eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
860 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 استاد : 🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾ 🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است. ⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟ 🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ‌ ﴿البقرة، ۳۳﴾ ➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله ه­ایی تصویر می­کند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی می­دانم که شما نمی­دانید. @albayann
19.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹 کلام خداوند به حضرت موسی در باب دعوت الی الحق ⁉️ چه نعمتی بالاتر از اینکه امیرالمومنین(ع) واسطه شب قدر ما شده است؟ 🔸 حالات امیرالمومنین(ع) در ماه مبارک رمضان @albayann
🏴ماجرای ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) 🔰مقام معظم رهبری @albayann
🖊ماجرای ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) 📘امام خامنه ای: در فاصله‌ی این دو روز یا دو شب- از سحر نوزدهم كه امیر المؤمنین به دست آن ملعون ضربت خوردند تا شب بیست و یكم- چند تا حادثه‌ی درس‌آموز اتفاق افتاد: یكی در همان لحظه‌ی اول بود. وقتی ضربت را این دشمنِ خدا بر امیر المؤمنین وارد كرد، در روایت دارد كه حضرت هیچ آه و ناله‌ای نكردند؛ اظهار دردی نكردند. تنها چیزی كه حضرت فرمودند، این بود: «بسم اللَّه و باللَّه و فی سبیل اللَّه، فزت و ربّ الكعبة»؛به خدای كعبه سوگند كه من رستگار شدم. بعد هم امام حسن مجتبی (علیه‌السّلام) آمد سر آن بزرگوار را در دامان گرفت. روایت دارد كه خون از سر مباركش می‌ریخت و محاسن مباركش خونین شده بود. امام حسن همانطور نگاه می‌كرد به صورت پدر، گریه چشمان امام حسن را پراشك كرد؛ اشك از چشم امام حسن یك قطره‌ای افتاد روی صورت امیر المؤمنین. حضرت چشم را باز كردند، گفتند: حسنم! گریه می‌كنی؟ گریه نكن؛ من در این لحظه در حضور جماعتی هستم كه این‌ها به من سلام می‌كنند؛ كسانی در اینجا هستند- در همان لحظه‌ی اول؛ اینی كه نقل شده است از حضرت- فرمود: پیغمبر اینجاست، فاطمه‌ی زهرا اینجاست. بعد حضرت را برداشتند- بعد از اینكه امام حسن (علیه‌السّلام) نماز را در مسجد خواندند، حضرت هم نشسته نماز خواندند. راوی می‌گوید كه حضرت گاهی متمایل می‌شد به یك‌طرفی كه بیفتد، گاهی خودش را نگه می‌داشت- و بالاخره به طرف منزل حركت دادند و بردند. اصحاب شنیدند آن صدائی را كه: «تهدّمت و اللَّه اركان الهدی ... قتل علیّ المرتضی». این صدا را همه‌ی اهل كوفه شنیدند، ریختند طرف مسجد؛ غوغائی به پا شد. راوی می‌گوید: مثل روز وفات پیغمبر در كوفه، ضجه و گریه بلند شد؛ آن شهر بزرگ كوفه یكپارچه مصیبت و حزن و اندوه بود. حضرت را می‌آوردند؛ امام حسین (علیه‌السّلام) آمد نزدیك. در این روایت دارد كه این‌قدر حضرت در همین مدت كوتاه گریه كرده بودند كه پلكهای حضرت مجروح شده بود. امیر المؤمنین چشمش افتاد به امام حسین، گفت: حسین من گریه نكن، صبر داشته باشید، صبر كنید؛ این‌ها چیزی نیست، این حوادث می‌گذرد. امام حسین را هم تسلا داد. حضرت را آوردند داخل منزل، بردند در مصلای حضرت؛ آنجایی كه حضرت در خانه در آنجا نماز می‌خواندند. فرمود: من را آنجا ببرید. آنجا برای حضرت بستری گستردند. حضرت را آنجا گذاشتند. اینجا دختران امیر المؤمنین آمدند؛ زینب و ام‌كلثوم آمدند، نشستند پهلوی حضرت، بنا كردند اشك ریختن. امیر المؤمنین آنجایی كه امام حسن گریه كرد، امام حسن را نصیحت كردند و تسلا دادند؛ آنجایی كه امام حسین گریه می‌كرد، حضرت تسلا دادند، گفتند صبر كن؛ اما اینجا اشك دخترها را تحمل نكردند؛ می‌گوید: حضرت هم شروع كرد به های‌های گریه كردن. یا امیر المؤمنین! گریه‌ی زینبت را اینجا نتوانستی تحمل كنی، اگر در روز عاشورا می‌دیدی چگونه زینبت اشك می‌ریزد و نوحه‌سرائی میکند ، چه میکردی؟ 📚خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران۱۳۸۸/۰۶/۲۰ @albayann
ویژگی ممتاز خاشعین.mp3
647.7K
🔊 🖊وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ⁉️شرط صبر و صلاه در آیه چیست؟ 📌نماز و روزه چطور می توانند انسان را در مسیر سیر الی الله کمک کنند؟ 📌طبق آیات مبارکه قرآن خاشعین چه ویژگی ممتازی نسبت به دیگران دارند؟ 🎙استاد @albayann
🖊امام خمینی ره: ⁉️«تو خیال می‏ کنی که امتیاز نماز حضرت امیرالمؤمنین، علیه السلام، با ما این است که «مدّ» «و لا الضّالین» را طولانیتر می‏ کند؟ یا قرائتش صحیحتر است؟ یا طول سجود و رکوع و اذکار و اورادش بیشتر است؟ یا امتیاز آن بزرگوار به این است که شبی چند صد رکعت نماز می‏ خواند؟ ... او هم برای حور العین و گلابی و انار این قدر ناله و سوز و گداز داشت؟ 🔹به خودشان قسم است - و إنَّهُ لَقَسمٌ عظیم که اگر بشر پشت به پشت یکدیگر دهند و بخواهند یک لا إلهَ إلاَّ اللَّه امیر المؤمنین را بگویند نمی‏ توانند! 🔹خاک بر فرق من با این معرفت به مقام ولایت علی، علیه السلام! به مقام علی بن ابی طالب قسم که اگر ملائکه مقرّبین و انبیاء مرسلین - غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست - بخواهند یک تکبیر او را بگویند نتوانند. حال قلب آنها را جز خود آنها نمی‏ داند کسی.‏» 📚 (شرح چهل حدیث، ص:75 - 76) علیه السلام تسلیت باد. @albayann
🖊تکرار شب قدر در هر سال| 🔹شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى که قرآن درآن نازل شد نیست ‏بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار مى‏ شود. یعنى درهر ماه رمضان شب قدرى است که درآن شب امور سال آینده تقدیر مى‏شود. دلیل براین امر این است که: 1⃣اولا: نزول قرآن به طور یکپارچه در یکى از شب‏هاى قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولى تعیین حوادث تمامى قرون گذشته و آینده درآن شب بى‏ معنى است. 2⃣ثانیا: کلمه «یفرق‏» در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم‏.» (دخان / 6) در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را مى‏رساند و نیز کلمه «تنزل‏» درآیه کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» (قدر/ 4 ) به دلیل مضارع بودنش دلالت ‏بر استمرار دارد. 3⃣ثالثا: از ظاهر جمله « شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن‏.»( بقره / 185) چنین برمیآید که مادامى که ماه رمضان تکرار مى‏ شود آن شب نیز تکرار مى‏شود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست ‏بلکه درهر سال در ماه رمضان تکرار مى‏شود. 📌در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسى از ابوذر روایت‏ شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبى است که درعهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل میشده و چون از دنیا مى ‏رفتند نزول امر درآن شب تعطیل مى‏ شده است؟ فرمود: « نه بلکه شب قدر تا قیامت هست @albayann
🖊ملاک حقیقی همین است که انسان هرچه نزدیک‌تر می‌شود، باید بیشتر احساس فقر و نداری کند و بیشتر احساس عقب‌افتادگی و بی‌چیزی کند. اگر این احساس در ما زیاد شود، سرعت سیر و حرکت ما بیشتر می‌گردد. 📌از ‌امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است: عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ اَلْهِلاَلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) يُحَدِّثُ عَنِ اَلنَّبِيِّ(ص) أنَّه قال اَلْعُلَمَاءُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ رَجُلٌ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا ‌هالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ اَلنَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ بِرِيحِ اَلْعَالِمِ اَلتَّارِكِ لِعِلْمِهِ... اگر کار علمی ‌کردیم ولی کار اخلاقی نکردیم، سرانجامش را امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم‌(ص) نقل فرموده‌اند که: بوی گند ما، جهنمی‌ها را آزار می‌دهد. جهنمی‌ها صدا می‌زنند: خدایا! جهنم را می‌توانیم تحمل کنیم؛ اما نمی‌توانیم این طلبه، این دانشجو، این آقای بوگندویی که بوی گَندِ دنیا را گرفته است، تحمل کنیم! 🔹نکند آخر خط، وقتی چشم ملکوتی‌مان باز شد، در زمان مرگ ببینیم تمام کارهایمان برای دنیا بوده است! دَرسِمان، بحثمان، کتابمان، قلممان، سخنرانی‌مان، همه‌اش آلوده بوده است! پیامبر اکرم(ص) بسیار زیبا فرمودند: ما دو نوع عالم داریم؛ عالمٌ عاملٌ بعِلْمه و عالمٌ تارکٌ لعلمه ؛ هر اندازه که خدا را می‌شناسیم، همان مقدار با خدا ارتباط داشته باشیم؛ این می‌شود عمل به علم. ❗️برادرها! باید روی اخلاق کار کنیم. اخلاق چیست؟ یعنی آدم ارتباطش را با خدا برقرار کند و خدا را در زندگی لمس کند. وقتِ کارِ اخلاقی چه زمانی است؟ جوانی. همان‌طور که کار فکری از سیزده ـ چهارده‌سالگی است، کار اخلاقی هم متعلق به همین وقت است. خود حضرت امام(ره) هم از اخلاق شروع کرد؛ از نوشتن شرح دعای سحر، آداب الصلاه، سرّ الصلاۀ و چهل حدیث و مانند این‌ها شروع کرد. 🖇 حضرت امام(ره) با این‌ها، امثال شهید مطهری را ساخت. هم با ارائه نظام فکری و هم با درس اخلاق‌های پر از حرارت و شور و گداز توانست یارانی تربیت کند که در کوران انقلاب و مبارزات، و بعد از انقلاب آن‌چنان کار بزرگی را انجام دهند؛ وگرنه با علمِ تنها نمی‌توان شهید مطهری و مثل شهید مطهری ساخت 📚ادب حضور @albayann
📘نظام ادبی از منظر علم اصول 🖊مولف : استاد آیت الله فرحانی ✍توضیحی پیرامون کتاب: 💠کتاب نظام ادبی از منظر علم اصول پیرو نظام اصولی امام خمینی(ره)، «وضع» مقام متفاوت تری نسبت به سایر مکاتب اصولی، پیدا می کند و گستره آن تا مباحثی چون «زبان شناسی» امتداد می یابد. 📌از رسالت این نظام، تعیین مرز حقیقت وضع از حقیقت تسمیه و استعمال است که به تعریفی ژرف از مقام وضع و استعمال و جایگاه مقام تسمیه می انجامد. بسط این ظرفیت با محوریت منطق اعتباریات و رعایت هویت جمعی علوم، ضمن ارزیابی بستر تولیدی نظریات مکاتب مختلف، روش شگرفی را بر پیمایش نظام اصولی تعریف می نماید. 🔹این اثر کوشیده است با ارزیابی مباحث مختلف بر اساس نظام معرفی شده، از روشی نو رونمایی کرده و مسیر سیر در مباحث علمی امام خمینی(ره) را هموار سازد. ✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/nezameadabi/ @albayann
InShot_۲۰۲۴۰۴۰۴_۱۴۳۷۱۷۶۶۲.jpg
3.15M
📚لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مطالبی با سه سرفصل تکوینی یا عتباری بودن وجود جامعه، وجود لغیره و لوازم آن، معرفی کتاب هندسه حکمت ارائه شده است. 📖مطالب این لوح به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ معرفی کتاب هندسه حکمت 🖊اثراستاد آیت الله فرحانی 2️⃣ بررسی تطبیقی نحوه وجود جامعه، حقیقی یا اعتباری؟ 🖊به قلم حجةالاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه 3⃣تصویر حقیقت وجود لغیره و لوازم آن 🖊به قلم محمد عیدی ؛ دانش پژوه پایه نهم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام @albayann
🖊بیانیه استاد آیت الله فرحانی در پی حوادث اخیر و فرارسیدن روز قدس بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ در ایامی که رژیم جعلی صهیونیستی در میدان نبرد با محور مقاومت مستأصل گشته و با جنایات ضد انسانی خود در ماه‌های اخیر موجب شهادت هزاران نفر از مردم مظلوم غزه شد، با حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، که خلاف قوانین و معاهدات بین‌المللی است، جمعی از سرداران و مستشاران نظامی کشورمان را به شهادت رساند و بار دیگر صفحات سیاه این رژیم به جنایت وحشیانه دیگری منقوش گردید. ترور و استفاده از روش‌های غیرانسانی شیوه متداول اسرائیل غاصب بوده که با تکیه به اربابان خود از جمله آمریکا، چنان جنایت‌های بی‌شماری را رقم زده که تاریخ، این حجم از سبوعیت و رفتارهای ضدّ بشری را فراموش نخواهد کرد. بحمدالله موفقیت ها و دستاوردهای بی نظیر سردار مقاومت سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی در دهه گذشته، وضعیت این رژیم را بیش از پیش در سراشیبی سقوط قرار داده و انشاءالله در آینده نزدیک این غده سرطانی از کالبد جامعه انسانی محو و نابود خواهد شد. لکن این اقدام اخیر ، به تعبیر رهبرمعظم انقلاب بی پاسخ نخواهد ماند و بی‌شک حقّ پاسخگویی به این جنایت بی‌شرمانه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است. بر همین اساس، روز قدس امسال با توجه به جنایات یک سال اخیر رژیم و شرایط بین المللی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اندیشه های حکومتی امام خمینی(ره) ، روز قدس یک مسئله ریشه ای و مبنایی و از نمود های عرفان سیاسی ایشان است. انسان در ماه مبارک رمضان با تضرع ، توجه و دعا در پی رهایی خود ، از قید بندگی شیاطین انس و جن است تا به عبودیت و بندگی خدا برسد. با همین رویکرد آن پیر فرزانه در باب روز قدس فرمود : «سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بندگي شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لايزال الله بپيوندند و دست جنايتکاران تاريخ را از کشورهاي مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.» انشاءالله امسال نیز ملت غیور ایران اسلامی، با حضور گسترده و پرشور خود در راهپیمایی روز قدس ، میثاق دوباره با آرمان های امام راحل(ره) و تبعیت از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) و پاسداشت خون شهدای جبهه مقاومت، به ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را خواهند داشت. والسلام علیکم عبدالکریم فرحانی 24 رمضان 1445 @albayann