📌 #روضه ورود به کربلا
پس از آنکه لشکر #حرّ مانع از رفتن امام #حسین(ع) به #کوفه شد، چندین منزل را همراه امام طی کردند.
امام حتی #سپاه حر را نیز #سیراب کرد. تا اینکه نامه #ابنزیاد مبنی بر متوقف کردن امام رسید.
امام حسین(ع) نام آن محل را پرسید: گفتند #کربلا. حضرت فرمود: اندوه و بلا! با پدرم برای #صفین از این محل عبور میکردیم که ایستاد و فرمود:
اینجا منزلگاه و محل ریخته شدن #خون کاروانی از #آلمحمد(ص) است.
📚دینوری، اخبار الطوال، ص۲۵۳.
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۹.
بنا به نقل سیدبن طاووس در #لهوف، امام #حسین(ع) فرمود:
اسم این سرزمین چیست؟ گفتند کربلا؛ امام فرمود:
فرود آیید که منزلگاه و #قتلگاه ما اینجا است.
امّا این گزارش که امام حسین(ع) هنگام رسیدن به کربلا از نامهای آن مکان پرسید و چندین اسب را عوض کرد، صحیح نیست.
👇👇
https://eitaa.com/eiscahistory
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #روضه حضرت #رقیه
دخترکی بود #چهارساله،
شبی از خواب بیدار شد و گفت:
پدرم #حسین(ع) کجاست؟
این ساعت او را به خواب دیدم که سخت پریشان بود.
#زنان و #کودکان جمله در #گریه افتادند و فغان کردند.
#یزید لعنت الله خواب بود و بیدار شد.
آن لعین، دستور داد سر پدر او را ببرند و در کنار او نهند.
ملاعین سر امام را آوردند و در کنار آن #دختر #چهار_ساله نهادند.
پرسید: این چیست؟
گفتند: سر پدر تو است.
آن دختر بترسید، فریاد برآورد، رنجور شد و در آن چند روز، جان به حق تسلیم کرد.
📚طبری، كامل بهایی، ج۲، ص۱۷۹
به نقل از کتاب الحاویه فی مذمات معاویه یا مثالب بنی امیه نوشته قاسم بن محمد مامونی.
📚 ابن فندق #بیهقی از علمای قرن ۶ در لباب الانساب و الالقاب و الاعقاب، ج۱، ص۲۳ نیز به وجود دختری برای امام #حسین(ع) به نام رقیه اشاره کرده است.
📚سیدبن طاوس، لهوف در ص۱۴۱ نیز به دختر امام حسین(ع) اشاره می کند.
📌نکته:
۱. در منابع اسم حضرت رقیه گاهی #فاطمه ذکر شده است.
۲. سن او ۴ساله ذکر شده است نه ۳ ساله.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تصویر کتاب کامل بهایی درباره حضرت #رقیه.
بنابر درخواست برخی از اعضا، تصویر متن کتاب بارگذاری گردید.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 همه چیز درباره حضرت #علی_اصغر...
📍اسم دیگر علی اصغر چیست؟
📍آیا علی اصغر ۶ ماهه بوده؟
📍کی به دنیا آمده است؟
📍 #پاسخ:
◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام #عبدالله یا عبدالله #رضیع(شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند.
◀️طبری شیعی، نام او را علی #اصغر نهاده است.
◀️این منابع، درباره #سن او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی همانند:
#صبی، #صغیر، #طفل و #رضیع یا شيرخواره اکتفا کرده اند.
◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن،
این طفل در #روز_عاشورا به دنیا آمده است. #یعقوبی نیز این قول را نقل کرده است.
◀️بلعمی طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است.
◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند.
📍جمع بندی:
1⃣امام #حسین(ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به #علی_اصغر یا #عبدالله_رضیع مشهور گشته است.
2⃣منابع درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو #مورخان، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند.
3⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود.
📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛
📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛
📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛
📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛
📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛
📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 زندگی نامه و #روضه حضرت #علی_اکبر
علی اکبر،
◀️بزرگترین پسر امام #حسین(ع) و مادرش #لیلا است.
◀️او راوی حدیث، مردی رشید، #شجاع، #راستگو، پاک، #درستکار واز جهت #اخلاق و قیافه شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) بود.
◀️جناب علی اکبر، #امان_نامه سپاه ابن زیاد را رد کرد.
◀️اگرچه اقوال زیادی درباره سن جناب علی اکبر وجود دارد، اما به نظر میرسد، سن ایشان بین ۲۳ تا ۲۷ درست است.
◀️طبق زیارت نامه ای که برای ایشان توسط اهلبیت(ع) بیان شده، علی اکبر دارای #همسر و احتمالا ۲ فرزند بوده که اسم یکی از آنان #حسن است.
◀️ایشان اولین شهید بنی هاشم در #کربلا بود.
◀️علی اکبر هنگام ورود به میدان فرمود:
منم علی، فرزند حسین بن علی(ع)،
به خدا سوگند، ما به جانشینی پیامبر سزاواریم.
شما(دشمنان) را با #نیزه و #شمشیر آنقدر می زنیم، تا نیزه خم گردد و شمشیر درهم پیچد.
◀️امام حسین(ع) هنگام #شهادت علی اکبر، صورت خود را به صورت او گذاشت و #خون گلوی او را به #آسمان پرتاب کرد و قطره ای از ان به زمین برنگشت.
◀️در #زیارت_نامه علی اکبر آمده است:
صلی الله علیک و علی عترتک و اهل بیتک و آبائک و ابنائک.
📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۴۱۶، ۲۹۳؛
📚ابن سعد، طبقات الکبری، ج۵، ص۲۱۲؛
📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۶؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۴؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۳۰.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #مقتل_نگاری #شیعیان
مصاحبه حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی با سایت ایبنا:
https://b2n.ir/098818
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴بالا بردن #پرچم امام #حسین(ع) توسّط زوج #اروپایی در بلندترین نقطه اقیانوس منجمد شمالی.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌چرا محمدبن #حنفیه در #کربلا نبود؟
📢پاسخ:
محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام #حسین(ع) است. مادرش، #خوله دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند.
📍علل عدم حضور در کربلا:
1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا #بیمار بوده است.
اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان #حکایه_المختار_فی_اخذ_الثار# که به #لهوف ضمیمه شده و مال #سیدبن_طاووس نیست.
مرحوم #مامقانی نیز بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند.
در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از #بیماری نیست.
2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را #ماموریت_اطلاعاتی وی از طرف امام حسین(ع) در مدینه می دانند.
تنها منبع این خبر #ابن_اعثم است.
◀️اما چرا هیچ شاهدی بر اطلاع رسانی او به امام وجود ندارد؟
به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر ازجمله استاد #رجبی_دوانی، این روایت برای دفاع از محمد توسط ابن اعثم جعل شده است.
◀️برفرض پذیرش روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام حسین(ع) نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند.
📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت:
از حسین بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هرکسی که از #بنی_هاشم نزد او هست. هرکس به من بپیوندد به #شهادت می رسد و هرکس روی گرداند به #پیروزی دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد.
📌محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از #مدینه به #مکه نیز، همراه امام نبود.
📌در #جمع بندی می توان گفت:
محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما در این قیام روحیه #خطرپذیری و تفکر #انقلابی نداشت.
📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛
📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷؛
📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛
📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌شبهه:
دلیل #قتل امام #حسین(ع) توسط یزید، دعوای آن دو در #ازدواج با زنی زیبا به نام #اُرینب است.
در اين داستان، #يزيد به زني به نام «اُرَيْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» علاقمند شده و امام حسين(ع) مانع شهوتراني يزيد گرديد.
لذا امام حسین(ع) ارینب را به #عقد درآورد تا با #یزید ازدواج نکرده و بعد طلاق داد تا به عبدالله بن سلام شوهر قبلی خود برسد.
و این داستان، آغاز #كينه_توزي و دشمني يزيد با امام حسين(ع) و منشأ واقعه #كربلا بوده است.
📚دینوری الامامه والسياسه، ج۱، ص۱۶۷؛
📌#پاسخ:
◀️تنها منبع این خبر، #ابن_قتيبه است.
◀️ابن قتیبه بدون هيچ اشارهاي به ناقل و راوي اين داستان حكايت را از شخص سومی نقل ميكند كه براي ما آن شخص شناخته شده نيست؛ پس داستان از نظر سندي داری مشکل است؛
◀️در این داستان ساختگی، امام #حسین(ع) در زمان #معاویه ساکن #عراق بوده است و حال آنکه امام حسین(ع) در این زمان ساکن #مدینه بوده است.
◀️اشكال مهم ديگري كه در اين داستان وجود دارد، اين است كه امام حسين (ع) در يك مجلس اورینب را #سه_طلاقه ميكند و حال آن كه بر اساس #فقه #شيعه سه طلاق در يك مجلس جايز نميباشد. و #سه_طلاقه از احکام #اهل_تسنن است.
◀️گذشته از بطلان قطعي روايت فوق، امام حسین(ع) بارها علت قیام خود را ظلم، فساد و بدعت در دین توسط یزید بیان کرده است.
◀️بنابراین، این داستان در نظر دارد تا #هدف_قیام حسین(ع) که افشای #جنایات #یزید و مبارزه با حاکم #ظالم و کسی که #دین خدا را تغییر داده، فراموش گردد.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌حمله به کاروان حسینی قبل از #کربلا
مورّخان نوشته اند:
[پيش از منزل #تنعيم] گروهي از #مأموران عمرو بن سعيد، حاکم اموی #مکّه به فرماندهي برادرش، به منظور جلوگيري از حرکت امام #حسین(ع) به سوي #عراق، با آن حضرت روبرو شده و خواستند مانع پيشروي او و همراهانش شوند،
امّا آنان به شدّت مقاومت کردند و طرفين باهمديگر درگیر شده و سرانجام اردوي حسيني به راه خود ادامه داد.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص385؛
📚بَلاذُري، انسابالاشراف، ج 3، ص375؛
📚ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطِّوَال، ص362.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #حسین، #عرفان_کامل...
علامه #طباطبایی:
برای رسیدن به "عرفان کامل" دو راه و دو مکان بیشتر وجود ندارد:
#حرم #سیدالشهداء(ع)
مجلس #روضه سیدالشهداء(ع)
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴قمر بنی هاشم
امام #صادق(ع):
عمویم #عباس بصیرتى نافذ و ایمانى محكم داشت. همراه برادرش #حسین(ع) #جهاد كرد، به خوبى از بوته آزمایش بیرون آمد و شهید از دنیا رفت.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #تاسوعا
امام #سجاد علیه السّلام فرمود:
خدا #عباس را رحمت کند!
حقاً که #حسین(ع) را بر خویشتن مقدم داشت و جان خود را فدای ایشان نمود تا اینکه دستهای مبارکش قطع شد. خدای مهربان در عوض دستهای عباس دو بال به وی عطا کرد تا بوسیله آنها در #بهشت با #ملائکه پرواز نماید.
عبّاس را نزد خداوند منزلتی است که در روز 'قیامت همه #شهیدان بر آن رشک میبرند.
📚صدوق، امالی، ص۴۶۲؛
📚صدوق، خصال، ص۶۸؛
📚مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۲۷۴.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #روضه سیدالشهدا روز عاشورا....
بخشی از مصائب بزرگ #سیدالشهدا، #اهانتها و دشنامهایی است که در روز #عاشورا از سوی انسانهای پست و #جاهل به آن حجت خدا و امام معصوم داده شد.
◀️عبدالله بن حُصین صدا زد:
ای #حسين[ع] نمیبینی #آب چطور موج میزند؟! قطرهای از آن نمیچشی تا از تشنگی #مرگ را دریابی.
◀️عبدالله بن حوزه برابر آن حضرت آمد و صدا زد:
ای حسین[ع] تو را بشارت باد به #دوزخ! امام فرمود: چنین نیست؛ بلکه به سوی پروردگار مهربان میروم.
هنگامی که امام نیزار پشت #خیمهها را #آتش زد تا از پشت سر محفوظ باشد، شمر صدا زد ای حسین[ع] به سوی آتش شتاب کردهای!
◀️سیدالشهدا در هر حال به یاد خدا بود. #عطش بر امام شدت آورد و خواست آبی بنوشد که حصین بن تمیم تیری رها کرد که بر دهان امام نشست و امام خون را از دهانش پاک و به آسمان پرتاب کرد.
◀️عطش الحسين(ع) حتى اشتد عليه فدنا ليشرب من الماء، فرماه حصين بن تميم بسهم فوقع في فمه فجعل يتلقى الدم من فمه و يرمى به الى السماء ثم حمد الله و اثنى عليه.
و سیدالشهدا جز به #خدا شکوه نبرد.
◀️یکی از صحنههای اندوه بار #کربلا این است که حضرت #زينب سلامالله علیها ناظر کشته شدن برادرش بود و هر چه ندای استغاثه سر داد کسی به او توجه نکرد. سپس،
زینب از #خیمه بیرون آمد و فرمود:
ای عمر بن سعد؛ آیا اباعبدالله کشته می شود و تو نظاره می کنی؟
عمر بن سعد روی از زینب برگرداند. زینب فرمود:
آیا میان شما مسلمانی نیست؟ کسی پاسخ او را نداد.
خَرَجَتْ أُخْتُهُ زَيْنَبُ إِلَى بَابِ الْفُسْطَاطِ فَنَادَتْ:
عُمَرَ بْنَ سَعْدِ وَيْحَكَ أَ يُقْتَلُ أَبُوعَبْدِاللَّهِ وَ أَنْتَ تَنْظُرُ إِلَيْهِ!؟ فَلَمْ يُجِبْهَا بِشَيْءٍ فَنَادَتْ وَيْحَكُمْ أَ مَا فِيكُمْ مُسْلِمٌ فَلَمْ يُجِبْهَا أَحَدٌ بِشَيْءٍ.
صلی الله علیک یا اباعبدالله.
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۴۹، ۴۲۴، ۳۹۲؛
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۰۷.
https://eitaa.com/eiscahistory
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌هیهات من الذله...
#تحریم ها حتی
به #آب خوردن رسید،
لشکر #محاصره شد،
ولی در اردوگاه #حسین(ع)
حرفی از #سازش نبود ...
🏴 #الحسین_یجمعنا
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌السلام علیک یا اباعبدالله
امام #حسین(ع) و یارانش در #کربلا #اسلحه از کجا آوردند؟
از #مکه به #کوفه به منظور #حکومت رفت، آیا تجهیزاتی به همراه برد؟
آیا قصد #جنگ و #شهادت، نیازمند #تجهیزات قوی است؟
در #عاشورا چه جنگ افزارهائی به کار رفت؟
پاسخ این پرسشها در مقاله زیر قابل دستیابی است.
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی
👇👇
https://hii.alzahra.ac.ir/article_4122.html
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 بدن امام حسین(ع) کی #دفن گردید؟
بیشتر #مداحان نقل می کنند که بدن امام #حسین علیه السلام بعد از شهادت،
#سه شبانه روز زیر #آفتاب سوزان #کربلا بود.
اما،
طبق گزارش تمامی منابع کهن و #مقاتل، بدن مطهر امام یک روز بعد از #عاشورا(یوم بعد عاشورا) توسط امام #سجاد(ع) و یاری بنی اسد #کفن و #دفن گردید.
لذا گزارش #سه_روز سندی ندارد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #روضه بعدازظهر #عاشورا
🏴 #آتش_زدن #خیمه_ها
سپاه #دشمن بعد از #غارت خیمه ها به دستور #شمر، تصمیم گرفتند خیمه ها را آتش بزنند.
در این هنگام، #زنان- و #کودکان- با پای برهنه، در حالیکه #گریه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به فرار گذاشند.
آنان حتی قصد کشتن امام #سجاد(ع) داشتند، اما #بیماری حضرت مانع اقدام آنان گردید.
طبق بررسی اخبار، #عمربنسعد موافق حمله به خیام بود؛
زیرا وی #جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است.
📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120
📚ابن طاوس، لهوف، ص180،
📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77
📚صدوق، الامالی، ص190.
👇👇
🌻 @ahlebait110
گسترش تشیع.doc
39.9K
تحلیل و بررسی تاریخی نقش شهادت امام #حسین(ع) در گسترش #تشیع
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
عقیده اصحاب امام حسین.doc
33.8K
#کربلا، صحنه اظهار عقیده توحیدی و نفی #سازش با #دشمن
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون تحریفات عاشورا
#بخش(۱)
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمد رضا #جباری:
بسمه تعالی
در خصوص مجموعه ادعاهایی که در کلیپ سخنرانی فردی به نام دکتر ضیائی مطرح شده، نکاتی شایان تذکر است:
۱. این سخنرانی مشتمل بر مجموعه ای از ادعاهای #صحیح و #سقیم و راست و ناراست است که باید از یکدیگر تفکیک شوند.
۲. بخش اول مورد اشاره ایشان در گونه های تحریف، #تحریف در جزئیات واقعه کربلا است که البته با کمی #مبالغه همراه است.
۳. مثالهای مورد اشاره ایشان قابل تامل و بعضا نادرست است. مثلا:
*جمله هل من ناصر ینصرنی با تعبیر اما من مغیث یغیثنا لوجه الله؟
*اما من ذاب یذب عن حرم رسول الله؟ 📚الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۱۰۱
📚سیدبن طاوس،لهوف ص۶۱ آمده.
و با تعبیر هل من ناصر ینصرنی در
📚المنتخب طریحی ص ۳۷۹ آمده است.
هرچند منتخب طریحی، منبعی متاخر و ضعیف است، اما وجود جملات یادشده در لهوف و الفتوح که در معنا و مضمون شبیه هل من ناصر هستند، استناد این جمله به حضرت را ممکن می سازد و صدور این جمله از امام حسین(ع) _برخلاف تصور جناب ضیائی و برخی دیگر، هیچ منافاتی با هدف قیام و جایگاه عزت مندانه حضرت ندارد؛ چرا که دعوت مثل امام #حسین(ع) به نصرت، صرفا دعوت شخصی نیست بلکه دعوت به #نصرت مکتب است.
*در خصوص حضرت رقیه نیز اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ اما بیش از آن که اختلاف مربوط به اصل وجود تاریخی باشد در پیرایه ها است.
۴. هرچند کتاب روضه الشهداء در ترویج برخی مطالب ضعیف نقش آفرین بوده اما به لحاظ نثر ادبی، در استمرار و رونق مجالس حسینی نیز نقش داشته است. بدین لحاظ، به کار بردن تعبیر #شارلاتان در باره مولف آن، دور از انصاف است. با این وجود، منابع تاریخی و #مقاتل کهن در دست است و امکان اعتبار سنجی مطالب این کتاب، ممکن.
چنان که این اقدام در آثاری مانند کتاب مقتل جامع سید الشهدا صورت گرفته است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف #عاشورا
بخش(۲)
📚 نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری:
۵. جهت استحضار جناب ضیائی باید گفت:
کتاب #اخبارالزینبات، تالیف مرحوم آیت الله مرعشی نجفی نیست و نسخه خطی این کتاب توسط یکی از دوستان سید حسن محمد قاسم #مصری در #حلب یافت شده و او نیز متن کاملش را در کتاب سیده #زینب(س) می آورد.
لذا برای اولین بار در سال ۱۳۳۳ ق چاپ می شود. سپس آقای محمد جواد مرعشی آن را استخراج کرده و جداگانه، با مقدمه مرحوم آیت الله #مرعشی نجفی چاپ می کند.
کتاب اخبار الزینبات منسوب به یحیی بن حسن بن جعفر عبیدلی نسابه (متوفای ۲۷۷ق) است و در این کتاب روایاتی دال بر رحلت حضرت زینب(س) در #مصر وجود دارد. که یکی از سه دیدگاه در باره مرقد حضرت زینب است(مدینه، شام یا مصر)
گفتنی است این کتاب در مقاله ای علمی، توسط آقای سید حسن فاطمی تحت عنوان بررسی اعتبار کتاب اخبار الزینبات مورد نقد قرار گرفته است. و بر اساس این نقد، پذیرش وجود مرقد حضرت زینب در مصر دشوار است و با توجه به عدم دلیل برای دفن حضرت در #مدینه و #بقیع، قول به #شام فعلا دارای ترجیح است.
👇👇
🌻 @ahlebait110