eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نگراني از داوري‌هاي مردم! 🖊احمدحسين شريفي 🔸چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، نبايد به داوري‌هاي مردم دربارة خودمان «اصالت» بدهيم. هرگز نبايد دنبال تأمين خوشايند و بدآيندهاي مردم باشيم. بلکه بايد دغدغة حقيقت را داشت و نه دغدغة داوري‌هاي ديگران دربارة آراء و رفتارهايمان را. 🔸کسي که بخواهد داوري‌هاي مردم را معيار و ملاک درستي افکار و رفتارش قرار دهد و به آنها اصالت بدهد، اولاً، هرگز نمي‌تواند يک زندگي حق‌طلبانه، استوار و رضايت‌بخشي داشته باشد. و ثانياً، بايد دانست هيچ کس نمي‌تواند کاري کند که همه مردم از دست او راضي باشند حتي نمي‌توان طوري رفتار کرد يا طوري انديشيد که همة هم‌صنفان و هم‌مسلکانت از تو راضي باشند. 🔸جعفر بن عيسي از ياران و شاگردان (ع) مي‌گويد نزد امام رضا بوديم که ، از بزرگترين و فهيم‌ترين شاگردان امام کاظم(ع) و امام رضا(ع)، هم آنجا بود. همزمان عده‌اي از مردم بصره درخواست ملاقات با حضرت را داشتند. امام رضا(ع) به يونس اشاره کرد و اتاقي را که پرده‌اي جلوي آن افتاده بود نشان داد و فرمود شما آنجا برو. و تا به تو اجازه نداده‌ام از آن اتاق خارج نشو و هيچ عکس‌العملي هم نشان نده. شيعياني که از بصره آمده بودند سخنان ناروايي عليه يونس در محضر امام رضا گفتند. و امام رضا(ع) سر خود را پايين انداخته بود و گوش مي‌کرد. وقتي آنها خداحافظي کردند و خارج شدند، امام رضا(ع) اذن خروج به يونس داد. وي در حالي که گريه مي‌کرد و اشک از چشمانش جاري بود، از آن اتاق بيرون آمد، و عرض کرد: آقا جان من با اينکه اين همه در راه نشر معارف شيعي تلاش مي‌کنم و اين همه به اين مردم خدمت مي‌کنم، چنين داوري و قضاوتي نسبت به من دارند؟! امام خطاب به يونس فرمودند: وقتي امام تو از تو راضي است، داوري مردم اهميتي ندارد. و سپس فرمود: يونس، با مردم به اندازه درک و شعورشان سخن بگو؛ و اموري را که فراتر از درک و فهم آنهاست با آنها در ميان نگذار. يونس، چه اهميتي دارد که اگر در دست تو دُرّ باشد اما مردم بگويند «پشکل» است و يا اگر پشکلي در دست تو باشد اما مردم بگويند «درّ» است؟! آيا اين داوري و قضاوت مردم تأثيري در تغيير حقيقت و واقعيت آنچه که نزد تو است دارد؟! مهم اين است که تو بر راه صواب و حقيقت باشي، و امام معصوم از تو راضي باشد، داوري و قضاوت مردم هيچ اهميتي ندارد. 🔸البته اين سخنان هرگز به معناي مخالفت با مردم نيست؛ يعني تک‌روي و زيست ملامتي‌گونه هم هرگز نبايد در زندگي انسان اصالت پيدا کند؛ زيرا اين هم به نوبة خود نوعي خودمحوري و عجب و خودبرتربيني يا خودممتاز بيني است. که اين هم رذيله‌اي اخلاقي و اجتماعي است. آنچه که بايد معيار قرار گيرد، حقيقت است. تنها درسايه حق‌انديشي و عمل به حقيقت است که دل انسان آرام مي‌گيرد و مي‌تواند مخالفت‌ها و طعنه‌ها و نامردمي‌ها را تحمل کند. همچنين اين حديث بدان معنا نيست که داوري ديگران دربارة گفتار و رفتار و انديشه انسان هيچ ارزشي ندارد؛ چرا که انسان در سايه داوري‌هاي ديگران مي‌تواند بهتر خود را بشناسد؛ آنچه که مهم است اين است که اين داوري‌ها «اصالت» ندارند. يعني نبايد زندگي خود را بر اساس آنها سامان دهيم. زندگي را بايد بر اساس تعهد به حقيقت سامان داد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
1_570031017.mp3
45.24M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: توضیح و تشریح سه مفهوم غیرت ،عفت و حیا 🔸سخنرانی در جمع تعدادی از خانواده های نیروهای انتظامی دی ماه ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي 🔹قسمت چهاردهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 49. افزون بر شناخت فضيلت‌ها و خوبي‌ها، رذیلت‌ها و بدي‌ها را هم به‌درستي مي‌شناسد. فضايل را مي‌شناسد براي عمل کردن و رذايل را بايد بشناسد براي دوري‌گزيدن و رها کردن. به همين دليل عالمان اخلاق در کنار ذکر فضايل اخلاقي، رذايلي مثل ربا و ريا و دروغ و غيبت و تهمت و امثال آن را نيز به طور دقيق و موشکافانه‌اي معرفي مي‌کنند. اگر رذيلت‌شناس نباشيم ممکن است در تشخيص راه اشتباه کنيم و عليرغم گمراهي و انحراف، خود را بر حق دانسته و تحسين کنيم: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا (کهف، 103-104) بگو آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين مردم در کارها چه کساني‌ هستند؟ همان کساني که سعي و تلاش‌شان در زندگي دنيا گم (و نابود)‌شده؛ در حالي که مي‌پندارند کار نيک انجام مي‌دهند.» يعني کساني که به دليل عدم تمییز راه از بيراهه، به اين گمان که در راه‌اند، کار و تلاش فراواني هم مي‌کنند، اما در حقيقت بيراهه رفته‌اند؛ اينان زيان‌کارترين افرادند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ايرانيان و نتيجه‌ي انتخابات آمريکا! 🖊احمدحسين شريفي 🔸در يک افکارسنجي و انگيزه‌خواني حدسي مي‌توان نگاه احزاب و گرو‌‌ه‌هاي مختلف ايراني به انتخابات آمريکا را در سه دسته کلي جاي داد: 1️⃣ مخالفان انقلاب و خائنان به کشور و سلطنت‌طلبان: ترامپ 2️⃣ غربگدايان داخلی، و فکرهاي برجاميزه شده و کساني که نمي‌توانند دست‌هاي چدني را در زير دستکشهاي مخملي ببينند: بایدن؛ دوست گرمابه و گلستان برخي از غربگدايان وطني [که خطر اين دسته براي جمهوري اسلامي و منافع ملي به مراتب بيشتر از دسته اول است؛ زيان دوستان احمق به مراتب بيشتر از دشمنان دانا است] 3️⃣نیروهای انقلاب و مدافعان اصيل جمهوري اسلامي و دريافت‌کنندگان پيام عزت و افتخار انقلاب: فرقی ندارند؛ سگ زرد برادر شغال است؛ اگر مشکلي هم در داخل کشور داريم، که داريم، از ماست که بر ماست؛ پس بايد با انتخاب مديران و مسؤولان انقلابي و جهادي و دلسوز، اقتصاد و سياست و فرهنگي مقاوم و قويم و قوي داشته باشيم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴خردمندي و خوشبختي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از حکمت‌هاي مهم ، فيلسوف زاهد و قناعت پيشه يونان باستان اين بود که «خردمند حتي در رنج و عذاب هم خوشبخت است». منظورش آن بود که انسان خردمند، حتي از درد و رنج‌ها و سختي‌ها و مصيبت‌ها هم بهرة معنوي و عقلاني خودش را مي‌برد. و شهيد هم چه زيبا و حکيمانه مي‌گفت: «من معتقدم ميزان فرصتي که در دل تهديدها هست، از فرصتي که در خود فرصت‌ها هست بيشتر است؛ به شرط آنکه نترسيم و نترسانيم» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
درسگفتارهای علم دینی جلسه 14.mp3
46.27M
🎤احمدحسين شريفي ✔️جلسه چهاردهم: 🔸راه‌هاي کاربست دين در علوم انساني (3): از راه تأثيرگذاري دين و بنيان‌هاي فکر ديني در کارکردهاي هفت‌گانة علوم انساني (تعريف، توصيف، تفسير، تبيين، پيش‌بيني، ارزشگذاري و کنترل) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴خود تنبیه‌گری راهي براي اصلاح نفس 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از راه‌هاي اصلاح نفس، و زدودن بدي‌ها و پلشتي‌ها از گرايش‌ها و کنش‌هاي خود، خودتنبيه‌گري است. يعني وقتي انديشه‌ و ميلي ناپسند در ذهن و ضمير ما پيدا مي‌شود و يا کاري ناپسند از ما سرمي‌زند، جريمه‌ و تنبيهي مالي يا معنوي براي آن در نظر بگيريم. مثلاً مقداري مشخص صدقه به فقرا يا روزه گرفتن يا ... اين کار موجب مي‌شود که رفته‌رفته، از ميزان انديشه‌ها و گرايش‌هاي انحرافي و گناه‌آلود ما کم مي‌شود و رفتارهاي ناصواب ما به حداقل مي‌رسد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
روشي براي نوآوري در محتوا.pdf
246.1K
🎤روشي براي نوآوري در محتوا 🔸احمدحسين شريفي 🔸اين فايل بخشي از درسگفتارهاي جناب آقاي شريفي دربارة روش تحقيق و تدوين مقاله، پايان‌نامه و رساله‌هاي دکتري است. 🔸در اين درسگفتار که توسط جناب آقاي حامد اسماعيلي‌مهر تقرير شده است، جناب آقاي شريفي به بيان تکنيکي تجربي و پنج‌مرحله‌اي براي نوآوري در محتوا مي‌پردازند. 🔸اين فايل مي‌تواند براي دانشجويان دوره دکترا و همچنين محققاني که دغدغة نوآوري و توليد علم دارند، مفيد باشد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٧ (بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی
1_577637378.mp3
14.51M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٨ (بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدایی از دین و شبهه افکنی های بی مبنا و بی مورد) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اقسام مستي 🖊احمدحسين شريفي 🔸(م 1375)، از عارفان و فرزانگان ناشناختة معاصر، در کتاب الصلاة معراج المؤمن در تفسير آيه 43 سوره نساء که مي‌فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون» مي‌گويد: «مستي اقسامي دارد، مست شراب، مست دولت و نعمت، مست جواني و شهوت، مست جهالت و غفلت، مست غرور و نخوت.» و تا همه انواع و اصناف مستي را از خود دور نکنيم، حقيقت نماز را درک نخواهيم کرد. و نماز براي ما معراج نخواهد بود؛ و روح ما را تا ملکوت به پرواز در نخواهد آورد. در روايتي از (ع) چنين نقل شده است که «الطَّمَعُ خَمْرُ الشَّيْطَانِ يَسْقِي بِيَدِهِ لِخَوَاصِّهِ فَمَنْ سَكِرَ مِنْهُ لَا يَصْحُو إِلَّا فِي أَلِيمِ عَذَابِ اللَّهِ تَعَالَى بِمُجَاوَرَةِ سَاقِيهِ؛ طمع‌ورزي شراب شيطان است که با دستان خودش آن را به پيروان خاصش مي‌نوشاند؛ پس کسي که از شراب طمع‌، مست شود، آگاه نخواهد شد مگر آنگاه که در مجاورت ساقي‌اش (شيطان) در عذاب دردناک الهي فرو افتاده باشد» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
درسگفتارهای علم دینی ج 15.mp3
24.2M
🎤احمدحسين شريفي ✔️جلسه پانزدهم: 🔸جايگاه روش تجربي در علوم‌ انساني 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸التماس و خواهش مکرر امام امت، از ملت ایران و روشنفکران اسلامی، که متاسفانه ۴۰ سال است اجابت نشده است!! 🔸آیا روزی میرسد که مردم و نخبگان اسلامی، اهمیت این خواسته امام را درک کنند و آن را عملیاتی کنند؟ 🔸احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تظاهر به صفات نيک؛ راهي براي زدودن بدي‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از راه‌هاي اوليه اصلاح نفس، تظاهر به اصلاح و وادار کردن خود به انجام کارهاي خوب و الگوگيري هر چند بي‌رغبت، از خوبان و اولياء الله است. في المثل، براي زدودن رذيلة حسادت، براي فردي که مورد حسادت ما است، دعا کنيم و در مجالس مختلف خوبي‌هاي او را بگوييم. يا براي زدودن رذيلة بخل، خود را وادار به صدقه و احسان و بخشش کنيم. عادت دادن خود به انجام چنين کارهايي آرام‌آرام موجب تغيير گرايش‌هاي رذيلانه به گرايش‌هاي فضيلت‌گرا و تعالی جویانه خواهد شد. (ع) در جمله‌اي مي‌فرمايد: إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُم‏؛ اگر انسان بردباري نيستي، خودت را به بردباري بزن [رفتار بردباران را از خود به نمايش بگذار] چرا که غالباً کسي که خودش را شبيه قومي کند، اميد است که از آنها بشود. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره) و غربزده هایی که هنوز هم بلای جان کشورند. و متاسفانه بعضا در راس امور کشور و مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار گرفته اند!! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴واجب سازي راهي براي تعالي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از راه‌هاي اصلاح رفتار و تربيت و تعالي نفس، فريضه‌سازي و الزامي کردن پاره‌اي از امور پسنديده (مستحب يا مباح) بر خويشتن است. في‌المثل، همة عارفان و اخلاقيان مسلمان قبول و تأکيد دارند که از بهترين راه‌هاي تربيت و تعالي نفس، نماز شب، سَهَر و شب‌زنده‌داري، تلاوت روزانة قرآن و امثال آن است. مشکلات روزمزه، تسويف (امروز و فردا کردن) يا سهل‌انگاري و راحت‌طلبي ممکن است توفيق انجام مرتب و منظم چنين اعمالي را از افراد سلب کند. يکي از راه‌هاي وادار کردن نفس و عادت دادن آن به انجام اين اعمال، «واجب‌سازي» آنها بر خويشتن است (دست کم براي مدت زماني مشخص). بعد از آنکه مدتي بر چنين اعمالي مداومت داشته باشيم، رفته‌رفته، هم لذت و ارزش آنها را بيشتر درک مي‌کنيم و هم عملاً برنامه زندگي خود را به گونه‌اي تنظيم مي‌کنيم که چنين توفيقاتي را از دست ندهيم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفي.mp3
24.95M
🎤احمدحسين شريفي 🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعالي‌جويانه با درد و رنج‌هاي طبيعي» 🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399 🔸بخش اول: نکات مقدماتي و تحليل روش بودايي و اپيکوري در مواجهه با درد و رنج‌هاي طبيعي 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴انسان‌شناسي و تبيين پديده‌ها و کنش‌هاي انساني 🖊احمدحسين شريفي 🔸 يا علت‌کاوي پديده‌ها و کنش‌هاي انساني را مهمترين رسالت و کارکرد علوم انساني دانسته‌اند. اهميت و جايگاه برجستة آن به اين دليل است که اولاً، همه کارکردهاي پيشين يعني تعريف، توصيف و تفسير به يک معنا مقدمه‌ و شرط لازم براي تبيين و کشف چرايي يک کنش است؛ و همه مراحل بعدي يعني پيش‌بيني، ارزشگذاري و کنترل نيز کاملاً‌ متأثر و وابسته به اين مرحله‌اند. به همين دليل است که مدل‌ها و انواع مختلفي براي تبيين در علوم انساني و اجتماعي بيان شده است. تبيين آماري، انگيزه‌اي، کارکردي، ساختاري و انتخاب عقلانی از آن قبيل‌اند. ما پيشتر در کتاب «روش‌شناسي علوم انساني اسلامي» دربارة انواع مختلف تبيين و حقيقت تبيين در و همچنين اصول روش‌شناختي حاکم بر تبيين به تفصيل سخن گفته‌ايم. 🔸در اينجا صرفاً مي‌خواهيم به اين حقيقت اشاره کنيم که تبيين در علوم انساني به شدت متأثر از محققان است. توضيح آنکه اگر انسان را موجودي مجبور بدانيم، جايي براي تبيين‌هاي انتخاب عقلاني و تبيين‌هاي علّي و انگيزه‌اي باقي نمي‌ماند. بلکه بيشتر بايد به سراغ تبيين‌هاي آماري و کارکردي و يا نهايتاً ساختاري رفت. اما اگر انسان را موجودي مختار دانستيم در آن صورت اکتفا به تبيين‌هاي آماري و کارکردي و ساختاري براي تحليل کنش‌هاي او، نادرست است. هر کدام از ذو بطون و چندساحتي دانستن يا ندانستن انسان، دلالت‌هاي روشني در تبيين کنش‌ها و پديده‌هاي انساني دارند. اينکه را داراي سرشتي پاک و خوب بدانيم يا سرشت ناپاک و بد، و يا اينکه فصل مميز انسان از ساير حيوانات را ناطقیت بدانيم یا مدنیت یا تاله و یا تکامل پذیر، تأثيري مستقيم در تبيين پديد‌ه هاي انساني دارد. (از مجموعه درس‌گفتارهاي انسان‌شناسي فلسفي و علوم انساني) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
مواجهه تعالي‌‌جويانه با درد و رنج‌هاي طبيعي بخش 2.mp3
19.41M
🎤احمدحسين شريفي 🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعالي‌جويانه با درد و رنج‌هاي طبيعي» 🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399 🔸بخش دوم: تبيين ديدگاه مورد قبول: روش مواجهه تعالي‌جويانه 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
سال روز رحلت ، بزرگمرد علم و اخلاق و ادب؛ احياگر تفسير و فلسفه و عرفان؛ و تربيت‌کنندة انديشمندان بزرگي چون شهيد مرتضي مطهري، شهيد محمدحسين بهشتي، آيت‌الله جوادي آملي و علامه مصباح يزدي را به همه دوستاران علم و ادب و اخلاق و دلدادگان قرآن و برهان و عرفان تسليت مي‌گويم و اميدوارم که خداي متعال به ما توفيق بهره‌گيري از خوان گستردة انديشه و اخلاق اين بزرگمرد بي‌ادعا و اين استاد کم‌نظير را عطا فرمايد. 🆔 کانال احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 راه تهذيب نفس و اصلاح اخلاق عالمان اخلاق، عموماً بر دو راه عمده براي تهذيب نفس و اصلاح اخلاق تأکيد مي‌کنند: راه علمي و راه عملي. منظور از راه علمي، شناخت فضيلت‌ها و رذيلت‌هاست و منظور از راه عملي، ارادة انجام خوبي‌ها و دوري از بدي‌هاست. علامه طباطبائي دربارة اهميت عمل، در اصلاح اخلاق و تهذيب نفس مي‌فرمايد: «بدان که اصلاح اخلاق و ... تحصيل ملكات فاضله و زدودن رذايل اخلاقي از جان، فقط از راه تکرار کارهاي شايسته‌ و مناسب‌ امکان‌پذير است. کار خوب را بايد آنقدر انجام داد که ملکة نفس شود. بايد آن عمل را آن قدر تكرار كرد و در موارد و مصاديق متعدد آن را انجام داد تا رفته رفته در جان ما رسوخ کند و در صفحة دل ما نقش بندد؛ نقشي که به اين زوديها زائل نشود و يا اصلاً زوال نپذيرد.» (الميزان، ج1، ص354) ✍️ احمدحسين شريفي 🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🟣 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
درسگفتارهاي علم ديني ج16.mp3
21.9M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درس‌گفتارهاي علم ديني ✔️جلسه شانزدهم: 🔸در اين جلسه سه بحث مهم مورد بررسي قرار گرفته‌اند: 1️⃣دلالت‌هاي روش‌شناختي موضوع‌ علوم انساني؛ 2️⃣کثرت‌گرايي روش‌شناختي در علوم انساني اسلامي در مقابل تک‌منبعي بودن علوم انساني غربي؛ 3️⃣نقد دلايلي که براي لزوم انحصارگرايي روش‌شناختي در علوم انساني اقامه شده است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴فارابي و طبقه‌بندي دانش 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از آثار خوب ، کتاب است؛ وي در اين کتاب به طبقه‌بندي علوم رايج زمان خود و تنظيم و دسته‌بندي آنها يا به تعبير خود وي به «ترتيب علوم» پرداخته است. وي همه علوم رايج زمان خود (قرن چهارم هجري)‌را در پنج فصل دسته‌بندي مي‌کند، و علوم و دانش‌هاي ناظر به هر کدام از آن عناوين کلي را هم در ذيل هر فصلي بيان مي‌کند: 1️⃣ علم اللسان يا لغت‌شناسي؛ يا زبان‌شناسي؛ 2️⃣ علم منطق؛ 3️⃣ تعاليم (عدد، هندسه، علم المناظر، علم نجوم تعليمي، علم موسيقي، علم اثقال و اوزان و علم حِيَل) 4️⃣ علم طبيعي و علم الهي. 5️⃣ علم مدني ( و )، علم و علم . فارابي فوايد و برکات فراواني براي طبقه‌بندي و ترتيب‌دهي به علوم بيان مي‌کند؛ از جمله آنها اينکه: 1.تقدم و تأخر علوم و وابستگي آنها به يکديگر معلوم مي‌شود که در تعيين نظام آموزشي و اولويت‌گذاري تعليمي، بسيار نقش‌آفرين است. 2.آگاهي از فوايد و کاربردها و نتايج علمي و عملي هر کدام از علوم، پيش از آنکه براي مطالعه آنها وقتي صرف شود؛ در نتيجه انتخاب رشته‌ها و دانش‌ها، انتخابي عقلاني و آگاهانه و از روي بصيرت خواهد بود؛ و نه جاهلانه و مقلدانه و از روي ناداني. 3.توانايي شناخت دانش‌هاي پايه از غير پايه؛ و بازشناسي دانش‌هاي نافع‌تر و متقن‌تر و مطمئن‌تر از دانش‌هاي ضعيف و کم‌بازده و نامطمئن. 4.امکان تمييز ميان دانشمندان حقيقي از مدعيان دروغين علم و دانش؛ زيرا طبقه‌بندي علوم نقشه‌اي کامل از هر علم و زيرمجموعه‌هاي آن در اختيار ما مي‌گذارد. و بدين وسيله انتظار ما از دانشمندان هر علمي معلوم مي‌شود. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي 🖊احمدحسين شريفي 🔸قسمت پانزدهم: 🔸این دنیا دنیای درگیری‌ها و تزاحمات است. برای دستیابی به اهداف باید جنگید. موانع و دشمنان را بايد از سر راه برداشت. مبارزه با دشمنان و زدودن موانع فرع بر مانع‌شناسي و دشمن‌شناسي است. همانطور که در قسمت چهاردهم گفتيم، حتي در مسائل اخلاقي و فردي هم چنين است. به تعبير زيباي در عشاق‌نامه: ز دست اين دل ديوانه مستم درون سينه دشمن مي‌پرستم 🔸بر این اساس، انسان اخلاقي کسي است که 50. در کنش‌هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي خود نیز از زيرکي و فطانت لازم برخوردار است؛ از برنامه‌ها و دشمني‌هاي دشمنان در اين عرصه‌ها به خوبي آگاهي دارد. هرگز اهل ساده‌لوحي و ساده‌انديشي در امور کلان اجتماعي نيست. 🔸 (ع) چه زيبا نقش دشمن‌شناسي در زيست اخلاقي و الهي را تبيين مي‌کند: 🌹و اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ‏ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي‏ تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَه‏ (نهج، خ147) و بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت مگر آنكه تارکان حق را بشناسيد! هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آنكه پيمان‌شكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمى‏زنيد مگر آنكه رها كننده آن را شناسايى كنيد.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨ (بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدای
1_602585657.mp3
14.55M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۹ (بستر های شکل گیری فتنه ۵ : کلام امیرالمومنین علی علیه السلام: هوا هایی که پیروی می شوند و بدعت هایی که گذاشته می شود) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ويژگي‌ عياران و جوانمردان در گفتاري از نوح عيّار 🖊احمدحسين شريفي 🔸 (نيمه دوم قرن سوم)، را به عنوان سرسلسلة جريان و اهل در دوران اسلامي به شمار آورده‌اند. ابوالرجا المؤمل چاچي، در کتاب روضة الفريقين، مي‌گويد: «در نیشاپور خواجه‌ای بوده است او را نوح عیّار گفته‌اند. یکی از جمله پیران او را بدید، گفت: «ای نوح، جوانمردی چیست؟» گفت: «ای شیخ، از جوانمردی ما می‌پرسی یا از جوانمردی اهل طریقت؟» پیر گفت: «من خود ندانسته‌ام که جوانمردی دو قسم است. هر دو قسم بگوی.» قال: «جوانمردی ما که دست از آستین قبا بیرون داریم، آن است که هر چه گوئیم که بکنیم، بکنیم و هر چه گوئیم نکنیم، نکنیم، و اگرچه بیم هلاک بود. فامّا جوانمردی آنها که سر از گریبان مرقع بر آورده‌اند: هر چه به خاطر ایشان بگذرد که از آن شرم دارند به قیامت، نکنند.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹