💠جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث انسان شناسی
🔰استاد آیت الله فرحانی :
🔺عظمت علامه طباطبائی در تفسیر المیزان و در کتاب های ارزشمندشان در تفسیر و حکمت، بروز کرده است اما امام (رحمه الله علیه) در این جهت یک مظلومیتی دارد.
چون که امام انقلاب را رهبری و مدیریت کرد، شخصیتشان بیشتر اجرائی تلقی می شود نه علمی، و آن میراث بسیار عجیب علمی حضرت امام مهجور و محجوب مانده است.
♻️امام یک کتاب بسیار خوب و ارزشمندی دارد (که البته سفارش نمیکنم که دوستان این کتاب را بخوانند؛ چون این کتاب کتابی است که استاد میخواهد.) به نام مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، که امام( رضوان الله تعالی علیه) خلاصه مطالب این کتاب را در یک کتاب دیگر به نام سرالصلاه بیان کرده است.
🔹کتاب سر الصلاه و مصباح الهدایه تقریبا دو سکوی یک مطلب هستند؛چون از نظر امام، صلاه، معراج مومن است و معراج مراتب انسان را نشان میدهد و امام در مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه مراتب انسان را هم خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔸حضرت امام در باب نماز دو کتاب دارد:
کتابی دارد به نام آداب الصلاه که برای متوسطین نوشته اند
و کتاب دیگری به نام سرالصلاه.
💢 مرحوم آقای فهری در مقدمه کتاب سر الصلاه می نویسد که امام فرمودند:
من این کتاب را برای اخص الخواص نوشتم نه حتی برای خواص؛ امام در کتاب سرالصلاه مراتب انسان در قرآن و روایات را خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔅حضرت علامه طباطبائی یک رساله به نام الولایه دارند و سه رساله دیگر به نام انسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا.
👈🏻 ایشان در این رساله ها به طور خیلی خلاصه، دیدگاهشان را در مورد انسان و مراتب آن گفته است و بعد همین ها را در تفسیر المیزان ،به صورت تفسیر قرآن به قرآن در آورده است و به ما تحویل داده است.
🌀الان وقت آن است که ما تفکرات مان را و تفکرات جامعه علمی را به سمت انسان شناسی، با مبانی این دو فقیه مفسر و فیلسوف بزرگوار آشنا کنیم.
♨️اگر این انسان شناسی را یادبگیریم، بسیاری از مشکلات مسائل، انسان شناسی حل خواهد شد.
#فقه_الخمینی
#در_محضر_علامه
#انسان_شناسی
#در_مدرسه_امام
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⛔️منطقه ممنوعه غربی ها⛔️
🔰رهبر معظم انقلاب:
♻️امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین.
🔹یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است.
🔺مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطهی دنیا به یک نتیجهای رسیدهاند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیدهاند، درست است!
🔅 شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفهی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساختهاند و به صورت یک علم در آوردهاند - یعنی یک بنای علمی به آن دادهاند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد.
🔸 باید یک بنای اینچنینی و مستقل بسازیم.
📝 بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام)
۱۳۸۴/۱۰/۲۹
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی
#غرب
#امتداد_حکمت
@albayann
♻️ترابط مکتب فقه الخمینی(ره) و انقلاب اسلامی
🔰استاد آیت الله فرحانی:
💠 به نظر ما فقه الخمینی یا همان مکتب اندیشه امام (رضوان الله تعالی علیه) ،یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است.
👈🏻مکتب فقه الخمینی تبیین کننده همین حرکت است.
💢این مکتب به دست بابرکت امام عظیم الشان شکل گرفت و راه افتاد.
من تعبیر نمی کنم به اینکه تاسیس شد، چون از قبل بود، اما به دستان امام شکل گرفت و تبدیل به یک جریان فعال شد و آثار این اندیشه نورانی در انقلاب اسلامی ایران ظهور پیدا کرد و روز به روز ظهور و بروز آن بیشتر میشود.
🔹خروجی این اندیشه ، در چله اول انقلاب به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در بیانیه بسیار دقیق گام دوم ، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را درست کرد ؛ و به تعبیر حضرت آقا امتداد این نگاه در چله دوم انقلاب، تحقق نظام پیشرفته اسلامی خواهد بود.
🔸ایشان می فرمایند همانطوری که در گام اول ، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه حضرت امام که نام آن را میگذارند نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی؛ در چله دوم و گام دوم هم باید با همین نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی ،نظام پیشرفته اسلامی محقق شود و تمدن انقلابی شکل بگیرد.
♨️ این خلاصه ای از ارتباط اندیشه فقه الخمینی با نهضت انقلاب اسلامی است.
📜جلسه درس خارج
۹۸/۰۶/۲۴
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
farhani.osul (3).pdf
2.03M
💠جای فلسفه در مسجد است
🔰رهبر معظم انقلاب:
🍃امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی میآمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛
👈🏻فقط تفاوتش این بود که امام آنجا مینشست، آقای طباطبائی اینجا مینشست؛ جایشان فرق داشت.
🔅هر دو، روی زمین مینشستند - هم امام روی زمین مینشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛
آن هم در «مسجد».
❓واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟
بزرگان فلسفهی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟
👈فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد.
خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است...
💢این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛
👈🏻اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد.
🔺یا مثلاً کلام؛ کلام مسئلهی مهمی است.
امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، وارد ذهنیات جامعهی ما شده است.
خب، باید روی اینها بحث شود؛ 👈و جایش مسجد است.
📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#علامه_طباطبایی
#در_محضر_علامه
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#حکمت
#فلسفه
@albayann
آیت الله فرحانی -اصول ناگزیر از فلسفه(1).mp3
1.02M
🔊🔉🔉 #بشنوید
♨️اصول، ناگزیر از فلسفه
🔰استاد آیت الله فرحانی
💠استاد در این صوت بیان می فرمایند که با توجه به مباحثی که در کتب اصولی رایج در حوزه، همانند آثار محقق خوئی و محقق نائینی، مطرح شده است و در دروس خارج مورد بررسی قرار می گیرد، فهم علم اصول، بدون دانستن #فلسفه امکان ندارد.
✅دلیل تورم علم اصول این نیست که مباحث فلسفی در آن مطرح می شود.
🔹 بلکه یکی از دلایل این است که ما ابتدا به طور مستقل فلسفه را نمیخوانیم و بعدا وارد در اصول بشویم.
🔹بلکه می خواهیم در ضمن علم اصول، همه علوم دیگر من جمله، فلسفه، منطق، ادبیات و ... را کار کنیم و همین سبب تورم علم اصول می شود.
♻️همینطور که در سایر مباحث استاد، مطرح کرده ایم، ایشان معتقدند که یکی از راه های کوتاه کردن زمان تحصیل این است که ابتدا در یک دوره، فلسفه خوانده شود و سپس وارد در علم اصول شویم.
📝درس خارج اصول
۹۵/۸/۱۸
#اصول
#فلسفه
#تورم_علم_اصول
#محقق_نائینی
#شهید_مطهری
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
آیت الله فرحانی-چرا در نماز حضور قلب نداریم.mp3
1.92M
🔊🔊🔊 #بشنوید
⁉️چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
✅دلیل عدم حضور قلب این است که به عبادت خدا عشق نمی ورزیم
💠از هرکاری که لذت بردی، در آن کار کاملا متمرکز خواهی بود و خوب انجام خواهی داد.
❓چه کار باید بکنیم که در نماز حضور قلب داشته باشیم ؟و از آن لذت ببریم و عاشقش باشیم؟
♻️جواب را امام خمینی (ره) در سوال پیامبر اکرم (ص) از مسلمانان -که فرمود: چرا در شما،حلاوت عبادت را نمیبینم؟
دریافت میکند و بیان میکند؛شیرینی عبادت در تواضع است
🔰امام میفرماید:
قلبی عشق ،به عبادت خدا پیدا میکند که اول تخلیه بشود، از هرچی آلودگی است!
👈🏻اول باید تخلیه کنیم از گناه، بعد تحلیه میشود.
💢دلی که آلوده است محال است عشق به عبادت خدا داشته باشد و دلی که عشق نداشته باشد از عبادت خدا بی زار خواهد بود.
🔅حلاوت عبادت خدا در ترک گناه و دوری از آلودگی های قلبی است
محال است طلبه ای عادت به جدل و جسارت و پرخاشگری و به رخ کشیدنِ علم داشته باشد، بعد از نماز هم لذت ببرد.
#نماز
#حضور_قلب_درنماز
#عشق_به_عبادت
#گناه
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
نقد نظریه محقق خویی.mp3
4.12M
🔊🔊🔊 #بشنوید
💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات
♻️بخش دوم(پایانی): نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
💢استاد آیت الله فرحانی در این مقام ،۵ نکته را به صورت مبنایی و بنایی بر این نظریه ارائه می نمایند.
و در پایان به نکته ای به عنوان یک بحث بنیادین در کلام محقق خویی اشاره می نمایند
@albayann
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات ♻️بخش دوم(پایانی): نقد
♻️تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات2️⃣
💠بخش دوم(پایانی):
نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
👈🏻در مطلب قبلی تقریری از مبنای محقق خویی و تأثیر آن در فقه معاملات مطرح شد.
🔹استاد آیت الله فرحانی پس از عدم ورود بعض اشکالات مشهور به ایشان ، ۵ نکته را پیرامون نظریه محقق خویی اشاره می کنند:
🔺۱- عدم توجه به رابطه اعتباری بین لفظ و معنا
اصل مسلک تعهد از محقق نهاوندی شکل گرفته و ریشه این نظریه این است که هم ایشان و هم محقق خویی(ره) رابطه لفظ و معنا را حقیقی و تکوینی دیده اند.
بر همین اساس اشکال گرفته اند که لفظ و معنا اجنبی از هم هستند و چون نمی توان بین لفظ و معنا ارتباطی برقرار کرد، می بایست ارتباط را در حیطه ای که در اختیار واضع است تعریف کرد.
بر همین اساس ایشان به سراغ تعهد و التزام نفسانی رفته اند.
در حالیکه اگر عنصر اعتباری بودن وضع را به درستی تصویر کنیم هیچ استبعادی وجود ندارد که بین لفظ و معنا ، رابطه اعتباری را تصویر کرد.
🔺۲- مسلک تعهد مربوط به مقام وضع است یا استعمال؟!
اگر می فرمایید تعهد می دهیم به تنطق به یک لفظی وقت اراده تفهیم یک معنا، این مربوط به وادی استعمال است.
استعمال هر گونه میخواهید تصویر کنید ، چه مرآتیت بدانید، چه فنا لفظ در معنا بدانید، چه لحاظ آلی و استقلالی را مطرح کنید، چه بین حقیقت و اعتبار تفکیک کنید؛ این ها همه مربوط به وادی استعمال است.
🔺۳- خلط بین وضع کردن و وضع!
ریشه تمامی این نکات محقق خویی(ره) به نظر میرسد به عدم تفکیک وضع به عنوان یک رابطه قراردادی و وضع کردن به عنوان فعل اختیاری واضع است.
افعال اختیاری واضع بما اینکه افعال اختیاری و تکوینی انسان هستند، تابع چهارچوب خاص خودش است.
لکن وضع یا حتی استعمال به عنوان یک رابطه قراردادی وادی و قوانین دیگری دارد. و به نظر می رسد این تفکیک در کلام ایشان رعایت نشده است.
🔺۴- وجود اعتباری غیر از وجود انشایی است.
ایشان یک اشکالی به مشهور گرفتند که لفظ نه ایجاد وجود اعتباری می کند و نه ایجاد وجود تکوینی.
این حرف خوبی است لکن جناب شیخ هیچ یک از این دو را مدنظر نداشته است.
شیخ انصاری یک تحلیلی را ارائه دادند که این در نظریه آخوند خراسانی ذیل موضوع له هیئت امر متجلی شده و تفصیل پیدا کرده است و آن تحلیل «وجودات انشائی» و تفاوت آن با وجود حقیقی و وجود اعتباری است.
این وجود انشائی غیر از وجود اعتباری و عقلایی است.
لذا از منظر شیخ لفظ«بعت» ایجاد ملکیت اعتباری نمی کند. بلکه منظور ایشان از انشاء ملکیت ، وجود انشائی ملکیت بوده که این با لفظ هم سازگار بود و می توان آن را با لفظ ایجاد کرد.
🔺۵- تناقضی در کلام محقق خویی(رضوان الله تعالی علیه)
ایشان در کتاب مصباح الفقاهه ، ذیل مسئله بیع، برای حل این اشکال که الفاظ برای وجودات حقیقی وضع نشده اند، راه حلی ارائه میدهند. محقق خویی می فرماید: می توان گفت این الفاظ معاملات برای مفاهیم این واقعیات خارجی وضع شده اند و این مفاهیم از واقعیات خارجی حکایت میکنند !!
کلام ایشان با توجه تفصیلات و نتایج و مبانی مطروحه در مسئله وضع؛ خیلی عجیب است. این بیان که بگویید الفاظ برای مفاهیم وضع شده اند؛ کاملا منافی مسلک تعهد است.
💠 دو نکته پایانی:
💢۱- هر کدام از این نکات ادله و مویدات مفصلی در بیان استاد فرحانی دارند که ما در اینجا به صورت خلاصه بدان اشاره کردیم.
💢۲- استاد آیت الله فرحانی یک نکته ای را به عنوان اصل کلام محقق خویی عنوان میکنند و آن اینکه، ایشان صقع نفس را موطن اعتبار می دانند و این یک بحث مبنایی است که باید مفصلا مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد که حقیقتا وعاء به چه معناست و کجاست؟
انشاءالله این مطلب در آینده ذیل مباحث منطق اعتباریات ارائه خواهد شد.
🔊توضیح این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠اثر امتداد حکمت در آموزش و پرورش
💢 اینکه روحانیت وارد عرصه اجرایی آموزش و پرورش بشود،کار ساز نیست.
💢تولید کتاب درسی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و تربیت دینی معلم ،دو رسالت مهم حوزه
♻️رهبر معظم انقلاب:
🔰اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
📝بیانات مقام معظم رهبری
98/8/2
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#آموزش_و_پرورش
#حوزه
#تربیت_معلم
@albayann