هدایت شده از المرسلات
tarighe-foghaha-v-tolode-oloome-ensani-990312.mp3
14.59M
🔉🔉 #حتما #حتما #بشنوید
♨️پاسداری از #طریقه_فقها و #فقه_جواهری در تولید علوم انسانی
🔰استاد علی فرحانی
🔰🔰🔰🔰🔰
استاد در این صوت، بیان می دارند که یکی از مسائل بسیار مهم که در تولید علوم انسانی باید رعایت شود، مسئله رعایت #طریقه_فقها (فقه جواهری) در تولید علوم انسانی است.
ایشان با آسیب شناسی این مسئله می فرمایند که هر کس طریقه مرسوم فقها را در تولید علوم انسانی رعایت نکند، در واقع، #فقه_جدید تاسیس کرده است که بسیار مورد مذمت و انکار فقهاست.
ایشان همچنین می فرمایند که تفاوت مسائل جدید و مسائل قدیمی فقه در روش استنباط نیست، بلکه تفاوت در موضوع شناسی است و این است معنای آنکه امام فرمود: "فقه جواهری با رعایت زمان و مکان" و از همینجا تفاوت #فقه_سنتی و #فقه_پویا مشخص می شود.
با توجه به این نگاه، بیان می دارند که ابتدا لازم است که طریق فقها در مسائل سنتی و قدیمی فقه، فراگرفته شود و سپس در موضوعات جدید، پس از شناخت صحیح موضوع، اعمال شود.
📌فقه فرهنگ، ۹۹/۳/۱۲، موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد #فقه
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
#یادداشت
♨️نظام اسلامی و سرنوشت معنویت فردی
🔰محسن ابراهیمی
🔸رهبر انقلاب در ضمن پیامی که امروز ۹۹/۹/۹ به مناسبت رحلت مرحوم شهیدی دادند، چنین نوشتند: "حضور در عرصههای گوناگون انقلاب و نظام اسلامی ... ذخیرهی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود انشاءالله."
🔸یکی از سوالات مهمی که با پیدایش انقلاب اسلامی در بین معتقدین به انقلاب و حکومت اسلامی بوجود آمد، نسبت بین #معنویت_فردی و حضور در عرصه های انقلاب بود.
🔸از طرفی بر اساس نگاه های متعارفی که به مسئله #عرفان و #معنویت وجود دارد، سیر و سلوک و کسب درجات معنوی، نیاز به دوری از شهرت، خلوت، کم حرفی و ... دارد؛ در حالی که رفتن در مناصب حکومت، با همه آن نگاه ها تعارض دارد. چرا که مستلزم حضور در جمع، حرف زدن و ... است.
🔸لذا برخی آن روش معنوی متعارف را انتخاب کردند و انقلاب را به سایرین سپردند و به گوشه ای پناه بردند. برخی هم بدون پاسخ به این سوال، کار انقلاب را ادامه دادند.
🔸نکته مهمی که آقا در این پیام اشاره می کنند، بیانگر نگاه ایشان در پاسخ به این سوال است. ایشان معتقدند که "حضور در عرصه های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی، ذخیره معنوی عظیمی است که موجب علو درجات" است. بر اساس این دیدگاه نه تنها تنافی و تعارضی بین حضور در انقلاب و معنویت وجود ندارد بلکه این حضور سبب علو درجات خواهد شد.
🔸این نگاه مبتنی بر دو قاعده است: اولا اینکه ملاک در سیر و سلوک، عمل به #شریعت و #تکالیف شرعی است. ثانیا مهمترین وظیفه شرعی هر مسلمانی در عصر حاضر تلاش برای تداوم انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن اسلامی است.
🔸بر اساس این دو قاعده، مشخص می شود که سیر و سلوک در عصر انقلاب اسلامی، با مدل های سابق تفاوت دارد. البته باید توجه داشت که صرف حضور در مناصب نظام اسلامی، علت تامه کمال و معنویت نیست بلکه اقتضای این مسئله را دارد و با رعایت سایر شروط به فعلیت می رسد.
🔸یکی از پرونده های مهم فکری در اندیشه استاد علی فرحانی، تبیین همین مسئله است. لذا در بیانات مختلفی، در توضیح نظام فکری #اعلام_اربعه به این موضوع پرداخته اند.
🔸در تفصیل مبانی این مطلب می توانید به موارد زیر مراجعه کنید:
📌رساله الولایه و تفسیر المیزان ذیل آیه۲۰۰ آل عمران، علامه طباطبایی
📌بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب در مسئله شهادت و آثار معنوی جبهه و مسئله فتحالفتوح
📌بیانات استاد علی فرحانی در تحلیل مدل سلوکی شهید مطهری
📌کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مبحث #کارخانهانسانسازی
۹۹/۹/۹
#شهادت #کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی #عرفان
@almorsalaat
♨️ #فتحالفتوح
آنچه برای این جانب غرورانگیز و افتخارآفرین است روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان- که سربازان حقیقی ولی الله الاعظم- ارواحنا فداه- هستند، و این است #فتحالفتوح. من به ملت بزرگ ایران و به فرماندهان شجاع قبل از آنکه پیروزی شرافتمندانه و بزرگ خوزستان را تبریک بگویم، وجود چنین رزمندگانی را که در دو جبهه معنوی و صوری و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمدهاند، تبریک میگویم.
مبارک باد بر کشور عزیز ایران و بر ملت شریف، رزمندگانی چنین قدرتمند و عاشقانی چنین محو جمال ازلی و سربازانی چنین دلباخته که #شهادت را آرزوی نهایی خود و جانبازی در راه محبوب را آرمان اصیل خویش میدانند. افتخار بر رزمندگانی که جبهههای نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نمودند. فخر و عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی میکنند که شکست ناپذیر و سر تا پا پیروزی است. و ننگ بر آنان که در راهی جان خود را هدر میدهند و عِرض و آبروی خود را میبرند که پیروزیشان شکست و زندگیشان ننگآفرین است.
📌پیام امام خمینی به مناسبت آزادسازی بستان ۶۰/۹/۸
#شهادت #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جنگ انسانساز
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹
🔸این جنگ، انسانساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما ... که در این بوتهی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبهی انسانی بالاتر بروند. این شخصیّتهای برجسته و مهم، همّتها، خرّازیها، شما خیال میکنید [چگونه بودند؟] شهید همّت که واقعاً یک اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوانهای معمولی بودند؛ جنگ [بود که] اینها را تبدیل کرد به این شخصیّتهای برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار؛ [یا کسانی مانند] باکریها، برونسیها.
#شهادت #عرفان #کلام_ولی #فتحالفتوح #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#نگاهی_به_دریا
📌 دو ویژگی مهم دستگاه استنباطی امام خمینی:
1⃣مبتنی بر انسان شناسی برین اسلامی
2⃣جامع الاضداد: هم ظاهری و هم متجدد
🔰 استاد علی فرحانی
🔰 تنظیم: احسان چینی پرداز
💠حقیقت این است که نظام استنباطی حضرت امام یک مدرسه اصولی مدرن و جدید است! به این معنا که این نظام به هیچ وجه تنها حاشیه ای بر نظام مشهور نبوده بلکه گاها هیچ شباهتی به آن ندارد. اما از باب اینکه فهم و تصدیق این مدعا متوقف بر شناخت دقیق این نظام است می بایست به صورت جداگانه و مستقل به بررسی دیدگاه های این الگوریتم اصولی پرداخت.
🔹به طور مثال:
💠یکی از ممیزات جدی نظام استنباطی حضرت امام از دیگران نظامات ، توقف آن بر انسان شناسی برین اسلامی است.
💠یعنی امام متناسب با آن نظام فلسفی و عرفانی خود به انسان شناسی اسلامی رسیده و یک الگوریتم اصولی را متناسب با آن تعبیه کردند. این واقعیت در نوع نگاه این دستگاه به ادله و منابع روایی به خوبی خود را نشان می دهد.
🔹توضیح:
💠در واقع آنچه که در انسان شناسی برین اسلامی به وسیله تبیین مساله #ولایت و #خلافت بیان می شود اقتضاء دارد هر آنچه که دخلی در سعادت و شقاوت بشر دارد، نگاه شریعت به آن در ادله و منابع ذکر شده باشد.
💠در نتیجه این نگاه ، دغدغه توثیق ادله و منابع برای مستنبط به وجود آمده و متناسب با آن اصلا اکتفاء به ادله کتب اربعه نمیشود.
💠به این صورت نظام انسان شناسی دیدگاهی به فقیه داده که متناسب با آن به دنبال ترسیم بابی به نام #توثیق_ادله می باشد این در حالی است که در بسیاری از نظامات اصولی چنین چیزی یافت نمیشود، اما این نظام اصولی حضرت امام است که به خوبی به این مساله بها داده و آن را پررنگ کرده است.
💠مصداق بارز این دغدغه را می توان در شاگردان حضرت امام هم مشاهده کرد.
💠مثلا حضرت آیت الله مومن به عنوان یکی از شاگردان مطرح حضرت امام ، وقتی در صدد تجمیع ادله#ولایت_فقیه می باشند به خطب نهج البلاغه و روایات کتاب تحف العقول استناد کرده و به توثیق این ادله می پردازند.
💠اما در حقیقت آنچه که حضرت امام مطرح کرده اند بسیار فراتر از این بوده تا جایی که جمله سنگین « الاسلام هو الحکومة و الحکام مطلوبات بالعرض» را به دنبال خود دارد.
💠لذا الگوریتم استنباطی که امام تعبیه کرده اند در حقیقت یک دستگاه #جامع_الاضداد است. به نحوی که گاها صرف تعبد به الفاظ روایات را نتیجه داده و اجازه خروج از دائره ظاهر روایت را نمی دهد، این در حالی است که گاهی به راحتی- آن هم در حالی که نظاماتی چون نظام آخوند و مرحوم خوئی اجازه تعدی از ظاهر روایت را نمی دهد- الغاء خصوصیت کرده و هیچ تعبد خاصی به ظاهر ندارد.
💠شاهد این مطلب را می توان در باب صلاه مسافر و مساله شطرنج و وقف از حضرت امام به وضوح مشاهده کرد.
💠 به گونه ای که حضرت امام در باب نماز مسافر تعبد به عناوین منصوص در روایات مانند مکاری و من بیته معه و ملاح و ... کرده در حالی که در ادله شطرنج بدون اینکه کوچترین ادات تعلیل یا حتی اِشعاری به علت حکم باشد الغاء خصوصیت می کنند.
💠 لذا آنچه مقصود است، مدرن بودن مدرسه اصولی امام و متفاوت بودن آن با دیگر نظامات است که این حقیقت به خودی خود می طلبد تا این نظام مستقلا مورد بررسی و کاوش قرار بگیرد.
#پای_درس_استاد #نظام_استنباطی_امام #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔊 صوت بیانات👇👇👇
004-negahibenezameejtahadiemam@almorsalat.mp3
2.06M
📌 دو ویژگی مهم دستگاه استنباطی امام خمینی:
1⃣مبتنی بر انسان شناسی برین اسلامی
2⃣جامع الاضداد: هم ظاهری و هم متجدد
🔰استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت به بیان چرایی اتقان نظام استنباطی امام پرداخته و یکی از مهمترین دلیل این حقیقت را نظام انسان شناسی ایشان می دانند.
💠 استاد تبیین می کنند که نظام اصولی امام بر دیدگاه صحیحی بر منابع و ادله مبتنی است که این دیدگاه مولود انسان شناسی اسلامی امام است.
💠 در نتیجه این دیدگاه است که چنین نظام متقن استنباطی به وجود آمده و توانایی پاسخ گویی به مسائل مستحدثه را از منابع شریعت، دارا است.
❇️ متنکامل بیان استاد را از اینجا دنبال کنید👇👇👇
http://s16.picofile.com/file/8412948718/4.pdf.html
#حضرت_امام #نظام_استنباطی #نگاهی_به_دریا #انسان_شناسی #در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
📽جنگ انسانساز 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔸این جنگ، انسانساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکد
آقا در این بیانات می فرمایند که محیط جنگ و جبهه یک سری ویژگی هایی داشت که سبب تربیت انسان هایی شد و امام آن را #فتحالفتوح نامیدند.
ایشان می فرمایند که آن شرایط شبیه یک ظرفی است که هر کس در آن شرایط قرار بگیرد، به طور قهری از جهات مختلف ساخته می شود.
رهبر انقلاب در سایر بیانات خود، ویژگیهای محیط جبهه و جنگ را نیز تبیین کرده اند و اگر این ویژگی ها در هر زمان و مکان دیگری نیز به وجود آید، آثار تربیتی خود را خواهد گذاشت.
شاهد این مسئله شهدای هسته ای هستند که سالها پس از جنگ، محیطی شبیه به جبهه برای آنها محقق شد و لذا به فیض #شهادت هم نائل شدند.
در سایر محیط هایی هم چون #اقتصاد، و #حوزه_علمیه نیز این شرایط قابل تحقق است.
ویژگیهای #انسانساز جنگ از نظر علم تربیت قابل بررسی است و به نظر می رسد که از نگاه رهبری، باید در جامعه فعلی ما در همه عرصه ها آن شرایط محقق شود تا در پی آن #کارخانه_آدم_سازی بوجود آید. لذا باید آن ویژگیها را شناخت و در سایر عرصه ها شبیه سازی کرد.
جهت پیگیری این مسئله در کلمات رهبری میتوان کلیدواژه #جهاد و #روحیهجهادی و #معجزهانقلاب و #فتحالفتوح را پیگیری کرد. سخنرانی ۹۶/۱۲/۱۹ در این موضوع میتواند محور کار قرار بگیرد.
محسن ابراهیمی ۹۹/۹/۱۰
#یادداشت #تربیت_اسلامی
@almorsalaat
♨️ برنامه هفتگی #گوهر_جاوید
🌀گامی در تبیین نظام اندیشه #اعلام_اربعه
🔰هر هفته #معرفی یک #کتاب از آثار امام، آقا، علامه و شهیدمطهری و یا آثار مرتبط با اندیشه ایشان، توسط اساتید حوزوی
📌پنجشنبه ها ساعت۲۱، پیچ اینستاگرام
instagram.com/almorsalat
🌐رسانه حوزوی المرسلات👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
jame-beine-takalife-ejtemaee-v-rahe-erfani.mp3
2.07M
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟
🔰 استاد علی فرحانی
◽️استاد در این صوت این سوال را مطرح می کنند و توضیح می دهند که حضرت امام و علامه پاسخ آن را بیان کرده اند و آقا و شهیدمطهری هم همین نگاه را معتقدند.
◽️این صوت گفتگویی است در حاشیه سخنرانی استاد در دانشگاه امام صادق با عنوان "حقیقت وحدانی اسلام از نگاه امام خمینی". ۹۷/۱/۱۴
🔹بیانات استاد در جامعه المصطفی درباره عرفان علامه که در صوت اشاره کردن👇
eitaa.com/almorsalaat/2355
@almorsalaat
#اطلاعیه #کارگاه
✅معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ امام کاظم (ع) برگزار می کند:
📌۵مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی
📌۲مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی قواعد و فنون متن خوانی
🌐جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید:
eitaa.com/pemamkazem
eitaa.com/pemamkazem
هدایت شده از آموزش درسگفتار نویسی
📣
🔴 امروز دوشنبه جلسه دوم از کارگاه تقریر نویسی ساعت 19 برگزار می شود.
🔴 دوستان لطفا کمی زودتر وارد اتاق شوند تا در صورت وجود مشکل، برطرف گردد.
🔴عناوین کلی #جلسه_اول:
🔹جایگاه تقریر نویسی
🔹علت بازدهی پایین فعالیت های علمی طلاب
🔹علوم اصالی و علوم آلی و کیفیت روش تحصیلی هر کدام
🔹ضرورت یادگیری آداب صحیح درس خواندن و تقریر نوشتن
🔹معرفی سرفصل های کلی دوره
🔸بیان چهار سنت حاکم بر علوم اسلامی و اسلوب گزاره های آن ها
🔸سنت اول: سیستم مطلب ما، مطلب هل و مطلب لم
🔸سنت دوم: نظام واره گی و انسجام گزاره ها
🔸سنت سوم: حرکت از بدیهی به نظری یا از پیشفرض به فرض
🔸سنت چهارم: رعایت منطق تبویبی در علوم اسلامی
🔴 شرکت کنندگان محترم لطفا خلاصه های یا نوشته های خود از جلسات دوره را برای ادمین بفرستید تا در کانال منتشر شود.
@taghrir_online
#جهاد_علمی #یادداشت
⭕️چرا مثل مطهری ها دیگر نیش قلم متفکرین اسلامی، گُرده استکبار را نمی گزد!؟
🔰حجت الاسلام علی امیری
◽️همه عقلاء عالم در میدان مبارزه و در رویارویی با دشمنان، اول سراغ مهمترین و خطرناک ترین دشمن می روند و سعی می کنند بهترین داشته های آن دشمن را از میان بردارند
◽️استکبار جهانی در مواجهه با پدیده انقلاب اسلامی
یک روزی مهم ترین داشته های انقلاب را به حق، روحانیون برجسته و متفکری مثل مطهری ها و بهشتی ها و ... می دانست. چون در صحنه مبارزه این بزرگواران به معنای واقعی کلمه بنیان های دشمن را به چالش می کشیدند
و در وسط میدان انقلاب بارهای بزرگی به دوش داشتند. دشمن هم راهی بجز حذف فیزیکی این مبارزان خستگی ناپذیر و پولادین را نداشت.
❗️اما امروز بعد از استقرار کامل نظام اسلامی و نیازمندی بسیار حیاتی حکومت اسلامی به حوزه علمیه و روحانیت، جهت پیشبرد انقلاب و حل مسائل خود و همچنین فراهم شدن زمینه های بسیار حساس و کلان برای ایفای نقش روحانیت در پیش برد تمدن اسلامی، دشمن هیچ یک از روحانیون را حذف فیزیکی نمی کند؛ در عوض سراغ چهره های هسته ای و امنیتی می رود.
❓چرا باید حوزه علمیه آنقدر از افق انقلاب و تحولات انقلابی عقب بماند که در این جنگ تمام عیار در لیست هزینه سازان دشمن، رتبهی اولِ خود را کاملا واگذار کند؟
❓چرا روزی نیش قلم مطهری ها برای دشمنان از هر کلاهک، موشک و تکنولوژی ای برنده تر و کشنده تر بود. اما امروز خبری از این قلم ها نیست!!؟
✅اساسی ترین انتقام از دنیای کفر و استکبار تحول همه جانبه حوزه علمیه و بازگرداندن این قلب تپنده و مغز پیش برنده به جایگاه پیشقراولی خود است. این نهاد معنا بخش نه تنها باید به افق انقلابِ در حال جهانی شدن برسد، بلکه باید فرسخ ها جلوتر از زمان خود حرکت کند تا بتواند تحولات را به نفع تحقق تمدن نوین اسلامی مدیریت کند ...
#شهید_دانشمند_فخریزاده #حوزه_علمیه #تحول_در_حوزه #اندیشه_مطهر #شهادت
@almorsalaat
المرسلات
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت
💢سلوک عرفانی در دفاع مقدس
🔰مقام معظم رهبری ۸۳/۷/۱۳
🔅پیرمردهای ما؛ اساتید سلوک و عرفان، سی، چهل یا پنجاه سال زحمت کشیدند، ریاضت کشیدند، عبادت کردند، تا در آخر عمرشان آن #حالت_فنا در آنها بهوجود آمد و وجهالله را رؤیت کردند؛ توانستند #لقاءالله را کسب کنند.
🔅یکی از عرفای معروف سلاک که از علمای بزرگی بود که من زیارتش کرده بودم، در این چند سال آخر زندگیاش تنها در نجف زندگی میکرد؛ آقازادهاش که در تهران بود، به من گفت که ایشان از نجف به من نوشته که آن چیزی که سالهای متمادی در انتظارش بودم، همین روزها خدا نصیبم کرد و آن را به دست آوردم. او بعد از چهل، پنجاه سال ریاضت، گناه نکردن، عبادت کردن، مستحبات را انجام دادن، روزه گرفتن، سختیها را تحمل کردن، گرسنگی و فقر نجف را به جان خریدن، از عناوین و القاب و ریاستها کناره گرفتن و به اینها چشم ندوختن، زندگی را زاهدانه گذراندن و با توجه دایم به خدا، این حالت برایش پیدا شده؛
🔅اما من میدیدم که یک جوان هجده، نوزده یا بیست ساله که نه ریاضت آنچنانی کشیده و نه پنجاه سال عمرش را صرف این کار کرده و نه استاد دیده، و فقط یک کار کرده؛ از جانش گذشته، خدای متعال این موهبت معنوی را در ظرف و در کیسهی او گذاشته و این جوان نورانی طوری حرف میزند که آخوند «ملا حسینقلی همدانی» حرف میزده؛ مرحوم «حاج میرزاعلی آقای قاضی» حرف میزده؛ مرحوم «آقا میرزا جواد ملکی» حرف میزده. حرف این جوان، بوی حرفهای آنها را میدهد؛ در حالیکه شاید این جوان اسم آنها را هم نشنیده است.
#دفاع_مقدس #عرفان
#کلام_ولی #قله_های_تهذیب
@almorsalaat
المرسلات
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت
❇️از آن زمان آخوند ملاحسینقلی تا امروز علم فقه و علم عرفان چون شير و شكر به هم آميخته شده.
🔅آخوند مولى حسنيقلى شاگرد شيخ در فقه و شاگرد آقا سيّد على در عرفان بود. و از آن زمان تا امروز علم فقه و علم عرفان چون شير و شكر به هم آميخته شده و هر يك از شاگردان اين رشته همچون آخوند مولى حسينقلى و آقا حاج سيّد احمد كربلائى طهرانى و حاج ميرزا على آقاى قاضى، و آقاى حاج سيّد محمّد حسين علّامه طباطبائى هر يك از فقهاء عاليقدر اسلام و از عرفاء منيع المرتبه بوده اند. جزاهم الله عنّا و عن الإسلام احسن الجزاء.
📚 علامه طهرانی، توحید علمی و عینی ص۱۳
#عرفان #فقه
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
شهید مطهری الگوی عالم تمدن ساز.mp3
3.11M
♨️شهید مطهری الگوی عالم تمدن ساز
🔰استاد امین اسدپور
💠 استاد اسدپور در جلسه اول از مجموعه جلسات تدریس کتاب #بینش_مطهر در موسسه بینش مطهر، به بیان عظمت فکری شهید پرداخته و بیان می کنند:
💠 تفاوت اساسی شهید مطهری با دیگر متفکرین اسلامی در پایگاه مستحکم فکری و اندیشه ایشان است.
💠 شهید مطهری سال های متمادی در #فلسفه و #عرفان شاگرد شخصی چون امام بوده و بعد هم در کسوت شاگردی #علامه_طباطبایی در آمده و از این منابع کم نظیر ارتزاق کرده اند.
💠 البته ابعاد فکری شهید مطهری به همین مقدار خلاصه نشده بلکه ایشان مدت ها در حوزه فقه و اصول، از نزدیک شاگردی #آیت_الله_بروجردی را کرده و بسیار از ایشان استفاده کرده اند.
💠 نهایتا استاد شهید با استفاده از این منابع علمی و اساتید حاذق، صاحب اندیشه ای راقی و مستحکم شده اند که این اندیشه مایه تفاوت و تمایز اساسی ایشان محسوب میشود.
#اندیشه_مطهر
@bineshemotahar_qom
@almorsalaat
#یادداشت
📌آیا می توان به اَبَر مسائل دوران مدرن به روش استفتایی پاسخ داد؟
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
@smhashemi128
🔸 یکی از ارکان فهم موضوعات جدید و مواجهه اندیشه اسلامی با آنها، فهم کامل و با تمام اجزاء آن موضوع به همراه پیشینه ی اندیشه ای و تاریخی آن است.
به همین دلیل پاسخ به برخی مسائل جدید به صورت استفتایی و جزیی مشکلی را حل نمی کند. خصوصا اگر این موضوعات، #ابر_اندیشه های شکل گرفته در یک بستر تاریخی خاص باشند.
🔸شهید مطهری در حدود ۵۰سال پیش به این موضوع بسیار مهم توجه داشته است و همین معنا را در مورد #سرمایه_داری بیان می کند. ایشان معتقد است اساسا این طور نیست که به راحتی سرمایه داری یا سوسیالیسم اقتصادی و ابعاد این دو را ذیل یکی از کتابهای فقهی خودمان مندرج کنیم و با خیال راحت نظر اسلام را درباره آن بیان نماییم. بر این اساس بیان سریع حکم بدون موضوع شناسی دقیق راه به جایی نمی برد و نمی توان آن را به اسلام نسبت داد. بلکه باید این موضوع را با تمام پیچیدگی ها و جزییاتش فهم کنیم و بعد از آن نسبت اسلام با این اندیشه را محقق کنیم.
📌ایشان در کتاب «نظری به نظام اقتصادی اسلام» به خوبی به این نکته بسیار مهم می پردازد. این بیان شهید در این کتاب از بهترین بخش های کل آثار ایشان است و به نظر می رسد خود ایشان در تمام مواجهه ها با اندیشه های مدرن چنین مسیری را در پیش گرفته است.
🔅متن شهید:
▫️در باب سرمايه دارى و سوسياليسم از لحاظ انطباق و عدم انطباق آنها با اسلام اين مطلب به ترتيب ذيل بايد بحث شود:
▫️سرمايه دارى در دنياى امروز يك پديده نو و بى سابقه اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود.
▫️فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحثهايى كرده و مى كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. ولى حقيقت مطلب اينطور نيست؛
▫️سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى سابقه اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنان كه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد.
▫️اين موضوع از لحاظ اصول علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مى شود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معامله اى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مى خورد و مى برد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايه دار با انصاف است يا بى انصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايه دار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است.
📚مجموعه آثار ج ۲۰ ص۴۸۰
#علوم_انسانی_اسلامی
#اندیشه_مطهر
@ofoqemobin
@almosalaat
vaje-shenasi-kalame-emam-dar-manabee-naghli.mp3
2.96M
🔉 #معارف
🔘واژه شناسی لفظ #امام در منابع نقلی
🔰استاد علی فرحانی
📌 توضیحات مختصر پیرامون مسئله امامت و شئون آن در قرآن
☑️در تفصیل این مطلب به صوت زیر مراجعه کنید👇👇
eitaa.com/almorsalaat/1133
#پای_درس_استاد #قرآن #تفسیر
@almorsalaat
♨️ #هم_اندیشی مجازی طلبگی
💠 هم اندیشی پیرامون مسائل علمی، صنفی و اجتماعی #حوزه و #روحانیت
📌جمعه ها، ساعت ۱۹ تا ۲۲، گروه ایتایی المرسلات
🌐لینک عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
#ازدواج
🙏من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند.
@almorsalaat 👇👇
المرسلات
#ازدواج 🙏من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند. @almorsalaat 👇👇
#ازدواج
🙏من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۴/۰۴/۲۰
⚡️به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛ من خواهش میکنم و تقاضا میکنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند؛ هیچ سختگیری لازم نیست. بله، یک مشکلات طبیعی وجود دارد -مسئلهی مسکن، مسئلهی شغل و از این مسائل- لکن «اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه»؛ خب، این قرآن است. ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند.
⚡️البتّه یکی از مسائل مهم این است که رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسّفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند -سابقها همیشه معمول بود، حالا هم با کثرت نسل جوان در جامعهی ما، باید این رواج داشته باشد- پسرهایی را میشناسند، به خانوادهی دختر معرّفی میکنند؛ دخترهایی را میشناسند، به خانوادهی پسر معرّفی میکنند؛ تسهیل میکنند و آمادهسازی میکنند ازدواج را؛ این کارها را بکنند. هرچه که ما بتوانیم در جامعه مسئلهی مشکل جنسی جوانها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعهی ما است؛ به نفع دنیا و آخرت کشور ما است؛ بعد هم برای مسئلهی نسل که من رویش خیلی تکیه دارم [مهم است]. ... گزارشهایی به من میرسد که بعضی جاها همچنان در بر پاشنهی قبل میگردد.
📌این پست رو به مناسبت ازدواج یکی از بهترین رفقایمان گذاشتم. که الحمدلله به لطف الهی مزدوج شدند. ضمن #تبریک به ایشان، دعا میکنیم که انشالله در ظل عنایات حضرت حجت، زندگی سعادتمندی داشته باشند.
@almorsalaat
♨️ ویژگی های اهل آخرت
🌐یا احمد! احب الآخره و اهلها ....
📚سرالاسراء ج2
#اخلاق_و_عرفان #روایت
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 طبق اعلام صفحه رسمی حضرت آیت الله #مصباح_یزدی متاسفانه ایشان حال مناسبی ندارند.
🔰 ان شاء الله همه برای سلامتی این عالم کم نظیر دوران ما که تمام وجودش اخلاص محض است دعا کنیم.
🔆اللهم اشف کل مریض بحق مولانا امیرالمومنین علیه السلام
@ofoqemobin
هدایت شده از آموزش درسگفتار نویسی
🔆 گلچینی از بهترین مطالب درباره تقریر نویسی و تحصیل مطلوب
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ صوت روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی
🔰استاد علی فرحانی
🌐 https://eitaa.com/almorsalaat/472
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ یادداشت: تقریر نویسی، روش و ثمرات
🔰حجت الاسلام عباس افروزی
🌐 https://eitaa.com/almorsalaat/1475
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ یادداشت: چرا و چگونه تقریر بنویسیم؟
🔰حجت الاسلام هاشمی
🌐 https://eitaa.com/almorsalaat/1529
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ صوت: فلسفه تقریر نویسی چیست؟
🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🌐 https://eitaa.com/almorsalaat/1604
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ صوت مشاوره مجازی: چند نکته در مورد تقریر نویسی
🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🌐 https://eitaa.com/almorsalaat/1946
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ یادداشت مشاوره مجازی: فهم هر علمی متفرع بر فهم پیوندهای موجود بین گزاره های آن علم است.
🔰حجت الاسلام عباس افروزی
🌐 https://eitaa.com/almorsalaat/2132
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ شروع از مبدء بدیهی در تمام علوم _ سبک پر ارزش علامۀ طباطبایی
(اشاره به یکی از سنت های حاکم بر علوم اسلامی)
🔰حجت الاسلام عباس افروزی
🌐 https://eitaa.com/almorsalaat/2253
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️ صوت: مراحل اوج گرفتن در مباحث علمی؛ مباحثه، تقریرنویسی، تفکر
🔰 استاد علی فرحانی
🌐 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/025-raveshetafakorvoajgereftandarmasaeleelmi@almorsalat.mp3
🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻
⚜️ پیشنهاد ویژه گوش دادن به مجموعه صوت های #طلبه_موفق استاد علی فرحانی است👇
🌐 http://eitaa.com/palmorsalaat/13
🔝🔝🔝🔝🔝
@taghrir_online
🇮🇷 جمهوری اسلامی ایران و فقه معاصر
🔹عنصر زمان و تحولات انسان در طول تاریخ با چه فرایندی در ساختارهای فقهی اثر می بخشد؟
☘️سید مجتبی امین جواهری
♦️یادداشت منتشر شده در ماهنامه فرهنگی-سیاسی #حیات آبان99 - بسیج دانشگاه امام صادق(ع)
♦️لینک مطالعه یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/12/02/feghh_e_moaser/
📌روز قانون اساسی
#تمدن_اسلامی #فقه_معاصر
@sm_javaheri
@almorsalaat
#نظام_اسلامی #یادداشت
🌐باید برای هندسه داخلی نظام اسلامی فکر بیشتری کرد.
🔰محسن ابراهیمی
🔸شب گذشته در حال مطالعه کتاب "شیعه" که حاصل مذاکرات علامه طباطبایی و هانری کربن است، بودم. در ضمن مباحث ابتدایی این کتاب که پیرامون انحراف حکومت اسلامی از بعد از رحلت پیامبر بود، ناخودآگاه، این مطلب به ذهنم رسید که یکی از برکات انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی این بود که همه، حتی کسانی که در دوران انقلاب با تشکیل حکومت مخالف بودند، فهمیدند که بدون داشتن حکومت، اسلام نمی تواند اقامه شود.
🔸امروز دیگر همه، اثر رسانه، تبلیغات، صدا و سیما، دولت، مسئولین حکومت، اقتصاد جامعه، قوای نظامی و انتظامی، قوه قضائیه، مجلس و ... را در سبک زندگی مردم به خوبی درک می کنند. و می فهمند که همه اینها از شئون حکومت است و برای هر کدام دو فرض وجود دارد: اسلامی یا غیر اسلامی.
🔸هر کس که ضرورت حکومت را درک کند، اولین سوالی که به ذهنش می آید این است که مدل حکومت چیست؟
🔸حضرت امام که پیشاپیش همه، بداهت لزوم حکومت داری برای اقامه اسلام را فهمیده بود و علما و عملا برای آن قیام کرده بود، نظریه #ولایت_فقیه را بر اساس ادله عقلی و نقلی، برای چارچوب حکومت اسلامی ارائه کرد.
🔸نظریه #ولایت_فقیه، ساختار کلان حکومت را تبیین می کند اما درباره ساختار داخلی حکومت چکار باید کرد؟ آیا اسلام در این زمینه هم به تفصیل نظر دارد یا اینکه باید آن را به شکلی عقلایی و بر اساس شرایط زمان و مکان طراحی کرد.
🔸اما در هر صورت مدل فعلی حکومت اسلامی ایران، قابل بازنگری و ارتقا و اصلاح است و برخی از شئون آن قابل بازنگری و اصلاح است. مراکز متعدد قانونگذاری، نحوه انتخابات، مدل قوه مجریه و ...
🔸رهبر انقلاب این مسئله را در سال ۹۰ در دیدار دانشجویان کرمانشاه، بیان کردند اما متاسفانه مانند خیلی دیگر از بیانات ارزشمند ایشان، دچار حجاب شرایط و تطبیق بر مصادیق و ... شد، و مورد توجه جدی قرار نگرفت.
📌ایشان در آن سخنرانی در ضمن بحث پیری و جوانی نظام اسلامی بیان داشتند که آرمان ها چون فطری است، همیشه نو میماند اما: "دولت اسلامی، یعنی سازوکارها و نهادسازیهای لازم برای ایجاد آن جامعهی اسلامی؛ اینها ممکن است کهنه شود. ممکن است اقتضائات در دنیا جوری بشود که این سازوکار، این هندسهی نظام، کامل نباشد، مطلوب نباشد، لازم باشد عوض شود؛ هیچ اشکال ندارد. نظام اسلامی این ظرفیت را دارد. ... سازوکارها، چینش این نهادهائی که میخواهد ما را به آن آرمانها برساند، قابل نو شدن است. نو شدن به معنای این است که اقتضائات بیرونی و واقعیتها گاهی یک چیزی را اقتضاء میکند، یک روز چیز دیگری را اقتضاء میکند؛ یک نمونهی عملىِ عینی اش همین سیاستهای اصل ۴۴ در باب اقتصاد است. ... اگر شرائط جوری شد که این تنظیم و این ترتیب به شکوفائی و پیشرفت اقتصاد کمک نمیکند، میتواند تغییر پیدا کند؛ و تغییر پیدا کرد. این، همان جابهجا کردن خطوط هندسی نظام است. ... امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ ... اگر یک روزی ... احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است ... هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی میتواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمیکند. ... البته ... همین نگاهِ دوباره و نوسازی و بازسازی هم بایستی ناظر به اصول باشد؛ برگرفته و برخاستهی از اصول اسلامی باشد. ... نظاماتی که ما را به اینها [آرمانها] میرساند، احیاناً قابل تغییر است؛ بستگی به این دارد که اقتضائات زمانه چگونه باشد."
🔸حتما متن کامل سخنرانی ایشان را بخوانید. این نکته خیلی مهم است که نهاد ها و نظامات درون دولت اسلامی با توجه به تغییر شرایط، قابل تغییر هستند. لذا همیشه باید اندیشید و برای یافتن بهترین مدل تلاش کرد.
📌به مناسبت روز قانون اساسی
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
🌐محدوده دین در تعیین تعینات جامعه و زندگی
📌روز قانون اساسی
🔉 @almorsalaat 👇👇
mahdode-din-dar-taeene-taayonate-zendegi.mp3
4.68M
🔉🔉 #بشنوید
🌐محدوده دین در تعیین تعینات جامعه و زندگی
🔰استاد علی فرحانی
⚡️یکی از سوالاتی که در مورد احکام دین وجود دارد، این است که این احکام چه مقدار تعین بخش شکل جامعه و زندگی است. به عنوان مثال در مورد شکل حکومت، آیا دین فقط به ارائه کلیت مسئله ولایت فقیه می پردازد و یا شکل حکومت را از پارلمانی، ریاست جمهوری، جمهوری و ... را نیز بیان می کند.
⚡️استاد در این صوت، پاسخ این سوال را بررسی میکنند و ارتباط آن را با مسئله خاتمیت دین و نقش تجربه و عقل در تعیین تشخصات جامعه بیان می کنند.
📌درس ولایت فقیه مکاسب، یکشنبه ۹۸/۱۱/۲۷
✅بعد از این صوت، این متون را حتما بخوانید👇
eitaa.com/almorsalaat/129
eitaa.com/almorsalaat/131
eitaa.com/almorsalaat/132
#فقه #اصول
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat