🟢نقش مبانی در نظریهها
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نظریههای علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفههای ناظر به تکتک علوم انسانیاند و آن فلسفهها نیز به نوبه خود متأثر از بنیانهای معرفتی و فلسفی و انسانشناختی کلانتر و کلیترند.
به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریهها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و میشود.
بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلیترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است.
اما بر اساس «جامعهگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلیترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است.
این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریههای اقتصادی از مبانی فلسفی نظریهپردازان است.
حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیقتری را هم میتوانیم ترسیم کنیم. به این صورت که
بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است.
#علوم_انسانی
#فلسفه_سیاسی
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢دشواری «نظریهپردازی» و نیازمندیهای «اجتهاد»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«نظريهپردازی» امری دشوار، پيچيده و ديرياب است.
قلهی رفيع دانش و انديشهورزی است.
هر کسی را توان فتح اين قله نيست.
هر چند هدف نهايی بسياری از نظامهای آموزشی تربيت «نظريهپرداز» است، اما کسانی که بتوانند به اين هدف نايل شوند، بسيار نادرند.
دشواری نظريهپردازی، در حوزهی مسائل دينی و اسلامی، دو چندان است. نخبگی يا مجاهدتِ علمی مضاعف میخواهد. بیجهت نیست که در ادبیات عالمان مسلمان، نام آن را «اجتهاد» گذاشتهاند.
افزون بر آگاهی از مرزهای دانش در حوزهای تخصصی، بايد اطلاعات گستردهای دربارهی دانشهای مربوط به علوم اسلامی نيز داشت. به تعبير ديگر، هم بايد از آگاهیهای درونرشتهای در سطح قابل قبولی برخوردار بود و هم از آگاهیهای اسلامی در سطحی محققانه و اجتهادی.
#اجتهاد
#نظریهپردازی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در سالگرد قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم: همه باید برای حضور مردم در صحنه تلاش کنند.
ان شاءالله دانشگاهیان شهر کریمه اهل بیت، قم (اعم از تشکلهای سیاسی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی دانشجویی و کارمندان و استادان دانشگاه) پیشتاز دعوت علمی و عملی همگان به مشارکت آگاهانه، پرشور و دشمنشکن مردم در انتخابات خواهند بود.
#انتخابات
#دانشگاه
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟢ضرورت آشنايي با مباني نظري اسلام برای اجتهاد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علمای گذشته به هنگام معرفی دانشهای مورد نياز اجتهاد فقهی، به صورت خيلی مجمل از دو دانش فلسفه و کلام سخن میگفتند. فلسفه ناظر به هستیشناسی و کلام نيز ناظر به مبانی الهياتی و دينشناختی بود.
به عنوان مثال، #شهيد_ثانی دربارهی ميزان آشنايی با علم کلام میگويد، شرط اجتهاد فقهی عبارت است از شناخت خدا، صفات جلال و جمال او، عدل و حکمت او. اعتقاد به پيامبری حضرت محمد(ص) و عصمت او؛ و اعتقاد به امامت ائمة اطهار(ع) و عصمت آنان. شهيد ثانی میفرمايد آگاهی افزونتری از مسائل کلامی و اعتقادی لازم نيست.
#فاضل_تونی (م1071ق) دربارة نياز به علم کلام ميگويد: آگاهی از احکام شرعی، متوقف بر علم به اين است که
اولاً، سخنان خداوند قابل فهماند؛
ثانياً، معنای آنها همان معانیای است که از ظواهر کلمات و جملات وحی فهميده میشود و خداوند معنای خلاف ظاهر را اراده نمیکند. اما علم به اين دو مسأله متوقف بر علم به اين است که خداوند حکيم است و مرتکب کار قبيح نمیشود. افزون بر اين، علم به احکام شرعی، متوقف بر علم به صدق پيامبر و ائمه اطهار است. و اينها مسائلی است که در علم کلام مورد بحث و اثبات قرار میگيرند. در عين حال، «حق اين است که احتياج به کلام، به منظور تصحيح باورهاست و ويژهی احکام شرعی نيست»
آيتالله #مکارم_شيرازی هم به صورت اجمالی و بسيار مختصر ميفرمايد، برای اجتهاد و نظريهپردازی فقهی، نيازمند به علم کلام هستيم. زيرا اثبات حجيت سخن و رفتار و سکوت معصوم، متوقف بر اثبات امامت و عصمت اوست؛ همانطور که اثبات حجيت ظواهر کتاب نيز مبتني بر اثبات حقانيت اصل قرآن است؛ و چنين مباحثي در علم کلام مورد بحث قرار ميگيرند. اما دربارة فلسفه ميفرمايد، فلسفه هيچ ارتباطي به دانش فقه ندارد؛ زيرا در فلسفه از امور حقيقي بحث ميشود در حالي که در فقه از امور اعتباري. بلکه دخالت فلسفه در اصول فقه را نيز، که از سوي برخي از اصولياني مثل آخوند خراساني، صورت گرفته است، مخل به رسالت اصلي اصول فقه ميدانند.
🔻اما به نظر ميرسد براي نظريهپردازي ديني و حتي اجتهاد فقهي بسيار بيش از اين، بايد از مباني نظري اسلام آگاهي داشته باشيم. مباني نظري نقشي جدي در نظريهپردازي دارند. و اين مباني نيز اختصاصي به مباني کلامي و الهياتي ندارند. آگاهي دقيق و استدلالي از مباني هستيشناختي، معرفتشناختي، انسانشناختي، دينشناختي و ارزششناختي اسلامي از مهمترين شرايط علمي براي نظريهپردازي اسلامي است. فهم نوع نگاه اسلام به هستي، معرفت، انسان و ارزش است که به يک نظريهپرداز در حوزههاي علوم انساني کمک ميکند، نظريهاي مبتني بر اين بنيانها ارائه دهد.
انديشمندان اسلامي، هر چند به صورت پراکنده، تلاشهاي گستردهاي را براي کشف و عرضة مباني پنجگانة يادشده به کار بستهاند. اما به اعتقاد من، آيتالله مصباح يزدي، تنها کسي است که در طول تاريخ اسلام و تشيع توانسته است مجموعهاي منسجم و عملياتي از اين مباني را آموزش داده، تدوين کنند و به صورت کتابهاي درسي در سطوح مختلف دانشجويي، و نخبگاني عرضه کنند. مباني پنجگانه يادشده، در دورههاي موسوم به «طرح ولايت» به صورتي دقيق، تنظيم شده و آموزش داده ميشوند.
#اجتهاد
#نظریهپردازی
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢امام باقر علیه السلام در کلام عطار نیشابوری: حجت اهل معاملت و برهان ارباب مشاهدت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عطار نیشابوری در کتاب تذکره الاولیاء در مجموع تذکرهای مختصر از ۹۷ نفر از اولیاء الهی را ذکر میکند. وی تبرکاً کتاب خود را با توصیف امام صادق علیه السلام آغاز میکند و آن را با توصیف امام باقر علیه السلام پایان میدهد. خود وی میگوید:
«به حكم آن كه ابتداء اين طايفه از جعفر صادق كرده شد كه از فرزندان مصطفى است- عليه الصّلاة و السّلام- ختم اين طايفه هم بر ايشان كرده مىآيد. ...و به جهت تبرّك ختم كتاب را ذكر او (امام باقر علیه السلام) كرديم.»
در توصیف #امام_باقر علیه السلام مینویسد:
«آن حجت اهل معاملت، آن برهان ارباب مشاهدت، آن امام اولاد نبى، آن گزيده احفاد على، آن صاحب باطن و ظاهر، ابو جعفر محمد باقر ... مخصوص بود به دقايق علوم و لطايف اشارت، و او را كرامات مشهور است به آيات باهر و براهين زاهر.
و مىآرند در تفسير اين آيت كه فمن يكفر بالطّاغوت و يؤمن بالله فرموده است كه: «بازدارنده تو از مطالعه حق طاغوت است، بنگر تا [به] چه محجوبى؟ بدان حجاب از وى بازماندهاى. به ترك آن حجاب بگوى كه به كشف ابدى برسى؛ و محجوب ممنوع باشد، و ممنوعى نبايد كه دعوت قربت كند».
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️«آثار تقوا» و «پیامدهای بیتقوایی» در کلام امام هادی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام هادی علیه السلام (۲۱۲-۲۵۴ق) درباره آثار و برکات اجتماعی تقوای الهی و همچنین پیامدها و آثار سوء دنیوی و اینجهانی بیتقوایی و بیتوجهی به خواستهها و اوامر الهی، چنین میفرماید:
مَنِ اتَّقَى اللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَلْيَيْقَنْ أَنْ يَحُلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِينَ؛
هر كه از خدا پروا نمايد از او پروا كنند
و هر كه خدا را اطاعت کند، او را اطاعت کنند؛
و هر كه آفریننده را پیروی کند، از ناخشنودی آفریدهها باکی ندارد.
و هر که آفریننده را ناخشنود کند، به یقین مورد ناخشنودی آفریدهها قرار خواهد گرفت.
#تقوا
#امام_هادی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نقدهای بیپاسخ علامه مصباح بر دموکراسی غربی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه مصباح یزدی را میتوان از مهمترین و قویترین منتقدان نظام سیاسی دموکراسی در دوران معاصر دانست. هر چند هم حجاب معاصرت و هم کجروایتهای شیطانی غربزدگان درباره این استاد بلامنازع اندیشه اسلامی و انقلابی، توانسته است که تاکنون مانع شنیدن و خواندن سخنان و اندیشههای ایشان از سوی قشر وسیعی از تحصیلکردگان ما شود.
ایشان افزون بر نقد مستند دستاوردها و عملکرد مدعیان دموکراسی در دنیا، به نقد روششناختی، نقد مبانی و نقد پیشفرضهای نظریه دموکراسی میپردازد. و البته در کنار اینها به تبیین فیلسوفانه و محققانه نظریه بدیل یعنی «مردمسالاری دینی» هم میپردازد.
برخی از پرسشهای فیلسوفانه و البته بیپاسخ علامه مصباح درباره دموکراسی و کسانی که رأی اکثریت مردم را معیار حقانیت میدانند این است که:
1️⃣منظور از «مردم» که شما رأی آنها را معیار حق اعمال حاکمیت میدانید چه كسانى است؟ زیرا «مردم»، واژهای عام است که از طفل شیرخوار تا پیران کهنسالی را که روى تخت بیمارستان افتاده و مشاعرشان را از دست دادهاند دربرمیگیرد. آیا رأی همه آنها معیار حقانیت است؟ اگر پاسخ منفی باشد، پرسش دوم مطرح میشود که
2️⃣واجدان شرایط رأی را چه کسی و بر اساس چه معیاری تعیین میکند؟ چرا و به چه دلیلی حداقل سن برای رأیدهی را 15، 16، 17 یا 18 سال قرار دهیم؟ آیا شرط سواد نیز براى رأیدهندگان لازم است؟ آیا آشنایى با موضوعى كه میخواهند درباره آن رأى بدهند، لازم است یا خیر؟ شرط «جنسیت» چطور؟ آیا هم مردان و هم زنان حقّ رأى دارند یا فقط مختص مردان است؟
3️⃣اگر گفته شود این شرایط را در یك رفراندوم و همهپرسی جدا و قبل از رأیگیری درباره اركان حكومت، تعیین میکنیم، سؤال میشود که بحث بر سر همان نخستین انتخاباتى است كه میخواهد برگزار شود؛ در این انتخابات چه كسانى حق رأى دارند؟ شرایط همان رأیدهندگان نخستین انتخابات كه به طور طبیعى در سرنوشت انتخاباتهای دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود، بر چه اساسى تعیین میشود؟
🔻از مدعیان #روشنفکری و از مدافعان وطنی #دموکراسی غربی میخواهیم، به جای هوچیگری علیه آيتالله مصباح و تداوم ترور شخصیت این فیلسوف کمنظیر و محروم کردن جوانان این مرز و بوم از بهرهمندی از روشنایی اندیشه آن حکیم روشنیبخش و مصباح فروزنده فکر و اندیشه، دستکم به این اشکالات ابتدایی ایشان که ۲۳ سال است همچنان منتظر جواباند، پاسخ دهند!
#علامه_مصباح
#فلسفه_سیاسی
#علوم_انسانی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
میزان رأی ملت است.mp3
13.69M
🎤احمدحسین شریفی
🔹تحلیل «میزان رأی ملت است»
🔻منظور امام از این جمله که «میزان رأی ملت است» چیست؟
🔻آیا درصدد بیان میزان و معیار «حقانیت» و «مشروعیت» اعمال حاکمیت از نگاه اسلام بوده است؟
🔻آیا نظر #علامه_مصباح یزدی با نظر امام در این موضوع متفاوت است ؟
#سیاست
#فلسفه_سیاسی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢چرایی فعالیت مستمر جوخههای ترور علیه علامه مصباح
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفرت از آيتالله مصباح و تلاش شبانهروزی غربزدگان و اسلامستيزان و ولايتگريزان برای دور نگهداشتن نسل جوان از ايشان دلايل متعددی دارد که به پارهای از آنها اشاره میکنم:
یک. منطق قوی: آيتالله مصباح منطقی قوی و نفوذناپذير داشت، تجسم حکمت اسلامي و قرآنی بود؛ مقلدان اندیشههای پوپری را يارای مواجهه با منطق مستحکم او نبود و نیست؛ به همین دلیل چارهای جز ترور شخصيت او را نداشتند.
دو. شجاعت در بیان حقایق: علامه مصباح شجاعتی کمنظير در بيان حقايق با بيانی شفاف و رسا و منطقی مستحکم داشت؛ و افراد زبون، در رویارویی با شجاعان و دليران، برای سرپوش نهادن بر ضعف و حقارت خود چارهای جز خاکپاشی بر چهره خورشید و گلآلود کردن آب ندارند.
سه. بصیرت در فهم لایههای پنهانی افراد و افکار: او با بصيرتی کمنظير پنهانیترين اهداف نفوذیهای غرب در جريان فکر و فرهنگ انقلابی را میديد و میشناخت و به دليل شجاعت کمنظيری که داشت، آنها را آشکار میکرد؛ او حاصل سالها نيروسازی و مقلدپروری غربيان برای زدودن فکر و فرهنگ اسلامی را از میان برد و اين يکی از رازهای اصلی کینههای کهنه و ریشهدار رهبران روشنفکری غربزده از ايشان است.
چهار. اندیشهپروری: علامه مصباح فقط يک عالم دينی نبود؛ عالمی انديشهپرور بود؛ او در کار نيروسازی و کادرسازی فکري برای انقلاب اسلامی تلاش میکرد، پس برای جلوگيری از نفوذ انديشه و حکمت او که همان انديشه و حکمت انقلاب و اسلام است، سادهترين راه را ترور شخصيت او میدانستند. غافل از اينکه علم، نور است و حکمت، چونان رودی روان که هیچ سنگ و سدی توان مسدود کردن دائمی راه آن را ندارد.
پنج. ولایتگستری: صرفاً يک فيلسوف «ولايتپذير» نبود؛ بلکه حکيمی «ولايتگستر» هم بود؛ و در طول تاريخ اسلام، دشمنان همواره سختترين و بیرحمانهترين هجمهها را با ولايتگسترانی چون سلمان و ابوذر و عمار و مالک و مقداد و میثم تمار و حجر بن عدی و... داشتهاند و با ترور شخص یا شخصیت آنان خواستهاند بازوان ولايت را قطع کنند.
شش. تئوریپردازی برای نظام انقلابی: آيتالله مصباح يک فرد نبود؛ بلکه عقبه تئوريک نظام بود؛ با ترور شخصيت و دانش و انديشه او میخواستند و میخواهند شخصيت و علم و انديشه انقلاب را ترور کنند. به تعبير ديگر، آيتالله مصباح خودش هدف اصلی نبوده و نيست؛ او سپر دفاع از اسلام و قرآن و ولايت و انقلاب اسلامی بوده و هست.
هفت. نماد روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد: #علامه_مصباح یک شخص نبود، بلکه نماد و نمونه عالی و پیشرو و پیشگام روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد بود. به همین دلیل، همه حقد و کینههای خفته و نهان از روحانیت مجاهد شیعه در همه دورانها، توسط حامیان ایده اسلام منهای روحانیت بر سر او آوار میشد و هنوز هم میشود.
🔻اما دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب بدانند که اگر اسلافشان توانستند نور سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حجر بن عدیها را خاموش کنند و از تأثيرگذاری آنان در گستره تاريخ بکاهند، اینان هم میتوانند چراغ روشنیبخش علم و انديشه مصباح یزدی را خاموش کنند. مصباح یزدی برکهای نبود که در گذر زمان رنگ و طعم ببازد؛ او همچون رودی جاری در گستره تاریخ است که تازه بعد از هجران، جوششی نو و جريانی پرخروش آغاز کرده است؛ غربباوران و ولايتستيزان خوب میدانند که اين رود پرتلاطم با قوت دانش و خرد و انديشه، در پی جاری ساختن معنا و معنویت اصیل در همه ابعاد زندگی انسانی است و تا تحقق منويات حضرت ولايت و تا ثمر نشستن تمدن اسلامی، از حرکت باز نخواهد ايستاد.
[بخشی از کتاب بر مدار حق: توصیفی از سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی]
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حسرت یا تلاش؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از افراد، زندگی خود را در «حسرت» داشتههای دیگران یا «پشیمانی» نسبت به از دست دادن فرصتها سپری میکنند!
نیم عمرت در پریشانی رود
نیم دیگر در پشیمانی رود
یکی از ویژگیهای انسانهای اخلاقی این است که به جای سوختن از حسرت «باغ» دیگران، در اندیشه ساختن «باغچه» زندگی خود هستند؛ یا به جای تماشای «پنجره» زندگی دیگران، داشتههای خود را «قاب» گرفته و پیش روی خود میگذارد و برای دستیابی به نداشتهها تلاش میکند.
پشیمانی نسبت به از دست دادن فرصتها اگر نیروی محرکه استفاده بهینهتر از فرصتهای آینده باشد، حالتی ارزشمند و خوب است؛ اما پشیمانی به خودی خود هیچ اثری جز رکود و یأس و ناامیدی نخواهد داشت.
ترک این فکر و پریشانی بگو
حال و یار و کار نیکوتر بجو
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢عقل و ادب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
🔹چهره ظاهری، محسوس و مشاهدهپذیر «عقلانیت»، «ادب» است. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام: «الْأَدَبُ صُورَةُ الْعَقْلِ». به تعبیر دیگر، ادب از محصولات و ثمرات درختی است که ریشه آن عقل است: «الْأَدَبُ فِي الْإِنْسَانِ كَشَجَرَةٍ أَصْلُهَا الْعَقْلُ»
به همین دلیل «بیادبی» نشانه «بیخردی» دانسته شده است: «لَا عَقْلَ لِمَنْ لَا أَدَبَ لَهُ»
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
🔻میزان و عمق #عقلانیت را در میزان و عمق #ادب افراد میتوان یافت. سطح و مستوای «عقلانیت اجتماعی» را با سنجه سطح و مستوای «ادب اجتماعی» میتوان سنجید. همانطور که مهمترین نشانه و شاخص «عقلانیت دینی» یک فرد را در میزان «ادب دینی» او در برابر خدا و اولیاء خدا و فرمانهای الهی باید دید.
#پیامبر_اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّمَا يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ وَ لَا دِينَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ.»
🔶در عین حال، ادب موجب تقویت و رشد عقلانیت نیز میشود. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: «كُلُّ شَيْءٍ يَحْتَاجُ إِلَى الْعَقْلِ وَ الْعَقْلُ يَحْتَاجُ إِلَى الْأَدَبِ»
🔹به همین دلیل عقل و ادب به عنوان نشانههای شرافت و بزرگی معرفی شدهاند:
«إِنَّمَا الشَّرَفُ بِالْعَقْلِ وَ الْأَدَبِ»
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸ارزش حکومت اسلامی
✍️ احمدحسین شریفی
🔻مهمترین و برجستهترین ویژگی و کارویژه امام زمان روحی له الفداء که بقیه ائمه معصوم علیهم السلام امکان اجرای آن را نداشتند، تشکیل حکومت جهانی اسلام و برقراری عدالت در گستره گیتی است. ارزش این کار تا جایی است که #امام_صادق(ع) میفرماید:
«وَ لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیَّامَ حَیَاتِی؛ اگر من ایام او را درک میکردم، همه عمر به او خدمت میکردم»
🔻شهید #نواب_صفوی که امروز (۲۷ دی) مصادف با سالروز شهادتش است، میگفت:
«آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم.»
#حکومت
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔹دیپلماسی علمی دانشگاه بینالمللی قم
🔸سفر عالیرتبهترین هیأت آموزش عالی پاکستان، بعد از انقلاب اسلامی، به دانشگاه بینالمللی قم و امضای سه تفاهمنامه همکاری با دانشگاههای پنجاب، قائد اعظم و علامه اقبال لاهوری
🔻هیات عالیرتبه آموزش عالی پاکستان در بازدید از دانشگاه بینالمللی قم متشکل از:
۱. دکتر احمد مختار رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان؛
۲. دکتر نیاز احمد اختر رئیس دانشگاه قائد اعظم؛
۳. دکتر نصیر محمود رئیس دانشگاه علامه اقبال؛
۴. دکتر خالد محمود رئیس دانشگاه پنجاب؛
۵. دکتر محمد علم سعید رئیس دانشگاه آموزش لاهور؛
۶. دکتر محمد سلیم مظهر رئیس مرکز زبان ملی پاکستان؛
۷. دکتر محمد رفیق طاهر رئیس سابق اداره کل تعلیمات دینی پاکستان و مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال؛
۸. دکتر احمد عدنان رئیس دانشگاه دولتی لاهور؛
۹. آقای دکتر عامر شهزاد معاون دکتر احمد مختار
۱۰.آقای دکتر محمد زبیر خان نماینده وزارت اموزش پاکستان بود.
نکته جالب توجه در این سفر این بود که دکتر مختار احمد با مشاهده پیشرفتهای چشمگیر علمی جمهوری اسلامی، ابراز داشت: شکرگزار تحریمهای آمریکا و اروپا باشید! زیرا منشأ خیر و پیشرفت علمی اعجابانگیز ایران شده است؛ پیشرفتهایی که پاکستان علیرغم سابقه دیرین دانشگاهی و وجود دانشمندان بزرگ و برجسته، از آنها محروم مانده است.
نکته: دانشگاه پنجاب، با سابقه ۱۴۰ ساله، چهار دانشمند برنده جایزه نوبل دارد.
دانشگاه علامه اقبال لاهوری دارای یک میلیون و دویست هزار دانشجو است.
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
3.45M
🎤احمدحسین شریفی
🔹شیخ محمود #شبستری در کتاب بینظیر و بسیار ارزشمند «گلشن راز» درباره موانع راه قرب میگوید:
موانع تا نگردانی ز خود دور
درون خانهٔ دل نایدت نور
موانع چون در این عالم چهار است
طهارت کردن از وی هم چهار است
نخستین پاکی از احداث و انجاس
دوم از معصیت وز شر وسواس
سوم پاکی ز اخلاق ذمیمه است
که با وی آدمی همچون بهیمه است
چهارم پاکی سر است از غیر
که اینجا منتهی میگرددش سیر
هر آن کو کرد حاصل این طهارات
شود بی شک سزاوار مناجات
تو تا خود را بکلی در نبازی
نمازت کی شود هرگز نمازی
چو ذاتت پاک گردد از همه شین
نمازت گردد آنگه قرةالعین
نماند در میانه هیچ تمییز
شود معروف و عارف جمله یک چیز
#عرفان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢از اخلاق تا انقلاب!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹«بندهای» را دیدم که با ژستی روشنفکرانه و ظاهری خیرخواهانه در یکی از شبکههای تلویزیونی میگفت:
«روحانیت انقلاب نکرد که مسؤولیت سیاسی داشته باشد! او انقلاب کرد که معلم اخلاق شود!»
🔻بیچاره نمیدانست که:
اولاً، معلم اخلاق شدن، به آن معنا که او مد نظر دارد، نیازی به انقلاب نداشته و ندارد؛ اساساً یکی از شؤون عالمان دینی و به طور کلی دینداران در همیشه روزگاران، «ترویج اخلاق» و «معلمی اخلاق» بوده و هست.
ثانیاً، این بیچاره نمیدانست که حتی در روزگار پهلوی نیز روحانیت شأن معلمی اخلاق را، بدان معنا که او میپندارد، به خوبی ایفا میکرد؛ حتی خود شاه هم در کاخ خود مراسم عزاداری محرم را برگزار میکرد!
ثالثاً، «اخلاق اسلامی» غیر از «اخلاق لیبرالی» است؛ اخلاق لیبرالی امری درونی و شخصی و بریده از سیاست و مدیریت است؛ اما اخلاق اسلامی بدون سیاست و مدیریت و مسؤولیت مثل آب بدون رطوبت است! از مهمترین اصول فکر اسلامی و شیعی این است که «اخلاق اسلامی عین سیاست است و سیاست اسلامی هم عین اخلاق».
رابعاً، مگر این توصیه اخلاقی پیامبر اکرم(ص) نیست که «مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»؟ پس حتی اگر بپذیریم که هدف از انقلاب، انجام کار اخلاقی بوده است! مدیریت و سیاست و همراهی با ستمدیدگان و کمک به مظلومان و ... همگی در راستای عمل به همین توصیه اخلاقی پیامبر اکرم(ص) است.
#اخلاق
#سیاست
#انقلاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️از «سطل ماست» شاندیز تا «جزیره جنسی» اپستین!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جفری ادوارد اپستین، یکی از سرمایهداران یهودی و لیبرالیستهای سرشناس آمریکایی، در سال ۲۰۱۹ به جرم دلالی و سوءاستفاده جنسی از دختران نابالغ بازداشت بود که ناگهان خبر آمد که در زندان خودکشی کرده است! و کمتر از ۲۰ روز بعد نیز قاضی مربوطه پرونده اتهامی او از دستور کار خارج و ادامه رسیدگی خارج کرد! جدیداً به دستور یکی از قضات آمریکایی، برخی از اسناد پرونده اتهامی او از حالت محرمانه خارج شدهاند.
اپستین «جزیزهای جنسی و شهوانی» در کارائیب و خانههایی مجلل در فلوریدا و نیویورک و ... تأسیس کرده بود که دختران زیر سن قانونی را، از گوشه و کنار جهان، در آنجا گرد میآورد و در اختیار رجال سیاسی لیبرال، سرمایهداران و بانکداران بزرگ، برخی از دانشمندان ملحد و مدافع اومانیسم و لیبرالیسم، مدافعان ادعایی حقوق بشر و آزادی زنان، سینهچاکان حقوق #زن و سلبریتیهای هالیودی قرار میداد!
تاکنون نام تعدادی از افرادی که به جزیره یا خانههای اپستین رفت و آمد داشتهاند (حدود ۱۵۰ نفر) منتشر شده است که از آن جمله میتوان به این افراد اشاره کرد:
۱. آندرو آلبرت، عضو خاندان سلطنتی انگلیس
۲. آلن درشوویتز، پروفسور حقوق دانشگاه هاروارد
۳. ژان لوک برونل، مدل فرانسوی
۴. دیوید کاپرفیلد، جادوگر آمریکایی
۵. بیل کلینتون، رئیسجمهور سابق آمریکا
۶. دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا
۷. استیون هاوکینگ، فیزیکدان
۸. مایکل جکسون، خواننده
🔻نکته جالب توجه این است که تاکنون صدایی از سینههای تنگ و بسته و تاریک روشنفکران وطنی و مدافعان شعار صهیونیستی «زن زندگی آزادی» در این موضوع به گوش نرسیده و البته نخواهد رسید. اما کافی است که در جمهوری اسلامی یک فرد عادی در گوشهای از یک شهر دورافتاده، در یک بقالی با زنی هتاک مواجههای داشته باشد، آنگاه است که نه تنها جمهوری اسلامی و اسلام؛ بلکه اساس دین و حکومت دینی زیر سؤال خواهد رفت و دهها نشست و میزگرد در تحلیل و تعلیل و تفسیر آن برگزار خواهند کرد!
#علوم_انسانی
#لیبرالیسم
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آگاهی و انتشار
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از ارزشهای اسلامپسند، «انتشار آگاهی» است.
بر اساس معارف اسلامی:
از یک طرف، نشر و انتشار علم به مثابه پرداخت «زکات آگاهی» معرفی شده است؛
و از طرف دیگر، «کتمان آگاهی» و عدم انتشار آن به شدت مورد نهی قرار گرفته است.
تا جایی که میتوان از مجموع آیات و روایات «قاعده حرمت کتمان علم» را اصطیاد کرد.
#پیامبر_اکرم(ص) میفرماید:
مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ يَعْلَمُهُ ثُمَّ كَتَمَهُ أَلْجَمَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَار
«کسی که علم و دانسته خود را کتمان کند، خدای متعال در روز قیامت، افساری از آتش بر دهان او خواهد زد.»
در جایی دیگر فرمود:
مَنْ كَتَمَ عِلْماً نَافِعاً أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ؛
«کسی که علم سودبخشی را از دیگران کتمان کند، خداوند در روز قیامت، افساری از آتش بر دهان او خواهد زد.»
#علم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«طاعت از بهر طمع مزدوری است»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدیث بسیار مشهوری که هم در نهج البلاغه هست و هم به سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است چنین میخوانیم:
«إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار؛
تحلیلهای خواندنی و زیبایی از این حدیث در کتابهای اخلاقی و عرفانی عرضه شده است.
#شیخ_بهائی در ضمن مثنوی بسیار ارزشمند «نان و حلوا»، (که مطالعه آن را به همه اهل علم و دانش، اعم از دانشجویان، طلاب و اساتید عزیز، توصیه میکنم) مضمون این حدیث را به این صورت به نظم درآورده است:
نان و حلوا چيست؟ ای نيکوسرشت
اين عبادتهای تو بهر بهشت
نزد اهل حق بود دين کاستن
در عبادت مزد از حق خواستن
رو حديث ما عبدتک اي فقير
از کلام شاه مردان ياد گير
چشم بر اجر عمل از کوري است
طاعت از بهر طمع مزدوري است
خادمان بيمزد گيرند اين گروه
خدمت با مزد، کي دارد شکوه؟
عابدي کو اجرت طاعات خواست
گر تو ناعابد نهي نامش، رواست
تا به کي بر مزد داري چشم تيز
مزد از بهتر چه خواهي، اي عزيز
کو ترا از فضل و لطف با مزيد
از براي خدمت خود آفريد
با همه آلودگي، قدرت نکاست
بر قدت تشريف خدمت کرد راست
(ديوان شيخ بهائي، ص133-134)
#اخلاق
#عبادت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هر که جز ماهی ز آبش سیر شد
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از اشعار نغز و پرمغز مولوی این است:
هر که جز ماهی ز آبش سیر شد
هرکه بی روزیست روزش دیر شد
مولوی در این دو مصرع، دو حکمت بلند و عمیق را متذکر میشود:
نخست آنکه فقط عاشقان حضرت حقاند که هرگز از عشق و معرفت الهی سیر نمیشوند اما سایر افراد به دلیل ظرفیتهای محدودی که دارند، دچار خستگی و ملالت میشوند. اما دلداده الهی به هر میزان که فیوضات الهی بهرهمند شود باز هم بیشتر میطلبد.
در مصرع دوم میگوید: یکی از نشانههای افراد «بیروزی»، این است که «روز» خود را دیر شروع میکنند. سحرخیز و صبحخیز نیستند. گویا روز آنها کوتاهتر است. به همین دلیل همواره احساس میکنند که از زندگی عقباند و حتی برای انجام کارهای روزمره خود نیز وقت ندارند.
در حدیثی از #پیامبر_اکرم(ص) چنین نقل شده است که:
باکروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَکةٌ وَ نَجاحٌ؛
در پى روزى و نیازها، سحرخیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، برکت و پیروزى است.
#امام_رضا علیه السلام هم فرمودند:
الْمَلَائِكَةُ تُقَسِّمُ أَرْزَاقَ بَنِي آدَمَ مَا بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ فَمَنْ يَنَامُ فِيمَا بَيْنَهُمَا يَنَامُ عَنْ رِزْقِه
فرشتگان الهی رزقهای آدمیان را مابین طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم میکنند؛ هر کس در آن زمان بخوابد، غافل و محروم خواهد شد.
#اخلاق
#رزق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡هدفداری در زندگی
✍️ احمدحسین شریفی
🔹نیازها، مشکلات و مسائل فراوانند، تأمین و حل همه آنها ناشدنی است.
افراد «موفق» کسانیاند که
اولاً، دنبال نیازها و مسائل غیرقابل تأمین نمیروند؛
و ثانیاً، در نیازهای قابل تأمین نیز به تعیین اولویتها میپردازند و در جهت تأمین آنها برنامهریزی و اقدام میکنند.
#امیرمؤمنان علیهالسلام میفرماید:
✔️«مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ (قَدْ) ضَیَّعَ الْأَهَمَّ؛ کسی که مشغول کارهای غیرمهمّ شود، امور مهمتر را تباه میکند.»
✔️«إِنَّ رَأْیَکَ لَا یَتَّسِعُ لِکُلِّ شَیْءٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمِّ؛ اندیشه تو برای همهچیز گنجایش ندارد، پس آن را برای کارهای مهم آزاد کن»
#سبک_زندگی
#اولویتبندی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢منشأ حق در اسلام و مکاتب دیگر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در پاسخ به این پرسش که «حق چیست؟» و «منشأ آن از کجاست؟»، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. که به اهم آنها اشاره میکنم:
یک. مکتب حقوق طبیعی: پیروان این مکتب معتقدند هر انسانی به طور طبیعی، دارای حقوقی است. اما در این که منظور از «طبیعی» دقیقاً چیست، اختلاف دارند:
بعضی: منظور این است که طبیعت، حقوق خاصی را برای انسان مقرر کرده است.
اما سؤال میشود که اساساً طبیعت چیست که میتواند حقی به دیگران بدهد؟ چنین اختیاری را از کجا آورده است؟ بر فرض که طبیعت حقی مثل حق حیات و حق مسکن و حق تغذیه و امثال آن را به کسی داده باشد به چه دلیل دیگران ملزم به رعایت آن هستند؟
بعضی: منظور از حق طبیعی، همان حق خدادادی است.
بعضی دیگر: منظور از حقوق طبیعی، حقوقی است که عقل آنها را اثبات میکند.
دو. مکتب قراردادگرایی: پیروان این مکتب معتقدند حق، هیچ ریشه ثابتی ندارد. نه ریشهای در طبیعت دارد و نه خدادادی است و نه با عقل قابل اثبات است. بلکه قراردادی است که بر اساس منافع و خواستهای مشترک میان آدمیان منعقد شده است.
سه. مکتب واقعگرایی: معتقد است حقوق اموری واقعیاند که از راه عقل یا شرع کشف میشوند. فی الواقع، روابطی واقعی در زندگی انسانها وجود دارد که حقوق بیانگر آن روابطاند یا باید بیانگر آن روابط باشند. روابطی که میتوانند به گونهای تنظیم شوند که زندگی سعادتمندانهای برای انسان رقم بزنند و البته میتوانند به گونهای تنظیم شوند که موجب شقاوت دنیوی و اخروی جمع کثیری از مردمان هم بشوند.
دیدگاه اسلام: از نگاه اسلامی احکام و ارزشها همگی مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیاند؛ البته روشن است که عقل ما در همه موارد توان و قدرت کشف و فهم مصالح و مفاسد واقعی را ندارد؛ به دلیل آنکه بخش زیادی از آنها ناظر به حیات معنوی و اخروی آدمیان است. و عقل انسان احاطه لازم به آنها ندارد؛ به همین دلیل، به منبع معرفتی وحی و شرع هم نیازمند است.
#حق
#حقوق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 بیانضباطی در مدیریت هوایی کشور
✍ احمدحسین شریفی
🔹در کنار همه نقدهایی که به جناب آخوندی وارد است، یکی از کارهای مثبت در دوران وزارت ایشان نظم و انضباط در مسافرتهای هوایی بود.
🔻متأسفانه دوران وزارت جناب آقای بذرپاش را میتوان یکی از بینظمترین دوران مدیریت حمل و نقل هوایی کشور دانست. این در حالی است که ادعا میکنند در دوران وزارت ایشان دهها فروند هواپیمای جدید به ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزوده شده است!
🔻آخرین نمونه و تجربه شخصی: روز سهشنبه ساعت ۱۸ از تهران به مقصد مشهد مقدس پرواز داشتم. علیرغم اینکه نسبت به احتمال تأخیر تماس گرفتم، گفتند: «هیچ تأخیری گزارش نشده». اما هواپیما با سه ساعت تأخیر پرواز کرد!
امروز جمعه نیز ساعت ۱۵:۴۵ از مشهد به مقصد تهران پرواز دارم باز هم علیرغم تماس تلفنی گفتند: «تأخیری گزارش نشده» الان که فرودگاه آمدهام متصدی پرواز با بیخیالی تمام و بیاعتنایی به مردم و مسافران میگوید: «اگر شانس داشته باشید! ساعت ۱۸ پرواز میکند»!
🔻مدیریت انقلابی، مدیریت حرف و قیافه نیست؛ مدیریت انقلابی مدیریت نظم و انضباط و توجه تام به حقالناس است.
#نظم
#هواپیما
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔸 بیانضباطی در مدیریت هوایی کشور ✍ احمدحسین شریفی 🔹در کنار همه نقدهایی که به جناب آخوندی وارد است،
به قول متصدی پرواز فرودگاه مشهد «متأسفانه شانس نیاوردیم» فعلاً پرواز تا ۲۲:۴۵ تأخیر دارد😂
تقریباً همه خطوط هوایی دیگر به همین منوال است: حاکمیت بیتدبیری و بینظمی و «مدیریت ناراضیتراشی».
راستی نزدیک انتخابات است شاید این تدبیر برای افزایش مشارکت مردم و افزایش امید باشد😂
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢کاستیهای اعلاميه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علامه_مصباح یزدی به مناسبتهای مختلفی به نقد «اعلامیه جهانی حقوق بشر» پرداخته است، افزون بر نقدهایی که بر تکتک مواد این اعلامیه ذکر میکنند، هفت کاستی و نقص عمدهی ناظر به آن را نیز متذکر میشوند:
يک. فقدان نظم و ترتيب منطقي: با مقايسه اين اعلاميه با «قانوننامه» حَمُورابي (که دو هزار سال پیش از میلاد میزیسته است) که مشتمل بر 285 ماده در زمينة حقوق ناظر به اموال منقول و غيرمنقول، تجارت، صناعت، خانواده، آزارهاي بدني و کار، تنظيم شده است، نقاط ضعف اين اعلاميه روشن ميشود.
دو. بياعتنايي به دين: در این اعلامیه هيچ اشارهاي به خدا و پيامبران و دين نشده است. حتي تعبيري که بيانگر وجود خدا باشد ندارد؛ هر چند در موادي از آن نام دين آمده است مثل ماده شانزدهم و هجدهم اما محتوای آن این است که اولاً دينداري با بيديني مساوي است و ثانياً هيچ دين و مذهبي نسبت به دين و مذهب ديگري برتري ندارد!
سه. برهانناپذيري مفاد اعلاميه: این اعلامیه يک سلسله مطالب شعارگونه را بيان ميکند. براي هيچ کدام از مواد آن دليل خردمندانهاي ذکر نکردهاند. از اصول موضوعه و پیشفرضهای حاکم بر این آییننامه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. هر انساني ذاتاً آزاد است؛ در حالي که ارسطو ميگفت بعضي از انسانها ذاتاً بردهاند. خوب راه اثبات آن چيست؟
2. همه انسانها با هم برابرند؛ اما اگر نظام خلقت انسان بر اساس دين را نپذيريم هيچ راهي براي اثبات اين اصل نيست؛
3. انسانيت محترم است و نبايد کاري کرد که به کرامت انساني لطمهاي وارد آيد؛ خوب چرا انسان کرامت دارد؟ کرامت او از کجا آمده است؟ چرا نبايد در هيچ حالي کرامت او را ناديده گرفت؟
معلوم است که اين اصول موضوعه بديهي نيستند؛ نيازمند دليلاند که هيچ دليلي براي اثبات آنها نيامده است.
چهار. فقدان شالودة نظري: ارتباط آن با نظامهاي ارزشي غيرحقوقي و نيز با جهانبيني آن معلوم نيست. در حالي که نظام حقوقي برخاسته از نظام کلي ارزشهاست؛ و نظام کلي ارزشها برخاسته از نظام جهانبيني است؛
پنج. غفلت از توازن حق و تکليف: تأکيد اعلاميه فقط بر حقوق و آزاديهاست؛ در صورتي که حق و تکليف متضايفاند. البته در مواردي به بعضي از تکاليف جزئي اشارت رفته است.
شش. عدم انسجام: مواد آن در بسياري موارد با هم انسجام ندارند؛ مثلاً
الف) بند سوم ماده 26: پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به ديگران اولويت دارند. اما در بند اول همان ماده آمده است که آموزش ابتدايي اجباري است!
ب) ماده سوم: هر کس حق زندگي ... دارد؛ اما ماده 18: هر کس حق دارد از آزادي فکر و وجدان و مذهب بهرهمند شود. اين حق متضمن ... تعليمات مذهبي و اجراي مراسم ديني است». براساس احکام بعضي از اديان و مذاهب، اين دو ماده قابل جمع نيست. مثلاً در برخی از آيينهایی هندی قرباني کردن انسان روا است؛
ج) در ماده 19: هر کس حق آزادي عقيده و بيان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابي نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و انتشار آن به تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزي آزاد باشد» در بند اول ماده 21: هرکس حق دارد که در ادارة امور عمومي کشور خود ... شرکت جويد» از طرف ديگر در بند سوم همان ماده 21: اساس و منشأ قدرت حکومت، مردم است. جمع اين مواد در مورد کساني که بر ضد يک نظام قانوني و مبتني بر خواست اکثريت، اقدام به فعاليت سياسي و اجتماعي و فرهنگي و تبليغاتي ميکنند امکانپذير نيست. مطابق ماده 19 کساني که قصد براندازي يک نظام مشروع و مورد حمايت مردم را دارند بايد آزاد باشند چون هر کسي حق آزادي عقيده و بيان دارد ... اما مطابق بند سوم ماده 21 اينان نبايد آزاد باشند زيرا قيام دربرابر نظام سياسي که متکي به اراده ملت است و اقتدار قانوني دارد جايز نيست.
هفت. عدم شفافيت: مثلا بند اول ماده 17: هر شخص ... حق مالکيت دارد»؛ از سویي شکی نيست که در سراسر جهان دولتها تصرفات کمابيش فراواني در اموال مردم ميکنند؛ وضع و تحمیل مالياتها، عوارض و ... از این نوع تصرفاتاند. و میدانیم از اينگونه تصرفات هم گريزي نيست. اما پرسش اين است که اعلاميه، دربارة اينگونه تصرفات که منجر به سلب مالکيت مردم نسبت به بخشي از اموالشان ميشود چه ميگويد؟
#حقوق_بشر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اصلیترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از انتظارات طبیعی از حکومت اسلامی مثل هر حکومت دیگری «تأمین امنیت» و جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی است.
یکی دیگر از وظایف حکومت اسلامی مثل سایر حکومتها «تأمین مایحتاج عمومی» مردم است: نیازمندیهای درمانی، بهداشتی، غذایی، آموزشی و امثال آن.
تا اینجا تفاوتی بنیادین میان وظایف حکومت اسلامی و غیراسلامی وجود ندارد.
مهمترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینهسازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است.
به تعبیر #امام_خمینی(ره):
«حكومت اسلام مثل ساير حكومتها نيست. ساير حكومتهاى مادى... فقط كار به اين دارند كه نظم مملكت خودشان محفوظ باشد و كسى ... ظلم [و] تعدى به ديگرى نكند؛ ... اما اسلام و حكومتهاى الهى اين جور نيستند.... اسلام، و همين طور ساير حكومتهاى الهى و دعوتهاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، مرتبه درجه پايين، تا هر درجهاى كه بالا برود، همه اينها را سر و كار با آن دارد. مثل اين حكومتها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همانطورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»
امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی میفرماید:
«اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. همهاش فرياد از ماديات نباشد؛ بر خلاف مسلك اسلام است. معنويات اگر تحقق پيدا كرد، ماديات معنوى مىشود و به دنبالش هست. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است. يك كشور با معنوياتش كشور است.»
در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان میفرماید:
« ما مىخواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم انشاءاللَّه و مىخواهيم كه قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاءاللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست، همه عبادات براى اوست. همه زحمات انبيا از آدم تا خاتم براى اين معنا هست كه سير الى اللَّه باشد.»
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹