◻️همچون آب باشید: نرم، سختکوش و هدفمند!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آب از لطیفترین اجسام است.
بسیار نرم و آرام همواره در حال حرکت به سوی هدف است.
بدون هیاهیو و بیسروصدا و باحوصله، سختترین موانع را به راحتی میشکند و یا آنها را دور میزند و پشت سر میاندازد.
ما نیز باید همچون آب باشیم؛ روان و آرام، بیوقفه در پی دستیابی به هدف و غایت مطلوب خود باشیم.
آبهای قویتر، آرامترند. اما آبهای ضعیف و مقطعی و کمعمق، پر سروصدا و تخریبگر.
آدمیان نیز به هر میزان که غنیتر و عمیقتر و قویتر باشد، به همان میزان آرامتر و متواضعتر و بیهیاهوترند.
#آب
#تواضع
#هدفمندی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🎤احمدحسین شریفی
🔸موضوع:
«چرایی تقابل نظام غرب و اسلام از منظر نظریه برخورد تمدنها»
🔹مکان سخنرانی:
قم، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی.
🔻زمان:
۱۵ آبان ۱۴۰۳
🔸جهت دریافت فایل سخنرانی در آپارات به آدرس زیر مراجعه کنید:👇👇👇
https://www.aparat.com/v/byhbdku
#جنگ_نرم
#تمدن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️شخصیتهای ژلهای در سازمانها!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از متاعهای بسیار گرانقیمت در مدیریت و فعالیتهای سازمانی و گروهی، «صداقت» و «راستی» و «روراستی» است.
برخی از مدیران، کارکنان یا شرکای غیرصادق، وقتی دچار ناکامی میشوند و یا ناکامی خاصی در سازمان احساس میکنند، از خود سلب اختیار میکنند یا بدون رعایت اخلاق سازمانی، (بعضاً به دروغ) ابراز میکنند که آنان از ابتدا مخالف فلان تصمیم بودهاند! اما وقتی موفقیتی میبینند، خود را شریک آن و بلکه مبدع آن میدانند و امان از روزی که بوی قدرت به مشامشان برسد، در آن صورت حتی اصول خود را هم نادیده میگیرند. اینان شخصیتهایی ژلهای هستند که عشق به «محبوب القلوب» شدن، موجب میشود شکل و شمایل استواری نداشته باشند و حتی به دلیل هوشمندی پایین، متوجه نمیشوند که صرفاً «ارزشی ابزاری» برای دیگران دارند و نه «ارزشی نفسی و ذاتی».
تجربه نشان داده است که افراد ژلهای هر چند مورد بهرهبرداری همه گروهها قرار میگیرند؛ اما هرگز برای هیچ طرفی، «اصالت» ندارند! صرفاً «ابزار»ند.
#اوحدی_مراغهای در مجموعه «جام جم» اشعار زیبایی در توصیف «راستی» دارد:
راستی کن، که راستان رستند
در جهان راستان قوی دستند
راستگاران، بلندنام شوند
کجروان، نیم پخته خام شوند
یوسف از راستی رسید به تخت
راستی کن، که راست گردد بخت
#صداقت
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️انتقاد به مثابه جراحی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انسانها غالباً (جز وارستگان و فرزانگان) از انتقاد میرنجند و آزرده میشوند.
به همین دلیل، «انتقاد»، هنری بسیار ظریف و دقیق است؛ به تعبیر گوردن آلپورت، روانشناس مشهور آمریکایی، انتقاد به مثابه جراحی شخصیت است.
همانطور که یک جراح جسم، به هنگام جراحیِ عضو آسیبدیده به شدت مواظب رگ و پیهای اطراف آن است که مبادا آنها نیز دچار آسیب شوند، یک منتقد منصف و خیرخواه نیز به هنگام انتقاد نسبت به یک فکر یا رفتار، باید مواظب بخشهای سالم شخصیت انتقادشونده باشد.
به عنوان مثال، اگر از درس نخواندن فرزندمان انتقاد میکنیم، باید به گونهای باشد که سایر ابعاد مثبت شخصیت او را خدشهدار نکنیم؛ فیالمثل نگوییم «بالکل از تو ناامید شدم». و یا اگر از «کُندکاری» همکارمان انتقاد میکنیم، نباید به گونهای باشد که «محکمکاری» او را نیز بیاهمیت جلوه دهیم. و ....
#انتقاد
#نقد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نقش «انگیزه» در «عرفان» و «حرمان»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــ
🔸فیلسوفان و اخلاقیان و اندیشمندان مسلمان، درباره نقش #نیت و انگیزه در نظام ارزشی اسلامپسند، سخنان فراوانی گفتهاند.
در نظام اخلاقی اسلام، «حسن فاعلی» یعنی نیت و انگیزه کنشگر، بخش اصلی «ارزشمندی» کنشها را بر عهده دارد.
🔹#امام_خمینی(ره) نیز به عنوان یکی از بزرگترین عالمان و عارفان شیعی، بر نقش نیت و انگیزه در «عرفان» حق و «حرمان» از حق تأکید ویژهای داشتند. در نامهای عرفانی و اخلاقی خطاب به فرزند محبوبشان سیداحمد خمینی(ره) در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۶۳ چنین نگاشتهاند:
«پسرم! نه گوشهگيرى صوفيانه دليل پيوستن به حق است، و نه ورود در جامعه و تشكيل حكومت، شاهد گسستن از حق.
ميزان در اعمال، انگيزههاى آنها است.
چه بسا عابد و زاهدى كه گرفتار دام ابليس است و آن دامگستر، با آنچه مناسب او است چون خودبينى و خودخواهى و غرور و عُجْب و بزرگبينى و تحقيرِ خلق اللَّه و شرك خفىّ و امثال آنها، او را از حق دور و به شرك مىكشاند.
و چه بسا متصدى امور حكومت كه با انگيزه الهى به معدن قرب حق نائل مىشود، چون داود نبى و سليمان پيامبر- عليهما السلام- و بالاتر و والاتر چون نبى اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- و خليفه بر حقّش على بن ابیطالب- عليه السلام- و چون حضرت مهدى- ارواحنا لِمَقْدَمِه الفداء- در عصر حكومت جهانىاش.
پس ميزان عرفان و حرمان، انگيزه است.
هر قدر انگيزهها به نور فطرت نزديكتر باشند و از حُجُب حتّى حُجُب نور وارستهتر، به مبدأ نور وابستهترند تا آنجا كه سخن از وابستگى نيز كفر است.»
#عرفان
#نیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«جامی که توان دید در او راز جهان را»
🔻تحلیلی درباره دروس خارج فقه حوزه علمیه قم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همانطور که رهبر فرزانه انقلاب سالیان قبل فرمودهاند «فقه، ستون فقرات حوزههای علمیه است».
در این میان، دروس «خارج فقه» که نمایشگر عالیترین و جدیدترین دیدگاهها، رویکردها، نقدها و بررسیها در موضوعات فقهی توسط قویترین و برجستهترین استادان حوزههای علمیه است «آیینه تمامنمای هویت، ظرفیت و استعدادهای بالفعل شده علمی حوزویان است». «دروس خارج فقه حوزه علمیه قم به مثابه جامی است که میتوان در آن توش و توان علمی و حتی آینده علمی حوزههای علمیه را مشاهده کرد.»
به همین دلیل، با تحلیل دروس خارج فقه میتوان نقاط قوت و ضعف حوزههای علمیه را بهتر درک کرد.
دروس خارج فقه در سالهای اخیر، از نظر کمّی، رشدی چشمگیر و بیسابقه داشتهاند. به طوری که در سال جاری (۱۴۰۳) ۴۶۲ درس خارج فقه در حوزه علمیه قم توسط ۳۵۶ استاد سطوح عالی تدریس میشود. این آمار حاکی از رشدی صددرصدی نسبت به ده سال گذشته است.
از نظر تنوع و موضوعبندی عناوین درسی نیز، شاهد تحولاتی امیدبخش هستیم. تدریس موضوعاتی مثل فقه اداره، فقه امنیت، فقه بیمه، فقه پزشکی، فقه پولشویی، فقه جمعیت، فقه رسانه، فقه هوش مصنوعی و امثال آن، هر چند به صورت یک روز در هفته و با تعداد اندکی شاگرد، نشانهای از تحولات امیدبخش در پویایی و حیات علمی حوزههای فقهی است.
♦️اما با نگاهی جامعتر به موضوعات مورد بحث و تعداد شاگردان شرکتکننده در هر یک از موضوعات لازم است به چند نکته مهم توجه کنیم:
اولاً، معلوم میشود هنوز هم حجم عظیمی از دروس خارج فقه، به فقه فردی اختصاص دارد؛ و هنوز موضوعات فقه اجتماعی و فقه نظام چندان جای خود را در دروس خارج باز نکردهاند؛
ثانیاً، معلوم میشود که محور بسیاری از دروس، موضوعاتی است که هیچ امیدی به نوآوری و تحول خاصی در آنها نیست! به عنوان مثال، فقط در حوزه علمیه قم، ۶۴ درس خارج فقه با موضوع «صلاه»، ۵۹ درس با موضوع «طهارت»، ۳۷ درس با موضوع «حج»، ۳۵ درس با موضوع «بیع و خیارات» و ۱۶ درس با موضوع «صوم» ارائه میشود! و بعید میدانم حتی مدرسان این دروس هم ادعایی نسبت به نوآوری و تحول در مسائل و احکام این موضوعات داشته باشند!
ثالثاً، پیشنهاد میشود معاونت محترم آموزش حوزه علمیه
(۱) فراتحلیلی درباره تفاوتهای روششناختی مدرسان این دروس و یا نوآوریهای هر کدام از آنان در این موضوعات انجام دهد؛ تا معلوم شود که نتیجه این همه سرمایه علمی و آموزشی حوزه در این موضوعات چیست.
(۲) توضیحی درباره ضرورت برگزاری این تعداد از دروس خارج در این موضوعات آن هم فقط در حوزه علمیه قم ارائه دهد؛
(۳) روشن کند که آیا مدیریت آموزش حوزه در تنظیم مواد درسی و توزیع عناوین فقهی و مدیریت محتوایی عناوین درسی نقشی دارد یا آنکه منفعلانه فقط به ثبت دروس درخواستی استادان اقدام میکند.
رابعاً، با ملاحظه عناوین دروس (۴۶۲ عنوان) جای خالی برخی از اهمّ موضوعات و مسائل مورد نیاز جامعه کاملاً احساس میشود. به عنوان مثال، جای خالی موضوعاتی مثل فقه حیوانات، فقه محیط زیست، فقه آب، فقه پوشش، فقه شهرسازی و معماری، فقه مقاومت، فقه روابط بین المذاهب، فقه روابط بین الادیان، و امثال آن که از موضوعات مبتلا به جامعهاند، دیده میشود.
البته نکات دیگری هم در این زمینه هست که «شرح این هجران [که بهتر است بگویم «خسران»] و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر»
#حوزه_علمیه
#فقه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟢پژوهشهای قرآنی: بنیادی یا کاربردی؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه مصباح(ره) معتقد بود هر چند پژوهشهای کاربردی، چشمگیرتر و ملموستر و مطلوبترند؛ اما اگر مبتنی بر پژوهشهای بنیادی نباشند، به مثابه درختی بیریشه میمانند که همواره در معرض آسیب است و با اندک آفتی از بین میرود.
بنابراین، ضمن توجه همزمان به تحقیقات کاربردی و بنیادی و حتی ضمن «اولویت دادن به تحقیقات کاربردی» نباید از «اهمیت تحقیقات بنیادی» غفلت ورزید یا آنها را کمرنگ کرد.
به عنوان مثال، در «مطالعات قرآنی» ضمن آنکه باید به معارف اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و سیاسی قرآن توجه کرد، لازم است همواره به پژوهشهای بنیادی ناظر به خود قرآن هم توجهی ویژه داشت. مسائلی همچون
1.«تفسیر صحیح قرآن چگونه است؟»،
2.«راه صحیح تفسیر چیست؟»،
3.«آیا یک آیه میتواند چند جور تفسیر داشته باشد یا اینکه تفسیر صحیح یکی است؟»،
4.«اگر متعدد است ممکن است چند معنا در عرض هم باشد یا در طول هم؟»،
5.«چه راه متقن و قابلاعتمادی برای کشف مفاهیم قرآنی و احتراز از سلیقههای شخصی و جوّزدگیهای اجتماعیای که برای اشخاصی پیدا میشود و باعث انحراف در فهم قرآن و تفسیر قرآن میشود وجود دارد؟»
#پژوهش
#علامه_مصباح
#قرآن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡فلسفه؛ سادهگویی و سادهنویسی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از معضلات زبان فلسفه و ادبیات رایج میان فیلسوفان استفاده از اصطلاحات نامأنوس و پیچیده و بعضاً چند پهلو است. عامه مردمان بلکه عامه نخبگان و فرهیختگان جامعه نیز امکان خوگیری با چنان ادبیات و اصطلاحاتی را ندارند.
به همین دلیل، اهمیت و ارزش فلسفه و فلسفهورزی را چندان درک نمیکنند.
فیلسوفان باید بدانند که رسالت آنان با رسالت و مسؤولیت فیزیکدانان و شیمیدانان و ریاضیدانان متفاوت است. #فلسفه فقط جنبه تخصصی و آکادمیک محض ندارد و نباید داشته باشد؛ ابعاد عمومی فلسفه را باید توجه کرد.
باید هنر امتداد فلسفهورزی در لایههای عمومی را کسب کرد.
#شهید_مطهری در این زمینه یک الگو است. او فیلسوفانه به سطح جامعه آمد و بدون آنکه ذرهای از فلسفهورزی و اقتضائات فکر فلسفی عقبنشینی داشته باشد، با زبان مردم و با زبانی غیرتخصصی مباحث فلسفی را با مردم در میان گذاشت و سطح عقلانیت و استدلالطلبی و خردورزی مخاطبان خود را ارتقاء داد.
#الهیات_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ولایت فقیه از نگاه علامه طباطبایی.mp3
16.11M
🎤احمدحسین شریفی
🟢دیدگاه علامه طباطبائی درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی
🔻نقد نسبتهای ناروایی که به علامه طباطبائی در موضوع انقلاب اسلامی و ولایت فقیه زده میشود.
#علامه_طباطبائی
#ولایت_فقیه
#اندیشه_سیاسی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡به یاد علامه طباطبائی (ره)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹علامه طباطبائی حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. او هر چند در مباحث صرفاً انتزاعی فلسفه نیز با تدریس منظومه و اسفار و اشارات و شفا و نهایتاً با تدوین ابتکاری دو کتاب درسی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة حق مطلب را ادا کرد؛ اما هرگز به مباحث انتزاعی فلسفه بسنده نکرد؛ او همواره در اندیشه امتداد #فلسفه و فکر فلسفی در لایههای مختلف فرهنگی و اجتماعی بود.
🔸تدوین مقالات چهاردهگانه «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و تدریس آنها برای برخی از شاگردان برجسته خود در اوایل دهه سی (۱۳۳۰ش)، مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و حقوق زن و فلسفه اجتماع و امثال آن و مقاله بسیار مهم و کلیدی «ولایت و زعامت» در فلسفه سیاسی اسلام و تبیین بسیار دقیق و عالمانه نظام حکمرانی اسلامی، همگی نشان از دغدغه اجتماعی و سیاسی این فیلسوف بزرگ میدهد.
🔹او حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. در عمیقترین لایههای فرهنگ اندیشه میکرد. تدوین کتابهایی مثل «شیعه در اسلام» به هدف معرفی شیعه به جهانیان، نشان از زمانشناسی و نیازشناسی کمنظیر آن مرد بزرگ دارد.
♦️مناظرههای مفصل وی با مخالفان فکری نشان میداد که او هرگز فیلسوفی بنشسته در گوشهای نبود؛ بلکه فیلسوفی در میدان بود. مناظرهای نسبتاً مفصل با رئیس جریان تفکیک آمیرزا مهدی اصفهانی در موضوع منطق ارسطویی داشتند که قبلاً گزارشی از آن را تقدیم کرده بودم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/861 ) بر اساس نقل آیتالله جوادی آملی مناظرهای هشت ساعته با یکی از صاحبنظران مارکسیسم در موضوع الحاد و توحید داشتند که طرف مناظره، نتیجه مناظره هشت ساعته خود با #علامه_طباطبائی را اینگونه گفته بود: «آقای طباطبایی من را موحد کرد.»
🔹امضای بیانیههایی در محکومت دینستیزی و قانونشکنی رژیم پهلوی در سال ۱۳۴۱ و همچنین در اعتراض به بازداشت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ و همچنین افتتاح دو حساب بانکی (در بانکهای ملی و صادرات) برای دریافت کمکهای نقدی مردم برای کمک به مبارزان فلسطینی در اردیبهشت سال ۱۳۴۹ نشان از دغدغهمندیهای میدانی او نسبت به مسائل ایران و جهان اسلام داشت.
یادش گرامی و راهش پررهرو باد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خاطرهی رهبر فرزانه انقلاب از حضور علّامهی طباطبایی و امام خمینی در منزل علامه سمنانی و ادب علامه طباطبایی در برابر امام خمینی.(۱۴۰۲/۸/۱۷)
#علامه_طباطبائی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹هر چند همواره کتاب و کتابخوانی مورد توجه فرهیختگان جامعه و حتی عامه مردم بوده است. اما به صورت نمادین و البته به منظور تحقق اهدافی مشخص، چنین به نظر میرسد که نخستین بار در دهه ۱۳۳۰، از سوی اداره فرهنگ و شورای کتابخانه تبریز یک هفته (از روزهای سیزدهم تا بیستم شهریور)، به نام هفته کتاب نامگذاری شد. سه هدف مشخص برای این نامگذاری عبارت بودند از:
«آشناسازی مردم با کتابخانههای شهر»،
«تشویق مردم به خواندن کتاب»
و «تکمیل کتابهای کتابخانههای تبریز».
🔸بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۲ به ابتکار شورای فرهنگ عمومی از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شد. اهدافی مثل «تقویت بنیه فرهنگی کشور»، «توسعه، هدایت و رونق اقتصاد کشور»، «تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه»، «کمک به حل مشکلات و تنگناهای تولید و توزیع کتاب»، «تجهیز کمّی و کیفی کتابخانهها» و «افزایش ظرفیتهای فرهنگی کشور» برای آن ذکر شد!
♦️صرف نظر از اینکه آیا واقعاً چنین اهدافی برای این نامگذاری درست است یا خیر، به نظر میرسد: پس از گذشت ۳۱ سال از این نامگذاری، وقت آن رسیده است که شورای محترم فرهنگ عمومی کشور دستکم به این چند پرسش پاسخ دهد:
✔️چه میزان بر کتابخوانان کشور افزودهاند؟
✔️چه تغییری در فرهنگ کتاب و کتابخوانی کشور ایجاد کردهاند؟
✔️تا چه مقدار توانستهاند عادت به مطالعه را در میان مردم ایجاد کنند؟
✔️چه تنگناها و مشکلاتی را از مسیر تولید و توزیع کتاب برطرف کردهاند؟
✔️به چه میزان کتابخانههای کشور را تجهیز کردهاند؟
#کتاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹