📌اگر....
#سلمان_فارسی درباره واقعه #سقیفه گفت:
لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم.
اگر با #علی(ع) #بیعت میکردند، #برکت از آسمان و زمین بر آنان روی میآورد.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تأثیر قیام سیدالشهدا
طبقه گفته طبری سنی(م310ق):
«بعد از #عاشورا، #شیعه و غیر شیعه #خونخواه_شهادت #حسین(ع) بودند.»
📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص558.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقاله
بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام #حسین(ع) و اصحاب ایشان در کربلا
نویسندگان:
حجت الاسلام جعفر #پاکباز
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
آدرس مقاله
http://tab.journals.miu.ac.ir/article_8880.html
👇👇
🌻 @ahlebait110
TAB_Volume 3_Issue 4_Pages 29-53.pdf
716.2K
👆اصل معرفی مقاله👆
بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام #حسین(ع) و اصحاب ایشان در کربلا
نویسندگان:
حجت الاسلام جعفر #پاکباز
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌با #ثقلین چه کردیم؟
🌞روزی امام محمد #باقر(ع) به یکی از #اصحاب خود به نام "ابنذر" فرمودند:
ای ابن ذرّ!
یکی از احادیث ما اهل بیت(ع) را که دریافت كردهای، بازگو کن.
ابن ذر گفت:
حضرت #محمد(ص) فرمودند:
من در میان شما دو #ثقل به یادگار میگذارم كه یكی بزرگتر از دیگری است:
#كتاب خدا و اهل بیتم؛ اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز #گمراه نخواهید شد.
امام محمد باقر(ع) فرمودند:
ای ابن ذرّ!
اگر #رسولالله(ص) را در #قیامت دیدار كردی و او از تو پرسید:
بعد از من در حقّ ثقلین چه كردی؟!؛
به او چه میگویی؟
ابن ذرّ به شدت گریست و گفت:
ثقل #اكبر(قرآن) را كه از هم دریدیم
و ثقل #اصغر(اهلبیت) را كشتیم.
📚شیخ طوسی، اختیار معره رجال، ج۲، ص۴۸۴.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سلیمان بن صرد خزاعی
1⃣ #سليمان از بزرگان #شیعه #عراق و از اصحاب اميرمؤمنان، امام حسن و امام حسين علیهم السلام است.
2⃣ سليمان در برخی جنگهاي دوران #اميرمومنان علی(ع) سابقه درخشاني از خود به جاي گذاشت ولی به دلیل کوتاهی، در #جنگ #جمل بر علیه، #طلحه و #زبیر شرکت نکرد و مورد مواخذه امیرمومنان علی علیه السلام قرار گرفت.
📌بلاذري مينويسد:
[پس از جنگ جمل] #علي(ع) صورت خود را از سلیمان برگرداند و او را #سرزنش كرد و فرمود:
تو دچار #ترديد شدي و گوش نکردی و نيرنگ به كار بستي در حالي كه تو از معتمدترين افراد نزد من بودي.
سليمان از امام معذرت خواست و عرض كرد:
#دوستي من را نگهدار و در آينده، خيرخواهي من خالصتر خواهد بود.
3⃣ سليمان نه تنها خوب ظاهر نشد بلکه نسبت به #صلح امام #حسن(ع) با #معاويه ديدگاه انتقاد داشت و از جمله كساني بود كه امام را بعد از صلح با معاويه #مذّل_المومنين خطاب كرده است.
4⃣ سلیمان به عنوان #رهبر بزرگ #شیعیان، امام #حسین(ع) را به #کربلا دعوت کرد. اما در کربلا به دلیل کوتاهی و نداشتن روحیه #انقلابی امام را تنها گذاشت.
مسيب بن نجبه از بزرگان #توابين درباره کوتاهی در #قیام امام حسین(ع) می گوید:
ما حسین(ع) را تنها گذاشتیم در حالي كه پيش از آن، نامه او به ما رسيده بود و #سفير او بر ما وارد شده و همه گونه از ما ياري طلبيده بود.
ولي ما جانهاي خود را از او دريغ كرديم تا آنكه در كنار ما به #شهادت رسيد.
به درستي كه ما نه با دست خود او را ياري داديم و نه با زبان خود از او دفاع كرديم و نه با اموال خود او را #حمايت كرديم و نه عشاير و قبايل خود را براي ياري او #بسيج كرديم، اينك چه عذري در درگاه خداوند داريم.
📌عدم پذيرش #جنگ با #قاتلان امام حسين(ع) نیز از کوتاهی های سلیمان است.
عدم #حمايت صريح يا ضمني امام #سجاد(ع) از قيام توابین از مهمترين كاستيهاي اين #نهضت شيعي است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌با حرفهامون شریک #قتل دیگران نشویم
امام #باقر(ع) فرمود:
روز #رستاخيز شخصى در عرصه محشر حاضر م ىشود و يك شيشه #خون به او مى دهند و مى گويند:
اين سهم تو از -خون فلانى است؛
می گويد پروردگارا تو میدانى كه من خونى نريخته ام و من را خودت قبض روح كردى،
خداوند مى فرمايد:
آرى، ولى آيا تو از فلانى فرزند فلان چنين و چنان نشنيدى؟
پس آن را بازگو كردى تا اين كه گفتارت به فلانى رسيد و او به سبب گفته هاى تو آن مرد را #كشت و اين نصيب تو از خون او است.
📚برقی، محاسن، ج1، ص104.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نیت کنید و #زائر شوید..
امکان بهره مند شدن از ثواب زیارت #اربعین حسینی با ثبت نام در طرح زیارت نیابتی:
atabat.org/fa/forms/4
🌻 @ahlebait110
🏴تسلیت
بر اثر سانحه #تصادف اتوبوس متعلق به #شیعیان #پاکستان در یزد، ۲۸ زائر #اباعبدالله(ع) جان باختند.
خداوند به بازماندگانشان صبر و روحشان را همنشین ائمه طاهرین کند.
از همه سخت تر این که با حسرت دیدن #کربلا جان سپردند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #مسولان جدید حتما بخوانند
امام #باقر(ع) می فرماید:
◀️رهبر شما_امیرمومنان #علی(ع)_ مانند #بردگان مى نشست، مانند بردگان #غذا مى خورد، #نان_گندم و #گوشت را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان #جو و روغن #زيتون مى خورد.
◀️دو #پيراهن سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ [آن دو] را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را #قيچى مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود ، آن را مى بُريد و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو [موجب] #خشنودى خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد.
◀️او حدود پنج سال #زمامدار مردم بود و آجرى روى #آجر و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت.
◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود.
◀️پدرم امام #سجاد(ع) در نوشته هاى امیرمومنان #على(ع) مى نگريست و بر زمين مى كوبيد و مى فرمود:
«كيست كه بتواند چنين كند؟!»
📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 آیا #آتش_سوزی کتابخانه ها در ایران صحت دارد؟
یکی از شبهات تاریخی این است که با حمله #اعراب به #ایران 'کتابخانه های زیادی #سوخت و مسلمانان خیلی از اموال را به #غارت بردند. آیا واقعا این ادعا در #تاریخ صحت دارد؟
📍 #پاسخ:
درباره دستور #خلفا به #کتاب_سوزی کتابخانه های ایران توسط #مسلمانان می توان گفت:
📌تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون است.
◀️ایران کتابخانه های زیادی نداشته است و حتی علما و نویسندگان ایرانی نزد شاهان ساسانی طبقه اجتماعی نداشتند و به گفته #جاحظ:
«ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.»
◀️کتابهای ابن خلدون و حاجی خلیفه، از منابع #کهن تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» مطلب خود را ذکر کرده است.
یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. بلکه نویسنده نیز خود با قاطعیت درباره آتش سوزی سخن نمی گوید. لذا این مطالب طبق قاعده علمی در مورد ایران صراحتی نداشته و صحت تاریخی ندارد.
◀️جالب آنکه گزارش مورخان اشاره به کتاب سوزی #اسکندریه_مصر دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود #مسیحیان و بعدها در طول هجوم ها #آتش گرفته بود و هنگام #فتح آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود.
📚حاجی خلیفه، کشف الظنون، ج1، ص679؛
📚ابن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر، ج1، ص631.
📚جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص187.
👇👇
🌻 @ahlebait110