eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاد : 🔹از روایات اینگونه به دست می آید ، که آخرالزمان ، عصر حیرت ، شبهه و فتنه است. لذا باید در این دوره مجهز و آماده باشید. باید سعی کنید محبت به خدا و اهل بیت، بصیرت و ایمان را به صورت جدی تقویت کنید. 📌اگر این سه محور حقیقتا در کسی جمع شود ، حتي اگر يک نفر هم باشد، مي‌تواند کار يک لشكر را انجام دهد. "كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ"(بقره، 249) می فرماید چه بسیار بوده که به اذن خدا گروهى اندك بر گروهى کثیر پيروز شدند. @albayann
🖊با عرض سلام و احترام 🔹انشاءالله از این پس کانال فقه الخمینی(ره) با محوریت انعکاس برنامه های مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) مجددا کار خود را آغاز خواهد کرد. عمده مطالبی که در کانال ارائه خواهد شد: 1⃣تبیین گفتمان فقه الخمینی(ره) به عنوان محور علمی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) 2⃣ اعلام و معرفی برنامه های آموزشی و پژوهشی و نشست های علمی مدرسه 3⃣ معرفی اساتید و فضلای برجسته مدرسه 4⃣ اعلام و معرفی برنامه های تهذیبی و بصیرتی 📌با ما همراه باشید https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
🖊نگاهی به علمی-عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از امام 🔹حضرت امام(ره) می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. 📌هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد. 🔸وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است. 📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ص۷ @albayann
|امام عسکری علیه‌السلام و ایجاد شبکه جهانی 🔹رهبر انقلاب اسلامی: «حضرت عسکری علیه‌السلام در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکه‌ی عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش  قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.» ۱۳۸۲/۲/۲۰ @albayann
48.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠همایش بزرگ تجلیل از 1400نفر حافظ قرآن کریم 🔰سخنران: استاد 📍مصلای رشت 📆 پنجشنبه 12آبان @albayann
🖊بررسی در اندیشه محقق خویی 🔰برگرفته از درس خارج اصول ✍مقرر: حجت پورعبدالهی از مباحثی که در علم اصول مورد بررسی قرار می گیرد و حائز اهمیت است ملاک تمایز علوم می باشد. 🔹محقق خویی(ره) در ذیل نظر آخوند خراسانی(ره) نظری را در این زمينه مطرح می کنند که نسبت به نظر بسیاری از اصولییون جلوتر می باشد. 1⃣ایشان در مقام اول توضیحاتی را در مورد فرمایش محقق خراسانی ارائه می دهند و می فرمایند ایشان خواسته اند با قاعده الواحد فلسفی بحث خود را جلو ببرند و تمایز در علوم را به موضوع بدهند به این بیان که اشتراک در اثر دلالت بر اشتراک در موثر دارد و به دلیل اینکه اثر واحد موثر واحد می خواهد بنابر قاعده الواحد ما موضوعی داریم که ان موضوع موثر در ان اثر واحد است. 📌به بیان دیگر از نظر ایشان محقق خراسانی قائل شده‌اند که موضوعی واحدی داریم چون اثر واحدی داریم واین اثر معلول می باشد و وقتی معلول واحد است پس علت ان هم واحد خواهد بود و یک برهان إنی در اینجا پیاده می شود که این مطلب را بسیار عالی تحلیل می کنند. 2⃣در مقام دوم این نظریه محقق خراسانی را مورد نقد قرار می دهند و می فرمایند درعلوم ما با مجموع مسائل من حیث المجموع کار داریم که یک مرکب اعتباری هستند و اثر وحدانی بر مرکب اعتباری بار می شود و دیگر معنا ندارد از قاعده الواحد در این زمینه استفاده شود. وحيث إن هذا الغرض الوحداني يترتب على مجموع القضايا المتباينة في‏ الموضوعات والمحمولات التي دونت علما واحدا وسميت باسم فارد، يستحيل أن يكون المؤثر فيه هذه القضايا بهذه الصفة، لاستلزامه تأثير الكثير بما هو كثير في الواحد بما هو واحد، فإذن يكشف إنا عن أن المؤثر فيه جامع ذاتي وحداني بينها، بقانون أن المؤثر في الواحد لا يكون إلاالواحد بالسنخ، وهو موضوع العلم 📌ایشان می فرمایند چون هم موضوع و هم محمولات در یک علم با یکدیگر متفاوت هستند و هر دو اعتباری می باشند پس اشتراک در غرض واحد وجود دارد که مدون اینها را یک علم کرده است و ما با مجموع مرکب اعتباری به اعتبار ترتب اثر خاص کار می کنیم. 🔸تعبیر ایشان این است از آنجا که مرکب ما اعتباری است و بسیاری از مسائل آن هم اعتباری می باشد(مثل فقه) نمی توانیم مطالب فلسفی را در اینجا پیاده کرد. ➖محقق خویی این نظریه را بر روی علم اصول پیاده می کنند و می فرمایند عناونی که برای علم اصول داریم از مجموع مسائل متباینه انتزاع می شود و این عنوان جامع مقولی نیست بلکه یک جامع انتزاعی است که از این مجموع مسائل متباینه انتزاع شده است فأقول: إن موضوع علم الاصول هو: الجامع الذي ينتزع من مجموع مسائله المتباينة، كعنوان ما تقع نتيجة البحث عنه في طريق الاستنباط وتعيين الوظيفة في مقام العمل 🔹 محسنات فرمایش ایشان 1-ایشان التفات جدّی دارند که علم به عنوان مجموع قضایا یک مرکب اعتباری است 2- قائل شده‌اند که باید با جامع مسائل کار شود و نباید جامع موضوعات یا جامع محمولات مدنظر قرار داد که از این جهت جلوتر از بسیاری از اصولییون هستند. 3-نمی توان در این بحث از قاعده فلسفی الوحد استفاده کرد. 4-برای این مرکب اعتباری وجود حقیقی قائل نیستند. 5-غرض را به عنوان کار معتبر که آمده این مجموع مسائل را اعتبار کرده است تشخیص می دهند. 6-و اینکه از غرض می شود یک عنوانی را انتزاع کرد مدنظر قرار داده‌اند. ⁉️نقد بعضی از نظرات محقق خویی توسط آیت الله فرحانی 1-ایشان در بحث قاعده الواحد خواسته اند از وحدت سنخی استفاده کند در صورتی که قاعده الوحد با وحدت شخصی کار می کنند که این مطلب باید در فلسفه رسیدگی شود. 2-اساسا مورد پذیرش نیست که محقق خراسانی با قاعده الواحد فلسفی کار کرده باشد و اجزای تحلیلی را که محقق خویی انجام می دهند از خود آخوند خراسانی می باشد(علم مجموع مسائل متباینه است، تداخل دو مجموعه مسائل در کثیر اشکال ندارد ولی در همه غیر عقلائی است،بحث سر تسمیه است یعنی تسمیه مرکب اعتباری باسم واحد). 3-وقتی که با مرکب اعتباری کار می شود و این مرکب اعتباری مجموع مسائل موضوعی و محمولی است موثر جامع می باشد و دیگر به ان موضوع گفته نمی شود لذا نباید بگویند موضوع بلکه باید گفت جامع مسائل. 4-نظریه محقق خویی در جامع اجازه نمی دهد که در اینجا این گونه نظر بدهند یعنی اگر ایشان به این مسئله ملتفت بودند باید نظرشان در جامع طوری دیگر باشد و بتوانند جامع در مرکب اعتباری را درست کنند. 5-همه مسائل فقه اعتباری هستند نه اینکه بعضی را حقیقی بدانند و نباید بحث مقولات عشر و مطالب فلسفی را در اینجا مطرح کنند. ✅نتیجه گیری می شود گفت تولید این نظریه از محقق آخوند است و این نظریه در بین فقها و اصولیها رشد نموده و یک بخشش ارتکازات محقق خویی است بخش کاملتر نزد حضرت امام خمینی قرار گرفته است و یک بحث بین المدرستین نجف و قم می باشد. 📚محاضرات محقق خویی ج1 ص13 @albayann
حضرت معصومه س.mp3
1.06M
🎙 🏴به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔰آیت الله فرحانی: ➖عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟ ➖من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟ ➖ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛ ➖حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد ، مراقب اگر باشی با تقوا میبرندت به بهشت . مراقبت در ظرف معرفت ؛ بدانی و بخواهی و مراقبت کنی . چرا آمدی حوزه ؟ کجا میخواهی برسی ؟ آیا مطابق خواسته ات مراقبت میکنی؟ چند سال است مهمان حضرت فاطمه معصومه ای؟ کی آوردتت؟ احساس میکنی حرکتت داده است ؟ درجه ات داده است @albayann
تفسیر الرحمن الرحیم.mp3
1.88M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️عالمین در سوره حمد چه کسانی هستند؟ ➖ربوبیت هر عالمی غیر از عالم دیگر است. ➖الرحمن الرحیم سوره حمد با الرحمن الرحیم بسم الله چه فرقی با هم دارند؟ ➖امام رضا علیه السلام می فرمایند اسم داغ بندگی است... 🖊این نکات و نکات دیگر را در این صوت استماع کنید. @albayann
نقد مارکسیست ها.mp3
894.1K
🎙 🔰استاد : 🔹خاطره استاد از دوران تحصیل و جواب به معلم منافق ⁉️الکترون و پروتون با هم تضاد دارند و اساس شیمی دنیا بر تضاد است شما مسلمانان چه پاسخی دارید؟ ✅الکترون و پروتون تضادشان فلسفی است نه منطقی 📌ملاصدرا می‌گوید: «لو لا التضاد لما صحّ دوام الفیض عن المبدأ الجواد»؛ اگر تضادّ نبود، فیض از مبدأ جواد جاری نمی‌شد... @albayann
⁉️آیا اجزاء وشرایط درعناوین دخیل هستند؟ برگرفته از درس خارج فقه استاد ✍مقرر:حجة الاسلام امیردانایی درمساله خلل فی الصلاه باید اول عنوان خلل را درست کنیم تا خلل هم شامل اجزاء و هم شرایط شود تا بتوانیم از حرف صاحب عروه(ره) دفاع کنیم، 📌امام(ره) درباب شرایط یک اشکالی به مشهور دارند که کلمات شما در این زمینه تشویش دارد، به این دلیل که مثلا آخوند(ره) فقط شرایط مُسمی را گفته است ولی امام (ره)می فرماید:ما دوجور شرط داریم ،شرایط مُسمی ودیگر شرایط وجود مثلا شرایط ماهیت، شرایط مُسمی است اما ممکن است بگوییم قصد قربت از شرایط وجود است وهمچنین مزاحم اهم نداشتن وقتی ماهیت صلاه یک مزاحم دارد به نام ازاله امرش ازفعلیت می افتد ومی شود صلاه فاسد یعنی وجودش فاسد است. پس بعضی از شرایط برای مُسمی است وبعضی برای وجوداست ،حالا که اینطور شد سوال می کنیم ⁉️ کدام شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟ ➖وسوال دیگر اینکه بنا برمبنای آخوند (ره)کدام یک از شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟ ✅امام (ره) دراینجا هنرمندی به خرج داده است وگفته براساس این تفکیک درشرایط می توانیم سه جورحرف بزنیم :اول :اینکه عرفا شرایط مسمی خارج اند همان حرفی است که آخوند (ره)زده است . دوم:فقط اجزاء داخل باشند وشرایط بیرون حالا چه شرایط مسمی وچه شرایط وجود سوم:اینکه همه ی شرایط داخل اند چه شرایط مسمی وچه شرایط وجود نکته مهم دیگر در نظریه امام(ره) این است که دررابطه با اجزاء هم می توان همین تقسیم بندی را ارائه کرد بعضی اجزاء برای مسمی هستند وبرخی دیگر برای وجود امادرابتدا ببینیم بنا برمبنای آخوند (ره)کدام یک از شرایط داخل اند وکدام شرایط خارج اند؟ 🔹 مبنای آخوند (ره)رامی توان به دو بخش تقسیم کرد، اول: مبنای عرفی آخوند (ره)-که امام (ره)همین را تقویت می کند-همه ی شرایط بیرون هستند، دوم:مبنای عقلی آخوند (ره)که همه ی شرایط داخل باشند که این مطلب با قانون خود آخوند(ره)نمی سازد به این دلیل که آخوند(ره) می خواهد اجزاء وشرایط مسمی را داخل کند درصورتی که از آن طرف می خواهد با اثرکارکند واین درصورتی است که اثر فقط به مسمی مربوط نمی شود بلکه شرایط وجود را هم می خواهد چون صلاتی معراج است که مثلا مزاحم اهم نداشته باشد،به عبارت دیگر این اثر می تواند زمانی باشد که تام الاجزاء والشرایط باشد درصورتی که شما فقط دارید با شرایط مسمی کار میکنید و این با قانون شما که با اثر است،منافات دارد. 📌یعنی شما هم باید شرایط مسمی را بیاورید وهم شرایط وجود را درصورتی که بخواهید عقلی بحث را پیش ببرید،امام(ره) می فرماید:شما از مبنای عقلی دست بردارید و با همان مبنای عرفی خودتان که همه ی شرایط بیرون است کارکنید و این بهتراست. 🔸اما اگر به بحث خودمان درخلل برگردیم با این مقدمه امام(ره) به این نتیجه می رسیم که خلل درشرایط نداریم چون گفتیم درصلاه، شرایط مطلقا بیرون هستند،پس نظر شما برخلاف صاحب عروه (ره)است؟یا راه حلی برای این موضوع دارید؟آیا تصویر شما درجامع می تواند راه گشای این سوال باشدیانه؟ ➖ما معتقد هستیم امام(ره) در انتهای مبحث جامع نظریه ای دارند که این مشکل را حل کرده است و آن نظریه را باید به نظریه جامع اضافه نمود تا مشکل شرایط حل شود و آن نظریه این است که در بحث صحیح و اعم هردو دسته برای ادعای خود تمسک به تبادر می کنند در اینجا سوالی مطرح می شود که شما چگونه به تبادر تمسک می کنید درحالی که وقتی نمی دانید صلاه صحیح چیست؟اجزاء صلاه چیست؟مخصوصا زمانی که شرایط را هم بیرون کرده باشید،من نمی دانم صلاه صحیح چیست بعد بگویم تبادر من از صلاه صحیح این است!!چگونه می شود؟!!البته این اشکال هم برای آخوند(ره)است وایشان این را مطرح کرده است. ➖امام (ره) می فرماید :مشکل اصلی اصولی ها در اینجا به خاطر مساله وضع است آنهم وضع قسم چهارم یعنی:وضع خاص وموضوع له عام و ریشه این بحث هم این است که مبحث وضع را باید به شکل عُقلایی حل کرد نه فلسفی وعقلی واصولیون این مبحث را ازطریق عقل خواسته اند حل بکنند درصورتی که اگر عُقلایی می دیدند،می توانستند بگویند اکثر وضع ها ازطریق جامع است واین جامع خاص-عام است ومشکلی نداشتند. 📌ومکانیزم وضع اینگونه است که وقتی که واضع می خواهد وضع کند یک ماهیتی را اختراع می کند یا کشف می کند هنوز اطلاعاتش کامل نشده است ولی لفظ را وضع می کند برای جامع، چیزی که می بیند یک مصداق خاص جلوی اوست ولی از این خاص –عام را اراده کرده است اماعلم به خصوصیاتش ندارد تفصیلا، بلکه جامعش طوری است که تمام این تکثرات مصداقی رامی گیرد و فرقی هم نمی کند در مرکبات اعتباری باشد چه در مرکبات حقیقی وچه در اعلام شخصیه. @albayann
🖊فرق بين عبوديت عبد در برابر مولى و عبوديت بندگان نسبت به خدا 🔹و عبوديت ميان بندگان و موالى آنان تنها در برابر آن چيزى صحيح است كه موالى از عبيد خود مالكند، هر مولايى از عبد خود به آن مقدار اطاعت و انقياد و بندگى استحقاق دارد، كه از شئون بنده‌اش مالك است، و اما آن شئونى را كه از او مالك نيست، و اصلا قابليت ملك ندارد، نمى‌تواند در برابر آنها از بنده خود مطالبه بندگى كند، 📌 مثلا اگر بنده‌اش پسر زيد است، نمى‌تواند از او بخواهد كه پسر عمرو شود، و يا اگر بلندقامت است، از او بخواهد كه كوتاه شود، اينگونه امور، متعلق عبادت و عبوديت قرار نمى‌گيرد. اين وضع عبوديت عبيد در برابر موالى عرفى است، 🔸 و اما بندگان نسبت به پروردگار متعال، وضع ديگرى دارد، چون مالكيت خدا نسبت به بندگان وضع علي حده‌اى دارد، براى اينكه مولاى عرفى يك چيز از بنده خود را مالك بود، و صد چيز ديگرش را مالك نبود، ولى خداى تعالى مالكيتش نسبت به بندگان على الاطلاق است، و مشوب با مالكيت غير نيست، و بنده او در مملوكيت او تبعيض بر نميدارد، كه مثلا نصف او ملك خدا، و نصف ديگرش ملك غير خدا باشد، و يا پاره‌اى تصرفات در بنده براى خدا جائز باشد، و پاره‌اى تصرفات ديگر جائز نباشد. 📚تفسیر المیزان @albayann
احتملات معنای عصر در سوره عصر .mp3
2.4M
🔊 💠 احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊 #بشنوید 💠 احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
🖊احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠احتمال اول : عصر به معنای بعد از ظهرها است، علت این قَسَم بخاطر خسرانی است که به انسان از ناحیه عصر وارد می شود چون عصر، وقت بیکاری است، بیکاری خودش سقوط است. 📌خداوند در قرآن می فرمایند : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(1)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3) ایمان انسان مومن با بیکاری و لغو وگناه سازگار نیست فلذا خداوند فرموده است «والعصر» قسم به عصرها که بیکاری انسان را ساقط می کند، خسران است ، ضرر است : (إِلّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ) 💠احتمال دوم: عصر یعنی صلاة العصر که در آیات قرآن : (حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى) صلاة عصر، صلاة مهمی است، صلاة الوسطی است. بعضی ها صلاة عصر را از دست می دهند و متاسفانه قضا می شود. «والعصر» یعنی قسم به نماز،آنهم مهمترین نماز، نماز عصر. هرکس از نمازش استفاده نکند ضرر کرده است. 💠احتمال سوم: امام خمینی (رضوان الله علیه) چنین احتمالی داده اند،و فرموده اند : عصر از عُصاره می آید ، «والعصر» یعنی قسم به عصاره خلقت، که عصاره ی خلقت امام زمان(عج) است؛ لذا گفته اند «والعصر» یعنی قسم به مهدی،قسم به آقای ما، قسم به مولای ما: (إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ) انسانها در حال خسران اند، مگر آنهایی که پیوندشان را با آقایشان درست کنند. 📌بعضی نیز امام زمان را احتمال داده اند اما اینطور گفته اند: عصر یعنی عصر ظهور، خود عصر را گفته اند، نه عُصاره را، باز هم فرقی نمی کند، چون عصر ظهور به امام عصر بر می گردد. @albayann
ارتباط و تسمیه حمد در سوره فاتحه.mp3
4.49M
🎙 🖊تبیین ارتباط تسمیه وحمد در سوره فاتحه در اندیشه امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) 🔹نسبت سیر و سلوک انسان با اعمال و افعال خود در نظر امام رضوان الله تعالی علیه 🔸مبنای حضرت امام در ظهور آیات قرآن کریم و روایات معصومین نسبت به مرتبه افعال انسان @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊آزادی معنوی» و «آزادی اجتماعی» هر دو مقدس‌اند. ⁉️ رابطه «آزادی معنوی» و «آزادی اجتماعی» چیست؟ 📚آزادی معنوی ص۱۶_۱۷   @albayann
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹چالش اول اسلام با فلسفه غرب 🔰استاد @albayann
29.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹چالش دوم و سوم اسلام با فلسفه غرب 🔰استاد @albayann
🖊مبنای یک مبنای مهم اصولی است و واقعاً قابل رد هم نیست، اگرچه مخالف هم زیاد دارد. 🔰 رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🔸امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئله‌ی اساسیِ اصولی، این مبنا اثرمیگذارد؛ امام روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت‌ مقدّمه- ایشان بیان میکنند؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریف‌داری است؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست اگرچه مخالف هم زیاد دارد. @albayann
پیام استاد آیت الله فرحانی در پی حادثه تروریستی شهرستان ایذه بسم الله الرحمن الرحیم 🏴إنا لله و إنا الیه راجعون 🖊حادثه ناگوار و شهادت مظلومانه هم وطنان عزیز ما در شهرستان ایذه موجب تأثر و تألم ملت ایران بویژه مردم غیور خوزستان گردید. در این ایام که گروه هایی با مدیریت سرویس های جاسوسی غربی سعی در تخریب و تضعیف حرکت مردمی انقلاب اسلامی دارند، بار دیگر واهی و دروغین بودن شعارهای خود را مشخص کرده و نشان دادند هدفی جز اینكه آرامش و امنیت مردم را به هم زده وآشوب به پا كنند، ندارند. حمله مسلحانه و به تیر بستن مردم مظلوم ایذه ، پیامی جزء مخالفت با ملت و آزادمردی نخواهد داشت. امید است دستگاه های امنیتی استان خوزستان به سرعت عوامل این جریان تروریستی را شناسایی کرده و قاطعانه مجازات نمایند. این حادثه تروریستی برای همه مردم بسیار ناراحت کننده بود. لکن اقدام مذبوحانه این عده مصداق آیه شریفه «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمالَكُمْ» شد و انشاءالله موجب رسوایی منافقین و انزجار عمومی از این نا اهلان خواهد شد. اینجانب این حادثه ناگوار را به محضر امام زمان(عج) ، رهبر معظم انقلاب (دام ظله) و مردم شریف خوزستان به ویژه قوم غیور بختیاری تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان برای بازماندگان این شهدای عزیز ، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم. عبدالکریم فرحانی نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 25 آذر 1401 @albayann
معرفت اهل بیت.mp3
1.48M
🔊 🖊اتصال به اهل بیت (علیهم‌السلام) با اجتماع شیعیان در وفای به عهد 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹امام زمان اینگونه فرموده اند: وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِم اگر شیعیان ما قلب هایشان با هم باشد در وفای به عهدی که با ما دارند لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا اتصالشان درست می شود سعادت مشاهده ما را پیدا می کنند عَلى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ 🔸از اعمال صالحه در عصر غیبت؛ تقوا، خوف از مقام خدا، تردد در مجالس اهل بیت و به دست آوردن معارف اهل بیت است. 👈🏻امام صادق فرموده اند: من خیلی دوست دارم این مجالس را زنده کنید امر ما را زنده بکنید، ولایت ما را توضیح بدهید ، معارف ما را بگویید. اگر این کار را بکنید کار درست در می آید @albayann
Feqh.pdf
653.2K
📚تقریر درس خارج فقه (خلل الصلاه) 📆سال تحصیلی 1401-1402 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه6 تا 10 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
Osulamalieh_06_10.pdf
1.07M
📚تقریر درس خارج اصول (اصول عملیه) 📆سال تحصیلی 1401-1402 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 6 تا 10 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
اسماء الهی.mp3
4.32M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️دلیل تکراری نبودن اسماء الله، الرحمن و الرحیم در صدر سوره حمد با آنچه در متن سوره آمده چیست؟ ➖ثمره این عدم تکراری بودن اسماء الهی چه خواهد بود؟ ➖آیا متعلق بسم الله الرحمن الرحیم در سوره های قرآن با بسم الله که در ابتدای افعال گفته می شود تفاوت دارد؟ @albayann
💠هر مکتب و آیینی که در طول تاریخ به بشر عرضه شده است، خواسته ناخواسته می بایست نگاه و برنامه خود را پیرامون «زن» مشخص کرده تا بتواند تخاطب خود با نیمی از جوامع انسانی را برقرار کند. 🔸دین مبین اسلام نیز، نه به قاعده جبر و انفعال ؛ بلکه از موضع تکوینی و روشن گرانه خود در تمامی شوؤن مورد نظر به این مهم پرداخته و نگاه خود را عرضه کرده است. 🔹از همین باب ، استاد آیت الله فرحانی در سلسله جلساتی به بیان جایگاه زن در جهان بینی و ایدئولوژی‌ اسلام پرداخته است. 📌در این جلسات ابتدا نقش تکوینی زن در نظام خلقت از منظر قرآن مورد توجه قرار گرفته و سپس برخی از حقوق زن در اسلام بیان شده و در نهایت به بعضی شبهات موجود در این باب پرداخته شده است. 🗂فایل متنی این جلسات را می توانید با انتخاب لینک های زیر از سایت farhani.net ملاحظه نمایید. @albayann