🔴درسهایی که از علامه مصباح باید آموخت
🔶درس سی و سوم: آزاداندیشی
🖊احمدحسین شریفی
🔶از دیگر ویژگیهایی که در سلوک علمی علامه مصباح نمایان بود، آزاداندیشی و پرهیز از تقلید و تعصب و تصلبهای بیدلیل نسبت به آراء و اندیشههای بزرگان علم و معرفت بود. او تقلید در مباحث معرفتی را آفتی بزرگ میدانست که نه تنها مقلدان و متعصبان را از دیدن حقایق محروم میکند و به روند رشد علم ضربه میزند؛ بلکه افزون بر آن موجب بدگمانی و بدبینی دیگران نسبت به حقایق و معارف اسلامی و حتی نسبت به بزرگان علم و معرفت اسلامی میشود.
🔶علامه مصباح در عین احترام زاید الوصفی که برای همه بزرگان علم و ادب قائل بود و همواره آنان را با زیباترین القاب و والاترین اوصاف یاد میکرد، هرگز خود را مقلد آنان نمیدانست. هرگز متعصبانه و متصلبانه از فکر و اندیشه آنان دفاع نمیکرد. او در مباحث معرفتی کاملاً به موازین عقلی و برهانی پایبند بود.
🔶به همین دلیل، علیرغم عشق و علاقه وافر و آشکاری که به فیلسوف و حکیمی چون علامه طباطبائی داشت، اما در مواجهه علمی و فلسفی با آراء و اندیشههای ایشان هیچ تفاوتی میان علامه طباطبائی و کُنت و کانت و کارل مارکس و امثال آنها نمیدید.
🔷البته آزاداندیشی در منطق علامه مصباح هرگز به معنای اندیشهورزیهای بیمنطق و بیضابطه نبود؛ آزاداندیشی علمی در تفکر علامه مصباح به معنای حرکت در چارچوب منطق و برهان و با استناد و تکیه بر منابع معتبر معرفت.
خود علامه مصباح ضمن تمجید از آزاداندیشی و توصیه به آن، اموری مثل اعتدال سلیقه، تلاش مخلصانه، تقوای علمی و استمداد از توفیقات الهی را شرط آزاداندیشی علمی میدانستند. (درباره پژوهش، ص۴۰)
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امام هادی و تبیین مرامنامه شیعیان واقعی
🖊احمدحسین شریفی
🔶زیارت جامعه کبیره که اعتقادنامه و مرامنامه شیعیان راستین و یک دوره کامل توحیدشناسی و نبوتشناسی و امامشناسی است، از یادگارهای بزرگ امام هادی علیه السلام است.
🔶ضمن تسلیت شهادت این امام همام، امیدوارم همه ما توفیق داشته باشم در این شب و روز شهادت آن امام عزیز، ضمن مطالعهای درباره خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی و سبک زندگی آن حضرت، با تأمل و تأنی و به نیت زیارت آن امام عزیز، زیارت جامعه کبیره را قرائت کنیم.
#ماه_رجب
#امام_هادی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹🌹
🔴ماه استغفار
🖊احمدحسین شریفی
🔶ماه رجب، ماه استغفار است. یکی از ذکرهایی که توصیه شده است در این ماه ورد زبان ما باشد (روزی هزار مرتبه گفته شود) تا شاید در قلب و جانمان نفوذ کند ذکر استغفار است: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْه»
🌹یکی از اشعار زیبای حکیم سنائی درباب توبه و استغفار را تقدیم همه رجبیون میکنیم:
به حرص ار شربتی خوردم مگیر از من که بد کردم
بیابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا
#ماه_رجب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹🌹
اقدامات عملی علامه مصباح در توسعه پژوهشهای اخلاقی.mp3
31.13M
🎤احمدحسین شریفی
🔴نشست علمی اندیشههای اخلاقی علامه مصباح یزدی
🔶موضوع: تشریح اقدامات عملی علامه مصباح در تأسیس رشتههای علمی اخلاق اسلامی (در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری) و رشته فلسفه اخلاق و همچنین تأسیس مراکز آموزشی و حوزه علمیه رشد به هدف تربیت مجتهدان اخلاق
🔶محل برگزاری: دانشگاه معارف اسلامی
🔷زمان: ۲۶ / ۱۱/ ۱۳۹۹
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پرسشهایی برای تامل:
🔸به راستی در برابر عظمت این روحهای بزرگ چه میتوان گفت؟
🔸چه تعداد از مدعیان خط امام و رهبری هنوز در چنین فضایی می اندیشند و زندگی میکنند؟ امیدوارم که زیاد باشند.
🔸ما چگونه میتوانیم چنین نگرش و روحیه ای را در خود تقویت کنیم؟
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴درسهایی که از علامه مصباح باید آموخت
🔶درس سی و چهارم: حکیم دوّار
🖊احمدحسین شریفی
🔶برخی در توصیف فیلسوفان و دانشمندان چنین گفتهاند که
هر آن کو ز دانش برد توشه ای
جهانی است بنشسته در گوشه ای
🔶البته این شعر، بیان منظوم ناقص و نارسایی از حقیقتی است که در توصیف «حکمت» گفته شده است: صیرورة الانسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی. اما اگر معنای حقیقی چنین جملاتی را در نظر بگیریم، آیتالله مصباح دانشمند و فیلسوفِ به این معنا نبود. او جهانی جاری و روان از معرفت و علم و حکمت و اخلاق و عرفان بود. او همواره در کار تربیت و تعلیم دیگران بود.
🔶برخلاف برخی از استادان خارج اصول ما که افتخارشان این بود (در درس خارج اصول خود ابراز کردند) چند دهه است از پل صفائیه قم به آن طرفتر نرفتهاند!! (یعنی تمام زندگی خود را در محدوده چندصد متری حرم حضرت معصومه(س) گذراندهاند و طبیعی است که هیچ فهم درستی از حقایق اجتماعی و فرهنگی کشور که هیچ حتی شهر قم هم نداشته باشند)؛ علامه فقید ما، آیتالله مصباح در طول سی سال گذشته به حدود ۳۰ کشور جهان مسافرت کرد و در مجامع علمی و آکادمیک به تشریح و تبیین اندیشههای اسلامی و بنیانهای فکری جمهوری اسلامی پرداخت.
🔶علامه مصباح در طول سی سال اخیر به بیش از ۸۰ شهر بزرگ و کوچک کشور مسافرت کرد و برای مخاطبان شیفته و تشنه شنیدن حقایق اسلامی در حوزههای اخلاق و سیاست و حقوق و مردمسالاری دینی و دفاع از بنیانهای فکر دینی به سخنرانی پرداخت.
🔶او در سی سال اخیر بیش از ۶۰۰۰ (شش هزار) سخنرانی برای سطوح مختلف مردم داشتهاند. یعنی به طور میانگین سالی ۲۰۰ سخنرانی!
🔶زمانی خدمت ایشان رسیدم و گفتم برای سخنرانی و نشستهای علمی مختلفی به دانشگاههای دور و نزدیک کشور دعوت میشوم و تا به حال انجام وظیفه کردهام اما اکنون شک دارم که آیا چنین کاری با این وسعت وظیفه هست یا خیر؟ ایشان فرمودند تردیدی در درستی این مسیر نداشته باشید و با قدرت و قوت تا حد توان این دعوتها را پاسخ مثبت دهید. سپس برای آنکه اهمیت این کار را در سطح عقل اینجهانی من، نشان دهند، فرمودند غربیانی که برای همه برنامههایشان محاسبه سود و زیان میکنند، وقتی برای یک سخنرانی ۲۰ دقیقهای به همایشی علمی در کشوری دیگر دعوت میشوند با رغبت و میل اجابت میکنند و مطمئن باشید اگر آنان سودی در این کار نمیدیدند، چنین نمیکردند.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فراخوان مقاله ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مداحی که با خون خود درستی اشعارش را به همگان نشان داد:
ما مورد ظلم واقع شدیم، در غم و اندوه زندگی کردیم؛
بدون هیچ گناهی و از روی جهل و نادانی، کشته شدیم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ماه رجب و زیارت
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از اعمال سفارششده در #ماه_رجب، «زیارت» است. از زیارت خانه خدا گرفته تا زیارت اولیای الهی و حضور در مشاهد مشرفه.
🔶عمره از اعمال مستحب است، اجر و ثواب فراوانی برای آن بیان شده است، اما در این میان عمره رجبیه از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و این نشان میدهد که پیوندی میان ماه رجب و توحید وجود دارد.
🔶زیارت #امام_حسین علیه السلام همواره مورد تأکید و سفارش بوده است. اما در ماه رجب تأکید ویژهتری نسبت به آن شده است. به ویژه در آغاز و در نیمه ماه رجب. بشیر دهّان از #امام_صادق علیه السلام نقل میکند که هر کس در روز اول رجب امام حسین را زیارت کند، حتماً مورد غفران الهی قرار میگیرد:
مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الْبَتَّةَ.
ابی بصیر میگوید از #امام_رضا علیه السلام سؤال کردم که زیارت امام حسین علیه السلام در کدام ماه انجام گیرد؟ آن حضرت فرمود در نیمه ماه رجب و نیمه ماه شعبان:
سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع فِي أَيِّ شَهْرٍ تَزُورُ الْحُسَيْنَ ع فَقَالَ فِي النِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ وَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ.
🔶زیارت امام رضا علیه السلام نیز همواره مورد تأکید بوده است اما در ماه رجب تأکید ویژهتر و خاصتری نسبت به آن شده است.
🔶به طور کلی یکی از توصیههای مهم اهل معرفت در ماه رجب زیارت مشاهده مشرفه است. حتی زیارت امامزادهها.
🔶میتوان گفت زیارت مزار علماء و صلحاء و شهداء هم در این ماه برکت مضاعف دارد. شیخ طوسی در مصباح المتهجد در باب اعمال ماه رجب از حسین بن روح (سومین نائب خاص امام زمانعج) چنین نقل میکند که فرمود: «زُرْ أَيَّ الْمَشَاهِدِ كُنْتَ بِحَضْرَتِهَا فِي رَجَبٍ؛ در ماه رجب هر کدام از مشاهده مشرفه را که دسترسی داری، زیارت کن» و البته در این زیارتها باید تلاش کنیم ارتباط روحی با اولیاء الهی و علما و شهدا برقرار کنیم و خود را در مسیر آنها قرار دهیم و تصمیم بگیریم بیماریهای روحی و معنوی خود را درمان کنیم.
🔶امیدوارم در برنامه زندگی خود در این ماه عزیز که به سرعت در حال گذر است، ساعات و زمانهایی را برای زیارت قبور علماء و شهداء قرار دهیم و از برکات معنوی و روحی این کار بهرهمند شویم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش سوم.mp3
30.38M
🎤احمدحسين شريفي
🔴سلسله نشستهاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي
🔴جلسه پنجم: چیستی شناسی علوم انسانی
🔷بخش سوم
🔸تاريخ 30 آذر 1399
#علوم_انسانی_اسلامی
#تحول_در_علوم_انسانی
#دانشگاه_علامه_طباطبائی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بشنوید از شهید سلیمانی؛
حکمتآموز میدان جهاد و شهادت
🔶سخنان حکیمانهای که ثمره اخلاص «چهل ساله» مرد میادین سخت است.
#شهید_سلمیانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴درسهایی که از علامه مصباح باید آموخت
🔶درس سی و پنجم: بلندهمتی
🖊احمدحسین شریفی
🔶از دیگر ویژگیهای علمی و عملی علامه مصباح بلندهمتی او بود. او هم در مسائل علمی و هم در امور عملی و تربیتی و فرهنگی همتی بلند داشت. افقهای دوردست را میدید و متفکرانه و بردبارانه و بدون هیچ تزلزل و رخوتی، مقدمات دستیابی به آنها را فراهم میکرد. سختی کار و تنهایی سفر و سرزنش خارهای مغیلان و تشنگیهای بیابان، کمترین خللی در عزم و اراده او ایجاد نمیکرد.
🔶همین روح بلند و همت بینظیر او بود که عدهای از بهترینها پروانهوار بر گرد وجود او جمع شده بودند. چه زیبا گفت #خواجوي_كرماني که:
غلام همت صاحبدلان جانبازم
كه در عطيه، شكورند و در بليه، صبور
🔶#علامه_مصباح حقیقتاً در سختکوشی و خستگیناپذیری نمونه بود. و اگر جز این بود، چگونه میتوانست علیرغم جریان رایج علم در حوزه و دانشگاه، نظامی آموزشی به کلی دیگری را طراحی و تدوین کند و آن را در مراکز رسمی کشور به تصویب برساند؟! برای شنا کردن بر خلاف جریان آب، افزون بر قدرت و جرأت و شجاعت، به همت بلند و سختکوشی و خستگیناپذیری هم نیاز هست.
🔶اگر نبود همتبلند آن مرد بزرگ چه کسی میتوانست علیرغم همه سختیها و مرارتها و مشکلات جانکاهی که در مسیر توسعه علوم انسانی در حوزههای علمیه و ایجاد ساختارهای آموزشی جدید در دل حوزه وجود داشت، و علیرغم طعنههای دوستان و دشمنان، یک تنه مقاومت کند و ساختمان بزرگ و بیسابقة علوم انسانی اسلامی را در حوزههای علمیه بنیان نهد؟ و دهها و صدها متخصص در رشتههای مختلف علوم انسانی اسلامی تربیت کند؟ به تعبیر زیبای #حافظ:
نه هر درخت تحمل كند جفاي خزان
غلام همت سروم كه اين قدم دارد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹مواجهه امام خمینی که درود خدا و اولیاء الهی بر روح پاکش باد، با تعریف و تمجیدهای آیتالله مشکینی رضوان الله تعالی علیه نسبت به ایشان
(صحیفه امام، ج20، ص294)
و مولوی چه زیبا آفت قدرت و ریاست را گوشزد میکند:
آنچ منصب میکند با جاهلان
از فضیحت کی کند صد ارسلان؟
(ارسلان واژهای ترکی است که به معنای شیر درنده)
و امام عزیز ما چقدر مواظب خودش بود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
تحول در علوم انسانی ج۶ بخش اول (Trimmed).mp3
27.83M
🎤احمدحسين شريفي
🔴سلسله نشستهاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي
🔴جلسه ششم: چیستی شناسی علوم انسانی
🔷بخش اول: تبیین انواعی دیگر از وابستگی در علوم انسانی
🔸تاريخ ۷ دی 1399
#علوم_انسانی_اسلامی
#تحول_در_علوم_انسانی
#دانشگاه_علامه_طباطبائی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔴نتیجه برخورد مناسب با مخالفان
🖊احمدحسین شریفی
🔶#علامه_مصباح(ره) میگفتند سال ۳۱ که به نجف مشرف شده بودم به منزل #علامه_امینی رفتم. خود ایشان حضور نداشتند اما پسرشان داستانی را نقل کردند که بعد از انتشار جلد نخست الغدیر عدهای از عالمان سنی متعصب سوری با خواندن آن بسیار ناراحت شده و تصمیم میگیرند که به نجف آمده و به عنوان اینکه سؤالاتی از علامه امینی دارند، به گونهای او را از از بین ببرند یا دست کم آسیب جسمانی شدیدی به ایشان وارد کنند. اما وقتی به منزل علامه امینی آمدند ایشان با گرمی از آنها استقبال کرد و در زیرزمین منزل خود با آنان به گفتگو پرداخت. آنان مدعی شدند که شما در کتابتان به صحابه پیامبر بیاحترامی کردهاید و مطالب نادرست و بیسند در آن آوردهاید!
🔶علامه امینی با طمأنینه و آرامش فرموند من در این کتاب هر چه نوشتهام از منابع خود شماست اگر مطلبی را غیر از کتابهای شما نقل کرده باشم نشان دهید تا آن را اصلاح کنم.
🔶آنها جایی را نشان دادند که اینجا از کتابهای ما نیست. علامه امینی به پسرشان میفرمایند فلان کتاب را بیاورید. سپس خطاب به آنها فرمودند: «اين کتاب شماست چاپ مثلا مصر در فلان تاريخ چاپ شده اين هم نويسندهاش است اين هم کتاب اين هم حديث اين هم چيزي که من نقل کردم عين همين عبارت است از همين کتاب.»
🔶در ادامه آنان سعی کردند بهانههای دیگری برای عصبانی کردن علامه امینی دست و پا کنند. اما علامه با کمال متانت و ادب با آنان برخورد کرد. و دربرابر بیادبیهای آنان هیچ عکس العملی نشان نداد و سپس فرمود: «من يک تحقيق علمي کردهام هر جايش را برای من اثبات کنید که اشتباه کردهام حتما تغییرش میدهم.»
🔶همین رفتار متین و مؤدبانه علامه امینی موجب شد که یکی از آنها منقلب شود و از فرط ناراحتی و عصبانیت سر خودش را به ستون وسط زیر زمین منزل بزند و حتی به خلیفه دوم لعن و نفرین کند! و در این میان علامه امینی ایشان را نصیحت کرد که به صحابه بد نگو! چرا به خلیفه دوم بدگویی میکنی؟! چرا فحش میدهی؟ ما راضی نیستیم کسی به خلیفه فحش دهد. ما با کسی قصد دشمنی نداریم. ما با کار علمی خود میخواهیم حقیقت را برای مشتاقان حقیقت آشکار کنیم.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴گفتگوی علامه طباطبائی و بنیانگذار مکتب تفکیک
🖊احمدحسین شریفی
🔶آیت الله مصباح میفرمودند علامه طباطبائی زمانی که پس از اتمام تحصیلات خود در نجف به ایران برگشتند، برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت کردند. وقتی مرحوم #میرزامهدی_اصفهانی، رهبر تفکیکیان، که فردی بسیار شریف و بزرگوار و اهل تقوا و البته از مخالفان سرسخت فلسفه بود، متوجه حضور ایشان در مشهد میشوند برای ملاقات با ایشان به مسافرخانهای که ایشان در آنجا سکونت داشت، رفتند.
🔶#علامه_طباطبائی میفرمودند ایشان را در صدر اتاق نشاندم و به رسم مهماننوازی با کمال ادب در محضر ایشان نشستم. آقامیرزا مهدی این سؤال را مطرح کرد:
🔷«آقا اين منطق ارسطويي و اينها چه اعتباري دارد؟ چه نيازي به اینهاست؟ آدم يک فطرت خدادادي دارد. اگر کسی عقل داشته باشد وقتی مطلبي به او القا ميشود، اگر درست فکر کند میتواند درستی یا نادرستی آن را بفهمد. چه نیازی به آن قواعدی که ارسطو درست کرده است داریم؟ قرآن کجا گفته بايد تابع منطق ارسطو باشيم؟ کدام امامي کدام پيغمبري گفته؟»
🔶علامه طباطبائی میفرمودند ایشان به همین شکل مدتی به سخن خود علیه منطق ارسطویی ادامه داد. و استدلال میآورد که ما نیازی به منطق ارسطویی نداریم! وقتی سخنشان تمام شد، سکوت کردند. و سپس از من سؤال کرد نظر شما چیست؟ گفتم:
🔷«اگر اين فرمايش شما صحيح باشد اين مطلب ميشود صغري؛ اين ميشود کبري؛ اين هم ميشود نتيجه. و منطق ارسطویی چیزی بیش از این نمیگوید. اگر منطق ارسطويي باطل است پس استدلال شما اعتباري ندارد. و اگر منطق ارسطویی درست است باز هم سخنان شما اعتباری ندارد»
🔶مجددا مرحوم میرزا مهدی شروع به توجیه سخنان خودش کرد و آنقدر گرم بحث شد که از آنجايي که نشسته بود همين طور ميآمد تا وسط اتاق. من هم مينشستم گوش ميکردم و آخرش وقتي تمام شد مجدداً پرسید، حالا نظرتان چيست؟ من گفتم:
🔷«باز هم این صغرای سخن شما است و این هم کبرای آن و این هم نتیجه آن. اگر منطق ارسطويي باطل است پس اين شکل استدلال نتيجهاي ندارد.»
🔶ارسطو که مخترع و جاعل و تولید کننده منطق نبوده است؛ او کاشف روشهای صحیح تعریف و استدلال و تمایز تعریف و استدلال صحیح از ناصحیح و مغالطی بوده است.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
تحول در علوم انسانی ج۶ پرسشها و پاسخها (Trimmed).mp3
21.41M
🎤احمدحسين شريفي
🔴سلسله نشستهاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي
🔴جلسه ششم: چیستی شناسی علوم انسانی
🔷بخش دوم: پرسشها و پاسخها
🔸تاريخ ۷ دی 1399
#علوم_انسانی_اسلامی
#تحول_در_علوم_انسانی
#دانشگاه_علامه_طباطبائی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔴بينش عارفانه به هستی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#مولوي در دفتر سوم مثنوي، دربارة تفاوت ديدگاه و بينش عاقلان و عاشقان ميگويد:
پس شدند اشکستهاش آن صادقان
ليک کو خود آن شکست عاشقان
عاقلان اشکستهاش از اضطرار
عاشقان اشکسته با صد اختيار
عاقلانش بندگان بندياند
عاشقانش شکري و قندياند
ائتيا کُرها مهار عاقلان
ائتيا طوعا بهار بيدلان
🔶اساساً تفاوت عمده عارفان با غيرعارفان در همين بينش و نوع نگاه به هستي و پديدههاي عالم است. به تعبير مولوي:
عارفان را سرمهاي هست آن بجوي
تا که دريا گردد اين چشم چو جوي
و به تعبير عراقي:
عارفان چون که ز انوار يقين سرمه کشند
دوست را هر نفس اندر همه اشيا بينند
🔶چنين بينشي طبيعتاً تحولي عظيم در زندگي فرد ايجاد ميکند. سرمة عارفان، سرمهاي است که چشم واقعبين به آنها ميدهد. هوشمندي همه کائنات را ميفهمند:
تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا (اسراء، 44)
گر تو را از غيب چشمي باز شد
با تو ذرات جهان همراز شد
نطق خاک و نطق آب و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
جملة ذرات در عالم نهان
با تو ميگويند روزان و شبان
ما سميعيم و بصير و باهوشيم
با شما نامحرمان ما خاموشيم
از جمادي سوي جان جان شويد
غلغل اجزاي عالم بشنويد
فاش تسبيح جمادات آيدت
وسوسه تأويلها بزدايدت
🔶عارفان، عالم را محضر خدا ميبينند به همين دليل حتي تصور گناه و نافرماني را هم نميکنند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«انا جنب الله»
🖊احمدحسین شریفی
🔶در حدیث مشهوری در توصیف مرتبه وجودی #امام_علی علیه السلام از زبان خود آن حضرت چنین نقل شده است که فرمودند:
«أَنَا عَيْنُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ- وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ؛ من چشم خدا و دست خدا و جنب خدایم و من باب الله هستم.» (کافی، ج۱، ص۱۴۵)
🔶خیلی روشن است که معنای ظاهری این کلمات مراد نیست؛ زیرا خدا نه چشمی دارد و نه دستی و نه کنارهای و نه خانهای و نه درب خانهای.
🔶شارحان حدیث هرکدام بر حسب بینش و میزان فهم خود به شرح این حدیث پرداختهاند.
🔷#ملاصالح_مازندرانی در شرح کافی (ج۴، ص۳۰۲) میگوید: منظور از عینالله و یدالله بودن آن حضرت، یعنی اینکه آن حضرت، مظهر قدرت و نعمت الهی است. باب الله بودن نیز بدان معناست که او باب حکمت الهی است. و «جنب الله» نیز یعنی امیر منصوب از ناحیه خداست؛ زیرا «جنب» در لغت به معنای «امیر» آمده است. بنابراین وقتی آن حضرت میگوید من جنب الله هستم منظورش آن است که از ناحیه خداوند به عنوان امیر بر خلق منصوب شده و مردم هم مأمور به پیروی از او در همه امور هستند.
🔷#علامه_مجلسی در مرآة العقول (ج۲، ص۱۲۰) در تفسیر «جنب الله» سه احتمال را بیان میکند: یک. جنب به معنای «جانب» و «ناحیه» باشد. و جنب الله یعنی اینکه خدای متعال به مردم دستور داده است که به علی توجه کنند؛ دو. جنب به معنای «امیر» باشد و جنب الله یعنی او امیر خدا بر خلق است. و سه. بدان معنا باشد که قرب الهی جز با تقرب به امام علی علیه السلام حاصل نمیشود.
🔷#ملاصدرا در شرح اصول کافی (ج۴، ص۱۷۰) در شرح این حدیث میگوید: جنب یک چیز یعنی ناحیه و کناره آن، اما «جنب الله» در حقیقت یعنی همان «عالم امر» و مرتبه وجودی هر کسی از انبیاء و اولیاء مقربین که به چنان درک و درجهای از هستی نایل شده باشد. اینان چون به «عالم ربوبیت» و «مقام جمعیت» واصل شدهاند، فعلشان فعلالله و امرشان، امرالله و قدرتشان، قدرتالله و علمشان علمالله خواهد بود. چرا که اینان متخلق به اخلاقالله و منوّر به نور الله شدهاند و به همین دلیل، واسطه بین خدا و بین خلق در افاضه و رحمت میشوند.
از خدای بزرگ میخواهم به برکت وجود امیرالمؤمنین، توفیق فهم عمیق و دقیق معارف الهی را به همه ما عطا کند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹🌹🌹
🔴خاطرهای از علامه مصباح دربارة آیتالله الهیقمشهای
🖊احمدحسین شریفی
🔶#علامه_مصباح یزدی برای تشویق به تفکر عمیق در پدیدهها و پرهیز از سطحینگری نسبت به پدیدههای اطراف، خاطرهای را از مرحوم آیتالله #الهی_قمشهای نقل میکردند. میفرمودند: در مدرسه حجتیه قم، روزی آن فیلسوف و حکیم بزرگ را دیدم که کنار باغچه حیات مدرسه و بر روی خاکها نشسته و به گلی در باغچه خیره شده بود. قدری نزدیکتر رفتم و دیدم که اشک از چشمانش جاری است. ایشان با نگاهی ژرف به یک گل و با تفکر در عطر و رنگ و زیبایی آن و با اندیشه دربارة خالق زیبایی و گل، چنان خضوع و خشوعی برایشان ایجاد شده بود که از اطراف خود غافل شده بود و بیاختیار اشک از چشمانش جاری میشد!
🔶قرآن کریم با گلایه از کسانی که بیتوجه به آیات و نشانههای بیشمار الهی، روز و شب خود را میگذرانند، میفرماید:
«وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُون (یوسف، ۱۰۵)؛ و چه بسیار نشانهای از خدا در آسمانها و زمین است که آنها از کنارش میگذرند، در حالی که از آن روی گردان و غافلند.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو
🔻شناخت مردم ژاپن ازدین اسلام و فرهنگ اسلامی بسیار کم است و این به دلیل ضعف فعالیت های تبلیغی ما مسلمان هاست.
🔻من بودایی بودم ولی چند سال پیش از طریق ترجمه دعای «یستشیر»امام علی (ع) که مضامین بسیار عالی دارد با اسلام آشنا شدم.
🔻وضعیت ترجمه کتاب های دینی اسلامی به زبان ژاپنی خوب نیست. مردم ژاپن اهل مطالعه هستند و این یعنی اگر کتب اسلامی به زبان ژاپنی ترجمه بشوند از آنها استقبال می شود.
🔻وقتی با بودایی ها صحبت میکنم به آنها میگویم مطالب خوبی که شما در آیین بودا دارید، کاملترش در اسلام هست.
🔻وقتی نخست وزیر ژاپن به ایران آمد و به علت اُبُهَّت آیت الله خامنه ای جرأت نکرد نامه ترامپ را به ایشان بدهد، مردم ژاپن در فضای مجازی گفتند کاش رهبری مثل ایشان در ژاپن داشتیم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
1035_636965586794828532video (1) (Trimmed).mp3
12.49M
🌹قرائت زیبای دعای یستشیر؛
🌹دعایی که ترجمه ژاپنی آن یک خانم اندیشمند بودایی را به مسلمانی تبدیل کرد که زندگی خود را وقف تبلیغ اسلام در ژاپن کرده است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
میراث علامه مصباح و (Trimmed).mp3
4.88M
🎤عنوان سخنرانی:
میراث اخلاقی علامه مصباح پایهای برای خودسازی و جامعهپردازی در گام دوم انقلاب اسلامی
🔴نشست انجمن فارغ التحصیلان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
🔷تاریخ برگزاری: ۸/ ۱۲/ ۱۳۹۹
🔷مکان برگزاری: قم: موسسه امام خمینی(ره)
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح (Trimmed).mp3
25.53M
🔴نشست علمی با موضوع: «وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره)»
🌟🌟برگزار کننده: موسسه مذاهب اسلامی🌟🌟
📃سخنران نشست: احمدحسین شریفی
🕢زمان دوشنبه چهارم اسفند 1399 ساعت 10 تا 12
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ضرورت اخلاقپژوهی در کلام مقام معظم رهبری
🔶رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳/ ۷/ ۱۳۹۱ در دیدار با جوانان خراسان شمالی فرمودند:
🌹«ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد كار كردهایم؛ باید در اخلاق اسلامی و عقل عملی اسلامی هم یك كار پرحجم و باكیفیتی انجام دهیم - حوزهها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامهریزیمان قرار دهیم، آن را در آموزشهای خودمان وارد كنیم؛ این چیزی است كه امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال كنیم.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹