eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.3هزار دنبال‌کننده
646 عکس
245 ویدیو
284 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اگر.... درباره واقعه  گفت: لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم.  اگر با (ع)  می‌کردند،  از آسمان و زمین بر آنان روی می‌آورد. 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تأثیر قیام سیدالشهدا طبقه گفته طبری سنی(م310ق): «بعد از ، و غیر شیعه (ع) بودند.» 📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك‏، ج5، ص558. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقاله بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام (ع) و اصحاب ایشان در کربلا نویسندگان: حجت الاسلام جعفر حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی آدرس مقاله http://tab.journals.miu.ac.ir/article_8880.html 👇👇 🌻 @ahlebait110
TAB_Volume 3_Issue 4_Pages 29-53.pdf
716.2K
👆اصل معرفی مقاله👆 بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام (ع) و اصحاب ایشان در کربلا نویسندگان: حجت الاسلام جعفر حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌با چه کردیم؟ 🌞روزی امام محمد (ع) به یکی از خود به نام "ابن‌ذر" فرمودند: ای ابن ذرّ! یکی از احادیث ما اهل بیت(ع) را که دریافت كرده‌ای، بازگو کن. ابن ذر گفت: حضرت (ص) فرمودند: من در میان شما دو به یادگار میگذارم كه یكی بزرگتر از دیگری است: خدا و اهل بیتم؛ اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز نخواهید شد. امام محمد باقر(ع) فرمودند: ای ابن ذرّ! اگر (ص) را در دیدار كردی و او از تو پرسید: بعد از من در حقّ ثقلین چه كردی؟!؛ به او چه می‌گویی؟ ابن ذرّ به شدت گریست و گفت: ثقل (قرآن) را كه از هم دریدیم و ثقل (اهل‌بیت) را كشتیم. 📚شیخ طوسی، اختیار معره رجال، ج۲، ص۴۸۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سلیمان بن صرد خزاعی 1⃣ از بزرگان و از اصحاب اميرمؤمنان، امام حسن و امام حسين علیهم السلام است. 2⃣ سليمان در برخی جنگ‌هاي دوران علی(ع) سابقه درخشاني از خود به جاي گذاشت ولی به دلیل کوتاهی، در بر علیه، و شرکت نکرد و مورد مواخذه امیرمومنان علی علیه السلام قرار گرفت. 📌بلاذري مي‌نويسد: [پس از جنگ جمل] (ع) صورت خود را از سلیمان برگرداند و او را كرد و فرمود: تو دچار شدي و گوش نکردی و نيرنگ به كار بستي در حالي كه تو از معتمدترين افراد نزد من بودي. سليمان از امام معذرت خواست و عرض كرد: من را نگهدار و در آينده، خيرخواهي من خالص‌تر خواهد بود. 3⃣ سليمان نه تنها خوب ظاهر نشد بلکه نسبت به امام (ع) با ديدگاه انتقاد داشت و از جمله كساني بود كه امام را بعد از صلح با معاويه خطاب كرده است. 4⃣ سلیمان به عنوان بزرگ ، امام (ع) را به دعوت کرد. اما در کربلا به دلیل کوتاهی و نداشتن روحیه امام را تنها گذاشت. مسيب بن نجبه از بزرگان درباره کوتاهی در امام حسین(ع) می گوید: ما حسین(ع) را تنها گذاشتیم در حالي كه پيش از آن، نامه او به ما رسيده بود و او بر ما وارد شده و همه گونه از ما ياري طلبيده بود. ولي ما جان‌هاي خود را از او دريغ كرديم تا آنكه در كنار ما به رسيد. به درستي كه ما نه با دست خود او را ياري داديم و نه با زبان خود از او دفاع كرديم و نه با اموال خود او را كرديم و نه عشاير و قبايل خود را براي ياري او كرديم، اينك چه عذري در درگاه خداوند داريم. 📌عدم پذيرش با امام حسين(ع) نیز از کوتاهی های سلیمان است. عدم صريح يا ضمني امام (ع) از قيام توابین از مهم‌ترين كاستي‌هاي اين شيعي است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌با حرفهامون شریک دیگران نشویم امام (ع) فرمود: روز شخصى در عرصه محشر حاضر م ى‏شود و يك شيشه به او مى‏ دهند و مى‏ گويند: اين سهم تو از -خون فلانى است؛ می گويد پروردگارا تو میدانى كه من خونى نريخته‏ ام و من را خودت قبض روح كردى، خداوند مى‏ فرمايد: آرى، ولى آيا تو از فلانى فرزند فلان چنين و چنان نشنيدى؟ پس آن را بازگو كردى تا اين كه گفتارت به فلانى رسيد و او به سبب گفته‏ هاى تو آن مرد را و اين نصيب تو از خون او است. 📚برقی، محاسن، ج1، ص104. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نیت کنید و شوید.. امکان بهره مند شدن از ثواب زیارت حسینی با ثبت نام در طرح زیارت نیابتی: atabat.org/fa/forms/4 🌻 @ahlebait110
🏴تسلیت بر اثر سانحه اتوبوس متعلق به در یزد، ۲۸ زائر (ع) جان باختند. خداوند به بازماندگانشان صبر و روحشان را همنشین ائمه طاهرین کند. از همه سخت تر این که با حسرت دیدن جان سپردند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 جدید حتما بخوانند امام (ع) می فرماید: ◀️رهبر شما_امیرمومنان (ع)_ مانند مى نشست، مانند بردگان مى خورد، و را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان و روغن مى خورد. ◀️دو سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ [آن دو] را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود ، آن را مى بُريد و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو [موجب] خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد. ◀️او حدود پنج سال مردم بود و آجرى روى و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت. ◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود. ◀️پدرم امام (ع) در نوشته هاى امیرمومنان (ع) مى نگريست و بر زمين مى كوبيد و مى فرمود: «كيست كه بتواند چنين كند؟!» 📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اوج مظلومیت امام (ع) فرمود: «مردم عصر امیرمؤمنان (ع) می خواندند، فضیلت اهل حق را می شناختند، اما پس از آگاهی از ، با آن حضرت می جگیدند.» 📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص388. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 آیا کتابخانه ها در ایران صحت دارد؟ یکی از شبهات تاریخی این است که با حمله به 'کتابخانه های زیادی و مسلمانان خیلی از اموال را به بردند. آیا واقعا این ادعا در صحت دارد؟ 📍 : درباره دستور به کتابخانه های ایران توسط می توان گفت: 📌تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون است. ◀️ایران کتابخانه های زیادی نداشته است و حتی علما و نویسندگان ایرانی نزد شاهان ساسانی طبقه اجتماعی نداشتند و به گفته : «ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.» ◀️کتابهای ابن خلدون و حاجی خلیفه، از منابع تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» مطلب خود را ذکر کرده است. یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. بلکه نویسنده نیز خود با قاطعیت درباره آتش سوزی سخن نمی گوید. لذا این مطالب طبق قاعده علمی در مورد ایران صراحتی نداشته و صحت تاریخی ندارد. ◀️جالب آنکه گزارش مورخان اشاره به کتاب سوزی دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود و بعدها در طول هجوم ها گرفته بود و هنگام آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود. 📚حاجی خلیفه، کشف الظنون، ج1، ص679؛ 📚ابن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر، ج1، ص631. 📚جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110