eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.3هزار دنبال‌کننده
646 عکس
245 ویدیو
284 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌کنار گذاشتن کتاب خدا و سنت نبوی توسط امویان و عباسیان امام (ع) خطاب به بُرَید فرمود: «ای بُرَید، به خدا سوگند برای خدا حرمتی باقی نمانده است؛ به کتاب خدا و رسول الله(ص) در این عالم عمل نمی شود ؛ و از زمان درگذشت امیرمؤمنان (ع)، حد شرعی در میان مردم اجرا نمی گردد، و به چیزی از حق مردم تا امروز توجه نمی گردد.» 📚کلینی، الکافی، ج3، ص536، ح1. اگر نبود، ما هم دچار فرهنگ اموی و عباسی بودیم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سختی زندگی شیعیان واقعی ابوصباح كِنانى به امام (ع) گفت: «درباره شما از مردم چه چیزها(زخم زبان) می شنویم. امام فرمود: مگر درباره من از مردم چه مي بينى؟ ابوصباح گفت: هرگاه ميان من و مردى- از مخالفان شما- سخنى(بحثی) در مي گيرد، به من مي گويد: . امام فرمود: آیا شما را به من سرزنش مي كنند؟ ابوصباح گفت: آرى. امام فرمود: به خدا كسانى از شما که پيروى جعفر مي كنند، چه اندازه كم هستند!» 📚 کلینی، الکافی، ج2، ص77، ح6. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تبلیغ مذهب تشیع در بصره عثمانی مذهب ابوجعفر اَحول برای مذهب و امر امامت امام (ع) به رفت. هنگام برگشت، امام صادق از او پرسید: «شتاب مردم را در پذيرش ولایت ما چگونه يافتى؟ او در پاسخ گفت: به خدا سوگند آنان اندك هستند و اگرچه كوشش هم مى‏ كنند، ولى كوشش آنان ناچيز است. امام فرمود: به جوانان روى آوريد كه آنان به هر كار خيرى شتابان‏ ترند. سپس فرمود: مردم بصره پيرامون آيه: قُلْ لاأَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ چه مى‏ گويند؟ گفتم: قربانت گردم، آنان مى ‏گويند: ايشان نزديكان پيامبر هستند. امام فرمود: دروغ می گويند؛ اين آيه درباره ما اهل بيت یعنی ، ، و كه اصحاب هستند، نازل شده است.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص93، ح66. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زنان بیرون از خانه چگونه لباسی بپوشند؟ امام (ع): شایسته نیست که ، آن‏گاه که از خانه خویش بیرون مى‏ رود، خود را وسیله دیگران نماید. 📚کلینی، کافی، ج5، ص519، ح3. 📚شیخ صدوق، من لا یحضر، ج3، ص440. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌به مناسبت سالروز شهادت حضرت حمزه 👈 و نبش قبر حضرت بنا به گزارش محمدبن سعد(م230ق): وقتی قصد داشت چشمه ای را از کوه احد جاری کند تا به داخل مدینه ببرد، به جنازه شهدای جنگ رسیدند. ماموران برايش نامه نوشتند که مجراى آب باید از محل قبور شهداى احد بگذرد. معاویه دستور از جمله حضرت حمزه را صادر کرد. جابربن عبدالله انصاری گوید: «من خود ديدم كه اجساد آنان را در حالى كه همچون اشخاص خوابيده بودند بر گردن مردم حمل مى‏كنند و در هنگام نبش قبر حضرت حمزه بیل و کلنگ به پای آن حضرت اصابت کرد و خون [تازه از بدن مطهر] جاری شد.» 📚ابن سعد، الطبقات الکبرا، ج3، ص7. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کینه توزی ابوسفیان نسبت به حضرت حمزه 👈امویان مشرک بوده و حضرت حمزه به حمایت اسلام و پیامبر پرداخت، اما آنان حضرت حمزه را در جنگ احد شهید کرده و حتی از قبر او نیز می ترسیدند. بعد از به حكومت رسيدن ، بر سر مزار سيدالشهداء رفت و با ضربه زدن به قبر وی گفت: «ای أَبَا عُمَارَة، بر سر چيزي با ما جنگيدي كه آخر به دست ما افتاد.» 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج16، ص136؛ 📚مقریزی، النزاع و التخاصم، ص87. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 حضرت حمزه از (پیروان حضرت ابراهیم) بود و ضمن ایمان آوردن به رسالت رسول الله(ص)، در مقابل و دشمنی از آن حضرت دفاع کرد و در جنگ شهید شد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: حمزه شرط خویشاوندی را رعایت کرد و اعمال نیکی داشت. تأثیر عمیق شخصیت حمزه و محبوبیت او پس از سبب گردید که برخی از  فرزندان خود را حمزه نام نهادند. امیرمومنان (ع) در احتجاج با و ، به خویشاوندی خود با حمزه و مباهات میکرد. 📚ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۴_ ۱۳، ج۵، ص۱۸۶. 📚نهج البلاغة، نامه ۲۸؛ 📚طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۲۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیارت قبر حضرت حمزه توسط حضرت فاطمه(س) حضرت فاطمه(س) هر هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه و طبق نقلی صبح روز شنبه، کنار قبر حضرت حمزه و شهدای احد میرفت و در آنجا ضمن نشان دادن مکان جهاد رسول الله(ص) به مردم در منطقه ، به نماز، استغفار و دعا خواندن مشغول - و بر حضرت حمزه و مصیبت های خویش- گریه می کرد. 📚 کلینی، الکافی، ج3، ص228، ح3. 📚بیهقی، السن ¬الکبری، ج4، ص78؛ 📚خزاز قمی، كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، ص198؛ 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص180؛ 📚حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج1، ص377. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌طرح و در حکومت امیرمومنان علی علیه السلام ⬅️بنابر فرمایش امام (ع)، امیرمومنان (ع) بسیار می فرمود: «برترین عبادت، ورزیدن است.» ⬅️امیرمؤمنان درباره حضور در جامعه فرمود: «اى مردم ! به من خبر رسيده است كه زنان شما در بين راه با مردان كرده و آنان را كنار مى‏ زنند، آيا شرم نمى‏ كنيد؟!» «آیا نمی کنید و ندارید که زنان شما به می روند و با بی نزاکت ها درهم می آمیزند. خدا كند كسى را كه غيرت ندارد.» ⬅️امیرمؤمنان علی، زنان را از حضور بی مورد در بازار نهی کرده و فرمود: ، نباید صداي خود را براي اظهار کند، یا زینتی مانند بپوشد- که نامحرم بشنود- یا بوي خوش او به مشام نامحرم برسد. 📚«كَانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ‏ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ.» 📚کلینی، الکافی، ج2، ص79، ح3. 📚کلینی، الکافی، ج5، ص537، ح6. 📚برقی، المحاسن، ج1، ص115. 📚قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج2، ص215 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌برخورد شدید (ص) با حرمت شکنان و 📣قابل توجه روشنفکرانی که می گویند پیامبر با هنجارشکنان حجاب برخورد نکرده. روزی از در بازار طلافروشی رفته بود و فردی یهودی پایین زن مسلمان را بالا زده و به قسمت بالای پیراهن سنجاق کرد تا آبروی زن مسلمان برود. بین و یهودیان درباره این موضوع درگیری شد و یک از انصار هم کشته شد. با نزول آیه ۵۸ انفال رسول الله(ص) به سراغ این طائفه رفت و ۱۵ روز آنان را کرد تا آنکه یهودیان تسلیم شدند و رسول الله(ص) آنان را از مدینه کرد. 📚واقدی، المغازی، ج۱، ص۱۷۷ 📚ابن سعد، طبقات الکبرا، ج۱، ص۲۹ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۰۹ 👇👇 🌻 @ahlebait110
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌این فیلم را از دست ندیم 📣یک استدلال جالب درباره ضرورت و عمومی کانال تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام را در آدرس زیر دنبال کنید: 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 : چندسال پیش برنامه ضدارزشی شبهه ای را مطرح کرده بود که: در منابع آمده است که امام (ع) فرمود: ما از تبار هستیم، هواخواهان ما و ما هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به آورد، زنانشان را به درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به و بردگی اعراب گماشت. از حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی : این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام (ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده. 📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176 : این روایت از معانی الاخبار شیخ نقل شده و آن است؛ زیرا بن جبله در سند آن است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد: بيان: " " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب. یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، باشد و ، مذموم، است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد. یعنی به عبارت دیگر: این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام با عرب هایی است که دیگران را خوار می شمارند؛ اگر چه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است: از نظر ما شما که عرب هستید، اما ما اصلا نیستید و عجم هستید، اما ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند. : باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن نیست و از است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه به ایرانیان چگونه بوده است. بعد می نویسد: گفته است که ایرانیان را باید و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال " شروع می شود و ثانی یعنی که همان است. : مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد: سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان: ابن شهرآشوب در نقل کرده که وقتی ایرانی را به آوردند و تصمیم گرفتند که را بفروشند و مردان را به درآورند که ناتوانان را در طواف بر پشت خود حمل کنند، اميرمؤمنان (ع) فرمود: (ص) فرموده است: بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها هستند که و هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم و در پایان: رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ چنان است که اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:  «اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ و ﻏﯿﺮ ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ». نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد: «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 👇👇 🌻 @ahlebait110