eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
354 عکس
367 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم انسانی (Trimmed).mp3
10.57M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه اول: اهمیت علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️بی‌حجابی؛ معضلی فرهنگی یا سیاسی؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸مدت‌هاست که پیوند نامبارک و توافق نانوشته‌ای از «ساده‌لوحان مذهبی»، «سیاست‌بازان لیبرالی» و «نفوذی‌های فرهنگی» همسو با «رسانه‌های دشمن» و پشتیبانی «سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری» به گونه‌های مختلف به تصمیم‌‌گیران و متصدیان امور در جامعه ما چنین القاء کرده و می‌کنند که تنها راه مواجهه با معضلات فرهنگی و اجتماعی و ناهنجاری‌هایی مثل بی‌حجابی «کار فرهنگی» است! و به شدت و به صورت جبهه‌ای هماهنگ از مواجهه سخت و قانونی با چنین ناهنجاری‌هایی برحذر می‌دارند و بلکه علیه هر اقدامی عملی برای مواجهه با این «گناه سیاسی» موضع‌گیری‌ می‌کنند! 🔻در حالی که این یک «بی‌صداقتی آشکار» و «نگاه ضد فرهنگی» است. هرگز نمی‌توان انتظار داشت که با ساخت پویانمایی‌هایی مثل «سیاه‌ ساکتی» و «بابا برقی» و امثال آن، یک ناهنجاری اخلاقی یا اجتماعی را برطرف کرد. 🔸این یک اصل مسلمِ علمی، تجربی، عقلی و دینی است که بدون در نظر گرفتن مجموعه‌ای از «تشویق‌ها» و «تنبیه‌ها» و بدون توجه همزمان و هماهنگ به ابعاد «نرم‌افزاری» و «سخت‌افزاری»، هرگز نمی‌توان هیچ هنجاری را در هیچ جامعه‌ای نهادینه‌ کرد. 🔻لطفاً به این پرسشها دقت کنید: ✔️کدام کار فرهنگی است که در طول پنج دهه گذشته برای هنجارسازی انجام نگرفته است؟! ✔️مراکز فرهنگی ما و مراکز رسمی آموزشی و تربیتی چه کار یا کارهایی باید انجام می‌دادند که انجام نداده‌اند؟! ✔️آیا واقعاً پدیده بی‌حجابی و رواج بی‌عفتی در جامعه ما محصول کم‌کاری‌های فرهنگی ماست؟! 🔸هرگز ادعا نمی‌کنم که کارهای فرهنگی معصومانه‌ای درباره حجاب انجام گرفته یا از همه ظرفیت‌های در اختیار بهره گرفته‌ایم؛ اما به یقین بیش از هنجارهای دیگر در خصوص مسأله حجاب کار شده است. اما باید دانست که اساساً مسأله بی‌حجابی و بی‌عفتی مسأله‌ای صرفاً «فرهنگی» نیست؛ جنگی «امنیتی» و «سیاسی» است. ترویج بی‌حجابی بخشی از هجوم همه‌جانبه علیه بنیان‌های نظام اسلامی است. هدف از این هجوم، تخریب زیرساختهای ایمانی دفاع از انقلاب است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
♦️مطلقا استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر حکیم انقلاب در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۴ در دیدار جمعی از دانشجویان فرمودند: «از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید. بعضی‌ها هستند که نشان دادند و ثابت کردند که عناصر نامطمئنّی‌اند. برای چه کسی نامطمئنند؟ برای شخص حقیر؟ نه. ... بی‌اعتمادی خودشان را برای نظام ثابت کردند، برای کشور ثابت کردند، برای جمهوری اسلامی ثابت کردند؛ هم برای اسلامیّتش، هم برای جمهوریّتش. همین‌هایی که سال ۸۸ آن بازی را راه انداختند، خب اینها با جمهوریّت نظام جمهوری اسلامی مخالفت کردند، بدون هیچ منطقی، بدون هیچ حرف قابل قبول و پسندیده‌ی در مقابل آدم‌های باانصاف. اینها نامطمئنند؛ من استفاده‌ی از اینها را مطلقاً توصیه نمی‌کنم، به‌هیچ‌وجه؛ نه به شماها و نه به هیچ دانشجویی و نه به هیچ دانشگاهی توصیه نمی‌کنم.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۲.mp3
10.02M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه دوم: ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡جایگاه علمی حضرت زهرا(س) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جایگاه علمی فاطمه زهرا سلام الله علیها در نزد عامه مسلمانان تا آنجا بوده است، که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسلامی در دنیا، به نام مبارک ایشان نامگذاری شده است: «دانشگاه الازهر». همانطور که در اسناد این دانشگاه آمده است این عنوان از نام مبارک زهرا سلام الله علیها گرفته شده است. علامه مجلسی در وصف می‌گوید: تحيّر من العجب منها و الإعجاب بها أحلام الفصحاء و البلغاء؛ عقول فصیحان و بلیغان از اعجاب و شگفتی آن متحیر می‌مانند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر بعدی از ابعاد زندگی سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجاب‌انگیز مواجهه خواهیم شد: یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسان‌های همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساق‌های پایش ورم کرده بود» دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیح‌ترین و بلیغترین خطبه‌های امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه می‌گوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیبایی‌های ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبه‌های نهج البلاغه است. درسنامه‌ خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعت‌شناسی و سیاست اسلامی است. سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبه‌های برجای مانده از او نشان می‌دهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود. چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیت‌نامه بسیار هوشمندانه او، نشان می‌دهد که یکی از حکیم‌ترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است. پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان می‌فرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد. شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهم‌السلام را تربیت کرد. هفت. از جهت خانه‌داری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علی‌ابن ابی‌طالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت می‌کرد. هشت. از حیث وظیفه‌شناسی اجتماعی و موقعیت‌سنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود. نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع می‌کرد. 🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامع‌الاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۳.mp3
7.9M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه سوم: ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️جایگاه علمی افتخارآمیز زنان در جمهوری اسلامی ایران 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته کشور در تاریخ ۲۷ آذر فرمودند: «در دوران انقلاب، پیشرفت بانوان در کشور ما، پیشرفت بسیار خوبی است. ما این‌همه دانشمند زن، هیچ وقت نداشتیم؛ این‌همه استاد دانشگاه زن، هیچ وقت نداشتیم؛ این‌همه شاعر زن، این‌همه نویسنده‌ی زن، این‌همه هنرمند زن، آن هم با تدیّن، هیچ وقت نداشتیم.» این حقیقتی افتخارآمیز است که البته دشمنان زیرک ما به خوبی هم از آن اطلاع دارند؛ و به همین دلیل همه تلاش شیطانی خود را در نادیده گرفتن آن و تغییر اولویت‌های زنان و دختران در جمهوری اسلامی به کار گرفته‌اند. آنان با شعار دروغین دفاع از حقوق و آزادی زنان به دنبال برهنه‌سازی و عفت‌سوزی و کرامت‌سوزی آنان هستند و گمان می‌کنند از این راه می‌توانند زنان را در مقابل اسلام و ارزش‌های اسلامی قرار دهند. ♦️آماری از افتخارات علمی زنان در جمهوری اسلامی بر اساس پایگاه‌های معتبر علم‌سنجی جهان: یک. بر اساس فهرست پایگاه استنادی ESC (Essential Science Indicators) یکصد و هفتاد و هفت (۱۷۷) بانوی دانشمند ایرانی در ۱۵ حوزه موضوعی علوم کشاورزی، پزشکی بالینی، زیست‌شناسی و زیست شیمی، شیمی، داروشناسی و سم‌شناسی، علم اعصاب و روان، مهندسی علوم روان‌پزشکی/ روانشناسی، علوم کامپیوتر، زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک، علوم اجتماعی، کلیات، فیزیک، علوم گیاهی و جانوری، ایمنی‌شناسی و برخی در چند رشته جزو یک درصد دانشمند پر استناد دنیا هستند. دو. بر اساس داده‌های پایگاه استنادی ISC که پژوهشگران ایرانی پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری را شناسایی می‌کند، ۴۰ نفر از بانوان پژوهشگر در ۱۴ حوزه موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری، شامل روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، زبان‌ و زبان‌شناسی، کسب و کار، مدیریت و حسابداری، هنر و معماری، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، فلسفه، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، زبان و ادبیات، جزو پراستنادترین دانشمندان ایرانی هستند. سه. بر اساس آخرین گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، از مجموع ۴۸۱۸ پژوهشگر پر استناد ایرانی (اعم از دانشمندان یک درصدی و دو درصدی در پایگاه‌های مختلف علم‌سنجی) تعداد ۶۶۵ بانوی پر استناد حضور دارند که قریب به ۱۴ درصد از پژوهشگران پراستناد کشور را تشکیل می‌دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نبینی هیچ‌کس عاجزتر از خویش 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از توصیه‌های مهم قرآن این است که پیش و بیش از آنکه دغدغه هدایت یا ضلالت دیگران را داشته باشیم، باید مراقب گفتار و رفتار و عملکرد خودمان باشیم. مع الاسف بسیاری از افراد وضعیتی برعکس دارند. دائماً در در جستجوی عیوب دیگران‌اند و غافل از خویشتن! يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (مائده، ۱۰۵) «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافته‌اید، گمراهی کسانی که گمراه شده‌اند، به شما زیانی نمی‌رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ و شما را از آنچه عمل می‌کردید، آگاه می‌سازد» علیه السلام: يَا أَيُّهَا النَّاسُ، طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ؛ (نهج،‌خ۱۷۶) اى مردم خوشا كسى كه پرداختن به عيب خويش وى را از عيب ديگران بازدارد.» در گلستان در باب اخلاق درویشان می‌گوید: یاد دارم که در ایام طُفولیّت مُتَعَبِّد بودمی و شب‌خیز و مُوْلَعِ زهد و پرهیز. شبی در خدمتِ پدر، رَحْمَةُ اللهِ عَلَیْهِ، نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مُصْحَفِ عزیز بر کنار گرفته و طایفه‌ای گردِ ما خفته. پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمی‌دارد که دوگانه‌ای بگزارد. چنان خوابِ غفلت برده‌اند که گویی نخفته‌اند که مرده‌اند. گفت: جانِ پدر! تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستینِ خلق افتی. نبیند مدّعی جز خویشتن را که دارد پرده‌ی پندار در پیش گرت چشمِ خدابینی ببخشند نبینی هیچ‌کس عاجزتر از خویش @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۴.mp3
7.9M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه چهارم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش سوم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️منشور اسلامی زن 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با جمعی از بانوان کشور در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۳ ضمن اشاره به لزوم داشتن منشوری اسلامی درباره زن، به برخی از مواد مهم آن اشاره کردند: 1️⃣«زوجیّت» و تشکیل خانواده؛ 2️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد برای رسیدن به حیات طیبه؛ 3️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد از لحاظ توانایی‌های فکری و روحی؛ 4️⃣نقش‌های متفاوت زن و مرد در محیط خانواده؛ 5️⃣محدودیت‌های زن و مرد از لحاظ ارتباطات معاشرتی؛ در این منشور باید تصریح شود که مسأله حجاب، عفاف و نگاه از نگاه اسلام مهم و غیر قابل اغماض است؛ 6️⃣مسئله ارزش معنوی «مادری»؛ که از نگاه اسلام یک افتخار است؛ اسلام، «خدمت به مادر»، «اطاعت از مادر» و «احترام به مادر» را موجب بهشتی شدن انسان می‌داند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نشانه‌های حقارت و سست‌عنصری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️از مهم‌ترین نشانه‌های افراد ناتوان، حقیر و سست‌عنصر این است که: ✔️«کارآمدی» خود را در «ناکارآمدی» دیگران تعریف می‌کنند! ✔️«موفقیت» خود را در «شکست» دیگران می‌جویند! ✔️به جای «بالا کشیدن خود»، همواره در اندیشه «پایین‌ کشیدن دیگران‌»اند! ✔️به جای «تقویت اراده» خود، دنبال «بی‌اراده کردن» دیگران‌اند! ✔️به جای تقویت «مهارت‌های حل مسأله»، در آرزوی محالِ یک «زندگی بی‌مسأله»‌اند! ✔️علیرغم آنکه همه تلاش خود را برای پذیرش یک «پست مدیریتی» به کار می‌گیرند، اما توانایی شگفت‌انگیزی در «فرافکنی و مسؤولیت‌گریزی» دارند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۵.mp3
11.9M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه پنجم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش چهارم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️اعجاز سکوت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در بسیاری از موارد سکوت، بهترین واکنش دربرابر افراد تندخو، بداخلاق، خشن، بی‌منطق و بی‌ادب است! 🔻قرآن می‌فرماید یکی از ویژگی‌های مهم «عباد الرحمن» این است که: إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (فرقان، ۶۳) و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند) 🔸 در گلستان(باب چهارم، در فواید خاموشی) می‌گوید: «جالینوس ابلهی را دید؛ دست در گریبان دانشمندی زده و بی‌حرمتی همی‌ کرد. گفت: اگر این [دانشمند] نادان نبودی، کارِ وی با نادانان بدینجا نرسیدی. یکی را زشت‌خویی داد دشنام تحمّل کرد و گفت: ای خوب فرجام بتر زآنم که خواهی گفتن، آنی که دانم، عیب من چون من ندانی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۶.mp3
8.02M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه ششم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش پنجم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیریت، خلاقیت و نوآوری در کلام حاج قاسم سلیمانی «مدیر باید خلاق باشد، نوآور باشد، مبتکر باشد، از دل بحران خلاقیت ایجاد کند. بحران را دور بزند، بحران را سرکوب کند، بحران را به ضد بحران تبدیل کند...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«زنهار تا نستانی؛ که به پنجاه راضی گردند» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سعدی در گلستان (باب چهارم، در فواید خاموشی)، حکایتی بسیار شیرین، زیبا و خواندنی نقل می‌کند: «یکی در مسجدِ سنجار به تطوّع بانگ گفتی به ادایی که مستمعان را از او نفرت بودی؛ صاحب مسجد امیری بود عادلِ نیک‌سیرت؛ نمی‌خواستش که دل‌آزرده گردد. گفت: ای جوانمرد! این مسجد را مؤذّنانند قدیم، هر یکی را پنج دینار مرتّب داشته‌ام، تو را ده دینار می‌دهم تا جایی دیگر روی. بر این قول اتّفاق کردند و برفت. پس از مدّتی در گذری پیش امیر باز آمد. گفت: ای خداوند! بر من حیف کردی که به ده دینار از آن بُقعه به در کردی که اینجا که رفته‌ام، بیست دینارم همی‌دهند تا جای دیگر روم و قبول نمی‌کنم! امیر از خنده بی‌خود گشت و گفت: زنهار! تا نستانی که به پنجاه راضی گردند!» ♦️این داستان، حکایت حال برخی مدعیان ناکارآمد و حاشیه‌ساز و در عین حال پرتوقع و زیاده‌خواه است که معمولاً در همه سازمان‌ها (به ویژه سازمان‌های دولتی) یافت می‌شوند. کسانی که تنها هنری که در آن تخصص دارند، فرافکنی و حاشیه‌سازی و زیاده‌خواهی است. مع الاسف قوانین اداری و استخدامی در کشور ما به گونه‌ای است که مدیران سازمان‌ها نمی‌توانند آنگونه که شایسته است با آنها برخورد کنند؛ ای کاش قوانین به گونه‌ای بود که به مدیران اجازه می‌داد تا اگر امکان اخراج چنین افرادی را ندارند، حقوق مادام‌العمر آنها را پرداخت کنند، اما اجازه ورود آنها را به سازمان ندهند! زیرا چنین افرادی نه تنها خود، هیچ خدمت شایسته‌ای انجام نمی‌دهند، که همچون ویروسی مسری، کارکرد بقیه اجزای سازمان را نیز مختل می‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۷.mp3
12.69M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه هفتم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش پایانی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
عکس یادگاری با برخی از دانشجویان شرکت کننده در محفل قرآنی اسرا. این محفل مدتهاست که به ابتکار، درایت و مدیریت جمعی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه قم تشکیل شده و در موضوع تجوید، درک مفاهیم، حفظ و تفسیر قرآن فعالیت می‌کند. صبح‌خیزی و سلامت طلبی چون حافظ هر چه کردم همه از دولتِ قرآن کردم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از شرایط داشتن یک زندگی درست آن است که فقط در مورد مسائلی سخن بگوییم که از آنها «آگاهی» داریم. آن هم «آگاهی کافی و مطمئن»؛ و هرگز درباره اشخاص، افعال، تصمیمات یا مسائلی که از آنها آگاهی درستی نداریم، داوری نکنیم. به ما دستور می‌دهد که هرگز با اطلاعات و داده‌های ناقص یا بر اساس سوء‌ظن، به داوری دیگران نپردازیم؛ حتی اگر بالمآل معلوم شود که داوری ما بر اساس داده‌های نامطمئن، درست از آب درآمده باشد. وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا (اسراء، ۳۶) از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. رهبر فرزانه انقلاب ذیل همین آیه می‌فرماید: «اگر چنانچه ما چیزی را به کسی نسبت بدهیم که در او نیست، خب این می‌شود تهمت. اگر چنانچه چیزی را بگوئیم که به آن علم نداریم؛ مثلاً یک شایعه است - یک نفری یک حرفی را از قول یکی نقل می‌کند، ما هم همان را دوباره تکرار می‌کنیم - خب، این کمک کردن به شایعه است، این شایعه‌پردازی است؛ قول به غیر علم است. قول به غیر علم، خود قولش هم اشکال دارد، عمل کردن به آن امر غیرمعلوم و بدون علم هم اشکال دارد؛ «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ». «لا تَقْفُ»، یعنی چیزی را که علم به آن نداری، دنبال نکن، دنبال نرو. دنبال کردن، هم در زمینه‌ی عمل هست، هم در زمینه‌ی گفتار هست.(۱۶ مرداد، ۱۳۹۱) از نظر فقهی هم کسانی که قول غیرعلم می‌گویند یا شایعه‌سازی می‌کنند و یا با پخش شایعه‌ها به شایعه‌سازان کمک می‌کنند، از عدالت ساقط‌اند؛ نه شهادت آنان پذیرفته است و نه می‌توان نماز را به امامت آنان اقامه کرد. علیه السلام می‌فرماید: لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّن؛ داوری، با تکیه بر گمان، عادلانه نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۸.mp3
18.66M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه هشتم: چیستی علوم انسانی: بخش اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه ششم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش
🔸توصیه به گوش دادن مجدد استاد شریفی در این چهارده دقیقه بحثی دقیق درباره مرزهای مشترک طولانی اسلام و علوم انسانی و نقدهایی جدی بر سکولاریسم دینی و سکولارهای حوزوی و مخالفان علوم انسانی اسلامی ارائه داده‌اند. سکولارهای حوزوی با انکار علوم انسانی اسلامی، دانسته یا نادانسته اغلب آیات قرآن و تمام سنت و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام را به سود سکولاریسم و لیبرالیسم، نادیده می‌گیرند! 🔻توصیه می‌کنم علاقه‌مندان به این موضوع حتی اگر این صوت را گوش داده‌اند، مجدداً آن را گوش دهند. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3142 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡پاسخ آیت‌الله شاه‌آبادی به شبهه‌ای درباره حیات امام زمان(عج) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرحوم آیت‌الله ، در کتاب ارزشمند رشحات البحار، با استفاده از محتوای حدیث متواتر و قطعی الصدور و صریح المعنای که از نظر شیعه و سنی هم متواتر و قطعی الصدور است و هم صریح المعنی، دیدگاه مشهور اهل سنت را که معتقدند امام زمان هنوز به دنیا نیامده است، به چالش می‌کشد و می‌فرماید: در این حدیث (ص) می‌فرماید: «لن يفترقا حتّى يردا علي الحوض‏؛ آنان هرگز از هم جدا نمى‌‏شوند تا اينكه در کنار حوض بر من وارد شوند.» بنابراین، هر مسلمانی «که در زمان غيب قائل به مرگ حجت است، مخالف آيه قرآن است؛ زيرا قرآن عِلم نازل شده خداوند به عالَم ملك است و تا روز قيامت باقى و ماندگار است. از سوى ديگر، بقاى آن جز از طريق نفوس كامل بشرى، ممكن نيست. فرستاده او (ص) نيز براى ما بيان كرده است كه منظور از اين نفوس كامل، عترت پاك او هستند. ... اعتقاد به اينكه مولا حسن عسكرى (ع) فرزند پسر نداشته است يا پس از اتمام غيبت صغرى، رحلت كرده است يا بقاى ايشان تا زمان حال دوام نيافته است، امرى است كه قرآن و عِلم نازلِ اتحاديافته با انسانِ داراى ويژگى عترت در همه دوران‏ها، آن را تكذيب مى‏نمايد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️برکات این‌جهانی دنیاگریزی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه السلام در حدیثی کوتاه آثار و برکات دنیوی زهد و دنیاگریزی و قطع تعلقات دنیوی را بیان می‌کند: مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا وَ لَمْ يَجْزَعْ مِنْ ذُلِّهَا وَ لَمْ يُنَافِسْ فِي عِزِّهَا؛ هر كس دل از دنيا بركنَد و از پشت‌کردن آن بی‌تابى نكند (یعنی از نداشتن شؤون دنیوی مثل ثروت و مقام و موقعیت و ... احساس خواری نکند) و براى رسيدن به ارجمندى آن به رقابت برنخيزد؛ یک. هَدَاهُ اللَّهُ بِغَيْرِ هِدَايَةٍ مِنْ مَخْلُوقٍ؛ خدا او را بدون هدايت خلق، راهنمايی كند؛ دو. وَ عَلَّمَهُ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ؛ و بدون آموختن، او را بياموزد؛ سه. وَ أَثْبَتَ الحِكْمَةَ فِي‏ صَدْرِهِ؛ و حكمت را در دلش جاسازی نمايد؛ چهار. وَ أَجْرَاهَا عَلَى لِسَانِهِ؛ و حکمت را بر زبانش جاری سازد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تداوم سرکوب علویان توسط تروریست‌های سوری 🔸این سرنوشت محتوم هر قوم و ملتی است که دل به دشمن ببندد و حاضر نباشد برای عزت و شرافت و کرامت خودش هزینه کند. چقدر حکیمانه فرمود، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که «مقاومت هزینه دارد اما هزینه‌ی سازش و تسلیم، از هزینه‌ی به مراتب بیشتر است.» 🔻هزینه سازش و تسلیم، «لگدمال شدن» در زیرپای دشمنان سنگ‌دل و «زندگی سگی» است. هزینه تسلیم و سازش، قربانی شدن ناموس و عفت و کرامت و شرافت و عزت است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️حرمت پیش‌داوری و قضاوت پیش‌هنگام 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از بدترین آفات در روابط اجتماعی و انسانی، به ویژه در جامعه ایمانی، قضاوت‌های پیش‌‌داورانه و داوری‌های زودهنگام درباره شخصیت، گفتار یا رفتار دیگران است. یکی از آثار بسیار مخرب و گناه‌آلود این رذیله اخلاقی، به‌هم ریختگی روابط اجتماعی و ایجاد حالت بدبینی و اشمئزاز نسبت به برادران ایمانی است. به همین دلیل، اولیای دین فراوان از این موضوع نهی کرده‌اند و به جامعه پیروان تأکید کرده‌اند: اولاً، هرگز به شایعات گوش ندهید و آنها را اشاعه ندهید؛ ثانیاً، تا از چیزی مطمئن نشده‌اید و به آن «علم» پیدا نکرده‌اید، آن بازگو نکنید و بر اساس آن عمل نکنید؛ و ثالثاً، در اموری که به آبرو و اعتبار یک انسان مؤمن مربوط می‌شود، همواره تلاش کنید کار او و گفتار و رفتار او را حمل بر صحت و درستی کنید. علیه السلام می‌فرماید:‏ ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ؛ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ‏ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا؛ امور برادرت را به بهترين وجه آن تفسير كن تا زمانى كه كارى از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد؛ و هيچگاه به سخنى كه از دهان برادرت بيرون آيد، تا وقتى که می‌توانی براى آن توجيهی داشته باشی، گمان بد مبَر. ٰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۹.mp3
23.68M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه نهم: چیستی علوم انسانی: بخش دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢غیرت اقتصادی و جهاد علمی و صنعتی در کلامی از آیت‌الله شاه‌آبادی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دشمن‌شناسی و بصیرت اقتصادی و سیاسی و علمی از ویژ‌گی‌های بارز آیت‌الله (ره)، استاد عرفان امام خمینی(ره)، بود. و یکی از دلایل عشق و علاقه وافر و بی‌نظیر را به او باید در همین بصیرت و روشن‌بینی بی‌نظیر آن مرد الهی جستجو کرد. آیت‌الله شاه‌آبادی حدود یکصد سال پیش، در کتاب بسیار ارزشمند شذرات المعارف، درباره ساده‌لوحی و ساده‌اندیشی برخی از غربزده‌های وطنی و مردم عادی، در مسائل اقتصادی و سیاسی و صنعتی می‌گوید: «بعضى از غفله و جهله را مشاهده مى‌‏نماييم كه تشكر مى‏‌كنند و از اينكه صنايع دشمن آنها را اداره نموده مى‏‌گويند: «خداوند عالم آنها را خر و حمال ما قرار داده»؛ ولى اگر به نظر منصفانه متوجه شوند مى‌‏فهمند حمال كسى است كه پنبه را يك‌مَن، شش قِران به دشمن مى‌‏فروشد و يك‌مَن، ششصد تومان بلكه متجاوز، از او مى‏‌خرد. حال مشاهده كن و ببين خر كيست؟ و آيا اين نعمت است كه آن را تشكر كنى؟ يا آنكه از جهت عدم اعمال قوه عاقله و عامله، خود را مورد انتقام خداوند كريم نموده‏‌ا‌يم و بايد استغفار نموده و عرض كنيم: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرين‏» (اعراف، ۲۳) و تغيير دهيم بى‌‏حسى را به حس و بى‌‏غيرتى را به غيرت و آيه شريفه‏ «جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» و آيه شريفه‏ «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» را به‏ موقع اجرا گذارده و كفار را در امتعه آنها كشته و به ترك مخالطه و مراوده بر آنها خشم نماييم و حس حاجت را منظِم عالَم خود گردانيده و در اين مقام برآييم كه امتعه مسلمين را مغتنم و حوائج را به خود آنها و در خود آنها اداره نماييم.» تولی و تبری فرهنگی و عزت‌ و غیرت اقتصادی و ترویج روحیه علمی و فناوری را در این جملات به خوبی می‌توان مشاهده کرد. می‌فرماید اینکه مواد خام را به ثمن بَخس به بیگانگان بدهیم، و کالاهای فرآوری‌ شده را به قیمتی هنگفت و گران از آنان خریداری کنیم، اوج جهالت و حماقت است. بنابراین، نه تنها جای رضایتمندی و خشنودی و شکرگزاری نیست؛ که جای توبه و انابه و استغفار از درگاه الهی است. باید از این بی‌حسی و بی‌غیرتی به درگاه الهی توبه کرد و جبران آن نیز به جهاد همه‌جانبه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و علمی و فناوری و صنعتی است. ♦️شوربختانه بعد از گذشت یکصدسال از آن نهیب الهی و بعد از آنکه شاگرد برومند آن عارف بزرگ، بزرگ‌ترین انقلاب قرن را با شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و شعار «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» هدایت و مدیریت کرد، هنوز هم چنان حسی نه فقط در میان بخشی از مردم، که در میان تعداد نه چندان کمی از مدیران و مسؤولان کشور هم مشاهده می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۰.mp3
8.22M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه دهم: چیستی علوم انسانی: بخش سوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢معجزه حضور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموش‌ناشدنی تاریخ انقلاب است. روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بی‌نظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمان‌شناسی بی‌نظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردم‌سالاری» را برچیدند و نقشه‌های بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند. فتنه‌ای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاق‌های فکر غربی با محوریت تئوریسین‌های براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هِلْوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده‌ و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشته‌اند! برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنه‌های اجتماعی، و نقش بصیرت، زمان‌شناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزت‌بخش انقلاب اسلامی، توصیه می‌کنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمدحسین شریفی را مطالعه کنید. ♦️نکته مهم: دشمنان ملت، هیچگاه دست از فتنه‌گری علیه جمهوری اسلامی برنمی‌دارند و همانگونه که قرآن می‌فرماید تا زمانی که ملت پرچم دین و دفاع از ارزش‌های دینی را به دست گرفته باشد، فتنه‌گری آنان حتمی، همیشگی و نوشونده است: وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷) و ایجاد فتنه حتّی از قتل بالاتر است و مشرکان، پیوسته با شما می‌جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند. به دلایل مختلف، نظام جمهوری اسلامی در فتنه سال ۸۸ مصلحت را در این دید که با فتنه‌گران مماشات کند. تا جایی که حتی برخی از مجرمان فتنه‌، بعدها، در رده‌های بالای مسؤولیتی و مدیریتی کشور نیز قرار گرفتند! اما نحوه مواجهه ملت ایران با فتنه‌ها و فتنه‌گران بعدی بسیار متفاوت خواهد بود. دیگر امان ماندگاری را به آنان نخواهند داد. فتنه‌ها را در نطفه خفه کرده و فتنه‌گران را در زیر پاهای خود لگدمال خواهند کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را قبول کند، در زیر گام‌های خود لگدمال خواهد کرد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹