eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴ابن‌سینا و عیاشی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از گزارشگران زندگی سعی کرده‌اند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شراب‌خوار و در نتیجه بی‌اعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابن‌سینا می‌گوید: افزون بر مشغله‌های سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.» بنده نمی‌دانم منبع برای چنین انتسابی به ابن‌سینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابن‌سینا، دو بخش از زندگی‌نامه کوتاه‌نوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشته‌اند: خود ابن‌سینا می‌گوید: «شبها به خانه می‌آمدم و چراغ را روشن می‌کردم و مشغول خواندن و نوشتن می‌شدم و هرگاه خواب به سراغم می‌آمد یا احساس ضعف می‌کردم، ظرفی «شراب» می‌نوشیدم و قوت خود را باز می‌یافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب می‌رفتم، خواب آن مسائل را می‌دیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً‌ در عالم رؤیا می‌یافتم» به نظر می‌رسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شراب‌خواری ابن‌سینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابن‌سینا در این عبارات می‌گویید یک «نوشیدنی خواب‌زدا» و «نیروزا» می‌نوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیت‌های علمی‌ و فلسفی‌ام ادامه دهم و این غیر از می‌‌خواری و می‌گساری است! افزون بر این، خود ابن‌سینا در جملاتی قبل از آن جملات پیش‌گفته، چنین می‌نویسد: «هرگاه در پاسخ مسأله‌ای می‌ماندم و نمی‌توانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد می‌رفتم و نماز می‌گذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری می‌کردم تا آنکه گره آن گشوده می‌شد و مشکل بر من آسان می‌گشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شراب‌خواری و مستی و می‌گساری نمی‌تواند سازگار باشد. بخش دیگری از زندگی‌نامه ابن‌سینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید از ملاقات شیخ‌ ابوالقاسم کرمانی با ابن‌سینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابن‌سینا را در کتابچه‌ای به ابن‌سینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته ده‌تایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته می‌نوشت و می‌نوشید تا نیمه‌های شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبح‌هنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ‌ نقدهای منطق‌دانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!» دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان می‌دهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خواب‌زدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مست‌کننده! وصیت‌نامه مشهور او که خطاب به عده‌ای از دوستانش و طبق برخی از گزارش‌ها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است: «بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالی‌ترین سکنات روزه است و نافع‌ترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...» حالات شیخ‌ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفس‌های زندگی‌اش حکایت می‌دهد: «هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکرده‌ها یا بدکرده‌های خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اربعین و علوم انسانی غربی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸علوم انسانی غربی و دلدادگان و مریدان آنها حتی اگر مسلمان هم باشند، نه تنها از «فهم» و «تبیین» پدیده پیاده‌روی اربعین حسینی و برپایی عاشقانه‌ی مواکب اربعینی در گوشه و کنار عالم، عاجزند؛ بلکه از «توصیف» واقع‌بینانه این حرکت ده‌ها میلیونی هم ناتوان‌اند. چنان علوم و چنین عالمانی، نه درکی از این پدیده دارند و نه «ابزار»ی برای درک آن در اختیار دارند. زیرا ابزارها و روش‌های موجود ناظر به توصیف و تبیین و تحلیل در علوم انسانی غربی، ریل‌گذاری حرکت انسان به سوی حیوانیت و بردگی و برده‌داری مدرن است. طبیعتاً از فهم سیر ملکوتی انسان‌ها و حرکتی که در پی جاذبه آزادی و آزادگی حسینی صورت می‌گیرد، عاجز‌ند. عقلانیت علوم انسانی موجود، یعنی عقلانیت دنیازده و حیوان‌محور اومانیستی و لیبرالیستی، از درک حقایق معنوی و ملکوتی عاجز است. به همین دلیل، «قالب‌های مفهومی و نظری» علوم انسانی لیبرالی ظرفیت توصیف و تبیین و تفسیر، چنین پدیده‌هایی را ندارند. 🔹افزون بر این، بدنیتی و کج‌اندیشی پاره‌ای از مدعیان غربزده این علوم را هم نباید نادیده گرفت. اینان (که به نوکران بی‌مزد و مواجب فکر و فرهنگ لیبرالی تبدیل شده‌اند) حاضرند ده‌ها نوشته و نشست درباره «زنجیرزنی چند دختر فریب‌خورده بی‌حجاب در گوشه‌ای از کوچه‌های یکی از شهرهای کشور» داشته باشند! اما نمی‌توانند و یا شاید اجازه ندارند که درباره کمند جاذبه عشق اربعین که بر ذهن و ضمیر ده‌ها میلیون انسان در گوشه‌کنار عالم افکنده شده، حتی یک پاراگراف بنویسند! اینان حاضرند درباره خرده‌ فرهنگ‌های وارداتی و شیطانی، ده‌ها صفحه مطلب بنویسند؛ اما نمی‌توانند ظرفیت تمدنی و اقتدارآفرین اربعین را ببنیند. آنان هیچ فهمی از «فرهنگ اربعینی»، «اقتصاد اربعینی»، «اقتدار اربعینی»، «امنیت اربعینی»، «مقاومت اربعینی» و «سیاست اربعینی» ندارند. به همین دلیل، نمی‌توانند، یا اجازه ندارند و یا لیاقت آن را ندارند که در غنی‌سازی مفهومی و نظری اربعین مشارکت داشته باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدحسین شریفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: مروری اجمالی بر نوشته‌ها و گفته‌های روشنفکرنمایان و مدعیان علوم‌انسانی و اجتماعی متعارف غربی که برای هر موضوع و پدیده کوچک اظهارنظر می‌کنند نشان می‌دهد حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «جریان جهانی اربعین» که ده‌ها میلیون انسان را از گوشه‌کنار عالم فارغ از مذهب، ملیت و جنسیت پروانه‌وار بر گرد شمع حسین به پرواز درآورده است، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد. رئیس دانشگاه قم ادامه داد: پیاده‌روی اربعین، علی‌رغم اراده و میل جبهه استکبار و غرب و علی‌رغم سکوت مرگبار روشنفکران غرب‌زده وطنی و استاد نمایان علوم اجتماعی، به‌سرعت در حال جهانی‌شدن و ابطال همه تئوری‌های اجتماعی و فرهنگی غربیان است. وی با بیان اینکه با این سکوت و سانسور آیا جای این سؤال نیست که عشق و محبت امام حسین چگونه توانسته است حتی دل‌های مسیحیان و زرتشتیان و هندوها و بودائیان را نیز مجذوب خود کند، گفت: برای آنان که به دنبال حقیقت هستند پدیده موکب‌های ارامنه و آشوریان و زرتشتیان و هندوان و اهل‌سنت، در مسیر زائران اربعین حسینی، پدیده‌ای قابل‌مطالعه است، گسترش مواکب اربعینی حسین از محدوده نجف و کربلا به سرحدات ایران و پاکستان و ترکیه و هند و چین و آمریکا و اروپا و آفریقا و پیاده‌روی اربعین در سوئد و فرانسه و آلمان و ایتالیا و آمریکا و آفریقا جای مطالعه و بررسی دارند. برای مطالعه ادامه مطلب 👇👇👇👇 https://qomefarda.ir/50232
🟢حسین مظهر تام غیرت الهی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- یکی از وجوه سبک زندگی عاشورایی، «غیرت» و «حمیت» است. غیرت‌ورزی نسبت به دین و سیاست و ناموس. حسین(ع) مظهر تام «غیرت» است. حسین(ع) آنگاه که توسط یزید و یزیدیان بر سر دوراهی زندگی ذلت‌بار و مرگ عزتمندانه قرار گرفت، غیورانه فریاد زیاد: «الا و انّ الدّعى بن الدّعى قد ركزنى بين اثنتين بين السّلة و الذّلة هيهات من الذّله يأبى اللَّه ذلك لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طابت و طهرت و انوف حميّة و نفوس ابيّه من ان نؤثر طاعة اللّئام على مصارع الكرام؛ بدانید که اين فرومايه فرزند فرومايه، مرا ميان دو راه قرار داده است: بین مرگ و ذلت؛ اما ذلت از ما دور است. خدا و پيامبر او و مؤمنان و دامان‌هاى پاك و مطهر و مغزهاى غيرتمند و جان‌هاى ستم‌ستيز و با شرافت، نمى‏‌پذيرند كه ما فرمان‌بردارى فرومايگان و استبدادگران پست و رذالت‌پيشه را بر شهادتگاه رادمردان و آزادمنشان مقدّم بداريم.» در جایی دیگر فرمود: «و اللَّه لا اعطى الدنيّة من نفسى ابدا؛ به خداى سوگند كه من هرگز زير بار پيمان خفّت‌‏بار استبدادگران نخواهم رفت» و در سخنی جاودانه و نیروبخش چنین فریاد زد: انّى لا أرى الموت الّا سعادة و لا الحياة مع الظّالمين الّا برما؛ من مرگ را جز سعادت و نيك‌بختى و زندگى با ظالمان را جز ذلت و نابودى نمى‏‌نگرم.» او حتی در سخت‌ترین شرایط عصر عاشورا و در حالی که نای ایستادن نداشت وقتی دید که لشکر عمر سعد به سمت خیمه‌ها می‌رود، با زحمت و با کمک غلاف شمشیرش بر روی زانوان خود ایستاد و فریاد زد: وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ. و حتی آنگاه که در گودال قتلگاه افتاده بود و نای حرکت نداشت، نگران ناموس خود بود و به تعبیر زیارت ناحیه مقدسه، آن حضرت در زیر سم اسبان و در زیر شمشیرها و نیزه‌های دشمنان نیز نگران خیمه‌ها بود: حَتَّى نَكَسُوكَ عَنْ جَوَادِكَ، فَهَوَيْتَ إِلَى الْأَرْضِ جَرِيحاً، تَطَؤُكَ الْخُيُولُ بِحَوَافِرِهَا، وَ تَعْلُوكَ الطُّغَاةُ بِبَوَاتِرِهَا، قَدْ رَشَحَ لِلْمَوْتِ جَبِينُكَ، وَ اخْتَلَفَتْ بِالانْقِبَاضِ وَ الِانْبِسَاطِ شِمَالُكَ وَ يَمِينُكَ، تُدِيرُ طَرْفاً خَفِيّاً إِلَى رَحْلِكَ وَ بَيْتِكَ، وَ قَدْ شُغِلْتَ بِنَفْسِكَ عَنْ وُلْدِكَ وَ أَهْلِكَ. تا اینکه تو را از اسب سرنگون کردند و با بدنی سراسر جراحت بر خاک افتادی، در حالی که اسب‌ها تو را لگدکوب می‌کردند و تجاوزپیشگان کافر تو را با شمشیرهایشان ضربه می‌زدند. عرق مرگ بر پیشانی مبارکت نشسته و راست و چپ بدن مبارکت به تناوب انقباض و انبساط می‌یافت و تو هنوز گوشه چشمی به سوی حرم و خیامت می‌گرداندی [نگران زنان و فرزندان خود بودی]، در حالی که دیگر آنچه بر تو می‌گذشت تو را از فرزندان و اهل بیتت باز می‌داشت.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢زینب(س) مظهر عفت الهی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ زینب کبری سلام الله علیها، تجلی تام «عفت» الهی است. همه حرکات و سکنات او در جریان عاشورا، نمایه‌ساز و نمایان‌گر عفت و زیست عفیفانه او و فرزندان ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام است. به عنوان نمونه، به دو مورد اشاره می‌کنم: یک. کاروان اسراء وقتی به نزدیک شام رسیدند، تنها خواسته و درخواست زینب کبرا و دختران امام حسین از فرمانده سربازان عمر سعد، یعنی شمر بن ذی‌الجوشن لعنه الله علیه این بود که إِذَا دَخَلْتَ بِنَا الْبَلَدَ فَاحْمِلْنَا فِي دَرْبٍ قَلِيلِ النَّظَّارَةِ وَ تَقَدَّمْ إِلَيْهِمْ أَنْ يُخْرِجُوا هَذِهِ الرُّءُوسَ مِنْ بَيْنِ الْمَحَامِلِ وَ يُنَحُّونَا عَنْهَا فَقَدْ خُزِينَا مِنْ كَثْرَةِ النَّظَرِ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ فِي هَذِهِ الْحَالِ؛‏ وقتی ما را وارد شهر می‌کنی، از دروازه‌ای وارد کن که تماشاگران کمتری باشند و بگو این سرها را هم، از بین محمل‌ها کنار برند. بس که ما را در این حال تماشا کردند، شرمنده شدیم.» دو. فریاد عفت‌خواهانه زینب کبری در مجلس یزید بن معاویه تا همیشه تاریخ در گوش زنان و مردان طنین‌انداز است که: «أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ ص سَبَايَا قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ وَ يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَنَاهِلِ وَ الْمَنَاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجَالِهِنَّ وَلِيٌّ وَ لَا مِنْ حُمَاتِهِنَّ حَمِي‏ آیا این عدالت است، ای پسر آزادشدگان، که زنان و کنیزان تو پشت پرده باشند و دختران رسول خدا را به اسیری این‏‌سو‌و‌آن‏‌سو بکشانی، پوشش آنان را نادیده بگیری و چهره‏‌شان را نمایان کنی؛ آنان را به وسیله دشمنان دین در شهرهای مختلف بگردانی تا مردم هر کوی و برزنی به تماشای آنان بنشینند و افراد دور و نزدیک و پست و شریف به چهره‌شان چشم بدوزند، با آنکه همراه آنان مردان و حمایت‌کنندگانشان نبودند؟!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟣رضایت خدا یا راضی کردن مردم؟ ✍️ احمدحسین شریفی ✔️آیا «همراهی با خواسته‌های مردم» همواره «کاری خداپسندانه» است؟ 🔻پاسخ عليه السلام این است که «خیر». خواسته‌های مردم همواره «حق» نیست. امام حسین علیه السلام می‌فرماید در چنین مواقعی اگر فرد یا جامعه‌ای برای کسب قدرت یا عزت یا محبوبیت و یا به هر دلیل دیگری، رضایت مردم را مقدم بر رضایت خدا کند، قطعاً به هدف مطلوب خود نمی‌رسد: لا اَفْلَحَ قَوْمِ اشْتَرَوْا مَرْضاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَـخَطِ الْخـالِقِ (عوالم العلوم و المعارف، ج۱۷، ص۲۳۴) ملّتى كه خشنودى مردم را با خشم خدا معامله كند، هرگز رستگار نخواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢صید مروارید در طوفان رنج‌ها ✍️ احمدحسین شریفی 🔹در یکی از فرازهای زیارت اربعین خطاب به علیه السلام می‌گوییم: «السَّلَامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ» یعنی سلام بر کسی که دردها و رنج‌ها و سختی‌ها و مصیبت‌ها از همه سو او را احاطه کرده بود. چنین توصیفی درباره هیچ‌یک از امامان دیگر وارد نشده است. و این نشان از عمق و شدت و کثرت رنج‌ها و سختی‌های اباعبدالله الحسین علیه السلام دارد. 🔸در عین حال در فراز دیگری از این زیارت خطاب به آن حضرت می‌گوییم: «عِشْتَ سَعِیداً وَ مَضَیْتَ حَمِیداً» یعنی علیرغم زندگی در دل تهدیدها و رنج‌ها و مصیبت‌ها، تو سعادتمندانه زندگی کردی و به شکلی پسندیده روزگار را سپری کردی. تو هم در حیات خود و هم با نحوه مرگ خود سخت‌ترین تهدیدها را به بی‌نظیرترین فرصت‌ها تبدیل کردی. تو از دل طوفان رنج‌ها و سختی‌ها، لؤلؤ و مرجان هدایت و سعادت را صید کردی. و در بیابان کربلا، یکه و تنها، بذرهای انقلاب و تمدن الهی را کاشتی. تو نمونه اعلای ظلم‌ستیزی و عزت‌طلبی و عزت‌آفرینی، برای همه ظلم‌ستیزان و عزت‌خواهان در همه روزگاران شدی. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸علم و عمل ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹علت عمده ناکامی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی عبارت است از: ✔️علم بدون عمل؛ به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ؛ العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛ علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است. ✔️و عمل بدون علم؛ به تعبیر زیبای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ؛ كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق مدیریت 🔸فروتنی در دوران ریاست 🖊احمدحسین شریفی یکی از مهم‌ترین اخلاقیات و شؤون مدیریت، تواضع و فروتنی دربرابر ذی‌نفعان و ارباب رجوع است. البته فروتنی و خوش‌خلقی هرگز به معنای نادیده گرفتن قانون نیست؛ بلکه مجریان و مدیران موفق کسانی‌اند که بدون آنکه ذره‌ای از اجرایی قانون فروگذار کنند، هرگز تکریم و بزرگداشت ارباب رجوع را نیز نادیده نمی‌گیرند. از تبعات دنیوی تکبر و خودبزرگ‌بینی در دوران مسؤولیت، خواری در دوران بعد از آن است. علیه السلام می‌فرماید: تَكَبُّرُكَ فِى الْوِلايَةِ ذُلٌّ فِى الْعَزْلِ. تكبّر ورزيدن تو در دوران ریاست، موجب ذلّت در ايّام بركنارى است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢اولویت‌های علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویت‌های حوزه‌های مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است. پاسخ به این سؤال که در ماه‌های آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بوده‌ایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است. در عین حال معتقدم اولویت‌های علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشده‌اند! و تا رسیدن به نقطه رضایت‌بخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم. 🔻اولویت‌های الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از: 1.مطالعات قـرآن و حـديث؛ 2.كـلام اسـلامی؛ 3.فقـه تخصصی؛ 4.اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روان‌شناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 5.فلسفه‌های مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛ 6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛ 7.اخـلاق كاربردی و حرفه‌ای اسـلامی؛ 8.سیاستگذاری و مدیریت علم،‌ فناوری و فرهنگ؛ 9.زبان فارسی در مقام زبان علم 🔻و اولویت‌های ب نیز عبارتند از: 1.اخلاق اسلامی و مطالعات بین‌رشته‌ای آن؛ 2.الهيـأت؛ 3.عرفـان اســلامی؛ 4.فلســفه؛ 5.غــرب‌شناســی انتقــادی؛ 6.كــارآفر ينی و مهارت‌افزایی؛ 7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛ 8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران) 10.جغرافیای سیاسی 🔸هر چند در ده سال گذشته فعالیت‌های خوبی در تک‌تک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزه‌های علمیه و نه در دانشگاه‌ها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است! 🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢پایداری و پیامبری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین لوازم فعالیت‌های ناظر به «فردسازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی»، پایداری و است. طبیعت چنین کارهایی این است که اولاً، زمان‌بر و دیربازده‌‌اند؛ و ثانیاً، بنیادین و ریشه‌ای‌اند. به همین دلیل، انجام آنها هم «درایت» می‌خواهد و هم «استقامت». خدا رحمت کند یزدی را می‌فرمود: «استقامت در کار، آنقدر سخت است که مثل پیغمبری را پیر می‌کند؛ لذا باید همیشه به خود و به دوستان‌مان سفارش کنیم که در کار استقامت داشته باشید. طبیعت کار دنیا به خصوص در مسائل زمان‌بری مثل مسائل فرهنگی، سختی است. کار همۀ انبیا تغییر باورها و ارزش‌ها بوده که کار اصلی فرهنگ همین است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی۲۴ (طرح اسلامی برای اداره جهان).mp3
7.32M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه بیست و چهارم: «طرح اسلامی برای اداره جهان» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢حال ناخوش علوم انسانی در کشور 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸این بنده نقدهای فراوانی به محتوای علوم انسانی غربی و ناکارآمدی آنها داشته و دارم. و با تمام وجود معتقدم علوم انسانی غربی نه تنها با مبانی فکری ما و فرهنگ اسلامی ایرانی ما ناسازگارند؛ و نه تنها گرهی از کار ما نمی‌گشایند بلکه گره‌های فراوانی هم در کار ما می‌اندازند. اساساً دستگاه مفهومی و نظری این علوم با فکر و فرهنگ ما بیگانه است. به همین دلیل، توان توصیف و تفسیر و تبیین و پیش‌بینی و کنترل کنش‌های ایرانی اسلامی ما را ندارند. [برای آگاهی بیشتر از این موضوع می‌توانید افزون بر مراجعه به کتاب‌های «مبانی علوم انسانی اسلامی»، «روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» و «نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی»، هشتگ را در همین کانال دنبال کنید] ♦️اما در اینجا می‌خواهم از «نظر کمّیت» نیز نقدی بر علوم انسانی رایج داشته باشیم. متأسفانه علوم انسانی موجود و دانشمندان و متخصصان آن نتوانسته‌اند دست‌کم به میزان هزینه‌ای که برای آنها می‌شود، درآمد و اعتباری ملی یا بین‌المللی برای کشور ما تولید کنند. توضیح آنکه، علیرغم آنکه حدود نیمی از دانشجویان و به همین نسبت حدود نیمی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور ما در حوزه‌‌های علوم انسانی مشغول به فعالیت‌اند و علیرغم آنکه هزینه‌های بسیار هنگفتی در کشور ما برای علوم انسانی صورت گرفته است، و علیرغم آنکه علوم انسانی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «هوای تنفس نخبگان» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و «روح سایر دانش‌ها» معرفی شده است و بسیار بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، و علیرغم تدوین و تصویب اسناد بالادستی مهم و فراوانی در حوزه علوم انسانی، اما مع الاسف موفقیت چندانی نداشته‌ایم. 🔸به عنوان مثال: 🔻از مجموع ۱۶۰۰ نشریه علمی معتبر از نگاه وزارت علوم (تا ابتدای تابستان ۱۴۰۳) ۹۰۰ نشریه (یعنی بیش از ۵۶ درصد آنها) مربوط به علوم انسانی و اجتماعی است. و بقیه مربوط به گروه‌های «علوم پایه»، «فنی و مهندسی»، «دام‌پزشکی»، «معماری و هنر»، «کشاورزی» و «دام‌پروری». 🔻و از مجموع ۳۹۶ انجمن علمی رسمی و مورد تأیید وزارت علوم، تعداد ۱۴۲ (یعنی حدود ۳۶٪) آنها مربوط به علوم انسانی است و ۶۴٪ آنها مربوط به شش گروه علمی دیگر. این در حالی است که «تقریباً هیچ» دانشمند مطرح، پراستناد و شناخته‌شده‌ای در حوزه علوم انسانی در سطح جهان نداریم. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ از میان ۹۳۸ دانشمندان پراستناد ایرانی در سطح جهان، فقط ۸ نفر از آنان مربوط به علوم اجتماعی بوده‌اند. که آن هم بیشتر در حوزه حساب‌داری و کتاب‌داری و امثال آن بوده‌اند و نه فلسفه و حقوق و اقتصاد و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و علوم تربیتی و امثال آن. 🔹این نشان از یک ضعف مفرط در حوزه علوم انسانی کشور می‌دهد. یعنی حتی در همین علوم تقلیدی نیز نتوانسته‌ایم در قد و قواره سایر مقلدان رشد کنیم! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
14030606_45744_64k.mp3
22.71M
📢 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در نخستین دیدار با هیئت دولت چهاردهم.(۱۴۰۳/۶/۶) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی) 🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت) 🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی 🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله 1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت) 2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت) 3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری) 4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار) 5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی) 6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت) 7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی) 8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی) 9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی) 10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی) 11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن) 12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت) 13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح) 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 ┄┅═══••✾••═══┅┄ ▫️ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🟢مهارت مدیریت هیجان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت‌های لازم برای موفقیت در مدیریت، «مهارت مدیریت هیجان» است. مدیران در کارهای مدیریتی خود به صورت روزانه و خواهی‌ نخواهی درگیر هیجانات گوناگونی می‌شوند. هیجاناتی از قبیل، شادی، غم، خشم و عصبانیت، دلتنگی برای اولویت‌های زمین‌مانده خود، و ... 🔹تصمیم‌گیری به هنگام غلبه هیجانات، به احتمال زیاد، تصمیمی واقع‌بینانه و صائب نیست. 🔻یک مدیر موفق کسی است که در چنین مواقعی، چه در موقع غلبه هیجانات مثبت و چه غلبه هیجانات منفی، هیچ تصمیمی نگیرد. و حتی الامکان در مورد مسائل کاری اظهار نظر هم نکند. صلی الله علیه و آله می‌فرماید: اَلصَّرعَةُ كُلُّ الصَّرعَةِ الَّذى يَغْضَبُ فَيَشْتَدُّ غَضَبُهُ وَ يَحْمَرُّ وَجهُهُ وَ يَقْشَعِرُّ شَعْرُهُ فَيَصرَعُ غَضَبَهُ؛ كمال شجاعت آن است كه كسى خشمگين شود و خشمش شدّت گيرد و چهره‌اش سرخ شود و موهايش بلرزد، امّا بر خشم خود چيره گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔹حقیقت این است که بزرگ کردن افرادی که ظرفیت بزرگی را ندارند، صرف نظر از خسارتهایی که برای جامعه دارد، نوعی خیانت به خود آنان است. چنین افرادی بلافاصله خود را و وظیفه خود را و مخاطبان خود را گم می‌کنند. 🔻به همین دلیل، پیش از دست زدن به جایگاه آدم‌ها، شناخت دقیقی از شخصیت و ظرفیت آنها لازم است. 🔸خدا رحمت کند شیرین سخن را که چه زیبا می‌گوید: در تنگنایِ حیرتم از نخوتِ رقیب یا رب مباد آن که گدا معتبر شود بس نکته غیرِ حُسن بِباید که تا کسی مقبولِ طبعِ مردمِ صاحب‌نظر شود @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بازگشت افتخارآفرینان هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک به کشور، تیمی پنج‌نفره با کسب ۵ نشان طلا؛ بر بام علم دنیا. 🔹گفتگوی کوتاه آنان با جناب حسینی‌بای را ببینید و از سطح معرفتی و فرهنگی و عرق ملی و حس عاطفی آنان لذت ببرید. 🔻به این نوجوانان عزیز و مربی جوان‌شان تبریک می‌گویم و افتخار می‌کنم. به ویژه به وجود دختر خانم بامعرفت و باحیایی مثل حنانه خرمدشتی و مادرشان افتخار می‌کنم. الحمدلله رب العالمین @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نیازها و خواسته‌ها 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«خواسته‌ها»ی انسان پایان‌ناپذیرند. هیچ کسی نمی‌تواند همه آنها را تأمین کند؛ بلکه ارضای هر خواسته‌ای خود عامل پیدایش خواسته‌های دیگری نیز هست. 🔹اما «نیازهای واقعی» انسان چنین نیستند؛ 🔻به همین دلیل، انسان خردمند اولاً، نیازها و خواسته‌های خود را از هم باز می‌شناسد و آنها را خلط نمی‌کند؛ ثانیاً، تأمین نیازها را فدای پیروی از خواسته‌ها نمی‌کند. و ثالثاً، خواسته‌های خود را به سوی خواسته‌های تعالی‌جویانه و معنوی سوق می‌دهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡نمایه‌سازی و مرجعیت علمی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹در دنیای جدید، مجلات از مهم‌ترین ابزارهای انتشار آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی‌اند. به همین دلیل نقشی بی‌بدیل در توسعه علم و فناوری در جهان مدرن داشته‌ و دارند. 🔸یکی از ابزارهایی که مجلات علمی و محققان و پژوهشگران بتوانند به این هدف و نقش خود بهتر جامه عمل بپوشند، «نمایه‌سازی» مجلات و شاخص‌گذاری مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر است. که نتیجه قهری آن «نمایان‌سازی» و «مرجعیت‌دهی» به دانشمندان و صاحب‌نظران اصیل است. 🔻به همین دلیل، مجلاتی که فاقد نمایه‌های بین‌المللی هستند، جز به ندرت و به صورت اتفاقی، هیچ فایده‌ای برای جامعه علمی جهانی ندارند. اساساً، کسی از وجود آنها مطلع نمی‌شود که به آنها مراجعه کند. بنابراین حتی اگر حاوی قوی‌ترین مقالات علمی باشند، بود و نبودشان برای جامعه علمی جهانی یکسان است. 🔸به هر حال، نشر مقالات با نمایه‌های معتبر، موجب افزایش «رؤیت‌پذیری» و «اعتبار» آنها و همچنین عاملی مهم در مشارکت عالمان و پژوهشگران در همکاری‌های علمی بین‌المللی می‌شود. 🔻به دلیل نقش مهم نمایه‌سازی مجلات و مقالات علمی، در حال حاضر یکی از ملاک‌ها و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها چه در سطح ملی و چه بین‌المللی کمیت و کیفیت مجلات نمایه‌شده آنها در پایگاه‌های معتبر علم‌سنجی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷 «ارتباطات اجتماعی» و «شخصیت واقعی» ✍️ احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻شخصیت واقعی افراد غالباً حتی برای خودشان نیز نامعلوم و پوشیده می‌ماند. اما همواره در زندگی اجتماعی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که شخصیت واقعی هر انسانی آشکار می‌شود. 🔸از آن جمله: یک. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمی‌توانند هیچ ضرری به ما برسانند؛ دو. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمی‌توانند خدمتی به ما داشته باشند؛ سه. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی آنان نداریم؛ چهار. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی ما ندارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۱) ♦️«دانشگاه‌های نسل چهارم» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در برنامه هفتم پیشرفت بدون آنکه نامی از نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها به میان آید، مواد و تکالیف مربوط به آموزش عالی کشور به گونه‌ای تدوین شده است که اهداف و انتظارات از دانشگاه‌های نسل چهارم را تأمین کند. 🔹در این برنامه بر چند مسأله اصلی زیر، که همگی از مؤلفه‌های دانشگاه‌های نسل چهارم هستند، تأکید شده است: یک. توجه ویژه به مسؤولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در طرح‌های پژوهشی و حتی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها؛ دو. تأکید و تمرکز ویژه بر ارائه آموزش‌های عملی و مهارتی؛ سه. تأکید بر پذیرش هدفمند دانشجو به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (روش استادمحوری و بر اساس پروژه‌های نیازمحور) چهار. تأکید بر توجه به آمایش سرزمینی در توسعه رشته‌ها و گرایش‌ها و حتی در سهم‌بندی تعداد دانشجویان هر رشته گرایش. 🔻نقش اجتماعی دانشگاه‌ها در این نگاه، بسیار پررنگ است. نظام آموزشی و طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در این نگاه، منفعلانه نیست؛ بلکه دانشگاه‌ها به صورتی فعال می‌کوشند علاوه بر آنکه نیازهای جامعه را به صورتی علمی و دانش‌بنیان تأمین کنند، با طرح ایده‌های جدید و راهبرانه، جامعه‌ای دانش‌بنیان را شکل دهند. به‌ تعبیر دیگر، در این نگاه، مأموریت اصلی دانشگاه، توانمند کردن جامعه و ساخت جامعه‌ای دانش‌بنیان است. دانشگاه نه تنها خودش باید متعالی باشد؛ بلکه باتید تلاش کند جامعه را هم متعالی کند. دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی می‌توانند و می‌باید با تولید «علم نافع»، «جامعه‌ای نافع» و «زاینده خیر کثیر» را شکل دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«مدیریت» و «خودآگاهی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️ریاست و صدرات و جایگاه مدیریتی این توانایی را دارد که فرد را ✔️از دیدن و فهم واقعیت‌ها عاجز کند. ✔️او را دچار خودشیفتگی کاذب و کشنده کند. ✔️او را دچار بیماری کشنده همه‌چیزدانی کند. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: الْقُدْرَةُ تُظْهِرُ مَحْمُودَ الْخِصَالِ وَ مَذْمُومَهَا؛ قدرت خصلت‌های زشت و زیبا را آشکار می‌کند. 🔸به همین دلیل، یکی از مهارت‌های بسیار ضروری برای مدیران «مهارت خودآگاهی» است. یک مدیر، باید بداند که قرار گرفتن در یک جایگاه سیاسی که حتی ممکن است نه بر اساس لیاقت‌ها بلکه براساس زد و بندهای سیاسی و اجتماعی و امثال آن هم صورت گرفته باشد، واقعیت‌های وجودی او را تغییر نمی‌دهد. بنابراین، باید مراقبت کند که تصویری ناصواب از توانایی‌های واقعی و وجودی او در ذهنش ایجاد نشود. 🔹به عنوان مثال، مدیری که رشته تخصصی او علوم طبیعی است، حال اگر مدیریت یک سازمان علمی جامع را برعهده گرفت، نباید گمان کند که به صرف قرارگرفتن در آن جایگاه، در حوزه علوم انسانی و علوم دینی هم صاحب‌نظر می‌شود! یا بالعکس کسی که حوزه تخصصی او علوم انسانی است، نباید تصور کند که به صرف قرارگرفتن در چنان جایگاهی، متخصص علوم طبیعی و فنی و مهندسی هم شده است! یا مدیری که هیچ شناختی از تاریخ علم و پارادایم‌های حاکم بر علم ندارد، به صرف قرارگرفتن در یک جایگاه سیاسی یا اجرایی نباید خود را در جایگاه نظریه‌پردازان علم‌شناس بپندارد. و برای کسانی که در مرز دانش‌های مربوط خود هستند، نسخه بپیچد و حدود و ثغور علم و دانش آنان را تعیین کند! 🔹مدیران به ویژه مدیران علمی باید بدانند که به گفته علیه السلام: قُوَّةُ سُلْطَانِ الْحُجَّةِ أَعْظَمُ مِنْ قُوَّةِ سُلْطَانِ الْقُدْرَةِ؛ قوت سلطان «حجت» [استدلال و دلیل]، بیشتر از قوت سلطان «قدرت» است. امام پارسایان و امیرمؤمنان علیه السلام، چقدر حکیمانه و زیبا فرموده است: ذُو الشَّرَفِ لَا تُبْطِرُهُ مَنْزِلَةٌ نَالَهَا وَ إِنْ عَظُمَتْ كَالْجَبَلِ الَّذِي لَا تُزَعْزِعُهُ الرِّيَاحُ وَ الدَّنِيُّ تُبْطِرُهُ أَدْنَى مَنْزِلَةٍ [نزلة] كَالْكَلَإِ الَّذِي يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسِيمِ؛ انسان شریف، به هر مقامی، هر چند بزرگ، برسد، سرمست نمی‌شود؛ او مانند کوهی است که هیچ بادی آن را به لرزه درنمی‌آورد؛ اما انسان فرومایه با دست یافتن به کمترین مقام، سرمست می‌شود؛ او همانند بوته علفی است که وزش نسیمی او را می‌جنباند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟠مسؤولیت و کاردانی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹 علیه السلام درباره کاردانی و لزوم سپردن کارها به دست کاردان می‌فرماید: مَا أُبَالِي اِئْتَمَنْتُ خَائِناً أَوْ مُضَيِّعاً؛ برای من تفاوتی نمی‌کند که شخص خیانت‌پیشه را امین بدارم یا شخصی (ناتوان و غیرمتخصص) را که ضایع کننده است. 🔸از (1575-1624)، عارف و نویسنده آلمانی در قرن هفدهم، که از او با عنوان پدر و بنیانگذار فلسفه آلمانی هم یاد می‌کنند، پرسیدند: «نزدیک‌ترین راه به خدا چیست؟» گفت: «برای من که پینه‌دوزم، نزدیک‌ترین راه، این است که پینه دوز خوبی باشم. شما را نمی‌دانم.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡«سونامی خاموش بی‌دینی» یا «آب گوارای دین‌داری»؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️مدتی است که برخی از نویسندگان سکولار و لائیک، دائماً از گسترش بی‌دینی و خداناباوری و شکاکیت دینی در کشورهای مسلمان‌نشین، از جمله ایران، می‌گویند و می‌نویسند! طنز ماجرا اینجاست که بسیاری از نویسندگان ایرانی مدعای خود را مستند می‌کنند به مقاله یکی از نویسندگان سکولار و لیبرال غربی، به نام جک دیوید اِلِر! [که نه تنها هیچ شناختی از ایران ندارد، بلکه به گمانم نتواند موقعیت جغرافیایی ایران را هم بر روی نقشه نشان دهد!] وی چند سال قبل در مقاله‌ای با عنوان «سونامیِ خاموش: بی‌دینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» مدعی شد که یک سونامی سکولاریسم و بلکه الحاد در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است! بدون آنکه بخواهم گرایش به الحاد و بی‌دینی را منکر شوم، اما ادعای سونامی بی‌دینی و الحاد در جوامع اسلامی، یکی از بزرگ‌ترین سونامی‌های توهمی و تخیلی در جهان واقعیت‌هاست. 🔸واقعیت کشورهای اسلامی و بلکه واقعیت ملموس و مستند از مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز، آن است که اسلام و مسلمانان در طول تاریخ خود از چنین قدرت و اقتدار و مدافعان پرشور و امیدواری، که در حال حاضر دارد، برخوردار نبوده است. 🔹فی‌المثل در ایران اسلامی، در هیچ برهه‌ای از تاریخ، آنگونه که الان شاهدیم، سراغ نداریم که میلیون‌ها جوان و نوجوان حاضر باشند مشتاقانه جان خود را فدای اسلام و حفظ نظام اسلامی کنند. هرگز سراغ نداشته‌ایم که میلیون‌ها جوان ایرانی و ده‌ها میلیون جوان و نوجوان مسلمان، مشتاق دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل باشند. در طول تاریخ ایران اسلامی، سراغ نداشته‌ایم که صدهاهزار از جوانان و نوجوانان آن ماه‌ها قبل از فرارسیدن ایام سه روزه اعتکاف رجبیه، برای آن ثبت‌نام کنند و بعضاً برای آنکه در قرعه‌کشی نام آنان انتخاب شود، یک هفته روزه نذر کنند! در تاریخ ایران و اسلام سراغ نداشته و نداریم که سالانه ده‌ها میلیون انسان، و غالباً جوان و نوجوان مشتاقانه به زیارت اربعین بروند، و میلیون‌ها نفر نیز که توفیق شرکت در پیاده‌روی اربعین را در کربلا نداشته‌اند، در شهرها و کشورهای خود، پیاده‌روی‌های میلیونی جاماندگان اربعین را برگزار کنند! ♦️بعضاً، می‌گویند برخی از اموری که برشمردید، «آیین‌» و «مناسک»اند و نه «ایمان» و «عقیده»! بیچاره‌ها نمی‌دانند، که آیین‌ها و مناسک، «نمود» و «نماد» ایمان‌ و عقیده‌‌اند! تا ایمان در ذهن و ضمیر نهادینه‌ نشده باشد، که فرد دلبسته و دلداده مناسک ایمانی نمی‌شود! دین، مجموعه‌ای از بینش‌ها و گرایش‌ها و کنش‌هاست؛ و آیین‌ها و مناسک و شعائر «شکل ظاهری آن لایه‌های باطنی دین» است. 🔸افزون بر آن، هرگز در طول تاریخ سراغ نداشته‌ایم که دین، اینچنین زنده و بانشاط در ابعاد مختلف زیست مسلمانان حضور داشته باشد. به تعبیر دیگر، در دوران معاصر، دین در موقعیتی فرانهادی قرار گرفته است. مسلمانان به دنبال‌ آنند که نهاد‌های خانواده، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سیاست، اوقات فراغت و هنر و ادبیات‌ را نیز در چارچوب دین سامان دهند. 🔻اما وقتی کسانی به عمد چشمان خود را بر این واقعیت‌ها می‌بندند چه باید کرد؟! 🔻وقتی کسانی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند واقعیت‌های ملموس را در اطراف خود بنگرند چه می‌توان کرد؟! 🔻و وقتی عده‌‌ای به حکم صفت «حضرت طوطی» آنچه «استاد غربی‌شان» می‌گوید، نشخوار می‌کنند، چه باید کرد؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹