eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
142 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا موضوع: چشم و هم‌چشمی و فزون‌خواهی یا به تعبیر قرآن: «تکاثر» وضعیت شهر ما در زمینه‌ی چشم و هم‌چشمی از گذشته چندان خوب نبود؛ رفتن به «جهازبینان» و بلند شدن دست هر صاحب دختری روی دست عروس قبلی، وضعیت جهیزیه را در شهر ما به جایی رسانده که شرایط ازدواج برای بسیاری از دختران در سن ازدواج و گذشته از سن ازدواج، در عمل فراهم نیست یا هزینه‌های آن برای خانواده کمرشکن و خانمان‌برانداز است. البته نمونه‌های دیگری را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد: «یانایی» و «عَیدی» و ... کار به شمردن تعداد قاشق و بشقاب و قابلمه و بررسی کارشناسی شرکت تولیدکننده‌ی یخچال و یخساز(فریزر) و تلویزیون و جنس کاسه و بشقاب چینی و ... رسیده؛ کالاهایی که برخی از آنها مثل هواپز و پلوپز برقی و خیلی چیزهای دیگر، شاید در طول دوران زندگی زوج هم، کاربرد نداشته باشد. این رسم غلط که در اصل برای مشاهده‌ی کم و کسری‌های جهیزیه بنا و به این وضع ختم شده، امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها و ابزار اشتراک‌گذاری تصاویر مثل ، عرصه‌های جدیدی را فتح می‌کند و اختلافات جدیدی را بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند. اگر یک زوج جوان یا یک خانواده با هم بستنی هم خوردند یا غذایی درست کردند یا بمناسبتی هدیه‌ای دریافت کردند یا...، با قرار دادن تصاویر آن در Instagram چندین زوج دیگر را تحریک می‌کنند که همین کار را یا بزرگ‌تر از آن را برای کور کردن چشم رقبا! انجام دهند و این روند، هر چند تدریجی، بمرور اختلافات خانوادگی و طلاق را موجب می‌شود، آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی. در قرآن کریم، بشدت از این کار نهی شده است: أَلۡهَىٰكُمُ ٱلتَّكَاثُرُ حَتَّىٰ زُرۡتُمُ ٱلۡمَقَابِرَ كَلَّا سَوۡفَ تَعۡلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوۡفَ تَعۡلَمُونَ فزون‌طلبی و چشم و هم‌چشمی شما را به خود مشغول داشت تا جایی که به شمردن قبرهای مردگان خود پرداختید؛ اینطور نیست، بزودی خواهید دانست؛ پس اینگونه نیست؛ بزودی خواهید دانست. عقلا و بزرگان هر طایفه و خانواده، باید از این کار یعنی اشتراک‌گذاری خصوصی‌ترین ساعات یک زندگی مشترک با تمام دنیا و ترویج کارهای بیهوده و لغو خودداری کنند. البته قبول دارم که هر انسانی دوست دارد بیشتر و بیشتر دیده شود، ولی به چه قیمتی؟ به بهای نمایش لحظات زندگی خصوصی برای دیگران؟ به بهای غصه‌دار کردن زوج‌ها یا خانواده‌هایی که نمی‌توانند اینگونه خرج یا خراجی کنند؟ آیا برخی از این کارها، جاهلیت مدرن نیست؟ فقط نوع کار نسبت به دوران جاهلیت(قبل از ظهور پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)) تغییر کرده ولی اصل کار، همان است. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: پدیده‌ی زشت، اما شکر خدا نادر «سگ‌گردانی» گویا کم کم باید شاهد باشیم که ورزنه هم تبدیل به شهری غربی شده است؛ در تپه‌های ماسه‌ای که آنطور که خبر می‌رسد، هیچ خبری نیست؛ در برخی خانه‌های گردشگر پذیر غیر رسمی هم که هیچ واقعه‌ای رخ نمی‌دهد. حجاب از سر زنان ما اصلا عقب نرفته و آشکار شدن مو و لباس‌های نامتعارف، امری عادی نیست و شکر خدا، با تعجب و انکار و واکنش مردم همراه است. در این بین، آنچه چندی است آغاز شده و بتازگی شدت یافته، پدیده‌ی «سگ‌گردانی» و نگه‌داری از سگ است؛ البته سگ‌ها می‌توانند برای انسان‌ها بسیار مفید باشند، نگهبانی بدهند، مواد مخدر و انسان‌های زیر آوار مانده را پیدا کنند و ...؛ اما سگ بعنوان عضوی از خانواده و همراه و همسفر انسان، با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست؛ بطور کلی حیوان با رعایت حقوقی که بر عهده‌ی صاحبش دارد، باید در خدمت انسان باشد، نه انسان با نقض حقوق همسر و فرزند و پدر و مادر و اطرافیان، در خدمت حیوان. چقدر ناخوشایند است که در یک خودرو یا روی یک موتورسیکلت، سگی تزیینی ببینیم؛ یا از آن بدتر، همراه با یک خانم محجبه و چادری، در حالی که در یک دست قلاده‌ی سگ را دارد، در دست دیگرش، دست کودکش باشد. توقع این است که تا این پدیده‌ی هر چند نادر، به فرهنگ تبدیل نشده است، نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مثل روحانیت بزرگوار، نهاد نماز جمعه، سازمان تبلیغات، بسیج، نیروی انتظامی، دادگاه، بزرگان هر قوم و پدران و مادران و ...، در این باره، چاره‌ای بیندیشند. البته این چند خط، به هیچ وجه، دلیلی بر نقض حقوق حیوانات یا آزار و اذیت آنان نیست؛ اسلام، برای حیوانات حقوقی در نظر گرفته که بر صاحب یا شکارچی آن حیوان واجب و برخی کارها در قبال حیوانات حرام است؛ در این باره، بزودی چند خطی خدمت شما عزیزان عرض خواهم کرد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
یادداشت‌های آقامعلم
به نام خدا #یادداشت #فرهنگ_شهروندی #دین موضوع: پدیده‌ی زشت، اما شکر خدا نادر «سگ‌گردانی» گویا کم
به نام خدا موضوع: حقوق حیوانات در اسلام در اسلام، برای حیوانات حقوقی در نظر گرفته شده است: هیچ کس حق ندارد هیچ حیوانی را بی‌دلیل بکشد، مگر حیوان موذی(حیوانی که اسباب اذیت است، مثل عقرب و مگس و...)، آن هم طوری که حیوان چندان زجر نکشد و حیوانی که برای خوراک استفاده دارد(مثل گاو و گوسفند) یا حیوانی که به علت بیماری یا آسیب دیگری زجر می‌کشد(مثل حیوان زخمی که امیدی به بهبودی او نیست). جالب است بدانید شکار در اسلام فقط برای تأمین خوراک حلال است(یا خوردن خود شخص یا فروختن به دیگری و گرفتن بهای آن)، ولی شکار برای تفریح(مثل شکار گنجشک که در ورزنه بسیار متداول است) یا شکار حیوانات حرام‌گوشت یا حتی خرید و فروش حیوانات حرام‌گوشت، حرام است. حتی رفتار جنایت‌آمیز با حیوانات(مثل آزار و شکنجه و...)، پرداخت دیه را واجب می‌کند. هر کس صاحب حیوانی است، وظیفه دارد خوراک و آب او را تأمین کند. در این زمینه، حتی مقدار خوراک هم برای برخی حیوانات(مثل مرغ خانگی) تعیین شده است. جالب است بدانید که اگر کسی سگ و گوسفند دارد، ولی آب برای زنده ماندن هر دو آنها کافی نیست، باید آب را به سگ بدهد و گوسفند را سر ببرد. هیچ کس حق ندارد دو حیوان را به جان هم بیندازد(گاوبازی یا خروس‌جنگی). ما باید رفتار درست با حیوانات را به فرزندان خودمان هم یاد بدهیم و از آنها بخواهیم بدرستی با آفریدگان خدا برخورد و معاشرت کنند. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: اعمال کافران، چون سراب است🌼🌸🌼 وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَعْمَٰلُهُمْ كَسَرَابِۢ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ ٱلظَّمْ‍َٔانُ مَآءً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَهُۥ لَمْ يَجِدْهُ شَيْ‍ًٔا وَوَجَدَ ٱللَّهَ عِندَهُۥ فَوَفَّىٰهُ حِسَابَهُۥۗ وَٱللَّهُ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ ٣٩ أَوْ كَظُلُمَٰتٍ فِي بَحْرٍ لُّجِّيٍّ يَغْشَىٰهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِۦ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِۦ سَحَابٌۚ ظُلُمَٰتُۢ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَآ أَخْرَجَ يَدَهُۥ لَمْ يَكَدْ يَرَىٰهَاۗ وَمَن لَّمْ يَجْعَلِ ٱللَّهُ لَهُۥ نُورًا فَمَا لَهُۥ مِن نُّورٍ ٤٠ و کسانی که کافر شدند، کارهایشان، چون سرابی است در بیابانی هموار که تشنه آن را آب می‌پندارد؛ هرگاه به آن (سراب) می‌رسد، آن را چیزی نمی‌یابد، و خدا را نزد آن می‌یابد و (خداوند) حساب او را به طور کامل می‌دهد و خداوند، در حسابرسی، سریع است؛ یا چون تاریکی‌هایی در دریایی عمیق و پهناور که موجی آن را می‌پوشاند و روی آن موجی دیگر است و بر بالای آن(دو موج)، ابری؛ تاریکی‌هایی که برخی، بالاتر از برخی است؛ هرگاه دستش را بیرون آورد، نزدیک است که آن را نبیند! و هر که را خدا برایش نوری قرار نداده، پس برای او نوری نیست. سوره‌ی مبارکه‌ی نور، آیات 39 و 40 الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ أَعْمالُ: کارها، اعمال؛ هُمْ: ایشان؛ ک‍َ: مثل، شبیه؛ سَرابٍ: سراب، آبنما؛ ب‍ِ: به؛ قیعَةٍ: زمین صاف و تخت؛ یَحْسَبُ: حساب می‌کند، گمان می‌برد؛ هُ: آن؛ الظَّمْئانُ: تشنه، مشتاق؛ ماءً: آب؛ حَتّیٰ: تا؛ إِذا: هنگامی که؛ جاءَ: آمد؛ لَمْ یَجِدْ: نیافت، پیدا نکرد؛ شَیْئاً: چیزی؛ وَجَدَ: یافت؛ عِنْدَ: نزد؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ وَفّیٰ: تمام و کمال داد؛ حِسابَ: حساب؛ سَریعُ: سریع، جَلد، تند؛ أَوْ: یا؛ ظُلُماتٍ: تاریکی‌ها؛ فی: در؛ بَحْرٍ: دریا؛ لُجِّیٍ: عمیق و پهناور و پرآب؛ یَغْشیٰ: می‌پوشاند؛ مَوْجٌ: موج؛ مِنْ: از؛ فَوْقِ: بالا؛ سَحابٌ: ابر؛ بَعْضُ: برخی؛ ها: آن؛ أَخْرَجَ: بیرون آورد؛ یَدَ: دست؛ یَکَدْ: نزدیک است؛ لَمْ یَریٰ: نبیند؛ لَمْ یَجْعَلْ: قرار نداد؛ ل‍َ: برای، به سود؛ نوراً: نوری، روشنایی‌ای؛ ما: نیست. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا موضوع: چند واژه و برابر فارسی آنها تستTest: آزمون، آزمایش، امتحان تستTest: پرسش چهار گزینه‌ای وُیسVoice: صدا، صوت مرسیMerci: سپاسگزارم، متشکرم اُوکِیOK: باشه، آهان اوکی شد: ردیف شد، جور شد اوکی کن: ردیف کن، تأیید کن، بپذیر کنسل شدCancel: لغو شد، ول شد گیریبُکسGair Box: جعبه‌دنده ماوسMouse: موشی فرواردForward: بازارسال لایکLike: پسند، دوست داشتن پست: نامه، ارسال فازPhase: مرحله پروژهProject: طرح ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ وظیفه‌ی ما اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین این دعای بعد از هر نماز، در ماه مبارک رمضان بود: خداوندا! تمام افراد فاسد و تبهکار را از امور مسلمانان، اصلاح کن. آیا فقط دعا کافی است و باید منتظر بود تا خداوند متعال، معجزه‌وار اقدام کند، یا باید در پی هر دعا، در عمل هم اقدام کرد؟ آیا پذیرفته است کسی در خانه بنشیند و دعا کند که خدایا! غذای من را برسان؟ یا باید ضمن دعا و درخواست از خداوند، خودش هم تلاش کند، از خانه بیرون برود، در پی کاری باشد یا اگر کاری از او بر نمی‌آید، در پی درخواستی از کسی تا برایش غذا برساند؟ همه‌ی ما از خداوند متعال می‌خواهیم که تبه‌کاران و مفسدان را از اموز مسلمانان و حتی انسان‌های مؤمن به سایر ادیان و کافران، اصلاح کند؛ زمان انتخابات نزدیک است و باید کاری کرد؛ توقع نداشته باشیم، خداوند خودش انسان‌های شایسته را از صندوق رأی بیرون بیاورد. برای انتخاب افراد شایسته، باید از مدت‌ها پیش، پیش از ثبت نام نامزدها، تلاش می‌کردیم. باید به افراد صالح مراجعه می‌کردیم و از آنها با اصرار و خواهش و تمنا می‌خواستیم که ثبت نام کنند؛ اکنون فرصتی برای این کار نیست. افرادی ثبت نام کرده‌اند، افرادی تأیید خواهند شد و از این افراد، قطعا، 5 نفر زمام امور شهر ما را در دست خواهند گرفت. از همین الآن باید به دنبال افراد شایسته و مناسب و کاردرست و پاکدست و البته کاربلد رفت. اگر داوطلبان، این ویژگی‌ها را بتمام ندارند، باید از بین ثبت نام کنندگان، بهترین‌ها را از نظر کاربلدی و کاردرستی انتخاب کنیم. آن هم نه با غیرت خویشاوندی و دوستی؛ بلکه با غیرت دینی و ملی و دید پیشرفت شهر. به جای این که بعد از انتخابات و بدون سند و مدرک، این عضو شورا را دزد بنامیم و آن یکی را جور دیگری تهمت بزنیم و اگر خودرو فلان عضو شورا تغییر کرد، بی‌دلیل محکمه‌پسند، به او انگ اختلاس بزنیم، بهتر است خودمان را در وضعیت فعلی شهر و کشورمان، مقصر بدانیم. اعضای شورا و رئیس‌جمهور و هیأت دولت، با رأی دادن و ندادن ما، رئیس‌جمهور و عضو شورا شده‌اند. پس اگر کسی را باید سرزنش کرد، آنهایی هستند که گفتند ما رأی نمی‌دهیم، در حالی که می‌دانستند رأی بدهند یا نه، 5 نفر عضو شورا انتخاب خواهند شد؛ و آنهایی که احیاناً با تعصبات قومی و قبیله‌ای و طایفه‌ای یا با انتخاب تصادفی و شانسی، به افراد فاقد صلاحیت رأی دادند. در قرآن آمده است: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (سوره‌ی مبارکه‌ی رعد، بخشی از آیه‌ی 11) در حقیقت ، خدا حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. فرازی از زیارت عاشورا را هم یادآور می‌شوم: در زیارت عاشورا، نه تنها افرادی را لعنت می‌کنیم که با امام حسین(علیه السلام) جنگیدند، بر افرادی که بر اسب‌ها دهنه زدند، اسب‌ها را نعل کردند، آشپز قصاب و ظرف‌شوی و ... را هم لعنت می‌کنیم؛ حتی آنهایی را که در معرکه تماشاچی بودند و گفتند کاری به هیچ یک از دو گروه نداریم. اَلّلهمُ العَنِ العِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الحُسَینَ وَ شایَعَت وَ بایَعَت وَ تابَعَت عَلی قَتلِه اَلّلهُمَ العَنهُم جَمیعاً ، خدایا لعنت کن جمعیتی را که با حسین پیکار کردند و همراهی نمودند و پیمان بستند و پیروی کردند بر کشتن آن حضرت ، خدایا همه ی آن ها را لعنت کن وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتَالِکَ: نفرین خدا بر مردمی که اسبها را زین کردند و دهانه زدند و آنان را آماده کشتار تو کردند وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْکِینِ مِنْ قِتَالِکُمْ: نفرین خدا بر آنان که ابزار و وسایل و امکانات را برای جنگ با شما آماده ساختند. انتخاب اشتباه امروز ما، نتیجه‌اش در طول چهار سال بعد، و شاید بیشتر، به خود ما برخواهد گشت. در انتخاب خود دقت کنیم، از همین الآن در پی افراد شایسته باشیم، نه روز انتخابات و دم در حوزه انتخابات تازه یادمان بیاید که باید انتخاب کنیم. با انتخابات، قهر نکنیم، قهر با انتخابات، یعنی سرانجام کسی مسؤول خواهد شد، که پسند ما نیست. در این خصوص در آینده، بیشتر سخن خواهیم گفت، إن شاء الله. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: انتخابات ریاست جمهوری و مقصر وضع موجود! در 8 سال گذشته، همه‌ی ما، مشکلات و سختی‌های زیادی را تحمل کردیم. برخی این مشکلات را به گردن دولت، برخی به گردن سپاه، برخی به گردن رهبری، برخی به گردن رئیس‌جمهور، برخی به گردن ترامپ، برخی به گردن آمریکا، برخی به گردن تحریم، برخی به گردن خدا، برخی به گردن گناهان مردم و ... انداختند و برخی هم، چند عامل از این عوامل را مقصر دانستند؛ ما قصد نداریم نقش این عوامل را واکاوی و تحلیل کنیم. ما دنبال یک مقصر اصلی می‌گردیم. مقصری که همیشه، در پشت سایر عوامل، پنهان می‌شود: «مردم»! تلخی تورم سنگین ناشی از تفکرات لیبرالی از یک طرف، و بی‌نتیجه بودن مذاکرات-حتی اگر تمام صنعت هسته‌ای تعطیل شود-در دوران رؤسای جمهوری پیشین، برای همه‌ی ما اثبات شده بود؛ در حدیث آمده است: «لَا یُلْسَعُ الْعَاقِلُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن: مؤمن، از یک سوراخ، دو بار گزیده نخواهد شد» و به قول حافظ: من جرب المجرب، حلت به الندامة(هرکس آزموده را بیازماید، پشیمان خواهد شد) مدیران دولت‌ها، جز مدیران دولت نهم و دهم، مدیرانی بودند که از اوایل انقلاب تا کنون، سمت‌های استانداری و وزارت و مدیر کلی را رها نکردند؛ فقط از این سِمت به آن سِمت و از این وزارت به آن وزارت رفتند؛ شکر خدا، آنهایی که از تخصص دم می‌زدند، در همه‌ی رشته‌های وزارتی تخصص داشتند، از وزارت صمت به وزارت رفاه، از وزارت نیرو به نفت، از استانداری به وزارت صنایع و... خوب، چه کسی این افراد را انتخاب کرده بود: رأی مردم. چرا؟ چون فلان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با هیاهو و هو و جنجال، اجازه نداد ما بیندیشیم و فکر کنیم. ما خوشحال شدیم که زنان به ورزشگاه می‌روند و برگزاری کنسرت موسیقی، آزاد خواهد شد؛ غافل از این که مشاور اقتصادی همین نامزد، در برنامه‌ی پخش زنده‌ی تلویزیون، می‌گوید: «چون نمی‌توان فقر را از بین برد، باید فقرا زیر چرخ توسعه له شوند»؛ یا فلان آقای عضو فلان حزب، وقتی گفت: «کسی که نتواند خود را با چرخ توسعه هماهنگ کند، لاجرم، باید در زیر چرخ توسعه، له شود؛ توسعه، مانند دارو، عوارض دارد»؛ ما اینها را نشنیدیم، اما شنیدیم که رقیب، قرار است در وسط خیابان، دیوار بکشد و مسیر عبور و زن و مرد را از هم جدا کند؛ برای او هورا کشیدیم و کف زدیم و به او رأی دادیم. اصلا نشنیدیم که مشاور نامزدی که دارد با این هیجان سخن می‌گوید، از له شدن من و شما زیر فشار زندگی سخن می‌راند. ما فقط بخش‌هایی را شنیدیم که دوست داشتیم بشنویم. و چه شیرین بود این سخنان نامزدها و چه تلخ بود له شدن عده‌ی زیادی از مردم پیر و فقیر و ناتوان زیر چرخ توسعه و چقدر تلخ‌تر بود فربه شدن شکم و سفره و حساب بانکی بخش کوچکی از مردم که با زد و بند و آشنابازی و بابت زحمات خود در تبلیغات انتخابات، به آنچه رسیدند که حق بقیه‌ی مردم بود. اشتباهات حاکمیت، همه قبول؛ نقش ما در این همه نابسامانی و بهم‌ریختگی چقدر است؟ آیا برای رأی خود، بلی، همین یک رأی خود، سهمی قائل هستید؟ چرا باید در پای صندوق رأی، تصمیم بگیریم که به چه کسی رأی بدهیم؟ چرا باید با یک سخنرانی هیجانی، با یک فیلم هیجانی، با یک خبر هیجانی که دوست داریم بشنویم و ببینیم، عقل و اندیشه‌ی خود را کنار بزنیم و هزار سخنرانی و فیلم و خبر واقعی را نبینیم؟ باور کنید همه‌ی ما بابت رأی دادن و رأی ندادن خود، در وضع امروز کشور و شهرمان سهم داریم و مقصر هستیم؛ حتی اگر فکر کنیم، یک رأی، بی‌تأثیر است: اندک اندک خیلی شود و قطره و قطره، سیلی! ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: قرآن، کتاب هدایت برای زندگان یا کتاب قرائت برای مردگان بارها گفته‌ام که دین اسلام، دین زندگی و پویایی و حرکت است، نه دینِ مُردگی و سکون و جمود. یکی از نمونه‌های بارز زندگی اسلامی و قرآنی، این است که ببینیم دینداری ما، ما را به کدام سو برده است؟ متأسفانه، برای بسیاری از ما، قرآن، کتاب مردگان است، نه کتاب هدایت. اگر صدای قرآن در جایی به گوش برسد، چه می‌پرسیم؟ «کی بِمِرتی؟» غیر از این است؟ یعنی قرآن را لایق می‌دانیم برای مردگان. اینجاست که رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، در پیشگاه خداوند شکایت می‌کنند: «يَٰرَبِّ إِنَّ قَوۡمِي ٱتَّخَذُواْ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ مَهۡجُورًا(سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان، آیه‌ی 30): ای پروردگار! همانا قوم من، این قرآن را مهجور و دورانداخته قرار دادند»؛ مگر نه این است که قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان قوم و گروه پیروان حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)، آن را مخصوص طاقچه و بدرقه‌ی مسافر و تزیین اتاق عروس و سفره‌ی عقد و مراسم ختم کرده‌ایم؟ تلاش می‌کنیم از این پس با مرور برخی از آیات قرآن و مراجعه به تفاسیر و ترجمه‌های استادان فن، اندکی از غبار نشسته بر روی قرآن را پاک کنیم. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem