eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
103 عکس
13 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊ماهیت جهادی صلح امام حسن ✍به قلم : 🔹اگر چه پس از پذیرش صلح، گروهی از کوته فکران با امام حسن به مخالفت پرداختند و آن صلح را مایه ننگ و ذلت دانسته اند و تعابیر تند و زننده ای علیه امام به کار بردند اما نفهمیدند که امام با صلح ، نه تنها از مبارزه با معاویه دست نکشید بلکه مبارزه را عمیق تر ادامه داد . 🖊ماهیت صلح در فقه اهل بیت 🔶در اسلام صلح در برابر مبارزه و جهاد نیست بلکه در برابر قتال و جنگ مسلحانه می باشد . صلح و هُدنه همانند جنگ با سلاح یکی از عرصه های مبارزه است لذا پیمان صلح را باید به گونه ای تنظیم کرد که خط مبارزه با کفر و ظلم در آن نمایان باشد و گرنه باطل است . 📌در اسلام مبارزه با طاغوت و کفر همیشگی است و شرط توحید می باشد . این پیامی بین المللی است که قرآن اهل کتاب را هم بدان دعوت می کند:«وَ لاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّه» 🖊راهبرد جدید امام در مبارزه با امویان 🔰امام حسن در پاسخ به یکی از معترضان کوته فکر که وی را با تعبیری جسارت آمیز خطاب کرده بود ، پیمان صلح خود را همانند کار خضر نبی در آسیب رساندن به کشتی گروهی از مستضعفان معرفی کرد «كَمَا عَابَ الْعَالِمُ السَّفِينَةَ لِتَبْقَى لِأَصْحَابِهَا» همانگونه که خضر نبی با آسیب به کشتی ، آن را از راهزنان حفظ کرد امام حسن هم با پذیرش صلح، شیعه را از نابودی توسط طاغوت زمان حفظ کرد اگر چه این صلح به ظاهر سبب از دست رفتن حکومت حق گردید . 💠معاویه اهل دغل بود و بر خلاف یزید چهره ای دینی داشت .سلطنتش در شام شکل گرفت و تنها مانع فراگیری حکومتش ، امام حسن بود . لذا توانش را برای حذف امام و شیعیان به کار بست . امام حسن هم می دانست که با آن وضع نابسامان فکری که بر کوفه و عراق و به دنبال آن برلشکرش حاکم بود ، ادامه کارزار با معاویه نتیجه ای جز شکست فضاحت بار نخواهد داشت و مجبور می شد به صلحی ذلیلانه تن دهد . «وَ اللَّهِ لَوْ قَاتَلْتُ مُعَاوِيَةَ لَأَخَذُوا بِعُنُقِي‏ حَتَّى يَدْفَعُونِي إِلَيْهِ سِلْماً» 🔺در چنین شرایطی امام حسن بهترین تصمیم را در پذیرش صلح با معاویه دید تا با سپردن موقت حکومت به معاویه ، او را رام کند تا از جنایت در حق شیعه دست کشد«لَوْ لَا مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ» . همچنین امام حسن با گنجاندن بندهایی در قرار صلح مانند برگشت حکومت به امام حسن پس از مرگ معاویه ، منع سب امام علی و عدم تعقیب پیروان امام علی ، موجبات رسوایی امویان را در نزد افکار عمومی مسلمانان فراهم کرد ؛ زیرا معاویه قطعا به این بندها پایبند نمی ماند و نماند . 🖊تاسیس حزب علوی 💢مفاد صلح نامه نقشه راهی برای مبارزه شیعیان بود تا زین پس با محور قرار دادن شخصیت «امام علی» ،قیام علوی خود بر علیه طاغوت و سلطان جدید اسلامی را راه اندازند .تاکید امام حسن بر منع سبّ امام علی تنها به جهت حفظ حرمت ایشان نبود بلکه امام حسن با گنجاندن این بند ، خط مبارزه شیعه را ابلاغ کرد و «حزب علوی» را در برابر «حزب اموی» راه انداخت . 🌹 علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
📚نزول ملکوت قرآن در ✍به قلم استاد موالی زاده 🔷نزول قرآن در شب قدر در ماه مبارک رمضان ـ با توجه به تفاوت میان واژه «انزال» و «تنزیل» ـ دفعی است نه تدریجی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» دخان/3 ، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 . ⁉️اما نزول دفعی قرآن به چه معناست ؟ آیا وجود لفظی قرآن به زبان عربی که در قامت یک کتاب آسمانی برای هدایت همگان در طول 23 سال بعثت پیامبر اسلام به تدریج نازل گشته ،  قابلیت نزول دفعی هم دارد ؟ 💠امام خمینی و علامه طباطبائی نزول دفعی را برای حقیقت ملکوتی قرآن می دانند نه وجود لفظی قرآن که خود نتیجه نزول تدریجی است . 💠فهم دیدگاه امام خمینی و علامه در معنای نزول قرآن در شب قدر ، متوقف بر آگاهی از مراتب وجودی قرآن است . بر اساس آیات زیر ، قرآن حقیقتی ملکوتی در نزد پروردگار است که از آن به «ام الکتاب» ، «کتاب مکنون» و «لوح محفوظ» تعبیر شده است: ➖إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ و إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيم » زخرف/4 ➖«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ » واقعه/79 ➖«بَل هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ *فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» بروج/22 🖊حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو ویژگی برجسته است : 1⃣دور از دسترس عقول بشری است و با علم حصولی بدست نمی آید و در حوزه مفاهیم نمی گنجد و تنها انسان کامل با شهود قلبی می تواند آن را بیابد . تعبیر «لعلیّ حکیم» در سوره زخرف و تعبیر «لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون» اشاره به این نکته دارند . 2⃣عاری از فصل بندی و اجزاء است . از این رو ، تمایزی در آن حقیقت یافت نمی شود و می توان گفت : حقیقتی بسیط می باشد . این ویژگی در آیه «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت »هود/1 ، نیز آمده است . 🖊حال ، حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو گونه نزول و تجلی است : 1⃣نزول تدریجی که در لباس الفاظ عربی ظهور می کند و دارای سوره های متعدد و آیات فراوان و فصل بندی ویژه خود می باشد تا همگان بتوانند از معارف آن بهره مند شوند . «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون» زخرف/4 . 2⃣نزول دفعی که تجلی حقیقت ملکوتی قرآن بر قلب انسان کامل است که در شب قدر رخ می دهد . امام خمینی ، سبب غایب بودن ضمیر در آیه«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 را به سبب نزول حقیقتی بس شگرف و والا از جنس ملکوت می داند .   📌بنابراین ، در شب قدر ملکوت بر قلب حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تجلی می کند . @almohkamat
🖊 رهبر انقلاب: 🏴 از نظر پیغمبر اكرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است كه: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی كجا ایستاده است، او چه میكند، انگشت اشاره‌ی او به كدام سو است. علیه السلام تسلیت باد @almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | روز قدس امسال، یک خروش بین‌المللی 🖊 بیانات رهبر انقلاب درباره روز قدس متفاوتی که امسال شاهد خواهیم بود @almohkamat
🖊وداع با ماه رمضان‌ 🔹كار مهم ديگر وداع ماه رمضان و متأثر شدن بخاطر جدايى از آن است. در اين رابطه دعاها و مناجاتهايى پرارزش با ماه بزرگ خدا رسيده است. 🖊توضيح وداع با ماه رمضان‌ اگر خدا حافظى با «زمان» - كه فاقد درك سخن ما و خدا حافظى است - برايت مشكل است به جواب سيد - قدّس اللّه سره - در اقبال مراجعه كن. و اگر به آن قانع نشدى اين مطالب را بخوان: 📌زمان و مكان و ساير چيزهايى كه از قبيل حيوانات نيستند، گرچه در اين عالم و به اين شكل درك و شعورى ندارند ولى تمام آنها در بعضى از عالمهاى بالاتر داراى زندگى، درك، توانايى سخن گفتن و بيان نمودن و دوستى و دشمنى مى‌باشند. و روايات بسيارى كه درباره احوال عالم برزخ و قيامت رسيده و نيز مكاشفات اهل مكاشفه اين مطلب را ثابت مى‌كند. تمام موجودات اين عالم، قبل از بوجود آمدن، در عالمهاى ديگرى بوجود آمده‌اند و موجودات در هر عالمى شكل و خصوصياتى مخصوص به آن دارند كه با شكل و خصوصيات اين عالم فرق مى‌كند. 💠يكى از خصوصياتى كه بعضى از عالمهاى برتر دارند اين است كه تمام موجودات آن زنده بوده و داراى شعور مى‌باشند و شايد اين آيه هم اشاره به همين مطلب داشته باشد: «و همانا سراى آخرت بهترين زندگى است.»[۷] زيرا فقط سراى آخرت را زندگى ناميده است. 🔶رواياتى كه درباره سخن گفتن ميوه‌ها در بهشت و خوشحال شدن تخت و سرور او بخاطر تكيه زدن مؤمن بر آن وارد شده است نيز دلالت بر حيات موجودات در عالم آخرت دارد و حتى بعضى از روايات دلالت بر سخن گفتن زمين با مؤمن و كافر دارد. 💢سخن گفتن سنگريزه در دست رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه از معجزات آن بزرگوار است نيز از همين قبيل است، زيرا سخن گفتن آن در ملكوتش مى‌باشد. و اعجاز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فقط در رسانيدن سخن گفتن (با زبان ملكوتى) او به گوش مردم اين جهان است. حتى تمام معجزاتى كه پيامبران و اولياء از خود بروز داده‌اند، از قبيل به سخن واداشتن جمادات و زنده كردن آنها، از همين قبيل است. 🔰زندگى عصاى موسى و پرنده عيسى يك زندگى ملكوتى و بر اهل اين عالم پوشيده بود و زمانى كه خداوند لازم ديد اين زندگى را براى مردم آشكار نمود. زمان نيز در بعضى از عوالم خود زنده و داراى شعور است. 📌پس وداع با او و مخاطب ساختن او در عالم خودش چه اشكالى دارد مهم اين است كه وداع كننده بايد در اظهار غم و اندوه هنگام وداع راستگو باشد، تا مبادا با دروغ و نفاق - در چنين زمان گرانقدرى - اين ماه را به پايان برساند، گرچه چنين صداقتى فقط براى كسانى تحقق پيدا مى‌كند كه با اشتياق و علاقه نه با نارضايتى و زحمت اين ماه را بسر برده باشند. بطور كلى غم در ماهيت وداع وجود دارد، و فقط كسى غمگين مى‌شود كه به همراه وداع كننده خود علاقمند باشد و چنين كسى نه تنها با او مخالفت نمى‌كند، بلكه آنچه را كه مورد علاقه اوست بجا مى‌آورد. 🔹بنابراين اگر از آمدن ماه رمضان و روزه و عبادتهاى آن خوشحال باشى و به آن علاقمند بوده و نسبت به انجام اعمالى كه در اين ماه وارد شده، با توجه و در اين جهت جدى و به كرامت، فضل و فايده آن - آنگونه كه بايد - معتقد باشى، طبيعى است كه از جدايى آن غمگين شده و بسر آمدن آن براى تو سخت است. و در چنين صورتى اگر بگويى: «السلام عليك من قرين جلّ قدره موجودا و افجع فراقه مفقودا ، سلام بر تو كه همراهى و وجودت گرانقدر و نبودن و جداييت فاجعه است» راستگو خواهى بود. ۷. و إنَّ الدارَ الآخِرَةَ لِهيَ الحَيَوان. عنكبوت. ۶۴. 📚المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almohkamat
🖊عید فطر در نظام سیاسی اسلام ✍به قلم : 🔹«أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شرفا و کرامة و مَزِيداً» ⁉️چگونه عید فطر برای پیامبر اعظم شرافت و عزت و کرامت به ارمغان می آورد ؟ در پاسخ می توان گفت : مخاطب عید فطر ، امت اسلامی است نه تک تک مسلمانان . به آن میزان که مسلمانان با هم متحد شوند و امت اسلامی شکل گیرد ،عید فطر نمایان می گردد و سبب مباهات پیامبر می شود . 🔶امام رضا در تبیین فلسفه عید فطر می فرماید :«إِنَّمَا جُعِلَ يَوْمُ الْفِطْرِ الْعِيدَ لِيَكُونَ لِلْمُسْلِمِينَ مُجْتَمَعاً يَجْتَمِعُونَ فِيهِ ... فَيَكُونُ يَوْمَ عِيدٍ وَ يَوْمَ اجْتِمَاعٍ»(فقیه/ج1/ص522) بر این اساس عید فطر برنامه ای است برای زنده کردن احساس وحدت در میان مسلمانان جهان .  🖊ارزش ملکوتی عید فطر : روز عید فطر از آنچنان ارزشی ملکوتی و غیبی برخوردار است که خداوند را بدان قسم می دهیم «بِحَقِّ هَذَا الیَوم» تا بخشیده شویم . لذا ملائکه در این روز ندا می دهند : «أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ» و امام علی به صراحت از باطن ملکوتی عید فطر در هنگام کنار رفتن پرده مادی می گوید :« لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ (في یوم الفطر) لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‌ءٌ بِإِسَاءَتِهِ» 📌اما باطن ملکوتی عید فطر تنها بر امت اسلامی می تابد نه بر مسلمانان متفرق و متشتت که التفاتی به درد ها و مشکلات همدیگر ندارند و در حال نزاع با یکدیگرند . 🖊کارکرد امت سازی عید فطر : استحباب برگزاری نماز عید به جماعت در خارج از شهر و در صحرا حکایت از توصیه به شکل دادن یک اجتماع عظیم اسلامی در هر شهر در راستای وحدت دارد . از این رو برگزاری جماعات متعدد در مساجد شهر برای نماز عید با روح سیاسی و امت ساز عید فطر سازگار نیست . 🔺مبلغ کم زکات فطره هم حکایت از ضرورت جمع آوری آن توسط حکومت اسلامی دارد تا ارزش اقتصادی یابد . لذا بهتر است این قطره ها جمع گردد و آنگهی دریایی عظیم از ثروت شود تا نشان دهد کارکرد امت متحد اسلامی تنها سیاسی نبوده بلکه در عرصه اقتصاد هم نقش آفرین است . 🖊بیان خاص آیت اله خویی نسبت به عید فطر: آیت اله خویی به استناد «جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً» در دعای نماز فطر و همچنین اسم اشاره «هذا» در «أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ» تاکید دارند عید فطر برای همه ی مسلمانان جهان در یک روز مشخص می باشد و تعدّد ایام عید در امت اسلامی در دو یا سه روز بر خلاف ظهور دعای نماز عید است . 💠آیت اله خویی به اختلاف افق میان کشورهای اسلامی به سبب مخالفت با ظهور دعای نماز عید اعتنا نمی کند و وحدت افق را شرط ثابت شدن هلال اول ماه نمی داند (منهاج/ج1/ص283) استنباط این فقیه برجسته نشان می دهد که عید فطر ، عید امت اسلامی است لذا شرط دست یابی به برکات معنوی آن مانند غفران ،زندگی در ظرف امت متحد اسلامی می باشد و گرنه مسلمانان به اندازه ای که متفرق و دور از هم باشند ، بهره ی کمتری از عید فطر می برند . @almohkamat
🔰رهبر انقلاب در خطبه‌های، با اشاره به حمله رژیم ددمنش به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کردند: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.» @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 🔹️مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم 🔹️محمّد صلوات‌الله‌علیه‌وآله فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. 🔹قرآن کریم؛ سوره فتح؛ آیه ۲۹ 🔹 📥 نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴۸ شوال، مصادف با سالروز تخریب قبرستان بقیع در سال ۱۳۴۴ هجری قمری توسط وهابیت است. روزی که به «یوم الهدم» معروف است و از آن به عنوان یکی از غم انگیزترین روزهای تاریخ اسلام و به ویژه شیعه یاد می‌شود، روزی که مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت را بار دیگر به رخ جهانیان می‌کشد @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | قرآن خواندن روزانه ✏️ رهبر انقلاب: در طول سال روزی نباشد که شما قرآن را باز نکنید و قرآن را تلاوت نکنید. @almohkamat
🖊روش فیض کاشانی در اسلامی کردن علوم ✍🏻به قلم : 🔰«فیض کاشانی» از دانشمندان برجسته قرن 11 ه ق در علوم اسلامی است که می توان از روش ایشان در تهذیب و اصلاح کتاب «احیاء علوم الدین» غزالی در اسلامی کردن علوم انسانی رایج در حال حاضر الگو گرفت . کتاب «احیاء علوم الدین» اثر برجسته غزالی ، مجموعه ای گرانسنگ در عرصه علوم انسانی می باشد که در آن کلیت معارف و اندیشه اسلامی با بیانی نیکو و روان ،و فصل بندی جامع و منظومه وار ارائه شده است و تا قرن ها از مراجع اصلی فکری جهان اسلام بشمار می رفت . اما این کتاب به جهت تهی بودن از معارف توحیدی اهل بیت دچار کاستی و انحراف بود . 📌«فیض کاشانی» در مواجه با این کتاب به جای کنار گذاشتن آن ، درصدد تهذیب آن برآمد . ایشان هم امتیازات کتاب را برشمرد ، و هم نواقص و انحرافات آن را روشن کرد ،و در ادامه با بهره مندی از اندیشه توحیدی قرآن و اهل بیت به تهذیب آن برخواست و آن را «محجة البیضاء» نامید . «فیض کاشانی» در توصیف تهذیب کتاب غزالی ، از واژه «احیاء» به معنای زنده کردن بهره می گیرد و از تعبیر «احیاء الاحیاء» استفاده می کند . بر این اساس می توان گفت در عصر ما نیز علوم انسانی بدون اندیشه توحیدی قرآن و اهل بیت ، بسان موجودی در آستانه مرگ می باشد که می توان با دمیدن روح توحیدی در آن ، زنده اش کرد تا بتواند روح انسان ها را زنده کند و گرنه با رها کردنش در جامعه ، سبب مرگ روح آن ها خواهد شد . 🔹«فیض کاشانی» به مرجعیت کتاب احیاء علوم الدین در جهان اسلام توجه داشت «اشتهر في الأقطار اشتهار الشمس في رائعة النهار» اما از سه ویژگی برجسته و ممتاز آن استفاده بهینه کرد : 1- فصل بندی منظم و هندسه حاکم بر منظومه محتوای کتاب 2 ـ عملیاتی بودن محتوای کتاب به گونه ای که خواص و عوام از آن بهره می برند . 3 ـ ابداع اصطلاحات و واژگان مناسب برای انتقال مفاهیم و آموزه های اسلامی 🔹«فیض کاشانی» به مجموعه علوم دینی غزالی دو ایراد اساسی داشت : 1 ـ دوری از معارف توحیدی اهل بیت «قد فاته بیان معرفة الأئمة المعصومین» 2 ـ بهره گیری از تجربه های اهل هوای نفسانی مانند دستور العمل های برگرفته از حکایات اهل تصوف «مُبتَنیاً علی مُبتدعات لأهل الأهواء» 🔹«فیض کاشانی» جهت احیای مجموعه علوم دینی غزالی ،اقدامات زیر را انجام داد : 1- طراحی مجدد مبانی و اصول فکری کتاب بر اساس برهان و معارف توحیدی قرآن و اهل بیت : «و أبني مطالبه كلّها على أصول أصيلة مُحكمة لا يتطرّق إليها شكّ و لا ريب» 2- بازخوانی مجدد مسائل و موضوعات مطرح در کتاب بر اساس آن مبانی 3- حذف برخی از فصل های بیگانه با روح اسلام مانند حذف فصل «آداب سماع و وجد» که در طریقت صوفیه رواج دارد . @almohkamat
🖊سلام وادب طاعات و عباداتتون قبول حق انشاءالله می تونید زحمت بکشید از استاد بپرسید فضیلت قرائت قرآن بالاتر است یا تفسیر آن؟ 🔰پاسخ : سلام علیکم بر اساس آیه (فاقروا ما تیسر من القران ) و روایت امام رضا که فرمود : (ما تیسر منه لکم فیه خشوع القلب و صفا السر )، قرائت قرآن به تنهایی موضوعیت دارد به شرطی که با خشوع قلب خوانده شود . قرائت قرآن با آنکه مستحب است اما همانند نماز نیازمند قصد قربت و حضور قلب و طهارت می باشد . و البته قرائت قرآن اگر با تفسیر همراه شود علاوه بر عبادت لسانی ،عبادت معرفتی و فکری هم نصیبان می شود . 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
🖊عذاب کفار در دوره ختم نبوت تحلیلی قرآنی ـ کلامی از عملیات «وعده صادق» ✍🏻به قلم : سنت عذاب کردن ستمگران و کفار از سوی خداوند متعال هیچ گاه برچیده نمی شود اما روش آن در دوره ختم نبوت در قیاس با عذاب های اقوام پیشین مانند عاد و ثمود تغییر کرده است . 🖊ویژگی های عذاب در اقوام گذشته : 1️⃣عذاب ها ، مستقیم از عالم غیب و بدون واسطه انسان انجام می شد . لذا تعبیر « جَاءَ أَمْرُنَا» در قرآن در هنگام بیان عذاب اقوام آمده است . 2️⃣عذاب ها ، دفعی و آنی بود و در نهایت در طول چند روز رخ می داد مانند عذاب قوم عاد که 8 روز طول کشید « سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَ ثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً». 3️⃣در هنگام نزول عذاب از پیامبر آن قوم و پیروانش خواسته می شود که از محیط عذاب دور شوند و کناری بایستند و تنها نظاره گر نزول عذاب الهی باشند . اما بر اساس آیه «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين»(توبه/14)، در عصر ختم نبوت نزول عذاب بر کفار بر خلاف اقوام پیشین ، هم به دست انسان مومن می باشد و هم تدریجی است . 📌مسلمانان صدر اسلام انتظار داشتند عذابی همچون اقوام پیشین بر کفار مکه نازل شود و انتقام آن همه ظلم و ستم بر مسلمانان را خداوند از کفار بستاند . 🔰خداوند در پاسخ به چنین انتظاری ، اگر چه حس انتقام و عصبانیت مسلمانان از کفار را تایید می کند اما از تغییر روش سنت عذاب الهی خبر می دهد که در عصر ختم نبوت ،عذاب ستمگران به دست خودِ مسلمانان صورت می پذیرد «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ» امروزه بسیاری از مسلمانان با مشاهده جنایت های اسرائیل در حق مردم بی دفاع غزه آرزو می کنند خداوند ،اسرائیل را همانند اقوام گذشته عذاب کند بی آنکه با اسرائیل به مبارزه برخیزند بلکه به زندگی روزمره خود مشغول باشند و تنها در انتظار نزول عذاب الهی بر اسرائیل بنشینند . 🖇یعنی صبح از خواب بیدار شوند و از اخبار بشنوند شهر تل آویو مانند قوم عاد ،زیر و رو شد «جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا» ،و یا با صیحه ی آسمانی ،صهیونیست ها مانند قوم شعیب سکته کردند «أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِين» . 💠اما جبهه مقاومت به فرماندهی رهبر معظم انقلاب به مبارزه با صهیونیست ها برخواست و مامور خدا در نزول عذاب تدریجی بر اسرائیل گردید که نمونه اخیر آن عملیات «وعده صادق» می باشد. 🖊عملیات «» : هم پیکار با طاغوت بود«قَاتِلُوهُمْ» ،و هم عذاب اسرائیل به دست مجاهدان بشمار رفت «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِیكُمْ» ، و هم صهیونیست ها را خوار و ذلیل کرد«وَ يُخْزِهِمْ» ، و هم امدادهای غیبی در آن و پس از آن دیده شد« وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ» ، و هم مرهمی بر قلب مسلمانان و اهل غزه بود «وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين»، و هم خشم دلهایشان را از میان برد «وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ» (توبه/14) @almohkamat
🖊شهادت؛ پاداش زندگی مخلصانه شهید مطهری(ره) 🔰: 🔹یاد شهید عزیزمان، معلم برجسته و همیشه زنده و پایدارمان، مرحوم شهید مطهری را باید گرامی بداریم. 🔸من عرض بکنم؛ اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد؛ چون حقاً و انصافاً مرحوم شهید مطهری یک انسان بزرگ و برجسته بود. 💠زندگی او، تلاش و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود. خدای متعال هم این مرد بزرگ را مأجور کرد، پاداش داد و شهادت را نصیب او کرد؛ در واقع او را زنده نگه داشت؛بل احیاء عند ربّهم 📌یک متخرّج و تحصیلکرده‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، وقتی با کوله‌بار معرفت و دانشی که به طور عمیق آموخته است، می‌آید در دل محیط فرهنگ و تعلیم و تربیت عمومی و نسل جوان قرار میگیرد، اینقدر منشأ برکات میشود. 📚بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور ۱۳۹۰/۰۲/۱۴ @almohkamat
🖊ارائه از نگاه شهید مطهری ✍🏻به قلم : 🔹آیت الله مطهری در عصر خود ـ همانند عصر حاضر ـ با هجمه ای به فقه و احکام شرعی مانند حجاب و احکام خانواده و زن روبرو گردید . اگر احکام شرعی دینی ما تا پیش از این در کتاب های مفصل فقهی و رساله های عملیه با خیالی آسوده بسر می بردند اما در حال حاضر به واسطه مقایسه آن ها با جهان بینی غربی و قوانین آن ،آماج حملات فکری قرار گرفته اند . 🖊دفاع پوزیتویستی از فقه : 🔸در این میان گروهی از روشنفکران دینی به پیروی از روش رشید رضا در تفسیر المنار ، برآن شدند تا قوانین شرعی دین را با یافته های علوم تجربی مطابقت دهند تا هم احکام شرعی باور پذیرتر شود و هم در برابر ایرادها از آن دفاع کنند . شهید مطهری با نقد جهان بینی علمی و اثبات ناتوانی های آن در معرفی حقیقت انسان و جهان ، این گونه روش دفاع از قوانین اسلامی را التقاطی دانست که نهایتا به بن بست می رسد. آیت اله مطهری در دفاع از فقه اسلامی خصوصا قوانین مدنی آن ، با مترقی خواندن احکام شرعی ،نقطه ضعف را در نحوه ارائه فقه به مخاطب می داند و از وضع کنونی ارائه فقه انتقاد می کند . 📌از نگاه آیت اله مطهری در ارائه کنونی احکام شرعی ، مخاطب همانند «بنده گریزپایی» دیده می شود که برای مطیع کردنش او را از عقاب می ترسانند نه «مریض شائق به معالجه ای» که نیازمند تشویق و انگیزه برای حرکت به سوی برنامه فقه می باشد . نگاه کنونی ما در عمل به دستورهای شرعی بیشتر جنبه رهایی از عقاب دارد تا دست یابی به مصلحت های احکام که فلسفه جعل آن می باشد و عقل بشر از درک آن ناتوان است . 🖊ارائه فقه در ویترین جهان بینی : 💠آیت الله مطهری در راستای دفاع از احکام فقهی و تشویق بیشتر مسلمانان در عمل به قوانین شرعی تلاش کرد احکام فقهی مربوط به هر موضوعی را در ضمن یک برنامه و نظام ارائه دهد . آیت اله مطهری ارائه نظام مند احکام فقهی در هر موضوعی را در گرو توجه به جهان بینی و مبانی فکری دین در آن موضوع می دانست . یعنی در کنار ارائه محض احکام در قالب رساله عملیه ، ارائه «فقه در ویترین جهان بینی» از ابتکارات شهید مطهری است . نمونه بارز این گونه از ارائه فقه مربوط به موضوع خانواده و زن است که در کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» منتشر گردید . شهید مطهری در این کتاب نخست جهان بینی اسلامی نسبت به خانواده و زن را بیان می کند و بر اساس آن به چینش احکام مربوط به زن در ضمن یک برنامه می پردازد. نمونه دیگر در موضوع حجاب است . شهید مطهری در این کتاب با اجتهاد خود احکام فقهی حجاب را در ویترین جهان بینی اسلام نسبت به مبانی حجاب ارائه می دهد . 💢قطعا با این روش از ارائه ، هم زمینه برای طرح ایرادات منتقدان به احکام شرعی و پاسخ به آن فراهم می گردد و هم انگیزه و شوق فراوان در مخاطب ایجاد می شود ، و هم در هر موضوعی به جای مسائل متفرق فقهی ، یک برنامه جامع و نظام مند به دست مخاطب می رسد . @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟ با مباشر قتل و پشتیبان قتل نمی‌شود با روی خوش و ملایمت رفتار کرد. ۱۴۰۳/۲/۱۷ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
⁉️امتداد کدامین حکمت ؟ ✍🏻به قلم : 🔹«امتداد حکمت» عنوانی است که در سال های اخیر برای کارآمدتر کردن علوم دینی در زندگی انسان مطرح است . «حکمت» به معنای جهان بینی است و امتداد یافتن نیز به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بر اساس آن جهان بینی می باشد. دستگاهی که مسائل کلان هر عرصه را پیش از پرداختن به فلسفه های مضاف استخراج کند . 📌اما پرسش اساسی در این اینجا امکان عملیاتی شدن «امتداد حکمت» و فراتر از یک شعار بودن آن می باشد ؟ آیا حکمت اسلامی ظرفیت امتداد یافتن در زندگی بشر را دارد ؟ ⁉️کدام جهان بینی ؟ 🔸در موضوع «امتداد حکمت» هر جهان بینی استعداد امتداد یافتن را ندارد بلکه تا یک جهان بینی ویژگی های زیر را دارا نباشد از ظرفیت امتداد یافتن بی بهره است : 1 ـ متکی بر برهان عقلی باشد و از بدیهی آغاز گردد تا پایدار و با ثبات و جاودان باشد . 2 ـ نگاهی لاحدّی و بی انتهاء به انسان دهد تا او را از پوچ گرایی و توقف در حرکت برهاند . 3 ـ نگاهی وحدت گرایانه به کثرات جهان دهد تا تقدس و ایمان بر زندگی انسان حاکم شود . 4 ـ در نگاه به انسان ،فرد گرا و جامعه محور باشد تا تعهد و مسئولیت آوری را به ارمغان آورد . 5 ـ ادراکات اعتباری انسان را ارزش دهد تا حرکت انسان در زندگی دنیایی را سامان دهد . 🔰شهید مطهری جهان بینی ها را به چهار گروه تقسیم می کند : 1 ـ جهان بینی علمی 2 ـ جهان بینی فلسفی 3 ـ جهان بینی مذهبی 4 ـ جهان بینی توحیدی 📌و از میان آنها تنها جهان بینی توحیدی است که ویژگی های بالا را داراست زیرا : ا ـ در این جهان بینی نخستین آگاهی انسان که با آن دفع سفسطه و شک گرایی می شود ، «ضرورت ازلی» است . لذا نقطه آغاز و پایان آن توحیدی است که نگاهی وحدت گرا از جهان می دهد . ب ـ در جهان بینی توحیدی ، جایگاه انسان در بالاترین تجلی است که باید حرکت خود را از پایین ترین تجلی(دنیای مادی) به سوی آن جایگاه آغاز کند . حرکت انسان ، اجتماعی است و بر اساس قوانین اعتبار شده از سوی خداوند سامان می یابد . 💠در جهان بینی فلسفی ،واجب الوجود داریم اما در پس پرده نظام علیت ماهوی نشسته و همچون بیگانه ای با جهان تنها عنوان «فاعل بعید» را دارد . فیلسوف در حکمت عملی به زندگی انسان توجه دارد اما به سبب کنار گذاشتن ادراکات اعتباری ،از فقه و نقل بی بهره است و به دلیل محدود شدن به «عقل معاش» ، قداست و ایمان و شوق انگیزی را از دست می دهد . 💠در جهان بینی مذهبی ، اعتقاد به خدا هست اما به سبب تکیه بر بهشت و جهنم جسمانی ، هم خداوند مقامی تشریفاتی یافته و هم نگاه فردی بر حرکت انسان حاکم گشته است. همچنین روش تعبدی و جدلی این جهان بینی و دوری از برهان ، ما را از ظرفیت عقل محروم می سازد . 🖇در آخر ، با جهان بینی فلسفی یونانی و یا جهان بینی مذهبی اخباری و یا جهان بینی پوزیتویستی اسلامی ، نمی توان به «امتداد حکمت» جامه عمل پوشاند . @almohkamat
« إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ » 🏴شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران تسلیت آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و آقای مالک رحمتی استاندار تبریز نیز در این سانحه در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشتند و آنان نیز به شهادت رسیدند. @almohkamat
🖊«پوپولیست» : طعن بدخواهان به شهید رئیسی ✍🏻به قلم : 🔹یکی از ویژگی های بارز آیت اله رئیسی را می توان عمل به این فقره از نامه امام به مالک اشتر دانست : «إِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ» یعنی در حکمرانی علوی ، رضایت مردم بر رضایت گروه های سیاسی ترجیح دارد و ناخشنودی آن گروه ها ، قابل بخشش خواهد بود. گروه های سیاست باز ،حضور مردم را مزاحم منافع خود می دانند و در این راستا گرایش مردمی کارگزاران نظام را با شعار «پوپولیسم» به شدت سرکوب می کنند . «پوپولیسم» واژه ای غربی است که به غلط به معنای «عوام فریبی» در ادبیات سیاست بازان داخلی رایج شده است تا برچسبی آزاردهنده برای از میدان به در کردن کارگزاران مردمی باشد . یکی از طعن های برخی بدخواهان در حق شهید رئیسی ، پوپولیست بودن بود لکن ایشان بر اساس دستور امام علی در عهد مالک عمل می کرد : «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ» یعنی قلب زمامدار باید سرشار از مهربانی و محبت به ملت خود باشد . 🖊دوگانه مردم و نخبگان در جامعه غربی 🔸جدای از تعریف «پوپولیسم» و توده گرایی ، در غرب در عرصه سیاسی ،دو گانه ای میان «نخبگان» و «مردم» شکل گرفته است که چاره ای به غیر از ترجیح یکی بر دیگری ندارند . در نظام فاشیست و کمونیست، نخبگان سیاسی سرکوب می شوند و توده های مردمی با نفی هویت فردی خود ، سیاست دیکته شده حاکم را با شور حمایت می کنند .« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ » اما در نظام لیبرال ،نخبگان بر عامه مردم ترجیح دارند و افراد فعالیت سیاسی خود را در قالب گروه ها و نهادهای مدنی با تفکرات مختلف در راستای حفظ فردیت سیاسی انجام می دهند . عامه مردم هم نظاره گرند و برای اعتراض بر علیه یک سیاست ضد انسانی مانند حمایت از اسرائیل راهی ندارند ؛ زیرا تنها راه ، نهادهای شیک مدنی است که مردم از ورود به آنها محرومند . 🖊فطرت سیاسی منشاء وحدت مردم و نخبگان 🔺دو گانه مردم و نخبگان سیاسی در حکمرانی دینی به سبب حاکمیت فطرت سیاسی ،از میان می رود . مردم همانند سرچشمه فطرت سیاسی هستند و نخبگان ،کانال های توزیع آن می باشند . هر اندازه حضور مردم در عرصه سیاسی بیشتر گردد ، آب زلال تری به کانال های نخبگان سیاسی و کارگزاران خواهد رسید . و هر اندازه نخبگان سیاسی و کارگزاران در میان مردم باشند ، از سرچشمه فطرت سیاسی بهره بیشتری خواهند برد . مردم در حکمرانی دینی نقش هدایت و نظارت و کنترل دارند بر خلاف نظام فاشیستی که مردم ،ابزار سیاست ضد فطری حکومتند . 📌لذا شور آنها فروکش می کند و به قیام منتهی می گردد . نخبگان در حکمرانی دینی نقش سخنگوی مردم را دارند بر خلاف نظام لیبرالی که نخبگان سیاسی در آن بی اعتنا به فطرت سیاسی مردم تنها به بهره کشی سیاسی از مردم مشغولند . شهید رئیسی در میان مردم می رفت تا سیاست دولت خود را از زبان فطری مردم بشنود و بر اساس آن حرکت کند اگر چه برخی از همراهان ،همراه نبودند . @almohkamat
🖊امتداد حکمت و فقه جواهری ✍🏻 : 🔹از دیرباز فقه و حکمت دو علم جدای از هم بوده اند که بر دو ریل موازی در کنار هم حرکت می کردند تا آنکه در سال های اخیر عنوان «امتداد حکمت» مطرح گردید . امتداد حکمت به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی است که در پیش از فقه جای می گیرد . امتداد حکمت جایگزینی برای روش استنباط فقهی نیست بلکه برنامه ای است برای کمک به فقیه در راستای به روز رسانی و کارآمدی و ارتقاء فقه جواهری در عرصه شکل گیری انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی ، دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی می باشد . 🖊توسعه یا تجدید بنا فقه ؟ 🔸امتداد حکمت به دنبال توسعه فقه است نه تجدید بنا آن . فقیه در حرکت علمی خود تکلیف گراست و فقه را بر اساس تکلیف علمی خود متناسب با نیاز بشر پیش می برد . فقه ، فقیه را به دنبال خود نمی کشاند بلکه فقیه است که فقه را بر اساس نیاز می سازد و از منابع معتبر استخراج می کند . حکمت ،نگاه کلان به فقیه می دهد تا عرصه های کلان نیاز بشر را بر روی خود بگشاید و احساس تکلیف کند تا فقه را بدان عرصه ها بکشاند و ساختمان فقه را متناسب با آن توسعه دهد . 📌امتداد حکمت به «مقتضیات جهان» توجه دارد نه «مقتضیات زمان» که مقتضیات زمان را فقیه خود بدون نیاز به امتداد حکمت پاسخ می دهد . اما فقیه برای پاسخ به «کلان نیازها»ی بشر نیازمند شناخت مقصد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بشر در منظومه توحید ناب می باشد . فقه کنونی مقصد حرکت انسان را بهشت جسمانی در نظر گرفته و تنها به نیازهای این مسیر پاسخ می دهد و از ظرفیت قرآن و اهل بیت در پاسخ به کلان نیازهای مقصد توحید که از مسیر عدالت اجتماعی می گذرد ، بهره نبرده است . حکمت این مقصد و این مسیر را به فقه می نمایاند . 🖊فقه تمدن ساز و امتداد حکمت : 🔺فقه جواهری با آنکه ظرفیت تمدن سازی را در خود دارد اما نگاه بالفعلی به مقوله تمدن ندارد بلکه تنها با فرد و زیست وی در یک اجتماع سر و کار دارد . اگر فقیه بخواهد نگاهی تمدنی یابد تا ظرفیت تمدنی فقه را به فعلیت برساند بدون آشنایی با دستگاه فلسفی در عرصه اجتماع امکان پذیر نیست . دستگاهی که امتداد یافته قواعد توحیدی مانند بسیط الحقیقه در حکمت متعالیه می باشد . 🖇نمونه بارز آن در عصر اخیر حرکت علمی امام خمینی در مساله ولایت فقیه است . امام خمینی همان ولایت فقیه موجود در فقه جواهری را با پیوست به دستگاه سیاسی برگرفته از توحید ناب قرآنی ، متحول کرد و نظام سیاسی شیعه را به رخ همگان کشاند . نمونه دیگر آن جبهه مقاومت اسلامی است که امام خامنه ای همان کتاب الجهاد فقه جواهری را به دستگاه فلسفی در عرصه تمدن سازی برگرفته از توحید ناب ضمیمه کرد و کتاب الجهاد را به فقه المقاومه تبدیل کرد و آن را به عنوان نماد تمدن سازی اسلامی به جهان ارائه کرد . 📌بنابراین امتداد حکمت بدون فقه ابتر خواهد بود همانگونه که فقه بدون امتداد حکمت به عرصه های کلان زندگی بشر وارد نخواهد شد . @almohkamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اللهم صل علی ولیک علی‌بن‌موسی‌الرضا 📆 ٢٣ ذی‌القعده؛ روز زيارت مخصوص امام رضا(علیه‌السلام) @almohkamat