هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بیمارستانی که میزبان کودکان جنگزده بود، آماج بمباران رذالت بیحد و حصر صهیونیستها شد...
🎥 کلیپ اول: دیروز بیمارستان المعمدانی؛
محوطهای که بچهها را مشغول میکردند و در واقع محل بازیشان بوده
🎥 کلیپ دوم: امشب پس از بمباران و جنایت جنگی ددمنشانهی صهیونیستی
🌐 أخ في الله
📌 روا نیست که همچنان برخی اساتید حوزه اعلام موضع علیه رژیم کودککش صهیونیستی نکنند و به سکوت خویش ادامه دهند...
علما مسؤولند...
#فلسطین
@Manahejj
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🏴 پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی رییس دانشگاه قم در پی جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُون
▫️در آخرین مرحله از جنایات دهها ساله صهیونیستهای غاصب علیه ملت مظلوم فلسطین، چندین روز است که جهان، شاهد یک نسلکشی آشکار است. اوج این قساوت و شقاوت و رذالت، شب گذشته در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه نمایان شد: «شب شرمندگی زمین و زمان». مشاهده اجساد تکهتکه شده زنان و کودکان؛ مجروحان و همراهان؛ و پرستاران و پزشکانِ این بیمارستان، دل هر انسانی را به درد میآورد. این جنایت هولناک، «سبعیت صهونیستی» و «رذالت حامیان غربی صهیونیسم» را به جهانیان نشان داد.
دانشگاه بینالمللی قم و همه دانشگاهیان شهر قیام و انقلاب، آمادگی خود را برای هر گونه فداکاری و جانفشانی در راه آرمان بلند آزادی قدس شریف اعلام میدارند. ما معتقدیم چنین جنایاتی هر اندازه شقاوتمندانه باشد، نه تنها نشانه قدرت و برتری نیست که گواهی گویا بر ترس و بزدلی و شکست مفتضحانه و غیرقابل ترمیمی است که اخیراً متحمل شدهاند. «قصابان صبرا و شتیلا و المعمدانی» بدانند که چنین جنایاتی نمیتواند مانع «امواج کشندهی طوفان الاقصی» شود.
در عین حال، کمترین انتظار از عالمان و آگاهان و دانشگاهیان، در گوشه و کنار جهان این است که نه تنها در محکومیت چنین جنایت هولناکی درنگ نکنند؛ بلکه با قلم و زبان خود و با همه توش و توان خود، اجازه ندهند خون به ناحق ریخته بیگناهان غزه و بیمارستان المعمدانی بیجبران بماند. خونبهای آن مظلومان بیدفاع، چیزی جز ریشهکنی صهیونیسم بینالملل و آزادی قدس شریف و اخراج این غاصبان جلاد از سرزمین فلسطین نخواهد بود. و بدون تردید، این کار توسط آزادیخواهان و مجاهدان و ظالمستیزان جهان، انجام خواهد گرفت. ان شاء الله تعالی. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز»
رئیس دانشگاه قم
احمدحسین شریفی
۲۶/ ۷/ ۱۴۰۲
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
🔴شورای تأمین امنیت قصابان و غاصبان!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حمایت صریح و ضمنی سازمانهای بینالمللی و مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات بیسابقه صهیونیستها علیه ملت مظلوم فلسطین این پیام ضمنی را به همه ملتهای مظلوم به ویژه کشورهای اسلامی میدهد که خون بیگناهان برای «سازمان ملل»، «شورای امنیت» و دهها سازمان عریض و طویل دیگری که با پول کشورهای عضو اداره میشوند، هیچ ارزشی ندارد. آنها در بزنگاهها هیچ اقدامی برای تأمین امنیت مظلومان نخواهند کرد. سکوت در برابر جنایت بیسابقه بیمارستان المعمدانی نشان داد که شورای امنیت، دغدغه امنیت درندگان و گرگان را دارد و نه مظلومان و ستمدیدگان.
معتقدم
اولاً، ادامه عضویت ملتهای مسلمان در چنین سازمانهایی هیچ منطق و عقلانیتی ندارد. جنایتی هولناکتر از حمله به بیمارستان المعمدانی سراغ دارید؟ مگر نه اینکه اغلب اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت با تمام وجود از این جنایت حمایت کردند؟! و حتی دو نوبت قطعنامه پیشنهادی آتش بس را وتو کردند؟ آیا در صورت حمله اتمی اسرائیل به یک کشور اسلامی میتوان به چنین سازمانی برای تأمین امنیت تکیه کرد؟
ثانیاً، جمهوری اسلامی به عنوان تنها تکیهگاه جبهه جهانی مستضعفین، برای تأمین امنیت خود و برای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان عالم، راهی جز قوی شدن و مجهز شدن به بهترین و پیشرفتهترین تجهیزات نظامی ندارند؛ تهیه و تأمین هر نوع سلاح بازدارندهای، واجب است.
«باید قوی شد؛ چرا که در این نظم جنگلی غربساخته، ضعیف پایمال و لگدمال است.»
قدرت نظامی و دفاعی بازدارنده، از مهمترین شرایط برچیدن «نظم جنگلی اومانیستی» و طراحی و استقرار «نظم نوین تئوئیستی و توحیدی» است.
#طوفان_الاقصی
#غزه
#ایران_قوی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ضرورت بازنگری آییننامه ارتقاء
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از نخبگان کشور در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ فرمودند:
«مقالهنویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد؛ اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست. البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبهبندیهای جهانی تنزّل پیدا نکند. ...بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بینالمللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهشهای علمی قوی دارای راهحل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامهای و یادداشتهای باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=54127
🔶امید است که بازنگری آییننامه ارتقاء در وزارت عتف هر چه سریعتر به نتیجه برسد. آنگونه که در پیشنویس آییننامه جدید مشاهده میشود، این خواسته متعالی و پیشبرنده رهبر معظم انقلاب تا اندازهای تأمین شده است. در بازنگری جدید نگاهی جامع به ارتقاء لحاظ شده است: نقش فرهنگی هیئت علمی، نقش آموزشی، نظم و انضباط اداری، فعالیت پژوهشی و فعالیتهای فناوری و اختراع و اکتشاف و ارتباط با جامعه و صنعت و تلاش در جهت حل مسائل کشور و ... همگی سهم و جایگاه خود را در آییننامه ارتقاء پیدا کردهاند.
🔻تذکر این نکته هم لازم است که پارهای از افراد (حتی بعضاً خارج از محیط علمی و دانشگاهی) که نه اهل مقالهاند و نه اهل اختراع و ارتباط با صنعت و نه اهل تدریسهای موفق، یک جملهی میانی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب را گرفته و صدر و ذیل آن را انداخته و میکوشند ماهی مراد خویش را صید کنند! که قطعاً تناسبی با خواسته و مطالبه رهبر انقلاب ندارد.
#پژوهش
#مقاله
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍جلالالدین مولوی:
كافرم من گر زيان كرده ست كس
در ره ايمان و طاعت يك نفس
#مولوی
#عبادت
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷 فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)
✍️ احمدحسین شریفی
🔸مسأله «فلسفه اسلامی برای کودکان» (فابک) از جمله مطالباتی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب از سال ۱۳۷۸ تاکنون در نوبتهای مکرر و در جمعهای مختلفی مطرح کردهاند.
معالأسف علیرغم ضرورت و اهمیت این موضوع، و نقشی که در رشد و پرورش عقلانی آیندهسازان جامعه دارد، تاکنون از سوی مراکز معتبر علمی اقدامی درخور صورت نگرفته است.
تا جایی که شاهد «شیادیها» و «مدعیان زرد» و «سودجو» و «منحرفی» هستیم که آموزشها و آثارشان میتواند بنیانهای اومانیستی و لیبرالیستی را از دوران کودکی در ذهن و ضمیر متربیان وارد کند.
🔻اراده آن داریم که با همکاری محققان و اندیشمندان دلسوز و دغدغهمند و با عنایت الهی این مطالبه ۲۵ ساله رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در «دانشگاه بینالمللی قم» در قالب طراحی رشته کارشناسی ارشد، جامه عمل بپوشانیم. ان شاءالله تعالی
#فلسفه
#فابک
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
سه نمونه از کوتاهترین داستانهای غمانگیز و تراژیک جهان از سه نویسنده بزرگ:
🔸 یک: منسوب به ارنست همینگوی، برنده جایزه نوبل ادبیات:
«برای فروش: کفش بچه، هرگز پوشیده نشده»
🔸دو: آلیستر دانیل:
«هیچ حواسم نبود،
دو فنجان ریختم...»
🔸سه: نیما یوشیج:
«دیدمش
گفتم منم
نشناخت او...»
#داستان
#درد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فلسفه اسلامی برای کودکان: فرمانی که بیست سال بر زمین مانده!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، مشخصاً از سال ۱۳۷۸ دربارهی نقش آموزش تفکر و تعقل بر پایه اندیشه و فکر اسلامی به کودکان تأکید کردهاند. از جمله در دیماه سال ۱۳۸۲ نیز برای چندمین بار میفرماید:
«یکی از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. ... ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاّصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب.»
🔻هر چند در این زمینه کارهای پراکندهای توسط بخشهای مختلف پژوهشی کشور، انجام گرفته است اما معالأسف کاری در خور و شایسته انجام نگرفته است.
با حول و قوه الهی قصد آن داریم که در دانشگاه بینالمللی قم، به سهم ناچیز خود، با راهاندازی رشته فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) در مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش خواهران و برادران، این «فرمان زمین مانده» را، اجرایی کنیم.
#فلسفه
#فابک
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آموزش فلسفه اسلامی برای کودکان: فرایند یا فرآورده فلسفهورزی؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از محققان با تکیه بر مطالعات تجربیِ پارهای از روانشناسان مثل ژان پیاژه و پیروان وی، مدعیاند که آموزش مضامین و مفاهیم و آموزههای فلسفی به کودکان، ناممکن و ناشدنی است! اساساً کودکان یعنی تا سن حدود ۱۰ سالگی امکان درک مفاهیم و حقایق فلسفی را ندارند! البته اینان مخالف «فلسفه برای کودکان» نیستند. بلکه مدعیاند منظور از آموزش فلسفه به کودکان، آموزش «فرایند فلسفهورزی» است: یعنی «آموزش تفکر و تعقل».
اما برخی دیگر از محققان مدعیاند میتوان و میباید «آموزهها و فرآوردههای فلسفی» را نیز به زبان کودکی و برای کودکان آموزش داد. فیالمثل، میتوان پارهای از آموزههای فلسفه صدرایی مثل اصالت وجود، تشکیک در وجود، عین ربط بودن هستی به علت حقیقی و امثال آن را به کودکان نیز آموزش داد.
به نظر میرسد، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از پیشگامان طرح ضرورت آموزش فلسفه اسلامی به کودکان، هر دو نوع آموزش را شدنی و ممکن میداند. به عنوان نمونه در جایی میفرماید:
«امروز در دنیا به زبان کودکی به کودکان فلسفه میآموزند؛ یعنی چیزی که از نظر بعضی از طراحان کشور ما بیمعنی است؛ فکر میکنند فلسفه مخصوص آدمهای ریش و سبیلدار و کسانی است که یک سنی از آنها گذشته باشد. نگاه مدرن به مسائل حیات، امروز پیشروان علمی دنیا را به اینجا رسانده که باید فلسفه را از دورهی دبستان به کودکان تعلیم داد؛ البته با زبان کودکی»(۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۵)
و در جایی دیگر از ضرورت آموزش فلسفه به معنای فرایند فلسفهورزی به کودکان سخن میگوید و میفرماید:
«امروز در کشورهای پیشرفتهی مادی دنیا، یکی از کارهای اساسی و یک رشتهی مهم، تدریس فلسفه برای کودکان است. خیلیها در جامعهی ما اصلاً تصور نمیکنند که برای کودک هم فلسفه لازم است. برخی تصور میکنند فلسفه به معنای یک چیزِ قلمبه سلمبهای است که یک عدهای در سنین بالا به آن توجه میکنند؛ این نیست. فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید. قالب مهم است. اگرچه محتوا هم در همین فلسفهی کودکان حائز اهمیت است، اما عمده شیوه است؛ یعنی کودک از اول کودکی عادت کند به فکر کردن، عادت کند به خردورزی؛ این خیلی مهم است.» (۲۰ مهر ۱۳۹۱)
#فلسفه
#فابک
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فرمان «جهاد علمی و پژوهشی»؛ فرمانی که سعادت دنیا و آخرت ما در گرو عمل به آن است
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیانیه گام دوم انقلاب از مهمترین، راهبردیترین و جهتبخشترین بیانیههایی بوده است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول ۳۵ سال اخیر صادر کردهاند.
این بیانیه نقشه راه چهل سال دوم انقلاب اسلامی است. همواره باید مورد توجه آحاد ملت، جوانان و به ویژه تصمیمسازان و تصمیمگیران کشور باشد.
نخستین توصیه راهبردی رهبر انقلاب در این بیانیه، ناظر به «علم و پژوهش» است. که ابزار عزت و قدرت و اقتدار یک کشور است.
در سایه توصیهها و پیگیریهای رهبر فرزانه انقلاب، در نیمه دوم گام اول انقلاب، جهشی معجزهگون در عرصه دانش و پژوهش را شاهد بودیم. سرعت شتاب رشد علمی کشور یازده برابر متوسط شتاب رشد علمی جهان بود. با اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم، نزدیک به دو درصد تولید علم جهان را داشتهایم و به رتبه شانزدهم در میان دویست کشور جهان دست یازیدهایم. و در برخی از حوزههای علمی، مرزهای دانش را درنوردیده و به یکی از مرزداران و مرزبانان دانش تبدیل شدیم.
در عین حال، رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم میفرماید:
«این راه طیشده، با همهی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشتهها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ... ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقبافتادگی جبران شود.»
رهبر انقلاب به منظور بسیج همه امکانات و ظرفیتهای کشور در خدمت دانش و پژوهش، ضمن اشاره به جایگاه و وظیفه دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در جهش علمی، خطاب به جوانان میفرماید: «مطالبهی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هستهای نیز داده است. بهپاخیزید و دشمن بدخواه و کینهتوز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.»
#پژوهش
#جهاد
#گام_دوم
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فابک، واقعگرایی و حقمحوری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در آموزش فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، چه در نگاه فرایندی و چه در تفسیر فرآوردهای، (برای توضیح بیشتر ر.ک: https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2343 ) لازم است به بنیانهای فلسفه اسلامی مثل واقعگرایی، مطلقگرایی و حقگرایی پایبند بود.
یعنی
۱. به هدف تقویت قوه تفکر و استدلال کودکان، مجاز نیستیم که در همه چیز تشکیک کنیم! و فضایی از شکاکیت در ذهن کودکان ایجاد کنیم.
۲. و یا به بهانه تقویت تفکر نقاد و روحیهی گفتگومحوری و رعایت احترام دیگران، مجاز نیستیم که نسبیگرایی در فهم واقع را به طور غیرمستقیم در ذهن و ضمیر کودکان نهادینه کنیم. بلکه گفتگوها و نقادیها باید بر مدار واقعیت و حقیقت باشد. روش آموزش و روش استدلالورزی و تعقل باید به گونهای باشد که کودک متوجه شود آنچه را که باید مراعات کند و همه چیز را بر مدار آن تعریف کند، «حقیقت» و «واقعیت» است و نه منزلت و شأنیت دیگر افراد.
#فلسفه
#فابک
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حکایت همچنان باقی است!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گویا جناب آقای خشایار، ولکن ماجرای «لانههای شبانه» یا «تابوتهای ۲۵متری» برای خانوادههای ایرانی نیست!
بنده پیشتر در نقد چنین طرحی یادداشتهایی را منتشر کردم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2248 ) و قصد تکرار آنها را ندارم.
امیدوارم که مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین شهرداریها و شوراهای شهر به جد مراقبت کنند که لانههای شبانه در ایران شکلنگیرد و این آقا و همکارانش بیش از این موفق به نابودکردن #سبک_زندگی ایرانی اسلامی نشوند.
و همانطور که پیشتر گفتم:
امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاهها و لانههای شبانهای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانهها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانههایی را ندهند!
#معماری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آثار معرفتی و اخلاقی «لقمه» در اندیشه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مولوی نکاتی ناب و دقیق درباره آثار معرفتی و معنوی، #لقمه حلال یا حرام دارد.
در جایی به طور کلی رابطه میان لقمه و اندیشه را چنین بیان میکند:
لقمه، تخم است و بَرش، اندیشهها
لقمه، بحر و گوهرش اندیشهها
و در جایی هم تأثیر لقمه حرام در شکلگیری رذایل اخلاقی و معرفتی را چنین ترسیم میکند:
چون ز لقمه تو حسد بینی و دام
جهل و غفلت زاید، آن را دان حرام
از آثار وضعی لقمه حرام آن است که اساساً میل به شنیدن سخن حق را در انسان میمیراند. لقمه حرام دریچههای درک و فهم را میبندد و به همین دلیل مولد جهل و غفلت در آدمی است.
«مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم؛ شکمهای شما از حرام پر شده است و (در نتیجه) بر دلهایتان قفل زده شده است» و راه فهم و درک بر روی شما بسته شده است.
مولوی در جایی دیگر از مثنوی، به بیان تأثیرات معنوی و معرفتی لقمه حلال پرداخته و میگوید:
لقمهای کآن نور افزود و کمال
آن بود آورده از کسب حلال
×××
علم و حکمت زاید از لقمه حلال
عشق و رقت آید از لقمه حلال
و بالاخره اینکه لقمه حلال، آثار اجتماعی و عرفانی هم دارد: عشق به آدمیان و میل به خدمت به آفریدگان و تعالیجویی و عزم رفتن به سوی جانان از دیگر آثار و برکات لقمه حلال است:
زاید از لقمه حلال اندر دهان
میل خدمت، عزم رفتن آن جهان
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رئیس دانشگاه قم:
💢فروش خدمات آموزشی و پژوهشی دانشگاهها بزرگترین جنایت در حق علمآموزی است
🔹رئیس دانشگاه قم با انتقاد از وضعیت اعتبارات دانشگاهها و ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین برای رفع احتیاجات دانشگاهها گفت: درگیرشدن دانشگاه در مقوله درآمدزایی و فروش خدمات آموزشی و پژوهشی بزرگترین جنایت در حق علم و عالم و علمآموزی بوده است.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید👇👇
http://www.msrt.ir/fa/news/80171
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri✅
✍ احمدحسین شریفی
«تفکر» و «تعمق»، بدون «علم» و «آگاهی»، «تخیل» است؛
و راه تحصیل «علم» هم «خواندن» است و «خواندن» است و «خواندن».
#تفکر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هوشمصنوعی و اخلاق پژوهش
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از چالشهای بزرگ هوش مصنوعی (Artificial intelligent) در عرصه پژوهش، تولید ابزارها و نرمافزارهای بسیار پیشرفته و هوشمندی است که با سرعتی باورنکردنی، بعضاً با دریافت موضوع، به «تولید مقاله» میپردازند. «چکیده مقاله» را به صورتی نسبتاً دقیق تدوین میکنند. «منابع» و مستندات را دستهبندی و تنظیم میکنند. «محاسبات پیچیده» را انجام میدهند و فرمولهایی را تولید و طراحی میکنند. این ابزارها نیز مثل ذهن آدمی، به هر میزان که از آنها استفاده میشود، به همان میزان دایره آگاهی و دقت و فهم آنها نیز افزوده میشود!
برخی از مراکز معتبر و مهم پژوهشی تدوین مقاله، با «مشارکت» هوش مصنوعی را به رسمیت شناختهاند. اما بسیاری از مراکز پژوهشی معتبر بهرهگیری از هوش مصنوعی در تولید مقاله یا بخشی از مقاله یا انجام محاسبات را از مصادیق «انتحال» و «بیاخلاقی پژوهشی» به شمار آورده و نشریات یا نویسندگانی که دست به چنین کاری زده باشند را در «فهرست سیاه» قرار میدهند.
در کشور ما نیز هماکنون، افرادی با استفاده از این فضا، دائماً دورههای گرانقیمتی با عنوان آموزش راههای استفاده از هوش مصنوعی در تولید مقاله و امثال آن، برای دانشجویان و بعضاً استادانی برگزار میکنند که به داشتن مقالاتی در رزومه خود نیازمندند!
امید است تا دیر نشده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا سایر مراکز مربوط، تدابیر لازم و قوانین مورد نیاز در این حوزه را تدارک و تدوین نمایند.
#پژوهش
#هوش_مصنوعی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی
🔻امکان و صلاحیت صحتسنجی سخنان پدر بزرگوار شهید مظلوم روحالله #عجمیان را ندارم، اما این توقع را از ریاست محترم قوه قضائیه دارم و داریم که یک «گروه بررسی» برای این موضوع تعیین کنند تا با سرعت و دقت این ادعا و تظلمخواهی را پیگیری کنند و اگر مداخلهای رخ داده است اعلام کنند و مداخلهگران را با صراحت به مردم معرفی کنند و اگر مداخلهای نبوده است، خانواده مظلوم و بصیر و ولایی شهید روحالله عجمیان و افکار عمومی را قانع کنند.
🔸خدایا میاور روزی که چنین درد و رنجی را در چهره و گفتار «ولینعمتان» و «چشم و چراغهای» انقلاب ببینیم.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢یأس و نفاق
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از ویژگیهای منافقان و فاسقان، «ناامیدی» و یأس و بلکه «یأسآفرینی» است.
قرآن میفرماید منافقان و فاسقان و کسانی که بیماری دل دارند، درباره مؤمنان میگویند اینان فریب دین خود را خوردهاند! چون علیرغم بیبضاعتی و کمبود امکانات و ضعف در نیروها، سخن از فتح قلهها میگوید.
همان سخن منافقان و بیماردلان صدر اسلام را امروزه عدهای از روشنفکران وطنی و غربزدگان ایرانی، با اصطلاح «ایدئولوژیکاندیشی» ذکر میکنند و انقلابیون را متهم به آرزواندیشی و محالباوری میکنند!
قرآن میفرماید این منافقان و طعنهزنان از «عزتبخشی ایمان» و «قدرت توکل» بیخبرند.
إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيم (انفال، ۴۹)
#نفاق
#امید
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢امام صادق(ع) و توصیه به سحرخیزی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امام_صادق علیه السلام در توصیهای به جمعی از یاران و معاشران خود چنین فرمود:
«هر یک از دوستان خود را ديديد بر او سلام كنيد و به آنها بگوييد: جعفر بن محمد به شما سلام میرساند»
و از قول من به آنها بگویید:
«شما را به تقواى الهی و آن چيزى كه موجب رسيدن به نعمتهاى الهى مىشود، سفارش مىكنم.
به خدا سوگند! جز آن چيزى كه خود بدان عمل مىكنم، دستور نمىدهم؛
پس تلاش و كوشش فراوان كنيد.
هنگامى كه نماز صبح را گزارديد و نماز تمام شد، همان صبحگاهان در پى رزق و روزى برويد
و روزى حلال بجوييد كه خداوند عزّ و جلّ به سرعت به شما رزق و روزى مىدهد و شما را براى كسب روزى حلال كمك خواهد كرد.»
#سحرخیزی
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢موثرترین عمل برای اصلاح دل
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم میرزاجواد آقای #ملکی_تبریزی، (۱۲۷۴-۱۳۴۳ق) از عارفان صاحبنام دوران اخیر میفرمودند:
«مرا شيخى بود جليلالقدر، عارف، عامل، كامل _قدس اللّه تربته_ كه نظير او در اين مراتب كسى را نديدم،* از او از عملي كه در اصلاح دل و جلب معارف مؤثر باشد و به تجربه هم اثر آن ثابت شده باشد سؤال نمودم.
او گفت عملى مؤثرتر از اين دو كه مىگويم نديدم:
«يكى مداومت بر سجده طولانى در هر شب و روز يك مرتبه، كه در آن گفته شود: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين» اين ذكر را بر زبان آورد در حاليكه خود را در زندان طبيعت زندانى ببيند، و قيد و بند اخلاق رذيله را بر خود مشاهده كند، و به اين حقيقت كه او خود اين قيد و بند را براى خود فراهم آورده و در اين زندان خود را محبوس نموده اعتراف كند و خود را نسبت به خود ظالم و ستمكار بداند نه خدا را؛»
«و ديگر صد مرتبه قرائت سورۀ قدر در هر شب جمعه و عصر جمعه»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*[احتمالا منظور وی مرحوم ملاحسینقلی همدانی است]
#ذکر
#عرفان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نقش اساتید در تولید علم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین ارکان «تولید علم»، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند. اما سوگمندانه باید گفت که چنین انتظاری از بخش نه چندان کمی از اساتید، انتظاری واقعبینانه نیست. کم نیستند اساتیدی که حتی در انجام وظایف ابتدایی خود، یعنی تدریس موفق و رضایتبخش و تلاش در جهت گرفتن پایه ترفیع سالیانه، دچار مشکلاند! و بعضاً احساس میشود که اساساً از ابتدا مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب نکردهاند!
از طرف دیگر هم کم نیستند استادانی که حقیقتاً بار اصلی رشد و توسعه و ارتقاء علمی کشور را بر دوش میکشند. اینان از ارکان اصلی تولید علماند.
اینان کسانیاند که
یک. سرشار از «عشق به اسلام و انقلاب و عزت ملی»اند؛ [کسانی که در این ویژگیها ضعفی داشته باشند، اگر هم توانایی علمی داشته باشند، ترجیح میدهند خادم ظالمان و مستکبران و مدافعان دروغین لیبرالیسم باشند، تا در خدمت اسلام و انقلاب و ایران؛]
دو. به شدت علاقمند به «خلاقیت و نوآوری»اند؛ همواره در اندیشه انجام کارهای جدید و تولیدات نو و ابداعیاند؛
سه. نه تنها از «مرزهای دانش» آگاهی دارند؛ بلکه خود در مرز دانش حرکت میکنند؛ و بلکه در تلاشاند تا خود از «خطشکنان دانش» شوند؛
چهار. روحیه «دانشجوپروری» دارند؛ برای دانشجویان وقت میگذارند؛ به ساعات متعارف کلاس بسنده نمیکنند؛ دانشجویان را واقعاً همچون فرزند خود میدانند؛ یعنی نه تنها نسبت به وضعیت آنها بیاعتنا نیستند؛ که همه همّ و غمشان رشد و تعالی علمی و معنوی دانشجویان است؛
پنج. «خودآگاه»اند؛ یعنی اطلاعات مناسبی از داشتهها و ظرفیتهای خودی دارند و از ذخایر فرهنگی و اقتصادی و علمی و اجتماعی و تاریخی ملت خود آگاهی نسبتاً دقیقی دارند؛
شش. «خودباور»ند؛ با تمام وجود به شعار «ما میتوانیم» و «باید بتوانیم» اعتقاد دارند. مدافع غیرت و عزت علمیاند؛
هفت. «مروج خودباوری» هم هستند؛ اینان هم در رفتار و هم در گفتار، خودباوری را به مخاطبان خود به ویژه دانشجویان تزریق میکنند.
#علم
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حماقت فخرفروشی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خدای متعال نظام عالم طبیعت را به گونهای آفریده و تدبیر کرده است که هیچ کس بر روی هیچ دارایی و داشتهای نمیتواند حساب ابدی باز کند!
همه داراییها و داشتههای ما هر لحظهای ممکن است از ما گرفته شوند؛
امیرخسرو #دهلوی در قصیدهای چه زیبا این وضعیت را توصیف میکند:
خوش خلعتی است جسم ولی استوار نیست
خوش حالتی است عمر ولی پایدار نیست
خوش منزلی است عرصهی روی زمین دریغ
کانجا مجال عیش و مقام قرار نیست
دل در جهان مبند که کس را ازین عروس
جز آب دیده خون جگر در کنار نیست
غره مشو ز جاه مجازی به اعتبار
کاین جاه را به نزد خدا اعتبار نیست
زنهار اختیار مکن بهر منزلی
کانجا بدست هیچکس اختیار نیست
پس شکرگزاری را فراموش نکنیم.
شکر عملی داشتهها به این است که
اولاً آنها را مایه فخرفروشی به دیگران قرار ندهیم؛
و ثانیاً، آنها را ابزاری برای خدمت به مردمان بدانیم.
#اخلاق
#فخرفروشی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 شادی روح شهدا صلوات
«اخْتِمْ لَنَا بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ فِی سَبِیلِک»؛ خدایا سرانجام ما را سعادت و شهادت در راه خودت قرار ده.
«إِلَهِی وَ خَالِقِی وَ مَوْلَایَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخْتِمْ لِی بِالشَّهَادَةِ وَ الرَّحْمَة»؛ای خدا و آفریننده و آقای من، بر محمد و آل او درود فرست، و سرانجام مرا شهادت و رحمت قرار ده
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢پیامد دنیوی بازگویی عیوب مؤمنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از پیامدهای دنیوی بازگویی عیوب دیگران به ویژه مؤمنان و اصحاب جبهه حق، این است که فرد سرزنشگر و عیبجو نه تنها مورد تحقیر و تمسخر و عیبگویی دیگران قرار خواهد گرفت، بلکه دیر یا زود به همان عیبی که مؤمنان را به سبب آن سرزنش میکرد، مبتلا میشود:
#امام_سجاد علیه السلام میفرماید:
مَنْ رَمَي النّاسَ بِما فيهِمْ رَمَوْهُ بِما لَيْسَ فيِه؛ هركس از عیبهایی که مردم دارند سخن بگوید، مردم عیبهایی را که ندارد به او نسبت میدهند.
#امام_صادق(ع):
مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ یمُتْ حَتَّی یرْکبَهُ؛ کسی که مؤمنی را به گناهی سرزنش کند، نمیرد تا آن گناه را انجام دهد.
مَنْ أَنَّبَ مُؤْمِناً أَنَّبَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة؛ کسی که مومنی را سرزنش کند، در دنیا و آخرت به سرزنش و ملامت الهی دچار می شود.»
#اخلاق
#عیبجویی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هراسافکنی و هزینهتراشی منافقان از نگاه قرآن
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از برجستهترین ویژگیهای منافقان، که در قرآن کریم بیان شده، هراسافکنی در دلهای مؤمنان و عزتزدایی از جامعه اسلامی است.
برخی از منافقان با اتکا به قدرتی که در حرّافی دارند، خود را سیاستمداران و دلسوزانی واقعبین برای جامعه معرفی میکنند، و در مقابل مدافعان عزت و استقلال و هویت اسلامی و ایمانی را انسانهایی تخیلی و غیرواقعبین و «ایدئولوژیک» و جنگطلب و هزینهتراش و امثال آن معرفی میکنند:
«إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ (انفال، ۴۹)؛ و هنگامی را که منافقان، و آنها که در دلهایشان بیماری است میگفتند: «این گروه (مسلمانان) را دینشان مغرور ساخته است.»
از دیگر ویژگیهای اجتماعی و سیاسی منافقان آن است که زشتی و رذیلت و ترس و بزدلی و ایجاد شکاف میان مردم و مسؤولان را «خوب» و «خواسته مردم» جلوه میدهند و فضیلت و غیرت و عزتطلبی و دفاع از مظلومان و ستمدیدگان را ناهنجاری و جنگطلبی و خشونتطلبی را «بد» و «خلاف خواسته مردم»!
به تعبیر قرآن کریم:
الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ ... يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ (توبه، ۶۷)
#نفاق
#ترس
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹