اقبالشناسی۲۰ (سنتگرایی و نقد مدرنیته).mp3
10.15M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیستم: «سنتگرایی و نقد مدرنیته»
#اقبال_لاهوری
#سنت
#تقلید
#مدرنیته
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢استعداد و آرزو
🖊احمدحسین شریفی
🔹دریایی از تواناییها و استعدادها در تکتک آدمیان نهفته است.
و چه زیبا این حقیقت در اشعاری منسوب به #امیرمؤمنان علیه السلام منعکس شده است:
دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ
وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ
وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ
وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ
وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي
بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر
اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالیکه تو نمیدانى
و دردت هم از خودت میباشد اما نمیبينى.
آيا گمان میكنى كه تو موجود كوچكى هستى
در حالىكه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟!
اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه
با حروفش هر پنهانى آشکار میشود.
🔸اما تواناییهای هر فرد و جامعهای به اندازه آرزوها و آرمانها و مقاصدشان بروز پیدا میکند و فعال میشود.
آرزوهای کوچک، فرد و جامعه را نیز کوچک میکند.
و آرمانهای متعالی، فرد و جامعه را تعالیجو و متعالی میکند.
🔹آرمانهایی مثل «جامعهپردازی اسلامی» و «تمدنسازی»، توانستهاند بخشی از استعدادها و توانمندیهای اعجازگونه ایرانیان را آشکار سازند.
#استعداد
#آرزو
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۱ (جایگاه زن و خانواده).mp3
10.95M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیست و یکم: «جایگاه زن و خانواده»
#اقبال_لاهوری
#خانواده
#زن
#مدرنیته
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش حوزههای علمیه و طلاب علوم دینی میتوانستند از تجربیات تبلیغی و تواناییهای بینظیر این مرد در تبیین معارف دینی بیش از پیش استفاده کنند.
بدون تردید او به تنهایی یک رسانه ملی و دینی بوده و هست.
#حوزه_علمیه
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تعاملی بودن موفقیت و خوشبختی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
موفقیت و خوشبختی اموری تعاملی و جمعیاند؛ همچون «شبکههای اجتماعی» میمانند؛ اگر دیگران عضو آنها نباشند، هیچ فایده و ثمرهای برای شما هم نخواهند داشت.
هیچ انسانی به تنهایی نمیتواند «موفق» و «خوشبخت» شود.
بنابراین،
اگر خوشبختی خود را میخواهیم باید خوشبختی دیگران را هم بخواهیم.
و اگر دنبال موفقیت خودمان هستیم، باید تلاش کنیم دیگران هم موفق شوند.
#موفقیت
#خوشبختی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۲ (ارادت به زهرای مرضیه).mp3
7.47M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیست و دوم: «ارادت اقبال به حضرت زهرای مرضیه سلام علیها»
#اقبال_لاهوری
#حضرت_زهرا
#اهل_بیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
🎤احمدحسین شریفی
🔶پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی درباره علوم انسانی اسلامی
🔷چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره #علوم_انسانی اسلامی و ورود حوزههای علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند.
🔸به دلیل آنکه فایلهای صوتی و تصویری بعد از مدتی در پیامرسان ایتا، از دسترس خارج میشوند، فایل مربوطه هم از دسترس علاقمندان خارج شده است.
🔻در عین حال، در روزها و هفتههای اخیر تعداد نسبتاً زیادی از مخاطبان کانال استاد شریفی تقاضای بازنشر آن را در کانال داشتند، به احترام این عزیزان یک بار دیگر فایل مربوطه را بازنشر میکنم.
#شفیعی_کدکنی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢برترین کیفیت/ غیرت ایرانی
اگر صدهزارند و ما صدسوار
فزونی لشکر نیاید به کار
🔸جمهوری اسلامی ایران به طور میانگین با کسب ۰.۲۹ مدال به ازای هر ورزشکار، بیشترین تعداد مدال به ازای هر ورزشکار را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس کسب کرده است؛ یعنی بالاتر از چنین و کره جنوبی با ۰.۲۳ و ایالات متحده آمریکا با ۰.۲۱ مدال به ازای هر ورزشکار قرار گرفته است.
♦️این آمار نشان میدهد
اولاً، مربیان و کادر مدیریتی انتخاب ورزشکاران المپیک بهترین عملکرد را در میان همه مربیان و کادر مدیریتی دنیا داشتهاند؛
و ثانیاً، معلوم میشود در هر میدانی که فرزندان جمهوری اسلامی ایران وارد شوند، نسبت به سایر کشورهای دنیا، کارآمدترین و بهتریناند.
#ورزش
#کارآمدی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢از «فرهنگ قدردانی» تا «فرهنگ پرورش طلبکاران همیشگی»
🖊احمدحسین شریفی
🔸یکی از فرهنگهای نادرست و هزینهزا در کشور ما این است که بسیاری از افراد در ازای انجام وظایف طبیعی خود، توقع پاداش دارند. این فرهنگ غلط هزینههای فراوانی را برای کشور ما ایجاد کرده است. قدردانی و تشکر از خدمتگزاران ملازم آن نیست که به پاس خدمتی که وظیفه او بوده است، او را در صدر بنشانیم یا جوایز اجتماعی و فرهنگی و مادی بیشمار به او عطا کنیم. به عنوان مثال اعلام میکنیم که فلان افراد را بدون نوبت و بدون بررسی صلاحیتها و استعدادها در دوایر دولتی استخدام میکنیم! (بخوانید خبر رئیس امور استخدامی را درباره استخدام دولتی مدال آوران👇👇
https://www.mehrnews.com/news/6195902
🔹در خبرها آمد که ژو یاکین، ژیمناست چینی، که چند روز قبل در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مدال نقره جهان را برای کشورش کسب کرده بود، بلافاصله بعد از پایان مسابقات به کشورش برگشت و مشغول همان شغل پیشین خود یعنی خدمتکاری در رستوران شد. به همین سادگی! (https://www.tabnak.ir/fa/news/1253715 )
🔸این دختر ۱۸ ساله چینی گفته است «من از هیچ کس هیچ انتظاری ندارم»، «به کار کردن افتخار میکنم» و «میخواهم روی پای خودم باشم». این سخنان و چنان رفتاری نشان میدهد که این دختر جوان در کنار تمرینهای جسمی، تربیت مناسب روحی و ذهنی و بینشی و نگرشی هم داشته است.
♦️به هر حال، میتوان بزرگترین افتخارات سیاسی، مدیریتی، علمی، اقتصادی و فرهنگی را برای کشور خود کسب کرد، بدون آنکه طلبکار زمین و زمان شد. مهم آن است که در کنار پیشرفتهای مادی و جسمی، پیشرفت روحی و معنوی و تربیت اخلاقی هم ایجاد شده باشد. و الا نتیجه آن پیشرفتهای مادی، چیزی جز پسرفتهای اخلاقی و معنوی و فرهنگی نخواهد بود.
#فرهنگ
#اخلاق
#ورزش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سکوت
✍️ احمدحسین شریفی
«سکوت»، مهمترین سرمایه وجودی سالکان الی الله است.
آنان جز در مواردی که ارزش «سخن» بیش از «سکوت» باشد، از این سرمایه هزینه نمیکنند.
#اخلاق
#سکوت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢معضله آقازادههای دوتابعیتی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از معضلات فرهنگی و سیاسی و مدیریتی در کشور ما این است که فرزندان برخی از مسؤولان کشور، کسانی که در سالیان متمادی در پستهای مختلف اجرایی، تقنینی یا قضایی کشور مسؤولیت داشتهاند، تابعیت کشورهای خارجی دارند؛ آن هم عموماً کشورهای اروپایی و آمریکایی (آن هم از نوع آمریکای شمالی و مرکزی و نه آمریکای جنوبی!)
طبق یکی از قوانین درست، مدبرانه و حکیمانه کشور، به کارگیری کسانی که خود یا بستگان درجه اول آنان تابعیت مضاعف داشته باشند، در پستهای مدیریتی ممنوع است. متن این قانون بدین شرح است:
"انتخاب یا انتصاب اشخاص به سمت مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و همترازان آنها و کلیه سمتهای مدیریتی از سطح رییس اداره به بالا یا همترازان آنها در کلیه دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده میکنند و دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه که خود یا یکی از خویشاوندان درجه اول آنها شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان آنان دارای یکی از شرایط ذیل باشند، ممنوع است:
۱- تابعیت مضاعف
۲- مجوز اقامت دائمی یا بلندمدت بیش از یک سال از کشورهای خارجی
۳- مالکیت عرصه یا اعیانی در کشورهای خارجی
۴- دارندگان حساب سپرده در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری خارجی و دارندگان سهام در مؤسسات یا شرکتهای خارجی معادل حداقل یکصدهزار یورو
۵- عضویت در شرکتها و مؤسسات خارجی
۶- دارندگان صرافی در کشورهای خارجی
تبصره ۱- دارندگان مجوز اقامت تحصیلی، درمان یا مأموریتهای اداری از شمول این قانون مستثنی هستند.»
اما صرف نظر از این مسأله، پدیده تابعیت مضاعف آقازادهها حقیقتاً یک پدیده عجیب است! جای تحلیلهای عمیق فرهنگی، تربیتی و سیاسی دارد که چطور فرزندان کسانی که خود نقشی جدی در مدیریت کشور داشتهاند و به لطف جمهوری اسلامی از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار شدهاند و مدتها از مسؤولان بالای نظام بودهاند، حاضر نیستند با افتخار خود را شهروند جمهوری اسلامی بدانند؟! و به جای آن میروند و زیر پرچم کشورهای دیگری قرار میگیرند و نسبت به تعهد تا پای جان در تحقق منافع آنان سوگند یاد میکنند!
درواقع اینان تابعیت دوگانه ندارند بلکه تابعیت ایرانی خود را کنار زدهاند و متعهد به حفظ منافع کشوری دیگر شدهاند: آن هم غالباً کشورهایی که دشمنی دیرینهای با ایران و ایرانیان داشته و دارند!
کافی است بخشی از سوگند پذیرش تابعیت آمریکا را به عنوان نمونه، بخوانید:
«بدینوسیله سوگند میخورم تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بودهام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم و هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست خواهم گرفت … من این تعهد را آزادانه و بدون هیچ گونه تحفظ یا نیت طفره روی میپذیرم. خداوندا به من کمک کن.»
#غربزدگی
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید خاطره علامه محمدتقی جعفری رضوان الله تعالی علیه را درباره تأثیر برخورد کریمانه و درست با مخاطبان
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
میشود پردهٔ چشمم پر کاهی گاهی
دیدهام هردو جهان را به نگاهی گاهی
وادی عشق بسی دور و دراز است ولی
طی شود جادهٔ صدساله به آهی گاهی
(اقبال لاهوری، دیوان اشعار، زبور عجم.)
#اقبال
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۳ (از خواب گران خیز).mp3
6.42M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیست و سوم: «از خواب گران خیز»
#اقبال_لاهوری
#احیاگری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«مقبولیت مردمی»، «حقانیت» و «عمر بن سعد»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مباحث مهم معرفتی و سلوکی که در هیاهوهای سیاسی کمتر کسی جرئت ابراز آن را دارد این است که بر اساس آموزههای قرآنی که مؤیَد به برهان عقلی هم هست، «مقبولیت مردمی» و «رد و قبول عامه»، برای اثبات یا رد یک اندیشه یا رفتار، ارزش چندانی ندارد؛ یعنی نه نشانه درستی ایده یا رفتاری است و نه نشانه نادرستی آن! معیار درستی و نادرستی در نزد خدای متعال و از نگاه عقل، چیز دیگری است.
به همین دلیل، نامقبولیت پیامهای پیامبران الهی برای اکثریت مردم دوران خودشان، هرگز به معنای نادرستی آن پیامها و حقانیت مردم نبود. به همین دلیل، مخالفتها و بلکه دشمنیهای اکثریت، هرگز آنان را از تلاش در جهت دستیابی به اهدافشان و انجام رسالتشان منصرف یا حتی سست و ناامید نکرد.
غیر حق جان نبی را یار نیست
با قبول و رد خلقش کار نیست
🔹 جالب است بدانیم که عمربن سعد علیرغم همه پلیدی و ناپاکی و ناراستیای که داشت، در ادبیات عامه ملقب به لقب «صدوق» یعنی «بسیار راستگو» شده است! آیا چنین لقبی که از سوی عامه به چنین جنایتکاری داده شده است، تأثیری در کاستن از عمق جنایت او دارد؟! آیا چون عامه او را صدوق خواندهاند، فیالواقع هم صدوق بوده است؟! آیا چون در نزد آنان فردی مقبول بوده است، نزد خدای متعال هم مقبول است؟!
خلاصه آنکه، مقبولیت و منفوریت مردمی، ارزش استقلالی ندارد. به تنهایی نمیتواند نشانه حقانیت باشد. آنچه که برای سعادت حقیقی ما مهم است تلاش در جهت شناخت درست وظیفه و اقدام به انجام وظیفه است:
باز پران کن حمام روح گیر
در ره دعوت طریق نوح گیر
خدمتی میکن برای کردگار
با قبول و رد خلقانت چه کار
🔻 البته نیازی به گفتن نیست که ارزشهای اجتماعی و حکمرانی اسلامی را جز در سایه مقبولیت مردمی نمیتوان اجرا کرد. اما مقام اجرا و تحقق بیرونی، غیر از حقانیت و مشروعیت الهی است.
#عمرسعد
#مقبولیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نگرانیها درباره جایگاه علمی ایران؛
🔸مسؤولیت دشوار وزیر علوم
✍️احمدحسین شریفی
🔹در رتبهبندی شانگهای که از مهمترین و معتبرترین نظامهای رتبهبندی دانشگاهها است تعداد ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا حضور یافتهاند. [یعنی نسبت به سال گذشته (۲۰۲۳) یک دانشگاه کمتر شده است] این در حالی است که ۱۰ دانشگاه از ترکیه و ۱۲ دانشگاه از عربستان سعودی حضور داشتهاند! (یعنی ما به رتبه سوم منطقه تنزل کردهایم و عربستان جایگاه نخست را از آن خود کرده است.)
توجه داشته باشیم که برترین رتبه دانشگاههای ایران مربوط به دانشگاه تهران بوده است که بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است این در حالی است که دانشگاه King Saud از عربستان سعودی با رتبهی 90 در جایگاه اول دانشگاههای کشورهای اسلامی قرار دارد، و دانشگاه قاهره (Cairo University ) از مصر با رتبه 400-301 رتبه دوم را در میان دانشگاههای جهان اسلام به دست آورده است.
🔹نکته قابل تأمل این است که از ۹ دانشگاه ایرانی، سه دانشگاه علوم پزشکی (تهران، ایران، شهید بهشتی) و سه دانشگاه صنعتی (شریف، امیرکبیر و علم و صنعت ایران) و تنها سه دانشگاه جامع (تهران، تربیت مدرس و تبریز) حضور داشتند.
🔸در رتبهبندی شانگهای تنها آن دسته از دانشگاههایی مورد ارزیابی قرار میگیرند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان فیلدز مدال، محققان پراستناد و یا مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس باشند. همچنین دانشگاههایی که تعداد قابل قبولی از مقالات نمایه شده در نمایه استنادی توسعه یافته علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی داشته باشند را نیز شامل میشوند.
🔻«کیفیت آموزش»، «کیفیت اعضای هیئت علمی»، «برونداد پژوهشی» و «عملکرد سرانه»، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبهبندی شانگهای است که توسط شش شاخص زیر ارزیابی میشوند:
۱. تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال؛
۲.تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلدز مدال؛
۳. تعداد محققان پر استناد؛
۴. تعداد مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس؛
۵. تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامههای توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی؛
۶. و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.
🔻متأسفانه همه شاخصهای بینالمللی در چند سال اخیر نشان از افول جایگاه علمی برتر ایران در جهان اسلام دارد. برای بازپسگیری جایگاه از دست رفته و جای گرفتن در میان برترینهای دنیا نیاز به اقدامات جهادی در زمینههای مختلف داریم. از آن جمله:
۱. تأمین زیرساختهای تحقیقاتی، و به روزرسانی آزمایشگاههای تحقیقاتی؛
۲. تغییر رویکردها در جذب هیأت علمی؛ (سن ۴۵ سال برای جذب هیأت علمی آن هم با حداقل فعالیتهای پژوهشی و فناورانه، یک فاجعه علمی است. معتقدم حداکثر سن برای هیئت علمی شدن باید ۳۰ سال باشد)
۳. اصلاح نگرشها نسبت به وظایف هیأت علمی؛
۴. اجرای دقیق و بدون تبعیض و بدون مسامحه قوانین و آییننامههای بالادستی (آییننامههای استخدامی، ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی). به عنوان مثال، طبق آییننامههای مزبور در همه دانشگاهها، هیئت علمی باید ۱۶۰ ساعت در خدمت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه باشد، اما معتقدم هیچ یک از دانشگاههای دولتی در ایران به این قانون عمل نمیکنند. و کمتر کسی هم جرئت و توان اجرای آنها را دارد. چون مثل شنا کردن در جهت خلاف جریان آب است و بدون نظارت و پیگیری و جدیت مسؤولان ارشد وزارت عتف و سازمانهای نظارتی امکان اجرای آن وجود ندارد.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«شعائر حسینی» و« تبلیغ عاشقانه» دین
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در دوران اخیر برخی از روشنفکرنمایان، علیه شعائر و مناسک دینی به شدت موضعگیری کردهاند. آنان همه تلاش خود را در جهت «تبلیغ دیانت بدون مناسک»، از یک طرف، و «تخریب وجهه شعائری دین»، از طرف دیگر، به کار گرفتهاند، اما موفقیت چندانی نداشتهاند. علیرغم هجمههای بیسابقه، دین و دینداری با قوت در همه لایههای معرفتی و شعائری خود در حال پیشرفت است.
🔹حقیقت آن است که دین منهای شعائر و مناسک نمیتواند ماندگار شود. به همین دلیل، «مناسکستیزی»، چهره دیگری از «دینستیزی» است.
مناسک و شعائر دینی از بهترین راههای انتقال ارزشهای دینی به نسلهای دیگر و همچنین از بهترین روشهای نمایش دینداری و نمایانسازی قدرت و اقتدار اجتماعی دین هستند. مناسک و شعائر دینی، نوعی تبلیغ هنرمندانه و عاشقانه و سبکینه دین است.
🔸در میان انواع شعائر و مناسک دینی، برخی نقشآفرینی بیشتر و تأثیرگذاری ماندگارتری دارند، مثل شعائر ناظر به «ولایت» و «امامت».
توضیح آنکه بر اساس معارف اسلامی، نماز و روزه و زکات و حج و ولایت از ارکان اصلی دین به شمار میروند. هر کدام از این ارکان، شعائر و مناسک خاص خود را دارند، که باید در احیا و زندهنگهداشتن آنها کوشا بود.
در این میان به تعبیر #امام_صادق علیه السلام، ولایت اصلیترین رکن اسلام است:
وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ.
به همین ترتیب شعائر و مناسک مربوط به ولایت نیز مهمترین و اصلیترین شعائر اسلامی هستند که نه تنها عامل حفظ امامت و ولایت که ابزار توسعه ولایت و وسیله ترویج و تبلیغ ولایت بوده و هستند.
و بدون تردید از مهمترین شعائر ولایت، مناسک عاشورایی و حسینی است که دست کم در دو ماه محرم و صفر در جوامع شیعی برگزار میشود.
به عنوان نمونه سنت پیادهروی اربعین و حرکت میلیونها انسان عاشق و دلباخته از حرم امیرمؤمنان به سوی حرم حسین بن علی علیهما السلام، حرارت و حلاوتی معنوی و ماندگار در دلهای پاکان عالم ایجاد کرده است و سالانه دهها میلیون نفر را به سوی خود میکشاند و یک خیزش آزادیخواهانه و عدالتجویانه و ظلمستیزانه در سراسر مشتاقان ایجاد کرده است.
🔻خدا رحمت کند خمینی کبیر را که چه زیبا و حکیمانه و دوراندیشانه میفرمود:
«محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است ... باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنتها را حفظ کنید.»
#شعائر
#اربعین
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸مجلس ناتمام!
از مهمترین شئون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامههای وزیران پیشنهادی دولت و رأی اعتماد به آنهاست.
مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد.
رأی هر کدام از آنان میتواند سرنوشت کشور را تغییر دهد.
اما سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم نیز با حضور ۲۲۸ نماینده محترم آغاز شد!
آن ۶۲ نماینده دیگر کجایند؟!
چه کار مهمتری از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دارند؟!
آیا جایی هست که دلیل غیبت آنان در مهمترین روزهای مجلس را جویا شود؟!
#مجلس
#نظم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢برنامه و موفقیت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸داشتن چشمانداز و برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی از لوازم مدیریت موفق است.
به ویژه در دنیای پیچیده کنونی با رقبا و مخالفان داخلی و بدخواهان و دشمنان خارجی، اگر ندانیم که در چه موقعیتی هستیم و از کجا باید شروع کنیم، و به تفصیل از «قوتها» و «ضعفها» و «تهدیدها» و «فرصتها» آگاهی نداشته باشیم، به ندرت میتوانیم مدیریت موفقی داشته باشیم.
🔹برای داشتن «کارنامه»ای موفق باید «برنامه»ای مدبرانه و حکیمانه و سازگار و هماهنگ و حساب شده داشته باشیم.
امام جواد عليه السلام در کلامی حکیمانه به زیبایی این حقیقت را متذکر میشوند:
مَن لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ؛
كسى كه راه ورود به كارى را نشناسد، راه برون شدن از آن درماندهاش مىكند.
#مدیریت
#موفقیت
#امام_جواد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣الزامات تبلیغ عملی و زیست مشترک
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸تبلیغ عملی و به شکل «زیست مشترک» با مردم به هدف راهبری آنان به سوی آموزههای اسلامی و «تعمیق بینشها» و «جهتدهی به گرایشها» و «تصحیح کنشها»ی آنان، نیازمند آگاهیها و مهارتهای خاصی است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
✔️دینشناسی،
✔️مردمشناسی،
✔️مخاطبشناسی،
✔️تقویت هوش هیجانی،
✔️قدرت و توان مدارا با مردم،
✔️ثبات و استقرار شخصیت و استحکام ارزشها،
✔️و تابآوری در برابر ناملایمات.
🔻اگر یک مبلغ دینی از چنین آگاهیها و مهارتهایی برخوردار نباشد ممکن است:
به جای جذب مردم به سوی دین، خود جذب فرهنگ غیر دینی عامه شود،
و یا به هنگام مواجهه با ناملایمات، کنترل خود را از دست داده و رفتار او ضد تبلیغ شود.
#تبلیغ
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣شخصیت و معاشرت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین عوامل شکلدهنده شخصیت، کمیت و کیفیت معاشرت است:
میرود از سینهها در سینهها
از ره پنهان صلاح و کینهها
پس باید معاشران خود را حساب شده و سنجیده انتخاب کنید؛
و بدانید هر نوع معاشرت و مصاحبتی که در خدمت تعالی انسان و موجب کمال او نشود، موجب انحطاط و پستی و نقصان او خواهد شد.
#معاشرت
#دوستی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠پیشرفت و تغییر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شرط هر نوع پیشرفتی، تغییر است.
کسانی که حاضر نباشند «ذهنیتهای ناموجه» خود یا «رفتارهای ناصواب» خود یا «گرایشهای متدانی» خود را تغییر دهند، امکان پیشرفت ندارند.
#پیشرفت
#تغییر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
«عزّت» و «عزّتآفرینی» با «تنّعم» و «راحتطلبی» نمیسازد؛
شرط لازم عزّتمندی و عزّتآفرینی «تحمّل مشکلات» و «بیتوقعی» است.
#عزت
#صبر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا.mp3
21.94M
🎤احمدحسین شریفی
🟢نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابنسینا
🔸 سخنرانی در موسسه حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت روز بزرگداشت ابنسینا
🔸اول شهریور ۱۴۰۱
#ابنسینا
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴ابنسینا و عیاشی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از گزارشگران زندگی #ابنسینا سعی کردهاند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شرابخوار و در نتیجه بیاعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابنسینا میگوید: افزون بر مشغلههای سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.»
بنده نمیدانم منبع #شهید_مطهری برای چنین انتسابی به ابنسینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابنسینا، دو بخش از زندگینامه کوتاهنوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشتهاند:
خود ابنسینا میگوید: «شبها به خانه میآمدم و چراغ را روشن میکردم و مشغول خواندن و نوشتن میشدم و هرگاه خواب به سراغم میآمد یا احساس ضعف میکردم، ظرفی «شراب» مینوشیدم و قوت خود را باز مییافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب میرفتم، خواب آن مسائل را میدیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً در عالم رؤیا مییافتم»
به نظر میرسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شرابخواری ابنسینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابنسینا در این عبارات میگویید یک «نوشیدنی خوابزدا» و «نیروزا» مینوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیتهای علمی و فلسفیام ادامه دهم و این غیر از میخواری و میگساری است!
افزون بر این، خود ابنسینا در جملاتی قبل از آن جملات پیشگفته، چنین مینویسد: «هرگاه در پاسخ مسألهای میماندم و نمیتوانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد میرفتم و نماز میگذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری میکردم تا آنکه گره آن گشوده میشد و مشکل بر من آسان میگشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شرابخواری و مستی و میگساری نمیتواند سازگار باشد.
بخش دیگری از زندگینامه ابنسینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید #جوزجانی از ملاقات شیخ ابوالقاسم کرمانی با ابنسینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابنسینا را در کتابچهای به ابنسینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته دهتایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته مینوشت و مینوشید تا نیمههای شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبحهنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ نقدهای منطقدانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!»
دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان میدهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خوابزدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مستکننده!
وصیتنامه مشهور او که خطاب به عدهای از دوستانش و طبق برخی از گزارشها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است:
«بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالیترین سکنات روزه است و نافعترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...»
حالات شیخ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفسهای زندگیاش حکایت میدهد:
«هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکردهها یا بدکردههای خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹