📌 #بی_بصیرتها(۳):
#سلیمان بن صرد #خزاعی...
#سليمان از بزرگان #شیعه #عراق و از اصحاب اميرمؤمنان، امام حسن و امام حسين علیهم السلام است.
سليمان در برخی جنگهاي دوران #اميرمومنان علی(ع) سابقه درخشاني از خود به جاي گذاشت ولی به دلیل کوتاهی، در #جنگ #جمل بر علیه، #طلحه و #زبیر شرکت نکرد.
بلاذري مينويسد:
[پس از جنگ #جمل] علي(ع) صورت خود را از سلیمان برگرداند و او را #سرزنش كرد و فرمود:
تو دچار ترديد شدي و گوش خواباندي و نيرنگ به كار بستي در حالي كه تو از معتمدترين افراد نزد من بودي.
سليمان از امام معذرت خواست و عرض كرد:
#دوستي مرا نگهدار و در آينده، خيرخواهي من خالصتر خواهد بود.
سليمان نه تنها خوب ظاهر نشد بلکه نسبت به #صلح امام #حسن(ع) با #معاويه ديدگاه انتقاد داشت و از جمله كساني بود كه امام را بعد از صلح با معاويه #مذّل_المومنين خطاب كرده است.
سلیمان به عنوان #رهبر بزرگ #شیعیان، امام #حسین(ع) را به #کربلا دعوت کرد. اما در کربلا به دلیل کوتاهی و نداشتن روحیه #انقلابی امام را تنها گذاشت.
مسيب بن نجبه از بزرگان #توابين درباره کوتاهی در #قیام امام حسین(ع) می گوید:
ما حسین(ع) را تنها گذاشتیم در حالي كه پيش از آن، نامه او به ما رسيده بود و #سفير او بر ما وارد شده و همه گونه از ما ياري طلبيده بود.
ولي ما جانهاي خود را از او دريغ كرديم تا آنكه در كنار ما به #شهادت رسيد.
به درستي كه ما نه با دست خود او را ياري داديم و نه با زبان خود از او دفاع كرديم و نه با اموال خود او را #حمايت كرديم و نه عشاير و قبايل خود را براي ياري او #بسيج كرديم، اينك چه عذري در درگاه خداوند داريم.
📌عدم پذيرش #جنگ با #قاتلان امام حسين(ع) نیز از کوتاهی های سلیمان است.
عدم #حمايت صريح يا ضمني امام #سجاد(ع) از قيام توابین از مهمترين كاستيهاي اين #نهضت شيعي است.
📚مهدی پیشوایی، مقتل جامع سیدالشهداء.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #بی_بصیرتها(۱)
#زید_بن_ارقم:
از #بیعت با #علی(ع) در #غدیر تا انکار غدیر و عدم شرکت در قیام #کربلا.
زیدبن ارقم در ۱۷جنگ همراه رسول خدا(ص) بود و #نفاق عبدالله بن ابی را به پیامبر(ص) رساند.
زیدبن ارقم در #غدیر_خم حضور داشت و با اميرمؤمنان علی(ع) بیعت کرد.
زید در جریان #سقیفه طرفدار امیرالمومنین علی(ع) بود و می گفت:
اگر علی(ع) به #جانشینی #پیامبر(ص) مطرح شود اختلافی پیش نخواهد آمد.
زید در دوره خلفا، به #خلفا پیوست و تا حدودی تفکرات و رفتارش تغییر کرد و روحیه #انقلابی خود را از دست داد.
با روی کار آمدن اميرمؤمنان علی(ع)، زیدبن ارقم در کوفه منکر #ولایت علی(ع) در غدیرخم شد. اميرمؤمنان علی(ع) نیز بخاطر دروغش، وی را #نفرین کرد.
زیدبن ارقم در #کربلا نیز به یاری امام #حسین(ع) نرفت.
📌اگرچه زید بعد از شهادت امام #حسین(ع)، از کوتاهی خود پشیمان بود و به نقل #حدیث #غدیر خم پرداخت. و از جایگاه امام حسین(ع) در نزد رسول خدا(ص) دفاع کرد.
اما دیگر سودی نداشت، چون #کربلا مدیون کوتاهی امثال وی بود.
📚طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۵۶،
📚ذهبی، تاريخ الاسلام، ج۵، ص۱۱۸،
📚مسلم، صحیح، ج۲، ص۳۲۵،
📚احمد بن حنبل، مسند، ج۱، ص۱۱۸.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 تأثیر مال حرام....
▪️امام #سجاد علیه السلام:
هیچ روزی مانند روز #شهادت #حسین(ع) نیست. روزی که #سیهزار نفر علیه او جمع شدند و همه گمان میکردند از این امت هستند.
همه میخواستند با ریختن خون او به خدا نزدیک شوند در حالی که حسین(ع) آنرا نصیحت میکرد، اما تاثیری نداشت تا اینکه او را از روی سرکشی، #ظلم و دشمنی کشتند.
📚 شیخ صدوق، امالی، ص۴۶۳
👇👇
🌻 @ahlolbit
🛡فقط سپر
محمدبن قيس از امام #صادق(ع) پرسید:
اگر دو گروه که هر دو #باطل هستند در حال #جنگ با هم باشند، میتوان به آنان #سلاح فروخت؟
امام صادق(ع) فرمودند:
فقط آنچه که جان سربازان را حفظ مىكند مانند #زره، #چكمه، #کلاهخود و امثال آن را میتوان به آنها فروخت.
📚ابن شعبه، تحف العقول، ص۵۹۹
👇👇
🌻 @ahlolbit
تاریخ اجتماعی.PDF
1.05M
تاریخ اجتماعی شیعه در قرن ۷
نویسنده:
محمدجواد یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlolbit
شهرداری.pdf
5.13M
آئین شهرداری
کتابی مناسب برای تنظیم نظم اجتماعی و مقررات
کتابی برای شهرداران و متولیان نظم و سبک زندگی مردم.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #فروتنی، مرام مردان خدا...
چند نفر #جذامي در محلي نشسته بودند و صبحانه مي خوردند.
امام #سجاد(ع) سوار بر اسب🐎 از آنجا عبور مي كرد، آنان وقتي آن حضرت را ديدند، صدا زدند:
بفرمائيد با ما صبحانه بخوريد.🧀🍯🍞
امام در پاسخ دعوت آنان فرمودند:
اگر #روزه نبودم، دعوت شما را مي پذيرفتم.
هنگامي كه امام سجاد(ع) به خانه اش رفت، روز ديگر دستور داد غذاي لذيذ و گوارا فراهم كردند، 🍗🍔
سپس #جذاميان را به #صبحانه دعوت كرد و خود در كنار آنان نشست و با هم، غذا خوردند.
📚کلینی، کافی، ج۲، ص۱۲۳
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #مردانگی در #امانتداری است...
🌞روزی مردی نزد امام #سجاد(ع) آمد و گفت:
فلان شخص شما را به گمراهی و بدعت منسوب می کند!
امام سجاد(ع) در پاسخ فرمودند:
حرف هایی که در #مجلس_خصوصی زده می شوند،👂👂 #امانت هستند و تو رعایت حقّ مجلس خصوصی آن مرد را نکردی.
و حقّ من را نیز مراعات نکردی؛ زیرا از برادرم مطلبی را به من رساندی که از آن خبر نداشتم!
زنهار که #غیبت کسی را نکنی.
📚طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۳۱۵
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 کمال #خوش_رفاقتی....
🌞روزی امیرالمومنین #على(ع) با یک مرد #مسیحی #همسفر گردید. آن مرد از امام پرسید:
ای بنده خدا به کجا می روی؟
امام در پاسخ فرمود:
به #کوفه می روم. اما چون آن مرد به راه دیگری می رفت، علی(ع) قدری او را #همراهی کرد. آن مرد مسیحی از امام پرسید:
مگر نگفتی به کوفه می روی؟ پس چرا راه کوفه را رها کرده و همراه من شدی؟
امام فرمودند:
از کمال خوش رفاقتی آن است که انسان رفیق و همراه خود را هنگام جدایی چند قدمی بدرقه کند. رسول خدا(ص) چنین دستوری به ما داده است.
📚 کلینی، کافی، ج۲، ص۶۷۰
👇👇
🌻 @ahlolbit
📍۷صفر یا ۲۸صفر؟
اخیرا در #ایران به تبعیت از #عراق، ۷صفر را روز شهادت امام #حسن_مجتبی(ع) اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند. و حال آنکه قول مشهور، شهادت ایشان در #۲۸صفر است.
✅بررسی اقوال:
کثیری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، 28 #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی(شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. این گزارش بدون سند و مرسل است
برخی معتقدند که برگرفته از متنی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن3، است.
در بررسی های انجام شده، انتساب آن درست نیست. قاسم رسی متوفی 246 است. وی شهادت امام #عسکری(ع) را ذکر و سال 260 را بیان کرده. بنابراین، وی در این تاریخ زنده نبوده، چگونه تاریخ شهادت امام عسکری را نوشته است.
📌هیچ یک از علمای بزرگ شیعه در این دوره همانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران این گزارش را نقل نکرده اند و گویا یا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند.
گزارش #قاسم بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
همچنین بخش تاریخ زندگانی امامان شیعه در انتهای کتاب، بعدها به این کتاب ملحق شده و در نسخه اصلی وجود ندارد.
در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن ۲۸ صفر، مورد توجه بوده و حتی برخی از نویسندگان همانند #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی آن را صحيح و معتبر می داند.
منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
✅اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين، و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر روز #میلاد امام #کاظم(ع) به یک روایت است.
📌حال چگونه روایت۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول میپذیریم ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمیپذیریم.
📌میگویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع)، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
یقینا ۲۸صفر شهادت امام #حسن(ع) بوده و ۷صفر صحیح نیست و میلاد امام #کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌نشانه های مسلمانی.....
#پيامبر اکرم(ص) به اميرمؤمنان #علی(ع) فرمودند:
يا علي! چهار چيز است که در وجود هر کسی باشد، اسلامش کامل است:
#راستي،
#سپاسگزاري،
#حيا،
#اخلاق_نيکو.
👇👇
🌻 @ahlolbit
💠 #شهادتنامه حضرت #رقیه
🏴 فراغ پدر
✅دخترکی بود چهار ساله،
شبی از خواب بیدار شد و گفت:
پدرم #حسین علیه السلام کجاست؟
این ساعت او را به خواب دیدم که سخت پریشان بود.
✅زنان و #کودکان جمله در گریه افتادند و فغان کردند.
یزید لعنت الله خواب بود و بیدار شد.
آن لعین دستور داد سر پدر او را ببرند و در کنار او نهند.
ملاعین سر امام را آوردند و در کنار آن #دختر #چهار_ساله نهادند.
پرسید این چیست؟
گفتند: سر پدر تو است.
آن دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز، جان به حق تسلیم کرد.
📚طبری، كامل بهایی، ج۲، ص۱۷۹
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 گلایه #علی(ع) از #مسلمانان...(۱)
بعد از رحلت رسول خدا(ص) بیشتر مردم از مسیر اسلام خارج شدند. اميرمؤمنان علی(ع) #انحرافات این مردم را معرفی و از آنان چنین #گلایه می کند:
📍در میان این مردم، انجام کارهای قبیح زیاد شده تا حدی که #حیا رنگ باخته است؛
📍 #دروغ بگونه ای رایج شده است که به کمتر کسی می توان اعتماد کرد؛
📍اهل شر زیاد شده و از اهل خیر نشانی نیست. حق گویان اندک و ملازم حق ذلیل است.
📍 #جوانان بد اخلاق و پیران #گنهکار شده اند؛
📍 #علما #منافق و قاریان قرآن از دین برگشته اند.
📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶،
📚آمدی، غررالحکم،ص۴۹۶.
👇👇👇
🌻 @ahlolbit
🌱آثار #تعالیم #اهل_بیت
💠 امام #صادق(ع) فرمودند:
پدرم برای من نقل کردند که مردی از #شيعيان #امیرالمؤمنین علی(ع) در قبیله ای بود؛
1⃣ #زینت آن #قبیله به شمار می رفت؛
2⃣از همه آنان در پرداخت #امانت بهتر بود؛
3⃣ #حقوقشان را بهتر مراعات میکرد؛
4⃣در گفتار #راستگوتر بود؛
5⃣ #سفارشات و همه #وصیت_های اهل قبیله را به او میسپردند؛
6⃣و چون درباره وی پرسش می کردی، میگفتند: کیست مثل فلان کس؟ میگفتند:
او در #پرداخت_امانت و #راستگویی از همه ما بهتر است.
📚کافی کلینی، ج۲، ص۳۶۳
👇 👇
🌻 @ahlolbit
💠تا #اربعین....
امام #صادق(ع):
#زيارت #حسين بن علی(ع) را ترك نكن و دوستان خود را به آن سفارش كن که در اینصورت:
🌻 خداوند عمرت را طولانی،
🌻 #روزی تو را زیاد و
🌻 #زندگیات را با #سعادت همراه میکند و
🌻 #شهادت نصیبت میگردد.
📚کامل الزیارات، ابن قولویه قمی، ص154.
📚حرعاملی، وسائل الشيعه ج14، ص431.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 زندگی عاشورایی
💠امام #باقر(ع) نقل میکند:
💠 عده ای بر امام #حسین(ع) وارد شدند؛ ناگاه #فرش_ها و #پشتی_های فاخر و زیبایی را در منزل امام مشاهده کردند.
📢آنان گفتند:
🏡ای فرزند رسول خدا(ص)، ما در #منزل شما وسایل و چیزهایی را مشاهده می کنیم که ناخوشایند ما است.
💠 امام فرمود:
ما بعد از #ازدواج، #مهریه همسر خود را پرداخت می کنیم و آنان هر چه دوست دارند برای -خانه- خود خریداری می کنند و هیچ یک از وسایلی که مشاهده می کنید، مال من نیست.
📚کلینی، کافی، ج6، ص476
👇👇
🌻 @ahlolbit
هدایت شده از طلیعه
🔶امام حسن(ع) در مدینه نام و سنت پیامبر(ص) را احیا کرد
✅استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: امام حسن(ع) در مدینه نام و سنت پیامبر(ص) را احیا کردند. ایشان نقش بزرگی در احیای تمدن و ارزشهای اسلامی بعد از 25 سالی که در دوره خلفا بدعتهای مختلفی گذاشته شده بود، داشت.
🌐talie.ir/?p=78144
📌زیارت...
دیشب خانه حاج #جمال_ستار از خادمان باسابقه حرم #سیدالشهدا علیه السلام بودیم. وی زبان کردی، ترکی، فارسی و عربی را بسیار زیبا صحبت می کرد.
جناب حجت الاسلام والمسلمین پناهیان هم میهمان ایشان بود.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 تاریخ دقیق #زیارت #اربعین...
#پاسخ...
ماه #صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از #عاشورا، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام #سجاد(ع) به #کربلا است.
برخی از #مورخان و اندیشمندان همانند، #ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، #مستوفی هروی و #شیخ_بهایی، تصریح کرده اند:
حضور اهل بیت امام حسین(ع) در #کربلا در روز بیستم #صفر سال۶۱ بوده است.( #اربعین اول)
افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله:
1⃣ الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام #سجاد(ع) در روز #اربعین همان سال؛ به تصریح شیخ #صدوق و ابن فتال نیشابوری؛
زیرا الحاق سر در #اربعین یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد.
2⃣همچنین هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام #سجاد(ع) در #کربلا در غیر این سال نیست.
📚صدوق، امالی، ص۲۳۱،
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲،
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱.
👇👇
🌻 @ahlolbit