🔴مرگ ملکه و چالش بزرگ روشنفکران وطنی!
✍️ احمدحسین شریفی
🔹با مرگ ملکه الیزابت دوم، پسرش جناب چارلز و همسر وی، به صورتی اتوماتیک و بدون آنکه هیچ برتری علمی یا شخصیتی ویژهای داشته باشند، وارث تاج و تخت انگلستان میشوند!
🔻توقع زیادی نیست که از عالیجنابان دموکراسی خواه و روشنفکران وطنی و غیروطنی انتظار داشته باشیم در این زمینه اظهار نظری کنند! دستکم قدری در اطراف فضایل جناب چارلز و همسرشان کامیلا، بگویند و بنویسند! و یا نسبت این «حکومت وراثتی» را با «دموکراسی» و «حقوق بشر» و حقوق ملتها و «آزادیخواهی» و «عدالت» و «شایستهسالاری» و سایر کلمات قشنگی که از فیلسوفان انگلیسی! به ارث بردهاند، تشریح کنند!
🔻اما مطمئن باشید هیچکدام از آنها هیچ سخنی در این موضوع نخواهد گفت!
آنها اساساً، توسط ایادی همان ملکه و همان حکومت موروثی برای کار و کارکرد دیگری، در ایران، ساخته و پرداخته شدهاند!
#روشنفکری
🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷امواج و اعماق
✍️ احمدحسین شریفی
🔻همه ما در طول زندگی خود در معرض امواج «پیشبینی پذیر» و «غیر پیشبینی پذیر» هستیم.
🔻انسانهای موفق کسانیاند که به جای «موجسواری» به اعماق «اقیانوسهای وجودی» میروند، و به تفکر و تعمق در پدیدههای آفاقی و انفسی میپردازند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴علاقه «ملکه» به «لیبرال دموکراسی»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بزرگترین طنزهای تاریخ معاصر ما این است که کارل ریمود پوپر (۱۹۰۲-۱۹۹۴) از مشهورترین مدافعان «دموکراسی» و «حقوق بشر» و «شایستهسالاری» و «عدالت»! و نویسنده کتاب بسیار مشهور «جامعه باز و دشمنانش» و از خداوندان فکری پارهای از مدعیان روشنفکری در ایران، در سال ۱۹۶۵ به دلیل خدمات فراوانی که به «خاندان سلطنتی» انگلستان داشتند، از سوی ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر/ Sir» شدند! و در سال ۱۹۸۲ نیز به عنوان «مصاحب افتخاری» ملکه الیزابت و فیلسوف محبوبت «دستگاه پادشاهی» مفتخر شدند!
لقب «سر» لقبی که اعطای آن فقط در اختیار ملکه انگلستان است و به افراد معدودی که خدمات شایانی به نظام پادشاهی انگلستان کرده باشند، اعطا میشود! «عباس افندی» ملقب به عبدالبهاء فرزند و جانشین حسینعلی نوری ملقب به بهاء الله سرکرده و بنیانگذار فرقه بهائيت، و «سلمان رشدی»، نویسنده هتاک به پیامبر اکرم(ص)، نیز از جمله افرادی هستند که توسط ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر» شدهاند!
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷حکمت جرئت(۳)
✍️احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تنها کسانی میتوانند به مرواریدها و مرجانهای موجود در کف دریاها دست یابند که جرئت و جسارت «ترک ساحل» و «فرو رفتن در اعماق دریا» را داشته باشند.
و #پیامبر_اکرم(ص) چه زیبا فرمودند که:
«التَّاجِرُ الْجَبَانُ مَحْرُومٌ وَ التَّاجِرُ الْجَسُورُ مَرْزُوقٌ؛ بازرگان ترسو، بیروزی میماند؛ و بازرگان جسور، روزیمند.»
#اخلاق
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فتح و فلاحی خارج از دستگاه حسینی وجود ندارد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام حسین(ع) در نامهای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به برادرش محمدبن حنفیه و سایر بنیهاشم چنین مینویسند:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ
أَمَّا بَعْدُ
فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ
وَ السَّلَامُ».(بحارالانوار، 45، 87)
به نام خداوند بخشنده مهربان
از حسین بن علی به محمد بنعلی(محمد حنفیه) و سایر بنیهاشم
پس از حمد و ثنای الهی
حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند، شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید.
تمام شد.»
🔻این یک واقعیت تاریخی است که تاکنون چنین بوده است و تا همیشه تاریخ هم چنین است. سرنوشت همه حسینیان شهادت در راه خدا و رستگاری ابدی است و هر کس به قافله حسین نپیوندند هرگز روی پیروزی و رستگاری را نخواهد دید.
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اندر حکایت «فلسفه لاشخوری» و «فیلسوفان کفتاری»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاید عناوینی چون «فلسفه لاشخوری» یا «فیلسوفان کفتاری» برای برخی از مخاطبان چندان خوشایند نباشد و آن را یک ناسزا و بدگویی تلقی کنند. اما این عناوین بهترین توصیفگر واقعیت زندگی برخی از فیلسوفان است. هرگز قصد توهین به شخصیت آنان را ندارم؛ اما فلسفه برخی از افراد و موضعگیریهای اجتماعی آنان بیانگر این حقیقت است.
توضیح آنکه فلسفهها و فیلسوفان را میتوان به اعتبارات مختلفی دستهبندی کرد. و پارهای از گذشتگان نیز این کار را کردهاند. فی المثل، فرانسیس #بیکن، فیلسوف شهیر انگلیسی، فیلسوفان را به سه دسته تقسیم میکرد:
یک. «فیلسوفان مورچهسان»: که همچون مورچه صرفاً به دنبال گردآوری مطالب دیگران و نهایتاً نظم و نسق دادن به آنها هستند و از خود هیچ آوردهای ندارند.
دو. «فیلسوفان کرمابریشمسان» که بدون اعتنا به ایدههای دیگران، همواره از بزاق دهان خود، بر گرد خود میتنند و عاقبت در همین تارها میمیرند.
و سه. «فیلسوفان زنبورعسلگون» که همچون زنبور عسل در باغها و مزارع زندگی میکنند و گلها را مییابند و شهد آنها را میمکند و محصولی نو و تازه عرضه میکنند.
🔻به اعتقاد این بنده نیز از حیث «میزان پایبندی به حقایق و تفسیر و تبیین واقعیتها» فیلسوفان را میتوان به انواع مختلفی تقسیم کرد. تفصیل این بحث را به مقال و مجال دیگری میسپارم اما در اینجا فقط به دو دسته از آنها اشاره میکنم:
یک. «فیلسوفان عقابگونه» که از افقی بالا به حقایق مینگرند و همه جوانب مسأله یا مسائل مورد نظر را به وضوح و دقیق میبینند و به همین دلیل میتوانند توصیف و تفسیر و تبیینی واقعبینانه و دقیق از مسائل ارائه دهند. اینان هرگز به بیان مشکلات بسنده نمیکنند، بلکه به دلیل دید نافذ و جامعی که دارند همیشه برای مشکلات و گرههای زندگی راهحلهای واقعبینانه و پیشبرنده هم عرضه میکنند.
دو. «فیلسوفان کفتارصفت» اینان کسانیاند که در مواجهه با مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی، دقیقاً ویژگیهای کفتارها و لاشخورها را دارند:
یک. بیان و بنانی دریده و درنده دارند؛
دو. منحصراً از نعشها و مردهها تزریق و تغدیه میکنند؛ حتی اگر جسدی را در روی زمین برای تغذیه و ادامه حیات خود نبینند، سعی میکنند اجسادی را از خاک بیرون آورند و بخورند. بعضاً هم به صورت دستهجمعی و بسیار بیرحمانه به موجودات زندهای که آنها را ضعیف بیابند، حملهور میشوند. حیاتشان در منفیبافی و سیاهنمایی و ظلمتپراکنی است. همچون کفتار دائماً دنبال مردار میگردند. به تعبیر فرخی: «گشتند چو کفتار کنون از پی مردار»
سه. پر هیاهو و عظیمالجثهاند؛ اما بسیار ترسو و بزدل. در چهره پلنگان ظاهر میشوند اما گربههایی بیش نیستند.
چهار. همانطور که کفتارها غالباً روزها را در لانههای خود خزیده و پنهان میشوند و شبها برای پیدا کردن مردارها بیرون میآیند، اینان نیز روشناییها و خوبیهای جامعه را نمیبینند، صرفاً تاریکیها و بدیها را میبینند و از آنها ارتزاق میکنند و هرگز قصد تاریکیزدایی هم ندارند. به همین دلیل، نه تنها هیچ برنامهای برای روشناییبخشی ندارند که با هرگونه بصیرتبخشی اجتماعی هم مخالفت میکنند! حیات آنها در افزایش کمی و کیفی تاریکیها و ظلمتها است.
پنج. فیلسوفان کفتاری همچون کفتار که ادرارش را بر روی پاهای خود میریزد، مبتلا به انواعی از پلشتیها و بدیها و بدکرداریهایند (مطالعه کتاب #فیلسوفان_بدکردار نوشته نایجل راجرز و مل تامپسون را توصیه میکنم) و نجاسات اخلاقی و معنوی سراسر وجود آنها را فراگرفته است؛ اما عجب و غرورشان مانع میشود که خباثتهای درونی خودشان و خوبیها و پاکیهای دیگران را ببینند. به تعبیر مولوی:
ای چو کفتاری گرفتار فجور
این گرفتاری نبینی از غرور
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اخلاق و هوش هیجانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کسانی که از هوش هیجانی (Emotional intelligence) بالایی برخوردار باشند هرگز اجازه نمیدهند که رفتار دیگران، آنان را از چارچوب اخلاق و ادب خارج کند. آنان به ارزش خود و ارزش ادب واقفند.
#امام_سجاد در توصیهای حکیمانه به فرزندشان امام باقر علیهما السلام فرمودند:
«فرزندم، نسبت به هر کسی که انتظار خیر از تو دارد، خوبی کن؛ اگر شایسته آن بود فبها المطلوب؛ و اگر شایسته آن نبود، تو اهل خیر باش. و اگر کسی به تو ناسزا گفت و با فاصله اندکی عذرخواهی کرد، بلافاصله عذر او را قبول کن.»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شهریار و دفاع از داشتههای خودی و حکمت قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امروز (۲۷ شهریور) سالروز رحلت «شهریار شعر ایران» استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به «شهریار» است. بدون تردید او از بزرگترین شاعران معاصر ایران زمین است. اشعار او مشحون از مضامین دینی، اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و انقلابی است. مطالعه دیوان اشعار او را به همه علاقمندان به شعر و ادب فارسی توصیه میکنم.
به همین مناسبت به نقل برخی از ابیات یکی از قصیدههای زیبایی او میپردازم که در پاسخ یکی از دوستانش که او را برای اقامت در اروپا دعوت کرده است، سروده است. (دیوان اشعار، ج۱، ص۲۹۳) شهریار در این قصیده ضمن رد این دعوت، به بیان داشتههای خودی و غنای فکری و اخلاقی و معنوی ایرانیان میپردازد:
جان من بازآ به جان خود که جانان پیش ماست
مدعی، آرایش تن میکند، جان پیش ماست
با چراغ علم راه بتپرستی میروند
کعبهْ چشمانداز ما و راه ایمان پیش ماست
در سواد شبْ توان خواندن کتاب آسمان
شمع بزم صبح دم با ما و قرآن پیش ماست
دانش دنیاپرستان علم ابدان است و بس
علم ابدان مرگ دارد علم ادیان پیش ماست
ماه و کیوان از زمین سفله سرگردانترند
آنکه گردانندهی ماه است و کیهان پیش ماست
گو کلید قفل زندان طبیعت گم کنید
همتی کو بشکند این قفل و زندان پیش ماست
آفتاب حکمت از مشرق به مغرب میرود
چشمهی زایندهی اشراق و عرفان پیش ماست
مشعلْافروزان عالم روغن از ما میبرند
آنچه بازار جهان دارد چراغان پیش ماست
با لئیمان دامن گوهر نیفشاند فلک
سفرهی بیمنت انفاق و احسان پیش ماست
از برون پرده کس محرم در این درگاه نیست
پرده برگیر اندرونی شو که سلطان پیش ماست
دولت باقی فدای عشرت فانی مکن
چون که صد آمد نود هم طفل نادان پیش ماست
کفر اگر شد چیره بر ما از مسلمانی مرنج
دیده بر هم نه که مشتی نامسلمان پیش ماست
شهریارا دیو اگر خاتم بدزدد خوی اوست
غم مخور صورتگر نقش سلیمان پیش ماست
#شهریار
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
وین چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست
🔻صحبتهای فوقالعاده «شورانگیز» و شنیدنی کشیش برجسته آمریکایی، پدر «کِنِث جی. فلاورز» درباره جاذبه الهی حرم اباعبدالله الحسین (ع)
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«فلسفه سیاسی اسلام» و «اهتمام به جان انسانها»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از بنیادیترین تمایزات فلسفه سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی با فلسفه سیاسی و اجتماعی لیبرالی این است که «غایت نظم سیاسی و اجتماعی» در اسلام، تربیت «انسان خوب» است در حالی که غایت نظم سیاسی در #لیبرالیسم تربیت «شهروند خوب». (لطفا درباره پیامدها و لوازم مدیریتی و سیاستی این دو دقت کنید. این بنده در درسهای فلسفه سیاسی اسلام به تفصیل در این موضوع سخن گفتهام که ان شاء الله در فرصتی مناسب در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت)
🔸از کمترین لوازم این حقیقت آن است که اهتمام به «جان» و «جسم» انسانها و «سلامت بدنی» آنان در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، «کف انتظارات» است در حالی که در نظام سیاسی لیبرالی «سقف انتظارات»!
🔻به همین دلیل، همواره دیدهایم که در جمهوری اسلامی، نخستن مدعی سلامتی جسم و جان انسانها (حتی مجرمان و قانونشکنان) مسؤولان کشور و حاکمیت سیاسی است.
🔻فراموش نکرده و نمیکنیم که در بیماری فراگیر کرونا، مسؤولان برخی از کشورهای به اصطلاح متمدن غربی، امکانات بیمارستانی و حتی واکسن را از افراد بالای شصت سال دریغ میکردند و با صراحت بیان میکردند که مرگ چنین افرادی چندان اهمیتی ندارد! اما جمهوری اسلامی حتی برای اتباع خارجی مقیم ایران نیز به رایگان واکسن کرونا را تزریق کرد و هیچ امکانی را از هیچ فردی دریغ نکرد.
🔻 همانطور که دیدیم، در واقعه غمانگیزی که اخیراً برای مرحومه مهسا امینی پیش آمد، باز هم نخستین پیگیری کنندگان نیز رؤسای قوای سهگانه کشور بودند. چیزی که هرگز نمیتوان نمونهای از آن را در نظامهای لیبرالی و مدعیان حقوق بشر پیدا کرد. (البته احزاب و گروههای سیاسی و حتی بدخواهان اسلام و جمهوری اسلامی همواره سعی میکنند در چنین قضایایی با سیاهنمایی و خلط اخبار راست و دروغ و ... ماهی مراد خود را صید کنند؛ که متأسفانه تا اطلاع ثانوی انتظاری غیر از این هم از آنان نمیرود!)
#فلسفه
#سیاست
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آنتوان بارا؛ مسیحی حسینی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آنتوان بارا، نویسندهای مسیحی است که بیش از بیست سال از عمر خود را صرف تدوین دو کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» (الحسین فیالفکر المسیحی) و «زینب صرخة أکملت مسیرة» (زینب؛ فریاد تکمیلکننده راه) کرده است و تاکنون ۷ بار به زیارت کربلا رفته و یکبار هم در پیادهروی اربعین شرکت کرده است!
آنتوان بارا در مصاحبهای با خبرگزاری تسنیم درباره نقش #زینب_کبری در حرکت #امام_حسین (ع) میگوید:
«معتقدم اگر دین اسلام توسط حضرت محمد(ص) به وجود آمد و با امام حسین(ع) استمرار یافت، نهضت عاشورا نیز با امام حسین(ع) به وجود آمد و با حضرت زینب(س) استمرار یافت.
امام حسین(ع) در نهضت و قیام عاشورا میتوانست افراد دیگری را با خود همراه بکند اما حضرت زینب(س) را با خود همراه کرد چون آن شایستگی را در ایشان مشاهده کرده بود.
در قصر یزید و قصر دارالاماره و ابنزیاد این حضرت زینب(س) بود که توانست آن آتش وجد و اشتیاق را همچنان فروزنده نگاه دارد. این نهضت برای این ادامه پیدا کرد چون یزید میخواست که تمام فرزندان پسر را از بین ببرد و به همین دلیل فکری برای حضرت زینب(س) نکرده بود، بنابراین حضرت زینب(س) از این فرصت استفاده کرد و توانست پیامرسان واقعه کربلا باشد.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️ احمدحسین شریفی
شرط «پرواز»، «سبکباری» است
و شرط رسیدن به «قلههای کمال»، «تحمل سختیها» و «تلاش و مجاهدت» در چارچوب «موازین الهی».
#اخلاق
#مدیریت
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مسؤولیت مضاعف عالمان و آگاهان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عالمان دین و نخبگان اجتماعی در عمل به ارزشهای اخلاقی وظیفه و مسؤولیتی دوچندان دارند. به همین دلیل هم پاداشی که به عالمان داده میشود قابل مقایسه با پاداشها و ثوابهای غیرعالمان نیست و هم عذاب و کیفری که به آنان میرسد از شدیدترین و دردآورترین کیفرهاست.
به همین دلیل در قرآن کریم هم بهترین تمجیدها درباره عالمان است (إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء) (هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون) و هم بدترین سرزنشها و تنقیصها درباره عالمان بیان شده است. تمثیل سگ و الاغ درباره عالمان آمده است و نه مردم عادی:
(فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ)
(مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً)
#سعدی نیز در باب هشتم گلستان در این باره ميگويد:
«معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوبتر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد.»
عام نادان پريشان روزگار
به ز دانشمند ناپرهيزگار
کان به نابينايي از راه اوفتاد
وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آیا وقت صدور بیانیه نرسیده است؟!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت اطلاع آن بزرگواران و عزیزانی (آیات و فلاسفه و حضرات و سیاسیون و احزابی) که در نخستین دقایق انتشار خبر درگذشت مرحومه مهسا امینی (پیش از معلوم شدن حقیقت ماجرا) به بهانه دفاع از حقوق مردم دست به بیانیه شدند و مستقیم و غیر مستقیم جمهوری اسلامی بلکه اسلام را متهم به «قتل» آن مرحومه کردند، در دو سه روز گذشته کسانی که به تبع بیانیههای شماها به خیابانها آمدهاند:
۱. قرآن را آتش زدند؛
۲. مسجد (خانه خدا) را آتش زدند؛
۳. امامزاده را آتش زدند؛
۴. نه خلخال که چادر و روسری زن محجبه مسلمان را کشیدند و بی حرمتی علنی و آشکار کردند؛
۵. پلیس مظلوم را آتش زدند؛
۶. در مناطقی از شهرها رعب و وحشت و ناامنی ایجاد کردند؛
۷. میلیاردها تومان به بیتالمال مسلمین خسارت زدند؛
به نظرتان آیا وقت صدور بیانیه نیست؟ آیا هنوز مغز استخوانتان درد نگرفته است؟ آیا اینها فرزندان و دختران شما نیستند؟ آیا اینها پامال کردن ارزشهای شما نیست؟!
#سکولاریسم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻 بازگشت خیرات
✍️ احمدحسین شریفی
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا (اسراء، ٧)
هر چه کنی به خود کنی
گر همه نیک و بد کنی
The more you do for others, the more you do for yourself
«هرچه بیشتر برای دیگران انجام میدهی، برای خودت انجام میدهی»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«مدیریت امیال» راهی برای «مدیریت افعال»؛
🔹بحثی بنیادین درباره ضرورت کنترل فضای مجازی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتخابهای آدمیان به شدت متأثر از «شوقها» و میلها و مطلوبات آنهاست. حتی برخی از فیلسوفان مثل علامه مصباح یزدی(ره) معتقدند علت غایی انتخابها و افعال آدمیان، «میل و علاقه به نتیجه مطلوب» است!
بنابراین کسی که بتواند امیال فرد، گروه یا جامعهای را مدیریت کند، در واقع انتخابها و رفتارهای آنها را نیز مدیریت میکند.
دنیای غرب با ابزارهای رسانهای مدرن، از فیلمهای هالیودی گرفته تا شبکههای ماهوارهای و شبکههای مجازی مثل تلگرام و واتساپ و اینستاگرام و ... به صورتی پیوسته در حال شکلدهی و جهتدهی به «امیال» و «مطلوبات» مخاطبان جهانی خود است.
قدرت شگفتآور این رسانهها در میلسازی را میتوان در تعدادی از جوانان ایرانی به عنوان قربانیان این ابزارها مشاهده کرد. عفت و حیا و غیرت و حجابی که نه تنها «اقتضای فطرت پاک انسانی» است؛ که ریشههایی هزاران ساله در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز دارد، در طول سه دهه چنان تغییراتی پیدا کرده است که عدهای علناً میل به «بیغیرتی» و «بیحیایی» و حتی «بیناموسی» پیدا کرده و با افتخار از برهنگی خود یا دختران و همسران و خواهران خود برهنه خود فیلم و کلیپ هم تهیه میکنند و در گسترهای جهانی منتشر میکنند!
راه درست مواجهه با چنین فضایی و احیای فطرت پاک الهی در دلها، «صرفاً» تبلیغ و ترویج عفت و حیا و غیرت و حجاب نیست؛ بلکه عوامل مخرب و انحرافی را هم باید تحت کنترل خود گرفت. بلکه کنترل راههای انحرافی منطقاً و عقلاً مقدم بر تبلیغ و ترویج و ارشاد است. به تعبیر اخلاقیان و عارفان، «تخلیه» مقدم بر «تحلیه» است:
ما در این انبار گندم میکنیم
گندم جمع آمده گم میکنیم
می نیندیشیم آخر ما بهوش
کین خلل در گندمست از مکر موش
موش تا انبار ما حفره زدست
و از فنش انبار ما ویران شدست
اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهان در جمع گندم جوش کن
🔻به باور این بنده:
تا مدیریت فضای مجازی کشور ما در اختیار سختافزارها و نرمافزارهای غربی باشد، نه تنها شاهد بهبودی در اخلاق اجتماعی و شهروندی مردم نخواهیم بود که روز به روز با اوضاعی بدتر و آشفتهتر و مدیریتناپذیرتر مواجه خواهیم شد.
🔻مع الاسف علیرغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، دستگاههای مسؤول تاکنون آنگونه که شایسته است وظیفه خود را در صیانت از حقوق عامه و صیانت از دین و اخلاق و عفت عمومی در #فضای_مجازی انجام ندادهاند؛ اکنون بهترین فرصت برای این کار است. راههای نشر و انتشار بیحیایی و بیغیرتی و بیدینی را یک بار برای همیشه قاطعانه مسدود کنید. دستکم هزینهکرد بیتالمال مسلمین را برای تسهیل فعالیتهای دینستیزانه دشمنان ممنوع کنید.
🔷به جوانان انقلابی و مراکز دانشبنیان میدان دهید، خواهید دید که در کوتاهترین زمان، ابزارهایی به مراتب بهتر و کارآمدتر از واتساپ و اینستاگرام و امثال آن تولید خواهند کرد و مردم ما و بلکه بسیاری از کشورهای دیگر از منافع انسانی این ابزارها بدون مبتلا شدن به اصناف آسیبها، بهرهمند خواهند شد.
#اخلاق
#مدیریت
#فرهنگ
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سیره پیامبر اکرم(ص) در برخورد با هنجارشکنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻سيرة پيامبر اکرم(ص) اينگونه بود که با اهانتها و بياخلاقيهايي که نسبت به شخص خودشان ميشد، کريمانه برخورد ميکرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين بینظیر الهي را در پي داشته است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيم (قلم، آيه 4)»
🔻در توصيفي که هند بن ابي هاله، از اخلاقيات #پيامبر_اکرم(ص) دارد، ميگويد:
كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ الْخُلُقِ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ
دائماً بشاش و خندهرو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.
🔹اما وقتي که مقررات و قوانين اجتماعي اسلام ناديده گرفته ميشد، به هيچ وجه اغماض نميکرد. هيچ نوع قانونشکني و هنجارشکنی را برنمیتافت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت ميشد کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرمخويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند!
پيامبر اکرم(ص) به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد ميکرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نميپذيرفت.
🔹هند بن ابي هاله دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حقکشيها و ظلمها ميگويد:
وَ لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛
دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نميآورد، و وقتي که حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري ميکرد و احقاق حق مينمود.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴برخورد قاطعانه با مفسدان مانع تکرار و توسعه فساد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻برخورد «قاطع»، «به موقع» و «علنی» با فساد و مفسدان و هنجارشکنان، نه تنها مانع از تکرار جرم و فساد و هنجارشکنی میشود؛ بلکه عبرتی برای افراد سستاخلاق و سستایمان هم خواهد شد.
🔸خواجه #نظامالملک_طوسی در کتاب ارزشمند «سیاستنامه»، درباره نقش قاطعیت و سرعت در برخورد با فسادهای اجتماعی، داستان آموزندهای را نقل میکند:
شنيدم که در غزنين، خبازان در دکانها ببستند؛ و نان عزيز و نايافت شد؛ و غربا و درويشان در رنج افتادند و به تظلم به درگاه شدند، و پيش سلطان ابراهيم از نانوايان بناليدند. فرمود تا همه را حاضر کردند. گفت: «چرا نان تنگ کردهايد؟» گفتند: «هر باري که گندم و آرد که در اين شهر ميآرند، نانواي تو بخرد و در انبار ميکند و ميگويد: «فرمان چنين است» و ما را نميگذارد که يک من بار بخريم» سلطان بفرمود تا خباز خاص را بياوردند، در زير پاي پيل افکندند. چون بمرد، بر دندان پيل ببستند و در شهر بگردانيدند، و بر وي منادي ميکردند که «هر که درِ دکان نگشايد از نانوايان، با او همين کنيم.» و انبارش خرج کردند. نماز شام بر درِ هر دکاني پنجاه من نان بمانده بود و کس نميخريد.
#سیاست
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
راهبردهای پیامبر اعظم برای اصلاحگری اجتماعی .mp3
29.87M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«راهبردها و راهکنشهای پیامبر اکرم(ص) برای اصلاحگری اجتماعی و فرهنگی»
✔️اصلاح باورها و بینشها
✔️ آموزشهای مصداقی و عینی
✔️ساختارسازی
✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانونشکنی
✔️امیدآفرینی و برجسته سازی خوبی
#پیامبر_اکرم(ص)
#اخلاق
🔸زمان: ۳/ مهر ۱۴۰۱
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عشق عارف بزرگ کرد، مولانا خالد نقشبندی، به امام رضا(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین ویژگیهای کردهای اهلسنت، عشق به پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت مطهر اوست. این حقیقت را میتوان در زیست عمومی آنها و در نخستین مواجهه با آنها تصدیق کرد. افزون بر این متون ادبی ادیبان و اشعار شعرای کرد اهل سنت در مدح اهل بیت پیامبر اکرم(ص) مهمترین گواه این حقیقت است.
به عنوان نمونهای از هزاران میتوان به اشعار مولانا خالد نقشبندی شهرزوری، از بزرگان علمای کرد اهل سنت در قرن سیزدهم و از مشایخ طریقه نقشبندیه اشاره کرد.
وی در جریان مسافرت به خراسان و زیارت مرقد مطهر ثامنالحجج قصیدهای سروده است که از بهترین قصاید در مدح و رثای امام رضا علیه السلام است. هماکنون نیز بخشهایی از بارگاه ملکوتی #امام_رضا(ع) به اشعار این عارف پاکباخته کرد، مزین شده است:
این بارگاه کیست کز عرش برتر است
وز نور گنبدش همه عالم منور است ....
بهر نگهبانی کفش مسافران
بر درگهش هزار چو خاقان و قیصر است
این بارگاه قافله سالار اولیاست
این خوابگاه نور دو چشم پیمبر است
این بارگاه حضرتی است که از شرق تا به غرب
وز قاف تا به قاف جهان سایه گستر است ..
مرغ خرد به کاخ کمالش نمیپرد
بر کعبه کی مجال عبور کبوتر است
تا همچو جان زمین تن پاکش به بر گرفت
او را هزار فخر بر این چرخ اخضر است ...
برگرد حاجیا به سوی مشهدش روان
کاین جا توقفی نه چو صد حج اکبر است ...
زوار بر حریم وی آهسته پا نهید
کز خیل قدسیان مفرشش زشهپر است
غلمان خلد کاکل خود دسته بستهاند
پیوسته کارشان همه جاروب این در است
شاها ستایش تو به عقل و زبان من
کی میتوان که وصف تو از عقل برتر است؟
اوصاف چون تو پادشهی از من گدا
صیقل زدن به آیینه مهر انور است ...
بر«خالد» آر رحم که پیوسته همچو بید
لرزان زبیم زمزمه روز محشر است
تو پادشاه دادگری این گدای زار
مغلوب دیو سرکش و نفس ستمگر است
از لطف چون تو شاه، ستمدیده بندهای
از جور اگر خلاص شود وه چه درخور است
نااهلم و سزای نوازش نِیَم ولی
نااهل و اهل پیش کریمان برابر است
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی (ع).mp3
28.3M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی»
✔️ نشانههای دهگانه عقلانیت
✔️ شاخصهای زیست اجتماعی شیعی
✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم (#یونس_بن_عبدالرحمن)
✔️رسالت اجتماعی عالمان (#زکریا_بن_آدم)
#امام_رضا(ع)
#اخلاق
🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقش مشهوران (سلبریتیها) و نخبگان در اخلاق اجتماعی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻رفتار ذینفوذان و افراد مشهور (سلبرتیها) از مهمترین عوامل تغییر اخلاق اجتماعی است. ذينفوذان هر جامعهاي به دليل جايگاه و موقعيت اجتماعي برتر یا قابل توجهتري که دارند، نقشي جدي در شکلدهي به فرهنگ عمومي و اخلاقیات اجتماعی ايفا ميکنند. اخلاق و رفتار و گفتار آنان و نحوة معيشت و معاشرت و آرایش و پوشش آنها عاملي مهم در فرهنگسازي و اخلاقگستری یا اخلاقزدایی است.
🔻به همين دليل، هرگونه انحرافي در اخلاق و رفتار ذينفوذان و نخبگان جامعه (اعم از نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و ...) ميتواند تأثيرات جبرانناپذيري بر خلقیات عامة مردم بگذارد.
🔸قرآن کريم در داستان قارون به عنوان یک نخبه اقتصادی، ميفرمايد:
فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ في زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيم (قصص، 79)
(قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگي دنيا بودند گفتند: «اي کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم براستي که او بهرة عظيمي دارد»
🔻شیوه رفتار عالمان و نخبگان جامعه و به ویژه عالمان دین هم در شکلدهی به اخلاقیات اجتماعی بسیار مهم است. تا جایی که در حدیثی بسیار تکاندهنده از #پیامبر_اکرم(ص) چنین نقل شده است که:
«إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ؛
همانا دوزخیان از بوی گند عالم بیعمل در رنجاند و در میان دوزخیان بیشترین پشیمانی از آن کسی است که دیگران را به دین دعوت کرده و آنها هم پذیرفته و خدا را اطاعت کرده و در نتیجه وارد بهشت شدهاند، اما خود آن دعوتکننده به دلیل بیعملی وارد دوزخ شده است.»
🔸خدا رحمت کند #امام_خمینی را که کراراً با یادآوری این حدیث، محتوای آن را متذکر میشد و با شجاعت و صراحت میگفت:
«آن قدر صدمهاى كه اسلام از يك آخوند فاسد مىخورد از محمد رضا نمىخورد! در روايات هست كه آخوند فاسد و ملّاى فاسد در جهنم از بوى تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در اين دنيا هم از بوى تعفن بعض از آخوندهاى فاسد دنيا در عذاب است. ما طرفدارى از عمامه نمىكنيم. ما طرفدارى از اسلام مىكنيم.»
🔻#سعدی نیز در باب هشتم گلستان با عنوان «در آداب صحبت» ميگويد:
«معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوبتر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد.
عام نادان پريشان روزگار
به ز دانشمند ناپرهيزگار
کان به نابينايي از راه اوفتاد
وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد»
#شهرت
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴رهایی از آشفتگی، شرط لازم بهرهمندی از معارف قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راه «بهرهمندی از قرآن» و «لذت بردن از قرائت آن» و «درک معارف آن»، پاکسازی زبان و ذهن و دل از «آشفتهگویی» و «آشفتهذهنی» و «آشفتهدلی» است.
به تعبیر زیبای سنائی غزنوی:
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد
كه دارالملك ايمان را مجرد بيند از غوغا
عجب نبود گر از قرآن نصيبت نيست جز نقشى
كه از خورشيد جز گرمى نبيند چشم نابينا
#اخلاق
#قرآن
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸درود خدا بر این امام جمعه عالم و بصیر و زمان شناس
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹