فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀هر کسی که واقعا به در خانه خدا برود، امکان ندارد که دست رد به سینه او بزنند/ اگر گناه کردید، ناامید نشوید.
🎙آیت الله ناصری
#شب_قدر #اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📌 شکست آمریکا در طبس
🎯رئیس جمهور آمریکا برای نجات این گروگانها [لانه جاسوسی] دست به حملهی نظامیِ پنهانی و شبانه به ایران زد. جاسوسانشان را در اینجا بسیج کردند، مقدمات فراوانی فراهم کردند، آدم دیدند، جا دیدند، با هلیکوپتر و هواپیما حمله کردند، آمدند که طبس پیاده شوند و از آنجا بیایند و به خیال خودشان گروگانها را خلاص کنند و ببرند؛ که آن ماجرای معروف طبس اتفاق افتاد، خدای متعال آبروی اینها را برد، هواپیماها و هلیکوپترهاشان آتش گرفت و مجبور شدند از همانطبس برگردند و بروند.
🗓۱۳۸۹/۰۸/۱۲
🔰سالروز شکست آمریکا در تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران و حمله به طبس
۵ اردیبهشتماه سال ۱۳۵۹ (ه ش)
🌐@qom_khamenei_ir
♦️ معرفی رساله فارسی معراج نامه بوعلی و اشاره به جایگاه معنوی امیرالمومنین(ع)
🔰سید مجتبی جواهری
🔅🔅🔅🔅
🔹ابْن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق) میراث گسترده و عمیقی از خود به یادگار گذاشت که بزرگان عرصه علم و حکمت به فهم و تفسیر آن ها افتخار کرده اند.
🔹در این چند خط قصد دارم ابتدا یکی از رساله های #فارسی ایشان را معرفی کرده سپس به بهانه یک اشاره ظریف و لطیف این رساله را با یکدیگر مرور کنیم.
🔹 #بوعلی رساله ای در کیفیت #معراج پیغمبر اکرم (ص) به زبان فارسی به رشته تحریر درآورده که مشهور به «معراج نامه» است. او در این رساله با استناد به روایت: «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم» به دنبال تفسیری عقلانی و روحانی از معراج نبی (ص) است. از این رو بسیاری از تعابیر حدیث معراج را به مضامین روحانی و عقلانی تفسیر می کند. او معتقد است حقیقتی که پیغمبر (ص) از آن سخن می گویند امری معنوی و معقول است ولی بازگو کردن آن برای مخاطبین تنها با تجسم در عالم محسوسات ممکن بود چرا که خرد عامه مردم از محسوسات تبعیت می کند:
🔸« پس آنچه نبى دريابد از روح القدس #معقول_محض باشد و آنچه بگويد #محسوس باشد بتربيت و وهم آراسته چنانكه گفت «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم»و معقول مجرد بعقل مجرد ادراك توان كردن و آن دريافتن بود نه گفتن پس شرط انبيا آنست كه هر معقول كه دريابند در محسوس تعبيه كنند و در قول آرند تا امت متابعت آن محسوس كنند و برخوردارى ايشان هم معقول باشد ليكن براى امت نيز محسوس و مجسم كنند و بر وعد و اميدها بيفزايند و گمانهاى نيكو زياده كنند تا شرط! بكمال رسد و تا قاعده و ناموس #شرع و اساس عبوديت منحل و مختل نشود و آنچه مراد نبى است پنهان نماند...»
🔹او سعادت حقیقی انسان را ثمره تربیت عقلی دانسته و شرف و کمال عقل را گذر از محسوسات می خواند:
🔸«... هر علمى كه بنفس رسد و هر سعادت كه از نفس پديد آيد همه ثمره تربيت عقلست و عقل براى آنست تا بواسطه او سعادت علم را بنفس ميرساند و نفس براى آنكه تا بمدد آن معقولات را از ميان محسوسات جدا كند و بعقل رساند كه عقل را با محسوسات كارى نيست زيرا هر چه محسوس است در مرتبه شرف و كمال نيست بلكه كمال و شرف و بزرگى معقول راست و عقل هميشه روى بر بالا دارد بزير ننگرد و از شريف بخسيس نيايد اما مددى داده است نفس را از خود كه مصلحت عالم زيرين و محسوسات را او تربيت ميكند و او را عقل مكتسب مىخوانند پس شرف آدمى بدو چيز است:بنفس ناطقه و بعقل و اين هر دو نه از عالم اجسامند بلكه از عالم علويند و متصرف بدنند نه ساكن بدن كه قوتهاى مجرد بسيط را حيز و مكان نخواهد بود و ليكن اثر ايشان بدن را بنظام ميدارد ...»
🔹فارغ از این که چه برهانی بر این مطلب داشته و مبانی آن چیست، توجه شما خواننده محترم را به این نکته جلب می کنم که او در نهایت، سفر پیغمبر اکرم(ص) در معراج را امری غیرجسمانی دانسته و آن را گذر از محسوسات و #سلوک در معقولات می خواند و این نظریه را به حقیقت #قرآن نیز سرایت می دهد:
🔸« ببايد دانست كه اثبات قول در آن جانب محال بود پس كلام ايزدى كشف معنى است كه روح القدس كند بوسيلت #عقل_كل بر روح نبى پس آنچه نطق نبى است همه عين كلام گردد و حكم او بخود باطل شود نام قدسى بر وى افتد نطق او قرآن بود آنچه گويد نه از سر حقيقت خود گويد بلكه باجازت امر گويد چنانكه گفت اَلرَّحْمٰنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ و چون آن كشف نطق را مستغرق خود گرداند حقايق معانى مجمل نبى گردد ليكن امت را بر آن اطلاع نتواند بود كه حواس بند ايشان باشد و از براى مصلحت خلق نبى را اجازت دهند تا خيال و وهم را در كار آرد و بدان فيض را در عمل آرد و آن قوت را در فعل كشد و آنچه ادراك بود بوهم سپارد تا مجسم كند و بنمايد و معجزه بود و آنچه نطق بود بخيال سپارد و تا ذكر در وى تصرف كند در قول آرد كتاب شود بحكم آنكه بمدد ايزدى باشد #مضاف كنند و گويند كتاب اللّه همچنانكه بيت اللّه و عبد اللّه و رسول اللّه...»
🔹نکته بسیار مهم اشاره لطیف ایشان به تجلی آن حقیقت معقول در پایان رساله است. او ابتدا به زبان آکنده به #رموز عقلانی پیغمبر(ص) تصریح کرده و می فرماید:
🔸« و چون بعاقلى رسد بعقل خود ادراك كند و داند كه گفتههاى نبى همه رمز باشد بمعقول آكنده و چون بغافلى رسد بظاهر گفته نگرد و دل بر مجسمات محسوس حريص و خوش گرداند»
🔹سپس در انتها پس از ذکر آیه 25 سوره لقمان « اَلْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لايَعْلَمُونَ»، مخاطب حقیقی پیغمبر اکرم (ص) در این بیان را امیرالمومنین علی (ع) می خواند و می فرماید:
🔸« و براى اين بود كه شريفترين انسان و عزيز ترين انبيا و خاتم رسولان صلى الله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و #خزينه_عقل امير المؤمنين عليه السلام كه «يا على: اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز ما چون بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه #معقول در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقتگيرى لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت لو كشف الغطا ما ازددت يقينا هيچ دوست آدمى را زيادت از درك معقول نيست بهشتى كه بحقيقت آراسته باشد بانواع نعم و زنجبيل و سلسبيل ادراك معقول است دوزخ با عقاب و اغلال متابعت اشغال جسمانى است كه مردم در جحيم هوى افتد و دربند خيال بماند و بند خيال و رنج و هم آزادى بعلم زودتر برخيزد كه بعمل زيرا كه عمل حركتپذير است و حركتپذير را انجام جزء بمحسوس نيست اما علم قوت #روح است و آن جز بمعقول نرود چنانكه رسول صلى الله عليه و آله گفت قليل العلم خير من كثير العمل و نيز فرموده نية المؤمن خير من عمله و امير جهانيان #على گفت كه قدر آدمى و شرف مردمى جز در دانش نيست و چون اين مقامات در پيش افتاد درازتر نكشيم تا از مقصود باز نمانيم .
🔸مقصود از اين كتاب آن بود كه شرح دهم معراج نبى را بر موجب عقل چنانكه رفته است و بوده تا عاقلان دانند كه مقصود او از آن سير حسى نبوده است بلكه آن معقول بوده است كه مرموز بزبان محسوس بگفته است تا هر دو صنف مردم از آن محروم نمانند و اين جز بتائيد ربانى و مدد و روشنائى نور الانوار نبوده است كه خاطر مدد گيرد و آينۀ عقل روشن نمايد تا شرح اين كلمات داده شود بر طريق اختصار و رمز معراج گشاده گردد بر سبيل اسرار و اعتماد بر توفيق ايزد است عز و علا»
#یادداشت
#معارف
#اهل_بیت
@almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️مرو ای گدایمسکین تو در سرایمولا
▫️کهعلی همیشه میزد در خانهگدا را
🎙آیت الله جوادی آملی
#اهل_بیت #امیرالمومنین
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💬#پیام_شما
🔹پیشنهادی درباره دوره های کوتاه مدت مجازی که تشکیل میشه دارم. پیشنهاد بنده درباره کتاب الموجز و کتاب اصول فقه مرحوم مظفر است. به این نحو که دوره یا دوره هایی تشکیل بشه که مکتب اصولی حاکم بر هر یک از این دو کتاب با ارایه مستندات و شواهد و به صورت یک نظام اصولی منسجم ارایه بشه بدون این که بخواهیم وارد ریز به ریز مسایل آنها بشیم. این پیشنهاد بنده درباره این دوره های کوتاه مدت است.
📌باتشکر از شما. انشالله سعی داریم که به زودی این پیشنهاد را عملی کنیم.
🙏شما نیز پیشنهاداتتان را با ما درمیان بگذارید👇👇👇
📞eitaa.com/admin_doreh
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
رابطه نفس با علم و عمل.mp3
10.24M
🔊#نفس_شناسی| علم و عمل سازنده نفس اند. نفس قائم به علم و عمل است.
🎙استاد علی فرحانی
📚بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد #فلسفه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است
📌تخصّصگرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص.
🔹یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی.
🔹بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
📚 رهبر معظم انقلاب 98/02/18
#فقه
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
#حوزه_و_انقلاب
@almorsalaat
💢 چرا کسی که «از #ذکر خدا اعراض کند» دچار «معیشت ضنک» می شود؟
🔰 پاسخ از علامه طباطبایی در #المیزان ذیل تفسیر آیه ۱۲۴ سوره طه
💠أن من نسي ربه و انقطع عن ذكره لم يبق له إلا أن يتعلق بالدنيا و يجعلها مطلوبه الوحيد الذي يسعى له و يهتم بإصلاح معيشته و التوسع فيها و التمتع منها، و المعيشة التي أوتيها لا تسعه سواء كانت قليلة أو كثيرة لأنه كلما حصل منها و اقتناها لم يرض نفسه بها و انتزعت إلى تحصيل ما هو أزيد و أوسع من غير أن يقف منها على حد فهو دائما في ضيق صدر و حنق مما وجد متعلق القلب بما وراءه مع ما يهجم عليه من الهم و الغم و الحزن و القلق و الاضطراب و الخوف بنزول النوازل و عروض العوارض من موت و مرض و عاهة و حسد حاسد و كيد كائد و خيبة سعي و فراق حبيب.
💠و لو أنه عرف مقام ربه ذاكرا غير ناس أيقن أن له حياة عند ربه لا يخالطها موت و ملكا لا يعتريه زوال و عزة لا يشوبها ذلة و فرحا و سرورا و رفعة و كرامة لا تقدر بقدر و لا تنتهي إلى أمد و أن الدنيا دار مجاز و ما حياتها في الآخرة إلا متاع فلو عرف ذلك قنعت نفسه بما قدر له من الدنيا و وسعه ما أوتيه من المعيشة من غير ضيق و ضنك.
#معارف #تفسیر #در_محضر_علامه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| نقش نگار، مروری بر زندگانی امیرالمومنین (ع)
✍رهبر معظم انقلاب
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/172
#اهل_بیت
#کتابخانه_مجازی_المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مکتب امام
🔴#یازدهمین جلسه از سلسله جلسات #طرح_کلی_زندگی در قرآن
📣امروز، ساعت ۱۷:۳۰
🎙استاد: حجت الاسلام محسن ابراهیمی
👈موضوع: تمدن توحیدی، اهداف، راهبردها، راهکارها
📲#پخش_زنده جلسه👇👇
🅾️اسکایروم: b2n.ir/g37614
🅾️ایتا: b2n.ir/b56076
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
✅توبه قوم حضرت یونس (ع)
🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
📌ملاحظه حال توبه قوم حضرت يونس- على نبيّنا و آله و عليه الصّلاة و السّلام- را بكن كه آن حكيم تربيت شده خانواده نبوّت جناب روبيل چه حال براى آنها ياد داد كه خودشان را به آن حال انداختند و بلاى نازل را برگرداندند و حال آنكه ديده نشده بود بعد از نزول بلا، توجّه ثمرى بدهد.
📌ولى روبيل عليه السّلام به آنها ياد داد كه بچه ها را از مادران جدا ساختند و برّه ها را از ميشها جدا كرده، عجلها را از ماده گاوها گرفتند، مادرها را بالاى كوه بردند و بچه هاشان را در ته درّه انداختند، مردها پلاس پوشيدند روى خاك افتاده، خاك بر سر ريختند.
📌[امّا] حيوانات، مادرها به جهت سخالشان و به جهت علف، صدا مىكردند؛ بچه هاى حيوانات گرسنه به جهت «شير» صدا مى كردند، اطفال خودشان به جهت شير و به جهت [جدايى از] مادرها، گريه مى كردند؛ خودشان از ترس عذاب و شدّت هولى كه از اصفرار شمس و هبوب بادهاى عذاب و سياهى رنگشان، مى ديدند ناله هاى جانسوز رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ و نداى «يا ارحم الرّاحمينا» به اوج فلك رسانيده
📌خلاصه محشرى به پا كردند تا آنكه دعوت و نفرين پيغمبرشان را بعد از نزول عذاب، برگرداندند! درياى رحمت ارحم الرّاحمين به جوش آمده، حضرت اسرافيل عليه السّلام را امر رسيد كه قوم يونس را بخشيدم، ايشان را درياب، بلا را از ايشان ردّ كن و به كوهها بزن!
✅بارى؛ اى برادر! عادة اللّه، بين بندگانش يك منوال است.
✅من و تو هنوز وقت داريم بلا ظاهرا نازل نشده، مى توانيم كه از درياى رحمت ارحم الرّاحمين حظّى ببريم و اين آتشهاى افروخته را خاموش نماييم.
📚لقاءالله ص97
#توبه #ذی_القعده #میرزاجوادآقا
@almorsalaat
هدایت شده از مکتب امام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#یازدهمین جلسه از سلسله جلسات #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🎙استاد: حجت الاسلام محسن ابراهیمی
👈موضوع: تمدن توحیدی، اهداف، راهبردها، راهکارها
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از مکتب امام
011-تمدن توحیدی، اهداف و راهکارها- ابراهیمی- 2.7.mp3
23.4M
🔴#یازدهمین جلسه از سلسله جلسات #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🎙استاد: حجت الاسلام محسن ابراهیمی
👈موضوع: تمدن توحیدی، اهداف، راهبردها، راهکارها
📣برگزاری در 2/7 ساعت ۱۷:۳۰
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
💢 منقول است که #علامه_طباطبایی در آخرین روزهای عمر شریفشان شعر زیر را زمزمه می کردند و میگریستند:
🍁کاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پيش
🍁کى روى؟ ره ز که پرسى؟ چه کنى؟ چون باشى؟
#در_محضر_علامه #شعر
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
استخلاف جمعی.mp3
7.43M
🔊#تفسیر| تبیین قرآن از استخلاف جمعی در بیان علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
📚سخنرانی. هیئت موسسه فتوت. بهمن ۱۴۰۰
#پای_درس_استاد #تفسیر
#در_محضر_علامه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔴#منطق| برهان شفا
🔰استاد علی فرحانی
🌀محدوده: از ابتدای کتاب تا فصل دوم از مقاله دوم
💠تعداد جلسات: ۲۸
📌برگزار شده در موسسه اسراء سال تحصیلی ۹۹
🔊دانلود صوت جلسات👇
soda96.ir/borhan-shefa/
📜دانلود متن پیاده شده👇
soda96.ir/matn-borhan-shefa/
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛
👈تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند.
🔹 بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیتالله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
@almorsalaat
💢 مطالبه اسلام از مسلمین، تحقّق #کامل دین اسلام است. #دین_حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقلها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۳/۱۲/۲۱
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔸آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده میکنیم و درمییابیم، این است که مطالبه اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی بهنحو #کامل است؛ مطالبه اسلام، تحقّق #کامل دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. #دین_حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقلها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛
🔸ما در معارف خودمان چیزی بهعنوان #دین_حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه قسطیم و اقامه قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه قسط در جامعه، یک قلم مهم است. لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول میکند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامه قسط و همه همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامه قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام - مثلاً - مورد بیتوجّهی قرار بگیرد؛ اینجور نیست که اگر ما به قسط توجّه میکنیم، حق داشته باشیم که از اقامه صلات و اهمّیّت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای #توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است. آنکه مورد نظر است، اقامه دین است؛ یعنی #همه_دین را باید اقامه کرد؛
#همه_دین - همه اجزا و همه ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از قلدرهای عالم، مستکبران عالم؛
🔸نظام اسلامی که ما مدّعی آن هستیم و دنبال آن هستیم وقتی این نظام واقعاً اسلامی است که در آن همه اجزای اسلام محفوظ باشد و #صورت و #سیرت اسلام در آن حفظ بشود. صورت اسلام، همین حرفهای ما و اظهارات ما و کارهایی که میکنیم و این ظواهر امر است؛ سیرت اسلام، این است که ما یک هدفی را، یک آرمانی را، یک سرمنزلی را در نظر بگیریم و تعریف کنیم و برای رسیدن به آن سرمنزل، برنامهریزی کامل کنیم، و در این راه عمل کنیم، حرکت کنیم، با همه وجود راه بیفتیم؛ آنوقت در آن صورت، سیرت اسلامی هم، هم، محفوظ خواهد ماند، هم رو به کمال خواهد رفت؛ یعنی در یک حد هم متوقّف نمیماند؛ خب، این برنامهای است که ما برای رسیدن به آن اهداف، به آن احتیاج داریم.
🔸آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین نظام اسلامی که با «تغییر رفتار» از آن یاد میکنند یعنی تغییر آن سیرت اسلامی؛ تغییر رفتار یعنی شما از آن چیزهایی که از لوازم قطعی و حتمی حرکت به آن سرمنزل است، دست بردارید؛ از آن کوتاه بیایید و نسبت به آن، اهتمام خودتان را از دست بدهید؛ این معنای تغییر رفتار است؛ یعنی همان چیزی که گاهی از آن در برخی از گفتهها و نوشتهها تعبیر میشود به #دین_حدّاقلّی؛ یعنی کاستن از آرمانها که بهمعنای نابودی سیرت دین است. این #دین_حدّاقلّی یعنی در واقع دین را حذف کردن.
🔸حالا در چنین وضعیّتی هدف ما این است و خطّ مشی قطعی ما باید این باشد که دنبال اسلامِ تمام و کامل باشیم؛ یعنی دنبال این باشیم که واقعاً تا آنجایی که در قدرت ما است تلاش کنیم و هدفگذاری ما این باشد که همه اسلام - اسلام به کامله، بتمامه - در جامعه ما تحقّق پیدا کند.
🔸به نظر بنده اگر ما مجموعه روحانیّون و اهل علم و کسانی که در مسائل دینی کار میکنند، در همه مسائل خودمان این را هدف قرار بدهیم یعنی تحقّق اسلام بکامله و مقابلهی با دشمنیها با این شکل، موفّقیّتهای زیادی خواهیم داشت.
#کلام_ولی
#دین_شناسی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
📌الماده لا یکون معلوما
📌کل مجرد عاقل لذاته
🌀إثبات هذا المقصد في غاية السهولة بعد معرفة ماهية العلم و أن معناه وجود الصورة لشيء غير مشوب بالعدم و الفقدان فإن المادة غير مدركة لذاتها إذ لا وجود لذاتها إلا بالصورة و الصور الطبيعية إنما لم يدرك ذاتها إذ ذاتها مخلوطة بالعدم و الفقدان لأن وجودها وجود ذوات الأوضاع و الأمكنة و كل جزء منها له وضع آخر و مكان آخر فلا يوجد جزء لجزء و لا لكل و لا يوجد كل لكل و لا لجزء- و لا لشيء منها بالنسبة إلى ما هو فيه حصول و ما لا وجدان له لشيء لا إدراك له بذلك الشيء فكل جسم و جسماني لا يدرك ذاته لأن ذاته غير محتجبة عن ذاته
🌀و كل موجود غير جسماني فهو حاصل لذاته لأن ذاته غير محتجبة عن ذاته فيكون عاقلا لذاته لأن العلم نفس الوجود بشرط عدم الاحتجاب عنه و لا حجاب إلا العدم بالحقيقة و عدم الحجاب أيضا مرجعه إلى تأكد الوجود و شدته حتى لا يكون ضعيفا مشوبا بالنقص الذي هو ضرب من العدم
📚الحكمه المتعاليه ( با حاشيه علامه طباطبائى )، ج3، ص: 448
#فلسفه #حکمت_متعالیه
@almorsalaat
حل تعارض روایات اوقات صلوات.mp3
5.81M
🔊#فقه| حل تعارض روایات اوقات صلوات مبتنی بر شناخت مساله زمان در عصر صدور روایات
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐 جایگاه و تبویب علم اصول در دیدگاه شیخ انصاری (ره)
🔰 استاد علی فرحانی
🔰 #تقریر: محسن ابراهیمی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔹مسئله جایگاه و تبویب علم اصول، موضوعی است که تقریبا در همه کتب اصولی مورد بحث واقع می شود. آقای مظفر (ره) (به تبع آخوند خراسانی (ره)) در ابتدای باب حجج از کتاب اصول فقه، اشکالی را به شیخ(ره) و قدمای علم اصول وارد کرد و فرمود که ایشان موضوع علم اصول را «ادله اربعه» قرار داده اند و بر این اساس عمده مباحث علم اصول از این علم خارج می شود و نهایتا می توان مباحث حجت را داخل در علم قرار داد.
🔹 اما به نظر می رسد که جناب شیخ انصاری نگاه متفاوتی به علم اصول و تبویب آن دارد و لذا این اشکال به جناب شیخ (ره) وارد نیست و شیخ(ره) نیز این اشکال را به قدما وارد نمی داند.
🔹مرحوم شیخ در مواضعی از کتاب رسائل (ابتدای مبحث قطع، مبحث خبر واحد، تنبیهات ابتدایی استصحاب) به این مسئله پرداخته اند و با توجه به این موارد و همچنین بر اساس ساختار کتاب رسائل، نگاه شیخ (ره) به جایگاه و تبویب علم اصول بدست می آید که در ادامه به صورت مختصر تبیین می شود.
🔹جناب شیخ انصاری(ره) چنین معتقدند که علم اصول علمی است که واسطه بین علم کلام و علم فقه است. (علم کلام امروزه مشترک لفظی است. منظور از علم کلام، همان علمی است که عقاید اسلامی در آن علم تبیین می شود).
🔹ما حصل علم کلام این است که ما انسان هایی هستیم که دارای تکالیفی از جانب شارع هستیم. این تکالیف را شارع در منابعی قرار داده است که در هر دوره و هر شرایطی باید از این منابع، احکام اسلامی استخراج شوند. این منابع: کتاب، سنت و عقل هستند. تا اینجا علم کلام تمام می شود و از اینجا به بعد علم اصول آغاز می شود.
🔹 حال که ما تکالیفی داریم که در منابع وجود دارند، می دانیم که برای استخراج احکام از این منابع، به #ابزار هایی نیاز می باشد که بوسیله آنها احکام الهی استخراج شوند. از آنجایی که می دانیم که ثواب و عقاب و توان پاسخگویی در قیامت بر اساس همین احکام الهی است، باید ابزارهایی استفاده کنیم که #حجیت داشته باشند و احکامی که بر اساس آنها بدست می آیند، عمل به آنها موجب معذوریت باشند.
🔹با این نگاه، وظیفه علم اصول این است که تمام ابزارهایی که حجت هستند و مجتهد برای استنباط احکام به آنها نیاز دارد را تامین کند. و با همین نگاه است که شیخ(ره) در ابتدای استصحاب می فرماید: «بمعونتها یستنبط». با توجه به این نظام فکری،حجیت کتاب، سنت و عقل در علم اصول مورد بررسی قرار نمیگیرد و به صورت اصل موضوع از علم کلام پذیرفته می شوند و فقط بحث از حجیت ابزار استنباط داخل در علم اصول است. همینطور که معلوم شد در این نگاه، بحث صغریات و کبریات مطرح نمی شود. انحراف از این نوع نگاه به علم اصول را آخوند خراسانی (ره) ایجاد کرد و بقیه هم عمدتا تابع آخوند هستند.
🔹این نگاه به علم اصول را حضرت امام (ره) از مرحوم آیت الله بروجردی (ره) تبیین می کند. برای مراجعه می توان به کتاب انوار الهدایه بحث خبر واحد، پاورقی تهذیب الاصول بحث اصولی بودن مقدمه واجب و لمحات الاصول بحث موضوع علم اصول مراجعه کرد.
🔹 حال باید بر اساس این نگاه کلی، ساختار علم اصول طراحی شود. شیخ چنین معتقد است که چون طبق قاعده «کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات» باید برای حجج (ابزارهای استنباط) یک حجت بالذات قرار داد و بقیه را به او ارجاع داد.
🔹ایشان می فرمایند که آنچه که حجت بالذات است، قطع است. لذا بحث را از حالات سه گانه مکلف شروع می کنند. سایر اصولیین هم ولو اینکه اینگونه تبویب را منکر باشند، اما لاجرم آن را در عمل پیاده می کنند.
🔹جناب شیخ بحث را از قطع شروع می کند و در تنبیهات، مصادیقی از قطع را مانند قطع حاصل از مقدمات عقلیه، علم اجمالی، قطع قطاع، بحث می کند. این موارد، از مواردی که رجوع به قطع می کنند، نیستند بلکه مصداق قطع هستند.
🔹سپس وارد ظنون می شوند و پس از یک بحث ثبوتی در امکان تعبد به ظنون وارد بحث اثباتی وقوع تعبد به ظنون می شوند. ظنون چون حجیت بالذات ندارند، باید به نحوی به قطع برگردند.
#اصول
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🌀امروز سرمايۀ حوزه، سرمايه ای متناسب با بازدهش نيست، مثل اين است كه شما ده ميليارد يك جا سرمايه گذاری كنيد، در ماه هم مثلاً صد ميليون تومان سود ببريد. صد ميليون البته پول خوبى است، اما سود ده ميليارد نيست. حوزه سرمايۀ خيلى عظيمى است و بهره ای كه ما امروز از حوزه مى بريم خيلى كمتر از آن سرمايه متناسب با حوزه است. ما بايد كاری كنيم كه از اين سرمايه عظيمى كه اين جا گذاشته شده است، بهره بگيريم.
🌀 اين سرمايه گذاری را هم نه من كرده ام و نه شما؛ سرمايه گذاری كهن قديمى انباشته شدۀ متراكم اين همه زحمت و مجاهدت است.
... ما در دوره خودمان بايد اين توان و قابليت را بيابيم كه از اين سرمايه استفاده كنيم. من خوفم از اين است كه خدای متعال از ما بپرسد: (ثُم لَتُسْئَلُن يَوْمَئِذٍ عَنِ النعيم) اين نعيم است
🌀ديگر! شما از اين نعمت چه طور استفاده كرديد؟ آيا كشور احتياج نداشت؟ آيا زمانه، زمانه ای بود كه الحمدالّٰله همه چيز رو به راه بود و هيچ مشكلى وجود نداشت؟ ... قدرت قاهره ای بالای سر شما بود كه نمى گذاشت تكان بخوريد؟ عذرتان چيست؟ ... واقعاً تن انسان مى لرزد كه جواب خدا را چگونه بدهد؟
📚دیدار شورای عالی 80/3/16
#کلام_ولی
@almorsalaat
💢درجات مراقبه
🔰علامه طباطبایی
💠 روش آخوند ملاحسینقلی همدانی (ره) عبارت بوده است از التزام در امر مراقبه؛ يعنى اهتمام ورزيدن در مراتب آن.
🔹اوّل درجه مراقبه اينست كه سالك از محرّمات اجتناب كرده و تمامى واجبات را اتيان كند، و در اين دو امر به هيچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد.
🔹دوّم درجه، آنست كه مراقبه را شديد نموده و سعى كند هر چه مى كند براى رضاى خدا باشد و از امورى كه لهو و لعب ناميده مى شود اجتناب نمايد. و چون در اين مرتبه اهتمام نمود براى او تمكّن پيدا مى شود كه ديگر خود را نباخته و اين خوددارى در او به سر حدّ ملكه برسد.
🔹سوّم درجه، آنست كه پروردگار جهان را پيوسته ناظر خود ببيند، و كم كم اذعان و اعتراف مى نمايد كه خداى متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و اين مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات بايد رعايت شود.
🔹چهارم درجه، مرتبه اى است از اين عالى تر و كاملتر و آن اينست كه خودش خداى را حاضر و ناظر ببيند و به طور اجمال مشاهده جمال الهى نمايد.
🔹و اشاره به اين دو مرتبه اخير از مراقبه است وصيّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به ابى ذرّ غفارى رضوان الله عليه: "اعبد الله كأنّك تراه، فان لم تكن تراه فانّه يراك" «خداى را چنان عبادت كن مثل آنكه گوئى تو او را مى بينى و اگر نمى توانى او را ببينى او را طورى عبادت كن كه بدانى او ترا مى بيند». بنابراين عبادت در مرحله اى كه خدا او را مى بيند پائينتر است از مرتبه اى كه او خدا را مى بيند.
📚 رساله لب اللباب ص: ۱۱۶
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔸جلسه مجازی🔸
🔹به مناسب شهادت شهید مطهری🔹
🔰موضوع: *ایده و آینده انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری*
☑️ویژه عموم
🕔زمان: یکشنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💠مهمان: *حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی*
🌐لینک جلسه: b2n.ir/Avini1
🔸حوزه بسیج دانشجویی شهید آوینی دانشگاه خلیح فارس بوشهر
مسائل علوم عقلی را باید با تعدد دال و مدلول تعقل کرد.mp3
2.48M
🔊#طلبه_موفق| یکی از بهترین راه های تعقل مسائل علوم عقلی، تعدد بیان است.
🎙استاد علی فرحانی
📚رسائل. تعادل و تراجیح(جلد چهارم)
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b