13911010 - قسمت پنجم - ابوموسی اشعری.mp3
9.06M
قسمت پنجم - ابوموسی اشعری
👇👇
🌻 @ahlebait110
13911006 - قسمت اول - طلحه بن عبیدالله.mp3
5.3M
قسمت اول - طلحه بن عبیدالله
👇👇
🌻 @ahlebait110
13911007 - قسمت دوم - زبیر بن عوام.mp3
5.89M
قسمت دوم - زبیر بن عوام
👇👇
🌻 @ahlebait110
13911013 - قسمت هشتم - سلیمان بن صرد خراعی.mp3
8.02M
قسمت هشتم - سلیمان بن صرد خزاعی
👇👇
🌻 @ahlebait110
13911012 - قسمت هفتم - شریح قاضی.mp3
8.77M
قسمت هفتم - شریح قاضی
👇👇
🌻 @ahlebait110
13911009 - قسمت چهارم - عمر بن سعد.mp3
7.69M
قسمت چهارم - عمر بن سعد
👇👇
🌻 @ahlebait110
13911011 - قسمت ششم - شبث بن ربعی.mp3
6.92M
قسمت ششم - شبث بن ربعی
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پاسخی اجمالی به کسانی که معتقدند چرا امام زادگان و مکان های مقدس جلو #بلا و #سیل را نمی گیرند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
چندسال پیش برنامه ضدارزشی #رودست شبهه ای را مطرح کرده بود که: در منابع #حدیثی آمده است که امام #حسین(ع) فرمود:
ما از تبار #قریش هستیم، هواخواهان ما #عرب و #دشمنان ما #ایرانیان هستند.
روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است.
ایرانیها را باید دستگیر کرد و به #مدینه آورد، زنانشان را به #کنیزی #اعراب درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به #غلامی و بردگی اعراب گماشت.
#پاسخ_شبهه از حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
#اولا:
این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام #صادق(ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده.
📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176
#ثانیا:
این روایت از معانی الاخبار شیخ #صدوق نقل شده و #سند آن #ضعیف است؛ زیرا #عثمان بن جبله در سند آن #مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد:
بيان:
" #وشيعتنا_العرب " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب.
یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، #ممدوح باشد و #عجم، مذموم، #شیعه_ما_عرب است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد.
یعنی به عبارت دیگر:
این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام #جدل با عرب هایی است که دیگران را خوار
می شمارند؛ اگر چه #شیعه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است:
از نظر ما شما که عرب هستید، اما #دشمن ما اصلا #عرب نیستید و عجم هستید، اما #شیعیان ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند.
#ثالثا:
باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن #حدیث نیست و از #شیخ_عباس_قمی است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه #خلفا به ایرانیان چگونه بوده است.
بعد می نویسد:
#عمر گفته است که ایرانیان را باید #کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال #الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی #دومی که همان #عمر است.
#رابعا:
مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد:
سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان:
ابن شهرآشوب در #مناقب نقل کرده که وقتی #اسیران ایرانی را به #مدینه آوردند و تصمیم گرفتند که #زنان را بفروشند و مردان را به #غلامی درآورند که ناتوانان را در طواف #کعبه بر پشت خود حمل کنند،
اميرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
#پیامبر(ص) فرموده است:
بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها #ایرانیان هستند که #حکیم و #کریم هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به #اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم
و در پایان:
رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ چنان است که
اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ #ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽآورد، و #ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».
نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ #ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد:
«ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا #غذا دادن به #عزادران امام #حسین(ع) و لباس مشکی پوسیدن پسندیده است؟ آیا در عصر اهل بیت علیهم السلام این کارها مجاز بوده؟
پاسخ:
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.»
وقتى امام #حسين(ع) شهید شد،
زنان بنى هاشم لباس #مشكى پوشيدند.
از گرما و سرما شكايتى نداشتند.
امام #سجاد(ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.)
📚برقی، محاسن، ج2، ص420.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #منع_آب از کاروان حسيني
سؤال: اگر کاروان امام حسین علیه السلام #آب نداشتند، پس #غسل شب #عاشورا چه وجهي داشت؟
پاسخ:
در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است:
◀️مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين(عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود.
در روز هفتم محرم، #ابنزياد به عمربن سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند.
اهداف دشمن از منع آب:
1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛
2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛
3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي(عليه السلام).
◀️کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر #چاه کوچک کرد و به آب رسید و آب آن تمام شد
حضرت #عباس و گروهي از ياران امام نيز توانستند #محاصره آب را بشکنند و مقداري آب بياورند.
◀️ تشنگي و #عطش در #کربلا جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ:
شرايط جنگي بهشدت نابرابر، مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر ميزنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...»
◀️پس از توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام #صادق(عليه السلام) آمده است که امام #حسين(عليه السلام) در شب عاشورا(نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود:
«...برخيزيد آبي بنوشيد که اين، آخرين توشة شماست؛ #وضو بگيريد و غسل کنيد...»
📚شیخ صدوق، الأمالي، ص221
غسل کردن، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت است؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست.
البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد.
نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين(عليه السلام) صبح عاشورا #خيمهاي قرار داد و در آنجا در ظرفي مقداري #مُشک و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوشبو کردند و به نوعي مهياي #شهادت شدند.
در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت
📚مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742.
👇👇
https://eitaa.com/Tashayo
چنانکه مسکویه رازی نیز در کتاب #تجارب_الامم به #خوشبو کردن بدن توسط امام #حسین(ع) در شب عاشورا اشاره کرده است.
📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 آیا #عروسی #قاسم در #کربلا بود؟
📍پاسخ:
عروسی قاسم پسر امام #حسن(ع) در #کربلا صحت تاریخی ندارد؛ زیرا،
1⃣نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را به تفصیل و در قالب داستان بیان کرده، ملا حسین واعظ #کاشفی (م910ق)است.
2⃣تنها مستند کاشفی یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی است،
با اساس و لباس دامادی
عزم ترتیب راه خواهم کرد.
آقای کاشفی آن را بصورت #داستان نقل کرده است.
3⃣منابع بعدی این داستان را از کاشفی نقل می کنند. لذا این داستان در #منابع_قدیم شیعه و سنی نیست.
4⃣در بررسی تاریخی، سند و محتوای این روایت مورد نقد برخی از عالمان و نویسندگان #شیعه قرار گرفته است.
📚برای اطلاعات بیشتر،
#مقتل جامع #سیدالشهداء، ج۲، ص۵۵۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #علی_اصغر...
📍اسم دیگر جناب علی اصغر چیست؟
📍آیا علی اصغر در کربلا شش ماهه بوده است؟
📍جناب علی اصغر کی به دنیا آمده است؟
📍 #پاسخ:
◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام #عبدالله یا عبدالله #رضیع(شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند.
🏴عبدالله بن #حسین(ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام #باقر(ع) به تیر یکی از بنیاسد در دستان پدرش #شهید شد. تعبیر بلاذری صریحتر و دلخراشتر است:
رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ.
◀️طبری شیعی، نام او را علی #اصغر نهاده است.
◀️این منابع، درباره #سن او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند:
#صبی، #صغیر، #طفل و #رضیع یا شيرخواره اکتفا کرده اند.
◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله #یعقوبی(م۲۹۲ق):
این طفل در #روز_عاشورا به دنیا آمده است.
◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست
◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند.
📍جمع بندی:
1⃣امام #حسین(ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به #علی_اصغر یا #عبدالله_رضیع مشهور گشته است.
2⃣منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو #مورخان، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند.
3⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است.
اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد.
📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛
📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛
📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛
📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛
📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛
📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
آیا امام برای طفل خود آب خواست؟
🏴 شهادت طفل شیرخوار امام حسین(ع) سند مظلومیت اهلبیت است. درباره این شهید کربلا دو نکته گفتنی است.
📅 نخست آنکه #ششماهه بودن او مشهور است اما دقیق نیست و حتی ممکن است سن او کمتر از این بوده است؛ این موضوع البته چندان اهمیتی ندارد.
📌 دوم و مهمتر آنکه این فرزند در بغل پدر بود که دشمن او را با تیر زد. این نقل مورخان کهن و معتبری چون #ابومخنف است که در منابع دیگر و لهوف هم آمده است.
❌ اما روی دست گرفتن و آب خواستن برای فرزند؛ اولین بار در کتاب مقتل ابومخنف جعلی آمده که اعتباری برای آن نیست و به اسم ابومخنف اصلی مشابهسازی شده است. بعدها در نسخهای از #لهوف هم اضافه شده و در کنار نقل اصلی ابنطاووس قرار گرفته است.
✅ این نقل با عزتمندی امام حسین(ع) و عبارت مشهور هیهات منا الذّله نمیسازد.
↩️ امروزه این روایت پسینی؛ اینگونه توجیه میشود که امام برای اتمام حجت این کار را کرد!
#شهیدان_کربلا
#نقد_کژیها
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ چرا امام #حسین علیه السلام، پس از شنیدن خبر شهادت مسلم و هانی (بیوفایی کوفیان)، بازنگشتند؟
پاسخ از:
حجت الاسلام #محمدی
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
👇👇
🌻 @ahlebait110
نقد%20شبهه.docx
30.9K
پاسخی به شبهات جدید دشمنان اسلام به داستان عاشورا و نقد قرائت اموی از قیام سید الشهدا علیه السلام
این مخالفان سعی دارند امام حسین علیه السلام را دشمن ایرانیان نشان دهند.
پاسخ از:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری
📌همراه با اضافه کردن متن شبهه و جوابی کاملتر
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #تاسوعا
امام #سجاد علیه السلام فرمود:
خدا حضرت #عباس را رحمت کند!
حقا که امام #حسین(ع) را بر خویشتن مقدم داشت و جان خود را فدای آن حضرت نمود تا اینکه دستهای مبارکش قطع شد.
خدای مهربان در عوض دستهای عباس علیه السّلام دو بال به وی عطا کرد تا بوسیله آنها در #بهشت با ملائکه پرواز نماید. کما اینکه این نعمت را نیز به جعفر بن ابی طالب عطا کرد.
#عبّاس را نزد خداوند منزلتی است که در روز قیامت همه #شهیدان بر آن رشک می برند.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۴۶۲.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زندگی نامه حضرت #عباس(ع)
امیرالمؤمنین #علی(ع) از برادر خود #عقیل که به انساب عرب و شناخت خاندانهای قبایل عربی آگاه بود، درخواست کرد که برای من همسری معرفی کن که بتواند فرزندانی به دنیا بیاورد که #شایسته و #شجاع و دلیر و #سوارکار باشند.
عقیل #فاطمه_کلابیه معروف به #امالبنین دختر #حزام_بن_خالد کلابی را معرفی کرد و به حضرت عرض کرد از پدر این بانو، هیچ کس را شجاعتر در #عرب سراغ ندارم.
اميرمؤمنان علی علیهالسلام با #فاطمه کلابیه #ازدواج کرد و حضرت عباس(ع) و برادرانش #جعفر و #عثمان و #عبداللهِ اکبر باشند از فاطمه کلابیه به دنیا آمدند.
درباره #اولاد حضرت عباس(ع) باید عرض کرد که همسر آن حضرت بانویی است به نام #ریطه دختر عبدالله بن عباس بن #عبدالمطلب و از این همسر حضرت عباس(ع) دارای پنج فرزند پسر شد. #عبیدالله که بعدها #قاضی حرمین شریفین و همچنین امیر و فرمانروای #حرمین شریفین گردید.
فرزندان دیگر حضرت به نامهای #عباس، #فضل، #حمزه و #ابراهیم بودند. اما نسل حضرت اباالفضل عباس(ع) از عبیدالله باقی ماند و تا مدتها نوادگان حضرت عباس(ع) از نسل #عبیدالله در حرمین شریفین به #فرمانروایی در دورانهای مختلف مشغول بودند و مورد احترام بودند و ذکر شده است که #زیبایی و #رعناییِ قامت را از جد خود حضرت عباس علیهالسلام به ارث برده بودند.
📚برای مطالعه بیشتر درباره حضرت عباس رجوع کنید به مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴روضه حضرت #عباس
◀️اهل حرم نياز شديد به #آب داشتند؛
امام #حسین(ع) و برادرش عباس در صدد تهيّه آب برآمدند و با هم وارد ميدان جنگ شدند و به سمت فرات حرکت کردند.(1)
◀️مردي از بنيدارِم گفت: واي بر شما! ميان امام حسین(ع) و آب حائل و مانع شويد و نگذاريد او به آب دسترسي پيدا کند.
◀️لشكر #دشمن، عباس را از هر طرف #محاصره كرده و او را از امام حسين(ع) جدا كردند. عباس [که از برادرش جدا شده بود] به تنهايي با آنان جنگيد.(2)
◀️حضرت عباس در حالي که براي آوردن آب عازم شده بود، اينگونه رجز ميخواند: «جان من فداي [حسين] برگزيدة پاك باد. من عباس هستم و هر بامداد، كارم سقّايي است. آن روز كه با شرّ روبرو گردم، از آن نميهراسم». آن گاه حمله برد و دشمن را متفرّق كرد.(3)
◀️در اين هنگام زيد بنورقاء جُهَني، پشت درخت نخلي كمين كرد، حُكَيْم بنطُفَيْل سِنْبِسي نيز او را ياري كرد؛ حُكَيْم، ضربتي بر #دست_راست عباس وارد كرد، عباس #شمشير را به دست چپ گرفت و به آنان حمله كرده و اين رجز را ميخواند:
«به خدا سوگند، اگر دست راست مرا قطع كرديد، من پيوسته از دين خود و از امام راستگوي داراي يقين كه نوة پيامبر پاك و امين است، دفاع ميكنم».
◀️حضرت عباس آنقدر جنگيد كه بيحال و ناتوان شد. در اين زمان حُكَيْم بنطُفَيْل طائي ملعون پشت نخلي كمين كرد و ضربتي بر #دست_چپ او وارد كرد.
◀️سپس حُكَيْم بن طُفَيْل جلو آمد و او را با #عمودي_آهنين به قتل رساند.(4) و اين، زماني بود که عباس [بر اثر تيرها و ضربات ديگر دشمن] زخمهاي شديدي برداشته بود و ديگر توان حرکت نداشت و بدينگونه او پس از كشتن گروهي از دشمن، به #شهادت رسيد.(5)
◀️بنابر برخي گزارشها، حُكَيْم بنطُفَيْل، پس از به شهادت رساندن حضرت عبّاس، لباس او را به #غارت برد.
◀️چون امام حسين(ع)، عباس را در كنار فرات بر زمين ديد، به سبب كشته شدن عباس به شدّت گريه كرد(6) و [با حالت انکسار] فرمود:
الآنَ اِنْكَسَر ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِيلَتي؛ «اكنون كمرم شكست و رشتة تدبيرم گسسته شد».(7)
📚(1)، (2)،شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 110 ـ 109؛
📚(3)ابنشهراشوب، مناقب آلابيطالب، ج4، ص117؛
📚(4)ابنسعد، ترجمةالحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شمارة 10، ص 184؛
📚(4)طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص 468؛
📚(4)ابوالفرج اصفهاني، مقاتل الطالبيين، ص85؛
📚(5)شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 110 ـ 109؛
📚(5)ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطوال، ص380.
📚(5)ابناعثم، كتاب الفتوح، ج 5، ص 114؛
📚خوارزمی، مقتلالحسين، ج2، ص 30.
📚(6)سيد ابنطاووس، الملهوف علي قتلي الطفوف، ص 170.
📚(7)قاضي نُعمان، شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار، ج3،ص191.
📚ر.ک. مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا پسران ام البنین و برادران حضرت #عباس در #کربلا بودند؟ سرنوشت آنان چه شد؟
#پاسخ:
حضرت عباس، بردران خود به نامهای #عبدالله، #جعفر و #عثمان را نیز تشویق میکرد تا به میدان نبرد بروند. وی، خطاب به برادران فرمود:
جانم به فدایتان باد، پیش بروید و از سرور خود #حسین(ع) دفاع کنید تا در پیشگاه او جان دهید.
بردران یکی پس از دیگری به میدان رفتند و پس از #مبارزه به #شهادت رسیدند و دشمن سر آنان را از تن جدا کرد.
📚 دینوری، اخبارالطوال، ص۳۸۰،
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۴۸ـ۴۴۹.
📚ر.ک. مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر شبهات مصطفی #ملکیان و #تاریخنگاری #عاشورا
✍️دکتر حسن #انصاری
جناب آقای مصطفی ملکیان ابراز داشتهاند که ما از حادثه کربلا بسیار بسیار کم میدانیم و غالب روایاتی که نقل میشود مربوط به دوران صفوی به این طرف است و اینکه منابع چندان زیادی برای ثبت روایات تاریخی در قرن نخست وجود نداشته. آنگاه استناد میکنند به فرمان خلیفه دوم در رابطه با منع کتابت حدیث و اینکه گفت: حسبنا کتاب الله.
من احتمال میدهم کثرت مطالعات استاد ملکیان در رشتههای دیگر علوم مانع شده تا آن دانشمند محترم به درستی با تاریخ اسلام و منابع تاریخی و وضعیت تاریخنگاری در صدر اسلام آشنایی یابند.
👈 چند نکته را اینجا تذکر میدهم و امیدوارم به نظر شریفشان رسانده شود:
https://b2n.ir/q21365
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #عاشورا
امشبی راه شه #دین در حرمش #مهمان است،
مکن ای صبح طلوع؛
عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است،
مکن ای صبح طلوع.
عاشورای حسینی تسلیت باد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #روضه امام #حسین(ع) در #قتلگاه
◀️امام حسين(ع) آنقدر جنگيد تا آن كه پيكر پاکش دهها #زخم برداشت و در حالي كه از نبرد، ناتوان شده بود، ايستاد تا اندکي بياسايد. در همان حال كه ايستاده بود، سنگي آمد و بر #پيشاني او خورد و #خون از پيشانياش جاري گشت.
◀️ #شمر در ميان سپاهيانش ندا داد: چرا ايستادهايد؟
دربارة او منتظر چه هستيد؟ تيرها او را از پا افکنده است، به او #حمله کنيد، مادرتان به عزايتان بنشيند؛ به دنبال اين فرمان، از هر طرف به امام حمله کردند و زخم شمشيرها او را از پا درآورد.
◀️نخستين كسي كه سراغ امام حسين(ع) رفت، زُرْعَة بنشَريك تَميمي بود كه بر #دست_چپ او ضربهاي زد. عمرو بنطلحه جُعْفي هم از پشت سر بر شانة حضرت ضربه محكمي زد. سنان بنانس هم تيري بر گلوي حضرت زد.
صالح بنوَهَب يَزَني هم با #نيزه ضربتي بر پشت امام وارد کرد، بر اثر اين زخمها و ضربتها امام حسين(ع) از اسب بر زمين افتاد.
◀️امام برخاست و نشست و #تير از گلويش بيرون کشيد و دستانش را به هم وصل کرد و زير #گلو گرفت و هر وقت پر از #خون ميشد سر و محاسن خود را با آن آغشته ميکرد و ميفرمود:
خدا را با اين وضع ملاقات ميکنم در حالي که حق من غصب شده است. آنگاه از اطراف امام پراکنده شدند در حاليکه او گاهي با صورت روي زمين ميافتاد و گاهي برميخاست.
در اين حال #سنان بناَنس به او نزديک شد و با نيزه ضربتي بر او زد که در اثر آن، امام نقش بر زمين شد. سنان به #خولي بنيزيد اصبحي گفت:
سر او را از بدن جدا کن. #خولي خواست اين کار را بکند، امّا دچار سستي شد و لرزه بر اندامش افتاد. #سنان لعنت الله علیه به او گفت: خدا بازوانت را سست و دستانت را از بدن جدا کند. آنگاه از اسب فرود آمد و سر مبارک امام را از تن جدا کرد و آن را به خولي داد. اين در حالي بود که قبلاً زخمهاي متعددي با شمشير بر آن حضرت وارد شده بود.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج 5، ص453.
📚ابناعثم، کتاب الفتوح، ج5، ص 118؛
📚شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 112؛
📚ابناعثم، کتاب الفتوح، ج5، ص 118؛
📚خوارزمي، مقتلالحسين، ج2، ص35.
📚ر.ک. مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #روضه بعدازظهر #عاشورا
🏴 #آتش_زدن #خیمه
سپاه #دشمن بعد از #غارت خیمه ها به دستور #شمر، تصمیم گرفتند خیمه ها را آتش بزنند.
در این هنگام، #زنان- و #کودکان- با پای برهنه، در حالیکه #گریه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به فرار گذاشند.
آنان حتی قصد کشتن امام #سجاد(ع) داشتند، اما #بیماری حضرت مانع اقدام آنان گردید.
طبق بررسی اخبار، #عمربنسعد موافق حمله به خیام بود؛
زیرا وی #جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است.
📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120؛
📚ابن طاوس، لهوف، ص180؛
📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77؛
📚صدوق، الامالی، ص190.
📚ر.ک. مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 اعتراضی از درون سپاه #غارتگران
چون زنی از طایفه #بنی_بکر در سپاه #عمربن سعد دید که لشکر #کوفه به #زنان و خمیه های امام #حسین(ع) حمله کرده و به #غارت آنان مشغول اند، دست به #شمشیر برد و به طایفه خود حمله ور شد و گفت:
آیا دختران پیامبر(ص) را #غارت می کنید؟
حکمی جز حکم خدا نیست، ای خون خواهان رسولخدا(ص).
📚سیدبن طاوس، الهوف، ص180،
📚ابن نمای حلی، مثیرالحزان، ص77.
📚ر.ک. مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام
👇👇
🌻 @ahlebait110