احمدحسین شریفی
🔴بیانهای بیسابقه، کمنظیر و افتخارآمیز از آیتالله سیدکاظم حائری بسم الله الرحیم الرّحیم با حمد بی
🔷از همه مخاطبان فرهیخته تقاضا میکنم این بیانیه را با دقت مطالعه کنند و عظمت مرجعیت شیعی و دنیاگریزی و بصیرت و خیرخواهی بینظیر آن را مطالعه کنند
✍️احمدحسین شریفی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و تأسیس رصدخانه اصفهان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از معتبرترین منابع برای شرح زندگی ابنسینا کتاب «سرگذشت ابنسینا» است که شاگردش ابوعبید جوزجانی نوشته است. بخش اول کتاب که مربوط به سی سال نخست حیات ابن سیناست (۳۷۰ تا ۴۰۰) بیان خود ابنسینا است و بخش دوم آن یعنی از ۴۰۰ به بعد نیز (که جوزجانی، مصاحب و ملازم ابنسینا میشود) تقریر جوزجانی است. این کتاب در سال ۱۳۳۱ توسط سعید نفیسی ترجمه و چاپ شد.
جوزجانی میگوید وقتی ابنسینا وارد اصفهان شد، علاءالدوله، حاکم اصفهان، از او خواست تا رصدخانهای در اصفهان دایر کند. و ابنسینا هم به این کار اقدام کرد:
«یک شب در پیش علاءالدوله سخن از خللی رفت که در تقویمهای معمول به واسطة رصدهای کلی قدیم فراهم شده است و امیر به شیخ فرمان داد که به رصد این ستارهها بپردازد. و از مال آنچه دربایست بود به او داد. و شیخ به این کار آغاز کرد و مرا به تدارک افزارها و به کار گماشتن سازندگان واداشت تا آنکه بسیاری از وسایل آشکار شد و به واسطه زیادی سفرها در کار رصد خلل افتاد.» (سرگذشت ابنسینا، ترجمه سعید نفیسی، ص۱۲-۱۳)
شاید در همین رصدخانه بود که چند سال بعد خیام نیشابوری در ۳۲سالگی دقیقترین تقویم جهان را که به سبب حمایتهای جلالالدین ملکشاه سلجوقی «تقویم جلالی» نامیده میشود، تنظیم کرد.
#خیام
#ابنسینا
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸منشور اخلاقی کارکنان و استادان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻تدوین منشورها و کدهای اخلاقی سازمانها، متناسب با مأموریتها و آرمانها، کاری بسیار شایسته و بایسته است.
البته مهمتر از تدوین، «فرهنگسازی» در جهت تحقق و «نهادینه شدن» آن است. یعنی مسؤولان سازمان، موظفند زمینههای تبدیل این «ارزشها» به «ملکات» را فراهم کنند. و این البته کاری دشوار و «جهادی اخلاقی» است.
🔻ابتکار موسسه امام خمینی(ره) میتواند الگوی خوبی برای سایر مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاهی و حوزوی باشد.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شرایط مدرسان مدرسه سپهسالار در وقفنامه مدرسه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدرسه سپهسالار از سوی میرزا محمدخان سپهسالار قاجار دولو (متوفای ۱۲۸۴ق) فرزند امیرخان سالار و پسردایی عباس میرزا، نائب السلطنه، که مدتی وزیر جنگ و مدتها نایبالتولیه آستان قدس رضوی بود، وقف شده است. وقفنامه این مدرسه و مسجد حاوی مطالب بسیار ارزشمندی است.
در بخشی از وقفنامه مدرسه سپهسالار قدیم (مدرسه شهید بهشتی) با عنوان «در تعيين مدرس و شرايط آن و وظايف او در امور متعلقه به تدريس» چنین آمده است:
«جناب جلالتمآب فخامتنصاب واقف -زيد اجلاله حسبالشرط، تدريس مدرسهي مذکوره را نوعاً به عالمي مفوض فرمودهاند که:
1.در علوم عقليهي الهيه و طبيعيه ماهر
2.و در علوم نقليه، از فقه و تفسير و حديث ناظر باشد
3.و مدرسي است که طلاب را به تحصيل ترغيب نمايد
4.و هر يک از طلاب که واجد شرايط مقرره در حق ايشان نباشد اخراج نمايد.
5.و با امکان متعارف و عادي و عدم موانع عرفي در ايام تحصيل در صورت وجود متعلم از طلاب، مدرس شرعي سه درس از هر علم که باشد تدريس نمايد
6.و در حال طالبين حجرات اولاد تفتيش نمايد
7.و قبل از تفتيش به توقف و سکون در حجرات، ايشان را اذن ندهد و معتبر استمرار اذن و استدامت رضاي است. ...
8.و وظيفهي مدرس آن است که به قدر امکان و عادت مدرسين اشتغال به تدريس نمايد
9.و زايد از قدر متعارف و عادت مدرسين که ايشان را به حسب اوقات و سنوح حالات حاصل است تعطيل ننمايند.
10.و چنانچه سفري طولاني خواهد کند که موجب تعطيل زايد از عادت مدرسين شود، نايبي معين نمايد که تا وقت مراجعت او به تدريس اشتغال داشته باشد.
11.و در اذن حجرات و امور متعلقهي به کتب و کتابخانه که عبارت از توليت کتب موقوفهي مخصوصه به طلاب مدرسهي غير مخصوصه به ايشان و استکتاب کتب و خريدن و مرمت نمودن از حق الکتابة که مرقوم خواهد شد و حفظ و حق الکتابة و عزل و نصب کتابدار و ساير امور متعلقهي به توليت کتب و کتابخانه است، با مدرس است و مخصوص به اوست و مختار است که در امور متعلقهي به توليت کتب و کتابخانه که مذکور خواهد شد، خود مباشر شود يا آنکه به اميني واگذارد. مشروط به آنکه به قدر امکان عادي از اعمال آن امين مطلع باشد.
12.و انشاءالله مدرس مذکور به ميل خواطر خود سالي يک کلام الله مجيد تلاوت نموده، ثواب آن را تفويض جناب واقف نمايد.»
🔻امیدوار که هنوز هم به شرایط مندرج در این وقفنامه درباره استادان و مدرسان این مدرسه اهتمام ورزیده شود.
#وقف
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴زندگیآموزی زندان و قبرستان و بیمارستان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با حضور در «بیمارستان» و «زندان»، متوجه میشویم «صحت» و «امنیت» ارزشمندترین امور زندگیاند. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: نِعْمَتَانِ مَجْهُولَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِيَةُ.
و با حضور در «قبرستان» به این حقیقت میرسیم که تنها «توشه» و یگانه «همراه»مان، رفتارها و خلقیاتمان است.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻روش اجتهادي رايج و مرسوم در مسائل فقهي، ارزشهاي بيبديلي داشته و دارد. و به نظر ميرسد در طول تاريخ چند صد سالة فقاهت نيز در کشف و استنباط احکام فردي کارآمدي خود را نشان داده است. معالاسف اين روش، در بسياري از حوزهها و قلمروهاي علمي مورد نياز جامعه از کارآيي و کارآمدي لازم برخوردار نيست. توضيح آنکه اين روش، به شکل موجود نميتواند در حوزة فقه اجتماعي، فقه نظام و فقه حکومت کارآيي داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادي مرسوم اساساً چيزي به نام فقه نظام و فقه سياسي و فقه اجتماعي و فقه تربیتی و فقه مديريتي بيمعناست. به همین دلیل، بعضاً از فقیهان سنتی شنیده میشود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. یا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» و «جامعهشناسی اسلامی» و به طور کلی #علوم_انسانی_اسلامی نداریم! آنان درست میگویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموختهاند، «فقه نظام» و «اقتصاد» و «جامعهشناسی» و امثال آن معنایی ندارد. نهایتاً با تکیه بر روششناسی متعارفشان، احکامی درباره حلیت یا حرمت برخی از رفتارها را میتوانند استنباط کنند.
🔻به عقیده ما روش اجتهادي مرسوم، براي اکتشاف نظرية اسلامي در حوزههاي علوم انساني سترون است. اين حقيقتي است که #امام_خمينی (ره)، به عنوان يک مجتهد و نظريهپرداز بزرگ و تاريخساز در عالم اسلام، در پايان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بيان کرد و دگرگوني و بازنگري در روش اجتهادي را از عالمان ديني مطالبه نمود. ايشان در تاريخ 10 آبان 1367 در نامهاي به يکي از اعضاي دفتر خود، که بعداً با عنوان «منشور برادري» مشهور شد، ميفرمايد:
«اجتهاد مصطلح در حوزهها كافى نمىباشد. بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلى در زمينه اجتماعى و سياسى فاقد بينش صحيح و قدرت تصميمگيرى باشد، اين فرد در مسائل اجتماعى و حكومتى مجتهد نيست و نمىتواند زمام جامعه را به دست گيرد.»
🔻در نامة مشهور به «منشور روحانيت» که خطاب به حوزههاي علميه نوشتند، ميفرمايد:
«روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه كافى نيست.»
🔻در جايي ديگر از همين نامه نيز به نقشآفريني دو عنصر مهم زمان و مکان در اجتهاد توجه داده و نوشتند:
«در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزهها، اينجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند. مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.»
🔻در تاريخ 17 ارديبهشت سال 1368، کمتر از یک ماه پایانی عمر مبارکشان، در پيامي خطاب به شوراي مديريت حوزة علمية قم، ضمن تأکيد بر حفظ ارکان محکم فقه و اصول رايج در حوزهها، نوشتند:
«در عين اينكه از #اجتهاد «جواهرى» به صورتى محكم و استوار ترويج مىشود، از محاسن روشهاى جديد و علوم مورد احتياج حوزههاى اسلامى استفاده گردد.»
#روششناسی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷قدرتآفرینی تهدیدها و تحریمها را میتوان در این کلیپ یک دقیقهای مشاهده کرد
🔻اینان همان محرومان و پابرهنگان یمنیاند، که بعد از هشت سال «مقاومت» در برابر یک «تهاجم جهانی» توسط قدرتمندترین و مجهزترین کشورهای جهان به این سطح از پیشرفت و قدرت رسیدهاند.
🔻رونمایی «نوادگان ولایتمدار اویس قرنی»، از موشک زمین به دریای «فالق۱»، چند نوع مین دریایی، پهباد شناسایی و تهاجمی و انواعی از موشکهای زمین به زمین!
🔻خدا رحمت کند سردار بزرگ ما، #شهید_سلیمانی را که میفرمود:
«من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و ابتکاری در دستهبندی علوم فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ابنسینا در چند جا از آثارش به مسأله دستهبندی علوم اشاره کرده است. از جمله میتوان به کتابهای عیون الحکمه، الالهیات من الشفاء، رسالة فی اقسام العلوم العقلیه و منطق المشرقیین اشاره کرد. در سه کتاب اول، تقریباً همان دستهبندی ارسطوییان را ذکر کرده است. اما در کتاب منطق المشرقیین دستهبندی ابتکاری و متفاوتی از علوم عرضه میکند.
شیخالرئيس ابتدا شاخههای مختلف دانش را در نگاه نخست، به دو نوع تقسیم میکند:
یک. دانشهای زمانمند؛ که احکام آنها «همهجایی» و «همهگانی» و «همهزمانی» نیست.
دو. دانشهایی غیرزمانمند؛ که احکام آنها همهجایی، همهگانی و همهزمانی است.
دسته دوم را شایسته نام «حکمت» میداند و میگوید:
«علوم حِکمی» نیز به دو دسته تقسیم میشوند: «اصول» و «فروع».
«حکمتهای فرعی» یا تبعی مثل پزشکی، تنجیم، کشاورزی، نجاری، خیاطی و امثال آن.
و «حکمتهای اصلی» که خود بر دو قسماند: «حکمتهای آلی» و «غیرآلی».
«حکمت آلی» یا ابزاری، که در تراث اسلامی به آن «منطق» گفته میشود دانشی است که هدف از آن شناخت واقعیتهای طبیعی و مابعدالطبیعی نیست؛ بلکه صرفاً ابزار و وسیلهای است برای شناخت واقعیتها و به تعبیری که در اشارات آورده است ابزاری است برای محفوظ ماندن از کژاندیشی یا به تعبیری که در دانشنامه علائی آورده است «ترازویی» است برای «سنجش اندیشههای درست و نادرست».
«حکمت غیرآلی» را که هدف از آن شناخت واقعیتهای طبیعی یا مابعدالطبیعی است، به دو دسته کلیِ «حکمت نظری» و «حکمت عملی» تقسیم میکند:
منظور از حکمت نظری که حکمتی است که غایت القصوی آن «نظر» است. حکمت نظری به دنبال حصول اعتقاد یقینی به احوال و احکام موجوداتی است که وجود آنها وابسته به فعل انسان نیست؛ مثل علم توحید یا علم هیئت. به تعبیر دیگر، غایت حکمت نظری عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس».
اما حکمت عملی که غایت القصوی آن «عمل» است، دانشی است که به مطالعه موجوداتی میپردازد که وابسته به فعل انساناند. به تعبیر دیگر غایت حکمت عملی عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس و عمل کردن به آن ادراکات».
متعلق بحث در حکمت نظری، موجودات است که به چهار دسته تقسیم میشوند و بر همین اساس «چهار نوع حکمت نظری» هم داریم:
1.موجوداتی که در «حد» و «قوام» (یعنی در تعریف و وجود) وابسته به مادهای معین و مخلوط با آن هستند؛ مثل انسان و خاک و آب؛ علم متکفل این قسم از موجودات را «علم طبیعی» میگویند.
2.موجوداتی که هر چند در حد و قوام وابسته به مادهای معیناند اما ذهن میتواند در «تعریف» یا در «وجود خارجی»، ماده معینی را برای آنها اعتبار نکند مثل دو بودن (الثنائیه) یا سه بودن (الثلاثیه). علم متکفل این بخش از موجودات را «علم ریاضی» میگویند.
3.موجوداتی که کاملاً جدای از ماده و حرکتاند و هرگز نمیتوانند با ماده مخلوط شوند؛ مثل خالق متعال یا برخی از فرشتگان. علم متکفل این بخش را «علم الهی» میگویند.
4.اموری که گاهی در ماده و مخلوط با مادهاند و گاهی هم مجرد از ماده و مجزای از آن؛ مثل «وحدت و کثرت»، «کلی و جزئی» و «علت و معلول». علم متکفل این بخش را «علم کلی» میگویند.
البته ابنسینا در کتابهای دیگرش، مثل سایر فیلسوفان، قسم سوم و چهارم را با همدیگر «حکمت الهی یا فلسفه اولی» نامیده است و فقط در منطق المشرقیین آنها را از هم جدا کرده است.
متعلق بحث در حکمت عملی نیز افعال و احوال انسان است که این را نیز به چهار قسم تقسیم میکند:
1.افعال و احوال ناظر به سعادت شخصی در دنیا و آخرت؛ دانش متکفل بحث از این مسأله را «اخلاق» میگویند.
2.افعال و احوال ناظر به چگونگی تدبیر منزل مشترک میان همسران و فرزندان و غلامان و روابط میان آنها. دانش متکفل بحث از این دسته افعال و احوال را «تدبیر منزل» میگویند.
3.افعال ناظر به چگونگی تدبیر و اداره شهر. دانش مربوط به این بخش را «تدبیر مدینه» میگویند.
4.و بالاخره «صناعت شارعه» یا «قوانین حاکم بر فرد، منزل و مدینه» که درباره مقررات مورد نیاز و قوانین حاکم بر هر یک از سه دانش پیشین یعنی اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه بحث میکند. زیرا هر نوع تدبیری نیازمند قانون و قاعده و متولی است. ابنسینا معتقد است هر چند اخلاق و تدبیر منزل و تدبیر مدینه هر کدام باید متولی مستقل خود را داشته باشند؛ اما متخصص صناعت شارعه باید کسی باشد که بر همه این سه اشراف داشته باشد و به گونهای نباشد که قوانینی را که برای اخلاق وضع میکند در تضاد و تعارض با قوانین حاکم بر تدبیر منزل و سیاست مدینه باشد. و به همین دلیل بهتر آن است که قوانین حاکم بر این سه بخش را از «پیامبر» و «نبی» گرفت.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مثبتاندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از قواعد زندگی انسانهای بزرگ، مثبتاندیشی است. آنها حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
نلسون ماندلا که مدت ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان، و بیشتر اوقات در زندان انفرادی، گذراند، با همین نوع نگرش بود که توانست دوام بیاورد و بالاخره از زندان آزاد شود و رهبری جریان ضد آپارتاید را بر عهده بگیرد و رژیم نژادپرست حاکم بر آفریقای جنوبی را سرنگون کند.
از #ماندلا نقل میکنند که میگفت:
«تفاوت من با زندانبانم در این است که زمانیکه پنجرهی کوچک سلولم را باز میکند، او تاریکی و غم را میبیند و من روشنایی و امید را.»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«قدم»و «اقدام» اول
✍️احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هیچ کسی یکباره قسی القلب نمیشود؛
هیچ کسی یکباره معتاد نمیشود؛
هیچ انسانی یکباره جنایتکار نمیشود؛
هیچ کسی یکباره در ته صف جای نمیگیرد.
«قدم» و «اقدام» اول است که سرنوشتها را رقم میزند،
مواظب نخستین قدمها و اقدامهای خود باشیم.
🔻قرآن کریم چهار نوبت به همگان هشدار داده است که:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ ... لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(بقره، ۱۶۸)
اى مردم ... از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«مراقبه توحیدمحورانه» و «سبک زندگی حسینی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراقبه يکي از مهمترين کارهايي است که يک عارف براي رسيدن به هدف، بايد انجام دهد؛ حتي در عرفانهاي کاذب و دروغيني مثل عرفان اشو و پائولو کوئليو که پر از انحراف و رفتارهاي غيرانسانياند، مراقبههاي فراواني که بعضاً روزانه بيش از 5 ساعت وقت را به خود اختصاص ميدهند، ذکر شده است.
در عرفان اصيل اسلامي نيز شرط تکامل و سلامت و رشد معنوي، داشتن مراقبههاي منظم دروني و بيروني است. تمرينهاي معنوي فراواني در روايات و همچنين تراث معنوي اسلامي ذکر شده است که بايد در جاي خود مطالعه شود.
روايتي از امام حسين نقل شده است که ميتوان آن را يکي از بهترين مراقبههاي معنوي دانست؛ مراقبهاي که توجه به آن ميتواند سلامت معنوی فرد را به بهترین شکل ممکن تأمین کند:
فردي از امام حسين سؤال کرد: «اي فرزند رسولالله، برنامة روزانة شما چيست؟ چگونه صبح خود را آغاز کردهاي؟»
امام در پاسخ فرمود: صبح خود را با اين باورها آغاز ميکنم:
پروردگاري بالاي سرم است؛
آتشي در پيش رويم؛
مرگ منتظر من است؛
به تکتک اعمال من حسابرسي خواهد شد؛
ميدانم که در گرو اعمال خود هستم؛
ميدانم که به همة خواستههايم نميرسم؛
ميدانم که همة ناخوشيها را نميتوانم از خود دفع کنم؛
ميدانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.»
همانطور که ملاحظه میکنید مهمترین شاخصه سبک زندگی حسینپسند، توحیدمحوری و معادباوری و واقعبینی در زندگی است.
خداشناسي عيني و کاربردي و تحققيافته را ميتوان در سبک زندگي امام حسين عليه السلام به وضوح مشاهده کرد:
دو منبع مهم براي فهم سبک زيست حسيني يکي دعاي عرفه است که سراسر آن توحيد و خداباوري است؛ و ديگري سخنان و حالات امام در مسير قيام و ايام منتتهي به شب و روز عاشورا است.
از نگاه #امام_حسين، راه رهايي از همة گناهان فردي و اجتماعي، باور راستين به توحيد و معاد است.
فردي به محضر امام حسين(ع) آمد و راهي براي رهايي از زندگي گناهآلود خود طلب کرد.
امام، در پاسخ، نسخهاي شامل پنج دستور که سهتا مربوط به توحيد و دو تا مربوط به معاد بود، ارائه دادند:
پنج کار را انجام بده و هر گناهي که ميخواهي نيز انجام بده:
1.رزق خدا را نخور؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
2.از تحت سلطة خدا خارج شو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
3.جايي برو که خدا ترا نبيند؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
4.زماني که ملک الموت براي قبض روحت آمد، جان به او نده؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
5.زماني که مالک جهنم ميخواهد ترا روانة دوزخ کند، نرو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده.
محصول و ثمره عینی توحیدمحوری و معادباوری در زندگی متوکلانه، رضایتمندی متعالیه و امید پیشبرنده به زندگی نمایان میشود. به همین دلیل امام حسین میفرماید:
[ميدانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.»]
گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايستهاي آيينة تمامنماي وجودي آنان به شمار آيند. همواره ممکن است غباري از موقعيتهاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوسهاي دورانديشانه يا مصلحتسنجيها و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. اما وقتي به تعبير پارهاي از فيلسوفان اگزيستانس در موقعيتهاي مرزي (boundary situations) قرار ميگيريم، خود واقعي و اصيل ما نمايان ميشود. يکي از بزرگترين موقعيتهاي مرزي که بيانگر خود واقعي آدمي است؛ واپسين ساعات زندگي اوست. در چنان حالتي هويت واقعي فرد، باورها و ارزشهاي واقعي و زيستة او در چهره و سخنانش آشکار ميشود؛
حال بشنوید واپسين سخنان سيدالشهداء در گودال قتلگاه را:
إلَهِى رِضًى بقَضَاكَ تَسلِيمًا لِأَمرِكَ لا مَعبُودَ سِوَاكَ يَا غِياثَ المُستَغِيثِين
اين سخنان، چکيدة گويايي از سبک زندگي حسيني است: «معرفت، محبت و عبوديت» يا «توحيد، تسليم، رضا و بندگي».
#عاشورا
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مرگ ملکه و چالش بزرگ روشنفکران وطنی!
✍️ احمدحسین شریفی
🔹با مرگ ملکه الیزابت دوم، پسرش جناب چارلز و همسر وی، به صورتی اتوماتیک و بدون آنکه هیچ برتری علمی یا شخصیتی ویژهای داشته باشند، وارث تاج و تخت انگلستان میشوند!
🔻توقع زیادی نیست که از عالیجنابان دموکراسی خواه و روشنفکران وطنی و غیروطنی انتظار داشته باشیم در این زمینه اظهار نظری کنند! دستکم قدری در اطراف فضایل جناب چارلز و همسرشان کامیلا، بگویند و بنویسند! و یا نسبت این «حکومت وراثتی» را با «دموکراسی» و «حقوق بشر» و حقوق ملتها و «آزادیخواهی» و «عدالت» و «شایستهسالاری» و سایر کلمات قشنگی که از فیلسوفان انگلیسی! به ارث بردهاند، تشریح کنند!
🔻اما مطمئن باشید هیچکدام از آنها هیچ سخنی در این موضوع نخواهد گفت!
آنها اساساً، توسط ایادی همان ملکه و همان حکومت موروثی برای کار و کارکرد دیگری، در ایران، ساخته و پرداخته شدهاند!
#روشنفکری
🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷امواج و اعماق
✍️ احمدحسین شریفی
🔻همه ما در طول زندگی خود در معرض امواج «پیشبینی پذیر» و «غیر پیشبینی پذیر» هستیم.
🔻انسانهای موفق کسانیاند که به جای «موجسواری» به اعماق «اقیانوسهای وجودی» میروند، و به تفکر و تعمق در پدیدههای آفاقی و انفسی میپردازند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴علاقه «ملکه» به «لیبرال دموکراسی»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بزرگترین طنزهای تاریخ معاصر ما این است که کارل ریمود پوپر (۱۹۰۲-۱۹۹۴) از مشهورترین مدافعان «دموکراسی» و «حقوق بشر» و «شایستهسالاری» و «عدالت»! و نویسنده کتاب بسیار مشهور «جامعه باز و دشمنانش» و از خداوندان فکری پارهای از مدعیان روشنفکری در ایران، در سال ۱۹۶۵ به دلیل خدمات فراوانی که به «خاندان سلطنتی» انگلستان داشتند، از سوی ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر/ Sir» شدند! و در سال ۱۹۸۲ نیز به عنوان «مصاحب افتخاری» ملکه الیزابت و فیلسوف محبوبت «دستگاه پادشاهی» مفتخر شدند!
لقب «سر» لقبی که اعطای آن فقط در اختیار ملکه انگلستان است و به افراد معدودی که خدمات شایانی به نظام پادشاهی انگلستان کرده باشند، اعطا میشود! «عباس افندی» ملقب به عبدالبهاء فرزند و جانشین حسینعلی نوری ملقب به بهاء الله سرکرده و بنیانگذار فرقه بهائيت، و «سلمان رشدی»، نویسنده هتاک به پیامبر اکرم(ص)، نیز از جمله افرادی هستند که توسط ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر» شدهاند!
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷حکمت جرئت(۳)
✍️احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تنها کسانی میتوانند به مرواریدها و مرجانهای موجود در کف دریاها دست یابند که جرئت و جسارت «ترک ساحل» و «فرو رفتن در اعماق دریا» را داشته باشند.
و #پیامبر_اکرم(ص) چه زیبا فرمودند که:
«التَّاجِرُ الْجَبَانُ مَحْرُومٌ وَ التَّاجِرُ الْجَسُورُ مَرْزُوقٌ؛ بازرگان ترسو، بیروزی میماند؛ و بازرگان جسور، روزیمند.»
#اخلاق
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فتح و فلاحی خارج از دستگاه حسینی وجود ندارد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام حسین(ع) در نامهای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به برادرش محمدبن حنفیه و سایر بنیهاشم چنین مینویسند:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ
أَمَّا بَعْدُ
فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ
وَ السَّلَامُ».(بحارالانوار، 45، 87)
به نام خداوند بخشنده مهربان
از حسین بن علی به محمد بنعلی(محمد حنفیه) و سایر بنیهاشم
پس از حمد و ثنای الهی
حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند، شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید.
تمام شد.»
🔻این یک واقعیت تاریخی است که تاکنون چنین بوده است و تا همیشه تاریخ هم چنین است. سرنوشت همه حسینیان شهادت در راه خدا و رستگاری ابدی است و هر کس به قافله حسین نپیوندند هرگز روی پیروزی و رستگاری را نخواهد دید.
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اندر حکایت «فلسفه لاشخوری» و «فیلسوفان کفتاری»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاید عناوینی چون «فلسفه لاشخوری» یا «فیلسوفان کفتاری» برای برخی از مخاطبان چندان خوشایند نباشد و آن را یک ناسزا و بدگویی تلقی کنند. اما این عناوین بهترین توصیفگر واقعیت زندگی برخی از فیلسوفان است. هرگز قصد توهین به شخصیت آنان را ندارم؛ اما فلسفه برخی از افراد و موضعگیریهای اجتماعی آنان بیانگر این حقیقت است.
توضیح آنکه فلسفهها و فیلسوفان را میتوان به اعتبارات مختلفی دستهبندی کرد. و پارهای از گذشتگان نیز این کار را کردهاند. فی المثل، فرانسیس #بیکن، فیلسوف شهیر انگلیسی، فیلسوفان را به سه دسته تقسیم میکرد:
یک. «فیلسوفان مورچهسان»: که همچون مورچه صرفاً به دنبال گردآوری مطالب دیگران و نهایتاً نظم و نسق دادن به آنها هستند و از خود هیچ آوردهای ندارند.
دو. «فیلسوفان کرمابریشمسان» که بدون اعتنا به ایدههای دیگران، همواره از بزاق دهان خود، بر گرد خود میتنند و عاقبت در همین تارها میمیرند.
و سه. «فیلسوفان زنبورعسلگون» که همچون زنبور عسل در باغها و مزارع زندگی میکنند و گلها را مییابند و شهد آنها را میمکند و محصولی نو و تازه عرضه میکنند.
🔻به اعتقاد این بنده نیز از حیث «میزان پایبندی به حقایق و تفسیر و تبیین واقعیتها» فیلسوفان را میتوان به انواع مختلفی تقسیم کرد. تفصیل این بحث را به مقال و مجال دیگری میسپارم اما در اینجا فقط به دو دسته از آنها اشاره میکنم:
یک. «فیلسوفان عقابگونه» که از افقی بالا به حقایق مینگرند و همه جوانب مسأله یا مسائل مورد نظر را به وضوح و دقیق میبینند و به همین دلیل میتوانند توصیف و تفسیر و تبیینی واقعبینانه و دقیق از مسائل ارائه دهند. اینان هرگز به بیان مشکلات بسنده نمیکنند، بلکه به دلیل دید نافذ و جامعی که دارند همیشه برای مشکلات و گرههای زندگی راهحلهای واقعبینانه و پیشبرنده هم عرضه میکنند.
دو. «فیلسوفان کفتارصفت» اینان کسانیاند که در مواجهه با مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی، دقیقاً ویژگیهای کفتارها و لاشخورها را دارند:
یک. بیان و بنانی دریده و درنده دارند؛
دو. منحصراً از نعشها و مردهها تزریق و تغدیه میکنند؛ حتی اگر جسدی را در روی زمین برای تغذیه و ادامه حیات خود نبینند، سعی میکنند اجسادی را از خاک بیرون آورند و بخورند. بعضاً هم به صورت دستهجمعی و بسیار بیرحمانه به موجودات زندهای که آنها را ضعیف بیابند، حملهور میشوند. حیاتشان در منفیبافی و سیاهنمایی و ظلمتپراکنی است. همچون کفتار دائماً دنبال مردار میگردند. به تعبیر فرخی: «گشتند چو کفتار کنون از پی مردار»
سه. پر هیاهو و عظیمالجثهاند؛ اما بسیار ترسو و بزدل. در چهره پلنگان ظاهر میشوند اما گربههایی بیش نیستند.
چهار. همانطور که کفتارها غالباً روزها را در لانههای خود خزیده و پنهان میشوند و شبها برای پیدا کردن مردارها بیرون میآیند، اینان نیز روشناییها و خوبیهای جامعه را نمیبینند، صرفاً تاریکیها و بدیها را میبینند و از آنها ارتزاق میکنند و هرگز قصد تاریکیزدایی هم ندارند. به همین دلیل، نه تنها هیچ برنامهای برای روشناییبخشی ندارند که با هرگونه بصیرتبخشی اجتماعی هم مخالفت میکنند! حیات آنها در افزایش کمی و کیفی تاریکیها و ظلمتها است.
پنج. فیلسوفان کفتاری همچون کفتار که ادرارش را بر روی پاهای خود میریزد، مبتلا به انواعی از پلشتیها و بدیها و بدکرداریهایند (مطالعه کتاب #فیلسوفان_بدکردار نوشته نایجل راجرز و مل تامپسون را توصیه میکنم) و نجاسات اخلاقی و معنوی سراسر وجود آنها را فراگرفته است؛ اما عجب و غرورشان مانع میشود که خباثتهای درونی خودشان و خوبیها و پاکیهای دیگران را ببینند. به تعبیر مولوی:
ای چو کفتاری گرفتار فجور
این گرفتاری نبینی از غرور
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اخلاق و هوش هیجانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کسانی که از هوش هیجانی (Emotional intelligence) بالایی برخوردار باشند هرگز اجازه نمیدهند که رفتار دیگران، آنان را از چارچوب اخلاق و ادب خارج کند. آنان به ارزش خود و ارزش ادب واقفند.
#امام_سجاد در توصیهای حکیمانه به فرزندشان امام باقر علیهما السلام فرمودند:
«فرزندم، نسبت به هر کسی که انتظار خیر از تو دارد، خوبی کن؛ اگر شایسته آن بود فبها المطلوب؛ و اگر شایسته آن نبود، تو اهل خیر باش. و اگر کسی به تو ناسزا گفت و با فاصله اندکی عذرخواهی کرد، بلافاصله عذر او را قبول کن.»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شهریار و دفاع از داشتههای خودی و حکمت قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امروز (۲۷ شهریور) سالروز رحلت «شهریار شعر ایران» استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به «شهریار» است. بدون تردید او از بزرگترین شاعران معاصر ایران زمین است. اشعار او مشحون از مضامین دینی، اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و انقلابی است. مطالعه دیوان اشعار او را به همه علاقمندان به شعر و ادب فارسی توصیه میکنم.
به همین مناسبت به نقل برخی از ابیات یکی از قصیدههای زیبایی او میپردازم که در پاسخ یکی از دوستانش که او را برای اقامت در اروپا دعوت کرده است، سروده است. (دیوان اشعار، ج۱، ص۲۹۳) شهریار در این قصیده ضمن رد این دعوت، به بیان داشتههای خودی و غنای فکری و اخلاقی و معنوی ایرانیان میپردازد:
جان من بازآ به جان خود که جانان پیش ماست
مدعی، آرایش تن میکند، جان پیش ماست
با چراغ علم راه بتپرستی میروند
کعبهْ چشمانداز ما و راه ایمان پیش ماست
در سواد شبْ توان خواندن کتاب آسمان
شمع بزم صبح دم با ما و قرآن پیش ماست
دانش دنیاپرستان علم ابدان است و بس
علم ابدان مرگ دارد علم ادیان پیش ماست
ماه و کیوان از زمین سفله سرگردانترند
آنکه گردانندهی ماه است و کیهان پیش ماست
گو کلید قفل زندان طبیعت گم کنید
همتی کو بشکند این قفل و زندان پیش ماست
آفتاب حکمت از مشرق به مغرب میرود
چشمهی زایندهی اشراق و عرفان پیش ماست
مشعلْافروزان عالم روغن از ما میبرند
آنچه بازار جهان دارد چراغان پیش ماست
با لئیمان دامن گوهر نیفشاند فلک
سفرهی بیمنت انفاق و احسان پیش ماست
از برون پرده کس محرم در این درگاه نیست
پرده برگیر اندرونی شو که سلطان پیش ماست
دولت باقی فدای عشرت فانی مکن
چون که صد آمد نود هم طفل نادان پیش ماست
کفر اگر شد چیره بر ما از مسلمانی مرنج
دیده بر هم نه که مشتی نامسلمان پیش ماست
شهریارا دیو اگر خاتم بدزدد خوی اوست
غم مخور صورتگر نقش سلیمان پیش ماست
#شهریار
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
وین چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست
🔻صحبتهای فوقالعاده «شورانگیز» و شنیدنی کشیش برجسته آمریکایی، پدر «کِنِث جی. فلاورز» درباره جاذبه الهی حرم اباعبدالله الحسین (ع)
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«فلسفه سیاسی اسلام» و «اهتمام به جان انسانها»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از بنیادیترین تمایزات فلسفه سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی با فلسفه سیاسی و اجتماعی لیبرالی این است که «غایت نظم سیاسی و اجتماعی» در اسلام، تربیت «انسان خوب» است در حالی که غایت نظم سیاسی در #لیبرالیسم تربیت «شهروند خوب». (لطفا درباره پیامدها و لوازم مدیریتی و سیاستی این دو دقت کنید. این بنده در درسهای فلسفه سیاسی اسلام به تفصیل در این موضوع سخن گفتهام که ان شاء الله در فرصتی مناسب در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت)
🔸از کمترین لوازم این حقیقت آن است که اهتمام به «جان» و «جسم» انسانها و «سلامت بدنی» آنان در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، «کف انتظارات» است در حالی که در نظام سیاسی لیبرالی «سقف انتظارات»!
🔻به همین دلیل، همواره دیدهایم که در جمهوری اسلامی، نخستن مدعی سلامتی جسم و جان انسانها (حتی مجرمان و قانونشکنان) مسؤولان کشور و حاکمیت سیاسی است.
🔻فراموش نکرده و نمیکنیم که در بیماری فراگیر کرونا، مسؤولان برخی از کشورهای به اصطلاح متمدن غربی، امکانات بیمارستانی و حتی واکسن را از افراد بالای شصت سال دریغ میکردند و با صراحت بیان میکردند که مرگ چنین افرادی چندان اهمیتی ندارد! اما جمهوری اسلامی حتی برای اتباع خارجی مقیم ایران نیز به رایگان واکسن کرونا را تزریق کرد و هیچ امکانی را از هیچ فردی دریغ نکرد.
🔻 همانطور که دیدیم، در واقعه غمانگیزی که اخیراً برای مرحومه مهسا امینی پیش آمد، باز هم نخستین پیگیری کنندگان نیز رؤسای قوای سهگانه کشور بودند. چیزی که هرگز نمیتوان نمونهای از آن را در نظامهای لیبرالی و مدعیان حقوق بشر پیدا کرد. (البته احزاب و گروههای سیاسی و حتی بدخواهان اسلام و جمهوری اسلامی همواره سعی میکنند در چنین قضایایی با سیاهنمایی و خلط اخبار راست و دروغ و ... ماهی مراد خود را صید کنند؛ که متأسفانه تا اطلاع ثانوی انتظاری غیر از این هم از آنان نمیرود!)
#فلسفه
#سیاست
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آنتوان بارا؛ مسیحی حسینی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آنتوان بارا، نویسندهای مسیحی است که بیش از بیست سال از عمر خود را صرف تدوین دو کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» (الحسین فیالفکر المسیحی) و «زینب صرخة أکملت مسیرة» (زینب؛ فریاد تکمیلکننده راه) کرده است و تاکنون ۷ بار به زیارت کربلا رفته و یکبار هم در پیادهروی اربعین شرکت کرده است!
آنتوان بارا در مصاحبهای با خبرگزاری تسنیم درباره نقش #زینب_کبری در حرکت #امام_حسین (ع) میگوید:
«معتقدم اگر دین اسلام توسط حضرت محمد(ص) به وجود آمد و با امام حسین(ع) استمرار یافت، نهضت عاشورا نیز با امام حسین(ع) به وجود آمد و با حضرت زینب(س) استمرار یافت.
امام حسین(ع) در نهضت و قیام عاشورا میتوانست افراد دیگری را با خود همراه بکند اما حضرت زینب(س) را با خود همراه کرد چون آن شایستگی را در ایشان مشاهده کرده بود.
در قصر یزید و قصر دارالاماره و ابنزیاد این حضرت زینب(س) بود که توانست آن آتش وجد و اشتیاق را همچنان فروزنده نگاه دارد. این نهضت برای این ادامه پیدا کرد چون یزید میخواست که تمام فرزندان پسر را از بین ببرد و به همین دلیل فکری برای حضرت زینب(س) نکرده بود، بنابراین حضرت زینب(س) از این فرصت استفاده کرد و توانست پیامرسان واقعه کربلا باشد.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️ احمدحسین شریفی
شرط «پرواز»، «سبکباری» است
و شرط رسیدن به «قلههای کمال»، «تحمل سختیها» و «تلاش و مجاهدت» در چارچوب «موازین الهی».
#اخلاق
#مدیریت
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مسؤولیت مضاعف عالمان و آگاهان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عالمان دین و نخبگان اجتماعی در عمل به ارزشهای اخلاقی وظیفه و مسؤولیتی دوچندان دارند. به همین دلیل هم پاداشی که به عالمان داده میشود قابل مقایسه با پاداشها و ثوابهای غیرعالمان نیست و هم عذاب و کیفری که به آنان میرسد از شدیدترین و دردآورترین کیفرهاست.
به همین دلیل در قرآن کریم هم بهترین تمجیدها درباره عالمان است (إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء) (هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون) و هم بدترین سرزنشها و تنقیصها درباره عالمان بیان شده است. تمثیل سگ و الاغ درباره عالمان آمده است و نه مردم عادی:
(فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ)
(مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً)
#سعدی نیز در باب هشتم گلستان در این باره ميگويد:
«معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوبتر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد.»
عام نادان پريشان روزگار
به ز دانشمند ناپرهيزگار
کان به نابينايي از راه اوفتاد
وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آیا وقت صدور بیانیه نرسیده است؟!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت اطلاع آن بزرگواران و عزیزانی (آیات و فلاسفه و حضرات و سیاسیون و احزابی) که در نخستین دقایق انتشار خبر درگذشت مرحومه مهسا امینی (پیش از معلوم شدن حقیقت ماجرا) به بهانه دفاع از حقوق مردم دست به بیانیه شدند و مستقیم و غیر مستقیم جمهوری اسلامی بلکه اسلام را متهم به «قتل» آن مرحومه کردند، در دو سه روز گذشته کسانی که به تبع بیانیههای شماها به خیابانها آمدهاند:
۱. قرآن را آتش زدند؛
۲. مسجد (خانه خدا) را آتش زدند؛
۳. امامزاده را آتش زدند؛
۴. نه خلخال که چادر و روسری زن محجبه مسلمان را کشیدند و بی حرمتی علنی و آشکار کردند؛
۵. پلیس مظلوم را آتش زدند؛
۶. در مناطقی از شهرها رعب و وحشت و ناامنی ایجاد کردند؛
۷. میلیاردها تومان به بیتالمال مسلمین خسارت زدند؛
به نظرتان آیا وقت صدور بیانیه نیست؟ آیا هنوز مغز استخوانتان درد نگرفته است؟ آیا اینها فرزندان و دختران شما نیستند؟ آیا اینها پامال کردن ارزشهای شما نیست؟!
#سکولاریسم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹