البیان
⚠️گسترش دین در سطح عالم، به عنوان یک پدیدهی خطرناک 🔺امروز کار به جایی رسیده است که دشمنان اسلام
⚠️گسترش دین در سطح عالم، به عنوان یک پدیدهی خطرناک
🔹دنیا، دنیای دیگری شده است. آن روزی که این انقلاب به پیروزی رسید، وضع اسلام در دنیا این نبود که امروز هست؛ خیلی متفاوت بود. آن روزی که این نهضت شروع شد، وضع اسلام و دین و دینداری در داخل همین کشور هم این نبود که شما امروز مشاهده میکنید؛
📌دین، غریب و مظلوم و منزوی بود؛ از دین برائت میجستند؛ حتّی دیندارها از دینداری خجالت میکشیدند! وضع فرهنگ غیردینی - بلکه ضد دینی - به جایی رسیده بود که بزرگترین تعریف دینی از یک جوان این بود که بگویند فلان جوان نمازخوان است! همه چیز به سمت دوری از اسلام و دوری از خدا بود. در و دیوار این کشور را به گناه آلوده کرده بودند. بعضی از ظواهر محفوظ بود؛ اما از بواطن دین، از روح دین، از حرکت عمومی به سمت هدفهای دین خبری نبود؛ و این در ایران بود که مردمش یکی از متدینترین مردمان مسلمان در کشورهای گوناگون بودند.
🔸 در بعضی کشورهای دیگر اسلامی، وضع مثل اینجا بود؛ در بعضی جاها هم وضع بدتر بود. سران کشورهای اسلامی یادشان نمیآمد که مسلمانند! در مجامع سیاسی و رسمىِ اسلامی، چیزی که مطلقاً به یاد کسی نمیآمد، این بود که یک حرکت و یک تظاهر اسلامی انجام بگیرد، یا از یک تظاهر ضد اسلامی جلوگیری بشود؛ اصلاً چیزی به عنوان اسلام مطرح نبود!
🔺امروز کار به جایی رسیده است که دشمنان اسلام و دین - منظور، دشمنان فردی و شخصی و اعتقادی نیست؛ دشمنان سیاسی است؛ آنهایی که دینداری مردم را سدی در مقابل اطماع و هوسها و شهوات خود میبینند - از گسترش دین در سطح عالم، به عنوان یک پدیدهی خطرناک یاد میکنند! ما باید به این واقعیت خیلی توجه کنیم؛ این کارِ کیست؟ این کارِ شماست؛ این کارِ جهاد عظیمی است که ملت ما انجام داد.
#امام_خامنه_ای
@albayann
💠 سلاح اشک
🔰آیت الله جوادی آملی :
🔹اگر علامه توانست در عالم اسلام منشأ اثر باشد و تفسیر قیم المیزان را به ارمغان آورد و به مدارج عالی عرفانی راه یابد و در این راه شاگردان بسیاری تربیت کند ، همگی به یمن این بود که در کنار درس و بحث ، به معرفت وجود خویش پرداخت و به برکت خضوع و خشوع و خشیت الهی ، عرش وجودش را بر کوثر لابه و ناله استوار و آنگاه بر فرش طبیعت غلبه کرد و با جهادی بی امان ، پیروزی خود را با « سلاح اشك » به نتیجه رساند .
📚 کتاب شمس الوحی تبریزی
#علامه_طباطبایی
#درس_اخلاق
@albayann
همگامی قرآن کریم و روایات اهل بیت .mp3
2.63M
📝 #اطلاعیه
🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج
تابستان ۱۴۰۱
درس خارج فقه جهاد
🔰استاد آیت الله فرحانی
📚با محوریت کتاب رسائل ثلاث فی الجهاد آیت الله العظمی خامنه ای
🔺با هدفِ آشنایی با شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتاللهالعظمیٰ خامنهای (مدّظلّهالعالی)
📆زمان: از چهارم تیرماه
ساعت ۹ صبح
📍مکان: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
📌 به صورت حضوری
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام و المسلمین احمد فرحانی در دو فصلنامه تخصصی#آفاق_فقاهت در عنوان :
بررسی توصیفی سیر اندیشه ی برهانی از ارسطو تا علامه طباطبایی(ره)
📌 از مهم ترین خصیصه ی هر علم، استکمال و ارتقا در سایه نوآوری محققان و علمای آن علم بوده است. نگارنده محترم در این نوشتار پربار، با ترسیم سیر علمی و تاریخی منطق از ابتدا تا آخرین پله تکامل آن علم (ذیل نظریات و استدلالات علامه طباطبایی) خواننده را علاوه بر تفهیم این خط سیر و شناخت قوت و ضعف ها درخلال این سیر، مبنای نهایی و پله اخر تکامل کنونی علم منطق را روشن می سازد.
💠برشی از برخی توضیحات مقاله💠
🔰ابنســینا نخســتین کســی اســت کــه از روش ارســطو در تدویــن علــم منطــق عــدول کــرده و از جهــات گوناگــون دگرگونیهایــی در منطــق ارســطویی بهوجــود آورد کــه سرمشــق اکثــر متفکـران قـرار گرفتـه اسـت.او در عقلانیـت و قـدرت اندیشـه و اسـتواری و اسـتحکام فکــر و دقــت نظــر در تاریــخ فلســفه فــردی بینظیــر اســت.
🔰پـــر واضـــح اســـت کـــه علمــی بــه نــام منطــق وجــود نداشــته و نــدارد، بلکــه مباحــث معرفــت شناســانه علــم منطــق جــزو گــزاره هــای علمــی و فلســفی اســت و قواعــد صناعــت برهــان آن، روش تفکـــر و اندیشـــه در اداراکات حقیقـــی بـــوده، ســـائر قواعـــد و صناعـــات غیــر برهانــی منطــق هــم در حکمــت و امتــداد ادراکات اعتبــاری در علومــی کــه اصطلاحــا علــوم انســانی نــام گــذاری شــده کاربــرد وجایــگاه دارنــد(از نتایج مقاله)
#مدرسه_فقهی_امیرالمؤمنین
@albayann
نظر آیت الله جوادی درباره روایت امیرالمومنین.mp3
2.43M
🎙 #بشنوید
🔹نظر آیتالله جوادی در مورد روایت امیرالمومنین(...أنا النقطه تحت الباء).
📌ارتباط آیه فی کتابٍ مکنون لا یسمّه الّا المطهرون (واقعه79) با روایت امیرالمومنین علیه السلام.
🔸تفسیر حضرت امام خمینی از آیه فکان قاب قوسین اَو ادنی(نجم9) و ارتباط آن با تحلیل ایت الله جوادی.
🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند.
#تفسیر
@albayann
البیان
📝 #اطلاعیه 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج تابستان ۱۴۰۱ درس خارج فقه جهاد
🖊قابل توجه طلاب محترم متقاضی حضور در دوره
🔺جهت اطلاع از جزییات دوره ، شرایط و نکات مربوطه عضو گروه ذیل شوید:
🌐https://eitaa.com/joinchat/1845690510Cef586511b9
⁉️ نقیض یک شئ چیست؟
⁉️السلب المقید یا سلب المقید؟
🔰شهید آیت الله مطهری
🔹پس نقيض مقيَّد، رفع اين مقيد است، نه رفعى كه خودِ اين رفع، مقيد باشد. به عبارت ديگر: نقيض مقيد، رفع مقيد است، نه الرفعُ المقيد. ميان اثباتُ المقيد و الرفع المقيد تناقض نيست، بلكه تضاد است و چون تضاد است اجتماعشان محال است ولى ارتفاعشان محال نيست.
🔸بله، ميان الوجود المقيد و رفع ذلك الوجود المقيد تناقض است. مثلا نقيض «قيام زيد در روز جمعه» عدم اين قيام است؛ يعنى عدم قيام زيد كه در روز جمعه است، كه همه قيود به قيام مى خورد.
📌 اما ميان «قيامُ زيدٍ يومَ الجمعة» و «عدم القيام الذى هذا العدم فى يوم الجمعة» تناقض نيست، بلكه تضاد است. اگر «زيدٌ قائمٌ يومَ الجمعة» را به نحو سلب تحصيلى سلب كنيم، مى شود نقيضش و در اينجا ارتفاع و اجتماع، هر دو محال است.
📌اما اگر در سلب «زيد قائم يوم الجمعة» قيد را به عدم برگردانيد و بگوييد «زيدٌ ليس بقائمٍ فى يوم الجمعة» اين دو، اجتماعشان محال است ولى ارتفاعشان ممكن است؛ چون «زيدٌ ليس بقائمٍ فى يوم الجمعة» در حكم معدوله است و خود عدم در اينجا حكم محمول را پيدا مى كند.
📚 مجموعه آثار، ج۱۲ ص۸۱۰
#شهید_مطهری
#سلب_تحصیلی
@albayann
🏴۲۳ ذیالقعده روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیهالسلام)
🔹شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آنجا یک موجودی و یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید.
🔸«به چشم دیدن» لازمهی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را میشنود، حضور شما را میبیند، شخص شما را میبیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات.
📌[زیارت] به هر زبانی هم میشود؛ [اگر] به همین زبان معمولی خودمان حرف بزنیم، این آداب ملاقات و زیارت صورت گرفته.
👈🏻اگر بخواهیم با یک بیان شیوا و با مضامین خوبی حرف بزنیم، آن همین زیارتهایی است مثل زیارت مخصوصهی امام رضا، زیارت امینالله یا زیارت جامعه.
📚دیدار جمعی از پاسداران سپاه
۱۳۸۲/۱/۶
#اهل_بیت
#امام_رضا
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
📝 #اطلاعیه 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج تابستان ۱۴۰۱ درس خارج فقه جهاد
📣هم اکنون در حال برگزاری درس خارج فقه جهاد
@albayann
💠«وَ اَلْأَرْضَ بَعْدَ ذٰلِكَ دَحٰاهٰا»
🔹در سرّ استقبال به کعبه است، که امّ القری است و مرکز بسط ارض است: والأرض بعد ذلک دحیها.
📌و ید اللّه و بحیال اللّه و بحیال بیت المعمور است که سرّ قلب و در سمای رابعه است. پس کعبه ی امّ القری سرّ آن بیت المعمور است که سرّ قلب است و سرِّ سرِّ آن، ید اللّه؛ و سرّ مستسرِّ آن، اسم اللّه الاعظم است.
👈🏻پس، اهل معرفت و اصحاب قلوب سرایت دهند حکم توحید را از سرّ به علن و از باطن به ظاهر؛ چنان چه در سرّ قلب خود جهات متشتّته را فانی در وحدت تامّه کنند و سرِّ کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیّة ولاغربیة را دریابند در ظاهر، جهات متشتّته ی شرقیّه و غربیّه را در امّ القری، که مرتبه ی وسطیّت را دارد و غیر شرقی و غیر غربی است فانی کنند و سرّ «حیال اللّه» و «حیال بیت المعمور» را دریابند.
🔸و در نماز اولیا توجّه به قبله ی ظهور سرّ احدیّت است در ملک بدن، چه که به سرّ وجودی وجهه ی احدیّه ی غیبیّه را شهود کنند و بدان توجّه نمایند، و سرّ ما من دابة الا هو آخذ بناصیتها را مشاهده کنند و سرّ لا شرقیة ولا غربیة را دریابند.
📚سرّ الصلوة، ص65
#امام_خمینی
#دحو_الارض
@albayann
🔺دوره تابستانه مدرسه
فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
➖ حوزه صد ساله
🗓 ۷ تیر تا ۷ مرداد ۱۴۰۱
🔻در قالب ۱۵ نشست با حضور اساتید برجسته
▪️هزینه ثبت نام؛
حضوری: ۱۰۰ هزار تومان، مجازی: ۵۰ هزارتومان
فرم ثبت نام 👇
حضوری
https://formaloo.com/zoha1
مجازی
https://formaloo.com/zoha2
(ترجیحاً از مرورگر فایرفاکس استفاده شود)
@m_zoha
مسأله مجاز.mp3
3.6M
🎙 #بشنوید
⁉️آیا میتوان مسأله مجاز را به عنوان مجاز در جایی که آثار حقیقی در مساله مجاز وجود دارد تلقی کرد؟
⁉️آیا ادراک مجازی در مقابل حقیقت است؟
⁉️آیا مسأله ترتب آثار در بحث مجاز دخالتی دارد؟
🖊 استاد آیت الله فرحانی با توجه به مبنای معرفت شناسانه علامه طباطبایی میفرمایند که ما ادراک غیر مطابق با واقع نداریم، خطا نداریم، خطا نسبی است
وقتی این ادراک را که مصداق خارجی و واقعی دارد در جای دیگر تطبیق می کنیم این خطا بوجود می آید و به همین دلیل بر همه خطاها ترتب اثر بار میشود...
➖ریشه این بحث این است که جایگاه علم و اراده در مقابل جایگاه میل و شوق
چیست؟
اگر مبنای ادراک اعتباری و مجازی را درست کردیم این مبنا درست میشود...
#مجاز
#فقه_الخمینی
@albayann
سه دیدگاه در مورد متعلق بسم الله الرحمن الرحیم.mp3
2.98M
🔊 #بشنوید
💠سه دیدگاه در مورد متعلق بسم الله الرحمن الرحیم در اندیشه آیت الله جوادی و مختار ایشان
➖تفاوت دیدگاه ایشان با استادشان حضرت امام خمینی(ره)
➖ثمره فقهی مبنای آیت الله جوادی در متعلق بسم الله
👈یکی از پرسشهایی که در تفسیر قرآن مطرح می گردد حول محور متعلق جار و مجرورهای در قرآن می باشد.
📌در مورد بسم الله الرحمن الرحیم که آیا کلمه است یا کلام و اگر کلمه می باشد متعلق آن چیست چند نظر وجود دارد:
1⃣اینکه بسم الله به منزله کلام مورد توجه قرار گرفته است و آن را مثل عنوان های بعضی از سور دانسته اند هم چون الحاقه و القارعه که در این صورت نیاز به متعلق نخواهد داشت.
2⃣بعضی بسم الله را جزئی از یک رمز خاص دانسته اند و احتمالی که در مورد حروف مقطعه داده می شود برای بسم الله نیز تلقی کرده اند که در این صورت نیز نمی توان باء در بسم الله را جاره دانست و خواهان متعلقی برای آن بود.
3⃣مشهور مفسرین در اینجا باء را جاره گرفتنه اند و قائل هستند بسم الله کلمه است نه کلام و نیاز به متعلق دارد.
🔹آیت الله جوادی با منتفی دانستن دو نظر اول قائل به همان نظر مشهور هستند اینکه بسم الله دارای متعلق می باشد اما می فرمایند بحث از متعلق از جهت معارف قرآنی اهمیت ویژه ایی ندارد که از این جهت اختلاف دیدگاهی با استاد خودشان حضرت امام(ره) دارند.
📌ایشان در ادامه یکی از ثمرات فقهی مبنای خودشان را نیز بیان می کنند که قابل توجه می باشد.
🖊استاد ایت الله فرحانی در این صوت تبیین می کنند
#تفسیر
@albayann
🏴پیام تسلیت آیت الله فرحانی به حجةالإسلام و المسلمین موسوی مدیرمحترم حوزه علمیه علی بن ابیطالب، در پی ارتحال حجت الإسلام و المسلمین ناصر سواری از اساتید برجسته حوزه:
الی سماحه السید المحترم یوسف الموسوی حفظه الله
اُعَزِیکم بذکری ارتحال المرحوم الشیخ ناصر السواری واسئل الله ان یُسکِنه فسیح جنانه و یَتغَمّده بواسع رحمته و ان یَمُّن علیکم و عائلته الکریمه و جمیع المومنین المُنتمین الیه بالصبر و السلوان
▪️عبدالکریم الفرحانی منتخب محافظه خوزستان فی مجلس الخبراء
۲۹ ذی القعده ۱۴۴۳
@albayann
شهادت امام جواد(علیه السلام).mp3
1.61M
🎙 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
🔸یکی از مهمترین نکات شخصیتی امام جواد علیه السلام گسترش علم اهل بیت علیهم السلام است.
📌 سازماندهی شاگردان و گسترش علم در بستر ایران و عراق باعث شهادت زود هنگام امام جواد علیه السلام شد....
🔹الإمامُ الجوادُ عليه السلام : الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ
برقراری ارتباط با اهل بیت در گرو اعتماد و توکل به خدا است...
🏴شهادت #امام_جواد علیه السلام تسلیت باد.
#اهل_بیت
#روضه
@albayann
#گزارش_تصویری
🏴چهلم حادثه متروپل به سخنرانی استاد آیت الله فرحانی
با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین استان و خانواده محترم داغدار این حادثه
#شهرستان_آبادان
@albayann
🖊دختر مرحوم علامه طباطبایی :
📌 گاهی ابتکارات مهم علمی و فلسفی خویش را به گونه ای ساده بیان می کرد که می پنداشتیم این مطلب در تمام کتب وجود دارد ولی پس از مراجعه ، معلوم می شد فقط کشف و ابتکار خودشان بوده است . او هرگز نمی گفت برای این مطلب ، چنین و چنان زحمت کشیدم یا این ابتکار من است .
#علامه_طباطبایی
@albayann
مهدویت سیاسی.mp3
4.65M
🔊 #بشنوید
در مهدویت سیاسی چهار رویکرد وجود دارد که هرچهار رویکرد مخالف دموکراسی است:
1⃣اولین رویکرد: نیابت سلطنتی ازامام معصوم است که سلطان خودرا نایب امام معصوم معرفی می کندکه درعصر صفویه این نگاه وجود داشته است وحکومت خودرا ازطرف امام زمان (عج)می دانسته اند.
2⃣دومین رویکرد:نظریه ولایت مطلقه فقیه است که دراین نظریه فقیه نیابت ازامام زمان (عج)می کند وولایت اورا دارد.
3⃣سومین رویکرد:انجمن حجیته است که بی عملی را درعصرغیبت مطرح می کند وهرحکومتی را قبل از زمان ظهور طاغوت معرفی می کند.
4⃣رویکردچهارم :انتظار را مکتب اعتراض معرفی می کندکه دکترشریعتی این را پایه گذاری کرده است ومی شود اورا مکتب (نه)معرفی کرد.
👈استاد آیت الله فرحانی به تبیین این چهار رویکرد دراین صوت می پردازد.
#مهدویت_سیاسی
@albayann
💠دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین ( علیه السلام )
1⃣مکتب اخلاقی_عرفانی امام خمینی ( ره )
استاد سید فرید موالی زاده
2⃣مدرسه فقهی و اصولی امام خمینی ( ره )
استاد علی فرحانی
3⃣جایگاه شناسی حکمت در متد اجتهاد جواهری
استاد احمد فرحانی
📆زمان: ۱۳،۱۴،۱۵ تیرماه
📍مکان- خیابان شهیدین ، پلاک ۶۳ ، مدرسه فقهی امیرالؤمنین ( ع )
👈🏻این دوره مختص طلاب سطح عالی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) می باشد.
@albayann