eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
139 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: مراسمی که در ظاهر لغو شد؛ اما پس‌لرزه‌هایش ادامه خواهد داشت 🔵 قرار بود در چنین ساعاتی در روز شهادت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، درست در همان ساعاتی که در سقیفه توطئه‌ی حذف امامت و ولایت حضرت علی(علیه السلام) در عمل آغاز شد، در حومه‌ی شهر ما، مراسمی با عناوین «شاد» و «گردشگری» برگزار شود که شکر خدا به همت مردم و با پاره شدن چرت مسؤولان در پی اعتراض مردم، لغو شد. 🔵 وَإِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا ٱلْقَوْلُ فَدَمَّرْنَٰهَا تَدْمِيرٗا ١٦ 🔵 و هرگاه خواستیم منطقه‌ای را نابود کنیم، به ثروتمندان خوش‌گذران آن منطقه (به طاعت) امر کردیم؛ پس (بی‌توجه به این دستور) در آن منطقه به فسق و فجور و گناه پرداختند (و مردم هم به این کار رضایت دادند)؛ درنتیجه آن سخن (وعده‌ی عذاب) تحقق یافت و آن منطقه را زیر و رو و به طور کلی نابود کردیم. 🔵 هر وقت این آیات را می‌خواندم، می‌پرسیدم چرا برای نابودی مردم یک شهر یا منطقه بر اثر گناه، باید پای خوشگذران‌ها و ابرپولدارهای بی‌دین را وسط کشید. چرا با گناه مردم عادی، نابودی آن منطقه رخ نمی‌دهد؟ امروز، با مشاهده‌ی وضعیت خشکسالی در شهر ورزنه و اقتصاد خراب خانواده‌ها، می‌فهمم همه چیز، حساب شده است. بدبختی و فقر مردم، از استثمار و بهره‌کشی گروهی برخوردار از رابطه و اهل بخیه و رشوه، حاصل می‌شود. مردم در برابر این ظلم، ساکت می‌مانند. فقیرها، فقیرتر و پولدارها، ثروتمندتر می‌شوند. با افزایش ثروت، قدرت این افراد هم در بهره‌کشی و حق‌خوری و ظلم به مردم و استفاده از امتیازات ویژه(رانت) و دادن رشوه به این و آن، بیشتر می‌شود و باز هم مردم سکوت یا همراهی می‌کنند. در پرده‌ی آخر، همین پولدارهایی که با مکیدن خون مردم به آلاف و الوف رسیده‌اند، برای خوشگذرانی و ولخرجی و تکاثر، به جامعه برمی‌گردند و با اندکی از آنچه گرد آورده‌اند، بابت گناه بزرگ خود، خرج می‌کنند و مردم عادی، باز هم برای دریافت این اندک، سر و دست می‌شکنند و به خیال خود، در شرایط بد اقتصادی، بهره‌ای می‌برند. 🔵 چه کسی در ورزنه، به بچه‌مایه‌دارهایی که به اسم جهانگردی(توریست) به شهر آمده‌اند، خانه و باغ و ویلا اجاره می‌دهد؟ چه کسی اسباب سور و سات و خماری و مستی آنان را فراهم می‌کند، جز برخی از مردم خود شهر؟ اما بزودی، اسباب نابودی خود و شهر و دیار خود را فراهم می‌کنند. 🔵 ضمن تشکر از همه‌ی عزیزانی که با راه‌اندازی خانه‌های گردشگری و همزمان رعایت قانون و شرع، به صنعت گردشگری در ورزنه کمک می‌کنند؛ از کسانی گله داریم که به اسم گردشگری، به تشکیل شبه کاباره و خانه‌ی فساد پرداخته‌اند و شهرت ورزنه را در شهرهای دیگر، به «آزادی بی‌حد و مرز» رسانده‌اند. کجایند آن آقایان مسؤولی که به تعطیلی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها حکم می‌کردند؟ با این آگهی‌دهنده هم برخورد کنید و مردم را نیز آگاه کنید. کجایند آن مسؤولان بهداشت که حکم می‌کنند دانش‌آموزان مدرسه با داشتن ماسک و فاصله و ضد عفونی برای مبارزه با کرونا باید تعطیل یا نیمه‌تعطیل شوند؟ در گردشگری و دورهمی‌هایی که در هم وول می‌خورند، کرونا نیست؟ مواظب باشیم، چنان خواب نمانیم که با لگد دشمن بیدار شویم... ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: شیطان، اعمال زشت مردم را برایشان زیبا جلوه می‌دهد🌼🌸🌼 وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَىٰٓ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَٰهُم بِٱلْبَأْسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ ٤٢ فَلَوْلَآ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ٤٣ فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَٰبَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذْنَٰهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ ٤٤ البته به سوی امت‌های پیش از تو نیز (رسولانی) فرستادیم و آن (امت‌ها) را به تنگدستی و ناخوشی دچار کردیم، شاید تضرع و زاری کنند؛ پس چرا هنگامی که عذاب ما به سراغشان آمد، زاری و خاکساری نکردند؛ ولی دلهایشان سخت شد و شیطان، آنچه را انجام می‌دادند، برایشان زیبا جلوه داد؛ پس چون آنچه را به آنان یادآور شده بودند، فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمت) را بر آنان گشودیم و چون از آنچه به آنان داده شده بود، سرمست شدند، ناگهان گرفتارشان کردیم و یکباره از همه جا ناامید شدند. سوره‌ی مبارکه‌ی أنعام، آیات 42 تا 44 لَقَدْ: بتحقیق، قطعا؛ أَرْسَلْنا: فرستادیم؛ إِلیٰ: به سوی؛ أُمَمٍ: امت‌ها، گروه‌ها؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ کَ: تو؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ أَخَذْنا: گرفتیم؛ هُمْ: ایشان؛ ب‍ِ: به؛ الْبَأْساءِ: تهیدستی، تنگدستی؛ الضَّرّاءِ: بدبختی، ضرر و زیان مالی؛ لَعَلَّ: شاید؛ یَتَضَرَّعونَ: گریه و زاری می‌کنند؛ لَوْلا: چرا، ای کاش؛ إِذْ: هنگامی که؛ جاءَ: آمد؛ بَأْسُ: گرفتاری، سختی؛ نا: ما؛ تَضَرَّعوا: زاری کنند؛ لٰکِنْ: اما؛ قَسَتْ: سخت شد؛ قُلوبُ: دل‌ها؛ زَیَّنَ: زینت داد، زیبا جلوه داد؛ ل‍َ: برای؛ الشَّیْطانُ: شیطان؛ ما: آنچه؛ کانوا یَعْمَلونَ: انجام می‌دادند؛ لَمّا: زمانی که؛ نَسوا: فراموش کردند؛ ذُکِّروا: به آنها یادآور شدند؛ هِ: آن؛ فَتَحْنا: باز کردیم؛ عَلیٰ: بر؛ أَبْوابَ: درها؛ کُلِّ: همه؛ شَیْءٍ: چیز؛ حَتّیٰ: تا؛ فَرِحوا: شاد شدند، سرمستی کردند؛ أوتوا: به آنها داده شد؛ بَغْتَةً: ناگهانی؛ مُبْلِسونَ: ناامیدان، از شدت ناامیدی، اندوهگینان. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: چشم‌ها و گوش‌ها که برای دیدن و شنیدن درست نشده‌اند!🌼🌸🌼 ✅وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآۚ أُوْلَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّۚ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ ١٧٩ 🔵همانا گویا بسیاری از جنیان و آدمی را برای دوزخ آفریده‌ایم! دل‌هایی دارند که با آن (حقیقت) را نمی‌فهمند و چشم‌هایی دارند که با آن (حقیقت) را نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند که با آن (حقیقت) را نمی‌شنوند؛ آنان، همانند چهارپایان هستند، بلکه گمراه‌تر؛ هم اینانند غافلان! 🔴سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیه‌ی 179 ✅لَقَدْ: حتماً، قطعاً؛ ذَرَأْنا: آفریدیم، خلق کردیم؛ ل‍ِ: برای؛ جَهَنَّمَ: دوزخ؛ کَثیراً: بسیاری؛ مِنْ: از؛ الْجِنِّ: جن؛ الْإِنْسِ: آدمی؛ ل‍َ: برای، دارند؛ هُمْ: ایشان؛ قُلوبٌ: دل‌ها، قلب‌ها؛ لایَفْقَهونَ: نمی‌فهمند، درک نمی‌کنند؛ ب‍ِ: با؛ ها: آن؛ أَعْیُنٌ: چشم‌ها؛ لایُبْصِرونَ: نمی‌بینند؛ ءاذانٌ: چشم‌ها؛ لایَسْمَعونَ: نمی‌شنوند؛ أُولٰئِکَ: اینان؛ ک‍َ: مانند؛ الْأَنْعامِ: چهارپایان؛ بَلْ: بلکه؛ أَضَلُّ: گمراه‌تر؛ الْغافِلونَ: غافلان، ناآگاهان. 🔵طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: تفکر «سکولار»؛ در ظاهر مسلمان؛ در حقیقت مادی‌گرا دو نوع تفکر یا به بیان کلی‌تر، «جهان‌بینی(ایدئولوژی)» در جهان وجود دارد؛ 🔴تفکر مادی و 🔴تفکر الهی. در تفکر مادی، آنچه مهم است نفع اقتصادی است؛ هزینه‌ای که پرداخت می‌شود، مهم نیست. در تفکر الهی، آنچه مهم است تعالی و پیشرفت مادی و معنوی انسان است؛ اما نه به هر قیمتی. 🔵برای تفکر مادی، می‌توان فرزندان یعقوب(ع) را مثال زد که وقتی خواستند یوسف(ع) را از پدر تحویل بگیرند، گفتند: اجازه بده «یرتع و یلعب(بچرد و بازی کند)»؛ اما در تفکر الهی، فرزند گرچه به بازی و غذا نیاز دارد، به رشد و تعالی هم نیاز دارد. مادر می‌تواند به کودک تا بزرگسالی شیر بدهد؛ اما او را از شیر می‌گیرد تا فرزندش رشد کند. پدر می‌تواند تا سال‌ها کودکش را بغل کند تا راحت باشد؛ اما او را زمین می‌گذارد تا راه برود و رشد کند. حتی گاهی پدر و مادر زمین خوردن و زخمی شدن فرزند را تحمل می‌کنند تا او، طفلی، طفیلی نباشد. 🔵برای تفکر الهی، می‌توان عمل مسلم بن عقیل، نماینده‌ی امام حسین(علیه السلام) را در کوفه مثال زد که گرچه می‌توانست ابن زیاد، حاکم یزید را در کوفه، در خانه‌ی هانی به قتل برساند(و به تعبیر امروزی «ترور» کند) و شاید پیروز میدان باشد؛ برای همیشه‌ی تاریخ، جوانمردی را رسم مردان الهی نشان داد و نشان داد که «هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند». 🔵اندیشه‌ی «سکولار» که دین را فقط در حوزه‌ی فردی قبول دارد، نمونه‌ای از همین اندیشه‌ی مادی است؛ کیست که نداند هم، معاویه و یزید، نماز می‌خواندند و هم امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام). نماز و روزه و حج و... در هر دو حکومت برقرار بود؛ دعوا که بر سر نماز نبود؛ دعوا بر سر رشد و تعالی انسان بود؛ وگرنه در دوران حکومت امویان، مردم به علت وجود کاباره‌ها و شرابخانه‌ها و مجالس رقص و آواز، قطعا در ظاهر، شادتر از مردمی بودند که قرار بود در حکومت علی(علیه السلام) زندگی کنند و برگزاری چنین برنامه‌هایی مجوز نداشت. اما آیا شاخص توزیع ثروت و عدالت اجتماعی هم در زمان این دو حکومت، یکسان بود؟ مردم کدام را بیشتر می‌پسندیدند؟ تحمل فاصله‌ی طبقاتی و تشکیل اقشار مرفه و به تعبیر قرآن «مترف» و همزمان، مشغول بودن به چرا و بازی(یرتع و یلعب) یا توزیع عادلانه‌ی ثروت و همزمان رشد و تعالی مادی و معنوی؟ 🔵البته صاحبان قدرت و ثروت، اجازه نمی‌دادند مردم عادی، رشد کنند و سعی می‌کردند با تبلیغات و صرف پول‌های حرام و خریدن مزدور و تبلیغات‌چی و حرامی و ساخت میکده و عشرتکده و... مردم عادی را چنان بفریبند که گویا علی(علیه السلام) حاکم جور و طاغوت است و معاویه و یزید، نمایندگان تام‌الاختیار خدا، روی کره‌ی زمین!! و گویا هزینه‌ی این پول‌های حرام، جواب داد و علی(علیه السلام) تارِک نماز خوانده شد و سرانجام با هزینه‌ی همین پول‌های حرام، در محراب شهید. 🔵این همه را گفتم، تا در قسمت دوم این ، به ماجرای تپه‌های ماسه‌ای نقب بزنیم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: دنیا بالا و پایین دارد؛ کسی را بدشگون نگیرید...🌼🌸🌼 وَلَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِٱلسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلثَّمَرَٰتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ١٣٠ فَإِذَا جَآءَتْهُمُ ٱلْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَٰذِهِۦۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُۥٓۗ أَلَآ إِنَّمَا طَٰٓئِرُهُمْ عِندَ ٱللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ١٣١ براستی فرعونیان را به خشکسالی و کمبود محصولات دچار کردیم، شاید (خدا را) یاد کنند؛ پس چون ناز و نعمت به آنان می‌رسید، می‌گفتند: «این حق ماست» و چون گزندی به ایشان می‌رسید موسی و همراهانش را بدشگون می‌دانستند؛ آگاه باش که بدشگونی آنها، نزد خداست؛ ولی بیشترشان نمی‌فهمند. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 130 و 131 لَقَدْ: قطعاً، حتماً؛ أَخَذْنا: گرفتیم، مبتلا کردیم؛ ءالَ: خاندان؛ فِرْعَوْنَ: فرعون، پادشاه مصر؛ ب‍ِ: به؛ السِّنینَ: سال‌ها(در این جا، قحط‌سالی)؛ نَقْصٍ: کاستی، نقصان؛ لَعَلَّ: شاید، باشد که؛ یَذَّکَّرونَ: به خود آیند، پند گیرند؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ إِذا: هنگامی که؛ جاءَتْ: آمد؛ هُمْ: ایشان؛ الْحَسَنَةُ: خوبی، نیکی، خوشی، نعمت؛ قالوا: گفتند؛ ل‍َ: برای؛ نا: ما؛ هٰذِهِ: این؛ إِنْ: اگر؛ تُصِبْ: برسد، مصیبتی پیش آید؛ سَیِّئَةٌ: گزندی، بدی؛ یَطَّیَّروا: بدشگون می‌گرفتند؛ مَنْ: هر کس؛ مَعَ: با، همراه؛ هُ: او؛ أَلا: آگاه باش؛ إِنَّما: جز این نیست؛ طائِرُ: بخت بد، بدشگونی؛ عِنْدَ: نزد؛ لٰکِنَّ: ولی؛ أَکْثَرَ: بیشتر؛ لایَعْلَمونَ: نمی‌دانند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: تیغ دولبه‌ی گردشگری فردمحور 🔵 برخی از ما، چنان مشغول به کارهای روزمره و کسب و کار شده‌ایم(خودم را می‌گویم) که توجه نداریم در اطراف ما، چه می‌گذرد... آیا جز چریدن و بازی کردن(یرتع و یلعب)، نباید فرصتی هم داشته باشیم تا ببینیم در اطراف ما چه می‌گذرد؟ 🔵 قرار است کار کنیم، کاسبی کنیم، پولی به دست آوریم و خرج کنیم؛ فرصت شد، عبادتی و... تمام. این که می‌شود «سکولاریسم». پس حضور دین در عرصه‌ی زندگی اجتماعی چه می‌شود؟ چه کسی قرار است برای فقرایی که صدای شکستن استخوان آنها زیر چرخ‌های توسعه، گوش فلک را کر کرده، اما صدای ساز و دهل ابرپولدارها و مترف‌(خوشگذارن)ها نمی‌گذارد این صدا شنیده شود، کاری بکند؟ خانواده‌هایی که فقر مادی، آنها را به کمک به تبهکاران پولدار و خوشگذران کشانده، پیش‌مرگ خوشگذران‌ها و هوسرانان شده‌اند؛ در کنار آنان، خانواده‌هایی که از پرخوری و زیاده‌خواری و سیری، آروغ روشنفکری می‌زنند و زمین و زمان را به مسخره می‌گیرند و برای تغییر فرهنگ شهر، طرح و برنامه می‌ریزند؛ مشکل خانه‌های بومگردی غیر رسمی و حتی رسمی قانون‌گریز که برای دریافت «ثمن بخس» دنیا، دین خود را به «ثمن بخس» می‌فروشند؛ و البته برخی از بزرگان آنان، نماز هم می‌خوانند و روزه هم می‌گیرند و در عزاداری هم شرکت می‌کنند... مشکل گردشگری فرد‌محور که عرصه را چنان بر گردشگری خانواده‌محور تنگ کرده که کمتر کسی جرأت می‌کند با خانواده به بوستان‌های شلوغ شهر یا تپه‌های ماسه‌ای برود؛ راستی که این سَبک از گردشگری، تیغی است دو لبه؛ یک لبه‌ی آن، فرهنگ سنتی و اسلامی را هدف قرار گرفته و یک لبه‌ی آن، اقتصاد روستامحور شهر را. زمین‌های کشاورزی را به باغ تبدیل کنید و به اندازه‌ی یک سال کشاورزی، در یک شب مهمانی آنچنانی پول درآورید. آغل‌هایی را که به اسم دامداری مجوز گرفته‌اند، خانه‌باغ کنید و با می و مطرب و دورهمی مختلط، به اندازه‌ی صد رأس بز و گوسفند، یکشبه درآمد داشته باشید. آقایان مسؤول! اگر دیر نشده باشد، دیگر وقتش است؛ اگر جسارت دارید، اگر جرأت دارید، اگر دین دارید، اگر برای فرهنگ شهر دغدغه دارید، اگر برای حیا و عفت بانوان و آقایان شهر، ارزش قائلید؛ بسم الله. منتظریم اقدامی ببینیم و اگر اقدامی انجام شده، گزارش(و از گزارش مهم‌تر، آثار) آن را مشاهده کنیم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: «استدراج» سنت خداوند است🌼🌸🌼 وَٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ١٨٢ وَأُمْلِي لَهُمْۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ١٨٣ و کسانی که آیات ما را دروغ شمردند، به تدریج، از جایی که نمی‌دانند گریبانشان را خواهیم گرفت؛ و به آنان مهلت می‌دهم، که تدبیر من استوار است. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 182 و 183 الَّذینَ: کسانی که؛ کَذَّبوا: دروغ انگاشتند، دروغ شمردند، تکذیب کردند؛ ب‍ِ: را؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ نا: ما؛ س‍َ: به زودی؛ نَسْتَدْرِجُ: به تدریج (به بلا و هلاکت) نزدیک می‌کنیم، آرام آرام گرفتار می‌کنیم؛ هُمْ: آنان؛ مِنْ: از؛ حَیْثُ: جا، آنجا؛ لایَعْلَمونَ: نمی‌دانند؛ أُمْلی: مهلت می‌دهم؛ ل‍َ: برای، به سود؛ إِنَّ: همانا؛ کَیْدِ: تدبیر، سیاست، کید؛ ی: من؛ مَتینٌ: نیرومندی که هیچ چیز ناتوانش نمی‌کند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: یک خداحافظی تلخ امروز، خبر پایان کار حجت‌الاسلام عارف‌نیا، امام جمعه‌ی شهر ورزنه، بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد. خبری ناگهانی، بی‌مقدمه و غیر قابل انتظار. صحبت‌ها با ایشان، برای ادامه‌ی کار در ورزنه، بی‌نتیجه بود و عذر ایشان موجه. در این که انسان‌ها با هم یکی نیستند و هر یک شاید ویژگی‌های خوب، بد یا برگزیده‌ای داشته باشند، شکی نیست؛ امامان جمعه‌ی ورزنه هم هر یک، ویژگی‌ها و امتیازاتی داشته‌اند و خدماتی برای شهر و شاید مانند هر انسانی، خطایی یا اشتباهی یا قصوری. ... می‌خواستم از ویژگی‌های شخصیتی آقای عارف‌نیا بنویسم که دانستم ایشان به این کار راضی نیستند؛ از این رو، به سهم خود، از خدمات و فعالیت‌های ایشان در سنگر امام جمعه به طور خاص و سخنرانی‌ها و تلاش‌هایشان در کسوت «طلبه» به طور عام، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. از خداوند متعال می‌خواهم، به ایشان برای خدمت به مردم، در هر جا که هستند، توفیق و سلامتی دهاد. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: شادی و تفریح؛ آری یا نه برخی می‌اندیشند، دین برای گریه و اندوه آمده و شادی و تفریح، در دین جایگاه ندارد. شاید دلیل این اندیشه‌ی نادرست، پررنگ بودن مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) در محرم و صفر در اندیشه‌ی «شیعه» از یک سو و از سوی دیگر، تحریم موسیقی مطرب و مجالس لهو و لعب باشد. 🔵درهر صورت، شکی نیست که تفریح و شادی در اسلام جایگاهی ویژه دارد؛ البته در این باره، علمای دینی بهتر می‌توانند شرح و بسط بنویسند و توضیح دهند؛ اما برای نمونه به یک حدیث از امیرالمؤمنین، علی(علیه السلام) اشاره می‌کنم: «وقت هر انسان مؤمن سه قسمت است: 🔵 بخشی که برای مناجات و دعا و عبادت است؛ 🔵 بخشی که برای کسب معاش و درآمد است؛ 🔵 و بخشی که برای تفریح و استفاده از لذتهای حلال است؛ و انسان عاقل جز در این سه کار، وقت نمی‌گذراند یا کسب معاش یا قدم نهادن برای معاد و آخرت و یا لذت بردن در غیر حرام». شاید وجود فاصله‌ی بسیار زیاد بین زمان‌های تفریح و شادی حلال در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اشتغال یکی از والدین به کار و نداشتن فرصت برای تفریح، یکی از دلایل علاقه‌ی مردم به مجالس لهو و لعب باشد که گاه گاه پیش می‌آید؛ وگرنه اگر کسی هر روز، ساعتی را برای تفریح و شادی با خانواده اختصاص دهد، در برابر یک مجلس عروسی، هیجان‌زده نخواهد شد. اما چرا موسیقی مطرب و مجلس لهو و لعب و خوش‌گذرانی، در اسلام حرام است؟ بخشی از پاسخ را باید در روان آدمی جست؛ انسان یک جسم دارد و یک روح یا به قول غربی‌ها، «روان». خوشحالی جسم انسان با ابزاری مثل رقص و پایکوبی، روح را خوشحال نمی‌کند. برعکس، اندوه و حزن و گریه، همیشه اسباب ناراحتی و اندوه روح نیست؛ از نشانه‌های شادی و فرح روانی و روحی، خوش‌خلقی و گشاده‌رویی و از نشانه‌های حزن و اندوه روح، کج‌خلقی و بدرفتاری و عصبانیت است. شاید در یک مجلس رقص و آواز(مثل یک عروسی یا جشن تولد) در ظاهر فردی خوشحال و حتی از خود بیخود شود؛ و شاید در یک مجلس روضه‌ی امام حسین(علیه السلام) فردی اندوهگین و حتی از خود، بیخود شود؛ اکنون خودتان قضاوت کنید؛ احتمال بداخلاقی و کج‌خلقی و دعوا با همسر یا فرزند یا خواهر و برادر، پس از کدام مراسم بیشتر است؟ یک مجلس عروسی یا یک مجلس روضه؟ (مجالس ترحیم و عزاداری اقوام نزدیک، از این قاعده مستثنی است که هم روح را اندوهگین می‌کند و هم جسم را). البته روان‌شناسان برای شادی و فرح روح یا اندوه و حزن آن، نشانه‌های دیگری هم می‌شمارند؛ ما، اما، همین یک نشانه را واکاوی کردیم و قضاوت را در این باره و بحث بیشتر، به شما وامی‌گذاریم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: در پچ پچ کردن خیری نیست، مگر... 🌼🌸🌼 لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَىٰهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَٰحِۢ بَيْنَ ٱلنَّاسِۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ١١٤ در بسیاری از سخنان درگوشی آنها، خیری نیست؛ مگر کسی که به صدقه یا کار نیک یا صلح و سازش میان مردم امر کند؛ و هر که برای کسب رضای خدا چنین کند، او را پاداشی بزرگ خواهیم داد. سوره‌ی مبارکه‌ی نساء، آیه‌ی 114 لا: نیست؛ خَیْرَ: خوبی، خیر؛ فی: در؛ کَثیرٍ: بسیاری؛ مِنْ: از؛ نَجْویٰ: سخن درگوشی، رازگویی؛ هُمْ: ایشان؛ إِلّا: مگر؛ مَنْ: کسی که؛ أَمَرَ: دستور داد؛ ب‍ِ: به؛ صَدَقَةٍ: صدقه؛ أَوْ: یا؛ مَعْروفٍ: کار شایسته؛ إِصْلاحٍ: اصلاح، آشتی دادن؛ بَیْنَ: میان، بین؛ النّاسِ: مردم؛ یَفْعَلْ: انجام دهد؛ ذٰلِکَ: آن؛ ابْتِغاءَ: پی‌جوی، خواستن، به دست آوردن؛ مَرْضاتِ: خشنودی، رضایت، اسباب رضایت؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ سَوْفَ: بزودی؛ نُؤْتی: می‌دهیم؛ هِ: او؛ أَجْراً: اجر، پاداش؛ عَظیماً: بسیار بزرگ، عظیم. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh