البیان
🎞#ببینید 🌱به مناسبت ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام🌱 🔰امام خامنه ای: 💠توصیه امام کاظ
#متن_بیانات
✍🏻امام خامنه ای:
💠توصیه امام کاظم علیهالسلام به تلاش تام و تمام(در ابتدای جلسه درس خارج فقه ۱۳۹۷/۰۷/۱۵)
📌علَیکَ بِالجِد
این روایت از حضرت موسیبنجعفر است و سندش، سند بسیار معتبری است و صحیح است که توصیه میفرمایند به «جدّیّت»؛ جدّیّت یعنی تلاشِ تام و تمام؛ [یعنی] هر چه میتوانید تلاش کنید.
🔸جدّ در مقابل هزل(۲) نیست، در مقابل وهن(۳) است، [به معنی] سستیکردن، عدم مبالات؛ قَوِّ عَلى خِدمَتِکَ جَوارِحی وَ اشدُد عَلَى العَزیمَةِ جَوانِحی وَ هَب لِیَ الجِدَّ فی خَشیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الِاتِّصالِ بِخِدمَتِک.(۴) میفرمایند در رفتارِ دوران حیات خود، در مقابل وظیفه، در مقابل پروردگار دارای جِدّ باش!
🔹و لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه
این هم مکمّل و دنبالهی همان جِدّ است؛ میفرماید که خودت را از اندازهی یک آدمِ مقصّر خارج نکن، خودت را از حدّ تقصیر در عبادتِ خدا بیرون نیاور؛ یعنی هیچ وقت گمان نکن که خب، ما دیگر آن کاری که باید بکنیم، انجام دادهایم؛ ما دیگر آن وظیفهی لازم را در قِبال پروردگار انجام دادهایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی برای من و شما پیش نمیآید؛ ما همیشه در مقابل خدای متعال، دچار تقصیر و کوتاهی هستیم.
🖇مغفرت الهی و گذشت الهی، مورد نیاز صدّیقین و اولیای معصومین است؛ یعنی آنها هم «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِک»،(۵) حقّ عبادت الهی را، حقّ اطاعت الهی را بهجا نیاوردند؛ با اینکه همهی وجودشان غرق در عبادت و محبّت و معرفت الهی است، در عین حال «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِکَ وَ ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعرِفَتِک»؛(۶) بنابراین میفرماید که «وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه».
📎فاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه
بعد برای همین مطلب که شما همیشه در محدودهی مقصّرین -[یعنی] تقصیرکنندگان- قرار دارید، استدلال ذکر میفرمایند: خدای متعال آن چنان که شایستهی عبادت او است، هرگز عبادت نمیشود! ما یک کاری میکنیم، [برای] یک وظیفهای، یک راهی که در مقابل ما گذاشتهاند، تلاشی میکنیم که باید این تلاش را بکنیم؛ هیچ وقت گمان نکنید که حالا آن کاری را که ما باید بکنیم، انجام دادهایم، ما حقّ بندگی را انجام دادهایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی را تصوّر نکنید. خیلی جهالت میخواهد که انسان به صِرف چند حسنهای که انجام میدهد، کار خوبی که انجام میدهد، خودش را قانع کند بگوید: خب، دیگر الحمدﷲ ما فلان قدر صدقه که در روز میدهیم، نماز شب هم که میخوانیم، در فلان اداره هم که مشغول کار و تلاش هستیم، دیگر کارمان را انجام دادهایم؛ نخیر، ما مقصّریم، تقصیر داریم در قبال آنچه تکلیف و وظیفهی ما است.
🖊عرض کردم که سند این روایت، یک سند بسیار معتبری است و انسان در بین این روایات اخلاقی و مانند اینها کمتر سند به این محکمی مشاهده میکند.
📚
۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۱۱؛ «حضرت موسیبنجعفر (علیه السّلام) فرمود: بر تو باد به تلاش و کوشش و [اینکه به زعم باطلت] خود را از مرز کوتاهی در عبادت خدا و بندگی او خارج نسازی؛ پس به درستی که خداوند والا آن گونه که شایسته است بندگی نمیشود.»
۲) شوخی
۳) سستی
۴) مصباح المتهجّد، ج ۲، ص ۸۴۹
۵) صحیفهی سجّادیّه، دعای سوّم؛ «هرگز آن چنان که شایستهی تو است، بندگیات نکردیم.»
۶) بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۹۲
#میلاد_امام_کاظم
@albayann
@albayannتولید فکر و پرورش انسان.mp3
زمان:
حجم:
2.68M
🎙#بشنوید
💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان.
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
#تولید_فکر
@albayann
البیان
🎙#بشنوید 💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان. 🔰استاد #آیت_الله_فرحانی #فقه_ا
#متن_بیانات
✍🏻استادآیت الله فرحانی:
💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان.
📌در تولید علم مهمترین مسئله این است که انسان سوال را خوب بشناسد و آن را متوجه بشود در این زمینه می شود به شیهد مطهری اشاره کرد ایشان از کسانی بودند که سوال را درست متوجه می شدند و می توانستند از متون اسلامی جواب قوی را به دست بیاورند و با یک مدل درست آن را ارائه کنند.
🔸در زمانه امروز بعضی از طلاب سوال و شبهه را درست متوجه نیستند لذا به جواب صحیح نیز نمی رسند و اگر به جواب هم برسند نمی تواند جواب را دسته بندی کرده و مطلوب تحویل بدهند.
👈🏻برای ایجاد تمدن اسلامی راهی وجود ندارد الا اینکه بتوانیم سوالات را درست تبیین کنیم و این یکی از وظایف اساسی بر دوش ما می باشد.
➖رهبر انقلاب در درس خارجشان می فرمایند یکی از مسائلی که برای ما خیلی مهم است تشخیص وظیفه است.
تشخیص وظیفه از علم و تقوا و حتی شجاعت مهمتر است مهم این است که عالم دین در هر برحه ای وظیفه خودش را تشخیص دهد و اگر در تشخیص وظیفه دچار اشتباه گردد علم و تقوا در جای خودش مصرف نمی شود و کارکرد لازم را نخواهد داشت.
🔹امروز فعالیت تبلیغی با نصاب درست مهمترین وظیفه است دشمن برای انحراف ذهن جوانان ما برنامه ریزی کرده است و باید افرادی وارد میدان شوند و کسانی که به میدان می آیند باید سوال و شبهه را بشناسند و جواب آن را بدانند و آن را با تسلط بر چهارچوب ارائه و بیان عالی تبیین کنند.
🌀بزرگانی هم چون آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی و شهید مطهری و شهید بهشتی از کسانی بودند که وقتی امام فرمودند علماء اسلام به داد اسلام برسید وارد صحنه شدند و با تسلطی که بر شناخت شبهات داشتند توانستند در آن دوران به سوالات و شبهات جواب متقن بدهند و آن را ارئه کنند.
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
#تولید_فکر
@albayann
@albayannلوازم مربی شدن یک انسان.mp3
زمان:
حجم:
2.82M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🖊ایجاد تمدن اسلامی محتاج دو عنصر اساسی است
1️⃣تولید علم
2️⃣پرورش انسان
لوازم مربی شدن یک انسان
➖تفاوت تربیت و پرورش با تعلیم
➖دو خصوصیتی که در امام باقر متجلیست
➖داستان عالمی که پا روی نفس خود گذاشت
#تمدن_اسلامی
#تولید_علم
@albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی :
رهبر معظم انقلاب در هر مسئله ای که وارد شده اند، این نگاه اجتهادی امتدادی را داشته اند.
📌مدعای ما این است،که نگاه ایشان مبتنی برمساله مهمی است به نام انسان شناسی ولایی وارتباط انسان ولایی با توحید،که دربحث تمدن نوین اسلامی این مساله بسیارمهم است.
🔹لذا باید به آن توجه ویژه ای شود. کما اینکه ایشان درمساله سبک زندگی اسلامی-که قرائت دیگری ازبحث تمدن اسلامی است- به غیر از این که مبناهای این بحث را مطرح کرده اند، به دو آسیب جدی نیزاشاره نموده اند:
1️⃣ ایدئولوژی زدایی
2️⃣درنظر نگرفتن تهاجم فرهنگ غربی و آسیب تقلید از غرب
اگر به این موارد توجه نشود به جرات می توان گفت که نمی توان مساله تمدن اسلامی را مطرح کرد.
#امتداد_حکمت
#ایدئولوژی
#تمدن_نوین_اسلامی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 نسبت به تبلیغ نگرانم / تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد
✏️ رهبر انقلاب اسلامی هماکنون در دیدار مبلغان و طلاب حوزههای علمیه: با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که ما اگر چندین برابر آن مقداری که کار میکنیم هم کار کنیم، به نظرم این ظرفیت پر نمیشود.
✏️ هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در حوزههای علمیه این است که تبلیغ در مرتبهی دوم قرار دارد، مرتبهی اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبهی دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبهی اول است. ۱۴۰۲/۴/۲۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰#علامه_طباطبایی:
🖊وقتى آيه شريفه:(فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ ...) نازل شد، رسول خدا ص فرستاد تا على و فاطمه و حسنين ع بيايند و يهود را دعوت كرد براى اينكه با آنان ملاعنه كند،
📌جوانى از يهوديان گفت: واى بر شما مگر ديروز نبود كه با برادرانتان كه بعدا به صورت ميمون و خوك مسخ شدند عهد بستيد كه هرگز ملاعنه نكنيد، يهود اين تذكر را كه شنيدند، از ملاعنه منصرف گشتند.
🔹اين روايت مؤيد اين احتمال است كه ضمير در جمله:(فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ) به كلمه: حق در جمله:(الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ) برگردد، و معناى جمله چنين باشد پس هر كس كه بر سر حق با تو بگو مگو كرد به او بگو ...
🔸در نتيجه اين نظريه تاييد مىشود كه حكم مباهله مخصوص داستان نصاراى نجران و مساله عيسى بن مريم كه اخبار بسيار زيادى آن را حكايت نموده و بيشترش را نقل كرديم نبوده و معلوم مىشود رسول خدا ص تنها با اين طايفه مباهله نكرده بلكه بعد از مباهله با آنان در مقام مباهله با يهود هم بوده است.
🌱روز مباهله مبارک باد.🌱
#مباهله
#علامه_طباطبایی
📚تفسیر المیزان
@albayann
@albayann زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او.mp3
زمان:
حجم:
3.5M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
در مورد زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او در این زمینه سه نگاه وجود دارد:
1⃣ طبیعی(فاعل بالطبع)
2⃣اضطرار(فاعل بالاضطرار)
3⃣انتخابی(فاعل عقلانی)
#فقه_الخمینی
#انسان_شناسی
#فاعل
@albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: در مورد زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او در این زمینه سه نگاه وجو
#متن_بیانات
✍استاد آیت الله فرحانی:
🔹فلاسفه در قسمت فواعل و ترتب غایات دسته بندی را در مورد اقسام فواعل ارائه می کنند.
📌در نگاه آنها فاعل بالطبع یعنی فاعلی که در فعل او،علم و اراده دخالت ندارد و در بعضی موارد فعل او منطبق بر طبیعتش است و آن طبیعت اقتضا می کند که آن فعل و آن اثر صورت گیرد و به تعبیر فلاسفه آن فعل دارای غایت طبیعی است
📌اما گاهی انسان یا فاعل بالطبع نیست یا اینکه اگر فاعل بالطبع است فعلش تحت طبعش نمی باشد بلکه به دلیل اضطراری به وجود آمده آن فعل از او سر می زند و به اصطلاح غایت او غایت ثانوی می باشد.
📌اما در بعضی موارد، علم و اراده در انجام فعل دخالت دارد، در این صورت غایت انتخابی خواهد بود و فعل انجام شده عقلانی است و اثری که بر این حرکت بار می شود از نوع اثریست که بر یک فعل اختیاری منبعث از علم و ارده بار خواهد شد.
❓حال سوال این است انسانی که اجتماعی زندگی می کند در این نوع زندگی، انسان هم چون فاعل بالطبع است یعنی فاعلیت او در زندگی اجتماع از نوع فعل منطبق بر طبیعش است و در متن طبیعت انسان این وجود دارد و به گونه ای خلق شده است که اجتماعی بودن منطبق بر طبیعتش باشد و در آن علم و اراده دخالت نمی کند.
🖇یا اینکه انسان به حسب طبیعت و غایت؛ فردی و آزاد است و در متن خلقتش این گونه نیست که اسیر اجتماع بشود و محدودیت اجتماع را تحمل کند
اگر سوال شود که پس چرا انسان اجتماع را اختیار کرده است؟ خواهند گفت انسان اجتماع را از باب یک جبر بیرونی پذیرفته است و یک امر اضطراری است! یعنی یک عاملی انسان را مجبور کرده است اجتماعی زندگی کند که در خیلی از عبارتهای علامه در المیزان این نگاه حاکم است.
🔸نگاه سوم این است اجتماع برای انسان یک فعل اختیاری است که علم و اراده در آن دخالت دارد و غایت عقلانی بر آن بار می شود نه غایت بالطبع یا بالجبر! یعنی فعل او طبیعی و قصری نیست بلکه فعل عقلانی و انتخابی است. اگر این گونه باشد باید گفت انسان اجتماعی بودن را اختیار می کند نه اینکه مجبور بشود یا در متن طبیعت خلقت انسان چنین چیزی وجود داشته باشد.
🖊پس این سه نگاه (زندگی یک فرد در اجتماع یا طبیعی یا جبری یا انتخابی است )در مورد زندگی اجتماعی انسان وجود دارد که باید دید از نگاه فلسفه اسلامی و آیات قرآن کدام نگاه صحیح می باشد.
#فقه_الخمینی
#انسان_شناسی
#فاعل
@albayann
@albayannتشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان.mp3
زمان:
حجم:
1.71M
🎙#بشنوید
🔰استادآیت الله فرحانی:
💠خاطره شهید مطهری و تلاش ایشان در زمینه علمی
🔹خاطره آیت الله بهجت از کمیت مطالعه حضرت امام(ره) در تابستانها
🔸دو مطالبه رهبر انقلاب از طلاب و روحانیون در زمینه علمی و انقلاب
📌تشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان
#امام_خمینی
#علم
@albayann
@albayann امت واحده.mp3
زمان:
حجم:
3.17M