eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت 18.mp3
14.15M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : تقویت و ترویج قومیت گرایی و ایجاد اختلافات مذهبی مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴«مولوي» و «بي‌نيازي پاکان از عمل»! 🖊احمدحسين شريفي 🔸برای اصلاح و تربیت باطن هرگز نمیتوان از اصلاح رفتار ظاهری غفلت کرد؛ همانطور که براي تربيت و اصلاح فعل، هرگز نبايد از تربيت و اصلاح باطن غفلت نمود. بی تفاوتي نسبت به ظاهر (رفتار و گفتار) و دل خوش کردن به اینکه بگوییم باطن (بينش و گرايش) پاک باشد و ظاهر مهم نیست و اگر به حقیقت رسیدی، دیگر اعمال و رفتارهاي ظاهري اهميتي ندارد، يک خودفريبي تمام‌عيار است. 🔸مولوي مي‌گفت: چون شدي بر بامهاي آسمان سرد باشد جستجوي نردبان اگر منظور وي از اين سخن آن باشد که بعد از وصول به حقيقت، نيازي به عمل نيست، يکي از بي‌منطق‌ترين سخنان است. حقيقت آن است که هرچه باطن انسان بهتر و پاک‌تر باشد، ظاهر او يعني رفتارها و کنش‌هاي بيروني او نيز بهتر و پاک‌تر مي‌شود. في المثل به هر ميزان که اخلاص فرد بيشتر باشد، عبادات ظاهري او مثل نماز و روزه نيز بهتر و پاک‌تر و متمرکزتر خواهد شد نه اينکه چون باطني خالص و مخلص دارد ديگر نيازي به خواندن نماز ندارد. ظاهر «نمود» باطن است؛ ظاهر، «عنوان» باطن است؛ ظاهر «کد و علامت» باطن است. اگر باطن پاک باشد، ظاهر هم پاک است؛ به همین دلیل، ظاهر ناپاک مي‌تواند دلیلی بر و نشانه ای از باطن ناپاک باشد. قرآن کريم مي‌فرمايد: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً» (اعراف، 58) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
روشي براي نوآوري در محتوا در پژوهشهای علمی و رساله ها و پایان نامه ها.pdf
588.2K
✍️فايل پاورپوينت 🔸موضوع: "روشي براي نوآوري در محتوا" در پژوهشهاي علمي و رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها 🔸در ادامه سه فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرح‌نامه پايان‌نامه و رساله» و «ساختاري پيشنهادي براي تدوين فصول رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاه‌هاي رساله‌نويسي استاد شريفي با عنوان «روشي براي نوآوري در محتوا» تقديم مي‌گردد. براي مشاهده فايل‌هاي قبلي اينجا را کليک کنيد👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/135 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/231 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/241 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش دوم وبینار.mp3
6.57M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش دوم ✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴بازار داغ «عنوان‌‌فروشی» و عناوین بی‌حساب حوزوی 🖊احمدحسين شريفی 🔸در دنياي قديم، القاب ديواني و سياسي از سوي پادشاه يا دربار پادشاهي اعطا مي‌شد که تابع جايگاه سياسي و حاکميتي افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود. اما القاب علمي، عموماً‌ (جز موارد خاص) از سوي جامعه علمي به افراد اعطا مي‌شد. و جامعه علمي نيز در اعطاي عناوين و القاب علمي حساسيت بيشتر و ويژه‌تري نسبت به دنياي جديد، داشتند. به عنوان مثال، به افراد صاحب‌نظر در علوم حقيقي «حکيم» مي‌گفتند و افرادي را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامي بودند، «دوست‌دار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» مي‌ناميدند. يا به افرادي که توانايي فهم برهاني حقايق را داشتند «محصِّل» گفته مي‌شد. به همين دليل، افراد يا عالمان قشري‌مسلک و اخباري‌گرا، «محصِّل» به شمار نمي‌آمدند. گذشتگان به محقق و حديث‌شناس کم‌نظيري چون محمدبن يعقوب کليني، عنوان «ثقة الاسلام» مي‌دادند. صاحب جواهر، فردي مثل علامه حلي را با لقب و عنوان «فاضل» ياد مي‌کرد. خواجه نصيرالدين طوسي در شرح اشارات هر جا که مي‌خواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازي (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کم‌نظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد مي‌کند. در منابع فقهي از فقيه مبتکر و کم‌نظيري مثل مرتضي انصاري با عنوان «شيخ»‌ ياد مي‌شود؛ عنواني که اگر الان به هر طلبه‌اي گفته شود، احساس توهين مي‌کند! خود شيخ مرتضي انصاري به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفي) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد مي‌کرد! 🔸اما امروزه، در مراکز علمي (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمي پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوان‌بافي و لقب‌تراشي يکي از کارکردهاي مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضاي مجازي شده است. في المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتي که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبي مي‌دهند،‌ آن را «توهيني بزرگ» به شمار مي‌آورد! يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت مي‌شود و آن را نشاني از جهل و ناداني يا غرض‌ورزي و حسادت گوينده مي‌داند. امروزه باز عنوان‌دهي و لقب‌فروشي به جايي رسيده است که کمتر کسی به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيت‌الله» و «علامه» و احيانا «آيت‌الله العظمي» و اي چه بسا «آيت‌الله العظمي في الدارين» و ... راضي می‌شود! 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹‌
🔴مرزهاي جغرافيايي و مرزهاي فرهنگي و امنيتي 🖊احمدحسين شريفي 🔸در گذشته‌هاي نه چندان دور، ميزان و معيار قدرت هر کشوري، وابسته به توانايي محافظت از مرزهاي جغرافيايي خود بود. به همين دليل مرزبانان و مرزداران جغرافيايي براي هر کشوري مهم‌ترين نيروها بودند. دعاي 27 صحيفة سجاديه، دعا براي «مرزبانان» است. 🔸اما در روزگار جديد و در چند سدة اخير، ميزان و معيار اقتدار هر کشور و حکومتي وابسته به توسعة مرزهاي امنيتي، فرهنگي و انديشه‌اي آن کشور است. ابرقدرت بودن کشورها را نه قدرت اقتصادي‌شان و نه قدرت نظامي‌شان، بلکه توسعة مرزهاي امنيتي‌ و فرهنگي‌شان نشان مي‌دهد. هر کشوري که بتواند شعاع امنيت و فرهنگ خود را گسترده‌تر کند، به همان ميزان قدرتمندتر است. 🔸امام علي(ع) قرن‌ها پيش از استراتژيست‌هاي مدرن، استراتژي «دفاع از مرزهاي جغرافيايي و گسترش مرزهاي امنيتي» را اينگونه بيان کردند: «فَوَ اللَّهِ مَا غُزِيَ‏ قَوْمٌ‏ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ به خدا سوگند هيچ قومي در درون خانة خود به دفاع از خود نپرداخت، مگر آنکه خوار و ذليل شد.» 🔸جمهوري اسلامي ايران، به برکت استراتژي‌هاي منحصر بفرد نائب المهدي، امام خامنه‌اي و مجاهدت‌هاي شبانه‌روزي نيروهاي «مدافع‌ حرم» و همچنين عده‌اي از آتش به اختياران «مدافع حريم»، روزبروز بر عمق نفوذ فرهنگي، انديشه‌اي و امنيتي خود در کشورهاي منطقه و بلکه کشورهاي آفريقايي و آمريکاي جنوبي و ... افزوده است. و اين يعني دور کردن ساية جنگ از کشور و توسعة مرزهاي امينتي و فرهنگي و تبديل شدن به يک قدرت جهاني. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
عرفان های کاذب 1.mp3
19.04M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت دوم) (بررسی وتحلیل علل روی آوری بشر جدید به معنویت و عرفان) ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«اخبار بي‌ريشه» و «ريشه‌زدایی از اخلاق» 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از آفات بزرگ اخلاقي در عرصة زيست اجتماعي، ترتيب اثر دادن و اعتماد کردن به اخبار بي‌ريشه و بي‌مبدأ است. اعتماد به چنین اخباری از مهمترین عوامل اخلاق زدایی در حیات فردی و اجتماعی است. قرآن کريم، پيروان خود را از اعتماد به خبر فاسقان برحذر داشته و به آنان دستور مي‌دهد که اگر خبري را از افراد فاسق شنيديد، پيش از ترتيب اثر دادن حتماً دربارة درستي يا نادرستي آن تحقيق کنيد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمين‏» (حجرات/ 6) اما گسترش وسايل اطلاع‌رساني و شبکه‌هاي اجتماعي، زمينه‌اي را فراهم کرده است که انسان‌ها در دريايي از اخبار و اطلاعاتي غرق شوند که در بسياري از موارد منشأ و مبدأ اصلي آنها را اساساً نمي‌شناسند. يکي از مهم‌ترين تکنيک‌هاي جنگ رسانه‌اي دشمنان جمهوري اسلامي، عليه ايران، اسلام و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي، انتشار اخبار بي‌ريشه دربارة شخصيت‌ها، نهادها، و گروه‌هاي مدافع انقلاب و ارزش‌هاي اسلامي است. بعضاً مشاهده مي‌شود کساني که رسانه و تريبوني در اختيار دارند، بر اساس همين اخبار بي‌ريشه، به تحليل پرداخته و آبروي انسان‌هاي مؤمني را (که همسطح آبروي پيامبر اسلام و اهل‌بيت، بيت‌المقدس و بيت‌الحرام دانسته شده است) به آساني مي‌ريزند! پيامبر اکرم(ص) در ضمن سفارش‌هايي که به ابوذر غفاري داشتند، فرمودند: «براي دروغ‌گو بودن فرد همين اندازه کافي است که هر چه را مي‌شوند، بازگو نمايد؛ كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» (وسائل الشيعه، ج12، ص188) 🔸راه نجات از اين بليه: 1.انتخاب منابع خبري سالم و صالح؛ 2.بي‌اعتمادي به اخبار دشمنان ايران و اسلام؛ و باور به اینکه خدایان رسانه های نوین، یعنی غربيان و صهيونيست‌ها، هرگز خيرخواه ملت ما نبوده و نيستند؛ 3.باور به وجود جنگ رسانه‌اي دشمنان دين عليه اسلام و انقلاب اسلامي؛ (براي آگاهي بيشتر در اين مورد به کتاب جنگ نرم، نوشتة اينجانب مراجعه کنيد) 4.بالابردن سواد رسانه‌اي خود و شناخت تکنيک‌هاي جنگ رسانه‌اي. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹‌
🔴سهراب سپهري و «زيبا‌بيني» 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم درست باشند؛ اما يکي نيروکش و ديگري نيروبخش؛ يکي مرگ‌آور و ديگري حيات‌بخش؛ يکي زشت‌بين و ديگري زيبابين. 🔸با ديدن گلي که بر شاخه‌هاي پر خار روييده است، مي‌توان گفت: چه دنياي بدي! حتي «شاخه‌هاي گل» هم خار دارند! و مي‌توان گفت: چه دنياي زيبايي حتي «شاخه‌هاي پر خار» هم گل دارند. هر دو سخن، درست است؛ اما اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است و ثانياً، نتيجه و‌ آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است. 🔸مرحوم سهراب سپهري (1307-1359) از جملة شاعراني بود که سعي مي‌کرد بينشي مثبت به پديده‌هاي عالم داشته باشد؛ «نگاهي آيه‌اي»، اثربخش، نيروزا، حرکت‌آفرين و زيبابين را به پديده‌هاي عالم القا مي‌کرد: من نمي‌دانم که چرا مي‌گويند «اسب حيوان نجيبي است»؟ «کبوتر زيباست»؟ و چرا در قفس هيچ کسي کرکس نيست؟ گل شبدر چه کم از لالة قرمز دارد؟ چشم‌ها را بايد شست جور ديگر بايد ديد واژه‌ها را بايد شست واژه بايد خود باد واژه بايد خود باران باشد 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت 19 جنگ.mp3
13.9M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : دکترین نبرد رسانه ای مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴برنارد لوئيس و تجزية جغرافيايي جهان اسلام 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از مهم‌ترين راهبردهاي غرب عليه تمدن‌ در حال ظهور اسلامي، «تجزية جغرافيايي مناطق حساس در عالم اسلام» است، که مشخصاً از ابتداي قرن 21 به طور جدي در دستور کار سياستمداران غربي است؛ 🔸اين طرح از سوي برنارد لوئيس (1916- 2018)، استراتژيست يهودي انگليسي‌‌الاصل که از سال 1982 تابعيت آمريکا را گرفته است، ارائه شده است. وي از جملة‌ برجسته‌ترين اسلام‌شناسان و ايران‌شناسان دنيا به شمار مي‌رود. تاکنون بيش از 20 عنوان کتاب در اين زمينه نگاشته است؛ از مشاوران بوش پدر و بوش پسر بود؛ ديدگا‌ه‌هاي وي به شدت مورد توجه جمهوري‌خواهان قرار دارد. اصطلاح «برخورد تمدن‌ها» را نخستين بار او به کار گرفت؛ هر چند با نام سموئل هنتينگتون مشهور شد؛ وي معتقد است تاريخ ايرانيان نشان داده است که هيچ نيروي خارجي‌اي نمي‌تواند بر فرهنگ آنان تأثير جدي بگذارد؛ بر همين اساس معتقد است، براي جلوگيري از قدرت در حال ظهور اسلام، چند کار را بايد انجام داد: 1️⃣ راه‌اندازي جنگ‌هاي صليبي، به شکلي مدرن؛ به منظور کاهش قدرت تمدن در حال ظهور اسلام. 2️⃣تجزية قوميتي ايران. طرح کردستان بزرگ، پشتونستان بزرگ و آذربايجان بزرگ، از جمله طرح‌هاي وي براي نابودي فرهنگ اسلامي ايراني است. 3️⃣تجزية مناطق حساس جهان اسلام به مناطق کوچک و با ويژگي‌هاي قوميتي و مذهبي، تا همواره آتش جنگ ميان آنان برافروخته بماند. به عنوان مثال، بر اساس، طرح برنارد لوئيس، بايد: مصر به 4 کشور به نام‌هاي (سينا، اسکندريه، نوبه، قاهره يا مصر اسلامي)؛ سودان، به 4 کشور (نوبه، که با بخش نوبة مصر متحد مي‌شوند، سودان شمالي(مسلمان)، سوداني جنوبي (مسيحي) و دارفور)؛ عربستان به 3 کشور (احساء، نجد، حجاز)؛ عراق به 3 کشور (عراق جنوبي(شيعي)، عراق مرکزي(سني)، کردستان (که بخش‌هاي کردنشين ايران، سوريه و ترکيه را نيز دربر مي‌گيرد)؛ سوريه به 4 کشور(علوي، سني‌هاي حلب، سني‌هاي دمشق، دروزي‌ها (که بخش‌هايي از خاک لبنان و اردن را نيز دربر مي‌گيرد)؛ تقسيم شوند. 🔸البته با توجه به پختگي‌ها و هوشياري جبهة مقاومت، و تجربه‌هاي تاريخي رهبران اصلي جهان اسلام، و با توجه به محوريت جمهوري اسلامي و اقتدار روزافزون آن در منطقه جهان اسلام و نفوذ معنوي آن در ميان مسلمين و ملت‌هاي منطقه، بسيار بعيد است که چنين طرحي بتواند در جهان اسلام با موفقيت اجرا شود؛ اما همانطور که در اين دو دهة اخير شاهد بوده‌ايم، درگيري‌ها، دلمشغولي‌ها و هزينه‌هاي مادي، معنوي و انساني زيادي را بر جهان اسلام تحميل خواهد کرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش سوم وبینار.mp3
7.69M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش سوم ✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«سوره عصر» و «حکمت نظري و عملي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸خواجه نصيرالدين طوسي، تفسير فلسفي، اخلاقي و تربيتي بسيار مختصري از سورة «عصر» بيان کرده است. که مي‌تواند الگويي براي ارائة تفسيرهاي مختصر، مفيد و مؤثر (آن هم در سطح نخبگاني) از آيات و سوره‌هاي قرآن باشد: ✅«"سوگند به عصر، به درستى كه آدميان" به دليل اشتغال به امور طبيعي و فرورفتگي در شهوات حيواني، "در زيانند"؛ "مگر ايمان‌آورندگان"، يعني کمال‌يافتگان در عقل نظري "و نیکوکاران" يعني راه يافتگان به کمال عقل عملي؛ و "اهل توصيه به حق" يعني کساني که با تعليم حکمت نظري در جهت تکميل عقول و انديشه‌هاي آدميان فعاليت مي‌کنند؛ و "توصيه‌کنندگان به صبر و بردباري" يعني کساني که در جهت تکميل اخلاق مردم و تهذيب آنان گام برمي‌دارند.» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
عرفان کاذب 3.mp3
16.56M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت سوم) (چگونگی مدیریت معنویت گرایی جهانی توسط مراکز فکری استکباری و سرمایه داران و قدرتمندان جهان ) ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴علماي عصر قاجار و تولي و تبري اقتصادي و فرهنگی 🖊احمدحسين شريفي 🔸در اواسط جمادي الاولي سال 1324ق. تعدادي از علماي طراز اول، بيانیه‌اي پنج‌ماده‌اي را امضا و اعلام کردند که در نوع خود بي‌نظير است. سه بند اول آن چنين است: «این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهما امکن بعد ذلک تخلف ننماییم، فعلاً پنج فقره‌ است: اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی ... نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم... حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم. ثانیاً: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند... ثالثاً: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوج نماییم... و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. ...» (ر.ک: احمدحسين شريفي، سبک زندگي اسلامي ايراني، 1392) 🔸به نظر اين بنده، اگر مراجع عظام تقليد و همچنين نخبگان و چهره‌هاي بانفوذ اجتماعي و فرهنگي نيز در حمايت از تأکيدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبني بر استفاده از کالاي داخلي و توليد ملي، مشترکاً چنين بيانيه‌اي را صادر کنند و هر کدام به سهم خود در فرهنگ‌سازي علمي و عملي در اين عرصه اقدام کنند، بدون ترديد هم رضايت خداوند را به دنبال دارد و هم عزت ملي و اسلامي ما را و هم مي‌تواند نقشي بسيار جدي در اشتغال‌‌زايي، جهش توليد ملي، و عزت و استقلال اقتصادي جمهوري اسلامي داشته باشد. اي کاش روزي شاهد چنين همگرايي‌ها و همدلي‌ها و مسؤوليت‌شناسي‌هايي باشيم! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت 20 جنگ .mp3
11.94M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : راهبردهای حقوقی ١ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴ظاهر و باطن انسان؛ دوگانگی یا وحدت؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيا مي‌توان افراد را با رفتارهاي ظاهري‌شان قضاوت کرد؟ و آيا وضعيت ظاهري را مي‌توان نشانه‌اي براي شناخت ايمان و باورهاي باطني دانست؟ 🔸بسياري، معتقدند هرگز نمي‌توان از ظاهر افراد، سطح ايمان و تقواي آنان را سنجيد! زيرا ايمان مربوط به «دل» است و «دل» امري باطني است.اما؛ اولاً، در برخي روايات آمده است که حقيقت ايمان همان عمل و رفتار است؛ «الايمان عملٌ کلّه» و اساساً باوري که در رفتارها و کنش‌های انسان نمود نداشته باشد، باور نيست. ثانياً، انسان داراي هويتي يکپارچه است؛ اما اين هويت او سه لايه و سه سطح مترتب بر هم دارد؛ لاية زيرين «باورها و بينش‌ها و نگرش‌ها»ي اوست؛ لاية مياني را «گرايش‌ها و احساسات و عواطف و هيجانات و پسندها و ناپسندها»ي او تشکيل مي‌دهد و لاية رويين و ظاهري هويت او را «رفتارها و کنش‌هاي اختياري» او شکل مي‌دهند. بر اين اساس مي‌توان گفت ظاهر انسان نه تنها نشانة باطن؛ بلکه خود باطن اوست، اما در عالم محسوس. به تعبير عرفاي الهي، ظاهر انسان همان باطن اوست اما در نشئة مُلک و باطن انسان نيز همان ظاهر اوست اما در نشئة ملکوت. و به تعبير عاميانه «از کوزه برون همان تراود که در اوست». 🔸براي مطالعه بيشتر در اين باره، به مقالة اينجانب با عنوان «سبک زندگي به عنوان شاخصي براي ارزيابي سطح ايمان» در مجله معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 11، 1391، ص49-62، رجوع کنيد. براي دريافت اصل مقاله اينجا را کليک کنيد👈: http://ensani.ir/fa/article/322432 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴دلايل کمبود اطلاعات حديثي و تاريخي از امام جواد(ع) 🖊احمدحسين شريفي 🔸دوران امامت امام‌جواد 17 سال طول کشيد. اما هم اطلاعات تاريخي ما از سبک زندگي آن حضرت در حوزه‌هاي مختلف عبادي، فردي، خانوادگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و ...؛ و هم احاديث رسيده از ايشان بسيار اندک است. 🔸طبق بررسي جناب آقاي عطاردي در کتاب مسند الامام الجواد عليه‌السلام در مجموع حدود 220 روايت از آن حضرت در حوزه‌ها و بخش‌هاي مختلف آموزه‌هاي ديني به دست ما رسيده است. 🔸اين در حالي است که شيخ طوسي 113 و جناب آقاي قريشي در کتاب حياة الامام الجواد 132 نفر از شاگردان و راويان حديث از امام جواد را نام برده‌اند. 🔸دو دليل اصلي براي کمبود اطلاعات از امام جواد عبارتند از: 1️⃣کنترل‌هاي شديد بر رفت‌ و آمدهاي آن حضرت موجب شد که امام نتواند روابط خود را با جامعة شيعيان بسط دهد. 2️⃣از بين رفتن بسياري از اسناد تاريخي مربوط؛ در برخي نقل‌ها ـ در کتاب الانوار البهيه، ص406- آمده است که بعد از شهادت امام‌رضا(ع) عده‌اي از شيعيان به محضر امام‌جواد(ع) رسيدند در حاليکه آن حضرت فقط نه سال داشت، در طول چند روز که در محضر آن حضرت بودند 30 هزار سؤال از وي پرسيدند و امام همه را پاسخ دادند. بنابراين، حتي اگر امام جواد بعد از اين گفتگوها، ديگر هيچ فعاليت علمي و تبليغي و تربيتي‌اي نمي‌داشت، دست کم بايد 30 هزار حديث از امام جواد عليه السلام مي‌داشتيم. اما متأسفانه آن سؤالات و آن پاسخ‌ها به دست ما نرسيده است. ✅نکته‌اي مهم: با توجه به اين حجم عظيم از اطلاعاتي که از ميان رفته‌ است؛ بدون اتکا به «قرآن کريم» و «بنيان‌ها»‌ و «مقاصد» فکر اسلامي و بدون استمداد از «روش‌شناسيِ» اسلام‌پسند، (کثرت‌گرايي روشي و منبعی: عقل، کتاب، سنت، شهود، تجربه، تاريخ و طبيعت) و به صرف اتکا به احاديث و روايات باقيمانده از امامان معصوم عليهم السلام، نمي‌توان به صورتي اطمينان‌بخش احکام، ارزش‌ها و آموزه‌هاي اسلامي را استنباط و استخراج کرد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
وبینار بخش چهارم.mp3
7.93M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش پایانی( پرسش و پاسخ ) ✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
4 اوشو.mp3
19.13M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفان های کاذب و معنویت های نوپدید.(قسمت چهارم) (فرقه اشو) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حافظ و سکولاريسم! 🖊احمدحسين شريفي 🔸به باور بنده، يکي از مظلوم‌ترين انديشمندان، عارفان و غزلسرايان ايراني، خواجه حافظ شيرازي است؛ هر کسي از ظن خود يار او شده يا از او ياري خواسته است. نسبت‌هاي متضاد و متعارضي به او داده‌اند که امکان جمع آنها در يک شخصيت که هيچ، در يک ملت هم نيست. يکي او را منتقد اجتماعي بزرگ همه دوران‌ها معرفي کرده است و يکي او را توجيه‌گر اقدامات سلاطين زمان؛ يکي او را عارف کامل خوانده است و يکي رند شرابخوار دين‌ستيز؛ يکي او را ترجمان معنوي و عرفاني قرآن خوانده و ديگري او را يک دين‌ستيز و قرآن‌ستيز کم‌نظير؛ يکي او را از سران کفر و رستاخيزستيزي مي‌داند و يکي او را عارفي‌ دلسوخته و وحدت‌وجودي و .... جديداً هم، نويسنده‌اي را (که خود را وقف دفاع از سکولاريسم اخلاقي کرده است) ديدم که نوشته بود "براي بيان ديدگاه خودم دربارة سکولاريسم به همين اندازه بسنده مي‌کنم که گوهر سکولاريسم در اين شعر زيباي حافظ بيان شده است که من که امروزم بهشت نقد حاصل مي‌شود وعدة فرداي زاهد را چرا باور کنم" اين همان شعري است که قبلا احمد شاملو، در مقدمة خود بر ديوان حافظ، به استناد آن، حافظ را يک قلندر يک لاقباي کافرِ کفرگو و يک ماترياليست تمام‌عيار همه دوران‌ها معرفي کرد! البته اين نويسنده جديد ما، قدري به حافظ تخفيف داده است و از اين شعر، کفر و ماده‌پرستي و ماده‌گرايي را استنباط نکرده است؛ بلکه آن را بيانگر گوهر سکولاريسم دانسته‌ است! 🔸اما اين بيچاره‌ها، عليرغم ادعاهاي بزرگ، اساساً متوجه نشده‌اند که اين سخن حافظ به چه معناست. حافظ مي‌خواهد بگويد که لذت‌هاي بهشتي، امري نسيه و وعدة فردا نيست؛ يعني درک آنها و التذاذ از آنها مخصوص بعد از مرگ نيست؛ بلکه در همين دنيا نيز مي‌توان به جايي رسيد که نعمت‌هاي بهشتي و لذت‌هاي اخروي را همين الان درک کرد و از آنها لذت برد. همان آموزه‌اي است که امام علي(ع) در خطبة پارسايان در وصف آنان بيان مي‌کند: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ؛‌ بهشت براى آنان چنان است كه گويى آن را ديده‏ اند و در آسايش آن به سر مى‏ برند، و دوزخ چنان كه آن را ديده‏ اند و در عذابش اندرند.» (نهج، خ193، ص303) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
21.MP3
14.09M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : راهبردهای حقوقی ٢ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
العلوم الانسانیه الغربیه علوم انسانیه بلاروح.mp3
25.7M
🎤فایل صوتی 🔴 همایش بین المللی " التأصیل الثقافی للعلوم الانسانیه : رؤی و تجارب " سخنرانی استاد شريفی در همايش بين المللي "التأصيل الثقافي للعلوم الانسانيه: رؤی و تجارب" که در سال 2018 با مشارکت انديشمندان 12 کشور در لبنان برگزار شد؛ اين سخنراني با عنوان « غربی ؛ علوم انسانی بدون روح»‌ به زبان عربی ايراد شده است. 🔹اما برای استفاده بيشتر مخاطبان اين کانال، متن فارسی اين سخنرانی نيز در ادامه تقديم ميگردد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
هدایت شده از احمدحسین شریفی
علوم انساني غربي، علوم انساني بدون روح.pdf
263.2K
متن فارسي سخنراني همايش بين اللمللي «التأصيل الثقافي للعلوم الانسانية: رؤي و تجارب» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حياء و ايمان 🖊احمدحسين شريفي 🔸حیاء (شرم و آزرم)، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اخلاقي انسان است؛ اختصاصي به زن يا مرد ندارد؛ عاملي مهم در جلوگیری از رذایل اخلاقی است. کسی که حیاء را از دست بدهد از هيچ کار زشتي ابا ندارد؛ به راحتي دروغ مي‌گويد حتي در گستره‌اي ملي و جهاني! به راحتي عهد و پيمان و تعهد و مسؤوليت و قول و قرار خود را زيرپا مي‌گذارد و حتي در درون خود نيز نه تنها احساس شرمندگي نمي‌کند که احساسي از پيروزي و زيرکي هم دارد! زيرا مهمترين مانع دروني انجام کار زشت و ناپسند، «حياء» ‌است که او ندارد. به تعبير صائب تبريزي: در ديده‌ي بي‌شرم و حيا نور ادب نيست بي‌رويي از آيينه‌ي بي‌پشت، عجب نيست 🔸به همین دلیل، در تعریف حیاء گفته‌اند «کیفیتی نفسانی که مانع از صدور کار زشت از انسان می‌شود.» يعني حياء ويژگي و صفتي خاص در درون آدمي است که اجازه انجام کارهاي زشت و ارتکاب رذايل اخلاقي را نمي‌دهد؛ بلکه در مراتب بالاتر اجازة تخيل ذهني کار زشت را هم نمي‌دهد. انسان در اثر تقويت حياء به جايي مي‌رسد که حتي از نظر ذهني و دروني نيز، فکر گناه در او ايجاد نمي‌شود. 🔸حیاء و ایمان ارتباطي تنگاتنگ با یکدیگر دارند. پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايد: «الْحَيَاءُ مِنَ الْإِيمَانِ»؛ 🔸افراد با حياء وجودشان سراسر خير است و افراد بي‌حياء سراسر شرّند. به تعبير پيامبر(ص): «صَاحِبُ الْحَيَاءِ خَيْرٌ كُلُّهُ وَ مَنْ حُرِمَ الْحَيَاءَ فَهُوَ شَرٌّ كُلُّهُ» و به تعبير صائب تبريزي: نيست خوبان را به از شرم و حيا گلگونه‌اي شيشه حسن از باده گلرنگ پيدا مي‌کند 🔸دو راه مهم تقويت حياء: 1️⃣تقويت بنيه‌هاي ايماني (ايمان به خدا و روز قيامت)؛ 2️⃣کنترل خشم و شهوت. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌