eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
859 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
امتداد فقه الخمینی.mp3
1.44M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹جای نظرات ارزشمند امام در حوزه خالی است 📌باید کاری شود که اولا نظرات ارزشمند امام در حوزه جا بیافتد ثانیا نشان داده شود که این نظرات جدید در حوزه منبعث از نظرات امام(ره) است مثلا بعضی نظرات شهیدصدر منبعث از خود نظرات حضرت امام است چه اثباتا چه سلبا 🔸امتداد فقه الخمینی باعث رشد صد سالگی حوزه خواهد شد... @albayann
🔹آنچه که ما امروز در مسائل جهان اسلام مشاهده میکنیم، برای کسانی که با انگیزه‌ی انقلاب و فکر انقلاب آشنا هستند، چیزهای جدید و نامنتظری نیست. 🔸انقلاب اسلامی، انقلابی نبود که فقط تغییر یک رژیم حکومتی را به یک رژیم دیگر هدف بگیرد؛ همچنان که بالاتر از آن بود که فقط مسائل مجموعه‌ ایی از مسلمانان را که در چارچوب جغرافیایىِ یک کشور زندگی میکنند، هدف بگیرد. 🔺 از روز اولی که انقلاب پیروز شد، بلکه پیش از آن - امروز که حرفهای پیش از انقلاب را میشنویم، به یاد میآوریم که حتّی پیش از پیروزی انقلاب، برای مجموعه‌ی انقلابیون و دست‌اندرکاران این نهضت عظیم - نه فقط مسائل ملت ایران، بلکه مسائل مسلمین نیز مطرح بود. @albayann
🔰 استاد آیت الله فرحانی: ⁉️حقیقت وحی چیست؟ ❓ پیغمبر اسلام(ص) در چه مرتبه ای هستند؟ ❗️اشکال مرحوم آقای مشکینی به آخوند خراسانی در حاشیه کفایه (ص279 انتهای بحث عام و خاص) و پاسخ آن ➖جناب محقق خراسانی عبارتی در کفایه دارند که می فرمایند: أنّ اللَّه تبارك و تعالى إذا تعلّقت مشيّته تعالى بإظهار ثبوت ما يمحوه، لحكمة داعية إلى إظهاره، ألهم أو أوحى إلى نبيّه أو وليّه أن يخبر به، مع علمه بأنه‏ يمحوه، أو مع عدم علمه به، لما أشير إليه من عدم الإحاطة بتمام ما جرى في علمه، و إنّما يخبر به لأنه حال الوحي أو الإلهام- لارتقاء نفسه الزكيّة، و اتّصاله بعالم لوح المحو و الإثبات- اطّلع على ثبوته، و لم يطّلع على كونه معلّقا على أمر غير واقع، أو عدم الموانع، قال اللَّه تبارك و تعالى: يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ‏ الآية، نعم من شملته العناية الإلهية، و اتّصلت نفسه الزكيّة بعالم اللوح المحفوظ الّذي هو من أعظم العوالم الربوبيّة، و هو أمّ الكتاب، يكشف عنده الواقعيّات على ما هي عليها، كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء و لبعض الأوصياء 🔸عالم بزرگواری داریم به نام مرحوم آقای مشکینی؛ ایشان حاشیه ای بر کفایه الأصول دارند و آنجا اشکالی به آخوند کرده است. ایشان می گوید:چه کسی گفته وحی از طریق اتصال به لوح محو واثبات یا ازطریق اتصال به لوح محفوظ است؟ وحی با نزول جبرئیل است. ➖ بزرگان آمدند و‌پاسخ دادند که جناب آقای مشکینی!شما فرمایش آخوند را اشتباه برداشت کردید. جریان چیست؟ انسان کجاست؟ فرشته کجاست؟ پیغمبر(ص) کجاست؟ 👈🏻وحی از طریق اتصال نفس زکیه است به عوالم ربوبی. ➖آخوند خیلی خوب این مطلب را التفات داشته است که این وحی در واقع اتصال نفس زکیه علوی و ولوی به عوالم ربوبی است. حالا یا عالم لوح محو واثبات یا ام الکتاب که اسمش لوح محفوظ است. ➖لذا آیه الله جوادی می فرمایند: اینقدر نگویید معلم اول ارسطو بود، معلم دوم فارابی بود. نه آقا! معلم اول نبی اکرم(ص) است به جهت آنکه اتصال دارد به عالم لوح محفوظ؛ به عالم ام الکتاب و لذا ایشان معلمِ ما سواست. خدا شاهد است اگر اقوال علماء اهل سنت را برایتان بخوانم گریه تان می گیرد. از این حیث پیغمبر اکرم(ص) مظلوم تر از حضرت علی(ع) است. 📌خیلی مهم است که ما پیامبر اعظم(ص) را بشناسیم. رسول الله(ص) را بشناسیم. معلم اول را بشناسیم. آن اتصال نبی اکرم(ص) را به مقامی که همه باید شاگردیش را بکنند بشناسیم. @albayann
🖊تصویرخلل در نماز در نگاه محقق خویی(ره) 📚 برگرفته ازدرس خارج فقه استاد ✍🏻 به تقریر حجت الإسلام دانایی ⁉️در بحث صلات سوالی به وجود آمده است که آیا می توانیم دربحث خلل فتوا به زیاده بدهیم و بعد به وسیله زیاده فتوا به خلل در نماز بدهیم؟ ➖مشهور از طریق نقیصه فتوا به خلل می دهند، مثلا: کسی حمد را نمی خواند خللی در نمازش به وجود آمده است،اما دربحث زیاده گرفتاریشان این است که اگر کسی در نماز دو رکعتی سه تا حمد بخواند، خوب متوجه می شویم درنمازش خللی صورت گرفته است. ⁉️حال سوال مهم این است که آیا این خلل به نقیصه است یا به زیاده است؟ به عبارت دیگر کسی در جزء غیر رکنی، مثلا:کسی حمد را در نماز دو بار می خواند و یا سه مرتبه تشهد در نماز چهار رکعتی مشهور فتوا می دهند به اینکه اگر کسی عامدا اینکار را انجام بدهد نمازش باطل است وخلل به زیاده اتفاق افتاده است. ➖محقق خویی(ره) می فرماید: این حرف را باید تحلیل کنیم و ببینیم معنای این حرف چیست؟ مشهور این طور می گویند که صلات یک کیفیتی در آن است که این کیفیت مُتلّقی است از شارع ،شارع این طوری رسانده به ما ،که این کیفیت با دو تشهد است لذا اگرکسی عمدا سه تشهد را بجا بیاورد این کیفیت خراب می شود پس نماز باطل است، این فتوای مشهوراست . 📌به عبارت دیگر این کیفیت به شرط لا است و وقتی این کیفیت محقق می شود که به شرط لا از تشهد سوم باشد و با آمدن سومی آن دو تای قبلی این کیفیت را از دست می دهند. این به این معنا است که بازگشت به نقیصه اتفاق است و نه زیاده و تشهد واجب انجام نشده است و تشهد واجب زمانی است که دوتا تشهد واقع شود درنماز چهار رکعتی ،لذا تصویر زیاده درماموربه تصویر نمی شود ما فقط ماموربه را به نقیصه تصویر می کنیم. البته قبل ازمحقق خویی (ره)استاد حضرت امام(ره) مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری(ره)این مطلب را درکتاب الصلاه خود و همچنین درکتاب اصولی خودیعنی دُرر الفوائد آورده اند. 👈🏻درنتیجه محقق خویی(ره) قائل به این مطلب هستند که ما در جزء واجب خلل به نقیصه داریم ولی خلل به زیاده نداریم . ➖البته این که چرا ایشان به این نظر رسیده اند را درادامه مباحث به آن می پردازیم. ➖إنّما الكلام في زيادة غير الأركان من الأجزاء عامداً، فالمشهور هو البطلان أيضاً. و يستدلّ له: تارة: بتوقيفية العبادة، و أنّ المتلقّاة من صاحب الشرع هي الكيفية الخاصّة غير المشتملة على الزيادة، فالتخلّف عنها و الإتيان بصلاة ذات ثلاث تشهّدات مثلًا خروج عن النحو المقرّر المعهود الواصل إلينا من الشارع المقدس. و فيه: أنّ هذه مصادرة واضحة، إذ لم يثبت أنّ الكيفية المزبورة مقيّدة بعدم الزيادة، بحيث يكون الجزء ملحوظاً بنحو بشرط لا بالنسبة إلى الزائد عليه. خويى، سيد ابو القاسم موسوى، موسوعة الإمام الخوئي، 33 جلد، مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئي ره، قم - ايران، اول، 1418 ه‍ ق @albayann
آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی.mp3
7.68M
🔈 🖊آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی1 🎙 استاد آیت الله فرحانی: ⁉️درقرآن چندنوع خلافت داریم؟ ➖تفاوت خلافت ها در چیست؟ ➖آیاجامعه استکمال دارد؟نظرقرآن دراین رابطه چیست؟ ➖ارتباط این مسائل با آینده فقه وحکومت شیعه چیست؟ 🔺 درقرآن کریم چهار نوع خلافت وجود دارد که جنس هرکدام متفاوت از دیگری است: 🔹️اولین خلافت مربوط است به حضرت آدم. 🔹️دومی مربوط است به حضرت داوود 🔹️سومی مربوط است به خاتم الانبیاء 🔹️آخرین خلافت هم مربوط است به خاتم الاوصیاء. 📌 اما این خلافت هادرعین حال که مربوط به انسان کامل است ولی تفاوت های چشم گیری با هم دارند. فارق را جناب علامه طباطبایی درالمیزان این گونه بیان می کند که استکمال علاوه براینکه برای هر فردقابل تصویراست برای جامعه به عنوان یک مرکب حقیقی هم قابل تصویراست. بایداین مبانی قوی را از قرآن استباط کنیم، تابتوانیم آینده حکومت وفقه شیعه را‌ تصویرکنیم واین مبانی درحوزه شکل نمی گیرد مگراینکه ما بتوانیم فقه الخمینی رادرحوزه رایج کنیم. 🎙 تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
در نگاه مرحوم آخوند 🔹فرزند آخوند خراسانی(صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل میکردند؛ 🔸کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد(ع) در عقاید را نمیفهمند، وهمانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول وعقاید حقه ،بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📚نقدی بر تهافت فلاسفه،اثر سید جلال الدین آشتیانی (کتاب سال حوزه)،ص80-77 @albayann
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمی‌شود؛ علم انسان را تهذیب نمی‌کند. گاهی علم، انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم می‌رساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می‌فرستد. با علم درست نمی‌شود. 👈🏻 تزکیه می‌خواهد- یُزَکّیهِمْ - تزکیه مقدم است بر همه چیز. 🔸 طلبه‌ای که در مدرسه درس می‌خواند، هم دوش با درس، هم قدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعه‌ای که می‌خواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصه شیطانی در او هست، این عمل را نمی‌تواند انجام بدهد؛ 📌یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید می‌گوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم می‌کند. ➖تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند. @albayann
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠یاد و نام این بزرگوار دائما به ما یادآوری میکند که طلوع خورشید حق وعدل در پایان این شب ظلمانی قطعی است... @albayann
تحلیل علامه طباطبایی از روایت امام رضا علیه السلام.mp3
2.54M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ⁉️نظرعلامه طباطبایی در مورد معنای حمد و اینکه آیا بسم الله الرحمن الرحیم جز سوره حمد هست یا خیر؟ 🔹تحلیل علامه طباطبایی از روایت امام رضا علیه السلام و ارتباط آن با بسم الله سوره حمد. 🔸تفاوت حضرت امام خمینی و علامه در اینکه متعلق بسم الله استعانت باشد. @albayann
اصول عملیه جلسات1تا5 .pdf
801.3K
📚تقریر درس خارج اصول (اصول عملیه) 📆سال تحصیلی 1401-1402 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 1 تا 5 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
خلل الصلاه جلسات 1 تا 5.pdf
809.7K
📚تقریر درس خارج فقه (خلل الصلاه) 📆سال تحصیلی 1401-1402 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه1 تا 5 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
🖊تفاوت استنتاج و تطبیق از منظر امام و تاثیر آن در تعریف علم اصول 🔰برگرفته از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی ✍مقرر: حجت الإسلام حجت پورعبدالهی در علم اصول یکی از مسائلی که مدنظر قرار می گیرد و حول محور آن مباحث مهم صورت می پذیرد ملاک مسئله اصولی و تعریف علم اصول است. ➖اصولیون در مورد این مسئله اختلاف نظر دارند و تعاریف و ملاکهای متفاوتی را ارائه داده‌اند اما آنچه نقطه مشترک آنها در تعریف علم اصول قرار گرفته است در طریق استنباط بودن این قواعد می باشد. 🔹حضرت امام خمینی در ذیل بحث تجری درکتاب انوار الهدایه بر روی کلمه استنباط تمرکز می کنند و معنایی را از آن ارئه می دهند که باعث داخل شدن اماره و اصول عملیه جاری در شبهات حکمیه در علم اصول می شود. 📌ایشان تقریبا همان تعریف آخوند خراسانی را بیان می کنند و یک توضیحی را بر آن اضافه می نمایند که البته آخوند نیز در ذیل بحث استصحاب به بیان دیگر این مطلب را مطرح کرده‌اند. ➖قد قرّر أنّ المسائل الأصولية هي الكبريات التي وقعت في طريق استنباط الأحكام الكليّة الفرعيّة، أو ينتهى إليها في مقام العمل، بحيث تكون نسبتها إليها كنسبة الكبريات إلى النتائج، لا كنسبة الكلّيات إلى المصاديق‏. ➖ایشان با تفکیک بین تطبیق واستنتاج نشان می دهند که مسائل علم اصول استنتاجی می باشند نه تطبیقی که با همین ملاک قواعد فقهیه نیز از علم اصول خارج می شوند. 1⃣تطبیق در جایی است که رابطه کبری و آن چه در نتیجه آمده است طبیعی و فرد باشد برای مثال انسان و مصداق انسان که در اینجا مصداق انسان همان طبیعی به اضافه تشخص است و بیان دیگر این فردِ بالذات آن طبیعی است به شکلی که فرق بین طبیعی و آن فرد، فرق بین تشخص و عدم تشخص است یعنی مصداق ذاتی عنوانی است که عنوان طبیعی در آن حفظ بشود و اختلاف آن مصداق ذاتی با آن طبیعی اختلاف به تشخص و عدم تشخص باشد و أمّا الفرق بين المصاديق و الكلّيات فبالتشخّص و اللاتشخّص مع حفظ العنوان، فأفراد الإنسان هو الإنسان المتشخّص. 2⃣اما استنتاج در جایی است که رابطه کبری و آن چه در نتیجه آمده است طبیعی و فرد نمی باشد برای مثال وقتی که قیاس شکل اول تشکیل بشود العالم متغیر و کل متغیر حادث پس العالم حادث؛ در اینجا کبری یک عنوانی به نام متغیر دارد و نتیجه یک عنوانی دیگر به نام عالم که اختلاف دو عنوان متغیر و عالم کافی است که اشکال دوری که به قیاس شکل اول وارد می شود برطرف شود چون عالم که در نتیجه آمده است فرد آن طبیعی که در کبری قرار گرفته نیست و به بیان دیگر این فردِ بالعرض آن طبیعی است یعنی عالم عنوان دیگری دارد غیر از عنوان متغیر و عالم با عنوان خودش می شود حادث، چون حدوث عالم را از حد وسطی که وجود دارد استنتاج می شود و اساسا کار حد وسط همین است. و ليعلم أنّ موضوع النتيجة و إن كان من مصاديق موضوع الكبرى، و النتيجة من جزئيّات الكبرى، إلّا أنّ اختلاف الموضوعين عنوانا يكفي لكون أحدهما مقدّمة و الآخر نتيجة....فما علم في الكبرى هو حدوث كلّ متغيّر بعنوانه، و ما علم في النتيجة هو حدوث العالم بعنوانه، فالعالم- مثلا- من المصاديق العرضيّة للمتغيّر، فهو غير معلوم الحدوث بعنوانه الذاتيّ، أو بعنوان عرضيّ آخر، و معلوم الحدوث بهذا العنوان العرضي، و بعد ترتيب الصغرى و الكبرى يصير معلوم الحدوث بعنوانه الذاتيّ أو العرضيّ الآخر، فإذن الفرق بينهما باختلاف العنوان 👈🏻نتیجه حضرت امام خمینی می خواهند بفرمایند اگر کسی این مطلب را دقیق متوجه گردد آن وقت می تواند بین مسئله اصولی و قاعده فقهی فرق بگذارد این گونه که هر وقت با استنتاج کار بشود مسئله اصولی است و هر گاه با تطبیق اقدام صورت گیرد قاعده فقهی خواهد بود و اگر در تعریف که کلمه استنباط آمده است استنتاج به این معنایی که امام فرموده اند مدنظر باشد قید دیگری برای بیرون کردن قواعد فقیه از علم اصول نیاز نیست. 📌ریشه این نظر حضرت امام را می شود در عبارات شیخ انصاری و اخوند خراسانی در ذیل بحث استصحاب پیگیری نمود. @albayann