🔴برنارد لوئيس و تجزية جغرافيايي جهان اسلام
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از مهمترين راهبردهاي غرب عليه تمدن در حال ظهور اسلامي، «تجزية جغرافيايي مناطق حساس در عالم اسلام» است، که مشخصاً از ابتداي قرن 21 به طور جدي در دستور کار سياستمداران غربي است؛
🔸اين طرح از سوي برنارد لوئيس (1916- 2018)، استراتژيست يهودي انگليسيالاصل که از سال 1982 تابعيت آمريکا را گرفته است، ارائه شده است.
وي از جملة برجستهترين اسلامشناسان و ايرانشناسان دنيا به شمار ميرود. تاکنون بيش از 20 عنوان کتاب در اين زمينه نگاشته است؛
از مشاوران بوش پدر و بوش پسر بود؛ ديدگاههاي وي به شدت مورد توجه جمهوريخواهان قرار دارد.
اصطلاح «برخورد تمدنها» را نخستين بار او به کار گرفت؛ هر چند با نام سموئل هنتينگتون مشهور شد؛
وي معتقد است تاريخ ايرانيان نشان داده است که هيچ نيروي خارجياي نميتواند بر فرهنگ آنان تأثير جدي بگذارد؛ بر همين اساس معتقد است، براي جلوگيري از قدرت در حال ظهور اسلام، چند کار را بايد انجام داد:
1️⃣ راهاندازي جنگهاي صليبي، به شکلي مدرن؛ به منظور کاهش قدرت تمدن در حال ظهور اسلام.
2️⃣تجزية قوميتي ايران. طرح کردستان بزرگ، پشتونستان بزرگ و آذربايجان بزرگ، از جمله طرحهاي وي براي نابودي فرهنگ اسلامي ايراني است.
3️⃣تجزية مناطق حساس جهان اسلام به مناطق کوچک و با ويژگيهاي قوميتي و مذهبي، تا همواره آتش جنگ ميان آنان برافروخته بماند. به عنوان مثال، بر اساس، طرح برنارد لوئيس، بايد:
مصر به 4 کشور به نامهاي (سينا، اسکندريه، نوبه، قاهره يا مصر اسلامي)؛
سودان، به 4 کشور (نوبه، که با بخش نوبة مصر متحد ميشوند، سودان شمالي(مسلمان)، سوداني جنوبي (مسيحي) و دارفور)؛
عربستان به 3 کشور (احساء، نجد، حجاز)؛
عراق به 3 کشور (عراق جنوبي(شيعي)، عراق مرکزي(سني)، کردستان (که بخشهاي کردنشين ايران، سوريه و ترکيه را نيز دربر ميگيرد)؛
سوريه به 4 کشور(علوي، سنيهاي حلب، سنيهاي دمشق، دروزيها (که بخشهايي از خاک لبنان و اردن را نيز دربر ميگيرد)؛ تقسيم شوند.
🔸البته با توجه به پختگيها و هوشياري جبهة مقاومت، و تجربههاي تاريخي رهبران اصلي جهان اسلام، و با توجه به محوريت جمهوري اسلامي و اقتدار روزافزون آن در منطقه جهان اسلام و نفوذ معنوي آن در ميان مسلمين و ملتهاي منطقه، بسيار بعيد است که چنين طرحي بتواند در جهان اسلام با موفقيت اجرا شود؛ اما همانطور که در اين دو دهة اخير شاهد بودهايم، درگيريها، دلمشغوليها و هزينههاي مادي، معنوي و انساني زيادي را بر جهان اسلام تحميل خواهد کرد.
#جنگ_نرم
#برنارد_لوئیس
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش سوم وبینار.mp3
7.69M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش سوم
✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد.
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«سوره عصر» و «حکمت نظري و عملي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸خواجه نصيرالدين طوسي، تفسير فلسفي، اخلاقي و تربيتي بسيار مختصري از سورة «عصر» بيان کرده است. که ميتواند الگويي براي ارائة تفسيرهاي مختصر، مفيد و مؤثر (آن هم در سطح نخبگاني) از آيات و سورههاي قرآن باشد:
✅«"سوگند به عصر، به درستى كه آدميان" به دليل اشتغال به امور طبيعي و فرورفتگي در شهوات حيواني، "در زيانند"؛ "مگر ايمانآورندگان"، يعني کماليافتگان در عقل نظري "و نیکوکاران" يعني راه يافتگان به کمال عقل عملي؛ و "اهل توصيه به حق" يعني کساني که با تعليم حکمت نظري در جهت تکميل عقول و انديشههاي آدميان فعاليت ميکنند؛ و "توصيهکنندگان به صبر و بردباري" يعني کساني که در جهت تکميل اخلاق مردم و تهذيب آنان گام برميدارند.»
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
عرفان کاذب 3.mp3
16.56M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت سوم)
(چگونگی مدیریت معنویت گرایی جهانی توسط مراکز فکری استکباری و سرمایه داران و قدرتمندان جهان )
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴علماي عصر قاجار و تولي و تبري اقتصادي و فرهنگی
🖊احمدحسين شريفي
🔸در اواسط جمادي الاولي سال 1324ق. تعدادي از علماي طراز اول، بيانیهاي پنجمادهاي را امضا و اعلام کردند که در نوع خود بينظير است. سه بند اول آن چنين است:
«این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکنالملک، متعهد و ملتزم شرعی شدهایم که مهما امکن بعد ذلک تخلف ننماییم، فعلاً پنج فقره است:
اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی ... نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمینویسیم... حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمیشویم؛ ماها به این روش متعهدیم.
ثانیاً: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچههای دیگر ایرانی باشد، متعهد شدهایم بر آن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند...
ثالثاً: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده میشود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت میشود، لباس خودمان را از آن منسوج نماییم... و حرام نمیدانیم لباسهای غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شدهایم حتیالمقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. ...» (ر.ک: احمدحسين شريفي، سبک زندگي اسلامي ايراني، 1392)
🔸به نظر اين بنده، اگر مراجع عظام تقليد و همچنين نخبگان و چهرههاي بانفوذ اجتماعي و فرهنگي نيز در حمايت از تأکيدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبني بر استفاده از کالاي داخلي و توليد ملي، مشترکاً چنين بيانيهاي را صادر کنند و هر کدام به سهم خود در فرهنگسازي علمي و عملي در اين عرصه اقدام کنند، بدون ترديد هم رضايت خداوند را به دنبال دارد و هم عزت ملي و اسلامي ما را و هم ميتواند نقشي بسيار جدي در اشتغالزايي، جهش توليد ملي، و عزت و استقلال اقتصادي جمهوري اسلامي داشته باشد. اي کاش روزي شاهد چنين همگراييها و همدليها و مسؤوليتشناسيهايي باشيم!
#تولی
#تبری
#تولید_ملی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 20 جنگ .mp3
11.94M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_بیستم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
راهبردهای حقوقی ١
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴ظاهر و باطن انسان؛ دوگانگی یا وحدت؟
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيا ميتوان افراد را با رفتارهاي ظاهريشان قضاوت کرد؟ و آيا وضعيت ظاهري را ميتوان نشانهاي براي شناخت ايمان و باورهاي باطني دانست؟
🔸بسياري، معتقدند هرگز نميتوان از ظاهر افراد، سطح ايمان و تقواي آنان را سنجيد! زيرا ايمان مربوط به «دل» است و «دل» امري باطني است.اما؛
اولاً، در برخي روايات آمده است که حقيقت ايمان همان عمل و رفتار است؛ «الايمان عملٌ کلّه» و اساساً باوري که در رفتارها و کنشهای انسان نمود نداشته باشد، باور نيست.
ثانياً، انسان داراي هويتي يکپارچه است؛ اما اين هويت او سه لايه و سه سطح مترتب بر هم دارد؛ لاية زيرين «باورها و بينشها و نگرشها»ي اوست؛ لاية مياني را «گرايشها و احساسات و عواطف و هيجانات و پسندها و ناپسندها»ي او تشکيل ميدهد و لاية رويين و ظاهري هويت او را «رفتارها و کنشهاي اختياري» او شکل ميدهند.
بر اين اساس ميتوان گفت ظاهر انسان نه تنها نشانة باطن؛ بلکه خود باطن اوست، اما در عالم محسوس. به تعبير عرفاي الهي، ظاهر انسان همان باطن اوست اما در نشئة مُلک و باطن انسان نيز همان ظاهر اوست اما در نشئة ملکوت. و به تعبير عاميانه «از کوزه برون همان تراود که در اوست».
🔸براي مطالعه بيشتر در اين باره، به مقالة اينجانب با عنوان «سبک زندگي به عنوان شاخصي براي ارزيابي سطح ايمان» در مجله معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 11، 1391، ص49-62، رجوع کنيد. براي دريافت اصل مقاله اينجا را کليک کنيد👈:
http://ensani.ir/fa/article/322432
#انسانشناسی
#انسان
#سبک_زندگي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴دلايل کمبود اطلاعات حديثي و تاريخي از امام جواد(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸دوران امامت امامجواد 17 سال طول کشيد. اما هم اطلاعات تاريخي ما از سبک زندگي آن حضرت در حوزههاي مختلف عبادي، فردي، خانوادگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و ...؛ و هم احاديث رسيده از ايشان بسيار اندک است.
🔸طبق بررسي جناب آقاي عطاردي در کتاب مسند الامام الجواد عليهالسلام در مجموع حدود 220 روايت از آن حضرت در حوزهها و بخشهاي مختلف آموزههاي ديني به دست ما رسيده است.
🔸اين در حالي است که شيخ طوسي 113 و جناب آقاي قريشي در کتاب حياة الامام الجواد 132 نفر از شاگردان و راويان حديث از امام جواد را نام بردهاند.
🔸دو دليل اصلي براي کمبود اطلاعات از امام جواد عبارتند از:
1️⃣کنترلهاي شديد بر رفت و آمدهاي آن حضرت موجب شد که امام نتواند روابط خود را با جامعة شيعيان بسط دهد.
2️⃣از بين رفتن بسياري از اسناد تاريخي مربوط؛ در برخي نقلها ـ در کتاب الانوار البهيه، ص406- آمده است که بعد از شهادت امامرضا(ع) عدهاي از شيعيان به محضر امامجواد(ع) رسيدند در حاليکه آن حضرت فقط نه سال داشت، در طول چند روز که در محضر آن حضرت بودند 30 هزار سؤال از وي پرسيدند و امام همه را پاسخ دادند. بنابراين، حتي اگر امام جواد بعد از اين گفتگوها، ديگر هيچ فعاليت علمي و تبليغي و تربيتياي نميداشت، دست کم بايد 30 هزار حديث از امام جواد عليه السلام ميداشتيم. اما متأسفانه آن سؤالات و آن پاسخها به دست ما نرسيده است.
✅نکتهاي مهم: با توجه به اين حجم عظيم از اطلاعاتي که از ميان رفته است؛ بدون اتکا به «قرآن کريم» و «بنيانها» و «مقاصد» فکر اسلامي و بدون استمداد از «روششناسيِ» اسلامپسند، (کثرتگرايي روشي و منبعی: عقل، کتاب، سنت، شهود، تجربه، تاريخ و طبيعت) و به صرف اتکا به احاديث و روايات باقيمانده از امامان معصوم عليهم السلام، نميتوان به صورتي اطمينانبخش احکام، ارزشها و آموزههاي اسلامي را استنباط و استخراج کرد.
#امام_جواد
#منابع_اجتهاد
#تاريخ_حديث
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
وبینار بخش چهارم.mp3
7.93M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش پایانی( پرسش و پاسخ )
✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد.
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
4 اوشو.mp3
19.13M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت چهارم)
(فرقه اشو) 1️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#اشو
#فرقه_اشو
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حافظ و سکولاريسم!
🖊احمدحسين شريفي
🔸به باور بنده، يکي از مظلومترين انديشمندان، عارفان و غزلسرايان ايراني، خواجه حافظ شيرازي است؛ هر کسي از ظن خود يار او شده يا از او ياري خواسته است. نسبتهاي متضاد و متعارضي به او دادهاند که امکان جمع آنها در يک شخصيت که هيچ، در يک ملت هم نيست. يکي او را منتقد اجتماعي بزرگ همه دورانها معرفي کرده است و يکي او را توجيهگر اقدامات سلاطين زمان؛ يکي او را عارف کامل خوانده است و يکي رند شرابخوار دينستيز؛ يکي او را ترجمان معنوي و عرفاني قرآن خوانده و ديگري او را يک دينستيز و قرآنستيز کمنظير؛ يکي او را از سران کفر و رستاخيزستيزي ميداند و يکي او را عارفي دلسوخته و وحدتوجودي و ....
جديداً هم، نويسندهاي را (که خود را وقف دفاع از سکولاريسم اخلاقي کرده است) ديدم که نوشته بود "براي بيان ديدگاه خودم دربارة سکولاريسم به همين اندازه بسنده ميکنم که گوهر سکولاريسم در اين شعر زيباي حافظ بيان شده است که
من که امروزم بهشت نقد حاصل ميشود
وعدة فرداي زاهد را چرا باور کنم"
اين همان شعري است که قبلا احمد شاملو، در مقدمة خود بر ديوان حافظ، به استناد آن، حافظ را يک قلندر يک لاقباي کافرِ کفرگو و يک ماترياليست تمامعيار همه دورانها معرفي کرد! البته اين نويسنده جديد ما، قدري به حافظ تخفيف داده است و از اين شعر، کفر و مادهپرستي و مادهگرايي را استنباط نکرده است؛ بلکه آن را بيانگر گوهر سکولاريسم دانسته است!
🔸اما اين بيچارهها، عليرغم ادعاهاي بزرگ، اساساً متوجه نشدهاند که اين سخن حافظ به چه معناست. حافظ ميخواهد بگويد که لذتهاي بهشتي، امري نسيه و وعدة فردا نيست؛ يعني درک آنها و التذاذ از آنها مخصوص بعد از مرگ نيست؛ بلکه در همين دنيا نيز ميتوان به جايي رسيد که نعمتهاي بهشتي و لذتهاي اخروي را همين الان درک کرد و از آنها لذت برد. همان آموزهاي است که امام علي(ع) در خطبة پارسايان در وصف آنان بيان ميکند: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ؛ بهشت براى آنان چنان است كه گويى آن را ديده اند و در آسايش آن به سر مى برند، و دوزخ چنان كه آن را ديده اند و در عذابش اندرند.» (نهج، خ193، ص303)
#حافظ
#سکولاريسم_اخلاقي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
21.MP3
14.09M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_بیست_و_یکم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
راهبردهای حقوقی ٢
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
العلوم الانسانیه الغربیه علوم انسانیه بلاروح.mp3
25.7M
🎤فایل صوتی
🔴 همایش بین المللی " التأصیل الثقافی للعلوم الانسانیه : رؤی و تجارب "
سخنرانی استاد شريفی در همايش بين المللي "التأصيل الثقافي للعلوم الانسانيه: رؤی و تجارب" که در سال 2018 با مشارکت انديشمندان 12 کشور در لبنان برگزار شد؛ اين سخنراني با عنوان « #علوم_انسانی غربی ؛ علوم انسانی بدون روح» به زبان عربی ايراد شده است.
🔹اما برای استفاده بيشتر مخاطبان اين کانال، متن فارسی اين سخنرانی نيز در ادامه تقديم ميگردد.
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
علوم انساني غربي، علوم انساني بدون روح.pdf
263.2K
متن فارسي سخنراني همايش بين اللمللي «التأصيل الثقافي للعلوم الانسانية: رؤي و تجارب»
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حياء و ايمان
🖊احمدحسين شريفي
🔸حیاء (شرم و آزرم)، از مهمترين ويژگيهاي اخلاقي انسان است؛ اختصاصي به زن يا مرد ندارد؛ عاملي مهم در جلوگیری از رذایل اخلاقی است. کسی که حیاء را از دست بدهد از هيچ کار زشتي ابا ندارد؛ به راحتي دروغ ميگويد حتي در گسترهاي ملي و جهاني! به راحتي عهد و پيمان و تعهد و مسؤوليت و قول و قرار خود را زيرپا ميگذارد و حتي در درون خود نيز نه تنها احساس شرمندگي نميکند که احساسي از پيروزي و زيرکي هم دارد! زيرا مهمترين مانع دروني انجام کار زشت و ناپسند، «حياء» است که او ندارد. به تعبير صائب تبريزي:
در ديدهي بيشرم و حيا نور ادب نيست
بيرويي از آيينهي بيپشت، عجب نيست
🔸به همین دلیل، در تعریف حیاء گفتهاند «کیفیتی نفسانی که مانع از صدور کار زشت از انسان میشود.» يعني حياء ويژگي و صفتي خاص در درون آدمي است که اجازه انجام کارهاي زشت و ارتکاب رذايل اخلاقي را نميدهد؛ بلکه در مراتب بالاتر اجازة تخيل ذهني کار زشت را هم نميدهد. انسان در اثر تقويت حياء به جايي ميرسد که حتي از نظر ذهني و دروني نيز، فکر گناه در او ايجاد نميشود.
🔸حیاء و ایمان ارتباطي تنگاتنگ با یکدیگر دارند. پيامبر اکرم(ص) ميفرمايد: «الْحَيَاءُ مِنَ الْإِيمَانِ»؛
🔸افراد با حياء وجودشان سراسر خير است و افراد بيحياء سراسر شرّند. به تعبير پيامبر(ص): «صَاحِبُ الْحَيَاءِ خَيْرٌ كُلُّهُ وَ مَنْ حُرِمَ الْحَيَاءَ فَهُوَ شَرٌّ كُلُّهُ» و به تعبير صائب تبريزي:
نيست خوبان را به از شرم و حيا گلگونهاي
شيشه حسن از باده گلرنگ پيدا ميکند
🔸دو راه مهم تقويت حياء:
1️⃣تقويت بنيههاي ايماني (ايمان به خدا و روز قيامت)؛
2️⃣کنترل خشم و شهوت.
#اخلاق
#حیاء
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
اوشو2.mp3
18.66M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت پنجم)
(فرقه اشو) 2️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#اشو
#فرقه_اشو
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«اخلاق» و «عمل به دانستهها»
🖊احمدحسين شريفي
🔸رذايل اخلاقي ممکن است موجب شود انسان عليرغم فهم و درک واقعيتها، زندگي خود را بر اساس آنها سامان ندهد و به دانستههاي خود عمل نکند. قرآن کريم اين حقيقت را در جاهاي مختلفي متذکر شده است. في المثل، دربارة بيان علت نوع مواجهة فرعون و قوم فرعون با حضرت موسي و عدم ايمان به او عليرغم مشاهدة همة آيات الهي و معجزاتي که از سوي حضرت موسي ابراز شد، و عليرغم «علم» و «يقين» به حقانيت موسي، ميفرمايد:
وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدين؛ (نمل، آيه 14)
و آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند، در حالى كه در دل به آن يقين داشتند! پس بنگر سرانجام مفسدان چگونه بود!
بر اساس اين آيه، دو يا سه رذيلة اخلاقي يعني «ستمگري»، «برتريجويي» و «فسادانگيزي»، موجب شدند که عليرغم علم و يقين به حقانيت موسي، به او ايمان نياورند و او را نپذيرند.
قرآن کريم در آيهاي ديگر، «هواي نفس» را عامل ناکارآمدي علم دانسته، ميفرمايد عدهاي عليرغم علم به حقيقت، به دليل تبعيت از هواهاي نفساني، راه ضلالت را در پيش گرفتهاند:
«أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً (جاثيه، آيه 23) آيا ديدى كسى را كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر اينكه شايسته هدايت نيست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پردهاى افكنده است؟!»
ديدگان انديشه زمانى ميتوانند به جمال حقيقت روشن شوند كه گَرد و غبار اميال و خواستههاي حيواني و نفساني، بر چهرة آن ننشسته باشد و از اسارت و بردگى وهم و خيال رهيده باشد. به تعبير زيباي سعدي:
حقيقت سرايي است آراسته
هوا و هوس گرد برخاسته
نبيني که هر جا که برخاست گرد
نبيند نظر گر چه بيناست مرد
#اخلاق
#سعدی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
100022.mp3
8.17M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_بیست_و_دوم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
راهبرد دین سازی 1️⃣
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴منابع مطالعاتي دربارة افول تمدن آمريکايي
🖊احمدحسين شريفي
🔸مدتها است که بحث از افول تمدن آمريکايي و غروب آفتاب ليبرال دموکراسي در ميان انديشمندان و استراتژيستهاي مشهور، يکي از مباحث داغ و جذاب است. کتابهاي بسيار زيادي در اين مورد نوشته شده است. اين بنده هم به استناد آن منابع و البته دلايل ديگري در مباحث جنگ نرم، نکاتي در اين زمينه بيان کردهام. (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/206 و https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/208 )
به نظرم رسيد که معرفي برخي از منابع در اين زمينه، ميتواند براي توسعه و تعميق مطالعات علاقه مندان به اين موضوع، مفيد باشد:
1️⃣نظريه برخورد تمدنها: هانتينگتون و منتقدانش، ترجمه مجتبي اميري، 1374.
2️⃣بهاي نابرابري، جوزف استيگليتز، ترجمه اسماعيل رئيسي، معارف، 1395
3️⃣جهان پسا آمريکايي، فريد زکريا، ترجمه احمد عزيزي، هرمس، 1397.
4️⃣ضديت با آمريکاگرايي در سياست جهان، پيتر کاتزنشتاين و رابرت کيوهن، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1395.
5️⃣ايالات شکستخورده: سوء استفاده از قدرت حمله به دموکراسي، نوام چامسکي، ترجمه يعقوب نعمتي، جام جم، 1390.
6️⃣آيا قرن آمريکا به پايان رسيده است؟ جوزف ناي، ترجمه ايوب فرخنده، دنياي اقتصاد، 1395
7️⃣در سراشيبي به سوي گومورا: ليبراليسم مدرن و افول آمريکا، رابرت بورک، ترجمه الهه هاشمي جائري، حکمت ، 1394.
8️⃣آمريکا پيشتاز انحطاط، روژه گارودي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1377.
9️⃣هفده تضاد و پايان سرمايهداري، ديويد هاروي، ترجمه عارف اقوامي مقدم، اختران، 1394.
🔟آنچه را با پول نميتوان خريد، مايکل سندل، ترجمه حسن افشار، نشر مرکز [پيشتر در يک فايل صوتي به معرفي تفصيلي اين کتاب پرداخته بودم (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/46 ) ]
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
1_408922561.mp3
24.44M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری ": بخش اول
✅ نشست علمي "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری " در جمع دانشجويان و محققان مرکز معهد المعارف الاسلاميه
در تاريخ دی ماه 1397
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مقام_معظم_رهبری
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
جلسه رونمايي از کتاب «الگوي علوم انساني اسلامي» نوشته دکتر سيدمحمدرضا تقوي، استاد تمام روانشناسي دانشگاه شيراز
به گزارش خبرگزاري مهر،
حجتالاسلام احمدحسین شریفی دومین سخنران این جلسه صحبتهای خود را با تشکر از اهتمام و تمرکز ویژهی مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا بر تولید محتوا در حوزه علوم انسانی اسلامی شروع کرد و در ادامه گفت: «احساس میکنم مهمترین بخش کتاب، گفتار چهاردهم آن باشد. ایشان در سراسر کتاب و خصوصاً در این بخش تأکید میکنند ما برای تولید علوم انسانی اسلامی باید به توانمندیهای علوم پایه اسلامی یا سایر علوم اسلامی و عالمان و متخصصان آن عرصه توجه کنیم. مثلاً به علم فقه و فقها، علم کلام و متکلمان، علم فلسفه و فیلسوفان و همچنین عرفان و عارفان. باید در تولید پروسه علوم انسانی اسلامی به اینها توجه بشود. این نکتهی مهمی است یعنی ما باید یک نگاه مجموعی به تراث علمی و تراث اسلامی داشته باشیم.
استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه دکتر تقوی در سراسر کتاب تفاوت جدی مبانی علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی را برجسته کرده است، افزود: «نکتهی دیگر توجه نویسنده به کثرتگرایی روششناختی در تولید علوم انسانی اسلامی است و در الگوی ایشان هم روش حس و تجربه، هم روش عقل، هم روش قلب و شهود و هم علم معصوم و روش نقلی و وحیانی مورد توجه بوده است.»
براي اطلاعات بيشتر دراين باره 👈
https://www.mehrnews.com/news/4975047
#علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«اخلاق»، «غايتشناسي» و «انتخاب هدف علم»
🖊احمدحسين شريفي
🔸هيچ فعاليت اختياريِ بيهدفي امکان تحقق ندارد. «هدف»، چيزي است که امکان صدور کنشهاي اختياري را فراهم ميکند. البته صدور کنشهاي اختياري متوقف بر «توجه آگاهانه» به هدف نيست؛ اما بدون وجود هدف هم امکان تحقق ندارند.
🔸نظريهپردازي و توليد علم نيز همچون ساير کنشهاي اختياري انسان داراي غايتاند. کسي که غايت زندگي خود را لذت جسمي و بدني قرار داده باشد، طبيعتاً همة افعال اختياري خود و از جمله علماندوزي و نظريهپردازي را هم براي همين غايت ميخواهد. يا کسي که غايت زندگي خود را کسب قدرت قرار داده باشد، همة علوم توليدي او نيز در ارتباط با همين هدف خواهند بود. به همين ترتيب، کسي که غايت زندگي خود را فلاح و سعادت اخروي قرار داده باشد، انديشهورزي و نظريهپردازي او نيز با همين هدف گره خواهد خورد.
🔸بنابراين، اخلاق شهوتمحور، انديشة شهوتمحور را شکل ميدهد؛ و اخلاق خشممحور، انديشة قدرتگرايانه و سلطهجويانه را سامان ميدهد؛ و اخلاق خدامحور و خردگرا، انديشهاي توحيدي و خردگرايانه را شکل ميدهد. البته روشن است که اگر هدف نهايي را خدايي شدن دانستيم، حتماً به لذت و سود و قدرت و امنيت رواني و محبوبيت اجتماعي و امثال آن هم توجه داريم. به تعبير ديگر، چنين اهدافي در اخلاق اسلامي، اهداف ميانياند.
#اخلاق
#اخلاق_پژوهش
#پژوهش
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴«اخلاق» و «مسألهشناسي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸نخستين گام هر نوع و هر سطحي از تحقيق علمي، مسألهشناسي و انتخاب مسألة تحقيق است. مسائل بيشماري در عالم وجود دارد، اما همة آنها براي تحقيق انتخاب نميشوند. هر محققي مسأله يا مسائل خاصي را براي پژوهش خود انتخاب ميکند.
🔸انتخاب مسأله را نميتوان ضابطهمند کرد؛ زيرا متأثر از شبکهاي از عواملي غيراختياري و غيرانتخابي مثل عوامل محيطي، سازماني، جغرافيايي، تاريخي، اجتماعي و امثال آن است؛ اما جاي اين سؤال هست که از ميان انبوه مسائل موجود، چرا مسأله يا مسائل خاصي از سوي يک محقق براي تحقيق و بررسي انتخاب ميشود و چرا بعضي از مسائل آگاهانه يا ناآگاهانه از سوي يک محقق طرد ميشوند؟
🔸عامل اصلي انتخاب يک مسأله، «نياز» است؛ اعم از نيازهاي دروني (يعني نيازهاي قواي مختلف انساني) و نيازهاي بيروني که به يک معنا بازگشت به همان نيازهاي دروني ميکنند. از ابتداييترين شناخت و ادراکها و دانشهاي آدميان تا پيچيدهترين آنها همگي معلول «نياز»اند، اعم از نيازهاي واقعي يا پنداري.
🔸«نياز» هم، به عنوان نخستين عامل حرکت علمي، حقيقتي «وابسته» است. معلول و محصول عوامل غريزي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، رواني، ارزشي و حتي اقليمي است. در اين ميان، يکي از مهمترين عوامل تأثيرگذار در شکلگيري يک نياز، عوامل اخلاقي است. تخلق به فضايل و دوري از رذايل اخلاقي نيازهاي ما را به سمت و سويي خاص جهتدهي ميکنند.
🔸نقش اخلاق در اين مرحله از فرايند پژوهش و نظريهپردازي، به اين شکل است که اخلاق فاضله، با تعديل قواي مختلف دروني، موجب ميشود، نيازهاي قواي آدمي نيازهايي واقعي باشند. اخلاق فاضله موجب ميشود، مسير حرکت علمي و فرايند تشخيص نيازهاي واقعي، به انحراف کشيده نشود. زيرا اگر قواي انساني به درستي تعديل نشوند يا توجه ناعادلانهاي به برخي از آنها شود، و برخي ديگر ناديده گرفته شوند، انحراف در انديشه رخ خواهد داد.
🔸از طرفي، توجه ويژه به احساسات و اميال و خواستههاي شهواني و غضبي موجب برجستهسازي غيرواقعي نيازها و خواستههاي حيواني و متداني خواهد شد و به تبع آن مسائل تحقيقي نيز از همان سنخ خواهند شد و در نتيجه مسير علم و تحقيقات علمي در خدمت توسعة بُعد حيواني انسان خواهد بود. اما اگر شهوت و غضب در خدمت عقل قرار گيرند و خواستهها و نيازهاي آنها، خواستهها و نيازهايي عقلاني شود، در آن صورت مسائل علمي نيز در خدمت توسعه عقلانيت، حکمت و انسانيت خواهند بود.
#اخلاق
#اخلاق_پژوهش
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
XiaoYing_Video_1595894049121(2).mp3
34.87M
🎤فايل صوتي
🔴موضوع: نقد سخنان کرونائی جناب سيد کمال حيدری
1. کرونا و شکسته شدن شاخ غرور انسان غربی و علم مدرن!
2. کرونا و اثبات ناتوانی قرائت رسمی دين!
3. کرونا و اثبات عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان مذاهب!
4. کرونا و بطلان ادعای توانايی اسلام بر اداره و مديريت جهان!
5. کرونا و ناتوانی امام زمان نسبت به حل مشکلات بشر!
6. کرونا و تعطيلی مسجد الحرام برای اولين بار در تاريخ اسلام!
✅ اينها ادعاهايی است که جناب #سيد_کمال_حيدری با تحليل ويروس کرونا مطرح کردهاند.
✅جناب استاد #احمدحسين_شريفی در اين فايل صوتي به بيان ملاحظات خود در اين شش مسأله پرداختهاند.
🔶اميدواريم که جناب سيدکمال حيدری به دعوت پايانی استاد شريفی مبنی بر برگزاری يک #مناظره يا گفتگوی علمی در اين موضوع پاسخ مثبت بدهند و جامعه علمی ما شاهد يک مناظره جدی و عالمانه در موضوع "کرونا و دين و معرفت دينی و دعا و توسل و امثال آن" باشد.
#کرونا
#شبهات_دينی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
علوم انساني اسلامي از نگاه مقام معظم رهبري بخش دوم.mp3
10.55M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری ": بخش دوم
✅ نشست علمی "علوم انسانی اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری " در جمع دانشجويان و محققان مرکز معهد المعارف الاسلاميه
در تاريخ دی ماه 1397
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مقام_معظم_رهبری
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat