مسأله «سنخهای روانی» و رفتارشناسی معصومان(ع).pdf
179.1K
🔷مسأله سنخهای روانی و رفتارشناسی معصومان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻عدهاي از مدعیان روشنفکری ديني و معنوي در کشور ما، چند صباحي است که با تمسک به مسأله سنخهاي رواني در روانشناسي نوين، مدعي شدهاند که اختلافات رفتاري و اقدامات به ظاهر متفاوتي که از سوي امامان معصوم انجام ميگرفته است را بايد به حساب تنوع سنخهاي رواني آنها گذاشت.
اينکه امام حسن(ع) با معاويه پيماننامه صلح ميبندند ولي امام حسين(ع) عليرغم علم به شکست، اقدام به جهاد و مبارزه با يزيد ميکند، علتي جز سنخهاي رواني متفاوت آنها نداشته است. امام حسين چنين روحيهاي داشت که هرگز و به هيچ قيمتي نميتوانست زيربار زور برود. بنابراين، اين سخن غلطي است که «اگر امام حسن جاي امام حسين بودند مثل امام حسين عمل ميکردند و بالعکس» يا «اگر امام رضا(ع) جاي امام صادق(ع) ميبودند مثل امام صادق عمل ميکردند»
🔻استاد شریفی در این نوشتار کوتاه، ضمن طرح این مسأله، به آن پاسخ داده است.
موجب امتنان خواهد بود که خوانندگان فرهیخته دیدگاه خود را درباره نوشتار کنونی برای ما ارسال کنند.
#سنخهای_روانی
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴محبوبترین امور نزد خدای متعال
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
افزون بر ادعیه صحیفه سجادیه و کتاب افتخارآمیز رسالة الحقوق، حکمتهای فراوانی از #امام_زینالعابدین(ع) به دست ما رسیده است که درباره هر کدام از آنها میبایست کتابها نوشته شود و از ابعاد مختلف مورد تحلیل قرار گیرند.
یکی از کلمات گوهربار آن امام همام این است که فرمودند:
مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
محتوای حدیث این است که محبوبترین امور به ترتیب اولویت نزد خدای متعال عبارتند از:
خداشناسی؛ حلالخواری؛ و عفت جنسی
به تعبیر دیگر، در «حکمت نظری»، خداشناسی و در «حکمت عملی» حلالخواری و پاکدامنی محبوبترین امور نزد خدای متعالاند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا.mp3
21.94M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا
در همایش «بزرگداشت روز ابنسینا»
مکان: تهران، موسسه حکمت و فلسفه ایران
تاریخ:۱ شهریور ۱۴۰۱
#فلسفه
#ابنسینا
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و عشق به امیر مؤمنان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در این باره که ابنسینا سنی مذهب نبوده و بلکه گرایشهای شدید شیعی داشته است هیچ اختلافی نیست. اما در اینکه پیرو چه مذهبی از میان مذاهب شیعی بوده است: اسماعیلیه، زیدیه یا امامیه، اختلاف است.
اما آنچه که مسلم است عشق و محبت فوق العاده او به #امیرمؤمنان و بیان توصیفاتی بینظیر از آن امام همام در نظم و نثر منقول از #ابنسینا است.
به عنوان مثال در کتاب معراجنامه که به زبان فارسی نوشته است، در وصف امیرمؤمنان چنین میگوید:
«شريفترين انسان و عزيزترين انبيا و خاتم رسولان صلىالله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و خزينه عقل اميرالمؤمنين عليهالسلام كه «يا على اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز با چنو بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه معقول در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقت گيرى. لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن، يك حكم دارد كه گفت: لو كشف الغطا ما ازددت يقينا»
و دو رباعی هم در وصف امام علی و ابراز عشق و محبت خودش به امیرمؤمنان دارد که ذیلاً نقل میکنیم:
رباعی اول:
تا باده عشق در قدح ریخته اند
واندر پی عشقْ عاشق انگیختهاند
با جان و روان بوعلی، مهر علی
چون شیر و شکر به هم برآمیختهاند
رباعی دوم:
بر صفحه چهرهها خط لم یزلی
معکوس نوشتهاند نام دو علی
یک لام و دو عین، با دویای معکوس
از حاجب و عین و اَنف با خط جلی
معنای دو بیت آخر این است که خالق هستی چهره آدمی را به گونهای آفریده است که اگر نیک بنگریم میبینم به صورت آشکاری دوبار نام «علی» در چهره هر انسانی ترسیم شده است:
بینی به منزله «لام» علی؛ دو چشم به منزله دو «عین» علی؛ و پیشانی یا ابرو به منزله «یای» علی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
ساختار مقاله علمي پژوهشي.pptx
1.03M
🔴پاورپوینت «اصول تدوین مقالات علمی پژوهشی»
✍ احمدحسین شریفی
#پژوهش
🆔eitas.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«این زبان چون سنگ و هم آهنوشست»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«زبان» یک تکه گوشت نرم بیاستخوان و حتی بیغضروف است.
اما از چنان قوت و قدرتی برخوردار است که میتواند با کمترین الفاظ،
قلبهایی را بشکند!
روحهایی را افسرده سازد!
بلکه میتواند جمعی و جامعهای را آشفته سازد!
و #امام_باقر(ع) چه زیبا کارکرد زبان را توصیف میکند:
«إِنَّ هَذَا اللِّسَانَ مِفْتَاحُ كُلِّ خَيْرٍ وَ شَر؛ به درستی که این زبان، کلید همه خوبیها و بدیهاست»
این زبان چون سنگ و هم آهنوشست
و آنچه بجهد از زبان چون آتشست
سنگ و آهن را مزن بر هم گزاف
گه ز روی نقل و گه از روی لاف
زآنکه تاریکست و هر سو پنبهزار
در میان پنبه چون باشد شرار
ظالم آن قومی که چشمان دوختند
وز سخنها عالمی را سوختند
عالمی را یک سخن ویران کند
روبهان مرده را شیران کند
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به یاد مشهورترین و ناشناختهترین حکیم معاصر
🖊احمدحسین شریفی
🔹کمتر فیلسوف و اندیشمندی در ایران معاصر مثل علامه مصباح یزدی (ره)، «تحسین شده»، «منفور بوده»، «تایید شده»، «محکوم شده»، «معرفی شده»، «نادیده گرفته شده»، «محبوب بوده»، «مبغوض بوده»، «مشهور شده»، و با همه اینها هنوز هم «ناشناخته مانده» است.
🔸به باور من همه اینها به آن دلیل است که او حکیمی «بر مدار حق» بود!
و این ویژگی «مدار حق» و «حقطلبان» و «حقگویان» همه تاریخ بوده است.
#علامه_مصباح
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
11.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مخاطب سخنرانی هر دو رئیس جمهور محترم معلمان بودند!
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
⚫️َ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
روح بلند و مهدوی آیتالله ناصری دولتآبادی به ملکوت اعلا پیوست.
◾️رحمت و رضوان الهی بر آن مرد بزرگ و معنوی و انقلابی باد؛ او که همواره از مدافعان علمی و معنوی و عملی انقلاب و حضرت ولایت بود.
◾️آخرین ملاقاتی که با آن عالم بزرگ داشتم در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ بود. در ضمن آن ملاقات از وی خواستم دستورالعملی معنوی به منظور «حضور قلب» و «تمرکز و توجه بیشتر به حقایق عالم» و «رهایی از تشتت فکری» عنایت کند. لطف کردند و این ناچیز را قابل شمردند و فرمودند اگر کارهای زیر را در مدت مشخصی انجام دهید ان شاء الله بابهای معنوی گشوده خواهد شد:
۱) توبه از گذشته؛
۲) مراقبت از چشم و زبان به مدت ۴۰ روز؛
۳) مراقبت از طعام؛
۴) هر روز صد مرتبه استغفار؛
۵) هر روز صد مرتبه صلوات؛
۶) تجدید عهد دوباره با خدای متعال و اولیای دین؛
۷) انجام نوافل (به ویژه نافله شب؛ نوافل روز را هم میتوان بین راه و در حال انجام کار، انجام داد)؛
۸) خواندن دعای جوشن کبیر به مدت ۱۰ شب؛
۹) هر شب یکی از مناجاتهای خمسة عشر را بخوانید.
#آیتالله_ناصری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دشواری مباحث فلسفی و الهیاتی از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_خمینی(ره) در کتاب ارزشمند مصباح الهدایه، ضمن اشارهای گذرا به سرگذشت علمی #ابنسینا و توصیف او به «نابغه کبری» و «اعجوبه عظمی»، کسی که در «حدّت ذهن» و «جودت قریحه»، «بیهمتا» بود. (لم یکن له کفوا احد)! میفرماید:
همین ابنسینایی که اکثر مباحث طبیعیات و ریاضیات و طب را به صورت «خودخوان» و «بدون نیاز به استاد»، مطالعه کرد و در آنها نظریهپرداز شد، درباره دشواری فهم مسائل فلسفی و الهیاتی میگوید:
برای فهم مسائل الهیاتی ریاضتهای فراوان کشیدم و کراراً برای پاسخ آنها به تضرع و زاری به درگاه الهی پرداختم و پاسخ آنها را از خداوند مدد جستم. حتی برخی از کتابهای فلسفی را چهل نوبت خواندم و باز هم حقیقت مسأله بر من منکشف نشد! این همه در حالی است که آگاهان میدانند اشتباهات و خطاهای فلسفی ابنسینا کم نیست!
اینها نشان میدهد که هر کسی صلاحیت و شایستگی فهم این مسائل را ندارد. و نباید به آنها ورود کند. فهم مسائل فلسفی افزون بر استعداد و توانانیهای علمی، نیازمند تهذیب نفس و ریاضتهای معنوی هم هست.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و عیاشی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از گزارشگران زندگی #ابنسینا سعی کردهاند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شرابخوار و در نتیجه بیاعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابنسینا میگوید: افزون بر مشغلههای سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.»
بنده نمیدانم منبع #شهید_مطهری برای چنین انتسابی به ابنسینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابنسینا، دو بخش از زندگینامه کوتاهنوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشتهاند:
خود ابنسینا میگوید: «شبها به خانه میآمدم و چراغ را روشن میکردم و مشغول خواندن و نوشتن میشدم و هرگاه خواب به سراغم میآمد یا احساس ضعف میکردم، ظرفی «شراب» مینوشیدم و قوت خود را باز مییافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب میرفتم، خواب آن مسائل را میدیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً در عالم رؤیا مییافتم»
به نظر میرسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شرابخواری ابنسینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابنسینا در این عبارات میگویید یک «نوشیدنی خوابزدا» و «نیروزا» مینوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیتهای علمی و فلسفیام ادامه دهم و این غیر از میخواری و میگساری است!
افزون بر این، خود ابنسینا در جملاتی قبل از آن جملات پیشگفته، چنین مینویسد: «هرگاه در پاسخ مسألهای میماندم و نمیتوانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد میرفتم و نماز میگذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری میکردم تا آنکه گره آن گشوده میشد و مشکل بر من آسان میگشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شرابخواری و مستی و میگساری نمیتواند سازگار باشد.
بخش دیگری از زندگینامه ابنسینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید #جوزجانی از ملاقات شیخ ابوالقاسم کرمانی با ابنسینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابنسینا را در کتابچهای به ابنسینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته دهتایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته مینوشت و مینوشید تا نیمههای شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبحهنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ نقدهای منطقدانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!»
دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان میدهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خوابزدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مستکننده!
وصیتنامه مشهور او که خطاب به عدهای از دوستانش و طبق برخی از گزارشها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است:
«بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالیترین سکنات روزه است و نافعترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...»
حالات شیخ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفسهای زندگیاش حکایت میدهد:
«هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکردهها یا بدکردههای خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️ إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُون
آیتالله سیدحسن سعادت مصطفوی، از اساتید بزرگ و نامآشنای حکمت و فلسفه مشاء دار فانی را وداع گفتند.
او که سالیان متمادی فقه و فلسفه را از محضر عالمان وارستهای چون آیتالله حاج شیخ محمدتقی آملی، و آیتالله حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فراگرفته بود، خود الگویی عینی از زهد و تواضع و علم و حکمت بود.
بنده چندان توفیق مصاحبت و بهرهگیری حضوری از ایشان را نداشتهام اما در چند نوبتی که به صورت اتفاقی همسفر او بودهام، از تواضع و فروتنی و عزتنفس او بیش از فلسفه و فقه او آموختم. خدایش بیامرزد و با اولیاء الله محشورش گرداند.
✍️احمدحسین شریفی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹