزد، نبود؛ لِ: برای؛ أَهْلِ: اهل، ساکنان؛ الْمَدینَةِ: شهر، مدینه؛ مَنْ: کسانی که؛ حَوْلَ: اطراف؛ هُمْ: ایشان؛ مِنْ: از؛ الْأَعْرابِ: بادیهنشینها؛ أَنْ: که؛ یَتَخَلَّفوا: تخلف کنند، جابمانند؛ عَنْ: از؛ نَفْسِ: خویش، خود؛ هِ: او؛ ذٰلِکَ: آن؛ بِ: به؛ أَنَّ: که؛ لایُصیبُ: نمیرسد، اصابت نمیکند؛ ظَمَأٌ: تشنگی؛ نَصَبٌ: خستگی، رنج؛ مَخْمَصَةٌ: گرسنگی؛ فی: در؛ سَبیلِ: راه؛ یَطَـٔونَ: قدم نمیگذارند؛ مَوْطِئاً: جای پا؛ یَغیظُ: به خشم درمیآورد، عصبانی میکند؛ الْکُفّارَ: کافران، ناسپاسان؛ لایَنالونَ: دست مییابند، میرسند؛ مِنْ: از؛ عَدُوٍّ: دشمن؛ نَیْلاً: رسیدن، دست یافتن؛ إِلّا: مگر؛ کُتِبَ: نوشته شد؛ لَ: برای؛ عَمَلٌ: کار، عمل؛ صالِحٌ: شایسته؛ لایُضیعُ: ضایع نمیکند؛ أَجْرَ: اجر، مزد؛ الْمُحْسِنینَ: نیکوکاران.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#زبان_فارسی
🗒 موضوع: چند واژه
چند واژه را پیشنهاد میدهیم که بهتر است جای برخی واژههای دیگر به کار بریم. درست است که زبان فارسی با زبان عربی آمیخته؛ درست است که برخی واژههای فرانسوی و انگلیسی و ...، بخشی از زبان فارسی شده؛ با این وصف، خوب است تا جایی که میتوانیم، به جای واژههای زبانهای دیگر، از واژههای فارسی بهره ببریم:
⛔️ نگوییم
🔵 بگوییم
✅ یا از آن بهتر
⛔️منتخبین
🔵 منتخبان
✅ برگزیدگان
⛔️لوازمالتحریر
🔵 لوازم تحریر
✅ نوشتافزار
⛔️بلافاصله
🔵 بلادرنگ
✅ بیدرنگ
⛔️تست کردن
🔵 امتحان کردن
✅ آزمودن
⛔️مشتری
🔵 خریدار
⛔️مارکت
🔵 فروشگاه
⛔️ویس
🔵 صوت
✅ آوا، صدا
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: مراسمی که در ظاهر لغو شد؛ اما پسلرزههایش ادامه خواهد داشت
🔵 قرار بود در چنین ساعاتی در روز شهادت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، درست در همان ساعاتی که در سقیفه توطئهی حذف امامت و ولایت حضرت علی(علیه السلام) در عمل آغاز شد، در حومهی شهر ما، مراسمی با عناوین «شاد» و «گردشگری» برگزار شود که شکر خدا به همت مردم و با پاره شدن چرت مسؤولان در پی اعتراض مردم، لغو شد.
🔵 وَإِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا ٱلْقَوْلُ فَدَمَّرْنَٰهَا تَدْمِيرٗا ١٦
🔵 و هرگاه خواستیم منطقهای را نابود کنیم، به ثروتمندان خوشگذران آن منطقه (به طاعت) امر کردیم؛ پس (بیتوجه به این دستور) در آن منطقه به فسق و فجور و گناه پرداختند (و مردم هم به این کار رضایت دادند)؛ درنتیجه آن سخن (وعدهی عذاب) تحقق یافت و آن منطقه را زیر و رو و به طور کلی نابود کردیم.
🔵 هر وقت این آیات را میخواندم، میپرسیدم چرا برای نابودی مردم یک شهر یا منطقه بر اثر گناه، باید پای خوشگذرانها و ابرپولدارهای بیدین را وسط کشید. چرا با گناه مردم عادی، نابودی آن منطقه رخ نمیدهد؟
امروز، با مشاهدهی وضعیت خشکسالی در شهر ورزنه و اقتصاد خراب خانوادهها، میفهمم همه چیز، حساب شده است. بدبختی و فقر مردم، از استثمار و بهرهکشی گروهی برخوردار از رابطه و اهل بخیه و رشوه، حاصل میشود. مردم در برابر این ظلم، ساکت میمانند. فقیرها، فقیرتر و پولدارها، ثروتمندتر میشوند. با افزایش ثروت، قدرت این افراد هم در بهرهکشی و حقخوری و ظلم به مردم و استفاده از امتیازات ویژه(رانت) و دادن رشوه به این و آن، بیشتر میشود و باز هم مردم سکوت یا همراهی میکنند. در پردهی آخر، همین پولدارهایی که با مکیدن خون مردم به آلاف و الوف رسیدهاند، برای خوشگذرانی و ولخرجی و تکاثر، به جامعه برمیگردند و با اندکی از آنچه گرد آوردهاند، بابت گناه بزرگ خود، خرج میکنند و مردم عادی، باز هم برای دریافت این اندک، سر و دست میشکنند و به خیال خود، در شرایط بد اقتصادی، بهرهای میبرند.
🔵 چه کسی در ورزنه، به بچهمایهدارهایی که به اسم جهانگردی(توریست) به شهر آمدهاند، خانه و باغ و ویلا اجاره میدهد؟ چه کسی اسباب سور و سات و خماری و مستی آنان را فراهم میکند، جز برخی از مردم خود شهر؟ اما بزودی، اسباب نابودی خود و شهر و دیار خود را فراهم میکنند.
🔵 ضمن تشکر از همهی عزیزانی که با راهاندازی خانههای گردشگری و همزمان رعایت قانون و شرع، به صنعت گردشگری در ورزنه کمک میکنند؛ از کسانی گله داریم که به اسم گردشگری، به تشکیل شبه کاباره و خانهی فساد پرداختهاند و شهرت ورزنه را در شهرهای دیگر، به «آزادی بیحد و مرز» رساندهاند.
کجایند آن آقایان مسؤولی که به تعطیلی مغازهها و فروشگاهها حکم میکردند؟ با این آگهیدهنده هم برخورد کنید و مردم را نیز آگاه کنید.
کجایند آن مسؤولان بهداشت که حکم میکنند دانشآموزان مدرسه با داشتن ماسک و فاصله و ضد عفونی برای مبارزه با کرونا باید تعطیل یا نیمهتعطیل شوند؟ در گردشگری و دورهمیهایی که در هم وول میخورند، کرونا نیست؟
مواظب باشیم، چنان خواب نمانیم که با لگد دشمن بیدار شویم...
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: شیطان، اعمال زشت مردم را برایشان زیبا جلوه میدهد🌼🌸🌼
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَىٰٓ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَٰهُم بِٱلْبَأْسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ ٤٢ فَلَوْلَآ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ٤٣ فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَٰبَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذْنَٰهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ ٤٤
البته به سوی امتهای پیش از تو نیز (رسولانی) فرستادیم و آن (امتها) را به تنگدستی و ناخوشی دچار کردیم، شاید تضرع و زاری کنند؛ پس چرا هنگامی که عذاب ما به سراغشان آمد، زاری و خاکساری نکردند؛ ولی دلهایشان سخت شد و شیطان، آنچه را انجام میدادند، برایشان زیبا جلوه داد؛ پس چون آنچه را به آنان یادآور شده بودند، فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمت) را بر آنان گشودیم و چون از آنچه به آنان داده شده بود، سرمست شدند، ناگهان گرفتارشان کردیم و یکباره از همه جا ناامید شدند.
سورهی مبارکهی أنعام، آیات 42 تا 44
لَقَدْ: بتحقیق، قطعا؛ أَرْسَلْنا: فرستادیم؛ إِلیٰ: به سوی؛ أُمَمٍ: امتها، گروهها؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ کَ: تو؛ فَ: پس، درنتیجه؛ أَخَذْنا: گرفتیم؛ هُمْ: ایشان؛ بِ: به؛ الْبَأْساءِ: تهیدستی، تنگدستی؛ الضَّرّاءِ: بدبختی، ضرر و زیان مالی؛ لَعَلَّ: شاید؛ یَتَضَرَّعونَ: گریه و زاری میکنند؛ لَوْلا: چرا، ای کاش؛ إِذْ: هنگامی که؛ جاءَ: آمد؛ بَأْسُ: گرفتاری، سختی؛ نا: ما؛ تَضَرَّعوا: زاری کنند؛ لٰکِنْ: اما؛ قَسَتْ: سخت شد؛ قُلوبُ: دلها؛ زَیَّنَ: زینت داد، زیبا جلوه داد؛ لَ: برای؛ الشَّیْطانُ: شیطان؛ ما: آنچه؛ کانوا یَعْمَلونَ: انجام میدادند؛ لَمّا: زمانی که؛ نَسوا: فراموش کردند؛ ذُکِّروا: به آنها یادآور شدند؛ هِ: آن؛ فَتَحْنا: باز کردیم؛ عَلیٰ: بر؛ أَبْوابَ: درها؛ کُلِّ: همه؛ شَیْءٍ: چیز؛ حَتّیٰ: تا؛ فَرِحوا: شاد شدند، سرمستی کردند؛ أوتوا: به آنها داده شد؛ بَغْتَةً: ناگهانی؛ مُبْلِسونَ: ناامیدان، از شدت ناامیدی، اندوهگینان.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: چشمها و گوشها که برای دیدن و شنیدن درست نشدهاند!🌼🌸🌼
✅وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآۚ أُوْلَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّۚ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ ١٧٩
🔵همانا گویا بسیاری از جنیان و آدمی را برای دوزخ آفریدهایم! دلهایی دارند که با آن (حقیقت) را نمیفهمند و چشمهایی دارند که با آن (حقیقت) را نمیبینند و گوشهایی دارند که با آن (حقیقت) را نمیشنوند؛ آنان، همانند چهارپایان هستند، بلکه گمراهتر؛ هم اینانند غافلان!
🔴سورهی مبارکهی اعراف، آیهی 179
✅لَقَدْ: حتماً، قطعاً؛ ذَرَأْنا: آفریدیم، خلق کردیم؛ لِ: برای؛ جَهَنَّمَ: دوزخ؛ کَثیراً: بسیاری؛ مِنْ: از؛ الْجِنِّ: جن؛ الْإِنْسِ: آدمی؛ لَ: برای، دارند؛ هُمْ: ایشان؛ قُلوبٌ: دلها، قلبها؛ لایَفْقَهونَ: نمیفهمند، درک نمیکنند؛ بِ: با؛ ها: آن؛ أَعْیُنٌ: چشمها؛ لایُبْصِرونَ: نمیبینند؛ ءاذانٌ: چشمها؛ لایَسْمَعونَ: نمیشنوند؛ أُولٰئِکَ: اینان؛ کَ: مانند؛ الْأَنْعامِ: چهارپایان؛ بَلْ: بلکه؛ أَضَلُّ: گمراهتر؛ الْغافِلونَ: غافلان، ناآگاهان.
🔵طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: تفکر «سکولار»؛ در ظاهر مسلمان؛ در حقیقت مادیگرا
دو نوع تفکر یا به بیان کلیتر، «جهانبینی(ایدئولوژی)» در جهان وجود دارد؛ 🔴تفکر مادی و 🔴تفکر الهی. در تفکر مادی، آنچه مهم است نفع اقتصادی است؛ هزینهای که پرداخت میشود، مهم نیست. در تفکر الهی، آنچه مهم است تعالی و پیشرفت مادی و معنوی انسان است؛ اما نه به هر قیمتی.
🔵برای تفکر مادی، میتوان فرزندان یعقوب(ع) را مثال زد که وقتی خواستند یوسف(ع) را از پدر تحویل بگیرند، گفتند: اجازه بده «یرتع و یلعب(بچرد و بازی کند)»؛ اما در تفکر الهی، فرزند گرچه به بازی و غذا نیاز دارد، به رشد و تعالی هم نیاز دارد. مادر میتواند به کودک تا بزرگسالی شیر بدهد؛ اما او را از شیر میگیرد تا فرزندش رشد کند. پدر میتواند تا سالها کودکش را بغل کند تا راحت باشد؛ اما او را زمین میگذارد تا راه برود و رشد کند. حتی گاهی پدر و مادر زمین خوردن و زخمی شدن فرزند را تحمل میکنند تا او، طفلی، طفیلی نباشد.
🔵برای تفکر الهی، میتوان عمل مسلم بن عقیل، نمایندهی امام حسین(علیه السلام) را در کوفه مثال زد که گرچه میتوانست ابن زیاد، حاکم یزید را در کوفه، در خانهی هانی به قتل برساند(و به تعبیر امروزی «ترور» کند) و شاید پیروز میدان باشد؛ برای همیشهی تاریخ، جوانمردی را رسم مردان الهی نشان داد و نشان داد که «هدف، وسیله را توجیه نمیکند».
🔵اندیشهی «سکولار» که دین را فقط در حوزهی فردی قبول دارد، نمونهای از همین اندیشهی مادی است؛ کیست که نداند هم، معاویه و یزید، نماز میخواندند و هم امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام). نماز و روزه و حج و... در هر دو حکومت برقرار بود؛ دعوا که بر سر نماز نبود؛ دعوا بر سر رشد و تعالی انسان بود؛ وگرنه در دوران حکومت امویان، مردم به علت وجود کابارهها و شرابخانهها و مجالس رقص و آواز، قطعا در ظاهر، شادتر از مردمی بودند که قرار بود در حکومت علی(علیه السلام) زندگی کنند و برگزاری چنین برنامههایی مجوز نداشت.
اما آیا شاخص توزیع ثروت و عدالت اجتماعی هم در زمان این دو حکومت، یکسان بود؟ مردم کدام را بیشتر میپسندیدند؟ تحمل فاصلهی طبقاتی و تشکیل اقشار مرفه و به تعبیر قرآن «مترف» و همزمان، مشغول بودن به چرا و بازی(یرتع و یلعب) یا توزیع عادلانهی ثروت و همزمان رشد و تعالی مادی و معنوی؟
🔵البته صاحبان قدرت و ثروت، اجازه نمیدادند مردم عادی، رشد کنند و سعی میکردند با تبلیغات و صرف پولهای حرام و خریدن مزدور و تبلیغاتچی و حرامی و ساخت میکده و عشرتکده و... مردم عادی را چنان بفریبند که گویا علی(علیه السلام) حاکم جور و طاغوت است و معاویه و یزید، نمایندگان تامالاختیار خدا، روی کرهی زمین!! و گویا هزینهی این پولهای حرام، جواب داد و علی(علیه السلام) تارِک نماز خوانده شد و سرانجام با هزینهی همین پولهای حرام، در محراب شهید.
🔵این همه را گفتم، تا در قسمت دوم این #یادداشت، به ماجرای تپههای ماسهای نقب بزنیم.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: دنیا بالا و پایین دارد؛ کسی را بدشگون نگیرید...🌼🌸🌼
وَلَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِٱلسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلثَّمَرَٰتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ١٣٠
فَإِذَا جَآءَتْهُمُ ٱلْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَٰذِهِۦۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُۥٓۗ
أَلَآ إِنَّمَا طَٰٓئِرُهُمْ عِندَ ٱللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ١٣١
براستی فرعونیان را به خشکسالی و کمبود محصولات دچار کردیم، شاید (خدا را) یاد کنند؛ پس چون ناز و نعمت به آنان میرسید، میگفتند: «این حق ماست» و چون گزندی به ایشان میرسید موسی و همراهانش را بدشگون میدانستند؛ آگاه باش که بدشگونی آنها، نزد خداست؛ ولی بیشترشان نمیفهمند.
سورهی مبارکهی اعراف، آیات 130 و 131
لَقَدْ: قطعاً، حتماً؛ أَخَذْنا: گرفتیم، مبتلا کردیم؛ ءالَ: خاندان؛ فِرْعَوْنَ: فرعون، پادشاه مصر؛ بِ: به؛ السِّنینَ: سالها(در این جا، قحطسالی)؛ نَقْصٍ: کاستی، نقصان؛ لَعَلَّ: شاید، باشد که؛ یَذَّکَّرونَ: به خود آیند، پند گیرند؛ فَ: پس، درنتیجه؛ إِذا: هنگامی که؛ جاءَتْ: آمد؛ هُمْ: ایشان؛ الْحَسَنَةُ: خوبی، نیکی، خوشی، نعمت؛ قالوا: گفتند؛ لَ: برای؛ نا: ما؛ هٰذِهِ: این؛ إِنْ: اگر؛ تُصِبْ: برسد، مصیبتی پیش آید؛ سَیِّئَةٌ: گزندی، بدی؛ یَطَّیَّروا: بدشگون میگرفتند؛ مَنْ: هر کس؛ مَعَ: با، همراه؛ هُ: او؛ أَلا: آگاه باش؛ إِنَّما: جز این نیست؛ طائِرُ: بخت بد، بدشگونی؛ عِنْدَ: نزد؛ لٰکِنَّ: ولی؛ أَکْثَرَ: بیشتر؛ لایَعْلَمونَ: نمیدانند.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: تیغ دولبهی گردشگری فردمحور
🔵 برخی از ما، چنان مشغول به کارهای روزمره و کسب و کار شدهایم(خودم را میگویم) که توجه نداریم در اطراف ما، چه میگذرد... آیا جز چریدن و بازی کردن(یرتع و یلعب)، نباید فرصتی هم داشته باشیم تا ببینیم در اطراف ما چه میگذرد؟
🔵 قرار است کار کنیم، کاسبی کنیم، پولی به دست آوریم و خرج کنیم؛ فرصت شد، عبادتی و... تمام. این که میشود «سکولاریسم». پس حضور دین در عرصهی زندگی اجتماعی چه میشود؟ چه کسی قرار است برای فقرایی که صدای شکستن استخوان آنها زیر چرخهای توسعه، گوش فلک را کر کرده، اما صدای ساز و دهل ابرپولدارها و مترف(خوشگذارن)ها نمیگذارد این صدا شنیده شود، کاری بکند؟
خانوادههایی که فقر مادی، آنها را به کمک به تبهکاران پولدار و خوشگذران کشانده، پیشمرگ خوشگذرانها و هوسرانان شدهاند؛
در کنار آنان، خانوادههایی که از پرخوری و زیادهخواری و سیری، آروغ روشنفکری میزنند و زمین و زمان را به مسخره میگیرند و برای تغییر فرهنگ شهر، طرح و برنامه میریزند؛
مشکل خانههای بومگردی غیر رسمی و حتی رسمی قانونگریز که برای دریافت «ثمن بخس» دنیا، دین خود را به «ثمن بخس» میفروشند؛ و البته برخی از بزرگان آنان، نماز هم میخوانند و روزه هم میگیرند و در عزاداری هم شرکت میکنند...
مشکل گردشگری فردمحور که عرصه را چنان بر گردشگری خانوادهمحور تنگ کرده که کمتر کسی جرأت میکند با خانواده به بوستانهای شلوغ شهر یا تپههای ماسهای برود؛
راستی که این سَبک از گردشگری، تیغی است دو لبه؛
یک لبهی آن، فرهنگ سنتی و اسلامی را هدف قرار گرفته و یک لبهی آن، اقتصاد روستامحور شهر را.
زمینهای کشاورزی را به باغ تبدیل کنید و به اندازهی یک سال کشاورزی، در یک شب مهمانی آنچنانی پول درآورید. آغلهایی را که به اسم دامداری مجوز گرفتهاند، خانهباغ کنید و با می و مطرب و دورهمی مختلط، به اندازهی صد رأس بز و گوسفند، یکشبه درآمد داشته باشید.
آقایان مسؤول! اگر دیر نشده باشد، دیگر وقتش است؛
اگر جسارت دارید، اگر جرأت دارید، اگر دین دارید، اگر برای فرهنگ شهر دغدغه دارید، اگر برای حیا و عفت بانوان و آقایان شهر، ارزش قائلید؛ بسم الله. منتظریم اقدامی ببینیم و اگر اقدامی انجام شده، گزارش(و از گزارش مهمتر، آثار) آن را مشاهده کنیم.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem