eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
107 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 📝 با موضوع سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» 🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده 💠« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » https://eitaa.com/almohkamat/189 💠رابطه فلسفی فرد با جامعه از نگاه شاگردان علامه https://eitaa.com/almohkamat/203 💠قبایل ب َربَر ، چرا «امت» نیستند ؟؟ https://eitaa.com/almohkamat/212 📌ادامه دارد... @almohkamat
المحکمات
📙جمع مکسّر فقه و فلسفه ... ✍️ نوشتاری از #استاد_موالی_زاده 4️⃣گفتار چهار از مقاله فقه و فلسفه : ت
📙فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر ✍️ نوشتاری از 5️⃣گفتار پنج از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ 💠 گفته شد ، ۳ دیدگاه در نسبت میان فقه و فلسفه (حکمت) مطرح است : ا - دیگاه تباین و گسست ب - دیدگاه تداخل و درهم آمیختگی ج - دیدگاه امتداد حکمت ♦️و اما شرح دیدگاه سوم ( امتداد حکمت 1️⃣) 🔹نسبت فقه و فلسفه نه گسست از هم است و نه در هم آمیختگی با هم ، بلکه فقه در امتداد فلسفه و حکمت جای می گیرد تا اینگونه فلسفه سودمندتر شود و فقه هم در اداره اجتماع کارآمدتر گردد . 💢نمونه روش امتداد حکمت را در کتاب نظام حقوق زن در اسلام ، می توان یافت که شهید مطهری چگونه احکام فقهی را در امتداد جهان بینی اسلامی با استفاده از کتاب و سنت استنباط کرده است . 🔸فلسفه ، نماد جهان بینی(هست ها و نیست ها) و فقه ، نماد ایدئولوژی (بایدها و نبایدها) می باشد که تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این دو بر هم ، روشن و آشکار است . 🔹مکتب در حوزه جهان بینی ، به شناخت و ارزیابی جهان هستی از نگاهی کلی و کلان می پردازد و درصدد ارائه تفسیری از زندگی انسان می باشد ، و اما در حوزه ایدئولوژی ، با بیان قوانین و بایدها و نبایدهای مورد نیاز انسان ، در پی رسیدن بشر به یک زندگی سعادتمند می باشد . 🔸شکی نیست که ارزش ها و قوانین و همچنین آرمان ها و اهداف یک مکتب برآمده از جهان بینی و بینش آن مکتب می باشند ؛ زیرا گسست و بیگانگی قوانین و ارزش ها از جهان بینی ، باور و ایمان به جهان بینی را لغو و بیهوده می کند . لذا ایمان راستین به توحید زمانی پدید می آید که قوانین و ارزش ها و گرایش ها در راستای آن باشند . 🔹متاسفانه وضع کنونی ارائه مساله بنیادی توحید و جهان بینی اسلامی در گفتار و نوشتار فلاسفه و متکلمان مسلمان به گونه ای است که تنها به جنبه نظری و انتزاعی آن بسنده می شود و از امتداد بخشیدن به آن در عرصه عمل و حرکت انسان و اداره جامعه چشم پوشی میگردد 👈نتیجه این نگاه ناقص ، توقف توحید در حوزه گزاره ها است بی آنکه تعهد و مسئولیتی را برای مسلمانان در عرصه اداره جامعه و تشکیل حکومت و بسط عدالت اجتماعی ایجاد کند . از این رو ، توحید در محیط ذهنی مجرد و در لباسی انتزاعی باقی می ماند و بشر با وجود احترام به این آگاهی ، عنان زندگی خود را به دست مکاتب مادی و ماتریالیستی می سپارد ، بی آنکه تاثیر بسزائی در عرصه اداره دنیا برای توحید احساس کند . 📌ادامه دارد ... @albayann
🖊فقه المقاومه و نکاتی چند  🖇فقه المقاومه و کتاب الجهاد ✍به قلم ⁉️آیا فقه المقاومه از زیر مجموعه های کتاب الجهاد و القتال بشمار می آید ؟ یا آنکه باب مستقلی است که در حوزه فقه سیاسی قابل طرح می باشد ؟ 🔰نخست باید به مفهوم «مقاومت اسلامی» توجه کنیم . مقاومت یعنی مبارزه بر علیه ظلم طاغوت که به سبب موانع ترک نشود . مبارزه مزبور نیز اعم از قتال است و تنها دارای بُعد نظامی نمی باشد و چه بسا در برخی از موارد ، جائز نباشد همانگونه که امام خمینی (ره) از رویکرد نظامی نهضت مردم ایران بر علیه شاه نهی فرمود . 📌بنابراین ، تنها کارکرد نظامی مقاومت به کتاب الجهاد و القتال باز می گردد اما بحث از موضوع شناسی ، اهداف ، اصل مشروعیت ، فرماندهی و تشکیلات ، اختیارات و شرائط «جبهه مقاومت» در حوزه فقه نظام سیاسی قابل طرح است . همچنین فروعاتی مانند نسبت جبهه مقاومت با عامه مردم و وظیفه حکومت اسلامی در برابر جبهه مقاومت در این باب بحث می شود . ⁉️مبتکر فقه المقاومه کیست ؟ امام خمینی همانگونه که مفهوم «ولایت فقیه» را تعالی بخشید و با ملاحظه مبانی فکری و کلامی امامت و حکومت ، نگاه جدیدی از آن را استنباط کرد و بدینسان در تحقق آن موفق شد ، مفهوم «مقاومت» را هم با پیوند دادن به مبانی انسان شناسی توحیدی ، ارتقاء داد و آن مفهوم مقدس را که تا آن زمان صبغه اخلاقی و فردی داشت ، با نگاه سیاسی اسلامی ، به حوزه فقه کشاند . 🔺بنابراین ، آیات و روایات باب «مقاومت» از انحصار علم اخلاق خارج شدند و در میدان استنباط فقهی قدم نهادند . مفهوم «مقاومت» در کنار مساله «ولایت فقیه» قرار گرفت و درخشندگی سیاسی یافت و اصطلاح اسلام سیاسی را پربارتر کرد . نمود این مطلب در دوران با شکوه رهبری امام خامنه ای به اوج خود رسید .  🖊موضوع شناسی «فقه المقاومه» مفهوم «مقاومت اسلامی» بر اساس مبانی توحیدی و سیره شهادت طلبانه اهل بیت استنباط شده است تا تفاوت جوهری گروه های مقاومت با گروه های چریکی و پارتیزانی کمونیستی و ملی گرا و همچنین گروه های تروریستی اسلامی مانند خوارج و داعش روشن گردد . 🖇همچنین به واسطه فقه المقاومه ، مفاهیمی جدید وارد فقه شده است که نیازمند تبیین می باشد از جمله مفهوم «طاغوت» و نسبت آن با کافر حربی ، تبیین مفهوم «مستضعف» و «مستکبر» ، تبیین معنای جامع «مبارزه» و «جهاد» و اعمیت آن از نبرد مسلحانه و قتال ، تبیین اقسام ظلم خصوصا «ظلم دولتی» ، اقسام جهاد و نسبت «مقاومت» با آن . 💢چگونگی ارتباط متقابل گروه های مقاومت با عموم مردم ، و همچنین با حکومت اسلامی از مباحث مهم فقه المقاومه می باشد . @almohkamat
نقل اقوال علما.mp3
673.2K
📌 🔰استاد موالی زاده ⁉️مقصود آیت اله جوادی آملی از تعبیر (دلال اقوال علما) چه می باشد ؟ ⁉️اقوال علما و دیدگاه های ایشان را به روش جزیره ای پژوهش کنیم یا زنجیره ای ؟ کدام بهتر است ؟ @almohkamat
🖊استنباط جامعه محور در فقه 💠«اگر كسى درباره احكام فقهى در دوره حاكميت اسلام كار مى‌كند، آن احكام را دو گونه مى‌تواند مطالعه کند : 1⃣احكام فقهى به عنوان يك حكم براى يك فرد 2⃣ حكم فقهى به عنوان بخشى از چگونگى اداره جامعه در حاكميت اسلام 📌اين‌ها باهم متفاوت است. حتى در استنباط حكم فقهى ، حتّى در مسئله طهارت و نجاست ، حتّى در مسائل شخصى. 🔰اى‌كاش «فضلاى روشن‌بين» بنشينند، تفاصيل اين تفاوتها را براى پژوهشگران خودِ حوزه‌هاى علميه تشريح كنند.» 📚(برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با علماء و روحانیون 13/02/76   @almohkamat
🔰امام خمینی ره 💠ما شعار مرگ بر آمریکا را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کرده ایم. @almohkamat
المحکمات
📙"کن فیکون" در عالم امر و ملکوت ✍️ به قلم #استاد_موالی_زاده 3️⃣بخش سوم از مقاله (غرر آیات در تفس
📚تجسم اعمال در ملکوت ✍به قلم 📚بخش 4⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان) 💠«لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَة مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيد» ق / 22 🔷آیه بالا از جمله آیاتی است که علامه آنها را به (غرر الآیات) و درخشان در منظومه معارف قرآنی توصیف می کند . دلیل آن ، نقش بسزای این آیه در تبیین نظام انسان شناسی قرآنی به جهت جامعیت آن می باشد . 🔹بر اساس این آیه ، چشم باطن بین در انسان ها پس از مرگ گشوده می شود و بدین ترتیب ،توانایی مشاهده باطن اعمال و تجسم آن را می یابند . توانی که انسان در طول زندگی مادی خود از آن محروم هست مگر آنکه از اولیاء کمّل الهی باشد . امام علی می فرماید : ( لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا ) . این روایت نشان از چشم باطنی و ملکوت بین امام در دنیا دارد . 🔶آیه کشف غطاء بیانگر نظام انسان شناسی قرآنی است و به تنهایی ، راحل سه گانه حیات انسان در جهان هستی را بیان می کند . حیات انسان در دنیا ، حیاتی پیشین و حیاتی پسین دارد که همزمان تحقق دارند و نسبت باطن و ظاهر به هم دارند و قانون تطابق عوالم بر آن حاکم می باشد . 🔷تعبیر به غفلت انسان در آیه ، نشان از وجود کنونی آن مغفول عنه دارد که هست نه آنکه در آینده و پس از مرگ و روز قیامت پیدا خواهد شد ، زیرا غفلت نسبت به امر معدوم پذیرفتنی نیست . 🔸اما انسان نسبت به چه چیزی غافل است که پس از مرگ بر او نمایان می گردد ؟ بازگشت واژه (هذا) در آیه به کجاست ؟ در پاسخ باید گفت ، باطن و ملکوت اعمال و افعال انسان است که در پس از مرگ رخ می نمایاند اگر چه اکنون وجود دارد . 🔸نکته دیگر اینکه باطن و ملکوت اعمال ، ذاتا پوشیده نیست و در پس پرده نهان نمی باشد بلکه پرده بر چشم و دیده ما است که پس از مرگ به سبب جدا شدن از جهان مادی ، باز می شود . 🔷یکی دیگر از نکات ارزشمند آیه (کشف غطاء) ، مساله رابطه عمل انسان و جزاء می باشد . در نگاه علامه ، بر اساس این آیه ، جزاء اعمال دنیوی انسان ، همان باطن و ملکوت عمل است که انسان ها نسبت به آن در دنیا غافلند و پس از مرگ آن را درک می کنند . از این رو ، میان عمل انسان و جزاء آن فاصله ای نیست . ⬅️پیدایش حیات پسین در عالم ملکوت همزمان با زندگی دنیوی ، رخ می دهد ، و راز ماندگاری و به هم پیوستگی زندگی انسان نیز در این حیات باطنی و پسین نهفته است . و گرنه زندگی مادی ما ، به سبب نهاد نا آرام جهان مادی ، ایستایی و ثبات ندارد . زندگی انسان در دنیا ، نقطه ای است نه خطی ، و اتصال این نقاط مرهون زندگی پس از دنیا می باشد. این قانون ، نقش بسزایی در انسان شناسی قرآنی دارد .   👈ادامه دارد .... @almohkamat
📝سلام برای استماع جلسات انسان شناسی استاد چه مقدار مقدمات لازم هست ؟ 🔰سلام و تحیت حداقل بدایه تا مقولات عشر خوانده‌ باشید. @adminalmohkamat
🖊نگاه جامعه محور شهید صدر به بانکداری اسلامی 💠النقطة الاساسیة لتخطيط أطروحة البنك اللاربوي التمییز بين الموقفين التاليين: 1⃣من يريد أن يخطط لبنك لا ربوي ضمن تخطيط شامل للمجتمع، 2⃣من يريد أن يخطط لإنشاء بنك لا ربوي بصورة مستقلة عن سائر جوانب المجتمع، 💢ان هذين الموقفين يختلفان اختلافا أساسيا : 🔹إذ على الموقف الأول ،یطبق تحريم الربا على البنك ضمن تطبيق شامل للنظام الإسلامي كله، و بذلك يؤتي تحريم الربا في‌ مجال التطبيق كل ثماره المرجوّة، 🔸و أما على الموقف الثاني؛ فإن ّ تحريم الربا يطبق على بنك خاص ، و يبقى جوانب النظام الإسلامي معطلا في واقع الحياة. و هذه التجزئة لن تسمح لفكرة تحريم الربا أن يؤتي كل ّ ثماره . 📚تلخیص از کتاب «البنک اللاربوی» به قلم آیت الله شهید محمد باقر صدر @almohkamat
فقه العقود ج7.mp3
11.4M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔹 شرح دیدگاه آیت الله خویی در مراتب ملکیت 🔹اصرار آیت اله خویی بر تقسیم ملکیت اعتباری به عرفی و شرعی 🔹مسائل مستحدثه و نسبت آنها با امضا شارع از نگاه فقها 🔰 📅جلسه هفتم/سه شنبه 1402.08.16 🆔@mavalyzade_ir
📝دیدگاه «سنخیت» در تمایز علوم 4️⃣بخش 4 از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی) 🔰: ⁉️امام خمینی با اعتباری دانستن علم به معنای مجموعه مسائل مدوّن در یک کتاب ، فضای تمایز علوم را کاملا اعتباری کرد . ایشان اگر چه موضوع داشتن علوم را انکار می کند «أنّ ما اشتهر- من أنّ موضوع كلّ علم ما يبحث فيه عن عوارضه الذاتيّة- ممّا لا أصل له‏» ، و در نتیجه آن را از ملاک تمایز خارج می سازد اما غرض داشتن هر علمی را می پذیرد و از اصطلاح «غرض التدوین» بهره می برد اما آن را به عنوان ملاک تمایز معرفی نمی کند . چرا ؟؟ ، و در نهایت ، ملاک تمایز علوم چه خواهد بود ؟؟ ❔بی شک دلیل امام (ره) در معرفی نکردن «غرض» به عنوان ملاک تمایز ، همانند «موضوع» نیست ؛ زیرا ایشان به استناد منطق اعتباریات ، وجود غرض در هر علمی را می پذیرد ، اما همچنان زیر بار امکان تمایز علوم با «غرض» نمی رود . چرا ؟؟ ❓امام خمینی در بحث از تمایز علوم ، نخست قاعده ای کلان مطرح می کند که ملاک تمایز علوم باید همان منشاء وحدت در علوم باشد که سبب شکل گیری آن علم گردیده است . پس باید به دنبال عامل وحدت در علوم باشیم که با توجه به وحدت اعتباری هر علم ، منشاء آن چیست ؟ 1️⃣«موضوع علم» : به معنای فلسفیش با موضوعات مسائل اتحاد دارد . از این رو ، اگر علم را مرکب حقیقی بدانیم با توجه به هم رتبه بودن با مسائل علم می تواند منشاء وحدت علم گردد . 2️⃣«غرض علم» : اگر چه هر علمی دارای غرض می باشد اما فاقد شرط هم رتبه بودن با مسائل علم است و در نتیجه نمی تواند محور وحدت مرکب اعتباری علم گردد ؛ زیرا رتبه غرض به جهت ترتب بر مجموع مسائل ، متاخر از آنها می باشد «لتأخّرها رتبة عن القضايا». 3️⃣سنخیت : ویژگی و خصوصیت مشترک مسائل متشتت یک علم را گویند که عامل وحدت و گردآمدن مسائل می باشد و غرض علم نیز بر آن ترتب دارد . 💠به عبارتی دقیق تر اگر به حیث «کل» و «جزء» در مرکب اعتباری علم توجه کنیم ،«کل» دارای هویتی مستقل است که با حداقل مسائل به عنوان «اجزاء» تحقق می یابد . حال ویژگی بارز آن چند مساله که برآمده از غرض است ، به هویت مستقل «کل» سرایت می کند و «عنوان» آن می شود .در نتیجه هر مساله ای که آن ویژگی را داشته باشد می تواند به اجزاء این «کلّ» ضمیمه گردد . پدیده تداخل علوم ، خدشه ای به دیدگاه تمایز با «سنخیت» وارد نمی کند ؛ زیرا ـ با اصالت داشتن هویت «کلّ» اعتباری و همچنین فناء و دیده نشدن اجزاء ـ «سنخیت» ، ویژگی و عنوان آن علم («کلّ» اعتباری) خواهد بود . بر اساس منطق اعتباریات ، ویژگی «کلّ» به اجزاء سرایت نمی کند اما ویژگی مشترک «اجزاء» به «کل» سرایت می کند . 📌با این شرح ، ردّ ایراد آیت اله سبحانی و آیت اله جوادی آملی به دیدگاه «سنخیت» ، و هچنین تفاوت «سنخیت» با دیدگاه «مُعَرّفیّت» محقق اصفهانی روشن خواهد شد . 🔸ادامه دارد ... @almohkamat
هبوط.mp3
915.7K
🎙 💢دو گونه هبوط علی الارض 🔹1.به معنای روح متحد با بدن 🔸2.به معنای تمثل عند نفس انسان کامل 🔰در بیان @almohkamat
فقه العقود ج8.mp3
10.52M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔶بررسی نقادانه فرمایشات آیت اله خویی در خصوص مراتب ملکیت 🔶 ضرورت جداسازی نگاه سینوی از نگاه صدرایی در فرمایشات نفس شناسانه آیت اله خویی 🔶 اشاره بجا به عنصر غرض عقلایی در ملکیت اعتباری و فقهی در فرمایشات آیت اله خویی 🔰 📅جلسه هشتم/چهارشنبه 1402.08.17 🆔@mavalyzade_ir
المحکمات
📚تجسم اعمال در ملکوت ✍به قلم #استاد_موالی_زاده 📚بخش 4⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان) 💠«لَ
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش 5⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان) 💠«قُل ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» اسراء/۱۱۰ 🔷یکی دیگر از آیات قرآن که توسط علامه طباطبائی به «غرر الآیات» توصیف گشته ، آیه «اسماء حسنی» می باشد . در پرتو این آیه شریفه ، دیدگاه متعالی قرآن نسبت به توحید در ذات و توحید در عبادت روشن می گردد . 🔹نکته بسیار ناب توحیدی در آیه شریفه که ویژگی خاص آیه بشمار می رود ، در مرجع ضمیر (فله الاسماء الحسنی) نهفته است. آن چیست که همه اسماء حسنی از آن ِ اوست ؟ آیا بازگشت ضمیر به الله یا الرحمن را که در صدر آیه آمده ، می توان پذیرفت ؟ 🔶بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی ، ضمیر به هیچ یک از دو اسم الله یا الرحمان که در آیه آمده و همچنین هیچ اسم دیگر از اسماء ، باز نمی گردد بلکه مرجع ضمیر ذات متعالی است که والاتر از هر اسم و رسمی می باشد . 🔷شکی نیست که مرجع ضمیر در (فله الاسماءالحسنی) نباید دارای اسم باشد ؛ زیرا اگر خود دارای اسم باشد ، آن اسم هم باید از مصادیق اسماء حسنی بشمار آید و در نتیجه معنای آیه اینگونه خواهد شد : اسم حسنا دارای اسماء حسنی است ، که معنای نادرستی خواهد بود . اسم با وجود اسم بودن نمی تواند از اسماء حسنی برخوردار باشد بلکه این مسمی است که دارای اسم می باشد نه خود اسم . 🔶از این رو ، آیه برای اشاره به مسمای اسماء حسنی ، از ضمیر غائب استفاده کرده است تا با تامل در آن به اوج توحید پی ببریم که مسمای اسماء حسنی ، هیچ گونه تعینی ندارد و از دایره وصف و کلام خارج است . 🔷علامه در کتاب «رسائل توحیدی» ، ذات مسمی را داراى صرافت واطلاق دانسته که از هر گونه تعین خارجی و خارجی حتی اطلاق نیز منزه است . فرض اطلاق برای ذات پاک ، خود ، نخستین تعین است كه البته همه تعيّنات را محو مى‏كند و حتی کثرت های مفهومی را از بین می برد . از این مرحله در واژگان عرفان به «مقام احدیت» تعبیر می گردد . 🔹پس از آن، تعيّن‏هاى دیگر در ضمن اسماء حسنای الهی نمود می یابد که آن هم مرحله «مقام واحدیت» است که همان توحید صفاتی می باشد . 🔶از این رو ، باید گفت ضمیر در (فله الاسماء الحسنی) به توحید ذاتی اشاره دارد که «مقام احدیت» است ، و «اسماء حسنی» نیز به توحید صفاتی و اسمائی رهنمون می سازد که «مقام واحدیت» می باشد .   ♦️(الله) نیز برخلاف تصور رایج ، از اسماء حسنای ذات است نه آنکه خود دارای اسماء حسنی باشد اگر چه بر خلاف سائر اسماء ، اسم جامع است و به تعبیر امام خمینی ، در احدیت محضه مستهلک می باشد . 👈ادامه دارد .... @almohkamat
المحکمات
📙فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر ✍️ نوشتاری از #استاد_موالی_زاده 5️⃣گفتار پنج از مقاله فقه و فلسفه
📙رنسانس فلسفی : آری یا خیر ؟ ✍نوشتاری از 6⃣گفتار شش از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ ♦️دیدگاه امتداد حکمت 2⃣ 🔹آیا میراث فلسفه اسلامی قابلیت امتداد یافتن در عرصه های زندگی بشری را دارد ؟ ↔️ یا آنکه نیازمند رنسانسی در فلسفه اسلامی هستیم تا بتوان بر اساس آن نظام سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه را تعیین کرد؟ آیا با مفاهیمی همچون اصالت وجود ، تشکیک ، حرکت جوهری ، مقولات عشر و علیت می توان برای اداره اجتماع نظام سازی کرد ؟ ↔️ یا آنکه فلسفه سنتی تا واژگون نشود و تغییرات بنیادین در آن پدید نیاید ، امتداد حکمت ، آرزویی بیش نخواهد بود ؟ رنسانسی که جهان غرب در پیش گرفت و توانست . 🔸فلسفه های غربی در عملیاتی کردن فلسفه خود موفق بوده اند . فلاسفه غرب توانستند بر پایه اومانیسم ، در عرصه علم با اندیشه تجربه گرایی (پوزیتویسم) ، در حوزه اقتصاد با اندیشه سرمایه داری (کاپیتالیسم) ، در حوزه اجتماعی با اندیشه لیبرالیسم ، در حوزه سیاست با اندیشه دموکراسی ، جامعه مدنی را بنا نهادند . هنر و معماری در جهان غرب همیشه پیرو مکاتب فلسفی بوده است . 🔹اگر بخواهیم با امتداد فلسفه در غرب بیشتر آشنا شویم ، به فهرست کتاب «لذات فلسفه» ویل دورانت نگاهی بیفکنیم . این کتاب در معرفی فلسفه در غرب ، به شناخت شناسی و هستی شناسی و انسان شناسی بسنده نکرد بلکه وظیفه فیلسوف را  پرداختن به همه مسائل زیر می داند : 👈«مبانی اخلاق ، خانواده ، عشق ، زن ، کودک ، ازدواج ، تربیت ، آموزش ، هنر ، زیبایی شناسی ، فلسفه تاریخ ، تمدن ، فلسفه سیاسی ، حکومت ، فرهنگ ، جامعه شناسی ، اقتصاد ، فلسفه دین و مرگ و ... »   💡در پاسخ به پرسش بالا باید گفت ، هسته فلسفه ما قابلیت نمود محتوایی در حوزه های مختلف زندگی بشری را دارد . می توان از وحدت وجود ، از بسیط الحقیقه کل الاشیاء ، از مبانی ملاصدرا ، دستگاه فلسفیِ اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی درست کرد .* 🔹صدرالمتالهین خود ، حکمت متعالیه را در اخلاق امتداد داد و دیدگاه اخلاق توحیدی را بنا نهاد . 🔹امام خمینی مبانی عرفانی خود ، در کتاب «مصباح الهدایه» را امتداد بخشید و به ولایت فقیه رسید . 🔹علامه طباطبایی با فضای «واقعیت» ، بذر علوم انسانی اسلامی را پراکنده کرد . 🔹حضرت آقا خود از «لا اله الا الله» ، مبانی فلسفی مبارزه با طاغوت را پی ریزی کرد . 🔹شهید مطهری با مبانی فلسفی انسان شناسی زن ، نظام حقوق زن در اسلام را در سایه آیات و روایات استنباط کرد . اما ما هنوز در ابتدای راه هستیم . 📌ادامه دارد ... * کلام حضرت آقا در جمع اساتید علوم عقلی سال ۸۲ @almohkamat
📘معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام برگزار می کند: ✅ 🖊موضوع: بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی ره 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی و حجت الاسلام و المسلمین 🎙دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین میرزاده ⏱️زمان: سه شنبه ۲۳ آبان ماه 1402 🔹ساعت ۱۰ 📍مکان: قم، خیابان شهیدین،مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام @almohkamat
نشست علمی..mp3
7.47M
🎙 💠 نشست علمی بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی 🔰با حضور @almohkamat
009.mp3
5.16M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 📌ادامه بیان دیدگاه آیت الله خویی در رابطه با ماهیت ملکیت اعتباری ⁉️آیا شخص حقوقی همانند شخص حقیقی می تواند طرف اضافه ملکیت قرار گیرد ؟ 📌شرح تفصیلی نسبت شارع با اعتبارات عقلایی بر اساس قواعد منطق اعتباریات 🔰 📅جلسه نهم/چهارشنبه 1402.08.24 🆔@mavalyzade_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📊 | علامه زمان 👈 مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبر انقلاب ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی علامه سیدمحمدحسین طباطبائی (۱۴۰۲/۸/۱۷) به برخی از ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی و معنوی علامه طباطبائی اشاره کردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 📥 نسخه با کیفیت👇