eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
353 عکس
366 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
◻️بی‌حجابی و بردگی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ چقدر نادان‌اند زنان و دخترانی که رهایی و آزادی و سود و منفعت خود را در بی‌حجابی و برهنگی می‌پندارند! ای کاش در ورای تبلیغات دروغین رسانه‌های شیطان، از واقعیت زندگی زنان بی‌حجاب و بی‌عفت غربی آگاهی داشتند! ای کاش می‌دانستند که بی‌حجابی و برهنگی آنان فقط و فقط به سود مردان شهوت‌ران و هوس‌باز است. ای کاش از آمار چندبرابری خودکشی (نسبت به مردان) در میان زنان به اصطلاح آزاد غربی آگاهی داشتند! ای کاش می‌دانستند که بزرگترین مدافعان بی‌حجابی و برهنگی زنان و نخستین مدافعان شعارهای فمینیستی در دنیای غرب مردان بوالهوس و سرمایه‌داران پول‌پرست بوده‌اند و هنوز هم هستند! ای کاش می‌دانستند که طراحان چنین شعاری، با ابله‌سازی زنان، دنبال برده‌سازی آنان هستند! و ای کاش ... @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️به بهانه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قریب به ۴۵ سال است که مسأله وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از راهبردهای مهم جمهوری اسلامی مطرح شده است. هر ساله هم به مناسب روز ۲۷ آذر، سالروز شهادت شهید مفتح، مراسم‌هایی در دانشگاه‌ها و حوزه‌‌های علمیه در این موضوع منعقد می‌شود. اما هنوز هم بعد از ۴۵ سال، حتی در این که منظور از این راهبرد دقیقا چیست، اختلاف وجود دارد. هنوز هم مهم‌ترین داده‌ها در این موضوع سخنان امامین انقلاب است. ابهام مفهومی، موجب شده است که عده‌ای نه تنها ضرورت و اهمیت آن را درک نکنند، بلکه به مخالفت با آن هم بپردازند! در اینجا به اختصار و صرفاً برای تذکار، به چند معنای وحدت در ترکیب وحدت حوزه و دانشگاه اشاره می‌کنم: یک. وحدت در مديريت: این نوع وحدت به معنای اضمحلال يکی در ديگری است که نه معقول است و نه ممکن و نه خواسته‌ی هيچ يک از مدافعان و طراحان وحدت؛ دو. وحدت به معنای ارتباط فيزيکی و تبادل استاد و دانشجو و طلبه: این نوع وحدت، هم ممکن است و هم شدنی و هم مطلوب و مؤثر؛ سه. وحدت در نظام آموزشی؛ داشتن تعاملات آموزشی با يکديگر؛ آشنايی حوزويان با خوبی‌های نظام دانشگاهی و آشنايی دانشگاهيان با نقاط قوت نظام آموزشی حوزه‌ها: این نوع ارتباط هم بسیار مفید است و هم لازمه پویایی مراکز علمی است و اگر جدی گرفته شود می‌تواند به تحولی مثبت و پیشبرنده در نظام آموزشی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها منجر شود؛ چهار. وحدت به معنای برگزاری درس‌ها و رشته‌های حوزوی برای دانشجويان و بالعکس: این نوع وحدت نیز تا اندازه‌ای محقق شده است و با توجه به آزاد بودن و دلبخواهی بودن شرکت در چنین درس‌ها و دوره‌هایی، توانسته است برای افراد مستعد و علاقمند مفید هم واقع شود و افق‌های ذهنی آنان را به همدیگر نزدیک کند. پنج. وحدت در اهداف: مهم‌ترین و عالی‌ترین اهداف در حکمرانی اسلامی عبارتند از «فردسازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی». به نظر می‌رسد هم دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی و هم حوزه‌های علمیه در این جهت مشترک‌اند یا باید مشترک باشند. شش. وحدت در مبانی و روش‌ تحقيق: مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی؛ و توجه به روش‌ اسلامی تحقيق در علوم انسانی. این از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین سطوح وحدت حوزه و دانشگاه، به عنوان دو زیر نهاد اصلی از نهاد علم کشور، است و معتقدم تا چنین وحدتی در مبانی و روش‌شناسی علوم انسانی ایجاد نشود، سایر انواع وحدت نمی‌تواند چندان کارگر افتد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️پژوهش‌های فرهنگی آزاد از دین و تجربه! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸برخی از مسؤولان فرهنگی را شنیدم که می‌گفتند پژوهش‌های «علم آزاد» می‌گوید دوران مواجهه سخت‌افزارانه با ناهنجاری‌های اجتماعی مثل بی‌حجابی و شراب‌خواری علنی و فسادهای اجتماعی، سپری شده است! اکنون زمان در پیش گرفتن سیاست‌های نرم و فرهنگی با این ناهنجاری‌هاست! ♦️در این خصوص عرض می‌کنم، بنده تاکنون چنین پژوهش‌هایی را نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام و البته بعید می‌دانم و بلکه محال می‌دانم هیچ پژوهشگر و محقق راستینی چنین ادعای را کرده باشد! چون ✔️خلاف بدیهیات مطالعات فرهنگی و اخلاقی است. ✔️خلاف همه تجربیات زیسته بشری و همه تجربیات حکمرانی در تاریخ بشر است. ✔️خلاف سبک و سیره حکمرانی معصومان علیهم السلام است. ✔️خلاف صریح آموزه‌های دینی است. هیچ جامعه‌‌ای را سراغ نداریم تأکید می‌کنم هیچ جامعه‌ای را سراغ نداریم که به صِرف تبلیغ و تبیین و روشنگری و به اصطلاح فعالیت فرهنگی، توانسته باشد حتی یک ارزش اجتماعی را نهادینه کرده باشد! حتی در ارزشی مثل «نظم ترافیکی در شهرهای شلوغ»، که به نظر می‌رسد، فهم و رعایت آن از بدیهی‌ترین مسائل انسانی و اجتماعی است، اگر برخوردهای سخت‌افزارانه نباشد، و اگر هزینه‌های هنگفت برای نصب دوربین‌های نظارتی و حضور پلیس و تعیین و اخذ جرایم سنگین مالی و امثال آن نباشد، حتی در مترقی‌ترین کشورها و جوامع، برای یک ساعت هم نمی‌توان از آن حفاظت کرد! کافی است در شهری مثل نیویورک یا پاریس یا لندن فقط یک ساعت برق سراسری قطع شود یا دوربین‌های کنترلی از کار بیفتد آنگاه به تعبیر اصحاب فرهنگ در همان کشورهای غربی «شورش اجتماعی» و «غارت‌گری اجتماعی» رخ می‌دهد! 🔸حال، آن کدام پژوهشگر غیرسفارشی و کدام علم آزاد در ایران است که در مسائلی مثل بی‌عفتی اجتماعی، شراب‌خواری علنی، و آسیب‌های اجتماعی مدعی شود که می‌باید و حتی می‌توان با کار فرهنگی و مواجهه نرم‌افزارانه‌ی صِرف اقدام کرد؟! ♦️آری کسی که آزاد از دین، آزاد از حقیقت، آزاد از تجربه زیسته بشری و آزاد از عقلانیت باشد ممکن است چنین راه‌حل‌هایی را ارائه دهد. و ما البته مجاز نیستیم که عقل و خرد خود را به دست چنین افرادی دهیم که خود را از هفت دولت آزاد می‌دانند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡مدیریت انقلابی در دولت شهید رئیسی ♦️دولت شهید رئیسی چگونه توانست ناترازی برق و گاز را مدیریت کند؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ می‌دانیم که دولت زمانی مسؤولیت را بر عهده گرفته بود که مدت‌ها بود بخش‌های وسیعی از کشور، در زمستان گاز نداشتند و در تابستان برق! اما در همان نخستین سال مسؤولیت‌شان همگان شاهد بودیم که به ناگهان این ناترازی‌ها از ادبیات اجتماعی و اقتصادی کشور رخت بربست! اما هیچ کس نپرسید چطور شد؟ چه اکسیری بر ذخایر گاز و نیروگاه‌های برق ما زده شد که چنین معجزه‌آسا همه مشکلات از میان رفت! پاسخ آن یک کلمه است: «اعجاز مدیریت انقلابی». سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم درباره چگونگی مدیریت ناترازی‌های گاز و برق در دولت شهید رئیسی اطلاعات مفیدی در اختیار قرار داده است، امید است مسؤولان دولت چهاردهم با استفاده از این الگو، بر مشکل ناترازی‌های گاز و برق فائق آیند و با بی‌توجهی از کنار این تجربه مهم عبور نکنند: «شهید رئیسی چند اقدام برای مدیریت ناترازی «برق در تابستان» و «گاز در زمستان» داشت، تا نه برق در تابستان که اوج مصرف را داریم قطع شود نه گاز در زمستان. ۱- ساخت انواع نیروگاه‌ها اعم از گازی و خورشیدی و بادی و... را هم توسط دولت و هم بخش خصوصی در اولویت قرار داد به نحوی که در دو سال و نیم دوره مدیریت ایشان، رکورد ساخت نیروگاه در کشور شکسته شد و مجموعا حدود ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد. ۲- صنایع را الزام کرد که برای تامین برق خودشان نیروگاه بسازند و در همین راستا چند نیروگاه هم در دوره ایشان ساخته شد و افتتاح گردید از جمله نیروگاه بوتیا در کرمان و نیروگاه فولاد مبارکه اصفهان و.... ۳- زمان توزیع برق بین صنایع را مدیریت کرد. مثلا با هماهنگی برخی صنایع، شیفت کاری خطوط تولیدی آنها بعضا به روزهای تعطیل و... جابه‌جا شد. ۴- اصلاح الگوی مصرف برق خانگی را هم با سیاست‌های تشویقی در دستور کار قرار داد. به‌طور همزمان از همان روزهای اول که دولت را هنوز تحویل نگرفته بود، از ناترازی گاز مطلع شد و همکاران متخصص خود در این زمینه را مأمور کرد برای حل بحران احتمالی گاز در زمستان چاره‌جویی کنند در این زمینه هم چند اقدام انجام شد: ۱- از فرصت شهریور تا آبان‌ماه که زمان طلایی ذخیره سوخت مایع برای نیروگاه‌هاست را کاملا استفاده کردند و توانستند در همان سال اول ذخایر را از حدود یک میلیارد مترمکعب در اوایل شهریور به حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب در آبان‌ماه برسانند. ۲- نسبت به تامین سوخت مایع برای نیروگاه‌های استان‌های شمالی، شمال شرق و شمال غرب کشور با اولویت اقدام کردند. ۳- هماهنگی دو وزارتخانه نفت و نیرو برای عدم ایجاد چالش را شخصا مدیریت کرد. ۴- در همان تابستان نسبت به حل چالش فی‌مابین با ترکمنستان بابت بدهی و جریمه قرارداد گازی با ترکمنستان اقدام کرد و بدهی حدود ۳ میلیارد دلاری را قسط‌بندی و پرداخت کرد و در پاییز ۱۴۰۰ قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان امضا شد که در رفع ناترازی استان‌های شمالی بسیار مؤثر است. شاه بیت همه این اقدامات مدیریت مدبرانه و فرابخشی شخص رئیس‌جمهور در هماهنگی‌های بین وزارتخانه‌ای و مطالبه و پیگیری حل مسئله و البته مدیریت جهادی وزرای مربوطه بود که اجازه بحران را نمی‌داد. مثلا در زمستان سال ۱۴۰۲ که یک روز در تربت‌جام افت فشار اتفاق افتاد تمام وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها را بسیج کرد برای حل مشکل آنجا با انواع روش‌های مکمل. همه می‌دانستند رئیس‌جمهور شهید شخصا هم تلفنی هم بعضا با حضور در اتاق کنترل وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کرد و همین موضوع برای حل مسئله، انرژی و انگیزه مضاعف در بدنه مدیریتی کشور تولید می‌کرد و آنها را هوشیار می‌کرد تا بموقع اقدامات لازم را به‌عمل آوردند و مثلا در زمستان غافلگیر نشوند. لازم به ذکر است که میزان ذخایر سوخت مایع تحویلی در نیروگاه‌ها در مرداد‌ماه ۱۴۰۳ بیشتر از میزان ذخایر سوخت مایع در مرداد‌ماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده و لذا با مدیریت صحیح می‌بینیم که در زمستان‌های آن سال‌ها قطعی برق و گاز نداشته‌ایم. در حالی‌که اگر تدابیر درست مدیریتی در آن سال‌ها نبود، در نتیجه «هم‌افزایی ناترازی برق و گاز» همین اتفاقی که الان رخ داده است می‌افتاد یعنی قطعی همزمان برق و گاز در زمستان!» درود و رضوان الهی بر روح پاک آن شهید مظلوم باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻راه شناخت شخصیت سیاستمداران ✍️ احمدحسین شریفی 🔹شخصیت واقعی افراد، به ویژه سیاستمداران و چهره‌های مشهور را در نوع مواجهه آنان با رفتار، گفتار یا حوادث غیرمترقبه می‌توان فهمید. 🔸گفتارها و رفتارهایی که در جلسات رسمی و از قبل طراحی شده از آنان مشاهده می‌کنید ممکن است تماماً سناریویی از قبل طراحی شده به هدف حاشیه‌سازی و مشغول‌سازی اذهان عمومی به امور شخصی و بی‌اهمیت باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️زن در واژگان ایرانی- اسلامی و غربی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«واژگان» در هر زبانی، بیانگر روح و معنای حاکم بر فرهنگ اهل آن زبان است. واژگانی که در ادبیات فارسی برای زن به کار برده می‌شود عبارتند از «زن»، «بانو» و امثال آن و در زبان عربی واژه‌ای مثل «مرئة» در مقابل «مرء» و «رجل». با تأمل در این واژگان می‌توان جایگاه و منزلت بلند زنان در فرهنگ ایرانی اسلامی را درک کرد. 🔹واژه «زن» در زبان پهلوی «کَن» گفته می‌شد. کن در زبان اوستایی به معنای «خانه» و «دوست‌ داشتن» بود. و به تعبیر استاد فریدون جنیدی بعدها «کن، با پسوند «ت» به‌‌گونه‌‌‌‌‌ی «کنت» درآمد که در زبان پهلوی برابر با «شهر» است و با دگرگونی «ت» به «د» به‌‌گونه‌‌‌‌‌های «کند»، «کندو» به «خانه‌‌‌‌‌ی زنبور»، و با فروافتادن میانوند «ن» به‌‌گونه‌‌‌‌‌ی «کد»، «کده»، «کته»، «دهکده» و امثال آن درآمد.» بانو هم از ریشه «بان» در زبان اوستایی است که به معنای «فروغ و روشنایی» است و «کدبانو» به معنای «روشنایی و فروغ خانه». بی‌دلیل نیست که در فرهنگ ایرانی اسلامی، زن به عنوان «چراغ خانه» و دختر به عنوان «قرة العین و چشم‌روشنی والدین» شناخته می‌شود. ♦️این در حالی است که در فرهنگ اروپایی و غربی مشهورترین واژه‌ای که برای زن به کار برده می‌شود «woman» است. پسوند «wo» به معنای پیوند و وابستگی و تعلق است. این بدان معناست که در فرهنگ اروپایی، زن به عنوان موجودی وابسته به مرد و غیرمستقل تلقی می‌شده است. موجودی که از خودش هیچ شأن و منزلت مستقلی ندارد، همه هویت او وابستگی‌اش به مرد است. 🔸ما برای بیان نوع انسان از واژه «بشر» یا «انسان» یا «آدم» استفاده می‌کنیم. اما غربیان از واژه «mankind». و این نشان می‌دهد که هویت بشریت اختصاص به مرد دارد و زنان هم به دلیل پیوندی که با مردان برقرار می‌کنند، می‌توانند در زمره بشر به شمار آیند! زنان فی‌الواقع «زائده»‌ای بر مردان دانسته می‌شوند. این نوع نگاه هنوز هم در فرهنگ غربیان وجود دارد به گونه‌ای که زنان به محض ازدواج، نام خانوادگی پیشین خود را از دست می‌دهند و در زمره متعلقات فامیلی شوهر درمی‌آیند! اگر از همسر اول طلاق بگیرد و ازدواج کند، نام خانوادگی همسر دومش برای او ثبت می‌شود! و به همین ترتیب همسر سوم و ...؛ و اگر بیوه بماند و ازدواج نکند، تا ابد نام خانوادگی همان همسری که از او طلاق گرفته است بر روی او هم خواهد ماند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸 فهرست ۱۰۰ شورای عالی در ایران! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1-شورای عالی انرژی 2-شورای عالی آمار 3-شورای عالی آب 4-شورای عالی خرما 5-شورای عالی هنر 6-شورای عالی امنیت ملی 7-شورای عالی انرژي اتمي 8-شوراي عالي پول و اعتبار 9-شوراي عالي فولاد 10-شوراي عالي طنز 11-شوراي عالي اقتصاد ‏12-شورای عالی تصادفات 13-شورای عالی صادرات 14-شورای عالی صنایع 15-شورای عالی گمرک 16-شورای عالی حفاظت محیط زیست 17-شورای عالی صنایع دریایی 18- شورای عالی خاک 19- شورای عالی فضای مجازی 20-شوراي عالي استاندارد 21-شوراي عالي استانداری 22-شورای عالی استان‌ها ‏23-شوراي عالي بیمه 24-شورای عالی ثبت 25-شورای عالی سپاه 26-شوراي عالي بورس 26-شورای عالی اشتغال 28-شورای عالی جوانان 29-شوراي عالي حج و زیارت 30-شورای عالی انقلاب فرهنگي 31-شورای عالی حفاظت آثار باستانی 32-شورای عالی اقیانوس‌شناسی کشور 33-شورای عالي زیست‌فناوری ‏34-شورای عالی مناطق آزاد تجاری–صنعتی 35-شورای عالی سازمان بنادر و کشتیرانی 36-شورای عالی نقشه‌برداری کشور 37-شورای عالی هماهنگی ترابری 38-شورای عالی صنعت دریانوردی 39-شوراي عالي فناوری اطلاعات 40-شورای عالی فرهنگ و هنر 41-شورای عالی عمران مرزها 42-شوراي عالي بهداشت ‏43-شورای عالی سلامت 44-شورای عالی معادن 45-شورای عالی اوقاف 46-شورای عالی ورزش 47-شورای عالی اداری 48-شورای عالی بانک‌ها 49-شورای عالی مالیاتی 50-شورای عالی عشایری 51-شورای عالی الکترونیک 52-شورای عالی دفاع و امنیت 53-شوراي عالي اجرایی بهداشت 54-شورای عالی طرح‌های انقلاب ‏55-شورای عالی برنامه‌ریزی کشوری پیشگیری از عفونت HIV 56-شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا 57-شورای عالی هماهنگی صادرات خدمات فنی و مهندسی 58-شورای عالی نظارت بر دفتر خدمات حقوقی بین المللی 59-شورای عالی حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ‏60-شورای عالی ستاد مبارزه با قاچاق و مواد مخدر 61-شورای عالی گسترش و نوسازی صنایع ایران 62-شورای عالی صندوق توسعه کشاورزی ایران 63-شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری 64-شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی 65-شورای عالی اطلاعات و جهانگردی 66-شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی 68-شورای عالی برنامه‌ریزی 69-شورای عالی اطلاع‌رسانی 70-شورای عالی سرمایه‌گذاری 71-شورای عالی تامین اجتماعی 72-شورای عالی شرکت‌های دولتی 73-شورای عالی هواپیمایی کشوری 74-شورای عالی کمیته ملی المپیک 75-شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ‏76-شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ 77-شورای عالی شرکت ملی نفت ایران 78-شورای عالی فرهنگ و آموزش عالی 79-شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی 80-شورای عالی موسیقی صدا و سیما 81-شورای عالی انفورماتیک کشور 82-شورای عالی آموزش و پرورش 83-شورای عالی توسعه قضایی 84-شورای عالی فضایی ‏85-شورای عالی تهیه کنندگان 86-شورای عالی پژوهش‌های علمی کشور 87-شورای عالی کمیسیون ملی آیسسکو 88-شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف 89-شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور 90-شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای 91-شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ‏92-شورای عالی نظارت و بازرسی 94-شورای عالی مبارزه با جرم پولشویی 95-شورای عالی قطب‌های علوم پزشکی 96-شورای عالی استیناف فدراسیون فوتبال 97-شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور 98-شورای عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات ‏99--شورای عالی آموزش‌های علمی – کاربردی 100- شورای عالی پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی و منابع طبیعی 🔻نکته: مشابه این شوراها را در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت و ... هم داریم! در این میان، به نظر می‌رسد جای «شورای عالی تنظیم شوراهای عالی» خیلی خالی است😂 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️توصیه امام خمینی به انس با ادعیه و مناجات‌های مأثوره 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸امام خمینی(ره) نه تنها خود انسی دائمی و همیشگی با ادعیه و مناجات‌های مأثوره از ائمه اطهار(ع) داشت که یکی از توصیه‌های همیشگی ایشان به دیگران نیز ارتباط و انس دائمی با ادعیه و بهره‌گیری معنوی و علمی از آنها بود. 🔻در توصیه‌ای به فرزندشان، سیداحمد(ره) در این باره می‌نویسد: «پسرم! دعاها و مناجات‌‏هايى كه از ائمه معصومين- عليهم السلام- به ما رسيده است بزرگ‌ترين راهنماهاى آشنايى با او- جلّ و علا- است و والاترين راهگشاى عبوديّت و رابطه بين حق و خلق است و مشتمل بر معارف الهى و وسيله انس با او است و ره‌آورد خاندان وحى است و نمونه‏‌اى از حال اصحاب قلوب و ارباب سلوك است. وسوسه‏‌هاى بى‏‌خبران تو را از تمسّك به آنها، و اگر توانى از انس با آنها، غافل نكند. ما اگر تمام عمر به شكرانه آنكه اين وارستگان و واصلان به حق، ائمه ما و راه‌نمايان مايند به نيايش برخيزيم از عهده برنخواهيم آمد.» 🔻در کتاب ارزشمند شرح حدیث جنود عقل و جهل می‌نویسد: «هر كس مراجعه به احاديث شريفه اهل بيت عصمت و طهارت كند، خصوصاً كتاب «اصول كافى» شريف و «توحيد» شيخ «صدوق» و همين طور كتاب «نهج البلاغه» و ادعيه مأثوره از آن بزرگواران خصوصاً «صحيفه سجّاديه» از روى تدبّر و تفكر، خواهد دانست كه مشحون از علوم الهيه و معارف ربّانيه و اسماء و صفات و شئون حضرت حق- جلّ و علا- هستند، بى‌‏حجاب اصطلاحات و قيود مفهومات، كه هر يك حجاب روى جانان است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻عجب آیه‌ی انسان‌ساز، پرمعنا و تأمل‌‌برانگیزی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا (نساء، ۱۴۷) خدا چه نيازى به مجازات شما دارد اگر شكرگزارى كنيد (و نعمتها را بجا مصرف نماييد) و ايمان آوريد؛ خدا شكرگزار و آگاه است. 🔸ای کاش همه ما در کار خود، در قضاوت‌های خود، در تحلیل‌های خود تأمل کنیم، ممکن است برخی از گرفتارها و عذاب‌های مادی و معنوی، فردی و اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ما معلول غفلت از نعمت شکر‌گزاری باشد! ممکن است نتیجه قدرناشناسی‌ها از زحمات و تلاش‌های مدیران و خادمان مخلص باشد! 🔻باید صدای خدا را شنید. باید در آیات انسان‌ساز و جامعه‌ساز قرآن بیشتر تأمل کرد. مفهوم این آیه را دقت کنید؛ چقدر قاطعانه سنت الهی را بیان می‌کند: «اگر شکرگزار نعمت‌ها نباشید، خداوند شما را عذاب خواهد کرد» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔸علائم الظهور 🔻رهبر فرزانه انقلاب،‌ حضرت امام خامنه‌ای: در موضوع علائم الظهور؛ «از کار عامیانه و جاهلانه به شدت باید پرهیز کرد»؛ « از کارهای منحرف‌کننده و غلط‌انداز باید پرهیز کرد»؛ «از تطبیق علائم ظهور به شدت پرهیز کنید.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم انسانی (Trimmed).mp3
10.57M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه اول: اهمیت علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️بی‌حجابی؛ معضلی فرهنگی یا سیاسی؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸مدت‌هاست که پیوند نامبارک و توافق نانوشته‌ای از «ساده‌لوحان مذهبی»، «سیاست‌بازان لیبرالی» و «نفوذی‌های فرهنگی» همسو با «رسانه‌های دشمن» و پشتیبانی «سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری» به گونه‌های مختلف به تصمیم‌‌گیران و متصدیان امور در جامعه ما چنین القاء کرده و می‌کنند که تنها راه مواجهه با معضلات فرهنگی و اجتماعی و ناهنجاری‌هایی مثل بی‌حجابی «کار فرهنگی» است! و به شدت و به صورت جبهه‌ای هماهنگ از مواجهه سخت و قانونی با چنین ناهنجاری‌هایی برحذر می‌دارند و بلکه علیه هر اقدامی عملی برای مواجهه با این «گناه سیاسی» موضع‌گیری‌ می‌کنند! 🔻در حالی که این یک «بی‌صداقتی آشکار» و «نگاه ضد فرهنگی» است. هرگز نمی‌توان انتظار داشت که با ساخت پویانمایی‌هایی مثل «سیاه‌ ساکتی» و «بابا برقی» و امثال آن، یک ناهنجاری اخلاقی یا اجتماعی را برطرف کرد. 🔸این یک اصل مسلمِ علمی، تجربی، عقلی و دینی است که بدون در نظر گرفتن مجموعه‌ای از «تشویق‌ها» و «تنبیه‌ها» و بدون توجه همزمان و هماهنگ به ابعاد «نرم‌افزاری» و «سخت‌افزاری»، هرگز نمی‌توان هیچ هنجاری را در هیچ جامعه‌ای نهادینه‌ کرد. 🔻لطفاً به این پرسشها دقت کنید: ✔️کدام کار فرهنگی است که در طول پنج دهه گذشته برای هنجارسازی انجام نگرفته است؟! ✔️مراکز فرهنگی ما و مراکز رسمی آموزشی و تربیتی چه کار یا کارهایی باید انجام می‌دادند که انجام نداده‌اند؟! ✔️آیا واقعاً پدیده بی‌حجابی و رواج بی‌عفتی در جامعه ما محصول کم‌کاری‌های فرهنگی ماست؟! 🔸هرگز ادعا نمی‌کنم که کارهای فرهنگی معصومانه‌ای درباره حجاب انجام گرفته یا از همه ظرفیت‌های در اختیار بهره گرفته‌ایم؛ اما به یقین بیش از هنجارهای دیگر در خصوص مسأله حجاب کار شده است. اما باید دانست که اساساً مسأله بی‌حجابی و بی‌عفتی مسأله‌ای صرفاً «فرهنگی» نیست؛ جنگی «امنیتی» و «سیاسی» است. ترویج بی‌حجابی بخشی از هجوم همه‌جانبه علیه بنیان‌های نظام اسلامی است. هدف از این هجوم، تخریب زیرساختهای ایمانی دفاع از انقلاب است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
♦️مطلقا استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر حکیم انقلاب در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۴ در دیدار جمعی از دانشجویان فرمودند: «از عناصری که نامطمئن بودنِ خودشان را اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید. بعضی‌ها هستند که نشان دادند و ثابت کردند که عناصر نامطمئنّی‌اند. برای چه کسی نامطمئنند؟ برای شخص حقیر؟ نه. ... بی‌اعتمادی خودشان را برای نظام ثابت کردند، برای کشور ثابت کردند، برای جمهوری اسلامی ثابت کردند؛ هم برای اسلامیّتش، هم برای جمهوریّتش. همین‌هایی که سال ۸۸ آن بازی را راه انداختند، خب اینها با جمهوریّت نظام جمهوری اسلامی مخالفت کردند، بدون هیچ منطقی، بدون هیچ حرف قابل قبول و پسندیده‌ی در مقابل آدم‌های باانصاف. اینها نامطمئنند؛ من استفاده‌ی از اینها را مطلقاً توصیه نمی‌کنم، به‌هیچ‌وجه؛ نه به شماها و نه به هیچ دانشجویی و نه به هیچ دانشگاهی توصیه نمی‌کنم.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۲.mp3
10.02M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه دوم: ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡جایگاه علمی حضرت زهرا(س) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جایگاه علمی فاطمه زهرا سلام الله علیها در نزد عامه مسلمانان تا آنجا بوده است، که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسلامی در دنیا، به نام مبارک ایشان نامگذاری شده است: «دانشگاه الازهر». همانطور که در اسناد این دانشگاه آمده است این عنوان از نام مبارک زهرا سلام الله علیها گرفته شده است. علامه مجلسی در وصف می‌گوید: تحيّر من العجب منها و الإعجاب بها أحلام الفصحاء و البلغاء؛ عقول فصیحان و بلیغان از اعجاب و شگفتی آن متحیر می‌مانند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر بعدی از ابعاد زندگی سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجاب‌انگیز مواجهه خواهیم شد: یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسان‌های همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساق‌های پایش ورم کرده بود» دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیح‌ترین و بلیغترین خطبه‌های امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه می‌گوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیبایی‌های ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبه‌های نهج البلاغه است. درسنامه‌ خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعت‌شناسی و سیاست اسلامی است. سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبه‌های برجای مانده از او نشان می‌دهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود. چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیت‌نامه بسیار هوشمندانه او، نشان می‌دهد که یکی از حکیم‌ترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است. پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان می‌فرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد. شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهم‌السلام را تربیت کرد. هفت. از جهت خانه‌داری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علی‌ابن ابی‌طالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت می‌کرد. هشت. از حیث وظیفه‌شناسی اجتماعی و موقعیت‌سنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود. نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع می‌کرد. 🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامع‌الاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۳.mp3
7.9M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه سوم: ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️جایگاه علمی افتخارآمیز زنان در جمهوری اسلامی ایران 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته کشور در تاریخ ۲۷ آذر فرمودند: «در دوران انقلاب، پیشرفت بانوان در کشور ما، پیشرفت بسیار خوبی است. ما این‌همه دانشمند زن، هیچ وقت نداشتیم؛ این‌همه استاد دانشگاه زن، هیچ وقت نداشتیم؛ این‌همه شاعر زن، این‌همه نویسنده‌ی زن، این‌همه هنرمند زن، آن هم با تدیّن، هیچ وقت نداشتیم.» این حقیقتی افتخارآمیز است که البته دشمنان زیرک ما به خوبی هم از آن اطلاع دارند؛ و به همین دلیل همه تلاش شیطانی خود را در نادیده گرفتن آن و تغییر اولویت‌های زنان و دختران در جمهوری اسلامی به کار گرفته‌اند. آنان با شعار دروغین دفاع از حقوق و آزادی زنان به دنبال برهنه‌سازی و عفت‌سوزی و کرامت‌سوزی آنان هستند و گمان می‌کنند از این راه می‌توانند زنان را در مقابل اسلام و ارزش‌های اسلامی قرار دهند. ♦️آماری از افتخارات علمی زنان در جمهوری اسلامی بر اساس پایگاه‌های معتبر علم‌سنجی جهان: یک. بر اساس فهرست پایگاه استنادی ESC (Essential Science Indicators) یکصد و هفتاد و هفت (۱۷۷) بانوی دانشمند ایرانی در ۱۵ حوزه موضوعی علوم کشاورزی، پزشکی بالینی، زیست‌شناسی و زیست شیمی، شیمی، داروشناسی و سم‌شناسی، علم اعصاب و روان، مهندسی علوم روان‌پزشکی/ روانشناسی، علوم کامپیوتر، زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک، علوم اجتماعی، کلیات، فیزیک، علوم گیاهی و جانوری، ایمنی‌شناسی و برخی در چند رشته جزو یک درصد دانشمند پر استناد دنیا هستند. دو. بر اساس داده‌های پایگاه استنادی ISC که پژوهشگران ایرانی پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری را شناسایی می‌کند، ۴۰ نفر از بانوان پژوهشگر در ۱۴ حوزه موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری، شامل روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، زبان‌ و زبان‌شناسی، کسب و کار، مدیریت و حسابداری، هنر و معماری، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، فلسفه، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، زبان و ادبیات، جزو پراستنادترین دانشمندان ایرانی هستند. سه. بر اساس آخرین گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، از مجموع ۴۸۱۸ پژوهشگر پر استناد ایرانی (اعم از دانشمندان یک درصدی و دو درصدی در پایگاه‌های مختلف علم‌سنجی) تعداد ۶۶۵ بانوی پر استناد حضور دارند که قریب به ۱۴ درصد از پژوهشگران پراستناد کشور را تشکیل می‌دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نبینی هیچ‌کس عاجزتر از خویش 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از توصیه‌های مهم قرآن این است که پیش و بیش از آنکه دغدغه هدایت یا ضلالت دیگران را داشته باشیم، باید مراقب گفتار و رفتار و عملکرد خودمان باشیم. مع الاسف بسیاری از افراد وضعیتی برعکس دارند. دائماً در در جستجوی عیوب دیگران‌اند و غافل از خویشتن! يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (مائده، ۱۰۵) «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافته‌اید، گمراهی کسانی که گمراه شده‌اند، به شما زیانی نمی‌رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ و شما را از آنچه عمل می‌کردید، آگاه می‌سازد» علیه السلام: يَا أَيُّهَا النَّاسُ، طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ؛ (نهج،‌خ۱۷۶) اى مردم خوشا كسى كه پرداختن به عيب خويش وى را از عيب ديگران بازدارد.» در گلستان در باب اخلاق درویشان می‌گوید: یاد دارم که در ایام طُفولیّت مُتَعَبِّد بودمی و شب‌خیز و مُوْلَعِ زهد و پرهیز. شبی در خدمتِ پدر، رَحْمَةُ اللهِ عَلَیْهِ، نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مُصْحَفِ عزیز بر کنار گرفته و طایفه‌ای گردِ ما خفته. پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمی‌دارد که دوگانه‌ای بگزارد. چنان خوابِ غفلت برده‌اند که گویی نخفته‌اند که مرده‌اند. گفت: جانِ پدر! تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستینِ خلق افتی. نبیند مدّعی جز خویشتن را که دارد پرده‌ی پندار در پیش گرت چشمِ خدابینی ببخشند نبینی هیچ‌کس عاجزتر از خویش @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۴.mp3
7.9M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه چهارم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش سوم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️منشور اسلامی زن 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با جمعی از بانوان کشور در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۳ ضمن اشاره به لزوم داشتن منشوری اسلامی درباره زن، به برخی از مواد مهم آن اشاره کردند: 1️⃣«زوجیّت» و تشکیل خانواده؛ 2️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد برای رسیدن به حیات طیبه؛ 3️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد از لحاظ توانایی‌های فکری و روحی؛ 4️⃣نقش‌های متفاوت زن و مرد در محیط خانواده؛ 5️⃣محدودیت‌های زن و مرد از لحاظ ارتباطات معاشرتی؛ در این منشور باید تصریح شود که مسأله حجاب، عفاف و نگاه از نگاه اسلام مهم و غیر قابل اغماض است؛ 6️⃣مسئله ارزش معنوی «مادری»؛ که از نگاه اسلام یک افتخار است؛ اسلام، «خدمت به مادر»، «اطاعت از مادر» و «احترام به مادر» را موجب بهشتی شدن انسان می‌داند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نشانه‌های حقارت و سست‌عنصری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️از مهم‌ترین نشانه‌های افراد ناتوان، حقیر و سست‌عنصر این است که: ✔️«کارآمدی» خود را در «ناکارآمدی» دیگران تعریف می‌کنند! ✔️«موفقیت» خود را در «شکست» دیگران می‌جویند! ✔️به جای «بالا کشیدن خود»، همواره در اندیشه «پایین‌ کشیدن دیگران‌»اند! ✔️به جای «تقویت اراده» خود، دنبال «بی‌اراده کردن» دیگران‌اند! ✔️به جای تقویت «مهارت‌های حل مسأله»، در آرزوی محالِ یک «زندگی بی‌مسأله»‌اند! ✔️علیرغم آنکه همه تلاش خود را برای پذیرش یک «پست مدیریتی» به کار می‌گیرند، اما توانایی شگفت‌انگیزی در «فرافکنی و مسؤولیت‌گریزی» دارند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۵.mp3
11.9M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه پنجم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش چهارم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️اعجاز سکوت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در بسیاری از موارد سکوت، بهترین واکنش دربرابر افراد تندخو، بداخلاق، خشن، بی‌منطق و بی‌ادب است! 🔻قرآن می‌فرماید یکی از ویژگی‌های مهم «عباد الرحمن» این است که: إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (فرقان، ۶۳) و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند) 🔸 در گلستان(باب چهارم، در فواید خاموشی) می‌گوید: «جالینوس ابلهی را دید؛ دست در گریبان دانشمندی زده و بی‌حرمتی همی‌ کرد. گفت: اگر این [دانشمند] نادان نبودی، کارِ وی با نادانان بدینجا نرسیدی. یکی را زشت‌خویی داد دشنام تحمّل کرد و گفت: ای خوب فرجام بتر زآنم که خواهی گفتن، آنی که دانم، عیب من چون من ندانی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۶.mp3
8.02M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه ششم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش پنجم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیریت، خلاقیت و نوآوری در کلام حاج قاسم سلیمانی «مدیر باید خلاق باشد، نوآور باشد، مبتکر باشد، از دل بحران خلاقیت ایجاد کند. بحران را دور بزند، بحران را سرکوب کند، بحران را به ضد بحران تبدیل کند...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«زنهار تا نستانی؛ که به پنجاه راضی گردند» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سعدی در گلستان (باب چهارم، در فواید خاموشی)، حکایتی بسیار شیرین، زیبا و خواندنی نقل می‌کند: «یکی در مسجدِ سنجار به تطوّع بانگ گفتی به ادایی که مستمعان را از او نفرت بودی؛ صاحب مسجد امیری بود عادلِ نیک‌سیرت؛ نمی‌خواستش که دل‌آزرده گردد. گفت: ای جوانمرد! این مسجد را مؤذّنانند قدیم، هر یکی را پنج دینار مرتّب داشته‌ام، تو را ده دینار می‌دهم تا جایی دیگر روی. بر این قول اتّفاق کردند و برفت. پس از مدّتی در گذری پیش امیر باز آمد. گفت: ای خداوند! بر من حیف کردی که به ده دینار از آن بُقعه به در کردی که اینجا که رفته‌ام، بیست دینارم همی‌دهند تا جای دیگر روم و قبول نمی‌کنم! امیر از خنده بی‌خود گشت و گفت: زنهار! تا نستانی که به پنجاه راضی گردند!» ♦️این داستان، حکایت حال برخی مدعیان ناکارآمد و حاشیه‌ساز و در عین حال پرتوقع و زیاده‌خواه است که معمولاً در همه سازمان‌ها (به ویژه سازمان‌های دولتی) یافت می‌شوند. کسانی که تنها هنری که در آن تخصص دارند، فرافکنی و حاشیه‌سازی و زیاده‌خواهی است. مع الاسف قوانین اداری و استخدامی در کشور ما به گونه‌ای است که مدیران سازمان‌ها نمی‌توانند آنگونه که شایسته است با آنها برخورد کنند؛ ای کاش قوانین به گونه‌ای بود که به مدیران اجازه می‌داد تا اگر امکان اخراج چنین افرادی را ندارند، حقوق مادام‌العمر آنها را پرداخت کنند، اما اجازه ورود آنها را به سازمان ندهند! زیرا چنین افرادی نه تنها خود، هیچ خدمت شایسته‌ای انجام نمی‌دهند، که همچون ویروسی مسری، کارکرد بقیه اجزای سازمان را نیز مختل می‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۷.mp3
12.69M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶جلسه هفتم: «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی: بخش پایانی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
عکس یادگاری با برخی از دانشجویان شرکت کننده در محفل قرآنی اسرا. این محفل مدتهاست که به ابتکار، درایت و مدیریت جمعی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه قم تشکیل شده و در موضوع تجوید، درک مفاهیم، حفظ و تفسیر قرآن فعالیت می‌کند. صبح‌خیزی و سلامت طلبی چون حافظ هر چه کردم همه از دولتِ قرآن کردم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از شرایط داشتن یک زندگی درست آن است که فقط در مورد مسائلی سخن بگوییم که از آنها «آگاهی» داریم. آن هم «آگاهی کافی و مطمئن»؛ و هرگز درباره اشخاص، افعال، تصمیمات یا مسائلی که از آنها آگاهی درستی نداریم، داوری نکنیم. به ما دستور می‌دهد که هرگز با اطلاعات و داده‌های ناقص یا بر اساس سوء‌ظن، به داوری دیگران نپردازیم؛ حتی اگر بالمآل معلوم شود که داوری ما بر اساس داده‌های نامطمئن، درست از آب درآمده باشد. وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا (اسراء، ۳۶) از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. رهبر فرزانه انقلاب ذیل همین آیه می‌فرماید: «اگر چنانچه ما چیزی را به کسی نسبت بدهیم که در او نیست، خب این می‌شود تهمت. اگر چنانچه چیزی را بگوئیم که به آن علم نداریم؛ مثلاً یک شایعه است - یک نفری یک حرفی را از قول یکی نقل می‌کند، ما هم همان را دوباره تکرار می‌کنیم - خب، این کمک کردن به شایعه است، این شایعه‌پردازی است؛ قول به غیر علم است. قول به غیر علم، خود قولش هم اشکال دارد، عمل کردن به آن امر غیرمعلوم و بدون علم هم اشکال دارد؛ «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ». «لا تَقْفُ»، یعنی چیزی را که علم به آن نداری، دنبال نکن، دنبال نرو. دنبال کردن، هم در زمینه‌ی عمل هست، هم در زمینه‌ی گفتار هست.(۱۶ مرداد، ۱۳۹۱) از نظر فقهی هم کسانی که قول غیرعلم می‌گویند یا شایعه‌سازی می‌کنند و یا با پخش شایعه‌ها به شایعه‌سازان کمک می‌کنند، از عدالت ساقط‌اند؛ نه شهادت آنان پذیرفته است و نه می‌توان نماز را به امامت آنان اقامه کرد. علیه السلام می‌فرماید: لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّن؛ داوری، با تکیه بر گمان، عادلانه نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹