eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
361 عکس
376 ویدیو
25 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸علم و عمل ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹علت عمده ناکامی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی عبارت است از: ✔️علم بدون عمل؛ به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ؛ العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛ علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است. ✔️و عمل بدون علم؛ به تعبیر زیبای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ؛ كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق مدیریت 🔸فروتنی در دوران ریاست 🖊احمدحسین شریفی یکی از مهم‌ترین اخلاقیات و شؤون مدیریت، تواضع و فروتنی دربرابر ذی‌نفعان و ارباب رجوع است. البته فروتنی و خوش‌خلقی هرگز به معنای نادیده گرفتن قانون نیست؛ بلکه مجریان و مدیران موفق کسانی‌اند که بدون آنکه ذره‌ای از اجرایی قانون فروگذار کنند، هرگز تکریم و بزرگداشت ارباب رجوع را نیز نادیده نمی‌گیرند. از تبعات دنیوی تکبر و خودبزرگ‌بینی در دوران مسؤولیت، خواری در دوران بعد از آن است. علیه السلام می‌فرماید: تَكَبُّرُكَ فِى الْوِلايَةِ ذُلٌّ فِى الْعَزْلِ. تكبّر ورزيدن تو در دوران ریاست، موجب ذلّت در ايّام بركنارى است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢اولویت‌های علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویت‌های حوزه‌های مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است. پاسخ به این سؤال که در ماه‌های آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بوده‌ایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است. در عین حال معتقدم اولویت‌های علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشده‌اند! و تا رسیدن به نقطه رضایت‌بخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم. 🔻اولویت‌های الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از: 1.مطالعات قـرآن و حـديث؛ 2.كـلام اسـلامی؛ 3.فقـه تخصصی؛ 4.اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روان‌شناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 5.فلسفه‌های مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛ 6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛ 7.اخـلاق كاربردی و حرفه‌ای اسـلامی؛ 8.سیاستگذاری و مدیریت علم،‌ فناوری و فرهنگ؛ 9.زبان فارسی در مقام زبان علم 🔻و اولویت‌های ب نیز عبارتند از: 1.اخلاق اسلامی و مطالعات بین‌رشته‌ای آن؛ 2.الهيـأت؛ 3.عرفـان اســلامی؛ 4.فلســفه؛ 5.غــرب‌شناســی انتقــادی؛ 6.كــارآفر ينی و مهارت‌افزایی؛ 7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛ 8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران) 10.جغرافیای سیاسی 🔸هر چند در ده سال گذشته فعالیت‌های خوبی در تک‌تک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزه‌های علمیه و نه در دانشگاه‌ها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است! 🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢پایداری و پیامبری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین لوازم فعالیت‌های ناظر به «فردسازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی»، پایداری و است. طبیعت چنین کارهایی این است که اولاً، زمان‌بر و دیربازده‌‌اند؛ و ثانیاً، بنیادین و ریشه‌ای‌اند. به همین دلیل، انجام آنها هم «درایت» می‌خواهد و هم «استقامت». خدا رحمت کند یزدی را می‌فرمود: «استقامت در کار، آنقدر سخت است که مثل پیغمبری را پیر می‌کند؛ لذا باید همیشه به خود و به دوستان‌مان سفارش کنیم که در کار استقامت داشته باشید. طبیعت کار دنیا به خصوص در مسائل زمان‌بری مثل مسائل فرهنگی، سختی است. کار همۀ انبیا تغییر باورها و ارزش‌ها بوده که کار اصلی فرهنگ همین است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی۲۴ (طرح اسلامی برای اداره جهان).mp3
7.32M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه بیست و چهارم: «طرح اسلامی برای اداره جهان» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢حال ناخوش علوم انسانی در کشور 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸این بنده نقدهای فراوانی به محتوای علوم انسانی غربی و ناکارآمدی آنها داشته و دارم. و با تمام وجود معتقدم علوم انسانی غربی نه تنها با مبانی فکری ما و فرهنگ اسلامی ایرانی ما ناسازگارند؛ و نه تنها گرهی از کار ما نمی‌گشایند بلکه گره‌های فراوانی هم در کار ما می‌اندازند. اساساً دستگاه مفهومی و نظری این علوم با فکر و فرهنگ ما بیگانه است. به همین دلیل، توان توصیف و تفسیر و تبیین و پیش‌بینی و کنترل کنش‌های ایرانی اسلامی ما را ندارند. [برای آگاهی بیشتر از این موضوع می‌توانید افزون بر مراجعه به کتاب‌های «مبانی علوم انسانی اسلامی»، «روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی» و «نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی»، هشتگ را در همین کانال دنبال کنید] ♦️اما در اینجا می‌خواهم از «نظر کمّیت» نیز نقدی بر علوم انسانی رایج داشته باشیم. متأسفانه علوم انسانی موجود و دانشمندان و متخصصان آن نتوانسته‌اند دست‌کم به میزان هزینه‌ای که برای آنها می‌شود، درآمد و اعتباری ملی یا بین‌المللی برای کشور ما تولید کنند. توضیح آنکه، علیرغم آنکه حدود نیمی از دانشجویان و به همین نسبت حدود نیمی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور ما در حوزه‌‌های علوم انسانی مشغول به فعالیت‌اند و علیرغم آنکه هزینه‌های بسیار هنگفتی در کشور ما برای علوم انسانی صورت گرفته است، و علیرغم آنکه علوم انسانی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «هوای تنفس نخبگان» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و «روح سایر دانش‌ها» معرفی شده است و بسیار بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، و علیرغم تدوین و تصویب اسناد بالادستی مهم و فراوانی در حوزه علوم انسانی، اما مع الاسف موفقیت چندانی نداشته‌ایم. 🔸به عنوان مثال: 🔻از مجموع ۱۶۰۰ نشریه علمی معتبر از نگاه وزارت علوم (تا ابتدای تابستان ۱۴۰۳) ۹۰۰ نشریه (یعنی بیش از ۵۶ درصد آنها) مربوط به علوم انسانی و اجتماعی است. و بقیه مربوط به گروه‌های «علوم پایه»، «فنی و مهندسی»، «دام‌پزشکی»، «معماری و هنر»، «کشاورزی» و «دام‌پروری». 🔻و از مجموع ۳۹۶ انجمن علمی رسمی و مورد تأیید وزارت علوم، تعداد ۱۴۲ (یعنی حدود ۳۶٪) آنها مربوط به علوم انسانی است و ۶۴٪ آنها مربوط به شش گروه علمی دیگر. این در حالی است که «تقریباً هیچ» دانشمند مطرح، پراستناد و شناخته‌شده‌ای در حوزه علوم انسانی در سطح جهان نداریم. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ از میان ۹۳۸ دانشمندان پراستناد ایرانی در سطح جهان، فقط ۸ نفر از آنان مربوط به علوم اجتماعی بوده‌اند. که آن هم بیشتر در حوزه حساب‌داری و کتاب‌داری و امثال آن بوده‌اند و نه فلسفه و حقوق و اقتصاد و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و علوم تربیتی و امثال آن. 🔹این نشان از یک ضعف مفرط در حوزه علوم انسانی کشور می‌دهد. یعنی حتی در همین علوم تقلیدی نیز نتوانسته‌ایم در قد و قواره سایر مقلدان رشد کنیم! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
14030606_45744_64k.mp3
22.71M
📢 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در نخستین دیدار با هیئت دولت چهاردهم.(۱۴۰۳/۶/۶) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی) 🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت) 🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی 🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله 1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت) 2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت) 3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری) 4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار) 5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی) 6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت) 7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی) 8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی) 9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی) 10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی) 11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن) 12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت) 13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح) 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 ┄┅═══••✾••═══┅┄ ▫️ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🟢مهارت مدیریت هیجان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت‌های لازم برای موفقیت در مدیریت، «مهارت مدیریت هیجان» است. مدیران در کارهای مدیریتی خود به صورت روزانه و خواهی‌ نخواهی درگیر هیجانات گوناگونی می‌شوند. هیجاناتی از قبیل، شادی، غم، خشم و عصبانیت، دلتنگی برای اولویت‌های زمین‌مانده خود، و ... 🔹تصمیم‌گیری به هنگام غلبه هیجانات، به احتمال زیاد، تصمیمی واقع‌بینانه و صائب نیست. 🔻یک مدیر موفق کسی است که در چنین مواقعی، چه در موقع غلبه هیجانات مثبت و چه غلبه هیجانات منفی، هیچ تصمیمی نگیرد. و حتی الامکان در مورد مسائل کاری اظهار نظر هم نکند. صلی الله علیه و آله می‌فرماید: اَلصَّرعَةُ كُلُّ الصَّرعَةِ الَّذى يَغْضَبُ فَيَشْتَدُّ غَضَبُهُ وَ يَحْمَرُّ وَجهُهُ وَ يَقْشَعِرُّ شَعْرُهُ فَيَصرَعُ غَضَبَهُ؛ كمال شجاعت آن است كه كسى خشمگين شود و خشمش شدّت گيرد و چهره‌اش سرخ شود و موهايش بلرزد، امّا بر خشم خود چيره گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔹حقیقت این است که بزرگ کردن افرادی که ظرفیت بزرگی را ندارند، صرف نظر از خسارتهایی که برای جامعه دارد، نوعی خیانت به خود آنان است. چنین افرادی بلافاصله خود را و وظیفه خود را و مخاطبان خود را گم می‌کنند. 🔻به همین دلیل، پیش از دست زدن به جایگاه آدم‌ها، شناخت دقیقی از شخصیت و ظرفیت آنها لازم است. 🔸خدا رحمت کند شیرین سخن را که چه زیبا می‌گوید: در تنگنایِ حیرتم از نخوتِ رقیب یا رب مباد آن که گدا معتبر شود بس نکته غیرِ حُسن بِباید که تا کسی مقبولِ طبعِ مردمِ صاحب‌نظر شود @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بازگشت افتخارآفرینان هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک به کشور، تیمی پنج‌نفره با کسب ۵ نشان طلا؛ بر بام علم دنیا. 🔹گفتگوی کوتاه آنان با جناب حسینی‌بای را ببینید و از سطح معرفتی و فرهنگی و عرق ملی و حس عاطفی آنان لذت ببرید. 🔻به این نوجوانان عزیز و مربی جوان‌شان تبریک می‌گویم و افتخار می‌کنم. به ویژه به وجود دختر خانم بامعرفت و باحیایی مثل حنانه خرمدشتی و مادرشان افتخار می‌کنم. الحمدلله رب العالمین @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نیازها و خواسته‌ها 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«خواسته‌ها»ی انسان پایان‌ناپذیرند. هیچ کسی نمی‌تواند همه آنها را تأمین کند؛ بلکه ارضای هر خواسته‌ای خود عامل پیدایش خواسته‌های دیگری نیز هست. 🔹اما «نیازهای واقعی» انسان چنین نیستند؛ 🔻به همین دلیل، انسان خردمند اولاً، نیازها و خواسته‌های خود را از هم باز می‌شناسد و آنها را خلط نمی‌کند؛ ثانیاً، تأمین نیازها را فدای پیروی از خواسته‌ها نمی‌کند. و ثالثاً، خواسته‌های خود را به سوی خواسته‌های تعالی‌جویانه و معنوی سوق می‌دهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹