البیان
🖊 اسلام و اجتماع 🔹انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در ز
🖊 اسلام و اجتماع
🔹 طبیعت انسانی در زندگانی خود منظور و مقصدی بالاتر از این ندارد که بقای وجـود خویش را ( تا می تواند ) تأمین کرده ، به خواست های غریزی خود برسد . انسان اگر در نخستین قدمی که بر می دارد با همنوعان خـود گرد هم آمده ، اجتماعی منعقد می کند و بـرای حفظ اجتماع زیر بار قوانین و مقرراتی رفته ، به همان اندازه از آزادی فردی محروم می شود ، همه برای این است که می خواهد با محرومیت از بخشی از آزادی خود ، بخشی دیگر از آزادی را به دست آورده ، از آن برخوردار شود و بقای وجود و خواستهای غریزی خود را بهتر تأمین نماید .
🔸اصل در سعادت و خوشبختی انسان - به حسب آفرینش سعادت فرد است ، و سعادت اجتماع فرع آن است ، نه به عکس . به عبارت دیگر : مقصود آفرینش طبیعت انسانی است که همانا وجود فرد است نه هیئت اجتماعی افراد ، و انسان که به سوی عقد اجتماع هدایت می شود برای نگهداری فرد است . انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در زندگی خود که ناگزیر اجتماعی خواهد بود اتخاذ نماید . بخورد ، بنوشد ، بپوشد ، بیارآمد ، همسر گیرد ، فرزند بیاورد و در راه تأمین نیازمندی های خود بکوشد و با تفکر خود راه تأمین بقا را هموار کند .
🔺اسلام ، روش جاری و قوانین موضوعه خود را بر اساس « اخلاق » بنا می نهد و با تاکید و اصرار فراوان ، مردم را با اخلاق پاک ، بار می آورد ، زیرا اجرای قوانین عملی در گرو و بر عهدهٔ اخلاق است ، چرا که اخلاق در نهان و آشکار و خلوت و جلوت ، وظیفه و کار خود را بسیار بهتر از یک پلیس مراقب و یا هر نیروی دیگری که در حفظ نظم کوشش کند ، انجام دهد .
📚بررسی های اسلامی
#علامه_طباطبایی
@albayann
تفسیر الحمدلله بر مدار انسان شناسی.mp3
4.07M
🎙 #بشنوید
🔹فضیلت و جامعیت الحمد الله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره)
🔸جایگاه و منزلت آیه الحمد الله در حکمت نظری
➖مبنای حضرت امام در تفسیر الحمد الله بر مدار انسان شناسی
🖊استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند.
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی
📚 مقالات فلسفی ص ۱۸۴
#شهید_مطهری
@albayann
البیان
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 📚 مقالات فلسفی ص ۱۸۴ #شهید_مطهری @alba
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی
🔹نيستي را نميتوان از بطن هستي استنتاج کرد. بر فرض اينکه اصل سخن هگل درست باشد که هستي وقتي با قطع نظر از هر چيز ديگر در نظر گرفته شود، چون تعين ندارد پس هيچ و پوچ است (که خود اين حرف باطل است و بر فرض صحت همان اصالت ماهيت و اعتباريت وجود است) تازه معنياش اين است که «هستي نيست». «هستي نيست» غير از اين است که هستي نيستي را در بطن خود دارد.
🔸يکي انگاشتن ايندو ناشي از فرق نگذاشتن ميان دو قضيه است که در منطق يکي را قضيه «سالبه محصّله» و ديگري را «موجبه معدولة المحمول» مينامند. «هستي نيستي است» يک قضيه موجبه معدولة المحمول است و با قضيه سالبه محصله (هستي نيست) فرق دارد و همين فرق نگذاشتن است که منشأ دستگاه فلسفي بزرگ هگل شده است.
➖اشتباه بزرگ هگل اين است که قضيه سالبه محصله را با موجبه معدولة المحمول اشتباه کرده است يعني بر فرض اينکه هستي در ذات خودش نيست، هستي منتفي ميشود نه اينکه نيستي با هستي توأم ميشود.
📌به اين مثال توجه کنيد: يکوقت شما ميگوييد: «الف ب نيست»- که بهتر است بگوييم: «نيست الف ب»- که نيستي مانند کسي که کلاهي را از سر ديگري برميدارد «ب» بودن را از سر «الف» برميدارد. «نيست الف ب» قضيه سالبه است. ولي يکوقت ميگوييم «الف نا «ب» است». در اينجا چيزي از «الف» نفي نکردهايم بلکه چيزي براي او اثبات کردهايم و آن نا «ب» بودن (غير «ب» بودن) است.
🔹اينجاست که وجود و عدم به اعتباري با يکديگر ترکيب شدهاند. در قضيه «زيد ايستاده نيست» از زيد حالت ايستاده سلب شده و در قضيه «زيد ناايستاده است» براي او حالت ناايستاده اثبات شده است. فرق اين دو نوع قضيه فرق ميان «مرد نيست» و «نامرد است» ميباشد. در نامرد بودن فقط سلب مرد بودن نشده بلکه يک چيزي هم اثبات شده است.
🔺قضاياي نوع اول را که در آن محمول عاري از ادات سلب است و فقط رابطه، رابطه سلبي است «سالبه محصّله» و قضاياي نوع دوم را که رابطه آنها رابطه ايجابي و محمولشان همراه با ادات سلب است «موجبه معدولة المحمول» مينامند و ميگويند در موجبه معدولة المحمول يک چيزي هم لابلاي محمول براي موضوع اثبات گرديده است؛ و اينجاست که به فرض پذيرفتن حرف هگل که ميگويد «هستي نيست» بايد گفت اين «نيست» رفع است از براي هستي، نه اينکه «هستي هست ناهستي» که اولي سالبه محصله و دومي موجبه معدولة المحمول است و اشتباه هگل در اين است که در مقدمه، قضيه سالبه ميگويد و در پايان معدوله نتيجه ميگيرد!
📚مقالات فلسفی ص۱۸۴
#شهید_مطهری
#فلسفه
#اصول
@albayann
🖊دعای عوام بهتر مستجاب می شود تا علما
⁉️شخصی از آیت الله طباطبایی پرسید : « این دعاهای عربی را که عامه مردم بخوانند ، نمی فهمند ؛ آیا خواندن همان الفاظ آن دعاها -بی آنکه معانی آن را بدانند- اثری دارد ؟! »
✅جناب علامه طباطبایی فرمودند : « اتفاقاً آن دعاها برای عامه مردم که زبان عربی و معانی آنها را نمی دانند بهتر مستجاب می شود ! زیرا نفس خود را به نفس امامان ( علیهم السلام ) متصل می کنند و از خدا می خواهند هر چه امامان با خواندن این دعاها می خواستند ، به آنان هم بدهد اما ما به اندازه فهم خودمان از آن دعاها ، از خدا می خواهیم ! »
📚 زمهر افروخته ، ص 160 ، به نقل از ، علی سعادت پرور
#علامه_طباطبایی
#درس_اخلاق
@albayann
💠آستان قدس رضوی، مرکز ایران
🔹امروز میهمانهای ما بسیار عزیزند. این میهمانهای عزیز از جایی می آیند که دلهای ملائکة الله به آنجا متوجه است. اصلًا مرکز ایران آستان قدس است. و ما امیدواریم که همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی - سلام الله علیه - قرار بدهد.
📌 و شماها چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان زندگی می کنید، چه آنهایی که خدمتگزار مستقیم آستانه هستند و چه آنهایی که در آستان مقدس، خدمتگزار به ملت و اسلام و جمهوری اسلامی هستند.
🔸همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا - سلام الله علیه - هستند. استاندار و نیروی هوایی و انجمنهای اسلامی و همه اینها جزء کارمندان آن آستان مقدس اند.
📌 و شما برادرانی که در آستان مقدس مستقیماً کار می کنید، از خوشبختی بزرگی برخوردارید که شاید خیلی توجه به او نباشد. و من امیدوارم که ان شاء الله تعالی، به برکت آن آستان مقدس، جمهوری اسلامی همان طوری که تاکنون پیروزمندانه پیش رفته است، از این به بعد هم پیش برود و این جمهوری اسلامی باقی باشد با اسلامیت خود تا وقتی که، زمانی که به حضور بقیّة الله این جمهوری مشرّف شود و مسائل را در خدمت ایشان حل کند.
📚(همان؛ ج ۱۶، ص: ۳۷۸)
🌱 ولادت با برکت #امام_رضا علیه السلام مبارک باد.🌱
#امام_خمینی
#اهل_بیت
@albayann
هدایت شده از البیان
تمدن اسلامی.mp3
709.3K
🔊 #بشنوید
💠نگاه تمدنی به شکل گیری تمدن اسلامی و شیعی
🔰استاد آیت الله فرحانی
⁉️آیا اسلام سابقه تمدنی دارد؟
🔹فیلسوفان تمدنی, بین چندین تمدن مهم تمدن اسلامی را به برکت ائمه هدی تحلیل میکنند که این تمدن متاثر است از دو حرکت:
یکی حرکت وجود مقدس امام صادق،که ائمه اهل سنت را به رشد علمی،انقلاب علمی ایجاد کرد
یکی حرکت ثامن الحجح،در هجرتشان به ایران
🔸اینکه ما دو کانون مهم تمدنی داریم یعنی ایران و عراق،یکی به خاطر هجرت حضرت امیر به عراق است و یکی به خاطر هجرت ثامن الحجج به ایران است.
👈🏻این نگاه تمدنی ریشه در سیره اهل بیت دارد
در تولید علم در تولید فکر وجود مقدس امام صادق و #امام_رضا علیهماالسلام نقش عجیبی ایجاد کردند.
#دهه_کرامت
#اهل_بیت
@albayann
ولادت امام رضا علیه السلام.mp3
2.85M
🎙 #بشنوید
🌱ولادت با سعادت حضرت امام رضا علیه السلام مبارک باد.🌱
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
🔹ماه ذی القعده ماه بزرگی است، خیلی از بزرگان از این ماه خود را برای روز عرفه و ماه قربان و ایام معلومات آماده میکنند.
🔸ورود در صیام ۳ روز ذی القعده و نماز یکشنبه های این ماه از اعمالی است که بسیار تاکید شده است،
📌ذی القعده خصوصیتی دارد که با ولادت حضرت امام رضا علیه السلام گره خورده ، که درک معنوی از این ماه بدون رضایت امام رضا معنا ندارد...
🔹توسل به حضرت رضا و ضامن شدن حضرت نزد امیرالمومنین...
#امام_رضا
#اهل_بیت
@albayann
🔶تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام داود کوتی در دو فصلنامه تخصصی #آفاق_فقاهت
در عنوان:
کیفیت پیدایش انسان در عالم ماده
📌در سیر علمی انسان شناسی ۲ سرفصل مهم وجود دارد که غالب فلاسفه از آن بحث کرده و نظرات مختلفی در آن اتخاذ کرده اند اول بحث تجرد روح انسان است که ملاصدرا در این مدعا ۱۱ دلیل اقامه کرده است و بحث دوم حدوث یا قدم روح و نفس انسان است که نگارنده نظرات مختلف را ذکر و با استدلالات مربوطه جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس را تقویت میکند.
✅برشی از برخی توضیحات مقاله
🔰نظریــه جســمانیة الحــدوث بــودن نفــس درحکمــت متعالیــه تبییــن گشــته و توضیــح داده شــده اســت. بنیانگــذار نظریــه جســمانیه الحــدوث معتقــد اســت کــه نفــس در ابتــداء موجــودی مــادی بــوده و در ســایه تحــول ذاتــی و حرکــت جوهـری، مـاده بـه مجـرد تبدیـل شـده اسـت.
🔰فعــل حــق بــر دو قســم بــوده و بــر اســاس آن دو عالــم از او متفــر ع اســت. عالــم امــــر و عالــــم خلــــق. عالــــم امــــر همــــان عالــــم مجــــردات اســــت کــــه خلــــق دفعــــی داشــته، امــا عالــم خلــق، عالــم مــاده و مادیــات اســت کــه خلــق تدریجــی دارد
حدیـث از پیامبـر(ص) وارد آمـده کـه "اول مـا خلـق الله العقـل؛ نخسـتین چیـزى کـه خداونـد خلـق نمـوده اسـت، عقـل اسـت" (بحاراالنـوار، 1 ،97 )و در تعبیـر دیگـر "القلـم" و "نـوری" آمـده اسـت. معنـای همـه یکـی اسـت کـه تعبیـرات بـه اعتبــارات مختلــف گشــته. زیــرا صــادر اول بــه اعتبــار تجــرد و بســاطت و خالــی بــودن از مــاده عقــل اســت
@albayann
💠خصوصیات مکتب و منظومه فکری امام خمینی (ره)
🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14
🖊امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. ... منظومهی فکری امام دارای خصوصیّات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است.
1️⃣متکی بر جهان بینی توحیدی
🔹اوّلاً متّکی و مبتنی بر یک جهانبینی است که این جهانبینی عبارت است از توحید. همهی فعّالیّت او، همهی منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همهی تفکّرات اسلامی است.
2️⃣بهروز بودن
🔸خصوصیّت دیگر این منظومهی فکری که آن را بهصورت یک مکتب به معنای واقعی کلمه در میآورد، این است که منظومهی فکری امام بهروز بود؛ مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعهی ایرانی را مطرح میکرد و مخاطبان، آن را حس میکردند.
3️⃣زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی
📌خصوصیّت دیگر این مکتب فکری این بود که زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی بود؛ مثل بعضی از اندیشه پردازیها و تئوریسازیهای روشنفکرانه نبود که در محفل بحث، حرفهای زیبا و قشنگی است امّا در میدان عمل کارایی ندارد؛ منطق امام، فکر امام، راه امام، عملیّاتی بود؛ قابل تحقّق در میدان عمل بود؛ به همین دلیل هم به پیروزی رسید و پیش رفت؛
#فقه_الخمینی
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
@albayann
جایگاه و منزلت آیه الحمدلله.mp3
4.07M
🎙 #بشنوید
🔰فضیلت و جامعیت الحمدلله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره)
📌جایگاه و منزلت ایه الحمد الله در حکمت نظری
🔹مبنای حضرت امام در تفسیر الحمد الله بر مدار انسان شناسی
🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند.
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
البیان
⚠️گسترش دین در سطح عالم، به عنوان یک پدیدهی خطرناک 🔺امروز کار به جایی رسیده است که دشمنان اسلام
⚠️گسترش دین در سطح عالم، به عنوان یک پدیدهی خطرناک
🔹دنیا، دنیای دیگری شده است. آن روزی که این انقلاب به پیروزی رسید، وضع اسلام در دنیا این نبود که امروز هست؛ خیلی متفاوت بود. آن روزی که این نهضت شروع شد، وضع اسلام و دین و دینداری در داخل همین کشور هم این نبود که شما امروز مشاهده میکنید؛
📌دین، غریب و مظلوم و منزوی بود؛ از دین برائت میجستند؛ حتّی دیندارها از دینداری خجالت میکشیدند! وضع فرهنگ غیردینی - بلکه ضد دینی - به جایی رسیده بود که بزرگترین تعریف دینی از یک جوان این بود که بگویند فلان جوان نمازخوان است! همه چیز به سمت دوری از اسلام و دوری از خدا بود. در و دیوار این کشور را به گناه آلوده کرده بودند. بعضی از ظواهر محفوظ بود؛ اما از بواطن دین، از روح دین، از حرکت عمومی به سمت هدفهای دین خبری نبود؛ و این در ایران بود که مردمش یکی از متدینترین مردمان مسلمان در کشورهای گوناگون بودند.
🔸 در بعضی کشورهای دیگر اسلامی، وضع مثل اینجا بود؛ در بعضی جاها هم وضع بدتر بود. سران کشورهای اسلامی یادشان نمیآمد که مسلمانند! در مجامع سیاسی و رسمىِ اسلامی، چیزی که مطلقاً به یاد کسی نمیآمد، این بود که یک حرکت و یک تظاهر اسلامی انجام بگیرد، یا از یک تظاهر ضد اسلامی جلوگیری بشود؛ اصلاً چیزی به عنوان اسلام مطرح نبود!
🔺امروز کار به جایی رسیده است که دشمنان اسلام و دین - منظور، دشمنان فردی و شخصی و اعتقادی نیست؛ دشمنان سیاسی است؛ آنهایی که دینداری مردم را سدی در مقابل اطماع و هوسها و شهوات خود میبینند - از گسترش دین در سطح عالم، به عنوان یک پدیدهی خطرناک یاد میکنند! ما باید به این واقعیت خیلی توجه کنیم؛ این کارِ کیست؟ این کارِ شماست؛ این کارِ جهاد عظیمی است که ملت ما انجام داد.
#امام_خامنه_ای
@albayann
💠 سلاح اشک
🔰آیت الله جوادی آملی :
🔹اگر علامه توانست در عالم اسلام منشأ اثر باشد و تفسیر قیم المیزان را به ارمغان آورد و به مدارج عالی عرفانی راه یابد و در این راه شاگردان بسیاری تربیت کند ، همگی به یمن این بود که در کنار درس و بحث ، به معرفت وجود خویش پرداخت و به برکت خضوع و خشوع و خشیت الهی ، عرش وجودش را بر کوثر لابه و ناله استوار و آنگاه بر فرش طبیعت غلبه کرد و با جهادی بی امان ، پیروزی خود را با « سلاح اشك » به نتیجه رساند .
📚 کتاب شمس الوحی تبریزی
#علامه_طباطبایی
#درس_اخلاق
@albayann
همگامی قرآن کریم و روایات اهل بیت .mp3
2.63M
📝 #اطلاعیه
🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج
تابستان ۱۴۰۱
درس خارج فقه جهاد
🔰استاد آیت الله فرحانی
📚با محوریت کتاب رسائل ثلاث فی الجهاد آیت الله العظمی خامنه ای
🔺با هدفِ آشنایی با شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتاللهالعظمیٰ خامنهای (مدّظلّهالعالی)
📆زمان: از چهارم تیرماه
ساعت ۹ صبح
📍مکان: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
📌 به صورت حضوری
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام و المسلمین احمد فرحانی در دو فصلنامه تخصصی#آفاق_فقاهت در عنوان :
بررسی توصیفی سیر اندیشه ی برهانی از ارسطو تا علامه طباطبایی(ره)
📌 از مهم ترین خصیصه ی هر علم، استکمال و ارتقا در سایه نوآوری محققان و علمای آن علم بوده است. نگارنده محترم در این نوشتار پربار، با ترسیم سیر علمی و تاریخی منطق از ابتدا تا آخرین پله تکامل آن علم (ذیل نظریات و استدلالات علامه طباطبایی) خواننده را علاوه بر تفهیم این خط سیر و شناخت قوت و ضعف ها درخلال این سیر، مبنای نهایی و پله اخر تکامل کنونی علم منطق را روشن می سازد.
💠برشی از برخی توضیحات مقاله💠
🔰ابنســینا نخســتین کســی اســت کــه از روش ارســطو در تدویــن علــم منطــق عــدول کــرده و از جهــات گوناگــون دگرگونیهایــی در منطــق ارســطویی بهوجــود آورد کــه سرمشــق اکثــر متفکـران قـرار گرفتـه اسـت.او در عقلانیـت و قـدرت اندیشـه و اسـتواری و اسـتحکام فکــر و دقــت نظــر در تاریــخ فلســفه فــردی بینظیــر اســت.
🔰پـــر واضـــح اســـت کـــه علمــی بــه نــام منطــق وجــود نداشــته و نــدارد، بلکــه مباحــث معرفــت شناســانه علــم منطــق جــزو گــزاره هــای علمــی و فلســفی اســت و قواعــد صناعــت برهــان آن، روش تفکـــر و اندیشـــه در اداراکات حقیقـــی بـــوده، ســـائر قواعـــد و صناعـــات غیــر برهانــی منطــق هــم در حکمــت و امتــداد ادراکات اعتبــاری در علومــی کــه اصطلاحــا علــوم انســانی نــام گــذاری شــده کاربــرد وجایــگاه دارنــد(از نتایج مقاله)
#مدرسه_فقهی_امیرالمؤمنین
@albayann
نظر آیت الله جوادی درباره روایت امیرالمومنین.mp3
2.43M
🎙 #بشنوید
🔹نظر آیتالله جوادی در مورد روایت امیرالمومنین(...أنا النقطه تحت الباء).
📌ارتباط آیه فی کتابٍ مکنون لا یسمّه الّا المطهرون (واقعه79) با روایت امیرالمومنین علیه السلام.
🔸تفسیر حضرت امام خمینی از آیه فکان قاب قوسین اَو ادنی(نجم9) و ارتباط آن با تحلیل ایت الله جوادی.
🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند.
#تفسیر
@albayann
البیان
📝 #اطلاعیه 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج تابستان ۱۴۰۱ درس خارج فقه جهاد
🖊قابل توجه طلاب محترم متقاضی حضور در دوره
🔺جهت اطلاع از جزییات دوره ، شرایط و نکات مربوطه عضو گروه ذیل شوید:
🌐https://eitaa.com/joinchat/1845690510Cef586511b9
⁉️ نقیض یک شئ چیست؟
⁉️السلب المقید یا سلب المقید؟
🔰شهید آیت الله مطهری
🔹پس نقيض مقيَّد، رفع اين مقيد است، نه رفعى كه خودِ اين رفع، مقيد باشد. به عبارت ديگر: نقيض مقيد، رفع مقيد است، نه الرفعُ المقيد. ميان اثباتُ المقيد و الرفع المقيد تناقض نيست، بلكه تضاد است و چون تضاد است اجتماعشان محال است ولى ارتفاعشان محال نيست.
🔸بله، ميان الوجود المقيد و رفع ذلك الوجود المقيد تناقض است. مثلا نقيض «قيام زيد در روز جمعه» عدم اين قيام است؛ يعنى عدم قيام زيد كه در روز جمعه است، كه همه قيود به قيام مى خورد.
📌 اما ميان «قيامُ زيدٍ يومَ الجمعة» و «عدم القيام الذى هذا العدم فى يوم الجمعة» تناقض نيست، بلكه تضاد است. اگر «زيدٌ قائمٌ يومَ الجمعة» را به نحو سلب تحصيلى سلب كنيم، مى شود نقيضش و در اينجا ارتفاع و اجتماع، هر دو محال است.
📌اما اگر در سلب «زيد قائم يوم الجمعة» قيد را به عدم برگردانيد و بگوييد «زيدٌ ليس بقائمٍ فى يوم الجمعة» اين دو، اجتماعشان محال است ولى ارتفاعشان ممكن است؛ چون «زيدٌ ليس بقائمٍ فى يوم الجمعة» در حكم معدوله است و خود عدم در اينجا حكم محمول را پيدا مى كند.
📚 مجموعه آثار، ج۱۲ ص۸۱۰
#شهید_مطهری
#سلب_تحصیلی
@albayann
🏴۲۳ ذیالقعده روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیهالسلام)
🔹شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آنجا یک موجودی و یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید.
🔸«به چشم دیدن» لازمهی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را میشنود، حضور شما را میبیند، شخص شما را میبیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات.
📌[زیارت] به هر زبانی هم میشود؛ [اگر] به همین زبان معمولی خودمان حرف بزنیم، این آداب ملاقات و زیارت صورت گرفته.
👈🏻اگر بخواهیم با یک بیان شیوا و با مضامین خوبی حرف بزنیم، آن همین زیارتهایی است مثل زیارت مخصوصهی امام رضا، زیارت امینالله یا زیارت جامعه.
📚دیدار جمعی از پاسداران سپاه
۱۳۸۲/۱/۶
#اهل_بیت
#امام_رضا
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
📝 #اطلاعیه 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج تابستان ۱۴۰۱ درس خارج فقه جهاد
📣هم اکنون در حال برگزاری درس خارج فقه جهاد
@albayann
💠«وَ اَلْأَرْضَ بَعْدَ ذٰلِكَ دَحٰاهٰا»
🔹در سرّ استقبال به کعبه است، که امّ القری است و مرکز بسط ارض است: والأرض بعد ذلک دحیها.
📌و ید اللّه و بحیال اللّه و بحیال بیت المعمور است که سرّ قلب و در سمای رابعه است. پس کعبه ی امّ القری سرّ آن بیت المعمور است که سرّ قلب است و سرِّ سرِّ آن، ید اللّه؛ و سرّ مستسرِّ آن، اسم اللّه الاعظم است.
👈🏻پس، اهل معرفت و اصحاب قلوب سرایت دهند حکم توحید را از سرّ به علن و از باطن به ظاهر؛ چنان چه در سرّ قلب خود جهات متشتّته را فانی در وحدت تامّه کنند و سرِّ کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیّة ولاغربیة را دریابند در ظاهر، جهات متشتّته ی شرقیّه و غربیّه را در امّ القری، که مرتبه ی وسطیّت را دارد و غیر شرقی و غیر غربی است فانی کنند و سرّ «حیال اللّه» و «حیال بیت المعمور» را دریابند.
🔸و در نماز اولیا توجّه به قبله ی ظهور سرّ احدیّت است در ملک بدن، چه که به سرّ وجودی وجهه ی احدیّه ی غیبیّه را شهود کنند و بدان توجّه نمایند، و سرّ ما من دابة الا هو آخذ بناصیتها را مشاهده کنند و سرّ لا شرقیة ولا غربیة را دریابند.
📚سرّ الصلوة، ص65
#امام_خمینی
#دحو_الارض
@albayann
🔺دوره تابستانه مدرسه
فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
➖ حوزه صد ساله
🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱
🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته
▪️هزینه ثبت نام؛
حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان
فرم ثبت نام 👇
حضوری
https://formaloo.com/zoha1
مجازی
https://formaloo.com/zoha2
(ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود)
@m_zoha
مسأله مجاز.mp3
3.6M
🎙 #بشنوید
⁉️آیا میتوان مسأله مجاز را به عنوان مجاز در جایی که آثار حقیقی در مساله مجاز وجود دارد تلقی کرد؟
⁉️آیا ادراک مجازی در مقابل حقیقت است؟
⁉️آیا مسأله ترتب آثار در بحث مجاز دخالتی دارد؟
🖊 استاد آیت الله فرحانی با توجه به مبنای معرفت شناسانه علامه طباطبایی میفرمایند که ما ادراک غیر مطابق با واقع نداریم، خطا نداریم، خطا نسبی است
وقتی این ادراک را که مصداق خارجی و واقعی دارد در جای دیگر تطبیق می کنیم این خطا بوجود می آید و به همین دلیل بر همه خطاها ترتب اثر بار میشود...
➖ریشه این بحث این است که جایگاه علم و اراده در مقابل جایگاه میل و شوق
چیست؟
اگر مبنای ادراک اعتباری و مجازی را درست کردیم این مبنا درست میشود...
#مجاز
#فقه_الخمینی
@albayann