♨️ #متن_پیاده شده تدریس استاد علی فرحانی
💠 تدریس الموجز
eitaa.com/almorsalaat/1403
💠تدریس اصول فقه پایه۵
eitaa.com/almorsalaat/1247
💠تدریس بدایه الحکمه
eitaa.com/soda96/12262
📌چند نکته مهم:
🔸از آنجایی که استاد نکات زیادی را در حین تدریس بیان میکنند، متن پیاده به شما کمک میکنه که بدون نگرانی به راحتی صوت را گوش دهید و بعدش نکات را از روی متن مرور کنید.
🔸این متن ها الحمدلله فقط به قصد استفاده راحتتر شما تهیه و با هزینه کمی عرضه شده است. هزینه ای که برای هر کدام در نظر گرفته شده حتی از هزینه پیاده کردن نصف یک جلسه هم کمتر است.
🔸از هزینه ای که میپردازید، هیچ شخص و یا مجموعه ای، نفعی نمی برد و تمام آن دوباره صرف پیاده سازی بقیه صوت ها می شود. لذا خریدن این متون سبب تامین هزینه پیاده سازی سایر دروس می شود. لذا میتوانید به قصد کمک به این کار خداپسندانه خرید کنید.
🔸برخی از طلاب همین مقدار هزینه را هم نمی توانند پرداخت کنند. لذا اگر میتوانید هزینه خرید آن را برای دیگران پرداخت کنید، به بنده پیام دهید.
🔸اگر مایلید در هزینه پیاده سازی های این صوت ها مشارکت داشته باشید، به ادمین @Admin_soda پیام دهید.
🔸اگر توانمندی پیاده سازی صوت دروس حوزوی را دارید به ادمین @Admin_soda پیام دهید. در مقابل هر جلسه مبلغ متعارفی پرداخت می شود.
باتشکر
محسن ابراهیمی ۹۹/۶/۱۶
@almorsalaat
♨️ فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است/تخصّصگرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۲/۱۸
💠💠💠💠💠💠
🔹یک عدّهای خیال میکنند #فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی.
🔹 بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
#فقه #کلام_ولی #حوزه_علمیه #حوزه_و_انقلاب
@almorsalaat
المرسلات
♨️ فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است/تخصّصگرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت
♨️#تخصص_گرایی در حوزه های علمیه
🔰 حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128
🔘پیشرفت و گسترش خارق العاده علم در دوران جدید، و گسترش بی حد و حصر نیازهای بشر سبب شده است، علم به عنوان ابزار شناخت عالم یا ابزار تصرف در عالم به شاخه ها و رشته های گوناگون تقسیم شود. علوم پایه و تجربی و ریاضی که زمانی به تعداد انگشتان دست قابل شمارش بود شعبه های مختلفی پیدا کرده و گاهی به دست آوردن بالاترین درجه علمی در یک رشته نیاز به کار تخصصی در یک بخش بسیار بسیار جزیی در آن رشته (که خود به شکل بسیار جزیی از سایر رشته ها جدا شده) دارد. بر این اساس گفته می شود که دیگر دوران «ذوالفنون» ها و «علامه» ها به سر رسیده و راهی جز تمرکز و توجه به یک تخصص باقی نمانده است.
🔘از آنجا که تمام امواج دنیای جدید به صورت ناقص یا هضم نشده به شرق و سپس به حوزه ها می رسد، نوای تخصص گرایی نیز مدتی است حوزه های علمی را فرا گرفته است . در این نوشته تلاش می کنیم به دو معنای صحیح و غلط از تخصص گرایی بپردازیم.
🔘تخصص گرایی در حوزه گاهی به معنای تبحر و تعمق در یکی از علوم خاص حوزوی یا یکی از رشته های علوم انسانی، تنها پس از اتمام سطح اول حوزه معنا شده است و حتی مجموعه هایی آموزشی بر اساس این نگاه شکل گرفته و برخی تحول خواهان حوزوی نیز بر این روش تاکید کرده اند. در این روش یک طلبه بدون احراز شناخت کامل (و حتی متوسط) از اسلام به یکی از رشته ها ورود می کند و تلاش می کند ابعاد مختلف آن رشته را بکاود.
🔘به نظر می رسد این روش حداقل در علوم اسلامی نه تنها منتج نیست بلکه منشاء التقاط های اساسی است. تصور کنید کسی که به صورت تخصصی تفسیر را برگزیده است و سایر ابعاد فکر اسلامی را نیاموخته است بخواهد مقایسه ای میان تفسیر المنار رشید رضا و تفسیر المیزان علامه طباطبایی صورت دهد، این مقایسه نه تنها متوقف بر فهم تاریخ تفاسیر است بلکه به شدت به آشنایی با علم اصول و فلسفه محتاج است. یا کسی که به طور خاص تنها شاغل به فلسفه بوده است بخواهد آیات و روایات پیرامون کیفیت معاد را با نگاه فلسفی تطبیق دهد یا کسی که تنها به فقه و اصول پرداخته و از فلسفه الهی بهره ای ندارد، بخواهد پیرامون حقیقت ملک یا انسان یا اراده یا نحوه تشریع شارع سخن بگوید. برخی اشکالات اساسی در کار برخی علما که تنها به تاریخ کربلا پرداخته و هرگز نتوانسته اند بین علم غیب امام و آنچه در کربلا رخ داد جمع سالمی کنند، نیز بر همین اساس بود. چون تحلیل کربلا تنها به تحلیل داده های تاریخی نیست بلکه شناخت حقیقت امامت در این فهم سهم بزرگی دارد. (بخشی از بلوا بر سر کتاب شهید جاوید از اینجا نشأت گرفته است)
🔘این مشکل زمانی بغرنج تر می شود که بخواهیم در حوزه ی نظام سازی و فقه حکومتی یا #علوم_انسانی سخن بگوییم. شاید بتوان فهم های گهگاه التقاطی #مهدی_بازرگان و #علی_شریعتی و یا فهم های ضد اجتماعی و سکولار برخی علمای حوزوی را ناشی از این برداشت های ناقص از علوم اسلامی دانست.
🔘این مسیر گاهی باعث شده که اسلامی کردن علوم انسانی تنها به تهذیب علوم و گاهی گزینش گری ناشیانه تقلیل یابد و مجموعه آیات و روایات به صورت مستهجنی به عنوان موید یا نافی برخی نظریات در حوزه علوم انسانی قلمداد شود و بعد از آن نیز تصور شود روانشناسی یا اقتصاد اسلامی تولید شده است.
🔘اما چگونه می توان بدون فهم ابعاد مختلف اندیشه اسلامی تنها به یک رشته خاص پرداخت؟
🔘به نظر می رسد تخصص گرایی معنای دیگری نیز دارد که در اندیشه و سیره مرحوم امام، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی و شهید مطهری به چشم می خورد. این بزرگان با این که در برخی رشته های خاص به طور تفصیلی ورود کرده اند، اما پیش از آن تراز کاملی از اندیشه اسلامی را به دست آورده اند.
🔘در این روش یک اندیشمند مسلمان ابتدا به درجه ای از اسلام شناسی می رسد و پس از آن با این عقبه علمی به حسب تکلیف به یکی از رشته ها ورود می کند.
🔘بحث های حکومتی امام خمینی، بحث های اجتماعی رهبر انقلاب، تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تمامی آثار شهید مطهری در تقابل با اندیشه غرب از این قبیل است.
🔘بی شک از هیچ طلبه مقدمات خوانده ای که پس از آن به تخصص در تفسیر یا فلسفه یا علوم انسانی شاغل شده باشد، نمی توان انتظار تفسیر المیزان، اصول فلسفه، نقدی بر مارکسسیم یا علل گرایش به مادی گری را داشت. جالب این است که نتیجه سالها نگاه معوج به تخصص گرایی نیز هرگز به تولید چنین آثاری منجر نشده است.
🔘شاید تصور سالهای طولانی تحصیل برای به دست آوردن تراز اسلام شناسی (اجتهاد) عاملی برای کوچ عمومی طلاب از مسیر اصلی تحصیل باشد. در این صورت راهبری صحیح تحصیلی طلاب و کوتاه کردن مدت تحصیل می تواند راه را برای الگوی صحیح تخصص گرایی در حوزه باز کند.
#یادداشت #حوزه_علمیه
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalaat
♨️مفتاح خزائن ملکوت
🔰علامه حسن زاده آملی
✅آنكه «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را درست فهم كند، جميع مسائل اصيل فلسفى و مطالب قويم حكمت متعالى و حقايق متين عرفانى را از آن استنباط تواند كرد؛ لذا معرفت نفس را مفتاح خزائن ملكوت فرموده اند. پس برهان شرف اين گوهر يگانه اعنى جوهر نفس، همين مأثور شريف "من عرف" بس است.
📚هزار و یک کلمه / کلمه ۳۴۴
#معرفت_نفس
@almorsalaat
♨️ #معرفی_تدریس
👈رسائل بخش اول/ پایه۷
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
🌀مکان: مصلی مدرس۳۰
📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2232811583C0050f30390
⚡️کانال شخصی حجت الاسلام هاشمی
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
@almorsalaat
المرسلات
♨️ #متن_پیاده شده تدریس استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه
#هدیه_متن_دروس
🔸با سلام
🔸با توجه به نکاتی که دیروز در کانال👆 عرض کردم، برخی از خیّرین کانال، مبلغی را برای #هدیه_رایگان متن دروس الموجز و اصول فقه استاد فرحانی، در اختیار ما قرار دادند.
🔸لذا بزرگوارانی که #واقعا از جهت مالی برای تهیه متن دروس الموجز و اصول فقه مشکل دارند، به ادمین محترم کانال صدا به آیدی @Admin_soda پیام بدهند. (هزینه هر کدام از متون #فقط 15000تومان است)
📌چند نکته:
👈تعداد محدود است و لذا ملاک، اولویت درخواست است.
👈از بین الموجز و اصول فقه، به هر نفر فقط یکی از این دو متن، تقدیم می شود. اگر الموجز را کار نکرده اید، پیشنهاد بنده دریافت الموجز است.
👈جهت دریافت هدیه، به ادمین صدا بفرمایید که از طریق کانال #المرسلات پیام داده اید.
♨️بزرگواران دیگری که می خواهند در این امر خیر و همچنین پیاده سازی صوت ها کمک مالی کنند، به بنده @ebrahimi845 پیام بدهند.
@almorsalaat
🔉🔉♨️ #مجموعه_جلسات
✅موضوع: ابتلائات مومن
🔰استاد علی فرحانی
💢دهه اول محرم ۹۹، هیئت انصار المهدی (عج)، مسجد جامع، شهرستان بوئین زهرا
👈تعداد: ۱۱جلسه
⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ebtelaate-moamen-moharram99-booeenzahra
#محرم #اهل_بیت #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات ادبیات کاربردی
🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384
💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد:
1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند.
2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد.
👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید.
3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید.
4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود.
👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید.
✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⬇️ لینک دانلود صوت👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/
#ادبیات
@almorsalaat
♨️ #معرفی_تدریس
👈رسائل بخش اول/ پایه۷
🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی
🌀مکان: مدرس حضرت آيه الله العظمي تبريزي(ره) حجره 210 طبقه دوم
📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2708144191C1fd01b3db0
⚡️کانال شخصی حجت الاسلام مقدسی
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
@almorsalaat
♨️ #چگونه_درس_بخوانیم⁉️⁉️
⚡️یکی از مهمترین ارکان تحصیل، هدف و روش صحیح علم آموزی است. استاد علی فرحانی در سالیان متعدد تدریس خود، مطالب مختلفی را در مسائل مربوط به چرایی و چگونگی درس خواندن بیان کرده اند که این بیانات توسط #هیئت_تحریریه_المرسلات جمع آوری و تنظیم شده است. مناسب است اکنون که سال تحصیلی حوزه دوباره #آغاز شده است، با استماع این بیانات سعی کنیم #عادت درس خواندن خود را اصلاح کنیم.
✅این مجموعه بیانات دارای ویژگیهایی است که آن را منحصر به فرد می کند. این ویژگیها را در لینک زیر مطالعه کنید.
👇👇👇
🆔 eitaa.com/almorsalaat/1242
⚡️این مجموعه صوتی دارای ۸بخش است.
1⃣بخش اول: اهداف و چشم اندازها
🔺 در این بخش استاد درباره سه هدف اصلی: اجتهاد، معنویت و تبلیغ بیاناتی را ارائه می کنند و جایگاه و تربیت این اهداف را شرح می دهند. خلاصه این بخش این است که هدف غایی حوزه، ترویج و تبلیغ محتوای آپدیت شده اسلام است و اجتهاد و معنویت، مقدمات تامین این هدف هستند.
2⃣بخش دوم: راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
🔺مهمترین نکته در این بخش این است که باید با رعایت واقع بینی نسبت خود و همچنین رعایت اعتدال، شرایطی مساعد را برای یک دوره طولانی مدت تدریس فراهم کرد و در این شرایط مساعد، بر اساس نکاتی که درباره مدیریت زمان و برنامه ریزی بیان میکنند، یک برنامه ای برای درس خواندن ریخته شود.
3⃣بخش سوم: روش ها و مهارت های علم آموزی
🔺 بعد از اینکه هدف مشخص شد و بر اساس آن شرایط تحصیل آماده شد، نوبت به روش تحصیل می رسد. نکته اصلی در این بخش یادگیری تفکیک سیر آموزشی از سیر محتوایی و قوانین سیر محتوایی است. بعد از این مسئله جایگاه مهارت های علم آموزی همچون: استماع صوت، مباحثه، تقریر، تفکر و ... معین می شود.
4⃣-8⃣ بخش۴ تا ۸: آشنایی با دروس حوزوی
🔺در این بخش ها نکاتی در مورد جایگاه و روش تحصیل علوم مختلف حوزوی و آشنایی با کتب حوزوی بیان می شود.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
⬇️⬇️این مجموعه صوتی را به تفکیک هر بخش از لینک زیر دانلود کنید و 🔉بشنوید
👇👇👇👇
🆔 eitaa.com/almorsalaat/1318
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ #معرفی_تدریس
👈رسائل بخش دوم/ پایه۷
🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🌀مکان: مدرس حضرت آيه الله العظمي تبريزي(ره) حجره 204 طبقه دوم
📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152
@almorsalaat
#تقریر
💠منظور از کلمه #اصل در عبارت فقهاء
👈گزارشی از درس مکاسب (فقه ۴) استاد علی فرحانی/ ۱۹آذر۹۸
🔰مقرر: حجت الاسلام وحید منسوبی
🔸گاهی اوقات درعبارات فقهاء به کلمه ای به نام #اصل برخورد میکنیم. مثلا میفرمایند: حکم فلان مساله این است للاصل، حالا سوالی مطرح میشود که، این اصل به چه معنا می باشد؟ آیا منظور از آن یکی از اصول عملیه میباشد، یا نه چیز دیگری منظور است؟
🔸یکی از جاهایی که کلمه اصل، معرکـة الآرای بین محشین و شراح شده است، کتاب مکاسب شیخ انصاری (ره) میباشد. معمولا شراح بیشتر تمایل دارند که اصل را از اصول عملیه مانند اصل استصحاب و برائت بحساب آورند.
🔸ولی استاد می فرمایند: به صرف دیدن کلمه اصل نمیتوان آن را از اصول عملیه به حساب آورد. باید اول در عبارات قوم، زبان علما را در هر دوره و زمانی و در هر کتابی شناخت. مثلا وقتی علامه حلی کلمه اصل را به کار می برند، منظورشان اصل عملی نیست. چون تا یک دوره ای، اصل عملی به پررنگی امروز نبوده است.
🔸 همچنین اگر در گذشته هم اصل عملی مطرح بوده است، الان نمیشود گفت که منظور علماء از کلمه اصل، اصل عملیه بوده است. مثلا برائتی که آن زمان بوده است منظور برائت اصلیه میباشد. مانند شیخ انصاری که در کتاب رسائل که عبارات محقق را در معتبر و معارج نقل کرده است، میگوید منظور صاحب معارج برائت اصلیه میباشد. قدما عقیده داشته اند که برائت اصلیه محرز واقع و استصحاب هم اماره بوده است.
🔸پس نمیشود به صرف دیدن کلمه اصل در کلام قدماء، سریع آن بر اصول عملیه حمل کرد. ممکن است کسی کلمه اصل را به کار ببرد ولی منظورش عمومات و قواعد اجتهادیه باشد.
🔸این نکته در عبادات بسیار مهم میباشد، کما اینکه در معاملات یک اصل اولی داشتیم به نام اصاله الفساد که می شود آن را به چهار نحو تقریر کرد. لذا اینطور نیست که تا در عبارتی اصالة الفساد بیاید آن را بر اصل عملی حمل کرد.
پس کلمه اصل، فی کل مورد و فی کل عبارت و عند کل مصنف بحسبه.
🔸استاد عقیده دارند که در کتاب شریف شرح لمعه غالبا اصلهایی که در عبارت بود غیر اصول عملیه میباشد بر خلاف دیدگاه شراح و محشین لمعه.
🔸نکته دیگر این که، خود کلمه اصل یک اصلی ندارد تا در مواقعی که دچار تردید در تشخیص آن شویم، آن اصل محل رجوع ما شود و بگوییم اصل در اصل، فلان است.
🔸ممکن است اینجا سوالی مطرح شود که با توجه به توضیحات فوق، در عبارت فقهاء، اصل را به چه نحو معنا کنیم؟
🔸برای شناخت اصل در عبارت هر عالمی باید زبان آن عالم را در علم شناخت و ملای عبارت شد و سیر ریاضی و منطقی آن عالم دانسته شود تا بتوان اصل را در عبارت های او معنا کرد و به عبارت دیگر بر و مزاق فقهی و اصولی آن عالم مسلط شد تا بتوان حرفهای آن را طوری تفسیر کرد که تفسیربما لا یرضی صاحبه نشود.
🔸بعد از این مطلب، استاد فرمودند: که بعضی از بزرگان و فقهاء بر نفس کلام معصوم مسلط بوده اند. مانند آیة الله بروجردی و آیة الله حجت -رحمة الله علیهما - وبه عنوان موید مطلبی را از استادشان ایه الله سبحانی -حفظه الله - آوردند که آیه الله سبحانی از استادشان آیة الله حجت نقل کرده اند که ایشان فرموده اند: من از نفس حدیث متوجه می شوم که آیا این حدیث از حضرات مصعومین -سلام الله علهیم اجمعین صادر شده است یا نه؟ با این که سند حدیث معتبر بود اما ما بعد از تحقیق و تفحص متوجه می شدیم که بله استاد درست میفرمایند. قدما به این احادیث یا عمل نکرده اند یا آن حدیث موافق عامه بوده است یا به جهت تقیه صادر شده است.
#فقه #اصول
#مکاسب #پای_درس_استاد
@almorsalaat
032- maanaye-asalat-dar-ebarate-ghadama-v-ebarate-tazkere@almorsalat.mp3
1.93M
🔉🔉 #فقه
💠 معنای "اصل" و "اصالت" در کتب فقهی و شرح عبارت "لاصاله بقاء الملک" در عبارت علامه در تذکره
🔰 استاد علی فرحانی
📌شرح مکاسب ج۳ ص۳۱
⬇️لینک دانلود: b2n.ir/asalat
#فقه #مکاسب
#معاطات #پای_درس_استاد
@amoozesh_figh
@almorsalaat
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
⬛️انا لله و انا الیه راجعون
متأسفانه ساعتی قبل برادر انقلابی و یکی از مدیران ارزشی #حاج_سیدلطف_اله_پادام پدر بزرگوار برادر عزیزمون #دکترسیدسجادپادام( @sspadam) به دلیل ابتلا به بیماری منحوس کرونا بعد از تحمل یک دوره طولانی این بیماری، دار فانی رو وداع گفتند و اکنون این نیروی مخلص و دارای تفکر اصیل انقلابی از میان ما پرکشیدند.
کلمات و جملاتم توانایی توصیف ذکر این مصیبت رو ندارند.
ذکر فاتحه برای شادی روح این بزرگ مرد انقلابی کمترین کار ممکن هست.
ان شاء الله که این فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها با اهل بیت علیهم السلام محشور باشند.
بدینوسیله خدمت برادر عزیز و نخبه انقلابی دکترپادام، خانواده محترمشان و مجموعه پتروشیمی ماهشهر این ضایعه اندوهناک رو تسلیت عرض میکنیم.
شادی روح همه اموات و درگذشتگان صلوات بفرستیم.
✍سید بدون سانسور
#یادداشت
💢تقریرنویسی، روش و ثمرات
🔰 حجت الاسلام عباس افروزی
💠 در تقریر نویسی لازم است دو نکتۀ بسیار مهم مورد توجّه قرار بگیرد: یکی روش صحیح تقریر نویسی، و دیگری زمان تقریر نویسی. برای فهم این دو مهم، باید به عقب برگشته و ببینیم اساساً فلسفۀ تقریر نویسی چه بوده است.
💠 ساختمان ذهنی انسان بسان حافظه کامپیوتر، یک حافظه اصلی و طولانی مدت دارد و یک حافظه فرعی و کوتاه مدت.
این خصوصیت به خاطر عدم مدیریت و تربیت و تقویت ذهن، برای متعلمین علوم مختلف - بخصوص در علم فلسفه که عمدۀ کار، تصوّر صحیح موضوعات و محمولات است- موجب بروز اختلال در سیستم آموزشی یادگیری شان شده است.
💠 متعلّم به خاطر انس با الفاظ، تعابیر و اصطلاحات مساله را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کرده و به خاطر اینکه در ذهن خود به نحوۀ چیدن آن الفاظ آرایشی داده است، گمان به یاد گیری آن مساله می برد. غافل از اینکه معنای پشت پردۀ این الفاظ که مراد و مقصود اصلی بوده است را تعقّل و تصور نکرده است. (#جهل_مرکب)
💠 و به همین خاطر - بر خلاف کسی که از حجاب الفاظ رهیده و به معانی مقصوده نائل گشته- نمی تواند آن مساله را به عنوان مقدمۀ قیاس قرار داده و در مسائل و شبهات و مجهولات گوناگون، پاسخ متناسب اصطیاد کند. به عنوان نمونه مرحوم شهید مطهری به خاطر فهم معانی و مقاصد پشت پردۀ الفاظ، در محیط های مختلف اجتماعی و در مقابله با مکاتب مختلف جهان روز، از اطلاعات فلسفی شان استفاده کرده و از آن دریا جواب های محکم و متقنی صید می کردند.
💠 از این رو بر متعلّم لازمست که خود را از پردۀ الفاظ رهایی بخشیده و راهی به سوی معانی و مقاصد پشت پرده الفاظ، پیدا کند. راه رسیدن به پشت پرده الفاظ، پرینت گرفتن از اطلاعات ذهن است البته از مسیر هارد و حافظه طولانی مدت.
💠 برای این کار لازم است که متعلم از تعابیر و الفاظ خاصی که از کتب و اساتید یاد گرفته دوری گزیده و سعی در به کار بردن الفاظ و تعابیر جدیدی که معانی مقصوده را می رساند، داشته باشد. به عبارت دیگر در تقریر نویسی صحیح نباید الفاظی که در حافظۀ کوتاه مدت ذهن ذخیره شده، مورد استفاده قرار بگیرد. بلکه متعلّم باید در زمان تحریر و پرینت ذهن خود بر روی کاغذ، از الفاظ جدید، و حتی در صورت امکان از زبان دیگر، استفاده کند تا از بازی با الفاظ خارج شده و به جهل خود نسبت به معانی پی ببرد. (#جهل_بسیط)
💠 برای خروج از حافظه کوتاه مدت ذهن و ورود در هارد و حافظه اصلی، لازم است که بین زمان مطالعه و کلاس و تحقیق و پژوهش و زمان پیاده سازی ذهن (تقریر نویسی)، فاصله معتنابهی گذاشته شود. به این صورت که بعد از کلاس رفتن و رجوع به رفرنس ها و مطالعه و تفکر و جواب دادن به سؤالات ایجاد شدۀ جدید، با اشتغال به کارهای علمی دیگر و مسائل روزمره حد فاصلی درست کند. در وهلۀ بعد نوبت به تقریر نویسی می رسد. در این زمان متعلّم باید بدون رجوع به کتب و نوشته های سابق، با الفاظ و تعابیر جدید اطلاعات ذهن خود را بر روی کاغذ پیاده کند.
💠 اگر قواعد و زمان تقریر نویسی درست مراعات شود، حین پیاده کردن اطلاعات ذهن، حلقه و زنجیره هایی که سابقا بین تک مساله ها به خاطر عدم توجه و التفات وجود داشته و به آسانی آن ها را متصل می کرده، مفقود می شود. و چگونگی اتصال تک تک زنجیره ها مورد سؤال ذهن قرار می گیرد. که در این حالت مطالب در ذهن جدا جدا و به صورت جزیره جزیره در می آیند.
💠 اینجاست که جای خالی حدوسط هایی که قرار بوده مانند شمع ذوب شوند و خود را فدای پیوند و اتصال بین آن زنجیره ها کنند، احساس می شود. و متعلم به جهل و نادانی خود پی می برد. (#جهل_بسیط)
💠 با این روش متعلم می تواند در زمان پایان عملیات تقریر نویسی خود را بالانس کرده با دیدی واقع بینانه سطح و میزان یادگیری اش را اندازه گیری کند.
💠 اگرچه مراعات کردن این روش در ابتدا سخت بوده و منفور نفس قرار می گیرد، لکن اگر تحمل سختی نموده و چندی بدین روش سیر کند، قوت ذهنش به جایی می رسد که در همان گام اول مطالعه و شرکت در کلاس ملتفت زنجیره های مفقوده و مجهولات خود می شود، و با سرعتی بسیار بالا به مقصود نهائی که فهم عمیق و صحیح مطالب است، نائل می گردد.
#یادداشت #مشاوره_مجازی
#هدایت_تحصیلی #واحد_مشاوران_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
🔵 تقریر بحث حقیقت شرعیه در کتاب کفایه الاصول آخوند خراسانی
🔹 قسمت اول
🔰 از دروس استاد علی فرحانی
➕(جمع بندی جلسه 43 تا 49)
🔹 بقلم سید مجتبی امین جواهری در سال 1395
🔹برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/06/kefaye-taghrir-haghighatsarie1/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
♦️ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
✅ چند نکته درباب علوم انسانی
🔹 پاسخی به پرسش رابطه ما و علوم انسانی با نگاه به نظریه #اختیارات_والی از علامه طباطبایی(ره)
🔹 این نظریه را می توان شبیه ترین دیدگاه به #ولایت_مطلقه_فقیه از حضرت امام خمینی(ره) دانست.
🔹علامه طباطبایی معتقدند نیازهای متغیر انسان با تشخیص والی و حق تصرف او و جعل دستورات جزئی ذیل بایدهای ثابت شرعی تأمین می شود. اگرچه این دستورت متن شریعت الهی محسوب نمی شود ولی لازم الاتباع است.
☘️ برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/08/ekhtiyarat-e-vali/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
المرسلات
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم ▫️ حضرت آیتاللهخامنهای
📢 #اطلاعیه فوری مرکز مدیریت حوزه های علمیه
اجتماع طلاب و اساتید حوزه علمیه و مردم متدین و انقلابی قم در محکومیت اهانت وقیحانه به کلام الله مجید و ساحت قدسی پیامبر اعظم (ص) همزمان با دیگر استانها و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ساعت 10 صبح پنجشنبه 20 شهریور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار میگردد.
@HawzahNews
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_جلسات ساختار شناسی علم اصول
🔰حجت الاسلام مقدسی
🔺حجت الاسلام مقدسی در چند سال قبل در دوره های کوتاه مدت دانشگاه مجازی المصطفی یک دوره فشرده ساختار شناسی علم اصول را تدریس کرده اند.
⬇️می توانید از طریق این لینک جلسات رو مشاهده کنید:
👇👇👇👇👇
🆔 b2n.ir/sakhtare_osul
#اصول
@almorsalaat
المرسلات
#هدیه_متن_دروس 🔸با سلام 🔸با توجه به نکاتی که دیروز در کانال👆 عرض کردم، برخی از خیّرین کانال، مبلغی
#گزارش و #تشکر
✅همینطور که سابقا عرض کردم، چند روز پیش، برخی از خیرین کانال، مبلغی را برای اهداء متن پیاده شده #الموجز یا #اصول_فقه به کسانی که توان مالی کافی ندارند، در اختیار ما قرار دادند.
📌اولا از ایشان و همچنین بزرگوارانی که روز گذشته مبلغی را واریز کردند، نهایت تشکر و قدردانی را داریم.
📌ثانیا عرض می کنم که تاکنون به تقریبا ۳۰نفر از بزرگوارانی که متقاضی دریافت این متون بودند، یکی از جزوات الموجز یا اصول فقه به انتخاب خودشان، تقدیم شده است.
📌ثالثا هنوز ظرفیت برای اهداء تعداد محدودی دیگر وجود دارد. لذا کسانی که به دلیل مشکل مالی تقاضای دریافت این جزوات را دارند، به @Admin_soda پیام دهند. (قابل توجه است که هزینه خرید هر کدام از جزوات ۱۵هزار تومان است).
📌رابعا کسانی که مایل به مشارکت مالی در زمینه #پیاده_سازی و همچنین #هدیه_متن_دروس هستند به @ebrahimi845 پیام دهند.
📌همینطور که سابقا هم عرض شد، هزینه ها دریافتی صرفا جهت پیاده سازی سایر دروس خرج می شود و هیچ کس منفعت شخصی کسب نمی کند.
🌐هدف ما، خوب درس خواندن شماست.
@almorsalaat
naghde-elm-naghde-aalem-nist.mp3
7.75M
🔉🔉 #آداب_تحصیل_علم
❌نقد علم، نقد عالم نیست.
🔰استاد علی فرحانی
🔹استاد در این صوت که بخشی از جلسه ۹۹/۴/۲ تدریس تعادل و تراجیح حضرت امام است، بعد از نقد و بررسی دیدگاه محقق نائینی، این نکته را متذکر می شوند که در درس خواندن ها باید مراقب باشیم و بدانیم که نقد مسئله علمی، به منزله نقد عالم نیست.
🔹ایشان در این زمینه نکات بسیار مهمی را از سیره امام و سایر علما و نورانیت کتب علمی علما (هر چند نظرات آنها اشتباه باشد) بیان می کنند.
🔹به نظرم رسید که این صوت در آغازین روزهای شروع سال تحصیلی که در واقع شروع دوباره نقد و بررسی نظرات علمی علماست، بسیار لازم است. #حتما #بشنوید
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #مهارت_های_تحصیل_علم #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
#یادداشت 💢تقریرنویسی، روش و ثمرات 🔰 حجت الاسلام عباس افروزی 💠 در تقریر نویسی لازم است دو نکتۀ بسی
#کامنت
🌀در مورد یادداشت آقای افروزی، در #گروه شاگردان استاد چند مورد اظهار نظر بود که در ادامه میخوانید:
1⃣ سلام باعرض معذرت از استاد گرامی
فکر میکنم ساده تر از این هم میتونستن بیان کنند. احساس میکنم نویسنده ی این متن دارن با الفاظ بازی میکنند.
2⃣ (در جواب کامنت ۱)سلام علیکم و رحمت الله. شاید سیاق نوشته و الفاظ به کار رفته خیلی روان و آسان نباشند اما مطلب به طرز زیبا و مناسبی بیان شده است. به نظر میرسد که ما این مساله را بارها تجربه کردیم اما شاید در قالب تقریر نویسی به آن نگاه نکرده بودیم.
حتما در مباحثات رخ داده است که وقتی میخواهیم مطلبی را توضیح دهیم ممکن است متوجه شویم که فقط الفاظ یک مطلب را فهمیدیم و نمیتوانیم اصل مطلب را توضیح بدهیم. این مسئله یعنی معنای واژه ها را به خوبی در نیافتیم و همچنین حد وسطهای قیاس ها را به خوبی نفهمیده ایم.
تقریر نویسی بر اساس این مطلب دو خاصیت بسیار مهم دارد: ۱- میفهمیم که نفهمیدهایم که همان جهل بسیط است.
۲- ذهنمان عادت میکند در هنگام استماع دروس طوری گوش بدهیم که جهل مرکب و حتی بسیط برایمان به وجود نیاید یا تعداد و مقدار آن کمتر شود. اگر این کار صورت بگیرد حتی میتوانیم به بیان بسیاری از اساتید اشکال بگیریم و قدر اساتید خوش بیان را بهتر خواهیم دانست.
از نگارنده این مطلب سپاسگزارم.
3⃣بنده هم از مقایسه ای که بین ذهن و کامپیوتر صورت گرفت و نکاتی که درباره تقریر نویسی بیان شد خیلی استفاده کردم. ممنون از حاج آقای افروزی🙏🌹
📌شما هم در #گروه_شاگردان عضو شوید و نظرتان را در مورد مطالب کانال به اشتراک بگذارید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
@almorsalaat