شماره چهارم لوح پژوهشی فرائد.jpg
24.55M
📚 شماره چهارم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره چهارم خود، مطالبی با سه سرفصل مراتب حکم آخوند (ره) و مراتب ادراک و ولایت فقیه ارائه شده است.
💠مطالب لوح شماره چهارم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ اشکالات حضرت امام(ره) بر مراتب حکم آخوند (ره)و مشهور
تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی
2️⃣ بررسی مراتب ادراک در اثبات مراتب عوالم خلقت
به قلم حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣ ولایت فقیه مساله ای فقهی یا کلامی؟
به قلم حجةالاسلام والمسلمین عبدالله مجدمی ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾
🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است.
⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟
🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ ﴿البقرة، ۳۳﴾
➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله هایی تصویر میکند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی میدانم که شما نمیدانید.
#تفسیر
@albayann
🔰به استحضار مخاطبین محترم کانال البیان می رساند:
🖊همانگونه که مستحضرید دوفصلنامه علمی-تخصصی آفاق فقاهت با محوریت آثار و پژوهش های اساتید و طلاب مدرسه فقهی أمیرالمومنین(ع) مقالات مختلفی را در حوزه فقه، اصول و فلسفه ارائه داده و تا کنون 6 شماره از آن منتشر شده است.
📌با توجه به درخواست مکرر مخاطبین محترم این نشریه و همچنین ضرورت طی روال حقوقی آن، دوفصلنامه آفاق فقاهت در سامانه نورمگز (noormags) ثبت گردید.
👈لذا از این پس می توانید با مراجعه به پروفایل آفاق فقاهت در سامانه نورمگز مقالات منتشر شده را به تفکیک دانلود نمایید.
https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/4697
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🖊 ۲۲بهمن باید سرمشق ما باشد| #امام_خمینی
🔹وقتی دیدند ملت همه میگویند که ما رژیم فاسد طاغوتی را نمیخواهیم، آنها تسلیم شدند و آن آدم را از اینجا بردند. و شما بیرونش کردید از اینجا. این یک درسی است برای ما در طول تاریخ که اگر ما بخواهیم مقاصد خودمان را، کشور خودمان را به آن طوری که میخواهیم برسانیم؛ یعنی به ثمر برسانیم نتیجه این همه خون و این همه علیل و این همه رزمنده، باید همه با هم باشیم.
🔸 این یک درسی است که ما از 22 بهمن فرا گرفتیم. و باید این درس را با تمام قوا دریابیم؛ و با تمام قوا حفظ کنیم این را.
📌22 بهمن باید سرمشق ما باشد در طول زندگی؛ و برای نسلهای آینده که همه آنها 22 بهمن را، که غلبه ایمان بر کفر و الله بر طاغوت و اسلام بر کفر بود، باید حفظ کنند و بزرگ بشمارند.
#دهه_فجر
@albayann
حیاة طیبه.mp3
899.3K
🔊 #بشنوید
⁉️چرا در آیه فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً، از حیات، تعبیر به توحید می شود؟
⁉️رکن اصلی عرفان اسلامی و ارمغان آن چیست؟
🎙 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند.
#ماه_رجب
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊سازمان علم اجمالی در اندیشه محقق خراسانی(ره)
برگرفته از درس خارج اصول استاد #آیت_الله_فرحانی
✍مقرر: حجتالاسلام حجت پورعبدالهی
🔹محقق خراسانی در مورد علم اجمالی بر خلاف مشهور که تمرکز بر روی علم و قطع دارند بر روی معلوم تکیه می کنند و سیستم علم اجمالی خود را بر اساس آن تنظیم می نمایند لذا ایشان می فرمایند در قدم اول باید مشخص شود که معلوم بالاجمال از چه جنسی است.
1⃣معلومی که فعلیت مطلقه دارد.
2⃣معلومی که فعلیت مطلقه ندارد.
به این بیان که بعضی از معلومها به گونهای هستند که حتی در حال علم اجمالی به آنها فعلیت مطلقه پیدا میکنند، یعنی این معلوم به اندازهای اهمیت دارد و فاخر است که مولا در حال اجمال هم دست از آن بر نمیدارد.
📌 اگر معلوم یک معلوم ارزشمند و خاصی بود که در همان حالت اجمال هم فعلیت مطلقه پیدا کرد یعنی خود معلوم علت تامه امتثال بود هیچ چارهایی نیست الا اینکه آن معلوم امتثال شود و راهی برای جریان اصل وجود ندارد حتی در یک طرف!
🔸اما در مواردی که معلوم دارای فعلیت مطلقه نیست به دو صورت خواهد بود:
1⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم اجمالی وجود دارد، در اینجا هیچ اشکالی وجود ندارد که در هر دو طرف این معلوم بالاجمال که فعلیتش مطلقه نیست اصل جاری شود!
2⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم تفصیلی وجود دارد در اینجا علم تفصیلی اجازه جریان اصل را نمی دهد اما نه به خاطر معلوم بلکه چون اساسا به خاطر وجود علم تفصیلی دیگر شکی وجود ندارد.
➖تعبیر محقق خراسانی(ره) در این زمینه بسیار فنی است ایشان می فرمایند معلومی که فعلیت مطلقه است علم اجمالی و تفصیلی در مورد آن فرقی نمی کند اما معلومی که فعلیت مقیده ای دارد علم تفصیلی و اجمالی نسبت به آن با هم متفاوت می شود اما این تفاوت ناظر بر معلوم نیست بلکه فرقشان در این است که وقتی علم تفصیلی وجود دارد یعنی علم مقرون به شک نیست و چون شکی در آن نیست اساسا بحث از اصل را در آن مطرح نمی شود و این به وجود نیامدن اصل به خاطر نبود موضوع اصل که شک است می باشد.
📌لذا یکی از اصولیونی که بسیار زیبا از اول کار با سازمان مشهور در این زمینه درگیر شده است محقق خراسانی می باشند که می فرمایند نباید در این بحث علم را توسعه داد تا بعد گفته شود که علم تفصیلی علت تامه و علم اجمالی مقتضی است بلکه باید گفت معلوم نسبت به فعلیت گاهی وقتها مثل علت تامه عمل می کند و یک فعلیت مطلقه غیر قابل تخلفی را درست می کند و گاهی وقتها معلوم این گونه نیست و فقط مقتضی فعلیت است و این اقتضای فعلیت وقتی تامه می شود که علم تفصیلی نسبت به آن پیدا شود.
🔰طبق این توضیحات سازمان ایشان در بحث علم اجمالی(اشتغال) و در جمع بین حکم ظاهری و حکم واقعی این گونه است که می فرمایند ما دو گونه فعلیت داریم فعلیت لویی و فعلیت مطلقه! اگر فعلیت لویی باشد علم تفصیلی که به آن بخورد تمام می شود اما اگر آن فعلیت لویی نبود بلکه به گونه ی مطلقه باشد خود آن معلوم علت تامه است و جلوی اصل را می گیرد.
📌این مطلب اصل نظریه محقق خراسانی در اصول عملیه است که معلوم بالاجمال اگر واجد علت تامه بعث و زجر فعلی است معلوم علت تامه است نه علم که در این صورت معلوم نقش علت تامه را ایفا می کند و دیگر علم تفصیلی و اجمالی نبست به آن فرقی ندارد یعنی اگر معلوم واجد مرتبه ای است که تمام العلة انبعاث یا تمام العلة انزجار است علم از کار می افتد.
👈ذکر این نکته لازم است که طبق این مطالب باید گفت محقق خراسانی در بحث مراتب حکم، قائل به پنج مرتبه بودن مراتب حکم هستند:
1- مرحله اقتضا 2- مرحله انشاء 3- مرحله فعليّت تعليقيه 4- مرحله فعليّت حتميّه 5- مرحله تنجّز.
#فقه_الخمینی
#اصول
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید | آزادی روح در گرو آزادی جسم است
🖊تو اگر میخواهی جانت آزاد باشد اگر میخواهی روحت آزاد باشد نمیتوانی شکمپرست، شهوتپرست، خشمپرست و یا پولپرست باشی و روحت آزاد باشد.
📌پس اگر میخواهی واقعا آزاد باشی روحت را باید آزاد کنی.
📚 کتاب آزادی معنوی، صفحه ۳۲
#آزادی
#شهید_مطهری
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید| امام کاظم و مبارزه با زره تقیه
🏴به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام
🖊«در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسیبنجعفر(ع) در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسیبنجعفر سه چیز است:
1⃣شمشیری هست که نشان میدهد هدف، جهاد است.
2⃣لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونتبارِ رزمی و انقلابی است
3⃣و قرآنی هست که نشان میدهد هدف، این است؛ میخواهیم به زندگی قرآن برسیم با این وسائل و این سختیها را هم تحمل کنیم.»
📆مقام معظم رهبری نماز جمعه تهران، تاریخ ۲۳ فروردینماه سال ۶۴
#اهل_بیت
#امام_کاظم
@albayann
حیات طیب.mp3
1.98M
🎙#بشنوید
⁉️ماه رجب سبب می شود تا انسان به چه چیزی معرفت پیدا کند؟
➖قانون الهی برای رسیدن به حیات طیب چیست؟
➖حیات طیب برای فرد وجامعه چطور اتفاق می افتد ؟
➖فضل الهی درسیر تکامل انسان چگونه است؟
⁉️اگر برای انسان حیات طیب اتفاق بیافتد او در سیر تکاملش به کجا می رسد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند...
#ماه_رجب
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🌱به مناسبت عید سعید مبعث🌱
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️حقیقت وحی چیست؟
پیغمبر اسلام(ص) در چه مرتبه ایست؟
🔹اشکال مرحوم آقای مشکینی به آخوند خراسانی در حاشیه کفایه (ص279 انتهای بحث عام و خاص) و پاسخ آن
📌جناب محقق خراسانی عبارتی در کفایه دارند که می فرمایند:
أنّ اللَّه تبارك و تعالى إذا تعلّقت مشيّته تعالى بإظهار ثبوت ما يمحوه، لحكمة داعية إلى إظهاره، ألهم أو أوحى إلى نبيّه أو وليّه أن يخبر به، مع علمه بأنه
يمحوه، أو مع عدم علمه به، لما أشير إليه من عدم الإحاطة بتمام ما جرى في علمه، و إنّما يخبر به لأنه حال الوحي أو الإلهام- لارتقاء نفسه الزكيّة، و اتّصاله بعالم لوح المحو و الإثبات- اطّلع على ثبوته، و لم يطّلع على كونه معلّقا على أمر غير واقع، أو عدم الموانع، قال اللَّه تبارك و تعالى: يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ الآية، نعم من شملته العناية الإلهية، و اتّصلت نفسه الزكيّة بعالم اللوح المحفوظ الّذي هو من أعظم العوالم الربوبيّة، و هو أمّ الكتاب، يكشف عنده الواقعيّات على ما هي عليها، كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء و لبعض الأوصياء
🔸عالم بزرگواری داریم به نام مرحوم آقای مشکینی؛
ایشان حاشیه ای بر کفایه الأصول دارند و آنجا اشکالی به آخوند کرده است.
ایشان می گوید:چه کسی گفته وحی از طریق اتصال به لوح محو واثبات یا ازطریق اتصال به لوح محفوظ است؟ وحی با نزول جبرئیل است.
❗️ بزرگان آمدند وپاسخ دادند که جناب آقای مشکینی!شما فرمایش آخوند را اشتباه برداشت کردید.
جریان چیست؟
انسان کجاست؟
فرشته کجاست؟
پیغمبر(ص) کجاست؟
👈🏻وحی از طریق اتصال نفس زکیه است به عوالم ربوبی.
🔆آخوند خیلی خوب این مطلب را التفات داشته است که این وحی در واقع اتصال نفس زکیه علوی و ولوی به عوالم ربوبی است.
حالا یا عالم لوح محو واثبات یا ام الکتاب که اسمش لوح محفوظ است.
💠لذا آیه الله جوادی می فرمایند:
اینقدر نگویید معلم اول ارسطو بود، معلم دوم فارابی بود. نه آقا! معلم اول نبی اکرم(ص) است به جهت آنکه اتصال دارد به عالم لوح محفوظ؛ به عالم ام الکتاب و لذا ایشان معلمِ ما سواست.
خدا شاهد است اگر اقوال علماء اهل سنت را برایتان بخوانم گریه تان می گیرد. از این حیث پیغمبر اکرم(ص) مظلوم تر از حضرت علی(ع) است.
📌خیلی مهم است که ما پیامبر اعظم(ص) را بشناسیم. رسول الله(ص) را بشناسیم. معلم اول را بشناسیم. آن اتصال نبی اکرم(ص) را به مقامی که همه باید شاگردیش را بکنند بشناسیم.
#عید_مبعث
#وحی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
( آنچه موجود است ذات واجب و شئون و ظهورات و تجلیات اوست).mp3
3.83M
🔊 #بشنوید
⁉️آیا لازمه این کلام که( آنچه موجود است ذات واجب و شئون و ظهورات و تجلیات اوست) انکار علیت است؟
⁉️مباحث مربوط به اصالت الوجود چه تاثیری در تحلیل مباحث رابطه خلق با حق دارد؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
فیلسوفان فردگرا.mp3
867.4K
🔊 #بشنوید
⁉️بعضی از فیلسوفان فرد گرا ارتباطات فرد را با چه مدلی تحلیل می کنند؟
⁉️نظریه ماکس وبر در مورد فرد و اجتماع چیست؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#امتداد_حکمت
#فلسفه_غرب
@albayann
27.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🌱به مناسبت #ماه_شعبان ماه پیامبر عظیم الشان اسلام🌱
💠تفکیک شئون نبی مکرم اسلام(ص) باتوجه به آیه 59 سوره نساء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ است.
در نظر حضرت امام خمینی(ره)
سه شأن:
1⃣ مرجعیت دینی
2⃣زعامت و رهبری
3⃣منصب قضا
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🌱عظمت روز سوم شعبان🌱
🔰حضرت آیتالله خامنهای:
🔹 «روز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین علیهالصّلاةوالسّلام روز باعظمتی است. به فرمایش مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تبریزی ملکی -عالمِ فقیهِ عارفِ بزرگوار- عظمت روز سوّم شعبان را باید بهعنوان پرتوی از عظمت حسینبنعلی بهحساب آورد و بهشمار آورد؛ روز بزرگی است.
🔸در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود. این بزرگوار در تاریخ بشریّت، یک حرکتی را -که نظیر و شبیهی ندارد- ارائهی به تاریخ کرد و در مقابل چشم بشریّت گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد.»
#میلاد_امام_حسین
#امام_خامنه_ای
@albayann
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟
🔰استاد آیت الله فرحانی پاسخ می دهند...
#میلاد_حضرت_عباس
@albayann
البیان
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی پاسخ می دهند... #میلاد_حضرت
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹افتخار حضرت ابالفضل العباس (ع) این بود که برادر حضرت امام حسین (ع) شد و به همین دلیل در لحظات آخر اباعبدالله(ع) را برادر خطاب کردند.
🔸امام رضا (ع) برادری داشتند به اسم زیدٌ النار که یک شخص بسیار جسور و نترسی بود و خراب کاری های زیادی از او سر می زد که مورد رضایت امام رضا (ع) واقع نمی شد.
📌حضرت رضا (ع) در طوس جلساتی را برگزار می کردند و این جلسات بیشتر حالت مناظره ای به خود می گرفت که موضوع اغلب این مناظره ها دفاع از دین و ولایت بود.
در این جلسات زید می نشست و می گفت من پسر موسی ابن جعفر و پسر فاطمه ی زهراء سلام الله علیهما هستم و...
📌امام رضا (ع) در یکی از این جلسات ، زید را صدا می زند و از او سوال می کند که زید چه می گویی؟ زید پاسخ می دهد، داشتم می گفتم که من و برادر علی بن موسی فرزندان موسی بن جعفر و از فرزندان زهراییم و چون آتش ما را نمی سوزاند قطعا ما بهشت می رویم !
‼️امام رضا (ع) به زید فرمود؛ یعنی تو به همراه پدرمان موسی بن جعفر(ع) در روز قیامت یکجا هستید؟!
زید در جواب حضرت رضا (ع) گفت؛ بله مگر جدمان رسول اکرم نفرمودند که ؛ « انّ فاطمة(س) أحصنت فرجها فحرّم اللّه ذريتها علي النار».
همانا فاطمه (س) پاکدامن بود وخداوند آتش را بر ذریه ی فاطمه حرام کرده است.
🔹امام رضا(ع) زید را نصیحت کرد و دید که کارساز نیست در جواب زید، رو به علمای حاضردرجلسه کردند وفرمودند؛آقایان علماء شما این آیه را چگونه قرائت می کنید« قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ»
این آیه مربوط به بحث تبلیغ و دعوت حضرت نوح می باشد که بعد ازگذشت چند صد سال پسرشان گمراه شده وقرار شد که خداوند عذاب نازل کنند که حضرت نوح به خداوند عرضه داشتند که خدایا «ربّ إنّ ابنی من أهلی» خداوند در جواب به حضرت نوح فرمودند « إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ » خداوند فرمودند پسر تو از اهل تو نیست.
⁉️حضرت رضا (ع) سوال اصلی شان از جمع حاضر مربوط به ادامه آیه بود که به علمای حاضر فرمودند «إنه عملٌ غیرُصالح» بخوانیم صحیح است یا «إنه عملُ غیرِصالح»؟
امام فرمودند اگر عملُ غیرِ صالحٍ را مضاف و مضاف الیه بخوانیم یعنی العیاذ بالله همسر حضرت نوح بدکاره بوده است و پسرش از اهل بیتش محسوب نمی شود.
ولی اگر بگوییم عملٌ غیرُصالحٍ یعنی فرزند خود حضرت نوح هست ولی چون عملش با عمل حضرت نوح سازگار نبود فلذا خداوند او را عمل غیر صالح خطاب می کند.
👈امام رضا (ع)به زید رو کرد و فرمود:
زید برای اینکه کسی از اهل بیت و ذریه زهراء(س) باشد باید عملش با زهرای مرضیه (س) همخوانی داشته باشد و صرف نطفه کافی نیست. جناب زید! مادر قمربنی هاشم فاطمه ام البنین است ولی حضرت زهراء سلام الله علیها در کربلاء بالا سر ایشان حاضر شدند و او را ولدی و قرة عینی خطاب کردند.
✅علت اینکه حضرت عباس، فرزند و نور چشم حضرت زهراء شد، این بود که حضرت عباس دانست که چه موقع باید بایستد.
💠خدا رحمت کند #علامه_طباطبائی را که چقدر زیبا این آیه را معنا می کنند: « ملة ابیکم ابراهیم هو سمّیکم مسلمین»
خداوند می فرمایند ابراهیم پدر همه ی شما مسلمانان است این ابوت و بنوت که نطفه ای نیست.
یا آنجا که پیغمبر فرمودند « أنا و علیٌ أبوا هذه الأمة» من و علی پدران این اُمت هستیم.
📌فلذا علامه طباطبائی می فرمایند شما نیازی نیست که سید باشید بلکه طوری زندگی کنید که عملتان تا عمل اهل بیت همخوانی داشته باشد و شاهد مثال سخن علامه، سلمان فارسی می باشد که منّا اهل البیت شد.
📚سخنرانی با موضوع هویت دینی و بصیرت سیاسی - مرداد97
#میلاد_حضرت_ابوالفضل
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
توصیه های استاد درباره ماه شعبان.mp3
1.35M
🎙 #بشنوید
🔰توصیه های استاد #آیت_الله_فرحانی درباره ماه شعبان
🔹اسباب ظاهری آدم را نجات نمی دهد باید مشیت الهی باشد...
🔸سیره تربیتی ائمه اطهار در شرایط آلودگی جامعه
#ماه_شعبان
#میلاد_امام_سجاد
@albayann
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #فقه
💠 ترسیم نادرست هندسۀ بحث «إجزاء» در اثر فهم نادرست «جامع»
👤 #استاد_فرحانی
مشهور در بحث اجزاء قائل هستند که سه امر داریم: «امر واقعی»، «امر اضطراری» و «امر #ظاهری». آنها مفصل بحث می کنند که آیا امر اضطراری/ظاهری می تواند به جای امر واقعی إجزاء داشته باشد؟ آنها می گویند علی القاعده پس از رفع اضطرار، امر واقعی کماکان سر جای خودش است، لذا بایستی مأمورٌبه امر واقعی را اتیان کرد. حضرت امام(ره) ریشه یابی می کند که چرا مشهور ناچار شده اند قائل به سه امر شوند و آیا می توان راهکاری برای حل این مشکل ارائه داد...
📚 درس خارج فقه خلل الصلاة، جلسات ۲۹ و ۳۰( ۲۱ و ۲۶ آذر)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2849
#جامع
#إجزاء
#اضطراری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
معنای سوم اصالت.mp3
861.6K
🔊 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی
⁉️آیا اصالت با فرد است یا جامعه؟
➖نظر جامع شناسی در این زمینه چگونه است؟
➖نظر علامه مصباح (ره) در این زمینه چیست؟
➖اشکالات استاد آیت الله فرحانی به علامه مصباح (ره) در باب مقدمات بحث جامعه چگونه است؟
#فقه_الخمینی
#جامع_شناسی
#اصالت
@albayann
🔰امام خمینی ره :
🔹ما امروز در ماه شریفه (شعبان) واقع هستیم و مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیم ترین معارف الهی و از بزرگترین اموری است که آنهائی که اهلش هستند می توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند.
📌عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی، عناوین سهلی است که هر کس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است و امور استدلالیه قرآنیه هم در عین حالی که دقیق است، لیکن سهل الادراک است. بعد از قیام برهان و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجه برهان به قلب مشکل تر است، که ایمان گفته می شود به آن و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبه ایمان نرسیده باشند. این یک مساله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند.
🔸 شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است، از او به انسان ضرری وارد نمی شود، لکن الا بعض اشخاص دیگران اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا با یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند می ترسند، برای اینکه آن برهان ضرورت عقلی به دل نرسیده است. آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد، لکن به دل نرسیده است. لکن آنهائی که مثلاً مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها، از باب اینکه تکرار شده است این مطلب پیش شان به قلبشان رسیده است و آنها خوفی ندارند.
👈در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست. چه مسائلی عقلی هست که با برهان، با برهان قوی ثابت است لکن در انسان تأثیر نکرده است، برای اینکه نتیجه برهان به عقل رسیده است لکن به قلب وارد نشده است، ایمان به آن نیست، عقل او را ادراک کرده است لکن قلب ایمان به او نیاورده است. و چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و این مناجات های ائمه اطهار سلام الله علیهم و همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودی ممکن است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است نمی توانند وجدان کنند.
📚صحیفه نور جلد 17 صفحه 265
#ماه_شعبان
#مناجات_شعبانیه
@albayann
ظهور آیات و روایات در تبیین رابطه حق و خلق.mp3
1.54M
🔊 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی
🖊ظهور آیات و روایات در تبیین رابطه حق و خلق
🔹تبیین آیه ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ... در نگاه علامه طباطبایی(ره)
🔸اقتضای قهاریت در آیه هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
#تفسیر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔰رابطه خودتان را با خدا بهوسیله دعا و ذکر تقویت کنید
🔹به خدا توکل کنید. از خدای متعال توفیق بخواهید. رابطهتان را روز به روز با معنویت و خدای متعال تقویت کنید. مبادا اشتغالات کاری، شما را از ذکر و توجه و پرداختن به معنویات باز بدارد! یعنی یکی از خطرها این است که در عملزدگی غرق بشویم و از آن ارتباط قلبی خودمان غافل بمانیم.
🔸آن چیزی که پشتوانهی نشاط و شور و شوق و تحرک و توفیق ماست، کمک الهی است. کمک الهی را باید به معنای واقعی کلمه از خدا خواست و از خدا طلب کرد. هم باید نعمت الهی را - نعمت این مسئولیت و این توفیق خدمتی که به شما داده - شکر کرد و هم اینکه ازدیاد و دوام و استمرار آن را از خدای متعال طلب کرد و خواست. لذا این احتیاج دارد به توجه؛ این ایام ماه شعبان را مغتنم بشمارید.
📌در این صلوات شریف ظهرها میخوانید: «الّذی کان رسولاللَّه - صلّی اللَّه علیه و اله - یدأب فی صیامه و قیامه فی لیالیه و ایّامه بخوعا لک فی اکرامه و اعظامه الی محلّ حمامه»؛ یعنی پیغمبر تا لحظهی مرگ هم ماه شعبان و روزها و شبهای شعبان را گرامی میداشتند و همهی شعبانها در زندگی آن بزرگوار اینطور بود؛ که بعد در همین صلوات میخوانید: «اللّهم فأعنّا علی الاستنان بسنّته فیه و نیل الشّفاعة لدیه»؛ سنت این بزرگوار را در این ماه انشاءاللَّه ادامه بدهید؛ توجه، دعا، ذکر و آماده شدن برای ورود در ماه مبارک رمضان.
📚بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۶/۰۶/۰۴
#ماه_شعبان
#امام_خامنه_ای
@albayann
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش اول :نظر محقق نائینی ره)
📕برگرفته از خارج فقه استاد آیت_الله_فرحانی
✍ مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان
یکی از موارد خلل در نماز که مورد تضارب آراء قرار گرفته است حکم صحت یا بطلان نماز جاهل به حکم است آیا نماز کسی که به دلیل جهل به جزئیت سوره، آن را به جا نیاورده است صحیح است یا این خلل مبطل است و سبب اعاده می شود ؟
دو نظر و مبنا در این زمینه مورد بررسی قرار میگیرد:
1⃣بطلان صلاه از نظر محقق نائینی و سید حکیم و محقق حائری(رحمه الله علیهم)
2⃣صحت صلاه از نظر امام خمینی(ره)
محقق نائینی (ره) با دو حد وسط اثبات میکنند که جهل به حکم، خلل است و نماز باطل است:
الف) با در نظر گرفتن بطلان تصویب و اجماع در اشتراک احکام بین عالم و جاهل، اگر فتوا دهیم که در مورد جهل به حکم، خلل وجود ندارد بر میگردد به اینکه حکم را مختص به عالم کنیم( و این مخالف اجماع و مبنای ما در اشتراک احکام خواهد شد .)
عبارت محقق نائینی (ره) در این زمینه :
"الجاهل بالحكم يكون حكمه حكم العامد، إلا في مواضع الجهر والاخفات والقصر والاتمام، على ما تقدم تفصيل الكلام في ذلك في مبحث القراءة. والسر في ذلك هو أن الاحكام يشترك فيها العالم والجاهل، حسب ما قام عليه الاجماع. ونطقت به الادلة"(الصلاه الکاظمی، تقریرات محقق نائینی،ج۲،ص ۱۸۹)
🔰شرح: اگر گفته شود جهل به حکم، سبب بطلان نماز نمی شود دو مبنا اثبات می شود :
۱)حکم شارع به واسطه جهل من به حکم، برداشته میشود و این تصویب است( زیرا مقتضای حدیث رفع این است که در فقره "ما لایعلمون" در شبهات حکمیه، اصل حکم برداشته شود.)
۲)اگر جهل به حکم مخل به صحت صلاه نباشد این را می رساند که حکم تنها به مکلفی اختصاص دارد که عالم به حکم باشد حال آنکه در جای خود اثبات کردیم و اجماع هم وجود دارد که حکم مشترک بین عالم و جاهل است از طریق نتیجه الاطلاق (استاد در جلسه ۳۷ و ۳۸ مفصلا به این مطلب می پردازند)
ب)اگر حکم را مختص به عالم بدانیم با اشکال عقلی دور صریح مواجه خواهیم شد.
بیان دور: حکم وجوب صلاه باید باشد تا علم(یا جهل) به آن تعلق بگیرد/ علم باید باشد تا حکم بوجود آید .(زیرا لازمه فتوا به صحت نماز در فرض خلل جهل به حکم، نبود حکم در فرض جهل است)
🔵محقق نائینی می فرمایند علم و جهل مانند قصد امر و قصد تعیین از تقسیمات ثانویه است یعنی علم و جهل در صلاه بما هی صلاه(بدون اینکه حکمی به آن تعلق بگیرد ) قابل تصور نیست بلکه زمانی مطرح است که صلاه حکم وجوب به آن تعلق گیرد در این فرض است که می گوییم صلاه معلوم الوجوب است یا مجهول الوجوب . و بعبارتی میتوان گفت که علم و جهل فرع تعلق حکم بر عمل است .
در این حالت چگونه میتوان حکم را موخر از علم کرد حال آنکه باید حکمی باشد تا به معلوم و مجهول تقسیم شود ؟ و این دور صریح است به دلیل ثانوی بودن تقسیم حکم به معلوم و مجهول.
عبارت محقق نائینی در این زمینه:
"فإن العلم والجهل من الانقسامات اللاحقة للاحكام بعد [ جعلها ] والاطلاق، والتقييد اللحاظي إنما يتصور في الانقسامات السابقة دون الانقسامات اللاحقة، للزوم الدور كما بيناه في محله."(الصلاه الکاظمی، تقریرات محقق نائینی،ج۲،ص ۱۸۹)
محقق نائینی از طریق نتیجه الاطلاق، اشتراک حکم بین عالم و جاهل را اثبات می کنند و از آن طریق اختصاص حکم به عالم را نفی میکنند بررسی تفصیلی چیستی نتیجه الاطلاق و ارجاعات آن در اصول مظفر و نزاع های صورت گرفته در این موضوع در جلسه ۳۷ و ۳۸ مفصلا ذکر شده و ما به دلیل حفظ شاکله اصلی بحث و برخی ملاحظات، از ذکر تفصيل آن صرف نظر کردیم .
🔆 مشخص شد که نظر محقق نائینی(ره) در مساله خلل به جهل، چیست و به چه دلیل حکم به بطلان نماز داده اند . در بخش دوم تقریر نظر سید حکیم و شیخ عبدالکریم حائری (ره) را ذکر کرده و در نهایت مبنای مقابل این اعلام، یعنی مبنای امام خمینی(ره) را مفصلا مورد بررسی قرار خواهیم داد .
ادامه دارد ...
منابع:
📌درس خارج فقه ایت الله فرحانی سال ۱۴۰۱ ، جلسه ۳۷ و ۳۸
📌الصلاه، الکاظمی ، تقریرات محقق نائینی ج ۲ص۱۸۹
#فقه_الخمینی
#خارج_فقه
@albayann