eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
569 عکس
61 ویدیو
7 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
پلورالیسم و چندوجهی بودن قرآن 🔹اینکه قرآن چندوجهی و دارای بطن است، مسئله‌ای مسلم است. 🔸 ولی باید توجه داشت که وجوه قرآن با یکدیگر در تعارض و ناسازگاری نیستند، بلکه در امتداد همدیگر معنا می‌یابند. 🔺به عبارت دیگر رابطه‌ای طولی دارند ❗️در حالی که در پلورالیسم و نظریاتی که معتقدند قرائات مختلف از هستی، قرائت‌های مختلف از دین و... می‌توانند همگی با هم صحیح باشند، رابطه‌ای عرضی میان این قرائت‌ها برقرار است به گونه‌ای گاه دو نظریه با یکدیگر ناسازگاری آشکار دارند. ▪️به عنوان مثال نمی‌توان هم قائل به این شد که پیامبر پس از خود جانشینی برای خود تعیین کرده و هم قائل به آن شد که پیامبر امتش را بدون جانشین رها کرده است. 🔺در واقع نمی‌توان این دو را تنها دو قرائت از دین در نظر گرفت که هر کدام در جای خود می‌توانند درست باشند؛ بلکه قطعا یک کدام از این دو قرائت چالش‌مند و دچار اشکال است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
🔹دیدگاه مخاطبان اندیشه رضوان 🔺نظراتی که باعث دلگرمی ماست 📌ما به عضویت شما در اندیشه رضوان، افتخار می‌کنیم 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
از معرفت تا خرافه 🔹همانطور که علم و فناوری یا عقلانیت در زندان‌هایی اسیر می‌شود، دین نیز اسارت را تجربه می‌کند. 🔸دین هم اسیر دین‌بازی عده‌ای مقدس‌نما می‌شود که دین را بازیچه منافع خود می‌کنند و هم اسیر دست خرافات می‌شود. 📌شاخصه خرافات آن است که برخاسته از منابع دینی نیستند بلکه شبه‌دین می‌باشند. 🔺منابع دینی نیز مشخص می‌باشند: عقل و قرآن و سنت ▪️دیدگاه اندیشمندان دینی نیز در امتداد این منابع قرار دارد. 🔹آنچه در این مسیر نباشد خرافه است ❗️البته باید دقت داشت که وقتی از عقل به عنوان یک منبع دینی سخن گفته می‌شود، منظور این نیست که همه ابعاد دین برای عقل قابل درک است، بلکه مقصود آن است که عقل‌ستیز نبودن است! 🔺بسیاری از آموزه‌های دینی با عقل سازگار هستند وبرخی از معارف نیز فراتر از عقل هستند (یعنی عقل آن‌ها را انکار نمی‌کند) ولی خرافه عقل ستیز است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعیت لیبرالیسم 🔺رفتار پلیس با دانشجویان معترض، نمودی از واقعیت است. واقعیتی که بایستی بدون جانبداری و با نگاهی پدیدارشناختی به آن توجه کرد. 📌لیبرالیسمی که شعار آزادی داده است ولی نتوانسته شعارهای خود را عملی کند! ⁉️با این اوصاف، آیا لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی می‌تواند آرامش و سعادت بشر را تأمین کند؟ 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
غرب و ایدئولوژی 🔹نگرش مدرن غرب همواره در صدد محکوم کردن ایدئولوژی است. 🔺 معتقد است ایدئولوژی‌ها (چه دینی و چه غیردینی) مانع از عمل افراد است و در نهایت منجر به اجتماعی می‌شود. 🔸به همین دلیل با شعار آزادی، دین را به حاشیه می‌راند و در آغوش سکولاریسم آرام می‌گیرد. 📌اما در عین حال باید دانست اگر ایدئولوژی را به معنای «طرز فکر» بدانیم که در نهایت ساختاری برای رفتار بشر تعیین می‌کند، باید خود غرب را نیز تمدنی ایدئولوژیک دانست. 🔸در واقع ، ، و دیگر ایسم‌های فعال در تمدن مدرن غرب، همگی طرز فکر‌هایی هستند که غرب تمام جامعه خود را بر محور آن استوار کرده است 📍نمونه‌اش این است که اگر کسی بخواهد با این‌ها مخالفت کند، با خشونت مواجه خواهد شد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
نسبت دین و اخلاق پرتویی از نسبت دین و عقلانیت... 🔹 رابطه دین و اخلاق ازجمله چالش‌های مطرح در جهان مدرن است. 🔺 اینکه دین و اخلاق دو عرصه بی‌ارتباط می‌باشند یا مرتبط هستند و یا اینکه عین هم می‌باشند؟ 🔸 آشکار است که گزاره‌های دینی همگی در زمره گزاره‌های اخلاقی نیستند؛ پس نمی‌توان باور به اتحاد و یا عینیت آن دو داشت ▪️ ولی نسبت به دو دیدگاه دیگر، می‌توان گفت منشأ چالش، تعریف، جایگاه دین و روش‌شناسی معرفت دینی است! 📌 اگر به تعارض یا ناهمسویی میان عقل و دین باورمند باشیم یا دین را تنها برای آخرت معرفی کنیم یا دین را صرفا به امور ذهنی و باطنی تقلیل دهیم، آشکار است که نمی‌توانیم گزاره‌های اخلاقی و ارزشی در دین پیدا کنیم. اینجاست که میان دین و اخلاق، دین و انسانیت، دین و دیگر ارزش‌های اخلاقی تفاوت و دوگانگی پیدا می‌شود که باید برای توجیه آن علاجی ارائه کرد. 🔺ولی اگر در بنیان دین‌شناسی خویش، رابطه خوشایندی میان دین و عقل برقرار باشد بلکه بسیاری از آموزه‌های دینی را برخاسته از عقل و یا تأییدگر عقل بدانیم، و نیز دین را محدود به اهداف اخروی ندانیم و همچنین دین را به امری باطنی و ذهنی تقلیل ندهیم، دین همپوشانی ویژه‌ای با اخلاق خواهد داشت. 📌در این صورت، دین و دینداری هم در بازتولید گزاره‌های اخلاقی و هم در تأیید و تقویت‌گری گزاره‌های اخلاقی برخاسته از عقل اثرگذار خواهد بود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کدام مطهری؟! 🔹شهید مطهری در دانش‌های مختلفی کار کرده بود. 🔸وی در بسیاری از آن‌ها صرفا روایتگر نظر دیگران نبود بلکه خودش هم ایده داشت نه فقط ایده‌پرداز 📌 بلکه گاهی او در مرز دانش زمانه خویش پیش می‌رفت... 🔺آنچه امروزه گم‌شده نهادهای علمی ما مخصوصا در حوزه علوم انسانی و به طور خاص علوم انسانی اسلامی است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اندیشه رضوان را در ویراستی دنبال کنید. https://virasty.com/andishehrezvan_official
پروژه شهید مطهری... 🔹شهید مطهری تنها یک سخنران نبود 🔸تنها یک استاد دانشگاه نبود 🔸تنها یک معلم نبود 🔸تنها یک طلبه نبود 📌 او مدیر یک کلان پروژه بود ▪️پروژه تبیین هوشمندانه، نظام‌مند، جامع، روان و به‌روزِ دین و گزاره‌های دینی 📍این پروژه تک نفره ولی در ابعاد یک امت پیش می‌رفت... 🔺این پروژه امروزه به ایستگاه ساختارسازی و نظام‌سازی علمی در حوزه‌ رسیده است 📌شهید مطهری بخش مهمی از این پروژه را پیش برد و میراث او حتی برای امروز عموم جامعه نیز مفید است 🔸ولی پروژه او تمام نشده است 🔺ادامه کار را او به حوزویان و دانشگاهیان سپرد تا مثل او مجاهدانه وارد این طرح و پروژه شوند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
خاستگاه دین؛ ترس! 🔹یکی از چالش‌هایی که عموما در دانش‌های اجتماعی یا جامعه شناسی مطرح می‌شود، مسئله است. 🔸اینکه چه می‌شود که افراد به دین خاصی گرایش پیدا می‌کنند؟ 🔺برخی معتقدند یکی از عوامل گرایش به دین، ترس است؛ ‌به‌ویژه ترس از پدیده‌هایی که توجیه و تبیین آن در دسترس نبوده است همچون بلایای طبیعی. ▪️آشکار است که پیامد این نظریه دین‌زدایی در پرتو رشد علم است؛ به این معنا که هرچه علم طبیعی و تبیین پدیده‌های هستی رشد می‌کند، دیگر دلیلی ندارد که بشر به دین گرایش پیدا کند. 📌ولی این نظریه همواره با یک چالش جدی روبرو بوده است ⁉️اینکه اگرچه برخی از نگرش‌های عوامانه به دین ناشی از ترس بوده است ولی اساس دین نمی‌تواند ناشی از ترس باشد چراکه اگر چنین باشد عملا نباید دانشمند خداباور و دیندار داشته باشیم در حالی که طیف وسیعی از دانشمندان علوم طبیعی و فیزیکال، با وجود رشد علم، دیندار هستند! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دین و خداپرستی؛ امری متعالی و فطری 🔺آلکسی کارل، زیست‌شناس فرانسوی برندهٔ جایزه نوبل فیزیولوژی، همانند بسیاری دیگر از اندیشمندان به بعد ویژه‌ای از روان انسان (نیاز انسان و گرایش ذاتی او به خداپرستی) قائل بود. 📌او در کتاب نیایش می‌گوید: «حقیقت چنین به نظر می‌رسد که احساس عرفانی جنبشی است که از اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و یک غریزۀ اصلی است. تغییرات و تحولات این احساس همواره با تحولات فعالیت‌های دیگر باطنی انسان: احساس اخلاقی، سجیه و خوی و گاهی احساس زیبایی بستگی دارد. این احساس جزء بسیار مهمی از هستی خود ما است که ما اجازه داده‌ايم به ضعف گراید» 📚کتاب نیایش آلکسی کارل، ترجمه دکتر شریعتی، ص۴۳. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
الکسیس کارل؛ زیست‌شناس خداباور 🔹الکسیس کارل (Alexis carrel) زیست شناس فرانسوی، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۱۲ که به جهت تحقیقات زیست‌شناسی‌اش شهرتی جهانی دارد. 🔺جالب توجه آنکه او وقتی به ریاستی بنیادی در فرانسه برای حل معضلات بشری منصوب شد، دغدغه آن را داشت تا با تضاد‌های علم و دین را رفع کند. 🔸او با وجود آنکه زیست‌شناس بود ولی خداباور بود. وی زیست شناسی بود که از تکامل داروین و دیگر نظریات مربوطه آگاه بود ولی در عین حال فطرت و دین و خدا را نفی نمی‌کرد. 📚یکی از کتاب‌های او نیایش نام دارد که دکتر به ترجمه آن پرداخته است. از دید او نیایش تاثیری مهم در درمان بیماری های جسمی و روحی دارد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
شگفتی‌های الکسیس کارل 🔹با اینکه کارل در اتمسفر تنفس می‌کند و بوی الحاد مدرن را استشمام می‌کند، ولی دیدگاه‌های شگفت‌انگیزی از خود بر جای گذاشت: 🔺1- با وجود جو غیردینی (نه لزوما ضد دینی در مدرنیته) همچنان از و بازگشت به خدا می‌گفت. 🔺2- او کتابی با نام «انسان موجودی ناشناخته» دارد و در این کتاب بحث می کند که انسان ها نمی توانند تمدن مدرن را با این سرعتی که پیش می رود دنبال کنند و در این راه دچار اضمحلال خواهند شد. آن ها مجذوب زیبایی های مربوط به علم ماده ی خنثی شده اند. 🔺3- کارل به اهمیت نیایش پی برده بود. در واقع اگرچه او فیلسوف یا کشیش نبود اما اعجاز نیایش را به چشم دیده بود. 🔺4- او باور داشت که دین در بهبود اخلاق موثر است. در بخشی از کتاب «نیایش» از وی میخوانیم: مسلم به نظر میرسد که در صورت تساوی قدرت مغزی و علمی میان دو نفر ، سجایا و خصایل اخلاقی آنکه حتی به صورت بسیار معمولی و متوسطی نیایش میکند، تکامل یافته تر از آن دیگری است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
رابطه پوشش و جنایت جنسی! در گزارش دفتر برنامه‌های عدالت وابسته به وزارت دادگستری آمریکا، گزارشی از دیدگاه روان‌پزشکان ارائه می‌شود مبنی بر اینکه چگونگی پوشش زن می‌تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود. 📚برگرفته از کانال دیانت و عقلانیت 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
مسئله شر 🔹شرور عالم از جمله چالش‌های الهیاتی برای بشر بوده است 🔺با این حال بسیاری از الهیات‌پژوهان شرّ را دلیلی بر انکار وجود خدا یا قدرت او یا حکمت او نمی‌دانند ⁉️علت چیست؟ 📌علت آن است که اگرچه در نگاه اولیه شرّ در ذهن افراد سوال و چالش الهیاتی ایجاد می‌کند ولی به این راحتی نمی‌توان با مشاهده شرور عالم دست از وجود و حکمت الهی شست 🔺چراکه اصل وجود خدا و نیز حکمت او بر برهان‌های عقلی و محکمی استوار است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد 🔸لذا در مواجهه با شرور، بسیاری از افراد به اندیشه فرورفته‌اند تا بتوانند بیان کنند که وجود این شرور، مشکلی در وجود یا حکمت الهی ایجاد نمی‌کند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چالش خداباوری و خداناباوری 🔹 خداناباوران و خداباوران همواره در تقابل با یکدیگر بوده‌اند 🔸 امروزه نیز این تقابل وجود دارد 🔺 ولی به نظر می‌رسد بیش از اینکه این رویارویی مربوط به تصدیق گزاره‌های مربوط به خدا باشد، مربوط به تصورات و مفاهیم مربوطه باشد ▪️ به این معنا که خداناباوران معمولا خدایی را انکار می‌کنند که در بستر زمان است و قرار است بخشی از این طبیعت یا چیزی در حد و قواره آن باشد 📌ولی خداباوران و به طور خاص اندیشمندان مسلمان اساساً مقصودشان از خدا چنین موجودی نیست؛ بلکه بیش از دیگران این خداباوران هستند که به خدای مادی و طبیعی کافرند! اینجاست که مشخص می‌شود که بسیاری از چالش‌های مربوط به خدا، در ناحیه تصور است نه در ناحیه تصدیق! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات