Khamenei.ir14030606_45744_64k.mp3
زمان:
حجم:
22.71M
📢 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در نخستین دیدار با هیئت دولت چهاردهم.(۱۴۰۳/۶/۶)
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت)
🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی
🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله
1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت)
2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت)
3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری)
4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار)
5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی)
6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت)
7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی)
8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی)
9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی)
10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی)
11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن)
12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت)
13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح)
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
┄┅═══••✾••═══┅┄
▫️ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
🟢مهارت مدیریت هیجان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین و ضروریترین مهارتهای لازم برای موفقیت در مدیریت، «مهارت مدیریت هیجان» است. مدیران در کارهای مدیریتی خود به صورت روزانه و خواهی نخواهی درگیر هیجانات گوناگونی میشوند. هیجاناتی از قبیل، شادی، غم، خشم و عصبانیت، دلتنگی برای اولویتهای زمینمانده خود، و ...
🔹تصمیمگیری به هنگام غلبه هیجانات، به احتمال زیاد، تصمیمی واقعبینانه و صائب نیست.
🔻یک مدیر موفق کسی است که در چنین مواقعی، چه در موقع غلبه هیجانات مثبت و چه غلبه هیجانات منفی، هیچ تصمیمی نگیرد. و حتی الامکان در مورد مسائل کاری اظهار نظر هم نکند.
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید:
اَلصَّرعَةُ كُلُّ الصَّرعَةِ الَّذى يَغْضَبُ فَيَشْتَدُّ غَضَبُهُ وَ يَحْمَرُّ وَجهُهُ وَ يَقْشَعِرُّ شَعْرُهُ فَيَصرَعُ غَضَبَهُ؛
كمال شجاعت آن است كه كسى خشمگين شود و خشمش شدّت گيرد و چهرهاش سرخ شود و موهايش بلرزد، امّا بر خشم خود چيره گردد.»
#مدیریت
#هیجان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹حقیقت این است که بزرگ کردن افرادی که ظرفیت بزرگی را ندارند، صرف نظر از خسارتهایی که برای جامعه دارد، نوعی خیانت به خود آنان است.
چنین افرادی بلافاصله خود را و وظیفه خود را و مخاطبان خود را گم میکنند.
🔻به همین دلیل، پیش از دست زدن به جایگاه آدمها، شناخت دقیقی از شخصیت و ظرفیت آنها لازم است.
🔸خدا رحمت کند #حافظ شیرین سخن را که چه زیبا میگوید:
در تنگنایِ حیرتم از نخوتِ رقیب
یا رب مباد آن که گدا معتبر شود
بس نکته غیرِ حُسن بِباید که تا کسی
مقبولِ طبعِ مردمِ صاحبنظر شود
#انسان
#ظرفیت
#مسؤولیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بازگشت افتخارآفرینان هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک به کشور، تیمی پنجنفره با کسب ۵ نشان طلا؛ بر بام علم دنیا.
🔹گفتگوی کوتاه آنان با جناب حسینیبای را ببینید و از سطح معرفتی و فرهنگی و عرق ملی و حس عاطفی آنان لذت ببرید.
🔻به این نوجوانان عزیز و مربی جوانشان تبریک میگویم و افتخار میکنم.
به ویژه به وجود دختر خانم بامعرفت و باحیایی مثل حنانه خرمدشتی و مادرشان افتخار میکنم.
الحمدلله رب العالمین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نیازها و خواستهها
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«خواستهها»ی انسان پایانناپذیرند.
هیچ کسی نمیتواند همه آنها را تأمین کند؛
بلکه ارضای هر خواستهای خود عامل پیدایش خواستههای دیگری نیز هست.
🔹اما «نیازهای واقعی» انسان چنین نیستند؛
🔻به همین دلیل، انسان خردمند
اولاً، نیازها و خواستههای خود را از هم باز میشناسد و آنها را خلط نمیکند؛
ثانیاً، تأمین نیازها را فدای پیروی از خواستهها نمیکند.
و ثالثاً، خواستههای خود را به سوی خواستههای تعالیجویانه و معنوی سوق میدهد.
#نیاز
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡نمایهسازی و مرجعیت علمی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹در دنیای جدید، مجلات از مهمترین ابزارهای انتشار آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشیاند. به همین دلیل نقشی بیبدیل در توسعه علم و فناوری در جهان مدرن داشته و دارند.
🔸یکی از ابزارهایی که مجلات علمی و محققان و پژوهشگران بتوانند به این هدف و نقش خود بهتر جامه عمل بپوشند، «نمایهسازی» مجلات و شاخصگذاری مقالات در پایگاههای اطلاعاتی معتبر است. که نتیجه قهری آن «نمایانسازی» و «مرجعیتدهی» به دانشمندان و صاحبنظران اصیل است.
🔻به همین دلیل، مجلاتی که فاقد نمایههای بینالمللی هستند، جز به ندرت و به صورت اتفاقی، هیچ فایدهای برای جامعه علمی جهانی ندارند. اساساً، کسی از وجود آنها مطلع نمیشود که به آنها مراجعه کند. بنابراین حتی اگر حاوی قویترین مقالات علمی باشند، بود و نبودشان برای جامعه علمی جهانی یکسان است.
🔸به هر حال، نشر مقالات با نمایههای معتبر، موجب افزایش «رؤیتپذیری» و «اعتبار» آنها و همچنین عاملی مهم در مشارکت عالمان و پژوهشگران در همکاریهای علمی بینالمللی میشود.
🔻به دلیل نقش مهم نمایهسازی مجلات و مقالات علمی، در حال حاضر یکی از ملاکها و شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها چه در سطح ملی و چه بینالمللی کمیت و کیفیت مجلات نمایهشده آنها در پایگاههای معتبر علمسنجی است.
#دانشگاه
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷 «ارتباطات اجتماعی» و «شخصیت واقعی»
✍️ احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻شخصیت واقعی افراد غالباً حتی برای خودشان نیز نامعلوم و پوشیده میماند. اما همواره در زندگی اجتماعی موقعیتهایی پیش میآید که شخصیت واقعی هر انسانی آشکار میشود.
🔸از آن جمله:
یک. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمیتوانند هیچ ضرری به ما برسانند؛
دو. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمیتوانند خدمتی به ما داشته باشند؛
سه. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی آنان نداریم؛
چهار. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی ما ندارند.
#شخصیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۱)
♦️«دانشگاههای نسل چهارم»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در برنامه هفتم پیشرفت بدون آنکه نامی از نسلهای مختلف دانشگاهها به میان آید، مواد و تکالیف مربوط به آموزش عالی کشور به گونهای تدوین شده است که اهداف و انتظارات از دانشگاههای نسل چهارم را تأمین کند.
🔹در این برنامه بر چند مسأله اصلی زیر، که همگی از مؤلفههای دانشگاههای نسل چهارم هستند، تأکید شده است:
یک. توجه ویژه به مسؤولیت اجتماعی دانشگاهها در طرحهای پژوهشی و حتی در پایاننامهها و رسالهها؛
دو. تأکید و تمرکز ویژه بر ارائه آموزشهای عملی و مهارتی؛
سه. تأکید بر پذیرش هدفمند دانشجو به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (روش استادمحوری و بر اساس پروژههای نیازمحور)
چهار. تأکید بر توجه به آمایش سرزمینی در توسعه رشتهها و گرایشها و حتی در سهمبندی تعداد دانشجویان هر رشته گرایش.
🔻نقش اجتماعی دانشگاهها در این نگاه، بسیار پررنگ است. نظام آموزشی و طرحهای پژوهشی دانشگاهها در این نگاه، منفعلانه نیست؛ بلکه دانشگاهها به صورتی فعال میکوشند علاوه بر آنکه نیازهای جامعه را به صورتی علمی و دانشبنیان تأمین کنند، با طرح ایدههای جدید و راهبرانه، جامعهای دانشبنیان را شکل دهند. به تعبیر دیگر، در این نگاه، مأموریت اصلی دانشگاه، توانمند کردن جامعه و ساخت جامعهای دانشبنیان است. دانشگاه نه تنها خودش باید متعالی باشد؛ بلکه باتید تلاش کند جامعه را هم متعالی کند. دانشگاهها در جمهوری اسلامی میتوانند و میباید با تولید «علم نافع»، «جامعهای نافع» و «زاینده خیر کثیر» را شکل دهند.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«مدیریت» و «خودآگاهی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️ریاست و صدرات و جایگاه مدیریتی این توانایی را دارد که فرد را
✔️از دیدن و فهم واقعیتها عاجز کند.
✔️او را دچار خودشیفتگی کاذب و کشنده کند.
✔️او را دچار بیماری کشنده همهچیزدانی کند.
به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام:
الْقُدْرَةُ تُظْهِرُ مَحْمُودَ الْخِصَالِ وَ مَذْمُومَهَا؛
قدرت خصلتهای زشت و زیبا را آشکار میکند.
🔸به همین دلیل، یکی از مهارتهای بسیار ضروری برای مدیران «مهارت خودآگاهی» است. یک مدیر، باید بداند که قرار گرفتن در یک جایگاه سیاسی که حتی ممکن است نه بر اساس لیاقتها بلکه براساس زد و بندهای سیاسی و اجتماعی و امثال آن هم صورت گرفته باشد، واقعیتهای وجودی او را تغییر نمیدهد. بنابراین، باید مراقبت کند که تصویری ناصواب از تواناییهای واقعی و وجودی او در ذهنش ایجاد نشود.
🔹به عنوان مثال، مدیری که رشته تخصصی او علوم طبیعی است، حال اگر مدیریت یک سازمان علمی جامع را برعهده گرفت، نباید گمان کند که به صرف قرارگرفتن در آن جایگاه، در حوزه علوم انسانی و علوم دینی هم صاحبنظر میشود! یا بالعکس کسی که حوزه تخصصی او علوم انسانی است، نباید تصور کند که به صرف قرارگرفتن در چنان جایگاهی، متخصص علوم طبیعی و فنی و مهندسی هم شده است! یا مدیری که هیچ شناختی از تاریخ علم و پارادایمهای حاکم بر علم ندارد، به صرف قرارگرفتن در یک جایگاه سیاسی یا اجرایی نباید خود را در جایگاه نظریهپردازان علمشناس بپندارد. و برای کسانی که در مرز دانشهای مربوط خود هستند، نسخه بپیچد و حدود و ثغور علم و دانش آنان را تعیین کند!
🔹مدیران به ویژه مدیران علمی باید بدانند که به گفته #امیرمؤمنان علیه السلام:
قُوَّةُ سُلْطَانِ الْحُجَّةِ أَعْظَمُ مِنْ قُوَّةِ سُلْطَانِ الْقُدْرَةِ؛
قوت سلطان «حجت» [استدلال و دلیل]، بیشتر از قوت سلطان «قدرت» است.
امام پارسایان و امیرمؤمنان علیه السلام، چقدر حکیمانه و زیبا فرموده است:
ذُو الشَّرَفِ لَا تُبْطِرُهُ مَنْزِلَةٌ نَالَهَا وَ إِنْ عَظُمَتْ كَالْجَبَلِ الَّذِي لَا تُزَعْزِعُهُ الرِّيَاحُ وَ الدَّنِيُّ تُبْطِرُهُ أَدْنَى مَنْزِلَةٍ [نزلة] كَالْكَلَإِ الَّذِي يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسِيمِ؛
انسان شریف، به هر مقامی، هر چند بزرگ، برسد، سرمست نمیشود؛ او مانند کوهی است که هیچ بادی آن را به لرزه درنمیآورد؛ اما انسان فرومایه با دست یافتن به کمترین مقام، سرمست میشود؛ او همانند بوته علفی است که وزش نسیمی او را میجنباند.
#مدیریت
#خودآگاهی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠مسؤولیت و کاردانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹#امام_صادق علیه السلام درباره کاردانی و لزوم سپردن کارها به دست کاردان میفرماید:
مَا أُبَالِي اِئْتَمَنْتُ خَائِناً أَوْ مُضَيِّعاً؛
برای من تفاوتی نمیکند که شخص خیانتپیشه را امین بدارم یا شخصی (ناتوان و غیرمتخصص) را که ضایع کننده است.
🔸از #یاکوب_بومه (1575-1624)، عارف و نویسنده آلمانی در قرن هفدهم، که از او با عنوان پدر و بنیانگذار فلسفه آلمانی هم یاد میکنند، پرسیدند:
«نزدیکترین راه به خدا چیست؟»
گفت:
«برای من که پینهدوزم، نزدیکترین راه، این است که پینه دوز خوبی باشم. شما را نمیدانم.»
#مدیریت
#شایستهسالاری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«سونامی خاموش بیدینی» یا «آب گوارای دینداری»؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️مدتی است که برخی از نویسندگان سکولار و لائیک، دائماً از گسترش بیدینی و خداناباوری و شکاکیت دینی در کشورهای مسلماننشین، از جمله ایران، میگویند و مینویسند!
طنز ماجرا اینجاست که بسیاری از نویسندگان ایرانی مدعای خود را مستند میکنند به مقاله یکی از نویسندگان سکولار و لیبرال غربی، به نام جک دیوید اِلِر! [که نه تنها هیچ شناختی از ایران ندارد، بلکه به گمانم نتواند موقعیت جغرافیایی ایران را هم بر روی نقشه نشان دهد!] وی چند سال قبل در مقالهای با عنوان «سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» مدعی شد که یک سونامی سکولاریسم و بلکه الحاد در جهان اسلام در حال شکلگیری است!
بدون آنکه بخواهم گرایش به الحاد و بیدینی را منکر شوم، اما ادعای سونامی بیدینی و الحاد در جوامع اسلامی، یکی از بزرگترین سونامیهای توهمی و تخیلی در جهان واقعیتهاست.
🔸واقعیت کشورهای اسلامی و بلکه واقعیت ملموس و مستند از مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز، آن است که اسلام و مسلمانان در طول تاریخ خود از چنین قدرت و اقتدار و مدافعان پرشور و امیدواری، که در حال حاضر دارد، برخوردار نبوده است.
🔹فیالمثل در ایران اسلامی، در هیچ برههای از تاریخ، آنگونه که الان شاهدیم، سراغ نداریم که میلیونها جوان و نوجوان حاضر باشند مشتاقانه جان خود را فدای اسلام و حفظ نظام اسلامی کنند. هرگز سراغ نداشتهایم که میلیونها جوان ایرانی و دهها میلیون جوان و نوجوان مسلمان، مشتاق دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل باشند. در طول تاریخ ایران اسلامی، سراغ نداشتهایم که صدهاهزار از جوانان و نوجوانان آن ماهها قبل از فرارسیدن ایام سه روزه اعتکاف رجبیه، برای آن ثبتنام کنند و بعضاً برای آنکه در قرعهکشی نام آنان انتخاب شود، یک هفته روزه نذر کنند!
در تاریخ ایران و اسلام سراغ نداشته و نداریم که سالانه دهها میلیون انسان، و غالباً جوان و نوجوان مشتاقانه به زیارت اربعین بروند، و میلیونها نفر نیز که توفیق شرکت در پیادهروی اربعین را در کربلا نداشتهاند، در شهرها و کشورهای خود، پیادهرویهای میلیونی جاماندگان اربعین را برگزار کنند!
♦️بعضاً، میگویند برخی از اموری که برشمردید، «آیین» و «مناسک»اند و نه «ایمان» و «عقیده»! بیچارهها نمیدانند، که آیینها و مناسک، «نمود» و «نماد» ایمان و عقیدهاند! تا ایمان در ذهن و ضمیر نهادینه نشده باشد، که فرد دلبسته و دلداده مناسک ایمانی نمیشود! دین، مجموعهای از بینشها و گرایشها و کنشهاست؛ و آیینها و مناسک و شعائر «شکل ظاهری آن لایههای باطنی دین» است.
🔸افزون بر آن، هرگز در طول تاریخ سراغ نداشتهایم که دین، اینچنین زنده و بانشاط در ابعاد مختلف زیست مسلمانان حضور داشته باشد. به تعبیر دیگر، در دوران معاصر، دین در موقعیتی فرانهادی قرار گرفته است. مسلمانان به دنبال آنند که نهادهای خانواده، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سیاست، اوقات فراغت و هنر و ادبیات را نیز در چارچوب دین سامان دهند.
🔻اما وقتی کسانی به عمد چشمان خود را بر این واقعیتها میبندند چه باید کرد؟!
🔻وقتی کسانی نمیتوانند یا نمیخواهند واقعیتهای ملموس را در اطراف خود بنگرند چه میتوان کرد؟!
🔻و وقتی عدهای به حکم صفت «حضرت طوطی» آنچه «استاد غربیشان» میگوید، نشخوار میکنند، چه باید کرد؟!
#روشنفکری
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹