eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 تمدید ثبت‌نام و دریافت طرح‌های هسته‌های حل مسئله 🔹 اساتید، اندیشوران و صاحب‌نظرانِ فعال در عرصه حل مسائل حوزه، نظام و جامعه می‌توانند طرح‌های خود را از طریق آدرس زیر ارسال نمایند. ┄┄┄┄┅┅✧✧┅┅┄┄┄┄ 🌐https://formafzar.com/form/hkcsz ┄┄┄┄┅┅✧✧┅┅┄┄┄┄ 🚨 اولویت بررسی طرح‌ها بر اساس زمان ارسال است. ⏳ زمان دریافت طرح تا ۳۰ مرداد تمدید شد. (مشروط به عدم تکمیل ظرفیت) آدرس کانال بنیاد شیخ انصاری ره: ♦️@bsheikhansari آدرس کانال طرح شهید صدر ره ♦️@tarh_Shahid_Sadr
💢پیشنهاد ویژه‌ی شنفتن💢 🔹پیشنهاد می‌کنم این سه جلسه ارائه‌ی جناب آیت‌الله صادق لاریجانی آملی در خصوص نسبت علوم انسانی با موضوع‌شناسی فقهی را حتماً گوش دهید. 🔹این سه جلسه توضیحی گویا از وابستگی استنباطات فقهی به فهم موضوعات از منظر علوم انسانی است و این در حالی است که علوم انسانی حاضر، از مناشیء مختلف تحت تأثیر بنیان‌های نظری و نظام ارزشی دنیای مدرن است. 🔹درک وابستگی اجتهادات فقهی به تحلیل‌های علوم انسانی و همچنین عدم امکان وثوق و رکون به علوم انسانی مدرن، یکی از چالش‌های اصلی حدود 150 ساله فقاهت شیعی است. 🔹بی‌تردید فهم دقیق و سدید این وضعیت، مهمترین عامل حل این چالش است؛به قول یه بنده خدایی «تشخیص درست»، مقدمه «تجویز درست» است! لینک جلسه اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1767 لینک جلسه دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1768 لینک جلسه سوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1769
درس تحول جلسه روز شنبه 13مرداد1403.mp3
24.57M
علوم انسانی ⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی جلسه اول 📆 شنبه 13 مرداد 1403 - مشهد مقدس
درس تحول جلسه روز یکشنبه 14مرداد1403.mp3
28.42M
علوم انسانی ⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی جلسه دوم 📆 یکشنبه 14 مرداد 1403 - مشهد مقدس
درس تحول جلسه روز دوشنبه 15مرداد1403.mp3
21.83M
علوم انسانی ⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی جلسه سوم 📆 دوشنبه 15 مرداد 1403 - مشهد مقدس
نقد-کتاب-چیستی-و-نحوه-وجود-فرهنگ سیدحسین شرف الدین.pdf
233.5K
امروز اتفاقی به متنی از جناب آقای دکتر سیدحسین شرف الدین عضو هيات علمي درموسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره در خصوص بررسی کتاب «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» اثر آیت‌الله یزدان پناه برخوردم. متن خوب و پخته‌ای بود. برای مطالعه و احیاناً ترغیب مطالعه اصل کتاب، این متن را تقدیم می‌کنم.
کتاب به سوی دولت فرهنگ گفتگو با سیدعباس صالحی.pdf
3.62M
💢پیشنهاد ویژه برای مطالعه، یادگیری و نقادی؛ کتاب به سوی دولت فرهنگ در گفت و گو با سید عباس صالحی💢 🔹عقلانیت جبهه انقلاب اسلامی در مواجهه با مسائل کلان اداره کشور، متأسفانه راقیه نیست. 🔹یکی از عرصه‌هایی که ما نیازمند مطالعه و یادگیری بیشتر و سپس نقادی جدی و مستمر هستیم، عرصه کلان مسئله‌های فرهنگی از منظر حکمرانی و اداره است. 🔹کتاب پیوست شده، مجموعه هفت ساعت گفت‌و گوی خوب آقایان همایون امیرزاده و محمدرضا بهمنی با جناب دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد کنونی در سال 1400 است. 🔹هدف این گفت‌وگوها جلوگیری از «انقطاع تاریخی حافظه حکمرانی عرصه فرهنگ کشور» بیان شده است. 🔹در این گفت‌وگو، رویکردهـای پایـه و 9 کلان برنامه‌ی فرهنگی دولـت 12ام تبییـن شـده:👇 ➖ تقویت ظرفیت‌های مردمی؛ ➖ بهبود محیط کسب وکار؛ ➖ عمومی‌سازی دسترسی؛ ➖شفاف‌سازی؛ ➖هوشمندسازی؛ ➖ انسجام دستگاه‌ها؛ ➖ غنی‌سازی محتوایی تولیدات؛ ➖ گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان؛ ➖ گفت وگوی فرهنگی. 🔹پیشنهاد می‌کنم دوستان انقلابی این کتاب را بخوانند و مباحثه کنند. رویکرد جناب آقای صالحی بعید است که در دولت چهاردهم تغییر جدی‌ای کند. از این طریق می‌توان مسیر آینده وزارت فرهنگ و ارشاد را تا حد زیادی شناخت و برای بالندگی و احیاناً اصلاح آن پیشنهادات دقیق‌تر و سدیدتری ارائه نمود. 🔹فیلم این گفتگوهای هفت ساعته (هفده قسمتی) را می‌توانید در اینجا ببینید. علاوه بر این در این لینک، فایل متنی 27 تجربه نگاری مهم پروژه‌ها و برنامه‌های فرهنگی دولت دوازدهم رو هم ببینید. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1771
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
توتالیتاریسم «شبه‌علم» اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقه‌بندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته‌ و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانش‌ها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکل‌گیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و می‌گوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانش‌های بومی را سرکوب می‌کند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانش‌های سیاهان و نیز دانش‌های بومی مناطق غیراوپایی را خرافه می‌پندارد و آن را از اساس انکار می‌کند.» شاید وزیر محترم علوم مدت‌هاست فضای حوزه‌های علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودن‌اش معطل اجازۀ آنها نمی‌ماند. امروزه سطح پژوهش‌های آکادمیک در حوزه در عرصه‌های علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاه‌های علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاه‌های متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاه‌های مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده می‌شود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاه‌ها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانه‌های فاخر در ایران به حساب می‌آید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی می‌نویسند و درعین حال برای گوش‌های شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روش‌شناختی مهمی مطرح می‌کنند. وزیر محترم علوم اگر می‌خواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمی‌کردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبه‌علم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانه‌ها و بیمارستان‌ها مانده، هنوز برملا نشده است. همه می‌دانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوری‌‌های مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگ‌شان می‌سوزیم) را آسان‌تر و البته غیرانسانی‌تر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزه‌های سنتی را توهم و خرافه قلمداد می‌کردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستان‌های ما نمی‌دادند، چینی‌ها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکایی‌ها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دوره‌های درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل می‌دادند و از بسیاری از مرگ‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کردند. البته می‌دانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفت‌های غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری‌ و همین‌طور پارادایم‌ انتقادی‌ مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایه‌های طبقه‌بندی‌های پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇👇 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
ادامه «توتالیتاریسم «شبه علم» 👆👆 علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو می‌کنند از کجا می‌آید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمه‌های بی رویه در ایران در عرصه‌های علمی از جمله علوم انسانی را می‌داند و می‌دانند آنچه از ترجمه‌ها به محافل علمی ما سرریز می‌شود برآمده از اولویت‌های بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاری‌های روشنی در باب ترجمه‌های شده و مهم‌تر ترجمه‌های نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمه‌هایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمی‌کند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمی‌کند (چیزی به نام «جامعه‌شناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفل‌های علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال می‌یابد، نمی‌تواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد. باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم می‌نامد در دنیای غرب دست‌کم سابقه‌ای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبه‌علم‌ها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دین‌پایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزه‌های معنوی و دینی در حوزه‌های علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک‌ شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و ساده‌لوحانه تسلیم تک‌صدایی و تک‌گویی‌ها در علوم جدید شده‌ایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کرده‌ایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقب‌ماندگی‌های بسیاری شده‌ایم. بدین‌سان به نظر می‌رسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم می‌تواند دلالت‌های خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاست‌ها و استراتژی‌های تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله عرصه‌های مهم علمی می‌رود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانه‌های جدید در خلق دانش‌های بومی، پژوهش‌های بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخه‌های غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد. برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانی‌ها و داوری‌های یک طرفه در مهم‌ترین مسئله‌های علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمان‌های جدید و پاسخ‌های نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از ققنوس
«داستان ما مردم» (تجربه‌نگاریِ فرایند شکل‌گیری شبکۀ مردمی فعالان فرهنگی و ارائۀ راه‌کارهای ایجاد و گسترش کنش‌گری اجتماعی) الحمدلله کتاب «داستان ما مردم» منتشر شد، البته فعلاً نسخه دیجیتال تا نسخه چاپی هم برسد... بعد از اتمام ارشد، بنا داشتم متن پایان‌نامه بازنویسی شود و در قالب کتاب عرضه شود، اما مشغله‌های مختلف مانع شد و نهایتاً انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع)، زحمت انتشار کتاب را کشیدند. گزیده‌ای از مقدمه کتاب، به قلم رییس وقت دانشگاه حجت‌الاسلام دکتر : «نوشتار پیش‌رو در راستای یکی از مهم‌ترین مسائل امر یعنی چگونگی به میدان افاده و استفاده آوردن مردم، در راستای اهداف حاکمیت شکل گرفته است و در تلاش است تا در طراحی فرایندی که منجر به تحقق این مهم در سطح جامعه شود... مسأله اصلی این پژوهش، فرایند شکل‌گیری به‌مثابه شبکه مردمی فعالان عرصه و ثبت تجربه این مجموعه در ایجاد و گسترش کنش‌گری اجتماعی مخاطبان خود می‌باشد. روش یا خودمردم‌نگاری که به‌واسطه حضور پژوهش‌گر در متن و بطن ابژه مورد تحقیق در این پژوهش به کار گرفته شده است، از روش‌های کیفی بدیع بوده که هنوز به طور گسترده مورد توجه پژوهش‌گران قرار نگرفته است. بررسی شکل‌گیری جریان در دهه اخیر و واکاوی سیر شکل‌گیری ، نهادی که مأموریت سامان‌دهی و پشتیبانی از شبکه فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب را بر عهده دارد، از نکات مهم پژوهش حاضر است.» تهیه نسخه دیجیتال کتاب: https://pajoohaan.ir/document/7630 ✍️ @qoqnoos2
هدایت شده از جمهوری اسلامی شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمهوری اسلامی شناسی سلسله نشست های بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور 🎥 گزارش تصویری از فصل اول: 🔸 نشست‌های اول تا چهارم ⏳ ادامه دارد... (ع) (معنا)
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمیشیپا (شبکه پیشرفت) برگزار می‌کند: 💎 سرفصل‌های دوره: - حکمرانی اقتصادی - حکمرانی فرهنگی - مسائل اجتماعی ایران - مسائل سیاسی ایران - مبانی حکمرانی مردمی 🎓 همراه با اعطای گواهی معتبر دانشگاهیبرای ثبت‌نام‌ به شناسه زیر در "ایتا" یا "بله" پیام دهید👇 @mpa_shipaa 📱بصورت حضوری و مجازی؛ با امکان شرکت از سراسر کشور ⏳مهلت ثبت‌نام: تا ۶ مهرماه 🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇 https://eitaa.com/shipaa
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ارتباط با بازتاب اتفاقات لبنان در غزه، این یکی از قابل توجه‌ترینِ آنهاست. «سلام. مردم سرزنش می‌کنن چرا چیزی در مورد لبنان نمیگی؟ همه‌مون احساس گناه می‌کنیم. سه هزار، چهار هزار زخمی... میگم رومون سیاه. احساس می‌کنیم تقصیر ماست که این شرایط واستون پیش اومد.‌ امیدوارم ما رو ببخشید. ان شاءالله که خدا بهتون توان بده. از تمام مردم لبنان ممنونم». @Esrar3
هدایت شده از اصرار
فراخوان‌های این شکلی در لبنان زیاد بود. فراخوان برای خون دادن... بعد از این فراخوان‌ها بود که نوشتند: «برای اولین بار در لبنان نظام پزشکی پیام داد که؛ دیگر به خون نیازی نداریم. مازاد زیادی در بانک خون پیش آمده». این بزرگ‌ترین ضربه‌ به کسی‌ست که بر فروپاشی جامعه لبنانی شرط بندی کرده. اهدای خون از تمام طیف‌ها بود. @Esrar3
هدایت شده از اصرار
اگر به گریه بود گریه می کردیم اما بیشتر از اینهاست... @Esrar3
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من واقعا از تاکتیک و جنگ و جزئیات این چنینی جنگ سر در نمی‌آورم. اما یک چیز را این مدت خوب فهمیده‌ام، اینکه بعد از طوفان الاقصی، صحبت‌های جای جای مردم دنیا به نحو خاصی به هم شبیه شده است. هر کسی مبتلاست رنجش پیش چشمش آمده. رنج فرصت پیدا کرده و دیدنی شده. مثل صحبت این خبرنگار سودانی که اگر ندانید، خیال می‌کنید خبرنگار غزه است. اما نه او خبرنگار غزه است و نه آنجایی که او از آن صحبت می‌کند، غزه. ناجی الکرشابی‌ خبرنگار سودانی‌ست. ناجی می‌گوید نیروهای واکنش سریع اخیرا هزار نفر را در حفره‌ی بزرگی زنده به گور کردند.‌ او از این روزهای سودان می‌گوید. روزهایی که به قول خودش دوستش چهار ماه است با وجود قرص آرامبخش خواب به چشمش نیامده. ناجی در این قسمت از صحبت هایش با گریه می‌گوید آرزو دارد دلش را داشت تمام این داستان‌ها را یک به یک مکتوب می‌کرد.‌ طوفان الاقصی‌ رنج‌های بشر را هرکجا که باشد به چشم او آورد.‌ اجازه بدهید اینطور بگویم؛ امروز مقاومت هر جا که باشد، از رنج بشر می‌گوید. قلب مقاومت فلسطین است، نقطه ای دور افتاده، که اگر آنجا باشیم در هر منزلی هستیم و اگر نباشیم، در هیچ منزلی نخواهیم بود. شاهدش؟ همین روزها که چشم باز کردیم و دیدیم با غزه به جهان پرتاب شده‌ایم و خودمان را در تلون جغرافیا و رنگ و نژاد و دین و بوم پیدا کردیم. همین روزها که فهمیدیم جهان خبرهای دیگری زیر سر دارد... @Esrar3
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت مادر یک جوان مجروح لبنانی را بشنوید. مادری که چشمش دور می‌خورد به دور دنیا، تا سهیم شود، تا پیشکش کند، تا فدا کند، تا فدا شود.‌.. نمی‌دانم ۷ اکتبر از دل محمد ضیف چه گذشت، چه گذشت که همه را صدا زد و گفت: «امروز، تاریخ با قلمی زرین، درخشان‌ترین صفحات خود را رقم خواهد زد. کیست که نخواهد نام خود، خانواده و شهرش را در این کتاب ثبت نکند؟». حالا مادر لبنانی از پایان انتظارش می‌گوید، انتظار سهیم شدن. او هم سهمش را آورد و عاقبت سهیم شد...سهمی از زمان، سهمی از چشم‌ها. ✅ ترجمه زیرنویس شده @Esrar3
بيان صادر عن حزب الله: بِسْمِ اللَّـهِ الرحمن الرَّحِيمِ ﴿فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا﴾ صدق الله العلي العظيم سماحة السيد، سيد المقاومة، العبد الصالح، انتقل إلى جوار ربه ورضوانه شهيدًا عظيمًا قائدًا بطلًا مقدامًا شجاعًا حكيمًا مستبصرًا مؤمنًا، ملتحقًا بقافلة شهداء كربلاء النورانية الخالدة في المسيرة الإلهية الإيمانية على خطى الأنبياء والأئمة الشهداء. لقد التحق سماحة السيد حسن نصرالله الأمين العام لحزب الله برفاقه الشهداء العظام الخالدين الذين قاد مسيرتهم نحوًا من ثلاثين عامًا، قادهم فيها من نصر إلى نصر مستخلفًا سيد شهداء المقاومة الإسلامية عام 1992 حتى تحرير لبنان 2000 وإلى النصر الإلهي المؤزر 2006 وسائر معارك الشرف والفداء، وصولًا إلى معركة الإسناد والبطولة دعمًا لفلسطين وغزة والشعب الفلسطيني المظلوم. إنّنا نعزي صاحب العصر والزمان (عج) وولي أمر المسلمين الإمام السيد علي الخامنئي دام ظله والمراجع العظام والمجاهدين والمؤمنين وأمة المقاومة وشعبنا اللبناني الصابر والمجاهد والأمة الإسلامية جمعاء وكافة الأحرار والمستضعفين في العالم، وعائلته الشريفة الصابرة، ونبارك لسماحة الأمين العام لحزب الله السيد حسن نصرالله رضوان الله عليه نيله أرفع الأوسمة الإلهية، وسام الإمام الحسين عليه السلام، محقّقًا أغلى أمانيه وأسمى مراتب الإيمان والعقيدة الخالصة، شهيدًا على طريق القدس وفلسطين، ونعزي ونبارك برفاقه الشهداء الذين التحقوا بموكبه الطاهر والمقدس إثر الغارة الصهيونية الغادرة على الضاحية الجنوبية. إنّ قيادة حزب الله تعاهد الشهيد الأسمى والأقدس والأغلى في مسيرتنا المليئة بالتضحيات والشهداء أن تواصل جهادها في مواجهة العدو وإسنادًا لغزة وفلسطين ودفاعًا عن لبنان وشعبه الصامد والشريف. وإلى المجاهدين الشرفاء وأبطال المقاومة الإسلامية المظفرين والمنصورين وأنتم أمانة السيد الشهيد المفدى، وأنتم إخوانه الذين كنتم درعه الحصينة ودرة تاج البطولة والفداء، إنّ قائدنا سماحة السيد ما زال بيننا بفكره وروحه وخطه ونهجه المقدس، وأنتم على عهد الوفاء والالتزام بالمقاومة والتضحية حتى الانتصار. السبت 28-9-2024 24 ربيع الأول 1446 هـ
هدایت شده از اصرار
از لبنان نوشتند: غزه ما به تو وفادار بودیم؟ گرانبهاترین دارایی‌مان را، پدرمان را، عزیزمان را، سیدمان را پیشکش کردیم. شهادت او یک طرف ماجراست و آن طرف دل‌هایی که این گونه به سخن آمده... این حرف‌های کنار مصیبت های سترگ چیست که مثل امواج دریا ما را تا بی‌نهایت، تا نقطه‌ی کور یکی شدن‌های زمین و آسمان‌ پرتاب می کند؟ ما کجا و شنیدن این دل‌دادگی‌های میان دو ملت کجا؟ به خواب هم نمی‌آمد اما گویا عزم‌ها جزم است برای دیدن هر آنچه که حتی بال بلند خیال هم روزی از تصورش می‌سوخت... ما سینه سوختگان خوش‌توفیق دورانیم، ما گواهان سرخ فردا، ما که در شهاب حوادث و مه آلود روزگار، چشم‌مان را در پس وقایع گردانده‌ایم و خوب می‌دانیم آخر، آخر حاجت این چشم ها روا خواهد شد. و هر گاه چشم‌ها خسته‌ی دیدار شدند در خاطرشان زمزمه کردیم این روزها را، روزهایی که در حافظه‌ی کتاب‌ها هم نظیرش را نیافتیم. ما سینه سوختگانِ خوش توفیق... @Esrar3
💢مروری بر سه گزاره راهبردی قرآنی در مواجهه با کفار حربی💢 🔹ایران فرصت زیادی برای پاسخ ندارد. تأخیر انجام شده کار را سخت کرده است و هرچه بگذرد، دشمن صهیونی گستاخ‌تر می‌شود. اگر قاتلین حاج قاسم قصاص می‌شدند، شاید امروز هنیه و فؤاد شکر و ابراهیم عقیل و علی کرکی و زاهدی و نیلفروشان و سید حسن نصرالله و ده‌ها عزیز دیگر را در کنار خود داشتیم. من به جای تصمیم گیران ارشد نظام بودم، تا قبل از اتمام عزای عمومی 5 روزه در شهادت سیدحسن نصرالله، قلوب مؤمنین را تشفی می‌دادم ... این منطق قرآن است: تنها راه تمام شدن خصومت ظالمین و مستکبرین این است که بفهمند اگر در برابر دین و فرهنگ و پیشرفت شما بایستند، شما در برابر همه دنیای آنها خواهید ایستاد: 🔹سه گزاره راهبردی زیر این منطق را به خوبی توضیح می‌دهد:👇 1️⃣ گزاره اول: جنگ نیابتی مؤمنین از خدای متعال با ظالمین! خداوند مدافع مؤمنین است. اگر مؤمنین به صحنه نبرد آمده‌اند نه از سر ماجراجویی و زیاده خواهی که از خدای متعال اذن گرفته‌اند که در برابر ظالمین بایستند و خداوند نیز پشتیبانی خود را اعلام کرده است. مؤمنین در جنگ با کفار یدالله اند و به نیابت از او وارد میدان شده‌اند. إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ (38) أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ (حج/ 39) 2️⃣ گزاره دوم: با ائمه کفر بجنگید تا کوتاه بیایند. مؤمنین اگر جنگیدند، خدا وارد میدان خواهد شد! خدای متعال دستور به مقاتله و جنگ با «ائمه کفر» را در صورت نقض عهد صادر کرده است. دلیل این دستور به جنگ بسیار جالب و مهم است. مؤمنین باید با ائمه کفر بجنگند نه به این خاطر که آنها به خدای متعال ایمان ندارند و نه حتی به این خاطر که وساطت بزرگان و ریش سفیدان را نمی‌پذیرند؛ نه؛ بلکه دلیل اصلی این است که آنها حتی به قول و قرار خودشان هم پایبند نیستند. «أیمان» که در آیه قران آمده جمع یمین به معنای سوگند و عهد و قرار است. آیه شریفه نکته مهم دیگری هم دارد و آن اینکه تنها راهی که امید است از آن طریق «ائمه کفر» کوتاه بیایند، همین مقاتله است و بس. (لعلهم ینتهون). در این جنگ نباید ترسید و فقط باید خدا را در نظر گرفت که اگر چنین شد، خدای متعال در متن این مقاتله شجاعانه و مخلصانه، کفار را عذاب می‌کند و ذلیلشان می‌گرداند و نصرت می‌کند و غیظ قلب مؤمنین را تشفی می‌دهد. وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا في‏ دينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (12) أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (13) قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ (توبه/ 14) 3️⃣ گزاره سوم: پیروزی در جنگ، حاصل جمع جبری نیرو و امکانات نیست؛ همه کاره خداست! در جنگ با دشمن، کمی افراد و امکانات را بهانه نکنید. عقب ننشینید. در منطق قرآنی، پیروزی در برتری تکنولوژیکی و فرونی نیروی رزمی قرار داده نشده است. همه‌ی امور در دست خداست و خدا وعده کرده است که کسانی که مخلصانه و شجاعانه پای مبارزه با باطل می‌ایستند و در این مسیر، صبر می‌کنند و از هیبت جالوتی دشمن نهراسند و به خدای متعال تکیه کنند، خدای متعال گروه کوچک مؤمنین (فئه قلیله) را در برابر دشمن دارای جاه و جلال (فئه کثیره) ثبات قدم می‌دهد و یاری می‌کند و نصرت می‌بخشد. كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ (249) وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ (250) فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا يَشاءُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمينَ (بقره/251)
💢گلوگاه اصلی کمی عقب‌تر است! : قبل از اینکه بگوییم با مردم ایران باید چگونه حرف بزنیم، باید مشخص کنیم که به مردم ایران چه می‌خواهیم بگوییم؟💢 1 از 2 🔹ایران بی تردید پاسخ خواهد داد. ➖فهم این مطلب خیلی ساده است و نیازی به کدبازی و اطلاع داشتن از محتوای جلسات سری شورای عالی امنیت ملی هم ندارد . ➖هرکس الفبای غیرت دینی و یا حتی اندک فهمی از الفبای قدرت بین‌الملل داشته باشد، می‌داند که نه فقط سر، بلکه نرخ جمهوری اسلامی در منطقه شکسته شده است و از هر منظری که با آن نگاه کنیم، این چیزی نیست که بتوان از کنار آن بی تفاوت گذشت... 🔹برخی از دوستان در این چند روزه بر نکته درستی دست گذاشته‌اند و آن اینکه امروز ما بیش از هر زمانی دیگری نیاز به تبیین وضعیت مرگ و زندگی اسرائیل و جریان مقاومت داریم و باید با مردم به گفتگو بپردازیم و با بیان واقعیتهای هزینه و فایده جنگیدن و نجنگیدن، آنها را آماده کنیم. 🔹این حرف، بسیار حرف درستی است، ولی به نظرم گلوگاه و ابهام اصلی ما، در رتبه‌ای قبل از این است و آن ابهام این است که ما اساساً باید مردم را برای از لحاظ ذهنی و روانی آماده کنیم؟ 🔹همانطور که عرض کردم ایران حتما در این چند روز واکنش تندی نشان خواهد داد، ولی این به هیچ‌وجه به معنای نزدیک بودن ما به «وضعیت جنگی» نیست. ➖ ما هنوز تا رسیدن به جنگ رو در رو با آمریکا و اسرائیل فاصله‌ی زیادی داریم... ➖اگر صحبتهای شهید والا مقام سیدحسن نصرالله رحمت الله علیه را پیگیری کرده باشید، ایشان معتقد بود حتی زمان درگیری همه جانبه حزب الله لبنان و اسرائیل هم فرا نرسیده است؛ چه رسد به اینکه لازم باشد ایران و یا حتی سوریه وارد درگیری مستقیم شوند و این به معنای تحفظ شهید سیدحسن نصرالله رضوان الله علیه، بر راهبرد عمیق و مؤثر جبهه مقاومت یعنی فشار فزاینده تدریجی و تنگتر و تنگتر کردن محاصره اسرائیل به نحو فرسایشی توسط همه گروه های مقاومت به پشتوانه ایران عزیز مقتدر بود. حتی ایشان در همین آخرین سخنرانی‌هایش هم تأکید می‌کرد که هدف کنونی حزب الله، تشکیل جبهه پشتیبانی برای حماس در شمال سرزمین های اشغالی، برای فشار به اسرائیل برای قطع حملات به مردم غزه و پذیرش آتش بس با حماس است. 🔹این بدان معناست که وضعیت کنونی ایران به هیج وجه، تقابل نهایی و مستقیم با اسرائیل نیست. (ان شاء الله این تقابل بماند برای وقتش ...) 🔹ناگفته نماید که بعد از دفاع مقدس و تثبیت اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی، جبهه استکباری آمریکا، غرب و اسرائیل هم با در پیش گرفتن سیاست محاصره سیاسی و اقتصادی، در کنار تهاجم فرهنگی و نفوذ در لایه های مدیریتی، همواره از رویارویی مستقیم احتراز کرده‌اند و در مقابل، تلاش کرده‌اند هزینه دفاع از جمهوری اسلامی را چنان برای مردم ایران زیاد کنند که دست از حمایت آن بردارند و از آن رویگردان شوند. در بُعد منطقه‌ای هم تلاش کرده‌اند که چه با ایجاد پایگاه های نظامی در کشورهای منطقه و چه با هم‌پیمان کردن آنها علیه جمهوری اسلامی حلقه محاصر سیاسی، اقتصادی را تنگ و تنگتر کنند و جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان منزوی نمایند. ➖در این خصوص حرف بسیار است و مجالش اکنون نیست. ولی نا امیدی جمهوری اسلامی از دولتهای اسلامی و سیاستمداران منطقه و روی آوردن آن به تشکیل جبهه مقاومت از گروه‌های مقاومت مردمی و جهادی، فصل مهمی در توصیف نحوه تعین و عملیاتی شدن این تقابل راهبردی است. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1788 قسمت دوم:👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1789
💢گلوگاه اصلی کمی عقب‌تر است! : قبل از اینکه بگوییم با مردم ایران باید چگونه حرف بزنیم، باید مشخص کنیم که به مردم ایران چه می‌خواهیم بگوییم؟💢 2 از 2 🔹ولی آنچه که باید به آن تأکید کرد این است که در حال حاضر، هیچ تغییری در این راهبرد به وجود نیامده و جمهوری اسلامی کماکان قرار است بر طبق همان راهبرد گذشته خود حرکت کند، اما پیگیری این راهبرد، اکنون و به خصوص بعد از زده شدن سفارت ایران و همچنین ترور شهید اسماعیل هنیه و سپس ترورهای فرماندهان حزب الله لبنان و به خصوص ترور شهید سیدحسن نصرالله دچار یک اختلال جدی شده است و آن اختلال این است که اسرائیل به علت نزدیک دیدن خود به شکستی که از ناحیه جبهه مقاومت به او تحمیل شده است، در حال به هم زدن قواعد بازی و ضربه زدن‌های مستقیم به اهداف، نزدیکان و منسوبین به جمهوری اسلامی است؛ اقداماتی که تا چند ماه پیش به علت ترس از واکنش ایران به آنها نزدیک هم نشده بود. 🔹بر این اساس باید صحنه را درست دید. بنا نیست ایران در حال حاضر با یک حمله حیدری شر اسرائیل را از سر مسلمانان کم کند و یا برای ریشه کن کردن آن وارد یک جنگ تمام عیار و فراگیر شود؛ چنین امری در حال حاضر ممکن نیست و در دستور کار جمهوری اسلامی نیز نیست، بلکه مسئله این است که ایران نیازمند انجام اقداماتی است که بتواند دوباره قواعد بازی راهبردی خود را بازسازی کند و درگیری خود با اسرائیل را به ریل اصلی خود برگرداند. اگر اسرائیل در این برهه از زمان ضربه شدید و کوبنده نخورد و دوباره موازنه برقرار نشود، به قاعده‌شکنی خود ادامه خواهد داد و در فاصله کوتاهی باید شاهد ترور بشار اسد و سیدعبدالملک بدرالدین و حمله به تأسیسات ستاره خلیج فارس و خدای ناکرده، تعرض به بیت رهبری باشیم.... 🔹سه نکته در این اقدامات کوبنده و تنبیه کننده قابل توجه است: 1️⃣ این اقدام باید به‌واقع موازنه‌ساز و چارچوب‌ساز باشد. تجربه واکنش به شهادت حاج قاسم در قالب حمله به عین الاسد و همچنین قالب وعده صادق در پاسخ به تعرض اسرائیل به سفارت ایران در سوریه نشان داده است که چنین اقداماتی چنین اثر استراتژیکی ندارند و ناتوان از بازسازی موازنه راهبردی جبهه مقاومت در برابر اسرائیل است... 2️⃣ باید توجه کرد که شکل‌دهی چارچوب این موازنه، به صورت بزن در رو نخواهد بود و بی تردید اسرائیل برای بازنگشتن به چارچوب مهلک قبلی که هیچ آینده‌ای برای او ندارد، به راحتی تسلیم نخواهد شد و حتما تقلای زیادی خواهد کرد. ممکن است این رفت و برگشت‌ها، دو تا شش ماه و شاید هم بیشتر به طول بینجامد و این اساساً اجتناب‌ناپذیر است. 3️⃣ مردم ایران را باید آماده کرد. باید با مردم ایران گفتگو کرد. حتما هم باید به نحوه‌ای دیگر با مردم ایران گفتگو کرد، ولی باید قبل از آن بدانیم که قرار است چه چیزی به مردم بگوییم؟ و مطلبی که عرض شد، به زعم حقیر، خلاصه‌ای بود از آنچه که باید با مردم شریف ایران در میان گذاشته شود.... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1789 قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1788