eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
104 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊انتقاد از علامه طباطبائی در تفسیر و پاسخ آن ✍🏻به قلم : 🔹روش خاص تفسیری علامه طباطبایی در المیزان به «تفسیر قرآن به قرآن» مشهور می باشد که به زعم نادیده شدن نقش روایات در فرآیند تفسیر ، سبب انتقاد از علامه گردیده است . ⁉️آیا علامه در روش تفسیری خود ، روایات اهل بیت را کنار گذاشته است ؟ آیا تفسیر قرآن به قرآن نیرنگی است از سوی مخالفان اهل بیت برای انزواء روایات ایشان ؟ آیا تفسیر قرآن به قرآن برگرفته از تفکر انحرافی «حسبنا کتاب الله » است ؟ یا آنکه تفسیر قرآن به قرآن به توصیه اهل بیت و برگرفته از تعالیم ایشان می باشد ؟ آیا تفسیر قرآن به قرآن دو معنای متضاد دارد ؟ 🖊معنای نادرست «تفسیر قرآن به قرآن» : علامه در مقدمه ی المیزان به شدت از تفسیر قرآن به قرآن به معنای کنار گذاشتن روایات معصوم ـ علیهم السلام ـ در مراجعه به قرآن انتقاد می کند . 🔸در دوره معاصر مسلک جدیدی از تفسیر قرآن سر برآورد که با روش پوزیتویستی به تفسیر مادی و تجربی قرآن می پردازد و تلاش می کند تئوری های علمی را بر قرآن تحمیل کند . مسلکی که رشیدرضا در تفسیر المنار از آن پیروی کرده و مورد استقبال روشنفکران دینی قرار گرفته است . در این مسلک تفسیری ، تمام روایات معصوم ، به بهانه جعلی بودن برخی از آنها ،کنار گذاشته می شود و از این رو در توصیف مسلک تفسیری خود از عنوان « تفسیر قرآن به قرآن» بهره بردند . 🖊«تفسیر قرآن به قرآن» در نگاه اهل بیت : روایات اهل بیت در ذیل آیات قرآنی بر دو گونه است که حکایت از دو گونه نگاه اهل بیت به تفسیر قرآن می باشد : 1️⃣دسته اول روایاتی است که با روش عمل به ظاهر قرآن بر اساس عدم انحصار معانی به مصادیق مادی (دیدگاه روح المعانی در معانی الفاظ) و توجه به آیات دیگر خصوصا غرر آیات به تفسیر قرآن می پردازند که همان «تفسیر قرآن به قرآن» از نگاه اهل بیت می باشد همانند روایت أقلّ حَمل 2️⃣دسته دوم روایاتی است که به بیان شان نزول یا مصادیق پنهان و غیبی آیات قرآنی می پردازد که ناشی از علم لدنی معصومان می باشد و اختصاص به ایشان دارد . 🔺روش تفسیر قرآن بر اساس دسته اول روایات بر خلاف دسته دوم ، خاص اهل بیت نمی باشد بلکه در واقع ائمه هدی با روایات دسته اول ، قصد دارند روشِ درستِ تفسیرِ قرآن را به ما بیاموزند همانگونه که روش استنباط در فقه را به ما آموختند . علامه ،آیات «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ» و «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ‏» را به قرینه روایت ثقلین و امثال آن ، ناظر به آموزش روش استفاده از قرآن می داند . علامه می گوید :«و قد كانت طريقتهم في التعليم و التفسير هذه الطريقة بعينها على ما وصل إلينا من أخبارهم في التفسير» 📌لذا برای فراگیری تفسیر قرآن به قرآن در نگاه اهل بیت، ابتدا باید روایات تفسیری گروه اول را جدا کنیم تا با آنها انس یابیم و این روش تفسیری ناب را بیاموزیم و پس از آن به تفسیر قرآن بپردازیم تا بتوانیم از گنجینه روایات معصومان پس از عرضه به کتاب بهره مند شویم . 🖇ادامه دارد ... @almohkamat
🖊روزه و درخت ممنوعه ✍به قلم : ⁉️روزی شخصی یهودی از پیامبر از فلسفه ی روزه ماه رمضان پرسید ؟ پیامبر در پاسخ فرمود :« إِنَّ آدَمَ لَمَّا أَكَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ بَقِيَ فِي بَطْنِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَى ذُرِّيَّتِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»(علل الشرایع/ج2/ص378) یعنی آدم پس از خوردن از درخت ممنوعه تا سی روز در شکمش باقی ماند . خداوند هم بر بنی آدم سی روز گرسنگی و تشنگی را واجب کرد . 🔹«روزه» ، احکامی مربوط به افعال بدنی انسان دارد که در رساله عملیه فقهی آمده ، و آدابی مربوط به قلب انسان دارد که علم اخلاق است و اسراری ملکوتی دارد که در حکمت مطرح می شود . روایت نبوی بالا به اسرار روزه و ملکوت صوم اشاره دارد که اهل اشارات و اصحاب قلوب از آن روایت شریفه استفاده کرده اند . 🖊درخت ممنوعه در قوس نزول و صعود : خداوند متعال در بهشت آدم و حوا را از درخت ممنوعه نهی کرد «وَ لاَ تَقْرَبَا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ»(بقره/35) و البته ایشان با وسوسه شیطان ، از میوه آن درخت چشیدند و اندامشان بر ایشان آشکار گردید .«فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا»(اعراف/22)  📌بنابراین اثر خوردن میوه آن درخت ، باز شدن چشم آدم به اندام شهوت است که قوای حیوانی انسان در جهان طبیعت و دنیای مادی بشمار می رود و از این رو ، درخت ممنوعه نماد و باطن جهان طبیعت است «پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت» 🔶پس از التفات آدم به دنیای طبیعت ، نوبت به هبوط و فرود در آن «دیر خراب آباد» می رسد «قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ »(اعراف/23) و اینگونه قوس نزول انسان ، کامل گردید و قوس صعود از دنیای مادی آغاز گشت . باید توجه کرد ملائکه بر خلاف انسان به سبب دوری از درخت طبیعت ، هیچ گاه پای بر زمین نگذاشتند و ارتباطشان با جهان مادی تنها از طریق قلب انسان کامل و تمثل بر او امکان داشت .  🖊روزه و بازگشت به ملکوت : انسان با چشیدن درخت طبیعت و هبوط بر زمین ، با جهان مادی انس یافت و ابدی دید و وطن اصلی خود یعنی ملکوت را فراموش کرد در حالی که«يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لاَ مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا». ⁉️حال این انسان پای دربند چه کند تا به ملکوت باز گردد ؟ در گام نخست باید میل به آن درخت را از دل خود بیرون برد و کثرت های مادی را بی اعتنا گردد « أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ» تا به مقام «علم الیقین» برسد و باطن دنیای مادی را که در شکل درختی خوش منظر دیده بود ، در شکل جهنمی سوزان ببیند «لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ *لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ» . 💠لذا تمثل باطنی دنیا در قوس نزول ، درختی زیبا با میوه های متنوع است اما باطن همان دنیا در قوس صعود ، جهنمی سوزان می باشد. 🔺حال در روایت شریفه بالا آمده که روزه و صیام در سی روز ،ریاضتی است که باطن انسان را از میوه های ممنوعه ای که در قوس نزول چشید ، تطهیر می کند و این سرّ روزه است . @almohkamat
📣اطلاعیه 🔹به اطلاع می رساند به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن بار گذاری می گردد . 🔸موضوع : مقامات ملکوتی انبیاء در قرآن 🔰ارائه کننده : @mavalyzade_ir
💠استقامت مردم غزه متأثر از مفاهیم قرآنی است 🖊رهبر انقلاب: اینجا تصویر غزّه را نشان دادند... دیدید بچّه‌هایی که قرآن میخواندند، همه از حفظ میخواندند... هم حافظ قرآنند، هم به برکت اینکه عرب‌زبان هستند، مفاهیم قرآن را میفهمند. این [قرآن] است که توانسته این ذُروه و قلّه‌ی استقامت را در غزّه و در فلسطین، بخصوص در خود غزّه، به دنیا نشان بدهد؛ این [اثر] قرآن است. این، [آن] صبری است که قرآن میخواهد؛ این استقامتی است که قرآن توصیه میکند؛ این پاداشی است که قرآن به صابرین وعده میدهد؛ این است که اینها را نگه داشته. 📚بخشی از بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ @almohkamat
🖊تحلیل معرفتی خواب روزه دار ✍به قلم «نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ»(کافی/ج4/ص64) خواب روزه دار عبادت است . عبادت خواب به چه معناست؟ به معنای فقهی است ؟ آیا خواب همه روزه داران عبادت است؟ 1⃣مقدمه 1 ـ ماهیت ملکوتی عبادت هر عبادتی مانند نماز دارای ملکوت و باطن غیبی است که عبادت کننده به شرط رسیدن به آن باطن که قرب الهی می باشد، عبادت خود را انجام داده است «قُربان کُل تَقي». این رسیدن ها به میزان اخلاص هر عملی بستگی دارد اگر چه آن عمل ، عبادت شرعی نباشد . 🔹روح تا در کالبد تن قرار دارد ، تنها از راه افعال بدنی(جوارحی) می تواند به حقیقت ملکوتی عبادت دست یابد اما با جدا شدن از تن ، بی واسطه آن ملکوت را می بیند و عبادت می کند . 2⃣مقدمه 2 ـ ماهیت خواب در منطق قرآن بر اساس دو آیه شریفه «وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ»:(أنعام/60) و «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏»(زمر/42) ، و همچنین روایت «النَومُ أخُ الموت» ، روح و جان انسان در هنگام خواب فرصت می یابد همانند حالت مرگ از تن جدا شود و با توجه به انس و التفات هایش در عوالم سیر کند . 📌مقصد روح انسان در خواب می تواند عالم اسماء الهی و ملکوت باشد و می تواند تخیلات و اوهام تلنبار شده در نفس باشد که بستگی به میزان ارتباط تن و جان در بیداری و تن پروری دارد . 3⃣مقدمه 3 ـ ریاضت نفس در روزه روح انسان در حالت عادی بر اساس توجه به خوردن و آشامیدن و روابط جنسی ،با کالبد تن انس دارد و بدان وابسته است . این وابستگی و انس بر اثر تن پروری و پُر خوری و شهوت رانی و تَنَعُّم بیشتر هم می گردد . روح ،قفس تن را قصری زیبا می بیند و قدرت پرواز را از کف می دهد. 🔶«روزه» از ریاضت های شرعی است که انسان تن را از انس با اکل و شرب و شهوت آزاد می کند تا قدرت روح برای پرواز به ملکوت بازگردد تا بدانجا که به تعبیر امام خمینی می تواند به «کمال الانقطاع» برسد و با «معدن عظمت» الهی اتحاد یابد و آن هنگام لذت «ضیافت الله» را درک کند . 🖊نتیجه ـ خواب گرانبها روزه دار می خوابد و در خواب ،روح می تواند بدون بدن سیر کند و بر اثر ریاضت روزه سبک گشته ، به ملکوت می رسد تا متنعم به نعمت آنجا گردد .«إِنَّ اللَّهَ يُطْعِمُ الصَّائِمَ وَ يَسْقِيهِ فِي مَنَامِهِ» و ملاک عبادت را که همان قرب الهی است ، بدست می آورد .در نتیجه «نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة» . 🔰آن قرب الهی را که روح انسان در بیداری با عبادت های جوارحی بدست می آورد ،روح روزه دار واقعی در خواب هم بدست می آورد به شرطی که حداقل گناه نکند «الصَّائِمُ فِي عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً» و این گونه خوابش عبادت می گردد . 💢البته ارزش خواب روزه دارها مراتب دارد و بستگی به مقصد روح آن ها دارد . اسماء الهی است یا جبروت و عالم عقول است یا عالم مثال . «رزقنا الله تعالی» @almohkamat
💐 | چرا جهش تولید؟ چرا مشارکت مردم؟ 👈 مروری بر پیام نوروزی رهبرانقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687 @almohkamat
🖊پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: 📌أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِیجَةَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَب. 📌مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم. 📚بحار الأنوار: ج ‏۴۳، ص ۱۳۱ 🏴 ام المؤمنین تسلیت باد. @almohkamat
⁉️علامت و نشانه روزه داری حقیقی چیست؟ 🔹 حضرت علامه در این باره عبارت پرمعنایی دارند، ایشان می گویند: "چنانچه با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که از شما خواسته اند محقق نشده است. " 📌ایشان همچنین ادامه می دهد: "اگر دیدید کسی می خواهد غیبت کند، جلوگیری کنید و به او بگویید! «ما متعهد شده ایم که در این سی روز ماه مبارک رمضان از امور محرمه خودداری ورزیم» و اگر نمی توانید او را از غیبت باز دارید از آن مجلس خارج شوید! ننشینید و گوش کنید! باز تکرار می کنم تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضاء و جوارح خود باشید. توجه بکنید که به آداب ماه مبارک رمضان عمل کنید؛ فقط، دعا خواندن نباشد، دعا به معنای واقعی اش باشد. " @almohkamat
🖊با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات شما مخاطبین محترم کانال المحکمات در ماه مبارک رمضان جلسات تفسیری با موضوع مقامات ملکوتی انبیاء در قرآن توسط برگزار می گردد که عناوین جلسه پنجم آن به شرح ذیل می باشد 🔺شرح مقامات معنوی و ملکوتی حضرت خضر در قرآن 🔺علم خضر نبی به آینده آن کودک از سنخ علم ملائکه معترض به خلافت آدم است ⁉️چرا حضرت موسی به سراغ خضر نبی رفت ؟ و چرا در پایان از هم جدا شدند ؟ ✍جهت استفاده از این جلسات به کانال صوت دروس استاد مراجعه بفرمایید. @mavalyzade_ir
🖊ماهیت جهادی صلح امام حسن ✍به قلم : 🔹اگر چه پس از پذیرش صلح، گروهی از کوته فکران با امام حسن به مخالفت پرداختند و آن صلح را مایه ننگ و ذلت دانسته اند و تعابیر تند و زننده ای علیه امام به کار بردند اما نفهمیدند که امام با صلح ، نه تنها از مبارزه با معاویه دست نکشید بلکه مبارزه را عمیق تر ادامه داد . 🖊ماهیت صلح در فقه اهل بیت 🔶در اسلام صلح در برابر مبارزه و جهاد نیست بلکه در برابر قتال و جنگ مسلحانه می باشد . صلح و هُدنه همانند جنگ با سلاح یکی از عرصه های مبارزه است لذا پیمان صلح را باید به گونه ای تنظیم کرد که خط مبارزه با کفر و ظلم در آن نمایان باشد و گرنه باطل است . 📌در اسلام مبارزه با طاغوت و کفر همیشگی است و شرط توحید می باشد . این پیامی بین المللی است که قرآن اهل کتاب را هم بدان دعوت می کند:«وَ لاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّه» 🖊راهبرد جدید امام در مبارزه با امویان 🔰امام حسن در پاسخ به یکی از معترضان کوته فکر که وی را با تعبیری جسارت آمیز خطاب کرده بود ، پیمان صلح خود را همانند کار خضر نبی در آسیب رساندن به کشتی گروهی از مستضعفان معرفی کرد «كَمَا عَابَ الْعَالِمُ السَّفِينَةَ لِتَبْقَى لِأَصْحَابِهَا» همانگونه که خضر نبی با آسیب به کشتی ، آن را از راهزنان حفظ کرد امام حسن هم با پذیرش صلح، شیعه را از نابودی توسط طاغوت زمان حفظ کرد اگر چه این صلح به ظاهر سبب از دست رفتن حکومت حق گردید . 💠معاویه اهل دغل بود و بر خلاف یزید چهره ای دینی داشت .سلطنتش در شام شکل گرفت و تنها مانع فراگیری حکومتش ، امام حسن بود . لذا توانش را برای حذف امام و شیعیان به کار بست . امام حسن هم می دانست که با آن وضع نابسامان فکری که بر کوفه و عراق و به دنبال آن برلشکرش حاکم بود ، ادامه کارزار با معاویه نتیجه ای جز شکست فضاحت بار نخواهد داشت و مجبور می شد به صلحی ذلیلانه تن دهد . «وَ اللَّهِ لَوْ قَاتَلْتُ مُعَاوِيَةَ لَأَخَذُوا بِعُنُقِي‏ حَتَّى يَدْفَعُونِي إِلَيْهِ سِلْماً» 🔺در چنین شرایطی امام حسن بهترین تصمیم را در پذیرش صلح با معاویه دید تا با سپردن موقت حکومت به معاویه ، او را رام کند تا از جنایت در حق شیعه دست کشد«لَوْ لَا مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ» . همچنین امام حسن با گنجاندن بندهایی در قرار صلح مانند برگشت حکومت به امام حسن پس از مرگ معاویه ، منع سب امام علی و عدم تعقیب پیروان امام علی ، موجبات رسوایی امویان را در نزد افکار عمومی مسلمانان فراهم کرد ؛ زیرا معاویه قطعا به این بندها پایبند نمی ماند و نماند . 🖊تاسیس حزب علوی 💢مفاد صلح نامه نقشه راهی برای مبارزه شیعیان بود تا زین پس با محور قرار دادن شخصیت «امام علی» ،قیام علوی خود بر علیه طاغوت و سلطان جدید اسلامی را راه اندازند .تاکید امام حسن بر منع سبّ امام علی تنها به جهت حفظ حرمت ایشان نبود بلکه امام حسن با گنجاندن این بند ، خط مبارزه شیعه را ابلاغ کرد و «حزب علوی» را در برابر «حزب اموی» راه انداخت . 🌹 علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
📚نزول ملکوت قرآن در ✍به قلم استاد موالی زاده 🔷نزول قرآن در شب قدر در ماه مبارک رمضان ـ با توجه به تفاوت میان واژه «انزال» و «تنزیل» ـ دفعی است نه تدریجی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» دخان/3 ، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 . ⁉️اما نزول دفعی قرآن به چه معناست ؟ آیا وجود لفظی قرآن به زبان عربی که در قامت یک کتاب آسمانی برای هدایت همگان در طول 23 سال بعثت پیامبر اسلام به تدریج نازل گشته ،  قابلیت نزول دفعی هم دارد ؟ 💠امام خمینی و علامه طباطبائی نزول دفعی را برای حقیقت ملکوتی قرآن می دانند نه وجود لفظی قرآن که خود نتیجه نزول تدریجی است . 💠فهم دیدگاه امام خمینی و علامه در معنای نزول قرآن در شب قدر ، متوقف بر آگاهی از مراتب وجودی قرآن است . بر اساس آیات زیر ، قرآن حقیقتی ملکوتی در نزد پروردگار است که از آن به «ام الکتاب» ، «کتاب مکنون» و «لوح محفوظ» تعبیر شده است: ➖إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ و إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيم » زخرف/4 ➖«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ » واقعه/79 ➖«بَل هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ *فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» بروج/22 🖊حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو ویژگی برجسته است : 1⃣دور از دسترس عقول بشری است و با علم حصولی بدست نمی آید و در حوزه مفاهیم نمی گنجد و تنها انسان کامل با شهود قلبی می تواند آن را بیابد . تعبیر «لعلیّ حکیم» در سوره زخرف و تعبیر «لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون» اشاره به این نکته دارند . 2⃣عاری از فصل بندی و اجزاء است . از این رو ، تمایزی در آن حقیقت یافت نمی شود و می توان گفت : حقیقتی بسیط می باشد . این ویژگی در آیه «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت »هود/1 ، نیز آمده است . 🖊حال ، حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو گونه نزول و تجلی است : 1⃣نزول تدریجی که در لباس الفاظ عربی ظهور می کند و دارای سوره های متعدد و آیات فراوان و فصل بندی ویژه خود می باشد تا همگان بتوانند از معارف آن بهره مند شوند . «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون» زخرف/4 . 2⃣نزول دفعی که تجلی حقیقت ملکوتی قرآن بر قلب انسان کامل است که در شب قدر رخ می دهد . امام خمینی ، سبب غایب بودن ضمیر در آیه«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 را به سبب نزول حقیقتی بس شگرف و والا از جنس ملکوت می داند .   📌بنابراین ، در شب قدر ملکوت بر قلب حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تجلی می کند . @almohkamat
🖊 رهبر انقلاب: 🏴 از نظر پیغمبر اكرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است كه: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی كجا ایستاده است، او چه میكند، انگشت اشاره‌ی او به كدام سو است. علیه السلام تسلیت باد @almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | روز قدس امسال، یک خروش بین‌المللی 🖊 بیانات رهبر انقلاب درباره روز قدس متفاوتی که امسال شاهد خواهیم بود @almohkamat
🖊وداع با ماه رمضان‌ 🔹كار مهم ديگر وداع ماه رمضان و متأثر شدن بخاطر جدايى از آن است. در اين رابطه دعاها و مناجاتهايى پرارزش با ماه بزرگ خدا رسيده است. 🖊توضيح وداع با ماه رمضان‌ اگر خدا حافظى با «زمان» - كه فاقد درك سخن ما و خدا حافظى است - برايت مشكل است به جواب سيد - قدّس اللّه سره - در اقبال مراجعه كن. و اگر به آن قانع نشدى اين مطالب را بخوان: 📌زمان و مكان و ساير چيزهايى كه از قبيل حيوانات نيستند، گرچه در اين عالم و به اين شكل درك و شعورى ندارند ولى تمام آنها در بعضى از عالمهاى بالاتر داراى زندگى، درك، توانايى سخن گفتن و بيان نمودن و دوستى و دشمنى مى‌باشند. و روايات بسيارى كه درباره احوال عالم برزخ و قيامت رسيده و نيز مكاشفات اهل مكاشفه اين مطلب را ثابت مى‌كند. تمام موجودات اين عالم، قبل از بوجود آمدن، در عالمهاى ديگرى بوجود آمده‌اند و موجودات در هر عالمى شكل و خصوصياتى مخصوص به آن دارند كه با شكل و خصوصيات اين عالم فرق مى‌كند. 💠يكى از خصوصياتى كه بعضى از عالمهاى برتر دارند اين است كه تمام موجودات آن زنده بوده و داراى شعور مى‌باشند و شايد اين آيه هم اشاره به همين مطلب داشته باشد: «و همانا سراى آخرت بهترين زندگى است.»[۷] زيرا فقط سراى آخرت را زندگى ناميده است. 🔶رواياتى كه درباره سخن گفتن ميوه‌ها در بهشت و خوشحال شدن تخت و سرور او بخاطر تكيه زدن مؤمن بر آن وارد شده است نيز دلالت بر حيات موجودات در عالم آخرت دارد و حتى بعضى از روايات دلالت بر سخن گفتن زمين با مؤمن و كافر دارد. 💢سخن گفتن سنگريزه در دست رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه از معجزات آن بزرگوار است نيز از همين قبيل است، زيرا سخن گفتن آن در ملكوتش مى‌باشد. و اعجاز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فقط در رسانيدن سخن گفتن (با زبان ملكوتى) او به گوش مردم اين جهان است. حتى تمام معجزاتى كه پيامبران و اولياء از خود بروز داده‌اند، از قبيل به سخن واداشتن جمادات و زنده كردن آنها، از همين قبيل است. 🔰زندگى عصاى موسى و پرنده عيسى يك زندگى ملكوتى و بر اهل اين عالم پوشيده بود و زمانى كه خداوند لازم ديد اين زندگى را براى مردم آشكار نمود. زمان نيز در بعضى از عوالم خود زنده و داراى شعور است. 📌پس وداع با او و مخاطب ساختن او در عالم خودش چه اشكالى دارد مهم اين است كه وداع كننده بايد در اظهار غم و اندوه هنگام وداع راستگو باشد، تا مبادا با دروغ و نفاق - در چنين زمان گرانقدرى - اين ماه را به پايان برساند، گرچه چنين صداقتى فقط براى كسانى تحقق پيدا مى‌كند كه با اشتياق و علاقه نه با نارضايتى و زحمت اين ماه را بسر برده باشند. بطور كلى غم در ماهيت وداع وجود دارد، و فقط كسى غمگين مى‌شود كه به همراه وداع كننده خود علاقمند باشد و چنين كسى نه تنها با او مخالفت نمى‌كند، بلكه آنچه را كه مورد علاقه اوست بجا مى‌آورد. 🔹بنابراين اگر از آمدن ماه رمضان و روزه و عبادتهاى آن خوشحال باشى و به آن علاقمند بوده و نسبت به انجام اعمالى كه در اين ماه وارد شده، با توجه و در اين جهت جدى و به كرامت، فضل و فايده آن - آنگونه كه بايد - معتقد باشى، طبيعى است كه از جدايى آن غمگين شده و بسر آمدن آن براى تو سخت است. و در چنين صورتى اگر بگويى: «السلام عليك من قرين جلّ قدره موجودا و افجع فراقه مفقودا ، سلام بر تو كه همراهى و وجودت گرانقدر و نبودن و جداييت فاجعه است» راستگو خواهى بود. ۷. و إنَّ الدارَ الآخِرَةَ لِهيَ الحَيَوان. عنكبوت. ۶۴. 📚المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almohkamat
🖊عید فطر در نظام سیاسی اسلام ✍به قلم : 🔹«أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شرفا و کرامة و مَزِيداً» ⁉️چگونه عید فطر برای پیامبر اعظم شرافت و عزت و کرامت به ارمغان می آورد ؟ در پاسخ می توان گفت : مخاطب عید فطر ، امت اسلامی است نه تک تک مسلمانان . به آن میزان که مسلمانان با هم متحد شوند و امت اسلامی شکل گیرد ،عید فطر نمایان می گردد و سبب مباهات پیامبر می شود . 🔶امام رضا در تبیین فلسفه عید فطر می فرماید :«إِنَّمَا جُعِلَ يَوْمُ الْفِطْرِ الْعِيدَ لِيَكُونَ لِلْمُسْلِمِينَ مُجْتَمَعاً يَجْتَمِعُونَ فِيهِ ... فَيَكُونُ يَوْمَ عِيدٍ وَ يَوْمَ اجْتِمَاعٍ»(فقیه/ج1/ص522) بر این اساس عید فطر برنامه ای است برای زنده کردن احساس وحدت در میان مسلمانان جهان .  🖊ارزش ملکوتی عید فطر : روز عید فطر از آنچنان ارزشی ملکوتی و غیبی برخوردار است که خداوند را بدان قسم می دهیم «بِحَقِّ هَذَا الیَوم» تا بخشیده شویم . لذا ملائکه در این روز ندا می دهند : «أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ» و امام علی به صراحت از باطن ملکوتی عید فطر در هنگام کنار رفتن پرده مادی می گوید :« لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ (في یوم الفطر) لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‌ءٌ بِإِسَاءَتِهِ» 📌اما باطن ملکوتی عید فطر تنها بر امت اسلامی می تابد نه بر مسلمانان متفرق و متشتت که التفاتی به درد ها و مشکلات همدیگر ندارند و در حال نزاع با یکدیگرند . 🖊کارکرد امت سازی عید فطر : استحباب برگزاری نماز عید به جماعت در خارج از شهر و در صحرا حکایت از توصیه به شکل دادن یک اجتماع عظیم اسلامی در هر شهر در راستای وحدت دارد . از این رو برگزاری جماعات متعدد در مساجد شهر برای نماز عید با روح سیاسی و امت ساز عید فطر سازگار نیست . 🔺مبلغ کم زکات فطره هم حکایت از ضرورت جمع آوری آن توسط حکومت اسلامی دارد تا ارزش اقتصادی یابد . لذا بهتر است این قطره ها جمع گردد و آنگهی دریایی عظیم از ثروت شود تا نشان دهد کارکرد امت متحد اسلامی تنها سیاسی نبوده بلکه در عرصه اقتصاد هم نقش آفرین است . 🖊بیان خاص آیت اله خویی نسبت به عید فطر: آیت اله خویی به استناد «جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً» در دعای نماز فطر و همچنین اسم اشاره «هذا» در «أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ» تاکید دارند عید فطر برای همه ی مسلمانان جهان در یک روز مشخص می باشد و تعدّد ایام عید در امت اسلامی در دو یا سه روز بر خلاف ظهور دعای نماز عید است . 💠آیت اله خویی به اختلاف افق میان کشورهای اسلامی به سبب مخالفت با ظهور دعای نماز عید اعتنا نمی کند و وحدت افق را شرط ثابت شدن هلال اول ماه نمی داند (منهاج/ج1/ص283) استنباط این فقیه برجسته نشان می دهد که عید فطر ، عید امت اسلامی است لذا شرط دست یابی به برکات معنوی آن مانند غفران ،زندگی در ظرف امت متحد اسلامی می باشد و گرنه مسلمانان به اندازه ای که متفرق و دور از هم باشند ، بهره ی کمتری از عید فطر می برند . @almohkamat
🔰رهبر انقلاب در خطبه‌های، با اشاره به حمله رژیم ددمنش به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کردند: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.» @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 🔹️مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم 🔹️محمّد صلوات‌الله‌علیه‌وآله فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. 🔹قرآن کریم؛ سوره فتح؛ آیه ۲۹ 🔹 📥 نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴۸ شوال، مصادف با سالروز تخریب قبرستان بقیع در سال ۱۳۴۴ هجری قمری توسط وهابیت است. روزی که به «یوم الهدم» معروف است و از آن به عنوان یکی از غم انگیزترین روزهای تاریخ اسلام و به ویژه شیعه یاد می‌شود، روزی که مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت را بار دیگر به رخ جهانیان می‌کشد @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | قرآن خواندن روزانه ✏️ رهبر انقلاب: در طول سال روزی نباشد که شما قرآن را باز نکنید و قرآن را تلاوت نکنید. @almohkamat
🖊روش فیض کاشانی در اسلامی کردن علوم ✍🏻به قلم : 🔰«فیض کاشانی» از دانشمندان برجسته قرن 11 ه ق در علوم اسلامی است که می توان از روش ایشان در تهذیب و اصلاح کتاب «احیاء علوم الدین» غزالی در اسلامی کردن علوم انسانی رایج در حال حاضر الگو گرفت . کتاب «احیاء علوم الدین» اثر برجسته غزالی ، مجموعه ای گرانسنگ در عرصه علوم انسانی می باشد که در آن کلیت معارف و اندیشه اسلامی با بیانی نیکو و روان ،و فصل بندی جامع و منظومه وار ارائه شده است و تا قرن ها از مراجع اصلی فکری جهان اسلام بشمار می رفت . اما این کتاب به جهت تهی بودن از معارف توحیدی اهل بیت دچار کاستی و انحراف بود . 📌«فیض کاشانی» در مواجه با این کتاب به جای کنار گذاشتن آن ، درصدد تهذیب آن برآمد . ایشان هم امتیازات کتاب را برشمرد ، و هم نواقص و انحرافات آن را روشن کرد ،و در ادامه با بهره مندی از اندیشه توحیدی قرآن و اهل بیت به تهذیب آن برخواست و آن را «محجة البیضاء» نامید . «فیض کاشانی» در توصیف تهذیب کتاب غزالی ، از واژه «احیاء» به معنای زنده کردن بهره می گیرد و از تعبیر «احیاء الاحیاء» استفاده می کند . بر این اساس می توان گفت در عصر ما نیز علوم انسانی بدون اندیشه توحیدی قرآن و اهل بیت ، بسان موجودی در آستانه مرگ می باشد که می توان با دمیدن روح توحیدی در آن ، زنده اش کرد تا بتواند روح انسان ها را زنده کند و گرنه با رها کردنش در جامعه ، سبب مرگ روح آن ها خواهد شد . 🔹«فیض کاشانی» به مرجعیت کتاب احیاء علوم الدین در جهان اسلام توجه داشت «اشتهر في الأقطار اشتهار الشمس في رائعة النهار» اما از سه ویژگی برجسته و ممتاز آن استفاده بهینه کرد : 1- فصل بندی منظم و هندسه حاکم بر منظومه محتوای کتاب 2 ـ عملیاتی بودن محتوای کتاب به گونه ای که خواص و عوام از آن بهره می برند . 3 ـ ابداع اصطلاحات و واژگان مناسب برای انتقال مفاهیم و آموزه های اسلامی 🔹«فیض کاشانی» به مجموعه علوم دینی غزالی دو ایراد اساسی داشت : 1 ـ دوری از معارف توحیدی اهل بیت «قد فاته بیان معرفة الأئمة المعصومین» 2 ـ بهره گیری از تجربه های اهل هوای نفسانی مانند دستور العمل های برگرفته از حکایات اهل تصوف «مُبتَنیاً علی مُبتدعات لأهل الأهواء» 🔹«فیض کاشانی» جهت احیای مجموعه علوم دینی غزالی ،اقدامات زیر را انجام داد : 1- طراحی مجدد مبانی و اصول فکری کتاب بر اساس برهان و معارف توحیدی قرآن و اهل بیت : «و أبني مطالبه كلّها على أصول أصيلة مُحكمة لا يتطرّق إليها شكّ و لا ريب» 2- بازخوانی مجدد مسائل و موضوعات مطرح در کتاب بر اساس آن مبانی 3- حذف برخی از فصل های بیگانه با روح اسلام مانند حذف فصل «آداب سماع و وجد» که در طریقت صوفیه رواج دارد . @almohkamat
🖊سلام وادب طاعات و عباداتتون قبول حق انشاءالله می تونید زحمت بکشید از استاد بپرسید فضیلت قرائت قرآن بالاتر است یا تفسیر آن؟ 🔰پاسخ : سلام علیکم بر اساس آیه (فاقروا ما تیسر من القران ) و روایت امام رضا که فرمود : (ما تیسر منه لکم فیه خشوع القلب و صفا السر )، قرائت قرآن به تنهایی موضوعیت دارد به شرطی که با خشوع قلب خوانده شود . قرائت قرآن با آنکه مستحب است اما همانند نماز نیازمند قصد قربت و حضور قلب و طهارت می باشد . و البته قرائت قرآن اگر با تفسیر همراه شود علاوه بر عبادت لسانی ،عبادت معرفتی و فکری هم نصیبان می شود . 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
🖊عذاب کفار در دوره ختم نبوت تحلیلی قرآنی ـ کلامی از عملیات «وعده صادق» ✍🏻به قلم : سنت عذاب کردن ستمگران و کفار از سوی خداوند متعال هیچ گاه برچیده نمی شود اما روش آن در دوره ختم نبوت در قیاس با عذاب های اقوام پیشین مانند عاد و ثمود تغییر کرده است . 🖊ویژگی های عذاب در اقوام گذشته : 1️⃣عذاب ها ، مستقیم از عالم غیب و بدون واسطه انسان انجام می شد . لذا تعبیر « جَاءَ أَمْرُنَا» در قرآن در هنگام بیان عذاب اقوام آمده است . 2️⃣عذاب ها ، دفعی و آنی بود و در نهایت در طول چند روز رخ می داد مانند عذاب قوم عاد که 8 روز طول کشید « سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَ ثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً». 3️⃣در هنگام نزول عذاب از پیامبر آن قوم و پیروانش خواسته می شود که از محیط عذاب دور شوند و کناری بایستند و تنها نظاره گر نزول عذاب الهی باشند . اما بر اساس آیه «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين»(توبه/14)، در عصر ختم نبوت نزول عذاب بر کفار بر خلاف اقوام پیشین ، هم به دست انسان مومن می باشد و هم تدریجی است . 📌مسلمانان صدر اسلام انتظار داشتند عذابی همچون اقوام پیشین بر کفار مکه نازل شود و انتقام آن همه ظلم و ستم بر مسلمانان را خداوند از کفار بستاند . 🔰خداوند در پاسخ به چنین انتظاری ، اگر چه حس انتقام و عصبانیت مسلمانان از کفار را تایید می کند اما از تغییر روش سنت عذاب الهی خبر می دهد که در عصر ختم نبوت ،عذاب ستمگران به دست خودِ مسلمانان صورت می پذیرد «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ» امروزه بسیاری از مسلمانان با مشاهده جنایت های اسرائیل در حق مردم بی دفاع غزه آرزو می کنند خداوند ،اسرائیل را همانند اقوام گذشته عذاب کند بی آنکه با اسرائیل به مبارزه برخیزند بلکه به زندگی روزمره خود مشغول باشند و تنها در انتظار نزول عذاب الهی بر اسرائیل بنشینند . 🖇یعنی صبح از خواب بیدار شوند و از اخبار بشنوند شهر تل آویو مانند قوم عاد ،زیر و رو شد «جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا» ،و یا با صیحه ی آسمانی ،صهیونیست ها مانند قوم شعیب سکته کردند «أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِين» . 💠اما جبهه مقاومت به فرماندهی رهبر معظم انقلاب به مبارزه با صهیونیست ها برخواست و مامور خدا در نزول عذاب تدریجی بر اسرائیل گردید که نمونه اخیر آن عملیات «وعده صادق» می باشد. 🖊عملیات «» : هم پیکار با طاغوت بود«قَاتِلُوهُمْ» ،و هم عذاب اسرائیل به دست مجاهدان بشمار رفت «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِیكُمْ» ، و هم صهیونیست ها را خوار و ذلیل کرد«وَ يُخْزِهِمْ» ، و هم امدادهای غیبی در آن و پس از آن دیده شد« وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ» ، و هم مرهمی بر قلب مسلمانان و اهل غزه بود «وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين»، و هم خشم دلهایشان را از میان برد «وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ» (توبه/14) @almohkamat
🖊شهادت؛ پاداش زندگی مخلصانه شهید مطهری(ره) 🔰: 🔹یاد شهید عزیزمان، معلم برجسته و همیشه زنده و پایدارمان، مرحوم شهید مطهری را باید گرامی بداریم. 🔸من عرض بکنم؛ اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد؛ چون حقاً و انصافاً مرحوم شهید مطهری یک انسان بزرگ و برجسته بود. 💠زندگی او، تلاش و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود. خدای متعال هم این مرد بزرگ را مأجور کرد، پاداش داد و شهادت را نصیب او کرد؛ در واقع او را زنده نگه داشت؛بل احیاء عند ربّهم 📌یک متخرّج و تحصیلکرده‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، وقتی با کوله‌بار معرفت و دانشی که به طور عمیق آموخته است، می‌آید در دل محیط فرهنگ و تعلیم و تربیت عمومی و نسل جوان قرار میگیرد، اینقدر منشأ برکات میشود. 📚بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور ۱۳۹۰/۰۲/۱۴ @almohkamat
🖊ارائه از نگاه شهید مطهری ✍🏻به قلم : 🔹آیت الله مطهری در عصر خود ـ همانند عصر حاضر ـ با هجمه ای به فقه و احکام شرعی مانند حجاب و احکام خانواده و زن روبرو گردید . اگر احکام شرعی دینی ما تا پیش از این در کتاب های مفصل فقهی و رساله های عملیه با خیالی آسوده بسر می بردند اما در حال حاضر به واسطه مقایسه آن ها با جهان بینی غربی و قوانین آن ،آماج حملات فکری قرار گرفته اند . 🖊دفاع پوزیتویستی از فقه : 🔸در این میان گروهی از روشنفکران دینی به پیروی از روش رشید رضا در تفسیر المنار ، برآن شدند تا قوانین شرعی دین را با یافته های علوم تجربی مطابقت دهند تا هم احکام شرعی باور پذیرتر شود و هم در برابر ایرادها از آن دفاع کنند . شهید مطهری با نقد جهان بینی علمی و اثبات ناتوانی های آن در معرفی حقیقت انسان و جهان ، این گونه روش دفاع از قوانین اسلامی را التقاطی دانست که نهایتا به بن بست می رسد. آیت اله مطهری در دفاع از فقه اسلامی خصوصا قوانین مدنی آن ، با مترقی خواندن احکام شرعی ،نقطه ضعف را در نحوه ارائه فقه به مخاطب می داند و از وضع کنونی ارائه فقه انتقاد می کند . 📌از نگاه آیت اله مطهری در ارائه کنونی احکام شرعی ، مخاطب همانند «بنده گریزپایی» دیده می شود که برای مطیع کردنش او را از عقاب می ترسانند نه «مریض شائق به معالجه ای» که نیازمند تشویق و انگیزه برای حرکت به سوی برنامه فقه می باشد . نگاه کنونی ما در عمل به دستورهای شرعی بیشتر جنبه رهایی از عقاب دارد تا دست یابی به مصلحت های احکام که فلسفه جعل آن می باشد و عقل بشر از درک آن ناتوان است . 🖊ارائه فقه در ویترین جهان بینی : 💠آیت الله مطهری در راستای دفاع از احکام فقهی و تشویق بیشتر مسلمانان در عمل به قوانین شرعی تلاش کرد احکام فقهی مربوط به هر موضوعی را در ضمن یک برنامه و نظام ارائه دهد . آیت اله مطهری ارائه نظام مند احکام فقهی در هر موضوعی را در گرو توجه به جهان بینی و مبانی فکری دین در آن موضوع می دانست . یعنی در کنار ارائه محض احکام در قالب رساله عملیه ، ارائه «فقه در ویترین جهان بینی» از ابتکارات شهید مطهری است . نمونه بارز این گونه از ارائه فقه مربوط به موضوع خانواده و زن است که در کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» منتشر گردید . شهید مطهری در این کتاب نخست جهان بینی اسلامی نسبت به خانواده و زن را بیان می کند و بر اساس آن به چینش احکام مربوط به زن در ضمن یک برنامه می پردازد. نمونه دیگر در موضوع حجاب است . شهید مطهری در این کتاب با اجتهاد خود احکام فقهی حجاب را در ویترین جهان بینی اسلام نسبت به مبانی حجاب ارائه می دهد . 💢قطعا با این روش از ارائه ، هم زمینه برای طرح ایرادات منتقدان به احکام شرعی و پاسخ به آن فراهم می گردد و هم انگیزه و شوق فراوان در مخاطب ایجاد می شود ، و هم در هر موضوعی به جای مسائل متفرق فقهی ، یک برنامه جامع و نظام مند به دست مخاطب می رسد . @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟ با مباشر قتل و پشتیبان قتل نمی‌شود با روی خوش و ملایمت رفتار کرد. ۱۴۰۳/۲/۱۷ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir