@albayannانسان شناسی در ندوین الگوی تمدنی .mp3
زمان:
حجم:
1.32M
🎙 #بشنوید
⁉️نقش انسان شناسی در تدوین الگوی تمدنی چیست؟
❓تفاوت نگاه حکمت اسلامی با فلسفه غرب از این حیث در چیست؟
❔کدام انسان غایت بینش اسلامی ست؟
🔹اگر کسی بپذیرد استعداد انسان پایان ناپذیر است ولی انسان را موجود چند بعدی نبیند مدل پیشرفت اسلامی به وجود نمی آید و باز همان مدل غربی پیاده می شود.
پیشرفت در مفهوم اسلامی با پیشرفت یک بعدی یا دو بعدی در فرهنگ غرب متفاوت است چون غایت حیات انسان را متفاوت ترسیم می کند و باید بررسی کرد هدف از زندگی در بینش اسلامی چیست!
🔸اگر نگاه به انسان به گونه ایی باشد که استعدادش پایان ناپذیر است اما این استعداد او را یک حیوان مقتدر می کند باعث به وجود آمدن پیشرفت مدل غربی و تمدن غربی می شود.
📌 اگر گفته شود استعداد پایان ناپذیر انسان، او را یک موجود صرفا معنوی کرده ولی دستش از ابزار مادی و اقتدار و قدرت مادی خالی است، این نیز مدل اسلامی نیست چون در مدل پیشرفت اسلامی قرار است انسان سیر مقتدر عبدخدا را تحویل دهد تا از این مدل یک نوع پیشرفت همه جانبه چند بُعدی به دست آید.
👈 رهبر انقلاب به این الگو تمدن نوین اسلامی می گویند. لذا اگر کسی بخواهد فقه تمدن نوین اسلامی را تبیین کند ابتدا باید انسان شناسی خود را تبیین نماید و این مبناست که فقه نظامات را محقق می کند.
👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این سه الگو پرداخته و مدل پیشرفت اسلامی ایرانی را از نگاه رهبری بیان می نمایند.
#فقه_حکومتی
#انسان_شناسی
#تمدن_اسلامی
@albayann
@albayannربا و تولی اعداء دین بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی.mp3
زمان:
حجم:
1.49M
🎙 #بشنوید
⚠️"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی
👤استاد آیت الله فرحانی
📚درس خارج فقه ۹۵/۸/۹، در ضمن بررسی آیه "احل الله البیع" از ادله صحت معاطات
#تفسیر
#علامه_طباطبایی
#حکومت_اسلامی #تمدن_اسلامی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⚠️"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
💠"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی
👤علامه طباطبایی
🔺و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شيء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين، فإن التشديد فيه يضاهي تشديد الربا، و أما سائر الكبائر فإن القرآن و إن أعلن مخالفتها و شدد القول فيها فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين.
🔺و ليس ذلك إلا لأن تلك المعاصي لا تتعدى الفرد أو الأفراد في بسط آثارها المشئومة، و لا تسري إلا إلى بعض جهات النفوس، و لا تحكم إلا في الأعمال و الأفعال بخلاف هاتين المعصيتين فإن لهما من سوء التأثير ما ينهدم به بنيان الدين و يعفي أثره، و يفسد به نظام حياة النوع، و يضرب الستر على الفطرة الإنسانية و يسقط حكمها فيصير نسيا منسيا.
🔺و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم: لا يملكون مالا و لا عرضا و لا نفسا، و لا يستحقون موتا و لا حياة، فلا يؤذن لهم فيموتوا، و لا يغمض عنهم فيستفيدوا من موهبة الحياة، و هجرهم الدين، و ارتحلت عنهم عامة الفضائل.
🔺و حيث ساق أكل الربا إلى ادخار الكنوز و تراكم الثروة و السؤدد فجر ذلك إلى الحروب العالمية العامة، و انقسام الناس إلى قسمي المثري السعيد و المعدم الشقي، و بان البين، فكان بلوى يدكدك الجبال، و يزلزل الأرض، و يهدد الإنسانية بالانهدام، و الدنيا بالخراب، ثم كان عاقبة الذين أساءوا السوأى.
📚تفسیر المیزان، سوره بقره آیه ۲۷۵
#تفسیر
#علامه_طباطبایی
#حکومت_اسلامی #تمدن_اسلامی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
taghrir-osul 001 - 010.pdf
حجم:
973.2K
taghrir-feqh 001-010.pdf
حجم:
946.6K
🏷کتاب اخلاق باید خود، دوای درد باشد نه نسخه دوانما
👤امام خمینی (ره)
🔺به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
🔹نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
🔸ريشه هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد.
👈 #كتاب_اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه
#اخلاق
#امام_خمینی
@albayann
🔸شخصی به مرحوم علامه طباطبایی گفت: یک ریاضتی برای پیشرفت معنوی به من بفرمایید.
🔹علامه فرمودند:بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقی با خانواده است.
#علامه_طباطبایی
@albayann
#عکس_نوشته
🌱به مناسبت ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به شهر قم
📍قم؛حرم اهل بیت(علیهم السلام)
#امام_خمینی
@albayann
💠نقش محوریت اهل بیت(علیهم السلام) در نگاه تمدنی
👤استاد آیت الله فرحانی:
🔺تمدنی شیعی، مرهون دو هجرت و دو انقلاب است:
1️⃣ هجرت امیرالمؤمنین(ع) به عراق و استقرار ایشان در کوفه زمینه ای شد برای تمدن شیعی.
📌این هجرت که با انقلاب نورانی سیدالشهداء(ع) تمام شد فضایی فراهم کرد که قدم اول کار تمدنی شکل بگیرد.
از طرف دیگر انقلاب دومی که مکمل انقلاب سیدالشهدا بود و تمدن شیعی را درست کرد انقلاب علمی فرهنگی صادقین سلام الله علیهما بود .
🔰پیغمبر اکرم از طریق جابر، ماموریت امام باقر (ع) را تبیین کرد که شکافنده علم انبیا بود ؛ امام صادق (ع) نیز این را در قالب یک انقلاب علمی شکل داد ؛
و لذا نگاه صادقین(علیهما السلام) یک نگاه تمدنی بود ، ایشان کاری کردند که اسلام حفظ شود ، بزرگان مذاهب اهل سنت را تغذیه علمی کرد ! این انقلاب بزرگی بود که امام صادق (ع) و امام باقر (ع) شکل دادند ؛
2️⃣هجرت دوم، هجرت امام هشتم به ایران بود . اگر علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا به ایران هجرت نمیکردند قطع بدانید امروز ما این کانون تمدنی را در ایران نداشتیم .
👈اگر نجف و قم ، اگر شیعه عراق و ایران جریانی را بوجود آوردند که مخرج مشترکش حوزه علمیه است ؛ این محصول هجرت امیرالمومنین(ع) به عراق و هجرت امام رضا(ع) به ایران است.
🔸 راوی میگوید امام صادق علیه السلام وقتی از دنیا میرفت اشک میریخت پرسیدم چرا گریه میکنید فرمود من دارم از دنیا میروم عالم اهل بیت را زیارت نکردم ! عرض کردم شما 4هزار دانشجوی رشته های مختلف در یک جریان سنگین علمی را دارید! عالم اهل بیت کیست ؟ امام فرمود دو هفته بعد از من فرزند موسی بن جعفر ، ثامن الحجج به دنیا میاید ! اوست عالم اهل بیت.
🔹امام هشتم به عنوان عالم اهل بیت ماموریت داشت با هجرت به ایران علم اهل بیت را منتقل کند به ایران ؛ اگر کسی دقت کند این ترابطی که اهل بیت با هم دارند ، هجرت امیرالمومنین، هجرت امام هشتم ، انقلاب سیدالشهدا و انقلاب صادقین سلام الله علیهم اجمعین ، دو هجرت و دو انقلابی است که سنگ بنای تمدنی را در این منطقه پی ریزی کرده اند .
#تمدن_اسلامی
#تمدن_شیعی
#قم_حرم_اهل_بیت
@albayann
البیان
💠نقش محوریت اهل بیت(علیهم السلام) در نگاه تمدنی 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔺تمدنی شیعی، مرهون دو هجرت
@albayannنقش محوریت اهل بیت در نگاه تمدنی.mp3
زمان:
حجم:
1.19M
@albayann1-95.08.08(1).mp3
زمان:
حجم:
3.14M
🎙 #بشنوید
💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در مسئله ضد بر اساس دقت در معنای عدم و سلب تحصیلی
👤استاد آیت الله فرحانی
📚درس خارج اصول
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در مسئله ضد بر اساس دقت در معنای عدم و سلب تحصیلی
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در مسئله ضد بر اساس دقت در معنای عدم و سلب تحصیلی
👤استاد آیت الله فرحانی:
🔺بحث ما در مسألۀ ضد و در مسألۀ مسلک مقدمیت بود. آخوند خراسانی در مسلک مقدمیت برای اثبات حرمت ضد، عبارتی دارند که از این عبارت سه حد وسط به دست می آید. حضرت امام (ره) دیدگاه آخوند را در هر سه حدوسط مورد نقد قرار می دهند.
🔺کسانی که در مسلک مقدمیت عدم یک ضد را مقدمۀ وجود ضد دیگر می دانند، یا عدم یک ضد را مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود یک ضد تمانع قائل اند، خلاصۀ فرمایششان به این برمی گردد که به عنوان مثال بیاض و سواد، ضد یکدیگرند. بر اساس این نگاه عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است و عدم بیاض مقدمۀ تحقق سواد است. یا اینکه بین عدم سواد و بیاض مقارنت وجودی در کار است. یا بین عدم سواد و بیاض معاندت وجودی در کار است. امام (ره) می فرمایند که تمام فرمایشات آخوند و محقق قوچانی، حول این محور می چرخد که رابطه ای بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر وجود داشته باشد. آن رابطه یا مقدمه وجودی بودن یا مقارنت و یا معاندت است.
🔺امام می فرماید که مشکل اصلی این دیدگاه، این است که سلب تحصیلی را نفهمیده است. اگر یک اصولی ای، معنای درست سلب تحصیلی را بفهمد، اینگونه حرف نمی زند. امام می فرماید که سلب تحصیلی در واقع نقیض آن امر وجودی است. مثلا سلب تحصیلی سواد، نقیض سواد (عدم سواد) است. عدم سواد را باید با دقت تصویر کنیم. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب قید نمی پذیرد ولو اینکه مسلوب (سواد)، مقید است. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب، مقید است. اگر به زعم این که در نقیضین اجتماع رتبه شرط است و وقتی که سواد در این رتبه است، عدم سواد هم باید در این رتبه باشد. یا به این گمان که «درتناقض هشت وحدت شرط دان» و اگر قیدی در امر وجودی باشد، باید در امر عدمی هم این قید باشد، اگر به این زعم بگوییم که سلب مقید است و السلب المقید را نقیض آن امر وجودی قراردهیم، در واقع بین یک امر وجودی با یک امر وجودی دیگر، تقابل درست کرده ایم. چونکه السلب المقید (سلبی که مقید است) عدم مضاف است و عدم المضاف له حظ من الوجود و یک امر وجودی است و وقتی که در مقابل امر وجودی دیگر قرار می گیرد، بین آن دو تقابل ایجاد می شود.
🔺تصویر صحیح سلب تحصیلی این است که امر وجودی (سواد) مقید است اما عدم سواد و سلب سواد، هیچ قیدی ندارد و فقط مسلوب است که مقید است. لذا بزرگانی مثل امام و علامه طباطبایی که معنای سلب تحصیلی را با دقت فلسفی تبیین می کنند و معنایش را می فهمند، می گویند که در سلب تحصیلی امر وجودی نمی تواند باشد. بله! ذهن می تواند اشتباه کند و سلب مقید را با السلب المقید خلط کند، بعد فکر کند سلب، مقید شده است.
🔺حرف اصلی امام این است. ایشان می فرماید که اگر کسی این را خوب بفهمد، آن موقع دیگر نمی تواند بگوید عدم سواد در رتبۀ بیاض است. نمی شود. چون بیاض امر وجودی است ولی عدم سواد حکمی نمی پذیرد. همچنین نمی تواند بگوید عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است. کما اینکه نمی تواند بگوید عدم سواد مقارن با تحقق بیاض است. همچنین در معاندت هم همین مسئله مطرح است. می گوییم سواد با عدم سواد معاند است. اما این صحیح نیست چون عدم شیئیتی ندارد که بخواهد معاند با چیزی باشد.
🔺خدا مقام معظم رهبری را حفظ کند. ایشان می فرماید که نگذارید فلسفه از حوزه بیرون برود (۸۲/۱۰/۲۹). اگر فلسفه از حوزه رفت، کار حوزه خراب می شود. بدون فلسفه نمی توانیم عدم امکان اجتماع سلب تحصیلی با چیزی را به درستی تعقل کنیم. عدم اجتماع عدم را با چیزی؛ عدم مقارنت عدم را با چیزی؛ عدم معاندت عدم را با چیزی؛ عدم تقدم عدم را بر چیزی؛ عدم تأخر عدم را از چیزی نمی توان به درستی تعقل کرد؛ بدون فلسفه نمی توانیم این ها را بفهمیم.
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann