eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تبعیت از مطالبات رهبری 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️حاج قاسم به من می گفت ؛روزی که بساط داعش را جمع می کردیم،در شهری که عملیات بود، دیدم بچه های بسیجی عراق (حشدالشعبی) هستند ، بچه های بسیج سوریه هستند، بچه های بسیج پاکستان هستند ، بچه های حزب الله لبنان هستند و... دیدم که این وعده ی امام که(( بسیج جهانی اسلام با محوریت ولایت)) بود ، شکل گرفته است . 💢هرجایی که انقلاب درمسیر مطالبات رهبری، که مطالبات به حق مردم است، تبعیت کرد پیروز شد و هرجا مطابق مطالبات رهبری عمل نکرد عقب ماندیم و ضربه خوردیم . سخنرانی بصیرتی در تهران ۹۹/۰۵/۱۰ @albayann
🏴پیام تسلیت آیت الله فرحانی در پی رحلت حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره)🏴 بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ. نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۖ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ إنا لله و إنا إلیه راجعون خبر ضایعه درگذشت عالم ربانی ، مجاهد نستوه، عمار بزرگ امام راحل و رهبر عظیم الشأن ما، عارف، فقیه و فلیسوف مجاهد آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، برای همه شاگردان و خوشه چینان علم و معنویت، دردناک و جبران ناپذیر است. هنوز غم و درد از دست دادن فقیه بزرگوار حضرت آیت الله یزدی تسلی نیافته بود که در سالگرد شهادت مالک اشتر انقلاب اسلامی، سپهبد شهید قاسم سلیمانی، مصیبت از دست دادن آیت الله مصباح یزدی، غم بزرگ قلوب مومنین و دوستداران امام و رهبری را تشدید کرد. صراحت لهجه، صفا، صداقت، اخلاق، تقوا و طهارت در فهم و بیان، از جمله خصوصیات کم نظیر استاد عظیم الشأن ما بود که به حق ایشان را عمار انقلاب کرد. هنوز خاطرات شیرین جلسات حضوری و بهره های فراوان از محضر نورانی ایشان روح مشتاقان را جلا می دهد. ایشان که هر چه داشت برای خدا در طبق اخلاص قرار داد، و شمیم عطر معنویت و مواعظ او ارادتمندان را به یاد امام بزرگوار و استاد عظیم الشأنمان حضرت آیت الله العظمی بهجت می انداخت؛ با به جا گذاشتن خرمنی از تجارب، آثار و خدمات نورانی ، مشعلی فروزان در پیروی از خط امام و رهبری بود. بزرگ مردی که در هر سنگری، خالصانه و متواضعانه درخشید. تأسیس موسسه در راه حق که به حق مورد تایید آیت خدا خمینی کبیر قرار گرفت و موسسه امام خمینی که به حق مورد تایید سلاله خاندان عصمت و طهارت امام خامنه ای قرار گرفت، سیل شاگردان و تربیت یافتگان ایشان ، خطابه های نماز جمعه تهران ، درس اخلاق و معنویت و درس دفاع از دین خدا، از جمله آثار و برکات ایشان بود. خدمت رهبر فقیه و مظلوم انقلاب اسلامی عرض می کنیم که آقا! می دانیم که فقد ایشان موجب غم و اندوه شما شده؛ ولی به شما و روح مطهر ایشان و ارواح طیبه شهدای انقلاب ، تعهد می دهیم که نگذاریم مشعل آگاهی و بصیرت خاموش شود. شاگردان مکتب فقه الخمینی و موسسه امام خمینیِ ایشان، همانطور که خود ایشان قدم برداشت و جای خالی علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری را پر کرد؛ راه این عالم ربانی را ادامه خواهند داد. از همه فضلا و دلسوزان نهضت انقلاب اسلامی تقاضا دارم که نگذاریم فقدان آیت الله یزدی و آیت الله مصباح یزدی خدشه ای بر مسیر انقلاب وارد کند و خدای نکرده پرچم علم، آگاهی و بصیرت بر زمین بماند. اینجانب این مصیبت بزرگ را به حضرت بقیه‌الله ارواحنافداه و به مراجع عظام و علمای اعلام و فضلاء و طلاب حوزه‌ی مبارکه و به عموم ملت ایران تسلیت می گویم. همچنین به خانواده‌ی مکرّم و دیگر بازماندگان و منسوبان ایشان عرض تسلیت کرده، تسلّا و صبر آنان را از خداوند متعال مسألت می نمایم. عبدالکریم فرحانی ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹ @albayann
♻️خداوندا ! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی، که امکان درک یکی از برجسته ترین اولیائت را که قرین و قریب معصومین است، عبد صالحت خمینی کبیر را درک کنم و سرباز رکاب او شوم. 💠خداوندا ! تو را شکرگزارم ،که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه ای عزیز ــ که جانم فدایِ جان او باد ــ قرار دادی 📝فراز ابتدایی وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی @albayann
آیت الله فرحانی .mp3
2M
🔊🔊🔊🔊 ♻️ رسالت مهم علما و فضلای حوزه علمیه در دفاع از حریم ولایت ❓عمار انقلاب یعنی چه؟ 🏴 سیره صدیقه طاهره(سلام الله علیها) بهترین چراغ راه 📝بیانات استاد آیت الله فرحانی در‌ حاشیه درس خارج فقه نهم دی ماه @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♦️وظیفه زهرایی ما دربرابر ولی خدا 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️عزیزان من! سربازان امام زمان ! امروز امام زمان ما زهرا(س) لازم دارد. ❓ این عمار یعنی چه؟ چه کسی باید تبیین کند؟ چه کسی باید تبیین کند مظلومیت رهبر انقلاب را ؟ چه کسی باید تبیین کند عظمت رهبر انقلاب را ؟ ❓چه کسی باید تبیین کند که امام خمینی، رهبر عظیم الشأن ما را چگونه تربیت کرد؟ دعوت کرد به خطابه نماز جمعه تهران؛ دعوت کرد به محوریت جنگ و دفاع مقدس؛ دعوت کرد به ریاست جمهوری و رهبری انقلاب. 👈🏻اینها را امام انجام داد. 🔹نسلی که آن موقع را درک نکرده ، حالا چند تا عالم متهتک را ملاحظه می کند . چند عالم آلوده را ملاحظه می کند! خب ندیده و نمی داند . این نسل خیلی چیزها را نمی داند . 💠عمار انقلاب باید تبیین کند ! همانگونه که عمار برای نسلی که پیامبر را درک نکرده و جایگاه علی را نمی دانست؛ تبیین کرد ! 🏴حضرت زهرا(س) همه چیزش را پای این تبیین گذاشت ؛پای آگاهی دادن و دفاع از ولایت گذاشت ! 🏴هنوز صدای ناله حضرت فاطمه زهرا(س) بین در و دیوار به گوش می رسد ، هنوز دارد مهدی اش را صدا میزند، کوتاه نیامد! تازه وقتی که فضه ایشان را دریابید، دید که خون او را گرفته اما نگران علیست ! تبیین یعنی این ! 🏴 بیت الاحزان حضرت زهرا(س) فریاد علیه مظلومیت ولایت در تاریخ است! 🔅امروز به برکت مکتب سردار بزرگ ما شهید قاسم سلیمانی؛ ولایت پرچمدار اسلام است ، امروز اهل سنت ، مسیحیت و یهود و اهل کتاب به واسطه ولایت امید پیدا کرده اند. امیدوارند به دین خدا ، به وعده الهی و این به واسطه این تبیین ها و فداکاری هاست. ♨️ امروز فرهنگ استقامت شده فرهنگ ایرانی اسلامی ما. فرهنگ فداکاری و هشیاری و بصیرت و در صحنه بودن را مردم از حوزه یاد گرفته اند. 🔰اکنون که گام دوم و چله دوم انقلاب است، بیش از پیش مدافع ولایت لازم دارد. 🔺 بنده از روی تکلیف شرعی عرض میکنم . کسی که سکوت کند ، تبیین نکند ، سخن نگوید ،در مقابل خون این شهدا، فردا باید جواب حضرت فاطمه زهرا(س)را بدهد. شهدای ما در شب های عملیات چه حالی داشتند، خدا می داند به شوق صدیقه طاهره (س) و نوکری ایشان رفتند،چون احساس میکردند فرزند فاطمه(س) تنهاست . 👈حالا یک عالمی بیاید دانسته و ندانسته ، از روی جهالت یا تهتک و بی تقوایی اینطور آب در آسیاب دشمن بریزد؟ محور اقتدارو عزت و اسلام و ایران را اینگونه تضعیف کند؟ یا با سکوتش تقویت نکند ؟ خیلی عجیب است . ✅لذا من خواهش دارم از اساتید بزرگوار خودم از عزیزان خودم که در این ایام نورانی فاطمیه (سلام الله علیها) ، این سیره و این مسیر و این فداکاری را درس بدهیم ، تبیین کنیم ، بگوییم و تأسی کنیم به ام ابیها . @albayann
💠نحوه شکل گیری حوزه انقلابی 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️حوزه انقلابی وقتی در قم بوجود امد که ،طبقه جوان انقلابی، طلاب امام به امام متصل شدند و انقلاب درست شد . 🔹لذا وقتی امام دستگیر شد و ایشان را تبعید کردند ، شاگردان امام این حرکت و نهضت مردمی را با خطی که امام می دادند، اداره کردند. 🔸ما معتقدیم و این حرف ما مبنا دارد. در گام دوم انقلاب باید همان رابطه و نسبت ؛ بین امام حاضر و نخب جامعه اتفاق بیفتد و اگر این اتفاق در نخب و خواص و طلاب جوان ما، بیفتد مسئله تمام می شود. 💢این اتفاق و رابطه نسبت به امام و آقا اتفاق افتاد و همین طور این رابطه نسبت به امام و شهید مطهری و شهید بهشتی و دیگران صورت گرفت. ولی متأسفانه این اتفاق نسبت به زمان رهبری خود آقا نیفتاده است و باید در گام دوم این امر محقق شود. 📝سخنرانی ایت الله فرحانی در مورد گام دوم انقلاب ۹۷/۱۲/۰۶
💠فلسفه اسلامی فقه اکبر است ♻️«فلسفه‌ی اسلامی - همان‌طور که شما فرمودید و درست هم گفتید - فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ 👈🏻لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد.» ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ 📝بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی @albayann
♻️علوم انسانی اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و دانشگاه 🔰استادآیت الله فرحانی: 💢مقام معظم رهبری همان کاری را که، ایشان نسبت به معارف انجام داده اند و مثلا توحید را تا متن جامعه امتداد داده اند، 🔹همان کار را امروز ایشان از من و شما مطالبه دارند. 💠 ایشان در جایی فرموده اند که علوم انسانی موجود، نه تنها مفید نیست بلکه مضر است. زیرا نوع نگاه موجود در این علوم، نسبت به انسان و جهان، متفاوت با آن است که اسلام قبول دارد. 🔺 ایشان می فرمایند اصلا فضای روشنفکری در ایران ،به همین دلیل که مبتنی بر چنین دیدگاه ها و علومی است، بیمار و مضر متولد شده است. 👈🏻وقتی کسی با چنین تفکراتی که منشأشان غرب و اندیشه های غربی است تربیت شود، اصلا نمی تواند ولایت فقیه و نظام مبتنی بر آن را بفهمد؛ نمی تواند مبانی اسلامی را بفهمد. 🔸 به گفته ایشان چنین کسی فقط به دهان غربی ها نگاه می کند که ببیند آنها چه می گویند. ✅ایشان راه حل را این می دانند که از متن فلسفه اسلامی خودمان، و معارف خودمان ،شروع کنیم و آنها را امتداد دهیم و بر اساسشان علوم انسانی تدوین کنیم. 🔅ایشان مبنای تمام علوم و معارف اسلامی را فلسفه اسلامی می دانند. ♨️ ایشان چهل، پنجاه سال پیش، خودشان به همین روش مطالبشان را از معارف اسلامی استخراج می کردند. و مثلا توحید را تا متن جامعه امتداد می دادند. @albayann
🔆مفهوم آزادی از نظر اسلام🔆 🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓آیا اسلام مخالف آزادی انسان است ؟ 👈🏻 ما مسئله آزادی را وقتی بررسی می کنیم ، یک بار از آزادی «انسان بماهو انسان» سخن می گوییم ، این را اسلام قبول کرده است؛ به آن می گوییم حریت و انتخاب و آزادی انسان. اما یک بار سخن از آزادی انسان بما هو حیوان است؛ هیچ کس به این فتوا نمی دهد که حیوانی را آزاد بگذاریم. هیچکس نمی گوید حیوانی را در جامعه آزاد بگذارید. اسلام معتقد است مشکل امروز دنیا این است که ما حیوان های آزاد داریم نه انسان آزاد! می درند ، می برند ، ظلم می کنند ، فلذاست که عدالت نداریم. 💠اسلام می گوید اگر انسان آزاد نداشته باشیم دین به غایت خود نمی رسد. ما تمام حرفمان این است: ⁉️ فاصله بین خلافت آدم تا خلافت داود ، خلافت داود تا خلافت خاتم ، خلافت خاتم تا خلافت خاتم الاوصیا چیست؟ چرا دوره انتظار اتفاق افتاده است؟ چرا ما باید منتظر ولی الله بمانیم؟ چون بشر باید انتخاب کند! ایمان اسلامی اجباری نیست اما این امر از باب آزادی انسان است نه آزادی حیوان و تفاوت در همین است. ⁉️فرق بین سیره نبی اکرم ، سیره حضرت ابراهیم و سیره کسی مثل ملکه انگلیس در چیست؟ چرا نبی اکرم(ص) وقتی وارد مکه شد بت ها را پایین آورد ؟ چرا حضرت ابراهیم بت ها را خرد کرد ؟ ‼️به خاطر آن که وقتی این ها پرسیدند که چه کسی این کار را کرد حضرت فرمود از خود بت ها بپرسید! 👈🏻ارجاع داد به انسانیت انسان. تعبیر زیبای قرآن این است فرجعوا الی انفسهم ! قرآن می فرماید حضرت ابراهیم توانست مسئله از خودبیگانگی انسان را مدیریت کند با رجوع به خود و آزاد کردن انسانیت انسان ! ما مسئله آزادی را در اندیشه قرآنی از ابراهیم که پدر توحید است می دانیم نه از هگل.این آزادی انسان است. 💢ولی ملکه انگلیس وقتی می رود هند ، به بتکده که می رسد کفش هایش را پایین تر از جایی در می آورد که خود بت پرستان کفش هایشان را در می آورند! قرآن به این می گوید اسارت ، این آزادی انسان نیست! اگر حیوان را آزاد کردید می شود همین سیره ؛ می شود فرهنگ غرب که مهد آزادیست !! 👈🏻ما اگر آزادی را آزادی انسان بدانیم ، حریت انسان مبنای کار ما باشد ، انسان آزاد است و انسان آزاد باید سرنوشتش را خودش انتخاب کند . لذا امام رضوان الله علیه فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم ! ♨️ نه یک کلمه بیش یعنی دموکراتیک اسلامی نداریم ، چون دموکراسی غربی چه با قرائت لیبرال دموکراسی و چه با قرائت سوسیال دموکراسی یعنی آزاد کردن حیوان ! و آزاد کردن حیوان عدالت را از بین می برد ! انتخاب انسان مبنای اندیشه توحیدی ماست و اگر دوره انتظار در تاریخ وجود دارد به این دلیل است که باید بشر رشد کند و حراً انتخاب کند ، لذاست که جمهوری دموکراتیک نداریم ! ♨️نه یک کلمه کمتر یعنی اینکه جمهوریت را نمی شود جدا کرد ؛ این غلط است . این که رهبر معظم انقلاب می فرماید مدل جمهوری اسلامی مدل مردم سالاری دینی است یعنی اینکه ما این بلوغ را باید بوجود بیاوریم تا این انتخاب اتفاق بیفتد . امروز پیام جمهوری اسلامی این است ، بیشترین حق در انتخاب سرنوشت را این نظام به مردم داده است . ♻️نظام مقدس جمهوری اسلامی مخاطبش انسان آزاد است ، انسان آزادی که در چارچوب عدالت ، به بندگی خدا و توحید می رسد و این مدل انسان ولایی این فاصله را باید طی کند و طی میکند ان شالله . 📝جلسه با موضوع سیری در معارف قرآن کریم بهمن ماه ۱۳۹۷ @albayann
🏴 مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) 🕖 سه شنبه ۱۶ دی ماه ساعت ۱۹ حسینیه ثارالله شهرستان دزفول 💢 سخنران: آیت الله فرحانی @albayann
#فایل_صوتی #امتداد_حکمت 🎙 مجموعه صوتی سیری در اندیشه اسلامی ✅ استاد آیت الله فرحانی تعداد جلسات: ۵ 1️⃣تقابل اندیشه اسلامی و اندیشه غرب http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-1.lite.mp3 2️⃣استعداد انسان به عنوان خلیفه الهی http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-2.lite.mp3 3️⃣انسان شناسی در قرآن http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-3.lite.mp3 4️⃣آیا زن فرع وجود مرد است؟ http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-4.lite.mp3 5️⃣نتیجه ولایت و کمال نهایی انسان در قرب الی الله http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-5.lite.mp3 ⚠️ جهت استماع صوت هر جلسه لینک ارائه شده را انتخاب نمایید @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️راهکار مقابله با افرادی که آزادی اسلامی و مبانی اسلامی را محترم نمی شمارند چیست؟ ⁉️چگونه می توان علاوه بر تاثیر نپذیرفتن برآنها تاثیر گذاشت؟ ✅قرآن کریم نسبت به دیگران دوگونه رویکرد را تعریف می نماید: 🔘 یک عده دشمن اند ، می دانند حق چیست ، از خیلی ها بهتر هم میدانند حق چیست ،لکن منافعشان در خطر است ؛ در مورد این عده قانون «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» باید محقق شود. اگر احساس قدرت و استقلال و توان در نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند ، ساکت می نشینند و می پذیرند. اما اگر احساس ضعف در نظام اسلامی کردند ،جلو می آیند. 💢 یعنی ما یک بخشی از رویکردمان ،در مقابل دشمنان باید همین باشد. هرجا با قدرت آمدیم و حقمان را مطالبه کردیم و ایستادیم ، حق ما را دادند و پذیرفتند و جلو رفتیم . اگر ما در مقابل برخی دشمنان با قدرت در چارچوب حقمان عمل کردیم ، تکلیف معلوم است . 🔘 در ارتباط با عده دیگری که جاهل اند مستضعف اند ، باید بهشان کمک کرد محبت و مودت کرد ، در این رابطه باید کار تبلیغ و آموزش و تبیین را انجام دهیم و واقعا «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» محقق می شود. 🔺از یک طرف باید قدرت در مقابل دشمن را داشته باشیم. 🔺و از یک طرف نجات عزیزانی که از این جهت دچار مشکل هستند . @albayann
💠اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن بامردم 🔰 مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. ♻️بعضی از ماها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذی‌شأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک میکنیم، گرم میگیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش میکنیم، آقا! یک استخاره‌ای بکنید، قرآن را درمی‌آوریم و یک استخاره‌ای برایش میگیریم؛ اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً سطح پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمیکنیم! این، خلاف سیره‌ی رسول الله است. 🔅سیره‌ی پیغمبر(صلی الله علیه وآله )این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد، وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است. 💢حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه میشود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین (علیه السلام )رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آنها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم؛ آن را مثل یک نشانه‌ای قرار دهیم. 🔸شما فرض کنید از یک دامنه‌ی کوهی دارید میروید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمیرسید امّا به طرف قلّه میروید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد. 📝 بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۱۰/۳ @albayann
آیت الله فرحانی .mp3
719.6K
🔊🔊🔊 💠بیان معنای اخلاق و درس اخلاق ❓معیار کار برای رضای خدا چیست؟ ❓معیار اخلاق چیست؟ ❓علم بدون عمل و ثمرات آن در آخرت چیست؟ ♻️هرکس میخواهد یار امام زمان (عج) باشد، باید بوی خدا بدهد! نه بوی دنیا 👈🏻توصیه امام خمینی (ره) به فرزندش سید احمد در مورد حرکت در صراط مستقیم ⁉️اگر کارعلمی کردیم ولی کار اخلاقی نکردیم چه اتفاقی می افتد؟ 🔸حدیث حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در مورد اقسام عالم 📝بیانات استاد آیت الله فرحانی در جلسه شرح کتاب سرالصلوه @albayann
farhani.osul4.pdf
887.1K
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۶تا۲۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ❓ مشکل نظام آموزشی حوزه در چیست؟ ⁉️ چرا باید ۵ دور علم اصول در حوزه علمیه خوانده شود؟ ❓راه حل جمع بین کار علمی اجتهادی و مدیریت زمان تحصیل در چیست؟ @albayann
💠خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره) 📝تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی- سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه: بر اهل نظر پوشیده نیست که ساختار شناسی حکم نقش وسیعی در استنباط احکام شرعی ایفا می کند. مخاطب حکم شخصیت حقیقی است یا حقوقی؟ جنس خطاب شخصی است یا عمومی است یا قانونی؟ و اینکه متعلق حکم طبیعت است یا فرد؟ و اینکه اساسا جنس احکام شرعی قضیه حقیقه است یا خارجیه؟ همه و همه نفیا و اثباتا مورد توجه اقطاب علم اصول فقه بوده است. ♻️آنچه در این مجال جالب توجه است افق جدیدی است که امام خمینی فراروی این مبحث گشوده است و آن، عبور از خطاب قانونی و وصول به خطاب وحیانی است. آنچه شایان توجه است این است که زمانیکه خطاب قانونی هنوز از آب و گل درنیامده و در نظر اهل علم تازه می نمود، امام راحل پرده از گامی فراتر در این عرصه بنام خطاب وحیانی برداشته اند. البته نو آوری دأب حوزه های همیشه زنده و پویای شیعه است. لکن برخی نوآوری ها بهتر به جان اهل علم ریشه می دواند. در مقابل برخی نوآوری ها یا طرد میشوند و یا لااقل مهجور می مانند. ❓اما سر این حقیقت چیست؟ چه می شود که شیخ اعظم انصاری در فقه نظریاتی نو مطرح می کند که احیانا خلاف مشهور فقها و قدما است؛ لکن در عین حال مقبول می افتد. اما از طرف دیگر برخی نو آوری ها همچنان مهجور می مانند؟ پاسخ این سؤال را می توان در سیره شیخ جست و جو کرد. شیوه ای که هر مؤسس مکتبی که آن را سلوک کرده ، موجب ماندگاری مکتبش شده است. 🔸شیخ اعظم گرچه در ابوابی مثل بیع اعیان نجسه ابداع نظریه ای جدید کرده و این نظریه دقیقا در نقطه مقابل فتوای قدماست، لکن ایشان تار و پود نظریه اش را از عبارات قدما استخراج کرده و این امر را در مکاسب محرمه به رخ اهل علم کشیده است. آن چنان که فتوای نوی شیخ در دیده اهل فن مقبول افتاده است. اما امام راحل هم نو آوری های گوناگونی در ابواب علوم داشته اند تا آنجا که مرحوم آیت الله فاضل رضوان الله تعالی علیه در مقدمه کتاب مناهج الوصول ابراز می دارند که استاد ما آن چنان نو اندیش بود که گاهی تصور ما را از یک بحث به طور کلی عوض می کرد. جای خدمت به آثار امام راحل از این حیث همچنان باقی است. بتوانیم تار و پود اندیشه نو و تحولی ایشان را در آثار بزرگان علم اصول چون شیخ و آخوند بازیابی کنیم. 👈🏻این مهم در درس خارج استاد آیت الله فرحانی به وقوع پیوسته و سلسله پیش رو نمونه ای از این امر است. 🔰 نظریه خطاب وحیانی امام با همه ابعاد نوینش در کفایه آخوند خراسانی قابل ریشه یابی است. لذا مطلبی تحت عنوان پیوند خطاب وحیانی با نظریات آخوند خراسانی برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی تقدیم خواهد شد. @albayann
البیان
💠خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره
1.mp3
975.5K
💠پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️بخش اول:تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم بخش اول: تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم ♻️مسأله خطاب وحیانی ریشه ای در عرفان ناب قرآنی و فلسفه اسلامی دارد که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در کتاب مصباح الهدایه از آن پرده برداشته اند. ایشان در مباحث اصولی شان هم تأثیر این مبنا را جا نمایی کرده اند تا جایی که مقرر درس ایشان ، آیت الله سبحانی به مناسبت وصول به این معنا زبان به تقدیر گشوده اند. 👈🏻مقام معظم رهبری یک مطالبه به حقی در این مجال دارند و آن اینکه شأن حوزه علمیه آن است که قله های عرفانی و حکمی را امتداد بدهند. بر این اساس ،امتداد حکمت در این عرصه، منطق اعتباریات را بنیان می نهد و در نتیجه سازمان استنباط را سامان می بخشد و از این جهت تردیدی نیست که این نو آوری حضرت امام نتایج تحول آفرینی در اصول و فقه دارد. ❓اما سؤال اینجاست که آیا این نظریه در گذشته علم اصول مطرح بوده است؟ اگر مطرح بوده است در چه مبحثی و تا چه اندازه ؟ ✅صاحب کفایه به این مضمون پرداخته است. ایشان پیوند خطاب وحیانی با برخی مسائل علم اصول را که از جمله آن مسائل مساله مراتب حکم است را مطرح کرده است. توضیح آنکه آخوند خراسانی مراتب چهار گانه حکم را در بستر تحلیل حقیقت وحی اصطیاد نموده است. به این بیان که مرحله علم به مصالح و مفاسد که اولین مرتبه از مراتب حکم است، در مبدأ اعلی وجود دارد. سپس با وحی به نفس شریف نبوی یا الهام به نفس نفیس ولوی علم به مصالح و مفاسد به انسان منتقل شده و این انسان کامل دست به انشاء و اعتبار می زند و بر این اساس مرحله دوم از مراتب حکم تولید می شود. سپس اراده و کراهت در نفس شریف نبوی و یا نفس نفیس ولوی ایجاد می شود که البته این مضمون سبب زنده شدن حکم یعنی به فعلیت رسیدن حکم است. این جاست که باعثیت و زاجریت حكم تامین می شود و در رتبه بعد با تنجز حکم، مکلف موظف به امتثال و مستحق ثواب و درصورت عصیان مستحق عقاب خواهد بود. 👈🏻 اگر این نفس نورانی نبود، جز مرحله علم به مصالح و مفاسد که در مبدأ اعلی وجود دارد، سایر مراتب بدست نمی آمد و مرحله انشاء و فعلیتی شکل نمی گرفت. زیرا اعتبار و تغییر که ملازم انقداح اراده و کراهت است از مبدأ اعلی به دور است. 🔺این نمونه ای از امتداد حکمت است که آخوند با تحلیل حقیقت وحی به استقبال توضیح مراتب حکم آمده است. و این آغاز راهی است که امام راحل آن را به سرانجام رسانده است... 🔊تفصیل این مطالب را در صوت ارائه شده دنبال نمایید. @albayann
🔅منظومه فکری ولایت🔅 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️وقتی می خواهیم منظومه فکری ارائه دهیم، آن هم بر اساس ولایت، از جهات متعددی می توان بحث کرد؛ و از منابع متعددی می توان استفاده کرد. 💠ولایت که می گوییم در آن هم توحید هست، هم ایمان ،هم معاد، هم محبت، هم مودت، هم استقامت، هم وحدت. ✅اگر ولایت را بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری معنی کنیم، می توان یک منظومه و یک اندیشه دانست ،که شامل همه این مسائل است. 👈🏻 ایشان ولایت را مساوی با تشکیلات، کار برای خدا، محبت برای خدا، همدلی، وحدت و استقامت در راه خدا و بندگی خدا می دانند. @albayann
راهکار تبلیغ.mp3
1.63M
🔈🔈🔈 دو مثال زیبا در سیره معصومین ع برای موفقعیت در تبلیغ ♻️راهکار فوق العاده برای تبلیغ 💢آیت الله فرحانی: ☀️اندیشمندان غربی، متحیر اند که چطور اسلام طی دو دهه، عالم گیر شد... چه عاملی منجر به انتشار سریع دین مقدس اسلام در جهان شد؟ ♨️راهکار آن توسط قرآن کریم بیان شده و در سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله )و سایر معصومین( علیهم السلام )جریان دارد... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓انسان ولایی کیست؟ و انقلاب اسلامی در عرضه کردن آن چه نقشی داشته است؟ ♻️ ما سه جور مدل برای انسان میتوانیم داشته باشیم: یک مدل انسان ایده آلیستی ، یکی انسان مادی و یکی هم انسان ولایی . 🔺 مدل انسان ایده آلیستی کسی است که، فقط بشود با موعظه با او کار کرد ، عبادت کن ، بگذر ، ببخش ؛ در این مدل جود افضل از عدل است ! 🔺مدل انسان مادی، مدل انسانی است که به او میگویی، تو میخواهی به جایی برسی باید بجنگی ، باید تیغ بدست بگیری، باید ظلم را از بین ببری، باید ظالم را ازبین ببری. 🔺اما انسان ولایی کسی است که هم مامور به عدل است هم احسان؛ انسان ولایی انسانی است که یک دست به ذوالفقار دارد و در دست دیگرش نهج البلاغه است . یعنی امیرالمومنین . انسان ولایی انسانی است که شب عاشورا مهلت میگیرد برای قرآن خواندن ، یاد خدا کردن ، اشک ریختن ، نماز خواندن ؛ یعنی سیدالشهداء . 💠 شهید مطهری جمله قشنگی دارند ، میفرمایند: مثل یک پرنده ای که یکبار بال قوی پرواز دارد و آماده پرواز است اما یک مانع سر راه اوست که نمیتواند بپرد . یکبار هم مانعی نیست اما او ضعیف است و توانایی پرواز ندارد . 👈🏻 انسان هم یکبار مانعی درکار ندارد، لکن قدرت به او اعطاء نشده است ، ضعیف است و توانایی حرکت ندارد ، یکبار اما قدرت و توانایی حرکت دارد آموزش دیده است ، موعظه شده است ، مبنا داده شده است . انسانی که اسمش را میگذاریم انسان ولایی، مثل یک چنین پرنده ایست ، از یک طرف با تیغ مانع را از پای او برداشتیم و از طرفی با یاد خدا و اخلاق و موعظه به او بال حرکت دادیم . 💢اگر در ماموریت های بزرگ انبیا میگوییم آن دو ماموریت توأمان است یعنی این ؛ اگر انبیا ماموراند به این که( لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ) ، کتاب و بینه با حدید باید همراه شود تا از طرفی مانع توسط حدید برداشته شود و از طرف دیگر کتاب و بینه به او باور و ایمانی دهد که بتواند حرکت کند ؛ اگر در آیه دعوت میفرماید (تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لانعبد الا الله و لا نتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله) ، این دوتا را باید در کنار هم داشته باشد ؛ اگر در شأن نبی اکرم آمده (و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم )، 👈🏻 همه اینها اشاره به این دارد که، در مدل انسان ولایی این دو باید توأمان باشند . 🔅انقلاب اسلامی، این مدل انسان ولایی را عرضه کرده است ؛ انسانی که حق مهمش بندگی خداست و این حق مهم بندگی را در ظرف عدالت ،آنهم با مفهوم عدالت اجتماعی اش، یعنی سائس عام و شاهراه بزرگ باید به او داد . @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓عدل بالاتر است یا احسان ؟ 💠نگاه امیرالمومنین به عدالت اجتماعی وقتی از حضرت امیر( علیه السلام) سوال میکنند؟ آقا شما که قهرمان بخششی ، قهرمان سوره هل اتی هستی ، گرسنه میمانی ولی غذایت را هدیه به مسکین میکنی به ما بگو ببینیم عدل فضیلتش بیشتر است یا جود؟ العدل افضل ام الجود ؟(این را به یک معنا میشود تفسیر این آیه هم دانست : ان الله یامر بالعدل و الاحسان) 👈🏻 علمای اخلاق فتوایشان افضلیت جود است ، عدل این است من به حق خودم قانع باشم ، اما جود این است که از حق خودم بگذرم. ✅اما امیرالمومنین( علیه السلام) میفرماید: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها عن جهتها ، العدل سائس عام ، عدل شاهراه بزرگی است که میشود همه چیز را با آن اداره کرد ، والجود عارض خاص فالعدل افضلهما و اشرفهما ! ♻️ نگاه علی نگاه فرد نیست ، نگاهش به تحقق جامعه ولایی است؛ به تحقق عدالت اجتماعی است؛ به همین جهت میگوییم خلافت خاتم الاولیاء یعنی تحقق عدل کلی . 🔺برای همین میگوییم تحقق توحید و عبودیت پروردگار بدون تحقق این سائس عام و این شاهراه بزرگ که هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد محقق نخواهد شد . @albayann