eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️به یاد سعيد بن عبدالله حنفي 🖊احمدحسین شریفی ◾️یکی از محبوب‌ترین شهدای کربلا برای من سعید بن عبدالله حنفی است؛ آرزویم آن است که دربهشت همنشین او باشم. این مرد از جمله کسانی بود که دعوت‌نامه کوفیان برای امام حسین(ع) را از کوفه به مکه برد (فاصله کوفه تا مکه حدود ۲۵۰ فرسخ است یعنی ۱۵۰۰ کیلومتر) سپس همراه مسلم بن عقیل از مکه به کوفه آمد (۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) و در کوفه تلاش زیادی کرد که شیعیان را دور مسلم گرد آورد. بعد از شهادت مسلم بن عقیل، در آن جو خفقان و حکومت نظامی مخفیانه از کوفه به سوی مکه شتابان رفت تا خبر شهادت مسلم را به بدهد. در میانه راه به کاروان امام رسید و خبر را داد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر) و سپس همراه با امام مجددا به سوی کربلا آمد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) یعنی این مرد بزرگ در چند ماه مانده به عاشورا، فقط ۶۰۰۰ هزار کیلومتر در خدمت امام حسین(ع) سواره و پیاده دویده است! ◾️معرفت او در شب عاشورا دیدنی بود. وقتی امام اصحاب خود را جمع کرد و فرمود: «من ياراني باوفاتر و بهتر از ياران خود سراغ ندارم، و خانداني نيكوتر و مهربانتر از خاندان خود نديده‏ام، خدايتان از جانب من پاداش نيكو بدهد. بدانيد كه من مي‏دانم فردا سرنوشت ما با اين دشمنان چه خواهد شد. اكنون به همه شما اجازه رفتن مي‏دهم، پس همه آزاديد كه برويد و بيعتي از من بر گردن شما نيست. شب همه جا را فراگرفته است پس [از تاريكي شب استفاده كنيد] و هر كدام از شما که قدرت دارد دست مردي از اهل‏بيت مرا بگيرد و در اين تاريکي متفرّق شويد [و به هر سو كه مي‏خواهيد برويد]. اين مردم مرا مي‏خواهند و اگر به من دست يابند، با بقيّه كاري نخواهند داشت.» هر کدام از اهل بیت و اصحاب بزرگ امام سخنانی گفتند. در این میان سعید بن عبدالله حنفی پیش از زهیر بن قین به پا خواست چنین عرضه داشت: «لا و اللَّهِ يا ابنَ رسول اللَّهِ لا نُخلِّيكَ أبداً حتّى يعلَم اللَّهُ أنَّا قد حفظنا فيك وصيّة رسوله محمّد صلى الله عليه و آله، و لو علمت أنِّي أُقتل فيك، ثمّ أُحيا ثمّ أُحرق حيّاً، ثمّ أُذرَّى، يفعل بي ذلك سبعين مرّة ما فارقتك حتّى ألقى‏ حمامي دونك، فكيف أفعل و إنّما هي قتلة واحدة، ثمّ أنال الكرامة الّتي لا انقضاء لها أبداً؛ نه، به خدا اي پسر پيغمبر، ما هرگز تو را رها نمي‏كنيم تا خداوند بداند كه ما در غياب پيامبرش از تو محافظت كرديم و اگر بدانم كه در راه تو كشته مي‏شوم و سپس زنده مي‏شوم و سوزانده مي‏شوم و سپس ذرّات وجودم را به باد مي‏دهند و هفتاد بار با من چنين مي‏شود، از تو جدا نمي‏شوم تا آنكه در ركاب تو كشته شوم. چرا چنين نكنم با اينكه يك كشته شدن بيش نيست و به دنبال آن عزّتي جاودانه خواهد بود.» ظهر عاشورا سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین و عده‌ای دیگر از یاران، سپر دفاعی نماز امام حسین شدند. هر تیری که به سوی امام روانه می‌کردند سعید بن عبدالله خود را جلوی آن می‌گرفت. برخی را با سپر برخی را با بازو و برخی را با سینه خود گرفت. همین که نماز امام پایان یافت، سعید بن عبدالله هم بر زمین افتاد در حالی که افزون بر همه جراحات و زخم‌هایی که برداشته بود، ۱۳ تیر در بدن مبارکش فرو رفته بود! شرط عقلست که مردم بگريزند از تير من گر از دست تو باشد مژه بر هم نزنم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اینها دختربچه‌های پابرهنه بشاگرد هستند بسيار اميدواریم که دولت سیزدهم بیش از آنکه در اندیشه راضی کردن گروه‌هاي پرتوقع سیاسی و سلبرتی‌هایی سیری‌ناپذیر و یأس‌آفرین سینمایی و غیرسینمایی، باشد در اندیشه خدمت به محرومان و پابرهنگانی باشد که متأسفانه در دولت‌ یازدهم و دوازدهم هم محرومیت‌شان و هم تعدادشان بیش از گذشته شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان تأمل انگیز شیخ عدنان عرعور از بزرگان وهابیت و مدافعان جدی داعش، درباره عزاداری برای علیه السلام: «هر کسی از شهادت حسین محزون نشود (نه خوشحالی کند)، گمراه، منافق و احتمالا کافر است؛ اما هرکسی خوشحال بشود، قطعا کافر است» ابن تیمیه بنیان گذار فکر وهابیت نیز تصریح می کند: وَأَمَّا مَنْ قَتَلَ " الْحُسَيْنَ " أَوْ أَعَانَ عَلَى قَتْلِهِ أَوْ رَضِيَ بِذَلِكَ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ؛ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفًا وَلَا عَدْلًا. لعنت خدا و ملاَئکه و همه مردمان بر کسی که حسین را کشته یا کمکی بر قتل حسین کرده و یا به قتل حسین رضایت داده است. خداوند از چنین افرادی هیچ عملی را قبول نمی‌کند» (مجموع الفتاوي، ابن تيميه، ج4، کتاب مفصل الاعتقاد، ص487) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹درود خدا بر تولیت محترم آستان قدس رضوی، حضرت حجت الاسلام و المسلمین مروی 🔶این نگاهی کاملا اسلامی و قرآنی است: أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعا (مائده، ۳۲) 🔶بنده عرض می‌کنم حتی ارزش حفظ آبروی مؤمنان و کمک به نیازمندان واقعی، بیشتر از صدها و هزاران غذای تبرکی به افراد غیرنیازمند است. 🔶امیدوارم این نگاه متعالی ایشان آغازی برای بازنگری در برخی از فعالیت‌های آستان قدس رضوی باشد. اگر بررسی دقیقی صورت گیرد معلوم می‌شود که به طور قطع درصد بسیار بسیار بالایی از کسانی که غذای حضرتی و تبرکی علیه السلام را می‌گیرند (در شرایط عادی روزانه حدود ۵۰ هزار پرس غذا) هیچ نیازی به آن غذا ندارند صرفاً از باب تبرک تمایل به این کار دارند. باید نگاه‌ها را تغییر داد و به زايران و دلدادگان امام رضا(ع) گفت که اولویت این است که این هزینه‌ها را به نام امام رضا و دلدادگان آن حضرت، صرف ایجاد اشتغال و ازدواج و کمک به آبرومندان می‌کنیم. 🖊احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله 💠 قسمت هفتم ▪️ حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی. موضوع: ویژگی‌های عرفان عاشورایی. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ https://www.aparat.com/v/X4KCZ/
⚫️راز غم سنگین ام البنین مادر عباس 🖊احمدحسین شریفی ◾️اصل مسألة انتخاب مادر حضرت به همسري از سوي امير المؤمنين و انتظاري که آن حضرت مطرح کرده بود، توقعاتي را در ميان اهل بيت نسبت به ام البنین و فرزندانش یعنی حضرت عباس و برادرانش ايجاد کرده بود. زیرا آن حضرت از برادرش عقیل که نسب‌شناس بود خواست تا همسری از خاندان اصیل و دلیر و پهلوان عرب برایش انتخاب کند چرا که می‌خواهد فرزندی دلیر برایش به دنیا آورد: انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا، ◾️عباس چهارم شعبان 26 هجري به دنيا آمد. ام البنين نيز خيلي به خودش مي‌باليد از اينکه از سوي علي براي به دنيا آوردن فرزنداني شجاع و برومند انتخاب شده است. اينکه کسی چون علي او را از خاندان فحوله (پهلوانان) مي‌ناميد. ◾️نکتة ‌ديگر اينکه آنگونه که در برخي از تواريخ آمده است، امام علي خود شخصا آموزش‌ تيراندازي و شمشيرزني را به عباس داده بود. توصيه اسلام نسبت به ورزش‌هاي تيراندازي و اسب سواري و شمشيرزني را خودش عمل مي‌کرد و نسبت به فرزندانش به اجرا در مي‌آورد. اين مسأله نيز طبيعتاً توقعات را از عباس بالا برده بود. کسي که توسط قوي‌ترين شمشيرزن و مبارز و مجاهد عرب آموزش ديده است. ◾️با توجه به این دو نکته شاید بتوان حدس زد که بعد از حادثه عاشورا، ام البنین بیش از دیگران احساس غم و اندوه می‌کرد. و هر روز به قبرستان بقیع می‌رفت و با ناله بسیار جانسوزی در سوگ فرزندانش چنین می‌گفت: يا من رأى العباس كر على جماهير النقد و وراه من أبناء حيدر كل ليث ذي لبد انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِيْكَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ ای که عباس را دیدی حمله می‌کرد بر توده‌های فرومایه و از فرزندان حیدر هم شیران دلیری دنبال او بود خبردار شده‌ام که به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالی‌که بریده دست بود وای بر من بر شیر بچه‌ام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد اگر شمشیرت در دستت بود کسی نمی‌توانست به تو نزدیک شود @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مراسم شبیه‌سازی واقعه جانسوز کربلا در عراق چند تن از جوانان عراقی نتوانستن حتی «نمایش» واقعه را تحمل کنند😭 و به یاری مظلوم کربلا، ، شتافتند. در حالی که این فقط یک نمایش بسیار ساده بود. امان از دل زینب. امان از حال امام زمان. یا بقیة الله آجرك الله في مصيبة جدك الحسين @Ahmadhoseinsharifi
⚫️آیت‌الله بهجت و روضه‌های دروغین 🖊احمدحسین شریفی ◾️آیت‌الله بهجت(ره) تأکید فراوانی بر نقل صحیح و مستند و معتبر وقایع عاشورا و مصائب داشتند و می‌فرمودند: «خداوند توفیق دهد که در تعلیمات و تبلیغات از ثقلین، از قرآن و عترت خارج نشویم، هر چه یقینی است به همان اکتفا کنیم. حتی مصائب را هم تا می‌توانیم و ممکن است از مدارک صحیح نقل کنیم. آدم باید تا می‌تواند رعایت کند اگر دید ممکن نیست اقلاً مطلب را به کتاب نسبت بدهد نه اینکه بگوید واقع چنین است.» ◾️در عین حال می‌فرمودند بعضی امور حتی کذب‌ها و تحریفاتش کمتر از واقعیتش است. و تأکید می‌کردند که «مصائب سیدالشهداء علیه السلام هم همین طور است؛ واقعیتش از همه این اکاذیب بالاتر است. واقعیتش چیزی است که مسلمان‌ها در خواب هم نمی‌دیدند. حتی بعضی از آن مهمّین آن زمان گفتند: «فعلوا؟» (راستی چنین کاری شده؟!)» @Ahmadhoseinsharifi
⚫️روضه آب و عطش 🖊احمدحسین شریفی ◾️شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه ج۱، ص۵۳۶ می‌گوید عده‌ای از مردم کوفه محضر امام علی آمدند و از خشکسالی‌های ممتد نالیدند و از او خواستند که دعا کند باران بیاید. آن حضرت امام حسن و را خواست و به آنان فرمود برای آمدن باران دعا کنید. امام حسن دعا کرد (دعای آن حضرت را شیخ صدوق به تفصیل در کتاب ذکر کرده است) و سپس امام حسین دعا کرد: «ای خدای دهندة خیرات؛ ای خدای نازل کنندة نعمت‌ها، ای خدای جاری کنندة برکات، باران از تو است؛ تو یاری‌رسان یاری‌خواهان هستی؛ ما خطاکار و گنه‌کار هستیم؛ تو بخشاینده و بخشایشگری؛ خدایا، باران رحمتت را بر این مردم بباران، خدایا زمین تشنه است؛ خدایا .....» هنوز دعای ابی‌عبدالله تمام نشده بود که بارانی شدید و کافی باریدن گرفت و مردم از امام علی و حسنین تشکر کردند. ◾️اما همین مردم کوفه از روز هفتم محرم آب را بر ابی‌عبدالله و فرزندان و همراهانش بستند! از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا زان تشنگان هنوز هم به عیوق می‌رسد فریاد العطش ز بیابان کربلا ◾️هر چند این سخن نمی‌تواند درست باشد که روز عاشورا حسین از لشکر عمر سعد درخواست آب کرده باشد! اما داستان عطش و تشنگی ابی‌عبدالله و فرزندانش اسرار عجیبی دارد. ◾️علی اکبر بعد از حمله اول، مجدداً‌ به طرف خیام آمد و خطاب به ابی‌عبدالله عرض کرد: «يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِی؛ باباجان، تشنگی داره من را می‌کشه» ◾️زینب کبرا وقتی بالای قتلگاه آمد و با بدن اربا اربای حسین رو به رو شد چنین گفت: بأبی المهموم حتی قضی بأبی العطشان حتی مضی حسین جان پدرم به قربانت که با لب تشنه جان دادی و با دل داغدار از دنیا رفتی. ◾️امام سجاد بعد از دفن پیکر مطهر ابی‌عبدالله روی قبر مطهرش چنین نوشت: هذا قَبْرُ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِب اَلَّذِي قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَريباً؛ اين قبر حسين بن على است كه او را با لب تشنه و غريب كشتند. بعد از حادثه کربلا هم تا زمانی که زنده بود هر گاه آب می‌دید به یاد امام حسین و شهدای کربلا، اشک از چشمانش جاری می‌شد و گریه می‌کرد. ◾️از دخترش سکینه هم چنین نقل شده که بعد از شهادت ابی‌عبدالله، در عالم معنا امام حسین به او گفت که به شیعیانم این پیغام را بده که: شِيعَتِي‏ مَا إِنْ‏ شَرِبْتُمْ رَيَّ عَذْبٍ فَاذْكُرُونِي؛ شیعیان من هر زمان که آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید. چه کسی دیده لب آب بسوزد جگری روی دست پدری، جان بسپارد پسری؟ چه کسی دیده که لب تشنه‌ای از سوز عطش آب در دست و ننوشد به هوای دگری؟ @Ahmadhoseinsharifi
⚫️سلام و درود خدا بر پیام‌رسان کربلا؛ سلام و درود خدا بر پیامبر انقلاب سرخ حسین؛ سلام و درود خدا بر تجسم علی و فاطمه؛ سلام و درود خدا بر زینب کبرا. و لئن نسيتُ فلستُ انسي زينباً و دوامَ محنتِها و طولَ عِنائِها طَوراً علي القَتلي تَنُوحُ و تارةً تَحنُو محافظةً علي ابنائِها هر چیزی را فراموش کنم اما هرگز حالات زینب را در شب یازدهم محرم فراموش نمی‌کنم. سختی‌ها و درد و رنج‌های فراوان او را فراموش نمی‌کنم. گاهی بر کشته‌ها می‌گریست گاهی از دختربچه‌ها محافظت می‌کرد. @Ahmadhoseinsharifi
ویژگی‌های مشترک نظریه‌پردازان ج۴ (Trimmed).mp3
10.07M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و دوم: ویژگی‌های مشترک نظریه‌پردازان: بخش چهارم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حکمتی از حکمت‌های سجادیه.mp3
9.51M
🎤احمدحسین شریفی 🔴حکمتی از حکمت‌های اجتماعی امام سجاد علیه السلام @Ahmadhoseinsharifi
🔴ابوسعید سجزی و نظریه خورشیدمرکزی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 (۳۳۰-۴۱۴ق) از ستاره‌شناسان و ریاضی‌دانان بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری بود. او زاده زابل در سیستان بود هر چند در خراسان و شیراز نیز زندگی کرد. کارهای او در ستاره‌شناسی و رصد مورد تمجید و تحسین اندیشمند بزرگ و بی‌نظیری مثل ابوریحان بیرونی قرار گرفت. نکته مهم در زندگی علمی ابوسعید سجزی این است که به گزارش ابوریحان بیرونی (۳۶۲-۴۴۲ق) در کتاب استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعة الاسطرلاب، او دست‌کم پنج قرن‌ه پیش از کوپرنیک (۱۴۷۳-۱۵۴۳م) محاسبات نجومی خود را بر اساس نظریه خورشید‌مرکزی و گردش زمین به دور خورشید انجام می‌داد. ابوریحان می‌گوید: «از ابو سعید سجزی، اُسطرلابی از نوع واحد و بسط دیدم که از شمالی و جنوبی مرکّب نبود و آن را اسطرلاب زورقی می‌نامید و او را به جهت اختراع آن اسطرلاب تحسین کردم چه اختراع آن متکی بر اصلی است قائم به ذات خود و مبنی بر عقیدة مردمی است که زمین را متحرّک دانسته و حرکت یومی را به زمین نسبت می‌دهند و نه به کرة سماوی.» 🔶سپس خود ابوریحان بیرونی می‌گوید با توجه به ابزارهایی علمی در اختیار، تعیین اینکه حقیقتا زمین به دور خورشید می‌چرخد یا خورشید به دور زمین، کاری به غایت دشوار است. زیرا از نظر آثار عملی و محاسبات فلکی این دو نظر هیچ تفاوتی ندارند اما اینکه در واقع کدام به گرد دیگری می‌چرخد اگر امکان پاسخ داشته باشد فقط از عهده فیلسوفان طبیعی‌دان برمی‌آید! «بدون شک این شبهه‌ای است که تحلیلش در نهایت ِ دشواری است و قولی است که رفع و ابطالش در کمال صعوبت است. مهندسان و علمای هیئت که اعتماد و استناد ایشان بر خطوط مساحیه (= مدارات و نصف النهارات و استوای فلکی و دائرةالبروج) است، در نقض ِ این شبهه و رد آن عقیدت بسی ناچیز و تهی دست باشند و هرگز دفع آن شبهه را اقامت برهان و تقریر دلیلی نتوانند نمود. زیرا چه حرکت یومی را از زمین بدانند و چه آن را به کرة سماوی نسبت دهند در هر دو حالت به صناعت آنان زیانی نمی‌رسد و اگر نقض این اعتقاد و تحلیل این شبهه امکان‌پذیر باشد موکول به رای فلاسفة طبیعی‌دان است.»[بررسی‌هایی دربارة ابوریحان بیرونی به مناسبت هزارة ولادت او، شورای عالی فرهنگ و هنر، مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی، ص 369 و 370] @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ای راوی خوب قصّهٔ خون، سجّاد گریان زِ برای جسم گلگون، سجّاد از غصّهٔ مشک و عطش و تیر و گلو جاری شده از چشم تو جیحون، سجّاد ✍️محمّد شریفی💐 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶پیروزی و موفقیت و رسیدن به قله‌هاست که نیازمند اراده و تلاش و مجاهدت است؛ اما برای تسلیم و شکست و عقب‌ماندگی به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است فرد یا جامعه‌ای به این نتیجه برسد که «نمی‌‌تواند» یا «نمی‌شود» یا «نمی‌گذارند»! همین برای شکست کافی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مطالعه به سبک فارابی و ابن‌سینا 🖊احمدحسین شریفی 🔶فراوان با دانشجویان و طلابی برخورد کرده‌ام که از ناتوانی خود در درک مطالب علمی و دشواری کتاب‌های درسی خود شکوه کرده‌اند. وقتی از آنان سؤال کرده‌ام که «آیا درس‌ها را پیش‌مطالعه کرده‌اید؟» پاسخ منفی بوده! وقتی پرسیده‌ام «آیا با تمرکز در درس‌های استاد شرکت می‌کنید؟» باز هم پاسخ منفی بوده است! و وقتی از آنان پرسیده‌ام که «چند دور کتاب را با تمرکز مطالعه کرده‌اید؟» پاسخ این بوده است که «نزدیکی‌های امتحان مطالعه می‌کنیم!» به نظرم چنین افرادی اگر واقعاً مطالب علمی و درسی را درک کنند، از نوعی نبوغ برخوردارند! کتاب‌های علمی و درسی را باید کراراً و کراراً مطالعه کرد، خلاصه‌نویسی کرد و حتی الامکان مباحثه کرد. اگر بدون همه این کارها مطالب را درک می‌کنید، یا شما نابغه‌اید و یا کتاب درسی‌تان داستان و روزنامه است! 🔷بزرگانی مثل و ، یعنی دو تن از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان اسلام، بارها و بارها کتاب‌های فلسفی را با دقت می‌خوانند و حتی الفاظ آنها را حفظ می‌کردند. 🔶فارابی در پایان نسخه‌ای از کتاب النفس ارسطو چنین نوشته‌ است: «حقیقتاً من این کتاب را صدبار خواندم.» درباره کتاب السماع الطبیعی ارسطو نیز از فارابی چنین نقل کرده‌اند که گفته بود: «من کتاب السماع الطبیعی ارسطو را چهل بار خواندم و هنوز حقیقتاً خود را محتاج خواندن دوبارة آن می‌بینم» 🔶ابن‌سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده بود و حتی الفاظ و جملات آن را حفظ کرده بود! از ابن‌سینا چنین نقل شده است که: «چهل بار کتاب مابعدالطبیعه [نوشتة ارسطو] را خواندم، به‌گونه‌ای که عبارات آن را به یاد سپرده بودم؛ اما چیزی از آن نمی‌فهمیدم. سرانجام ناامید شده، با خود گفتم: این کتاب، فهمیدنی نیست. تا اینکه روزی در بازار کتاب‌فروشان، کسی با اصرار فراوان کتابی فلسفی را به من فروخت. پس از مطالعة کتاب که اغراض کتاب مابعدالطبیعه نام داشت و نوشتة ابونصر فارابی بود همة دشواری‌های کتاب ارسطو برطرف گردید» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۱ (Trimmed).mp3
12.94M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و سوم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پیامدهای بزرگ انتخاب‌های کوچک 🖊احمدحسین شریفی 🔶چاقی، بیماری، بیکاری، ورشکستگی و بسیاری دیگر از آسیب‌های فردی و اجتماعی‌ای که برخی از آدمیان با آنها رو به رو هستند، از پیامدها و نتایج‌ انتخاب‌های بد و کوچک خود آنانست. چنین افرادی بدون آنکه قصد بیمار شدن یا ورشکسته‌ شدن یا معتاد شدن داشته باشند به چنین دام‌هایی افتاده‌اند. 🔺در مسائل معنوی نیز چنین است. آلودگی‌های معنوی و بی‌عفتی‌های اجتماعی و امثال آن همگی از پیامدهای انتخاب‌های کوچک در ارتباطات دوستانه و ورود به فضاهای مجازی و امثال آن است. شیطان اساسا گام به گام افراد را به سراشیبی سقوط می‌کشاند. خدای متعال سه نوبت در قرآن به آدمیان اخطار می‌دهد که: وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏ (بقره،۱۶۸ و ۲۰۸ و انعام ۱۴۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دیدگاهها درباره فلسفه سیاسی صدرا (محمدرضا حکیمی) (Trimmed).mp3
27.74M
🎤احمدحسین شریفی 🔴انتشار به مناسبت رحلت استاد محمدرضا حکیمی(ره) 🔶تحلیل دیدگاه‌ استاد درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا ✔️آیا فلسفه سیاسی صدرا انقلاب ساز است یا انقلاب ستیز؟ ✔️آیا ملاهادی سبزواری اندیشه سیاسی نداشت؟ ✔️آیا این نسبت استاد حکیمی به علامه طباطبائی درست است که«این انقلاب یک شهید داشت و آن اسلام بود»؟ (از مجموعه درس‌های فلسفه سیاسی متعالیه) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جلوه‌ای از حکمرانی علوی در نخستین سفر استانی رئیسی 🔶امام علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر چنین توصیه کرد: وَ اجْعَلْ لِذَوِي الْحَاجَاتِ‏ مِنْكَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِيهِ شَخْصَكَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِيهِ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَكَ وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَكَ وَ أَعْوَانَكَ‏ مِنْ أَحْرَاسِكَ‏ وَ شُرَطِكَ‏ حَتَّى يُكَلِّمَكَ مُتَكَلِّمُهُمْ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ‏ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِنٍ لَنْ تُقَدَّسَ‏ أُمَّةٌ لَا يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ براى كسانى كه به ديدار تو نياز دارند، زمانى را معين كن كه شخص خود به سخنان ايشان گوش فرا دارى، و در مجلس عامى بنشينى، و در آن در برابر خدايى كه تو را آفريده است تواضع كنى، و لشكريان و دستياران و پاسداران خود را چنان دور كنى كه صاحبان حاجت بدون احساس ترس و لرز و لكنت زبان با راحتى كامل بتوانند مطالب خود را بيان كنند، زيرا كه من از پيامبر خدا «ص» بارها شنيدم كه مى‏گفت: «امتى كه ضعيف آن نتواند حق خويش را بى‏لكنت زبان از قوى بگيرد، قابل احترام نيست». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زکریا بن آدم و رسالت تربیت اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی 🔶، يکي از موجود در قبرستان شيخان قم، که معاصر امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد عليهم السلام بود؛ انساني فوق القاعده بزرگ و مورد اعتماد ائمه اطهار سلام الله عليهم و از بنيانگذاران اصلي مکتب تشيع در قم و تأسيس کننده يک حکومت شيعي در قم بود، خطاب به عليه السلام مي‌نويسد: «إِنِّي أُرِيدُ الْخُرُوجَ عَنْ أَهْلِ بَيْتِي فَقَدْ كَثُرَ السُّفَهَاءُ فِيهِمْ!؛ می‌خواهم از طایفه و قوم خود هجرت کنم چرا که افراد سفیه و کم خرد در میان آنان زیاد شده است». امام رضا علیه السلام در پاسخ او می‌فرماید: «لَا تَفْعَلْ فَإِنَّ أَهْلَ بَيْتِكَ يُدْفَعُ عَنْهُمْ بِكَ، كَمَا يُدْفَعُ عَنْ أَهْلِ بَغْدَادَ بِأَبِي الْحَسَنِ الْكَاظِمِ(ع)؛ این کار را نکن، چرا که وجود تو در میان قوم و قبیله‌ات موجب دفع بلا از آنان می‌شود همانطور که با امام کاظم علیه السلام بلا و آفات از مردم بغداد دفع می‌شد». 🔷این توصیه امام رضا علیه السلام هم یک معنای باطنی و عرفانی و ملکوتی دارد که وجود انسان‌های پاک و پارسا در جایی، از علل و عوامل معنوی دفع آلام و بلایای غیرمترقبه از آنان است. و هم می‌توان یک معنای تربیتی از آن استفاده کرد و آن اینکه خوبان و مربیان اخلاقی حق ندارند در برابر ساختارهای غلط و نادرست تسلیم شوند و به بهانه شیوع بدی‌ها و وجود ساختارهای رذیله، از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخنی با مخالفان فلسفه‌ و عرفان‌ 🖊احمدحسین شریفی 🔶در مجموعه روایات منقول از معصومان علیهم السلام، روایاتی در نکوهش فیلسوفان و صوفیان ذکر شده است. این نوع روایات مستمسک عده‌ای از فلسفه‌ستیزان و عرفان‌ستیزان قرار گرفته‌اند! یعنی با استناد به آنها به جنگ و عرفان و رفته‌اند! 🔷در حالی که، اولاً، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اغلب قریب به اتفاق آنها، اعتبار سندی لازم را ندارند؛ ثانیاً، بر فرض صحت سندی، محتوای این روایات همگی ناظر به سرزنش مدعیان فلسفه و عرفان و تصوف یا فیلسوف‌نماها و عارف‌نماها و صوفی‌نماها است و نه نکوهش خود فلسفه و عرفان و تصوف. ثالثاً، اگر با تمسک به این دسته از روایات بتوان اصل فلسفه و عرفان (حتی فلسفه الهی و عرفان اسلامی) را نادرست و ضد اسلام دانست، خوب روایات فراوان و حتی صحیح السندی در ذم فقیهان و مفسران و حافظان قرآن و متکلمان و محدثان هم داریم، آیا اینها را می‌توان مستمسکی برای مذمت اصل فقه و تفسیر و قرآن و کلام و حدیث دانست؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۲ (Trimmed).mp3
9.25M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و چهارم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶ناسزاگویان و بدگویان را ببخش، حتی اگر از کرده خود پشیمان نیستند. فقط روح‌های ضعیف و کم‌ظرفیت‌اند که از ناسزاگویی به دیگران خوشحال، یا از ناسزاگویی دیگران بدحال می‌شوند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی 🖊احمدحسین شریفی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونه‌ها و مصادیقی عینی نشان می‌دهد که عامل بسیاری از پیشرفت‌ها و فعالیت‌های پیش‌برنده آدمیان، و و سایر رذایل اخلاقی است! ابتدا می‌گوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایش‌های اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد می‌شود: پادشاهی را خدا کشتی کند تا به حرص خویش بر صف‌ها زند قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند قصدش آنک ملک گردد پای‌بند در نمونه‌ای دیگر می‌گوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را می‌چرخاند، روغن‌گیری یا آب‌کشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد می‌کند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین می‌کند یعنی آب را از چاه می‌کشد یا روغن را از کنجد می‌گیرد و امثال آن: آن خراسی می‌دود قصدش خلاص تا بیابد او ز زخم آن دم مناص قصد او آن نه که آبی بر کشد یا که کنجد را بدان روغن کند خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمی‌کند، او از بیم زخم صاحبش، می‌دود و حرکت می‌کند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین می‌شود: گاو بشتابد ز بیم زخم سخت نه برای بردن گردون و رخت لیک دادش حق چنین خوف وجع تا مصالح حاصل آید در تبع و درباره فعالیت‌های اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پاره‌ای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک می‌گوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجویی‌های شخصی تک‌تک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!: هم‌چنان هر کاسبی اندر دکان بهر خود کوشد نه اصلاح جهان به طور کلی جهان‌بینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان می‌داند و می‌گوید: هر یکی بر درد جوید مرهمی در تبع قائم شده زین عالمی حق ستون این جهان از ترس ساخت هر یکی از ترس جان در کار باخت حمد ایزد را که ترسی را چنین کرد او معمار و اصلاح زمین و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهان‌شناختی و انسان‌شناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم می‌گیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر می‌خواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند: این همه ترسنده‌اند از نیک و بد هیچ ترسنده نترسد خود ز خود هیچ وهمی بی‌حقیقت کی بود هیچ قلبی بی‌صحیحی کی رود آن حکیمک وهم خواند ترس را فهم کژ کردست او این درس را 🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد ، و بود بارگذاری شده بود. علاقمندان می‌توانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعی‌اند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197 @Ahmadhoseinsharifi 🌹